Football Manager 2022

Prošlogodišnjeg sam menadžera preskočio pa sam se, kao i u slučaju Fife, zaželio ovog serijala. Kad mi se ponudila prilika da zaigram Football Manager 2022, ovisničkim sam žargonom ispalio: ubrizgajte mi ga ravno u venu. Kakav god da bio, menadžer je teška ovisnost. I ako čitate ovu recenziju, vjerojatno ste to već iskusili na vlastitoj koži pa vam je praktički svejedno kakva je igra. Možda vas eventualno zanima što je novo.

54,99€ PC Ustupio izdavač

Obrve… obrve su nove! Sad možete birati između pet vrsta obrva za svog virtualnog menadžera ili menadžericu. Odabrat ćete krivo što god da odaberete jer su referentne obrve valjda one kakve ima kumašin Kumail Nanjiani.

Dobro, idemo se malo uozbiljiti. Jedna od većih novosti zapravo nije novost unutar same igre već to da je ovo prvi menadžer kojega od prvoga dana možete zaigrati preko pretplate na Xbox Game Pass. Super stvar ako ne želite kupiti igru po punoj cijeni, ali verzija sa Xbox aplikacije meni nije surađivala s modifikacijama. Piše u launcheru da podržava „modifikovanje“ ali iz nekog razloga opcija uključivanja podrške za modove bila mi je nedostupna. Ako ništa, dobra je vijest da snimljene pozicije s Game Pass verzije možete iskoristiti u verziji na Steamu ili Epicu.

Maksimalna ozbiljnost: što je *zapravo* novo u samoj igri? U prvom redu – Data Hub. To vam je sekcija u kojoj možete dobiti zastrašujuću količinu podataka i informacija o statistikama svog tima i svojih protivnika. Cijela se stvar zasniva na analitičkim alatima koji su predstavljeni još u FM21, ali su ovdje sada centralizirani i dostupni na zahtjev. Doslovno možete napisati: daj mi statistiku o dodavanjima mog tima u zadnjih pet mečeva. I onda će vam se servirati analiza s usporedbom vaše statistike sa statističkim prosjekom lige u kojoj igrate. I onda vi blejite u to kao da se kužite.

Sva ta analitika je dobro došla i kao što sam rekao – zastrašujuće je informativna. U Data Hubu ćete zasigurno pronaći odgovor gdje ste sve loši. Statistika nikad ne laže i sve će biti prikazano pred vama. Ali, tumačenje svih tih analiza je drugi par opanaka jer Data Hub nije tu da vam ponudi rješenja za vaše muke. A volio bih da mi moj SPORTSKI ZNANSTVENIK sa strane može reći: „Čuj, ako smo 4 od 9 golova primili između 15. i 30. minute, to znači da se u tom periodu moraš malo više derati na ekipu da ostanu fokusirani.“

U Data Hubu ćete zasigurno pronaći odgovor gdje ste sve loši. Statistika nikad ne laže.

Znam, znam – draž je i čar Football Managera da sam otkriješ lijek za problem ukazan statistikom, ali ipak ovdje pričamo o igri – da sam u stanju samostalno tumačiti svu tu statistiku onda ne bih igrao menadžera nego bih bio menadžer. Uostalom, svi drugi segmenti igre nude savjete stručnog stožera. Jedino od SPORTSKOG ZNANSTVENIKA ne dobivam neku konkretnu pomoć. Ali eto, u svom tom moru grafikona i analiza nikad nije bilo detaljnijih uvida u to koliko ste dobri, prosječni ili loši naspram ostalih.

Druga konkretna novost jesu sastanci trenerskog tima. Možete odabrati koliko često će se ti sastanci održavati: tjedno, dvotjedno ili mjesečno. Na sastancima vaš tim iznosi zapažanja, savjete i prijedloge vezane uz momčad i poslove, a vi odlučujete o njihovom usvajanju ili odbijanju. Ako vam se ne sudjeluje na sastancima, možete odabrati da primate izvješća i zadužiti nekoga drugoga za donošenje odluka. Sastanci su mi se svidjeli, koliko god da su se ponavljali, i mislim da su dodatak koji doprinosi autentičnosti menadžerskog posla.

Na sastancima vaš tim iznosi zapažanja, savjete i prijedloge vezane uz momčad i poslove, a vi odlučujete o njihovom usvajanju ili odbijanju.

Novost je i redizajnirani Deadline Day, odnosno zadnji dan prijelaznog roka. Kako bi tvorci igre rekli: sad je sve dinamičnije. A to u prijevodu znači da se agenti vama javljaju na jednom mjestu pa imate uvid u to koji su nogometaši voljni promijeniti svoju sredinu. Sada definitivno imate više prilike nešto isposlovati u zadnji tren, ali sve i dalje ovisi o financijama – džabe vam svo pregovaranje ako parica nije spremna.

Baš kao i u slučaju nove Fife, menadžer ove godine donosi veliku preradu animacija u prikazu utakmice. Ja nisam neki pobornik 3D prikaza utakmice u menadžeru i konstantno prigovaram da je sramotno amaterski. I dalje mislim da to izgledom ne doliči serijalu koji svake godine proda milijun primjeraka, ali mogu reći da se ove godine barem vidi neki pomak. Minimalni napredak, ali barem je korak naprijed. Ove godine nisam vidio famozno hodanje igrača bez da se pokrenu s mjesta. A vidio sam neke zgodne trikove, npr. animacije dodavanja petom u zraku i sl.

Znači li to da je 3D meč napokon kompletan i kompetentan? Ni u snu! Još uvijek igra ima gafove koji su komični, poput igrača koji na kraju utakmice teren napušta u pozi ubacivanja lopte iz auta – drži loptu iznad glave i ide prema svlačionici; ukočilo ga jadnog. Igra kao da nema gotovo nikakav sustav realističnog osvjetljenja pa je teren uvijek jednako osvijetljen u cijelosti – nema sjena od sunca, oblaka i sl. Ali zato su tu animirani reklamni panoi s porukom da treba zaustaviti rak prostate. I ja se slažem – to je ozbiljan problem, jedan od rijetkih problema iz stvarnosti kojih se Football Manager zapravo dotiče.

Unazad godinu dana meni je bilo strašno zanimljivo pratiti nogomet izvan samih nogometnih terena. Možda me SkySports uhvatio u svoju klopku, ali materijala definitivno nije falilo: od utjecaja pandemije na nogometni svijet i propale ideje Europske Superlige, preko aktivnih pokreta podrške borbi protiv rasizma, do diskusija o dvogodišnjem formatu svjetskog prvenstva… sve je to nogometu kao sportu dalo širi kontekst i sve je to manje-više zanemareno u Football Manageru.

Nije da znam kako bi to trebalo biti integrirano u igru i ne tražim baš da Football Manager simulira pandemiju kako je simulirao Brexit, ali… u stvarnom svijetu menadžere se traži mišljenje oko šireg konteksta nogometa, a u Football Manageru rijetko kad imam dojam da postoji išta više od događaja na samom terenu, ako zanemarimo transfere. Najdalje što je Football Manager došao po tom pitanju jest da me se na press konferencijama pita koje je moje mišljenje o ulozi tehnologije u nogometu ili što iz klupske perspektive mislim o sustavu nastupanja nogometaša za nacionalnu vrstu. Zanimljivo, ali tek djelomično blisko stvarnoj situaciji s ovim sportom. Dok stvarni nogometni svijet razglaba o tome je li korektno da strane države imaju vlasništvo nad nekim klubom, ja u menadžeru raspravljam o tome hoće li mom timu teško pasti ako im se prekine pobjednički niz od pet dobivenih utakmica.

Spomenute novinarske konferencije uznapredovale su u odnosu na FM20 i ranije igre, ali moram samo naglasiti da imaju uvjerljivo najgori dizajn sučelja… ikad. Ja i moji prigovori na dizajn sučelja u menadžerskim igrama, ali dajte molim vas pogledajte sliku dolje – koji je ovo vrag?

Kad novinar postavi pitanje trebam jednu sekundu tražiti gdje je uopće pitanje jer je sve sjednačeno s pozadinskom slikom. Slova sitna, pitanja od ponuđenih odgovora odvojena kilometarskim prazninama, uvijek jedna te ista (loša) slika konferencijske prostorije… Ne kužim poantu naredbe za početak konferencije – dodatni klik koji ničemu ne služi jer nije kao da išta mogu napraviti prije početka konferencije, a ako sam već kliknuo da na nju dolazim onda se podrazumijeva da pristajem na pitanja.

Ali, na stranu te gluposti. Veći mi je promašaj što press konferencije još od prošlogodišnjeg izdanja imaju „atmosferu“, a novinari imaju više vrsta odnosa s menadžerom. To praktički nema nikakvog značaja na igru. Jedina korist od konferencija je dodatna motivacija za nogometaše. Vlasnički odbor kluba ionako vas ne ocjenjuje u vašem nastupu prema medijima i drugim menadžerima.

Možda će vam se činiti da ja od menadžera imam prevelika ili pak nerealna očekivanja. I možda je stvarno tako. Ali ponekad me menadžer naprosto fascinira do koje je statističke i faktografske razine u stanju ići. Pa se onda ponadam da se istom silinom može kretati i u drugom segmentu – kad treba simulirati nešto više od brojki i obrađivati nešto više od numeričkih vrijednosti. Tu se iluzija menadžerskog posla malo urušava, ali znate kako to ide: kakvu god igru da dobijemo, iz godine u godinu, u stanju je pojesti nam sav društveni život bez ikakve zadrške. Kad dođe „to doba godine“ onda se o menadžeru razmišlja i danju i noću, a sve naknadne analize ostavljaju se za neki period hlađenja.

Označeno sa: ,

Znate da je štetan po vas, ali imate li uopće izbora?

• novi data hub je fascinantno carstvo infografika i analiza