Jagged Alliance 3

PLAĆENICI S MORALOM?

Kreatori Tropico igara uhvatili su se razvoja novog Jagged Alliance naslova – i prešli s jedne diktature na drugu. Ovaj serijal iz kasnih 90-ih godina dugo je čekao na novu igru koja će oživjeti nekad popularno ime. Dolaskom trećeg dijela to se napokon dogodilo. Jagged Alliance 3 pokazuje zašto je serijal bio toliko drag igračima. Vrijeme leti dok se vi zabavljate vodeći plaćeničke bande u državi Grand Chien koja je zapala u ozbiljne probleme. Na vama je hoćete li ih dodatno produbiti ili olakšati život njenim stanovnicima.

45 eura PC Ustupio distributer

Jagged Alliance 3 u startu vam daje do znanja kako ovdje nije riječ o laganoj igri. First Blood težina bi pod standardnim nazivom bila normal i nakon toga imaju dodatne dvije koje su logično i još teže. Zatim, postoji i mogućnost modificiranja igrinih pravila poput toga da se ne može snimati u borbama, likovi se ne mogu oživjeti ili da su odluke više ne mogu mijenjati. Ovo je odlično za početnike jer si mogu uključiti dodatnu pomoć, a veterani taktiziranja imaju dodatne opcije kako da si začine izazov unutar igre.

Prije nego se zakorači na tlo Grand Chiena, trebate odabrati ekipu plaćenika koja će stupiti u kontakt s kćerkom otetog predsjednika. Financije nisu beskonačne, što znači kako se ne može odmah zaposliti super iskusnu ekipu. Uostalom, plaćenik može i odbiti pridruživanje našoj ekipi ako mu nismo po volji. Svaki od njih uglavnom ima svoju specijalizaciju pa je netko bolji u liječenju, a netko u pucanju, hakiranju, itd. Plaćenici također imaju i svoju osobnost koja se možda ne poklapa s osobnošću drugih likova u timu.

Plaćenici imaju svoju osobnost koja se možda ne poklapa s osobnošću drugih članova tima.

Primjerice, može se zaposliti jednu operativku koja svojom osobnošću ostavlja dojam luđakinje. Kad uz nju angažirate jednog liječnika, on će vas tražiti veću svotu novaca jer ga je spomenuta kolegica vrijeđala tijekom prethodnih misija. To su simpatični detalji koji igri daju dodatni šarm. Ne slaže se svatko sa svakime, a opet je potrebno imati šaroliku ekipu zbog svih ostalih stvari s kojima se može interaktirati. Veterani serijala prepoznat će mnoga imena, a ima i novih plaćenika koji se čine kao odličan dodatak, poput Pakistanke Livewire koja ima zanimljive komentare.

Igra vrlo brzo otkriva sve svoje adute: taktičku borbu na poteze, istraživanje te RPG elemente među kojima je i razgovor s likovima. Glavni zadatak je spasiti otetog predsjednika, a kako će se to izvesti ostaje potpuno na nama. Bitne su samo dvije stvari: imati žive operativce na terenu i dovoljno novca kako biste im se mogli obnavljati ugovore koji maksimalno mogu trajati dva tjedna. Otvorena struktura svijeta omogućava slobodan način igranja. Na primjer, ako netko želi spasiti predsjednika čim dobije informaciju o njegovoj lokaciji, može se odmah zaputiti na tu misiju. No, puno će toga propustiti ako se odluči fokusirati samo na taj zadatak.

Jagged Alliance 3 se dijeli na dva elementa gameplaya. Jedan je kretanje po mapi od lokacije do lokacije, a drugi je posjet željenoj lokaciji. Grand Chien je poprilično velik za istraživanje jer svaki je svaki sektor lokacija u koju se može ući te provjeriti što se skriva tamo. Ima tu gradova, močvara, pustinja, bunkera i sl. Dosta tih lokacija sadrži nekakve informacije ili dodatne zadatke koji se otkriju. Tako u jednom trenutku možemo biti detektivi tražeći nestalu osobu, a u drugom imamo mogućnost odlučivati o sudbinama protivnika i žitelja ove države. Lijepa riječ ponekada može spriječiti sukobe, ali isto tako i odvesti u neočekivane situacije koje nisu dobre po našu ekipu.

Teritorij je poprilično velik za istraživanje jer svaki je svaki sektor mape lokacija u koju se može ući.

Šarolikost takvih zadataka je ono što čini igru dodatno zabavnom, a opet potiče i na istraživanje lokacija koje možda i ne bi posjetili. Recimo, može se pronaći bolnica u kojoj se nalaze zaraženi ljudi te se ponašaju kao zombiji. Čuvari ne dozvoljavaju ulazak, no uz malo razgledavanja može se pronaći ulaz te dobiti jednu potpuno novu nit radnje koja može utjecati na završetak glavne priče. Ili primjerice, na jednoj lokaciji čujete priču o navodnom duhu i njegovim eksplozivima, pa se ispostavi kako je to samo tip iz podruma. Ako ga se spasi, on neće predati tajno blago jer ne zna stanje svog poslodavca koji je odavno otišao. Tad mu možete ili slagati ili eventualno pronaći navedenu osobu.

To su samo neki od primjera i vrlo je vjerojatno kako u jednom odigravanju igre nećete vidjeti sve što ona nudi. Osim toga, spomenuli smo da odluke imaju i posljedice pa novo igranje može biti drugačije. Hoćemo li imati morala i raditi ono što bi bilo ispravno za obične ljude je potpuno otvoreno nama na izbor, no igra vas neće kažnjavati za “loše” odluke. Uostalom, glavni način financiranja naše ekipe jest osvajanje i zadržavanje rudnika dijamanata, što znači da se već nalazimo u moralno sivoj zoni. To je također jedan od elemenata kojemu se treba posvetiti pažnju jer je mapa dinamična.

Glavni način financiranja naše ekipe je osvajanje i zadržavanje rudnika dijamanata.

Postoje lokacije na karti koje su kao kampovi za obučavanje protivnika. Od tamo kreću njihove napadačke ekspedicije kako bi vratili izgubljena područja. Ako nemate plaćenika koje bi branili vaše lokacije i pri tome trenirali lokalne borce da postanu vaša vojska, to znači i više putovanja po mapi. A više vremena potrošenog na obranu povlači i više troškova. Stoga treba uzimati u obzir i potrebno vrijeme za prevaliti put prije nego se krene u nove pohode. Isto tako nije ni dobro ako plaćenici stignu na odredište umorni te odmah uskoče u borbu.

Kad uđete na neku lokaciju, svojom vojskom upravljate u stvarnom vremenu i ne postoji mogućnosti pauziranja akcije. Uzevši u obzir kako je riječ o taktičkoj strategiji to se čini pomalo neobičnom odlukom i zna doći na naplatu. Nije uvijek lagano niti precizno postaviti željenog operativca na željeno mjesto među hrpom protivnika koji šetaju okolo naokolo. Osim toga, igra nema klasičnu mehaniku šuljanja što uvelike otežava zabiti nož s leđa prije nego se aktivira borba na poteze. Protivnici imaju osjetila koja rade na svih 360 stupnjeva pa čak i ako se eliminira protivnika iz daljine koji je koliko toliko blizu svog prijatelja, on ne mora gledati direktno u njega da bi aktivirao uzbunu.

Kad krene borba, igra se prebacuje u izvedbu na poteze. Jagged Alliance 3 tu ne uvodi ništa novo ni revolucionarno. Međutim, zahvaljujući šarolikoj opremi, borba je zabavna, a može biti i napeta kad se dogode neočekivane situacije. Ako se netko kojim slučajem odmah prisjeti XCOM-a i promašaja s 95% šanse za pogodak, toga ovdje uglavnom nema. Uglavnom. Igra u svom standardom načinu prikazuje pluseve i minuse kod toga hoće li metak doći do mete i koliko bi štete mogao napraviti. Za ekipu koja voli još i postotke, mogu skinuti službenu modifikaciju pa imati brojčanu vrijednost.

Borba je zabavna zahvaljujući šarolikoj opremi, a može biti i napeta kad se dogode neočekivane situacije.

Osim statistike za pucanje koja utječe na preciznost, svaki ispaljeni metak ima svoja fizikalna svojstva pa se s većim kalibrom može nanijeti veća šteta. Ima tu svega, od pištolja, puški, sačmi do različitih eksploziva pa čak i minobacača. Taktičke mogućnosti najviše se svode na pravilno pozicioniranje i pokrivanje prostora jer je nekad bolje sačekati protivnika da uleti u paljbu nego napadati. Na standardnoj težini protivnici pružaju solidnu dozu izazova, no prijateljske jedinice su više beskorisne nego korisne. Osim što bezglavo jurišaju po terenu, ne srame se ni pucati po suborcima ako su im na putanji do protivnika. Zbog takvih situacija samo troše vrijeme u borbi nego što stvarno pomažu.

Po uspješnom završetku borbe treba pokupiti stvari koje ostave protivnici. Uglavnom se tu radi o opremi, ali povremeno naiđete i na dijamante. Iako igra ima dovoljno drangulija za ubaciti u ruksak, treba imati na umu kako svaki operativac ima određeni broj stvari koje može nositi u svojoj torbi. Municija se nalazi u zajedničkoj torbi i ne zauzima prostor kod operativaca što je odlična odluka. Onaj ostatak stvari koji se ne uspije pokupiti, ide u “globalnu torbu” sektora u kojemu se nalazimo. Stoga ako netko pati da mora skupit’ sve, nema straha jer se uvijek može vratiti po ostatak stvari.

Ljubiteljima taktičkih igara Jagged Alliance 3 mogao bi biti ugodno iznenađenje, a fanovima serijala nezaobilazna lektira. Ovdje nije riječ o naslovu koji sadrži neviđene elemente, ali je riječ o igri s veoma čvrstim temeljima. Sloboda u igranju najveća je prednost te je kvalitetno ukomponirana s taktičko strateškim elementima. Nije ovo igra o igri koju ćemo pamtiti po tehničkim stvarima, no daleko od toga da je riječ o nečemu zastarjelom. Na visokoj je razini ono najbitnije: kvaliteta gameplaya za koju je bilo potrebno čekati više od dva desetljeća da ju ponovno doživimo u sklopu nekad slavnog serijala.

Malo taktiziranja, malo istraživanja i malo RPG elemenata čini odličan temelj za kvalitetan i zabavan gameplay u Jagged Alliance 3.

• zabavna taktička borba
  • sloboda u pristupu misijama