Pro Evolution Soccer 2016

doktor nogometne znanosti

Poznata Ezopova basna o kornjači i zecu poručuje nam kako u utrci ne pobjeđuje uvijek onaj tko je brži. Kad tu logiku primijenimo na PES i Fifu možda se ne čini tako, ali još od prošle godine ta je utrka barem po pitanju kvalitete postala dosta neizvjesna. Istina je da je PES prošle godine napravio veći napredak, no zasluge za to dobrim su dijelom pripale i tome što što se FIFA na tom polju malo poskliznula. Ali ove godine imamo drugačiju priču u kojoj PES svoju kvalitetu može pripisati isključivo sebi.

Da odmah razjasnimo stvari, taj napredak nećete vidjeti sve dok vam sudac ne označi početak utakmice. PES 16 je još uvijek igra stravično dizajniranih menija, prezentacijski osakaćena i licencama siromašna. Svi njezini modovi su lošiji i nedorađeniji u odnosu na ono što se nudi u konkurentnom naslovu, a podrška za mrežno igranje izgleda kao da je osmišljena za eru 56K modema. Ali jednom kad igrači izađu na teren, sve to pada u zaborav.

PES 16 donosi fluidan nogomet u kojemu nema nebitnih dodavanja ili promašaja nakon kojih se ne hvatate za glavu. Za to su zaslužne promjene u odnosu na prijašnja izdanja koja se vide u fizici kontakta među igračima te umjetnoj inteligenciji nogometaša na terenu, kako protivnika tako i vaših suigrača. Novi fizikalni model donosi više neizvjesnosti u borbi za loptu pa više nema predvidivih ishoda pri uklizavanju ili sigurnih osvajanja lopte pri naguravanju.

Taj fizikalniji nogomet dobro se uklopio sa svim onim što je PES proteklih godina gradio. Sada tako imamo igru u kojoj ona uzrečica „lopta je okrugla“ stvarno ima svoj pravi smisao. PES 16 vam daje preciznost i slobodu da jačeg protivnika nadmudrite taktikom kao Dinamo u utakmici s Arsenalom. Može vam se učiniti da je to bilo moguće i prije, no uz bolju umjetnu inteligenciju suigrača to sada dolazi do izražaja daleko više nego u prethodnim igrama.

PES 16 vam daje preciznost i slobodu da jačeg protivnika nadmudrite taktikom kao Dinamo u utakmici s Arsenalom.

U ovome PES-u nećete daleko dogurati bez prave vizije i kreativnosti u akcijama pred golom jer se ne možete nadati tome da će vam se prilika stvoriti iz ničega, barem ne pri igranju s kompjuterskim protivnikom. Doduše, golmani su tu opet slaba karika pa se zbog njihovih loših reakcija češće isplati pucati van šesnaesterca negoli planirati neke pametne akcije unutar njega. No to je stvar koju se može lako popraviti običnom zakrpom pa se nadamo da će Konami to i napraviti. Slično vrijedi i za sudce koji su neobično tolerantni pa ne sude prekršaje koje bi inače trebali kažnjavati. Nažalost, nekako sumnjamo da se zakrpom može ispraviti nepostojanje kazne za igranje rukom, jer za loptu u PES-u igrači očito ni nemaju ruke.

Isto tako, nema te sile u svemiru koja bi pomogla komentatorima u PES-u da budu sinkronizirani sa zdravim razumom. Ako ste mislili da su komentatori na HRT-u loši, PES 16 će vas brzo uvjeriti da ima i daleko gorih.

MyClub mod koji je osmišljen kao odgovor na Fifin Ultimate Team ove se godine postavio kao centralni mod u igri. Dobra je stvar što je pritom dobio neke korisne novitete kao što su napredovanje igrača po levelima i mogućnost da ih se pretvori u trenere. No da biste uživali u punom potencijalu istoga u online modovima, morate pretrpiti sto tisuća provjeravanja za ažuriranja kojih nema već pola mjeseca od izlaska igre.

Master Liga je pokraj myCluba pala u drugi plan, a to se vidi i po tome što su promjene u njoj većinom kozmetičke. Trud se na polju glavnog izbornika primijeti, ali još uvijek je to loša kopija u usporedbi s konkurencijom. Master liga na kraju zato djeluje kao da se nije pomakla dalje od onoga što je nudila prije deset godina.

PES 16 je dakle vrlo polovična igra, ali to ne umanjuje njegov uspjeh u ovogodišnjem izdanju. Nakon jako dugo vremena dobili smo dostojnu konkurenciju u žanru nogometnih simulacija, a najbolja stvar kod toga je što se PES trudi zadržati svoj imidž. Iako u pojedinim dijelovima samo kopira ono što danas prolazi, tamo gdje je najvažnije PES je drugačija igra. Na terenu je to simulacija koja ulazi u dubinu onoga što nogomet predstavlja, a znamo da je ljepota tog sporta upravo u onome što smo vam pričali na početku – da ne pobjeđuje uvijek onaj tko igra brže ili ljepše.

S obzirom da pozorno pratite ocjene koje dajemo igrama, kratko pojašnjenje kako je moguće da PES 2016 ocjenimo manjom ocjenom nego prošle godine, a kažemo da je ove godine bolji. E pa, kod igara koje izlaze na godišnjoj bazi u prvom redu cijenimo novitete. Pomak u vidu ispravaka i poboljšanja nije uvijek ono što igri povećava ocjenu.

Ocjena nam predstavlja vrijednost igre i značaj njezinih noviteta za vrijeme izlaska. Iako nastavak može biti malo ili mnogo bolji, to ne mora nužno značiti da je njegov napredak jednako značajan, pogotovo kad kod igara ovog serijala iz godine u godinu prigovaramo jednim te istim stvarima koje ostaju zanemarene.

U nogometu postoje magični trenutci u kojima osporavana momčad uz dobar duh i još bolju strategiju može doći do pobjede nad favoritom. PES 2016 najbolji je upravo u predočavanju takvih trenutaka.

• fluidan nogomet bez praznog hoda
  • strateška dubina igre
  • prezentacija - od grafike
  • preko menija
  • do komentatora

Komentari (34)

• Gamers4Life

06.10.2015 - 19:51

PES 2016 je meni najbolji PES u čitavom serijalu i uveliko je opravdao ovogodišnju 20.godišnjicu svoga postojanja! Starno zaaslužuje Zlatnu Loptu.

• Hrv4tin4

06.10.2015 - 19:57

Vidim da su na kraju i dijelovi naših utakmica ušli u video 😉 Očekujem još koju partiju uskoro.

• IaMarmageddoN

06.10.2015 - 20:05

85 sam dao i FIFI i PESu. Gameplay je skoro isti u tim igrama a u svemu ostalom je fifa klasa iznad. Reći ćete nebitne stvari ali puno znači i komentatori i glazba i meni i online iskustvo i dubina kampanje i grafika, licence i sve redom, ali da budem jasan GAMEPLAY je vrlo sličan, po mojem osjećaju nijanse su između ovih igara i one u nekim stvarima budu bolje u fifi a u nekim bolje u PESu. U PESu je nešto lakše dodavanje, bolja fizika i udarci glavom. AI je tu negdje, promjene taktike imaju podjednako značenje, animacije su bolje na Fifi, putanja lopte je realnija na Fifi. Fifu sam kupio i igram je skoro svaki dan. PES sam kupio ali prodao sam ga jer je online FIFA ipak bolja a zbog sličnog gameplaya nije mi teško pala odluka. Jednostavno Fifa kao cjelina pruža više. E sada, da ne bude fan ovo, fan ono… Da, fan sam nogometa i ove godine mi je odluka između tih igara bila samo zbog razlike u online modu. Volim FUT i njegovu stabilnost. Bravo PES, a ti FIFA… pa, trgni se više jer te konkurencija inače jede dogodine! Pes je napravio dva koraka ispred sebe ali i kao takav je na istoj (i u mnogim stvarima ispod) stepenice na kojoj je Fifa.

• dragec

06.10.2015 - 20:06

Malo slabu ocjenu ste dali,očekivao sam 85+

• closingtime

06.10.2015 - 20:08

Prvi put da je PES bolji od FIFE nakon duzeg vremena.

• pesek32

06.10.2015 - 20:08

Nisu bili rekli da će baš komentatore, sudce i golmane popravit? xD

06.10.2015 - 20:28

Iznenadjen sam recenzijom i komentarima ispod,inace se i u recenziji i u komentarima blati PES radi sitnica.Svi se slazemo da je meni katastrofa,i da je glupo sto nema odmah licenca al sve to pada u vodu kad se dodje do glavnog i najvaznijeg djela a to je igra sama koja konkurenciju ostavlja iza sebe 🙂

@MoGaming, 07.10.2015 - 07:49

Ne kužim, što te iznenadilo u recenziji? 🙂 Jer kroz recenziju smo upravo i rekli otprilike to što si ti ovdje rekao.

@MoGaming, 07.10.2015 - 17:13

pa baš zato sam i iznenadjen jer PES se inače tretira kao nogometna simulacija "niže klase" 🙂

• pesfan

06.10.2015 - 20:56

Najveća zamjerka što se tiče novog PES-a je odnos Konamija prema PC igračima (srećom pa je tu PC zajednica koja popravlja stvar (sweetfx), i koja će isto tako riješit stvari sa licencama i sličnim). Gameplay je odličan (zamjerke jedino idu na to kaj golmani 99% prizemnih lopti upućenih unutar 16 prema golu ne brane i pretolerantni suci). Ono kaj mene zanima je dal je neko igral igru i na PC-u i na PS4 i dal ima razlike u gameplayu (više animacija, fluidnost animacija, drugim riječima bolji gameplay na PS4), odnosno dal se i po tom pitanju Konami posral po PC igračima ili je jedina razlika u grafici?

• Adam Jensen

06.10.2015 - 21:03

Sve ono najvažnije su odradili vrhunski, očekivano su zakazali na nekim sitnicama koje život znače ali takav je Konami. Sve u svemu zadovoljan sam, ovo je najbolji PES do sada i veoma mi se sviđa pravac kojim idu. 85 od mene

• ImasKunu?

06.10.2015 - 21:05

Moze to na sredini terena izgledat nemoguce dobro,i akcije i igra uljepsane do maksimuma kad im golmani pokvare svaki osjecaj zadovoljstva u nogometnoj igri. Jednolicna bacanja, traljavost,ni traga realnosti sa gestama i potezima…PES se priblizava Fifi al s navedenim su svjetlosnu godinu iza(drzim im fige)

• adycro

06.10.2015 - 21:23

Igra je dovedena u red i zbilja izgleda kao simulacija. PES 16 cini samo simulaciju na terenu a sve ostalo je daleko iza konkurencije. Meni je to osobno nedovoljno i definitivno mi niti jedan mod u PES u ne moze zamjeniti FUT na FIFI. Sto se tice gameplay a blagu bih prednost dao PES u jer vise lici simulaciji, jedino mi nikako de ide pod kozu ta njihova mreza u pes u i zbog nje mi ljepsi golovi izgledaju na FIFI. Od mene ugodnih 85/100

• Andrejeli

06.10.2015 - 21:55

Do sada nisam komentirao na fb stranicama, portalima razlike izmedu PES i FIFA pa bi sada napisao svoje doživljaje. PES igram od 2004. godine i na tom 04 sam dugo živio 😀 obozavao sam grafiku, pokrete, ARSENAL 😀 i posebno sto sam volio je cinjenica da kroz cijelu igru master lige broji svim igracima asistencije i golove, a ne npr. samo jednu sezonu. Svake godine sam ga igrao, a fifu nisam toliko volio iako sam igrao paralelno na playstationu i fifu. Moja ljubav prema pesu se promijenila 2013. godine i od tada igram fifu i jednostavno ne shvacam ljude koji kazu da je pes tezi. Kako moze biti tezi, kad je doslovno dovoljno pogoditi okvir gola i to bude gol? Pogotovo ove godine. Slazem se da je pes odlican i teza je pass igra, ali zabit gol je prelagano. Dok recimo, u fifi nije dovoljno loptu u prostor gurnuti i pretrcat igraca.. Nikako se ne mogu sloziti da je PES teza igra.

• Adam Jensen

@Andrejeli, 07.10.2015 - 16:27

Ti još nisi odmakao od PES 6 izgleda, na njemu je zabit gol bilo prelagano i bilo je dovoljno loptu gurnut u prostor i pretrčat igrača, tako što uopće nije slučaj kod zadnjih PES-ova.

• Cehoslovak

06.10.2015 - 23:06

Igrao sam Pes2016 pc, inače igram fifu godinama, ali iz znatiželje sam probao. Bolje da i nisam. Pes2016 nema veze s nogometom…obično napucavanje loptom bez veze.

• cedi3003

07.10.2015 - 07:42

trava se povija realno,dresovi smazani kod uklizavanja tocno onako kako bi trebali bit,publika pjeva oriđiđi navijačke pjesme,maštoviti komentatori,mreža realna 600 i više licenciranih timova…za sve ovo bravo fifa…ali kad vidim da se po terenu kreću ko da ih je radio gepetto…a s druge strane messijevi, ronaldovi,robbenovi potezi nikad nisu bili autentičniji…kad znas da je svaki duel neizvjestan,kad te stoper izrempla a ti loptu ponovno vratis u svoj posjed (ili ne),kad neki put fulas zicer,a sjedne ti bomba s 30 m…kad ti pravi nogomet nikad nije bio bliži… (oni koji igraju nogomet shvacaju o cemu pricam) onda sva fifina šminka za mene (ponavljam:ZA MENE! to ne znaci da po fifi pljujem,dapace) pada u vodu…

• kuky90

07.10.2015 - 07:43

License trebaju definitivno biti minus jer ovako malo timova PES nikad nije imao, plus što ih je pola bez imena ili im krivo pišu igrači, transferi isto tako ni jedan nije ažuriran sve isto kao PES 2015

• cedi3003

07.10.2015 - 10:31

meni na ps4 kompletna barclays premiership licencirana sa amblemima klubova, gostujućim, domaćim i golmanskim dresovima iz sezone 15/16…to se ove godine da napravit i na ps4…samo proguglat malo

• departed1983

07.10.2015 - 11:01

Faulovi ne postoje, golmana kao da nema i to neki ljudi ne smatraju problemom? Savrsena igra? Njabolji PES do sada? LOL…
    Iz prijasnjih iskustava znam da to patchevi nikad nece popraviti. Od mene 70 za pokusaj (ocjenjujem igru na PCu).

• mickolopi

07.10.2015 - 11:02

Online je toliko loš i tako iz godine u godinu, serveri nula.

• markogal

07.10.2015 - 13:24

evo sad onih fifa fanboyeva koji davaju nulice igri

• Cro-K

07.10.2015 - 15:36

Gameplay na razini FIFE,sve ostalo (license,grafika,sadržaj,online mod) lošije

• Cro-K

@Cro-K, 07.10.2015 - 15:38

A da ne govorim da je PC verzija igre patchirani PES 2015 i last gen grafika

@Cro-K, 07.10.2015 - 17:14

a da ne govorimo koliki si ti fifa fan boy 🙂

• Cro-K

@Cro-K, 08.10.2015 - 11:08

Zašto bih bio fanboy?Samo sam iznio činjenice koje su istinite.Usporedi mi grafiku PESa i FIFE, sam teren u pesu izgleda kao zelena ploča.My club nije ni blizu ultimate teamu,a license u pesu su oskudne.Sad mi ti reci da nije tako?

@Cro-K, 09.10.2015 - 18:09

gdje si to ti usporedjivo grafiku? mozda bolje izgleda na traileru jer FIFA ulaze najvise para u marketing da sve izgleda divno i bajno al je zapravo svake godine ista igra kojoj je cilj da izvuce sto vise para,PES se bar potrudio promjenit engine nakon nekog vremena i digo je fiziku simulacije nogometa na veci nivo dok je fifa čista arkada koja prezivljava na ovisnosti igraca o ultimate team modu i skupljanju igraca

• jo

08.10.2015 - 06:22

Pa realno je grafika na PC-ju shit?
    Što je tu problem?
    To svako vidi.
    Gejmplej je malo poboljšan.
    Animacije i golmani su tuga.
    To je samo realna slika PES-a.
    Ali da napreduje, napreduje.

@jo, 08.10.2015 - 12:25

A iskreno, nije ni na PS4 ništa bolje. Bolje osvjetljenje i par animacija jedino. Ali sve oko terena i dalje statično, publika kartonska itd. Bilo bi ok da ne može bolje, ali definitivno može – vidiš ne samo po konkurenciji, nego i na igri istog enginea – MGS5. Sjećam se doba kad je PES micao publiku kako bi na PS2 mogao držati 60 fps. Na PS4 nije došao do tog limita, ma ni blizu. Zapravo je smiješno, u slučaju obaju nogometnih igara, koliko je mali taj grafički skok bio s prošle generacije konzola na novu. Definitivno ne onoliki koliki je po pitanju hardvera. Mislim ono, PS4 ima 16 puta više raspoložive radne memorije nego PS3. Da PES izgleda dvaput bolje na PS4 nego na PS3 i to bi bio napredak. Ali ne izgleda.

• vjkzg

08.10.2015 - 07:33

A zašto reca nespominje ponovni izostanak community offline moda??? Ja sam strastveni pes fun od 1999.god i uvijek ga hvalim samo zbog gameplaya-najvažnije!!!! Ali mi neide u glavu zašto ovaj mod ignoriraju pa 2-3 god ubace pa obrnuto.Ima nas stare garde kaj se skupimo kod nekog i opalimo turnir u četvero sa home&away ligom i nakraju VOILA sve se statistički bilježi u sistem cijelu godinu.I broj naslova i broj golova,kartona,međusoban score i nema ko je bolji-sve ljepo piše.I sve to community vodi i bilježi sa svakom odigranom tekmom i još te/vas nakon svakog druženja drži prikovanog uz ekran komentirajući istu statistiku.PREEEJAKOOO.A oni to u doba sveopće statistike i bilježenja svega i svačega jednostavno izbace i pažnju skrenu na online…Ajme pa nije isti gušt pobijedit nekog od umjetnih virtualnih prijatelja ili otrpit ruganje kad te pravi frend raskasapi dok ti trpiš i dočekaš priliku za slatkim osvećenjem i još većem ismijavanju-NEPROCIJENJIVO.PES je inferiorniji fifi u svemu osim u dve stvari:grafika igrača i njegova "svetinja" gamplay a to je ipak najvažnije tak da sve ostalo ćemo prepustit djeci da se svađaju.

• kingXXXE

14.10.2015 - 00:31

Ja stvarno igram Pes i volim tu igricu još od 2004 godine igrica je promjenila nogometni svijet dignula razinu vise simulacije nogometa i mislim da je ovaj pes 2016 najbolji ili jedan od najboljih igara..Igrica ima se mogucnosti i predispozicije da se dalje razvija……S obizrom ko je proizvođač i koliko je uloženo tvorci Pes-a stvarno zaslužuju naklon osim Pes-a 2014 svaki nastavak je priča koja priča svoju fantastičnu priču

• Filac1312

25.10.2015 - 21:05

Ljudi niste normalni… Nemoze se pes usporedivat sa fifom.

• Vladan007

08.11.2015 - 20:35

95 je ocena,realno igra je dosta nestabilna i grafika je razocaravajuca na medium i low ali na high izgleda fantasticno,master liga je veoma interesantna,golmani su suplji i ai odbrane je los,ali zato igra u napadu i ostali segmenti gameplaya su odlicni,uz par patcheva postaje najbolja simulacija fudbala ikada 🙂

• MrPhillips

03.01.2016 - 17:23

Nije loše.