Sifu

KILL BILL... I SVE OSTALE

Dominik Vadas

Sifu je kung fu igra francuskog studija Slowclap koji nam je 2017. donio solidan borilački naslov pod nazivom Absolver. Naslov je to koji je već od prvih prikaza djelovao zanimljivo, da bi s vremenom postao jedna od najiščekivanijih makljaža godine. Obećana nam je igra spektakularne borbene koreografije i zanimljiv koncept protagonista koji stari svakim umiranjem i nakon toga postaje snažniji. Ono što nam nisu rekli jest da ćemo igrajući dobiti i simulaciju ponovnog proživljavanja najgorih trauma.

Sifua bi najlakše bilo opisati kao igru čiji ćete prelazak navesti u svom životopisu, a njegovo odigravanje, iako dozlaboga zabavno, izazvat će u vama blagu drhtavicu svaki sljedeći puta kada na ekranu ugledate isječak iz Zmajevog gnijezda.

40€ PC Kupljen za potrebe recenzije

John Wick na steroidima

Za beat ’em up žanr od neizmjerne je važnosti zabavan i zadovoljavajući osjećaj borbe. Odmah ću reći, kratko i jasno, kako je Sifu jedno od najboljih borilačkih iskustava koje sam ikada doživio u virtualnom obliku. U igri postoji bezbroj različitih udaraca, a neke će sigurno razveseliti da je jedan od njih i legendarni one inch punch kojeg je popularizirao Bruce Lee.

Ono što je kod Sifua fantastično jest činjenica kako je svakom udarcu posvećena velika pažnja. Ne samo da udarci djeluju prilično uvjerljivo, nego imaju i konkretnu težinu zbog čega se u igraču stvara osjećaj neizmjernog zadovoljstva svaki puta kada nekoga pljusne. Animacije spojenih udaraca i finišera također su briljantno izvedene, tako da nikada ne primjećujete one šavove koji djeluju umjetno i razbijaju tempo igre. Te animacije iznimno su fluidne pa će jednako dobro funkcionirati i onda kada vam je protivnik okrenut pod nešto drugačijim kutom ili ste vi malo udaljeniji od njega. S druge strane, atraktivne finišere aktivirate pritiskom na tipku, ali tek nakon što protivnika dovedete do niske razine zdravlja.

Veliku ulogu u borbi ima okoliš koji ne služi kao kulisa već je strateški element čiju važnost igrač treba čim prije osvijestiti. Protivnike možete bacati s uzvisina, gurati jedne na druge, gađati predmetima oko vas, nabijati u zidove, rušiti njima police, ali i umlatiti pivskim bocama ili dobrim starim pajserom. Na raspolaganju imate i vault mehaniku s pomoću koje možete preskakati stolove ili klupe kako bi se privremeno odmaknuli od neprijateljske horde i dobili trenutak potrebnog predaha. Za savladavanje protivnika poslužit će vam i posebni focus udarci koji nanose veliku količinu štete, a prilikom čije se aktivacije usporava vrijeme. Focus udarci mogući su tek nakon što vam se napuni focus bar koji je uvijek vidljiv u donjem lijevom kutu. Na vašu sreću, punite ga jednostavno – tako što mlatite neprijatelje.

Protivnike možete bacati s uzvisina, gurati jedne na druge, gađati predmetima oko vas, nabijati u zidove, rušiti njima police, ali i umlatiti pivskim bocama ili pajserom.

Vaši protivnici iz nekog razloga nikad nisu gledali filmove Stevena Seagala pa zbog toga na vas ne idu jedan po jedan s unaprijed dogovorenim udarcima, već napadaju u čoporu i mlate gdje stignu. Ozbiljno, protivnici u Sifuu nikako nisu za šalu i na nekim dijelovima morat ćete zaustaviti igru da biste obrisali vaš gamepad ili miš od prolivenog znoja.

S neprijateljima se borite tako što ih udarate lakim i teškim udarcima dok se istovremeno izmičete, parirate i blokirate. U blokiranje je implementiran sustav koji će biti jako poznat mazohistima koji su odigrali izvrsni Sekiro: Shadows Die Twice. Najkraće rečeno, ne možete cijelu obranu svesti samo na lijeno blokiranje i čekanje da napad završi jer vaš blok može biti probijen, a tada ste u problemima. Na ovaj način igra vas tjera da koristite i ostale defenzivne opcije.

To kombiniranje obrambenih i napadačkih opcija nužno je da bi preživjeli brojne i raznolike neprijatelje. Šamarat ćete huligane, klošare, džankije, razbijače ali i ozbiljnije protivnike poput onih koji u ruci drže oružje, majstora borilačkih vještina, grapplera i nabildanih gorila. Svi oni jednako su agresivni i konstantno će vas tjerati da im se prilagođavate. Sifu od igrača zahtjeva puno, no jednako toliko će vam zauzvrat vratiti. Onoga trenutka kada shvatite na koji način igra želi da ju igrate počinje prava umjetnost nasilja u kojoj ste u stanju u jednom combou očistiti desetke neprijatelja, bez da ste i na trenutak skinuli osmijeh s lica. Sličan osjećaj moći imali ste pri igranju Batman Arkham serijala ili u ne tako davnom Milesu Moralesu, no Sifu to zadovoljstvo diže na novu razinu.

If he dies, he dies

Sifu je nemilosrdan i pomirite se s činjenicom da ćete umirati. Puno puta. Ono što mi se posebno svidjelo jest kako je smrt vašeg lika povezana s mehanikama gameplaya. Naime, svaki puta kada izdahnete, vaša smrt nije trajna već se zbog magičnog talismana odmah vraćate u život, samo stariji. U početku starite samo za jednu godinu, a kako igru počinjete u dvadesetoj to vam se neće činiti toliko strašno, ali ako nastavite umirati, vrlo brzo će vas početi miješati s Jožom Manolićem.

Svaki puta kada izdahnete, vaša smrt nije trajna već se zbog magičnog talismana odmah vraćate u život, samo stariji.

Za svaku smrt dobivate jedan bod na vaš death counter. Koliko ćete ostarjeti ovisi prije svega o broju umiranja na određenim dijelovima igre. Što češće umirete na istim dionicama i protiv istih protivnika, to će se vaš death counter više povećavati, dok ga umanjiti možete prelaskom problematične dionice ili kupnjom u svetištima.

Element starenja ovdje nije samo kozmetičke prirode. Kako starite, postajete sve iskusniji borac pa vaši napadi nanose više štete. Logično, zbog godina vaše tijelo je sve krhkije, pa imate sve manje zdravlja. Moram priznati kako dugo nisam vidio ovako dobar i napet koncept visokog rizika za veliku nagradu. Kao djedica ili bakica tamburate sve oko sebe, i taman kad počnete misliti da ste postali Ip Man, netko vas dva puta udari i padate. Talisman koji vas vraća u život sačinjen je od pet elemenata važnih u kineskoj kulturi (zemlja, voda, vatra, drvo, metal) i za svakih deset potrošenih godina jedna karika nestaje, pa tako igra ima i klasičan game over koji se aktivira kada dosegnete određenu starost.

Osveta kopa dva groba

Sifu je igra koja ima iznimno jednostavnu radnju, pri čemu ne valja biti brzoplet pa shvatiti to kao kritiku. Priča počinje jedne noći kada mladi učenik skriven u ormaru svjedoči ubojstvu člana obitelji i učitelja od strane petorice nepoznatih osoba. Ispunjeno tugom, bijesom i odlučnošću, dijete brzo prerasta u odraslu osobu (igra vam daje da birate između muškarca i žene) željnu osvete i kreće u lov na ljude odgovorne za smrt njegova oca.

Način na koji Sifu pristupa motivu osvete podsjeća na neke fantastične filmove na istu temu.

Način na koji Sifu pristupa osveti neodoljivo podsjeća na neke fantastične filmove s istom tematikom. Ukoliko ste fan korejskih klasika kao što su Oldboy ili I Saw the Devil ili pak američkih inačica poput Kill Bill ili John Wick, Sifu će vas očarati svojim ugođajem. Postoji dio igre koji je direktno ljubavno pismo jednom od navedenih filmova, no želio bih da to otkrijete sami pa vam neću ništa spoilati. Na početku igre ne znate ništa o ljudima koje trebati ubiti, no s vremenom skupljate tragove koje slažete u cjeline na vašoj detektivskoj ploči koja služi kao svojevrsni podsjetnik za sav intel o neprijateljima, lokacijama i slično.

Gledano s vizualne strane, Sifu je igra prekrasne crtane grafike koja izgleda kao da je naslikana čvrstim pokretima mješavinom vodenih boja i ulja na platnu. Boje su poprilično izražene, a često se koriste tehnike jakog kontrasta i neonskog odsjaja. Zvučna strana igre također je maestralno odrađena. Igra na najbolji mogući način kombinira tradicionalnu kinesku i modernu house glazbu. Spajanje frule, flaute i ratničkih bubnjeva s primjerice dubstepom rezultira u soundtracku koji vam neprestano diže adrenalin i stalno vas drži napetim.

Ako ste stekli dojam da je igra isključivo linearne putanje, mogla bi vas iznenaditi činjenica da Sifu ima čak tri različita završetka. Svaki nosi dobro osmišljenu semantičku poruku i natjerat će igrača da se zamisli o dubljem pitanju osvete i posljedicama koje sa sobom donosi. Dva završetka tiču se vašeg odigravanja i zaokružuju igračevo putovanje, dok jedno ostavlja potpuno otvoren kraj i najavljuje potencijalni nastavak koji nam sigurno slijedi, barem u formi DLC-a. Pariški studio koji nam je donio igru nedavno je najavio dodatan singleplayer sadržaj.

Any time, any place!

Sifu je sačinjen od uvodnog prologa i pet levela na čijem vas kraju očekuje jedan od pet glavnih negativaca. Šibate se po birtijama, tvorničkim halama, slijepim ulicama, fancy klubovima, borilačkim školama, hodnicima napuštenih zgrada… Arene su raznolike i svaka odiše svojom atmosferom i tipom protivnika, pa vam nikada nije dosadno. Sifu posjeduje određene razine istraživanja jer leveli u kojima se krećete nisu zacrtani kao pravac, već se granaju. Istraživanje će prije svega biti važno zbog pronalaska svetišta koja vam služe za nadogradnju vašega lika, koja ponekad više odmaže nego pomaže.

Šibate se po birtijama, tvorničkim halama, slijepim ulicama, fancy klubovima, borilačkim školama, hodnicima napuštenih zgrada…

Glavni je štos u tome što nadogradnje u početku nisu trajne – gubite ih jednom kada umrete. Ustanovili smo da je Sifu prokleto teška igra pa možete i sami zaključiti da nabijanje iskustva i nije najzabavnija stvar na svijetu, što dodatno komplicira sustav nadogradnje. Šlag na tortu predstavlja igrino ograničenje kada možete kupiti pojedina poboljšanja, odnosno neke stvari dostupne su vam samo u određenom rasponu godina. Sve u svemu, sustav nadogradnje nije mi sjeo i dojma sam da je nepotrebno kompleksan.

Drugi razlog zbog kojeg se isplati istraživati levele jest otkrivanje različitih prečaca. Igra vam dopušta da neke dionice borbe u potpunosti preskočite otključavanjem prečaca koji se nalaze na svakom levelu. Otključavanje prečaca uvelike će vam pomoći u prelasku igre jer uz njihovu pomoć možete izbjeći neke zbilja naporne i neugodne sukobe. Naravno, sve to činite zato da bi što zdraviji i mlađi stigli što dalje možete jer si tako ostavljate više prostora za greške i neizbježne smrti.

Sifu je igra kojoj je prilično teško odrediti dužinu. Na internetu postoje snimke manijaka koje pokazuju da se Sifu može prijeći iz prvog pokušaja za šokantnih 45 minuta, no budite uvjereni kako to kod većine neće biti slučaj. Moje druženje s igrom trajalo je 11-ak sati i to uzmite kao neki grubi prosjek. Naravno, ako želite otključati sva tri završetka i zbilja naučiti sve cake i trikove koje igra ima za ponuditi, taj broj komotno možete pomnožiti s dva pa još malo nadodati.

Premda me igra oduševila, nisam siguran koliko bih je još puta volio zaigrati. Postojali su trenuci kada sam nakon umiranja ljutit i isfrustriran izašao iz igre i bez riječi se udaljio od svog monitora, nepovratno izgubljena raspoloženja. Dobro, lažem, ugasio bi igru i počeo fanatično vrištati i proklinjati svoj život na nepoznatom mi jeziku.

Mislim da bi svima trebalo biti jasno kako ovo nije igra za svakoga, ali bitno je naglasiti da Sifu nije niti za prosječnog ljubitelja videoigara. Sifu je onaj tip igre koji će vas pokušati navesti na odustajanje praktički u početnoj sceni i naslov koji će najstrože kazniti svako vaše mentalno odsustvo i manjak razmišljanja. Ako vas to nije obeshrabrilo, to znači da ste svjesni u što se upuštate i odlučili ste igri pružiti šansu. U tom slučaju igrat ćete fantastičan i atmosferičan beat ’em up naslov nakon čijeg ćete prelaska osjećati ponos, ispunjenost i želju za uvođenjem borilačkih vještina u svoj život.

Sifu udara snažno i efektno - ponekad demotivirajuće, ali sve u svemu prilično nezaboravno.

81 Naša ocjena
  • inovativan koncept starenja glavnog lika
  • fantastičan osjećaj borbe i prekrasne animacije
  • izvrsna interakcija s okolišem
  • težina i izazovnost, ako u tome uživate
  • sustav nadogradnje nije od velike koristi
  • ponavljajuća struktura igre može uzrokovati frustracije
  • težina i izazovnost, ako u tome ne uživate

Dominik Vadas

Beznadni zaljubljenik u naslove koji ga vode u svijet prošlosti ili mašte. Glavni porok u životu su mu sportske igre. Osim gamepada, u rukama često drži knjige, sportske rekvizite, zemljopisne karte i svog mačka.