Steel Division 2

VRHOVNI ZAPOVJEDNIK

Biti general ne znači samo izdavati zapovjedi i gledati kako se jedinice sukobljavaju. U tom poslu ima mnogo više stvari koje se moraju znati, a upravo to nam demonstrira i Steel Division 2 sa značajnom količinom informacija koje nisu baš u početku previše razumljive prosječnom igraču. Dodatni izazov javlja se kada je netko bačen u tu ulogu bez ikakvog objašnjenja kako biti učinkovit, a jedina pomoć je priručnik koji baš i nije previše zanimljiv za čitanje. Srećom, ne radi se o Bibliji premda je sve to manje zabavno od interaktivne demonstracije, odnosno klasičnog tutoriala.

Upravo je to jedan od glavnih problema operacije Bagration koja je zapravo kampanja podijeljena na četiri bitke. Odlazak na istočno bojište znači i drugačiji način igranja kampanje. Pomicanje jedinica sada se odvija na masivnim mapama uz sukob trupa na bojnom polju putem standardnog strateškog pogleda. Pohvala ide developerima što su prezentirali kampanju koliko je god to bilo povijesno moguće, od terena do jedinica, no novim igračima to neće biti prva stvar koju će primijetiti. Ipak, treba prvo shvatiti što se to događa kroz cijelu borbenu operaciju.

Zbog nedostatka pravog tutoriala, odnosno barem jedne interaktivne kampanje koja bi objašnjavala većinu toga, potrebno je svako malo uzeti priručnik kako bi se moglo shvatiti koji je idući pravi potez. Na prvu ne izgleda ništa komplicirano jer ispada kako je dovoljno samo označiti bojnu skupinu i poslati je u željenom smjeru. No, kada treba ući u sukob s protivnikom, tu već dolazi do komplikacija ako se nije pročitalo što i kako. To je prava šteta jer kampanja ima potencijal budući da zbog povijesne točnosti, vremenski ograničeno traje i situacija je skoro uvijek napeta.

Zbog nedostatka pravog tutoriala potrebno je svako malo uzeti priručnik kako bi se shvatilo koji je idući pravi potez.

S druge strane, kako bi se moglo uživati i što bolje pokazati svoje taktičke mogućnosti, treba uložiti malo više vremena što se je moglo i izbjeći. Šteta što developeri nisu imalo malo više želje i volje kod tog segmenta pa da su pripremili zanimljiviji način za demonstriranje kako pravilno voditi jedinice u bitku. Naravno, postoji i određena čar u otkrivanje detalja i sitnica, ali kada je riječ o kompleksnijoj strategiji u kojoj ima hrpa stvari čiji elementi utječu na rezultat bitke, neće se svima biti lagano uživjeti u ulogu generala.

Osim hrpe jedinice koje je potrebno poznavati jer svaka ima prednosti i mane, treba paziti na konfiguraciju terena, podlogu po kojoj se jedinice kreću, misliti na opskrbu i još mnogo toga. Uz to, bitke se odvijaju kroz tri faze pa neće sve jedinice biti dostupne odmah što je još jedan taktički sloj koji može značajno utjecati na događaje na bojnom polju. Za one manje strpljive, u kampanji postoji i mogućnost prepuštanja bitke računalu, no gdje je zapravo zabava u tome?

Za one manje strpljive, u kampanji postoji i mogućnost prepuštanja bitke računalu.

Iako četiri bitke unutar Army General moda nisu nešto ogromno, osim sovjetskog pogleda, može se zapovijedati i njemačkim trupama pa proživjeti i drugu stranu koju povijesti koja se nije nikada ispisala. Uz to, postoje još i povijesne bitke koji su zasebni scenariji kako bi se opet moglo proživljavati ili mijenjati ono što se je dogodilo, a tu je i standardni skirmish unutar kojeg je novi Breakthrought mod. Upravo je to zanimljiva novina u kojoj se ne osvajaju točke, nego napadači imaju mali dio mape na kojoj započinju s akcijama dok obrambene jedinice imaju cijeli ostatak za planiranje sprječavanja prodora neprijateljskih snaga.

Na papiru i ne zvuči kako igra ima mnogo sadržaja za samostalno taktiziranje što je i u jednu ruku točno, no druga stvar je umjetna inteligencija koja nije uvijek inteligentna. Treba i spomenuti kako se s nadogradnjama AI poboljšava, no i dalje znaju imati svojih čudnih trenutaka zbog kojih pobjeda može doći nenadano ili uranjeno. Srećom, to se ne događa često pa izazova protiv virtualnog generala neće nedostajati, pogotovo ako se tek uči igrati, ali veterani bi mogli vrlo lagano primijetiti poteze koji i nisu karakteristični za vojne trupe.

Umjetna inteligencija protivnika se poboljšala, ali ne dovoljno da ju zovemo inteligentnom.

Ono gdje Steel Division 2 definitivno pokazuje na svoje kvalitete odnosi se na tehničku stranu, odnosno engine koji i dalje na impresivan način gura sve što se događa na bojištu. Nije samo da igra izgleda odlično nego i zvuk jednako kvalitetno pridonosi atmosferi bitke. Sa svim time i dalje se bez problema može iz oblaka spustiti u blato ispred gusjenica tenka bez ikakvog usporavanja. Još kada se uzme u obzir veličina bojišta te broj jedinica koje se mogu imati pod prstima, riječ je o zbilja impresivnom postignuću.

To posebno dolazi do izražaja u multiplayeru koji je glavni izvor zabave ovog strateškog serijala. Može se reći kako je 10vs10 mod jednako, ako ne i impresivniji nego prije jer istočno bojište pruža i drugačije taktike nego je to bilo moguće kod invazije na Normandiju. Koliko god samostalno igranje pruža zabavu, taktiziranje protiv živog generala je ipak nešto drugo. Kada je više igrača uključeno u bitku, a granate se odbijaju od oklopa, avioni napadaju iz zraka, pješaštvo se bori od zaklona do zaklona, rijetko koja strategija može to dočarati na jednak način kao što to radi ovaj naslov.

Kada je više igrača uključeno u bitku, rijetko koja strategija može dočarati ratovanje na jednak način kao što to radi ovaj naslov.

Ipak, za doživjeti sve to kako je i zamišljeno, treba uložiti vremena u upoznavanje svih elemenata koje bi zapravo to trebao u jednom mjeri singleplayer odraditi. Ako netko prvi puta ulazi u ovaj svijet pa mu ne bude jasno zašto tenk ne puca, a zumiranjem se dolazi do informacije kako je punjač topa onesviješten. Može se dogoditi kako i tenk nema više granata, a opskrbne jedinice se ne nalaze na mapi. Tada dolazi do raspada sustava što drugima može uništiti igru ako se odmah skače u multiplayer zato što samostalno igranje na prvu ruku i ne izgleda toliko privlačno.

Može se reći kako je razvojni studio usavršio ovakav tip strategije u kojoj se u realnom vremenu mora paziti na hrpu detalja. Šteta samo što Steel Division 2 unatoč zanimljivom pokušaju ubacivanja novog načina igranja kampanje pada na tome polju jer za nove igrače to može izgledati zastrašujuće bez pravilnog objašnjenja što i kako. Srećom po veterane, multiplayer nije izgubio na svojoj kvaliteti, a zbog količine dostupnih jedinica, slaganje trupa je i dalje zabavno kao prije.

Stoga nije pretjerano ako se kaže kako ovaj naslov i nema baš konkurencije kada je u pitanju ne samo veličina terena na kojoj generali mogu pokazivati strateško taktičke vještine nego i broj jedinica koji se ima pod kontrolom, a da to pri tome sve ide glatko. No, ovdje nije riječ o nebrušenom dijamantu jer developeri imaju znanja kako napraviti atraktivnu strategiju, samo što je jedan element dobio manje razrade, a drugi je i dalje bez pravih inovacija, no ništa manje zbog toga zabavan.

Ljubiteljima povijesti Drugog svjetskog rata i strategija ovo je zadaća koju bi trebali odraditi, a svi ostali fanovi žanra bi mogli jednako uživati u kompleksnosti i vizualnoj poslastici.

Recenzija je rađena na primjerku igre za PC. Primjerak igre za recenziranje dostavio nam je njezin izdavač.

Unatoč dobroj ideji za kampanju i povijesnoj točnosti u pripremljenim vojnim operacijama, Steel Division 2 može biti zastrašujuć za nove igrače zbog količine informacija i nedostatka tutoriala. Ipak kada se pohvataju osnove, multiplayer sukobi brzo spašavaju situaciju.

77 Naša ocjena
  • vizuali i atmosfera
  • hrpa jedinica i detalja važnih za bojno polje