Originalni Until Dawn iz 2015. jako mi je draga horor igra. Naslov je to koji sjajno koristi inspiraciju filmskim klasicima kao što su Petak 13, Spilja užasa i Slagalica Strave. Gameplay vođen brzopotenzim reagiranjem je osrednje kvalitete, ali ima interaktivnost koja se dobro uklapa u priču o grupi tinejdžera i njihovom preživljavanju noći na samotnoj planini. Igračeve odluke utječu na to koji će likovi dočekati zoru, a koji će okončati svoje živote u brutalnim nezgodama. I to je uspješna formula koju su kasnije zadržale druge igre, poput The Quarryja i The Dark Picturesa. Međutim, nijedan od njih nije uspio nadmašiti Until Dawn pa je valjda zato ta igra morala dobiti preradu – da nadmaši sama sebe. Nažalost, ovdje je jedino PlayStation nadmašio sam sebe u nepotrebnom recikliranju igara.
Noviji Until Dawn je još uvijek vrlo dobra igra, samo što ovo izdanje za PlayStation 5 nije dobra prerada. Umjesto da dobijemo najbolju moguću verziju postojeće igre, ovaj je remake u nekim segmentima čak pogoršao doživljaj originala.
Početna cijena | Recenzirana verzija | Recenzentski primjerak |
70€ | PlayStation 5 | Ustupio izdavač |
Prije nego krenem s osvrtom, želim napomenuti kako je ova recenzija primarno fokusirana na promjene, dorade i specifičnosti PS5 verzije. Ako Until Dawn do sada niste igrali, preporučujem da se o priči i gameplayu detaljnije informirate u recenziji PS4 verzije.
Ova prerada za PlayStation 5 (dostupna i na PC-ju) sadrži neke dopune i promjene u priči te gameplayu, ali je to najvećim dijelom ista ona igra kakvu smo igrali prije devet godina. Traje otprilike koliko i original, mehanike gameplaya su joj identične… i mislim da je to propuštena prilika. Novi developeri (Ballistic Moon) praktički su mogli posuditi ideju za multiplayer mod kojeg su developeri originala kasnije razvili za The Quarry. Ili su npr. mogli dostaviti neko dodatno poglavlje (postoji idealan lik za to!) koje bi se možda otključalo nakon prelaska igre. Međutim, u takve se pothvate nisu upuštali.
Umjesto toga, malo je promijenjen uvodni dio priče, a tu je i novi kraj koji nagovještava da će se Until Dawn možda pretvoriti u serijal. Rekao bih da su promjene u priči dobrodošle, ali su vrlo sitne i u konačnici nemaju velikog značaja za ukupni doživljaj. Novi Until Dawn sam igrao jednako kao i onaj stari – donoseći iste odluke vodio sam likove prema istom raspletu u zoru.
Neke su mi se promjene u ovoj preradi činile uzaludnima. Na primjer, igra na samom početku sada ima tutorial za mehaniku zvanu “Don’t Move”. Vjerovali ili ne, prvo što vas ovaj Until Dawn uči je kako da kontrolerom ne radite baš ništa. To je za sve nas koji ne znamo mirno držati kontroler. Uzaludno je to samo po sebi, ali zapravo i smiješno jer su zadržali dio iz originala gdje se ta mehanika koristi već nakon prvih deset minuta igre. Znači sada imamo tutorial da nas pet minuta prije pripremi na ono što je prije bilo tutorial.
Vjerovali ili ne, prvo što vas ovaj Until Dawn uči je kako da kontrolerom ne radite baš ništa.
Ako ništa, prerada ima čitav niz postavki za pristupačnost i općenito je to nepomično držanje kontrolera jednostavnije. U originalu je i najsitniji pomak kontrolera mogao upropastiti čitav prelazak igre na zadnjoj sceni, a ovdje je pomicanje kontrolera barem vizualizirano kao krug koji se zacrveni ako se kontroler pomiče. Također je tu “Don’t Move” mehaniku moguće prebaciti na analognu palicu s kojom onda morate ostati unutar kruga, što je zgodna alternativa (pretpostavljam rađena za potrebe PC verzije).
Jedna od vidljivih promjena u preradi je novi sustav kamere. U ovom izdanju Until Dawna kamera je postavljena tako da prati likove pogledom preko njihovog ramena… većinu vremena. Nažalost, iz nekog je razloga to nekonzistentno i često se kamera u pojedinim scenama vrati na fiksne kutove kakvi su se koristili u originalu. Pitam se čemu ova promjena ako je kamera sad ovakva, sad onakva. Vjerojatno da svi mi perverznjaci možemo izbliza promatrati mokru kožu Hayden Panettiere.
Razumio bih da su na promjenu kamere išli s ciljem da poboljšaju upravljanje likovima, jer su kontrole u originalu bile smotane i često bi se dogodilo da likovi ne idu u smjeru gdje biste vi htjeli da pođu. Nažalost, prebacivanje kamere iza leđa likova nije napravilo ništa da poboljša situaciju iz originala. Kontrole su u preradi i dalje grozne, kretanje je tromo i sporo, a više puta mi se događalo (pogotovo na stepenicama) da se likovi otmu kontroli i krenu u suprotnom smjeru. Postoji hrpa avanturističkih igara koje koriste isti stil kamere, a koje su ugodnije za kontroliranje od Until Dawna (vidi npr. Life is Strange). Također postoji hrpa igara koje imaju naredbu za brže kretanje i trčanje, dok je ovdje to strašno – likovi razvlače korak u napetim situacijama, potrče dva metra i onda opet hodaju brzinom penzića.
Prebacivanje kamere iza leđa likova nije napravilo ništa da poboljša sa nespretnim kontrolama iz originala.
Prerađeni Until Dawn je skočio na napredniji Unreal Engine 5 i to se definitivno primijeti. Ne izgleda original loše, ali se vidi da je igra iz drugog vremena. Prerada ima bolje osvjetljenje, nove efekte (u prvom redu ostavljanja tragova u snijegu) te detaljnije modele likova. Vizualno je ostvaren napredak, ali prije na razini remastera nego prerade.
Nova verzija Until Dawna još uvijek koristi animacije iz originala, tako su u suštini nabacili realističniji izgled likova na kostur starih animacija. Rezultat je takav da likovi u preradi zbog toga djeluju čak i neprirodnije nego u staroj igri. Izgledaju kao stvarni ljudi kad su nepokretni, a čim naprave neki pokret to djeluje pomalo robotski i često se izgovoreno ne poklapa s kretnjama usta. Animacije lica bile su sjajne u originalu – ali za vrijeme kad se taj original igrao. Danas bih rekao da je to nivo ispod Uncharteda 4, možda čak i sličnog The Quarryja.
Nova verzija Until Dawna još uvijek koristi animacije iz originala, tako su u suštini nabacili realističniji izgled likova na stari kostur.
Znate što su totalno promijenili? Cijelu glazbu iz originala. I rezultat mi se nikako nije svidio. Developeri su preradu odlučili “modernizirati” ubacivši pjesme pop žanra, što u nekim slučajevima mijenja i imidž samih likova. Primjerice, u originalu je Samantha slušala klasičnu glazbu dok se brćkala u kadi, a sad sluša neki moderni pjesmuljak. Original mi se sviđao jer je glazba bila sumorna i tmurna, te pomno odabrana za temu igre. U priču nas je ondje uvela američka narodna pjesma “O’death”, koja ima gotovo stoljetnu tradiciju. U preradi je ta pjesma izbačena, a umjesto nje dobili smo skladbu 19-godišnje TikTok senzacije iz Velike Britanije.
Razočaranjima tu nije kraj. Dok se original na PS5 konzoli može igrati u glatkih 60 fps-a, ova prerada nas je vratila na nestabilnih 30 sličica. Za više od toga trebat će vam PlayStation 5 Pro, nisu se potrudili dostaviti Performance opciju. Sad si još zamislite kakvo je to “zadovoljstvo” u spoju s nepreciznim i usporenim kontrolama.
Dok se original na PS5 konzoli može igrati u glatkih 60 fps-a, ova prerada nas je vratila na nestabilnih 30 sličica.
Možda najgori zločin od svega je što se za ovo iskustvo treba platiti 70 eura, a jednim je dijelom lošije od igranja PS4 verzije. Ako posjedujete original za PS4, nemate nikakvu pogodnost za nadogradnju na PS5 verziju, tako da vas traže punu cijenu. A to ne da uopće nije isplativo, nego vam iskreno savjetujem da radije odaberete i zaigrate stari Until Dawn za PS4. Grafika je malo lošija u toj verziji, ali dobit ćete bolju izvedbu igre i kvalitetniju glazbu, a doživljaj priče i gameplaya neće vam biti ništa slabiji nego u preradi.
Until Dawn je i u 2024. godini zabavna horor avantura – bilo da se s njom susrećete prvi put, bilo da ju ponavljate nakon nekog vremena. Nažalost, ova prerada je promašila priliku da dostavi bolji proizvod u svim segmentima. Prije izlaska smo se pitali je li ova prerada stvarno bila potrebna, a nakon lansiranja igre pitamo se kako je moguće da je prerada uz minimalne promjene uspjela biti lošija verzija originala.
MAJSTOR RINGO
04.10.2024 - 13:46Čemu recenzija za apsolutno istu igru?
Ne racunam malo našminkanu grafiku.
Darcoolio
@MAJSTOR RINGO, 04.10.2024 - 13:57Pa ovo je recenzija tipa “mi smo igrali da vi ne bi morali”.
MAJSTOR RINGO
@Darcoolio, 04.10.2024 - 14:08Ha ha ha…
To smo znali kompa i pre ove tzv recenzije. Mislim meni zao Zokija, sto je pisajuci i editovati sve ovo na portalu izgubio svoje dragoceno vreme, mogao ga je iskoristiti na nesto mnogo pametnije😁😆
Zoran Žalac
@MAJSTOR RINGO, 04.10.2024 - 15:41Nisam dobio pismo u kojem piše da me pokojna žena čeka na našem posebnom mjestu.
MAJSTOR RINGO
@Zoran Žalac, 04.10.2024 - 16:22👍
Onda mi nije žao!
MeDoNjA
@Darcoolio, 04.10.2024 - 14:25Pa gde je onda Test Drive Unlimited Solar Crown ?
Tommygun
@MeDoNjA, 04.10.2024 - 14:27I fc25…
Garl Vinland
@MAJSTOR RINGO, 04.10.2024 - 14:04kao sto sam ti rekao za HZD, remaster se danas dobije samo ako izlazi film ili serija…dakle, bloodborne remaster ce doci ako uskoro cujemo za televizijsklu adaptaciju…
MAJSTOR RINGO
@Garl Vinland, 04.10.2024 - 14:15To smo vec apsolvirali kolega.👍
Nego čemu recenzija. Ovo nije vredno ni pomena, a kamali neke eventualne kupovine. Vizuale side by side mogu sam pogledati na YT, oma dobrih kanala koji rade to. Jer stvarno ko za ovo da 70/80€$ a vec ima ps4/ps5 verziju, onda taj je stvarno dileja na kvadrat.
Garl Vinland
@MAJSTOR RINGO, 04.10.2024 - 14:19da dokazu da i oni mogu dati ocjenu 6 😀
Mrkvicaa
@Garl Vinland, 04.10.2024 - 14:47pa ogrinal je 80. Sad mos govoriti sto starije to bolje:)
Garl Vinland
@Mrkvicaa, 04.10.2024 - 16:55Ma ja ni neznam koja je ovo igra 😂 pretpostavljam da je jedna od onih telltale quick time igara… Tim igrama bi limitirao cijenu na 20 eura…
SanKa
@MAJSTOR RINGO, 04.10.2024 - 15:43procitaj tekst jebote irud…doslovno ne recenzira igra nego se navode promjene
MAJSTOR RINGO
@SanKa, 04.10.2024 - 16:20Jel ti to neka dalmatinska psovka?
Vidi ovako drug .
Ocena.
plusevi.
minusi.
Dakle recenzija.
A nemam stvarno nameru da citam nesto sto se tice, paaa mogu da kazem decinijsku svinjariju od 70/80$€. Btw kad smo vec kod citanja, trebalo je i da vidiš na slici i lepo napisano, ne bas malim slovima.RECENZIJA!
Jos manje da ulazim u polemiku sa tobom ili bilo kim drugim.
Samson
04.10.2024 - 15:03Ja bih je ocijenio 20 iskreno. Prvotno zbog bezobrazne cijene , onda 30 fps I treće manjka pomaka u gameplayu koji se sastoji isto u qte
battery992
04.10.2024 - 15:19Ova generacija konzola je točan odraz stanja u gamingu…
Studiji kao da su u državnom vlasništvu, nikad bolja tehnologija, dostupni alati, resursi… A napravi se ništa, ili razočaranje ili neki remaster, prerada, marginalno bolja grafika…
AceRimmer
@battery992, 05.10.2024 - 21:27Radnicko samoupravljanje za studije !! Bolje bi se igre radile da svi radnici koji sudjeluju u njihovu razvoju ujedno sudjeluju i u raspodjeli dobiti od tih igara.
SanKa
04.10.2024 - 15:44kakva ološ jebena, ovo zasluzuje ocjenu 20 max…70 € za ovo, jos gore nego sto sam ocekivao
U priču nas je ondje uvela američka narodna pjesma “O’death”, koja ima gotovo stoljetnu tradiciju. U preradi je ta pjesma izbačena, a umjesto nje dobili smo skladbu 19-godišnje TikTok senzacije iz Velike Britanije.
LOL, pametnom dosta.
Mrkvicaa
04.10.2024 - 15:50Silent Hill 2 trenutno 87 na metacritic.Ni zere sumnje nisam imao u Bloober Team, još od prve najave i ne griješim:)
Mrkvicaa
04.10.2024 - 17:25trenutno igra 168 ljudi, od toga ih ima što dobiše besplatno proizvod na Steam:)
Agent-123
04.10.2024 - 22:29Zbog ovoga nisam htio da igram preradu,nego original.Igrah je preko PS+ ali mi ukdoše pretplatu prije no što je završih mamu im…
slismis
05.10.2024 - 12:50Ovaj trend upornog remastera/remaka igara posljednjih 2 3 godine toliko uništava gaming industriju da to nisu istine. Konzumerizam i ništa više. Upitno je može li se išta zvati remakom ako je staro 9 godina i ti dostaviš 20 % bolju grafiku. Zao mi je nas svih gamera što gledamo smeće za smećem koje nam se prodaje.