Wonder Woman

ČUDO OD ŽENE, A I FILMA

Generalno nemam visoka očekivanja od filmova superherojske tematike. Nadam se jedino dobroj zabavi i eventualno kvalitetnoj karakterizaciji likova koji nose takve filmove. Uostalom, ti filmovi su čista stripovska fikcija, a ne neka duboka drama s kojom ću se poistovjetiti i tumačiti si misterij ljudske egzistencije. No, povremeno se dogodi da me filmovi te vrste ugodno iznenade. Među takve ubrajam Nolanov Batman serijal, nedavnog Logana, Watchmene, a od sada i – Wonder Woman.

Ponajprije sam ugodno iznenađen što je princeza Diana od Themyscire u svojoj drugoj filmskoj ekranizaciji prezentirana kao ozbiljan superherojski lik. U svijetu vanzemaljaca i mutiranih čudovišta svejedno je pomalo smiješno vidjeti ženu koja se bori u korzetu, suknjici i visokim čizmama, nosi tijaru na glavi i na boku ima bič. Ako ćemo iskreno, to je u današnje vrijeme opis kostima za kojekakve sado-mazo igrice.

wonder-woman-film (6)

Međutim, film uzima dosta vremena da gledatelju objasni porijeklo glavne junakinje, a zajedno s time dolaze i donekle uvjerljivi razlozi zašto Wonder Woman izgleda tako kako izgleda. I stvarno mi je drago da se taj uvodni dio filma, koji traje dobrih 45 minuta, nije požurivao. Iako smo Wonder Woman već vidjeli u BvS: Dawn of Justice, dosta toga ostalo je neodgovoreno i nepoznato. Ovim filmom njezin lik je snažno definiran i definitivno spreman za Justice League.

Wonder Woman je u vlastitom filmu snažno definirana kao lik i definitivno spremna za Justice League.

Neću vam spoilati ništa više od onoga što ste mogli vidjeti u trailerima, ali moram reći da se glavnina radnje odvija za vrijeme 1. svjetskog rata. Spominjem to jer je razvoj Wonder Woman kao lika savršeno integriran u taj povijesni događaj. Mislim da se ona u 1. svjetski rat uklopila daleko bolje nego što se Captain America uklopio u WW2. Odabir te ere pružio je pozadinu u kojoj superheroj promatra čovječanstvo u njegovim najnižim trenucima i pri tome uspijeva pronaći svoj smisao u cijelom kaosu. Čest je to motiv – da se bogovi sažale nad svojom kreacijom – ali je rijetko kada odrađen ovako korektno kao u ovom filmu.

wonder-woman-film (8)

Razlog za to leži u nekoliko sporih, mirnih trenutaka koji su ubačeni u ovaj primarno akcijski film. Trajanje je zbog toga rastegnuto na nekih dva sata i 20 minuta, ali se itekako isplati. U tim trenutcima predaha Wonder Woman razvija ključan odnos s britanskim špijunom Steveom Trevorom kroz kojega otkriva život izvan borbe. Najimpresivniji doseg filma upravo je u tom njezinom sazrijevanju jer je Wonder Woman kao Amazonka prilično neupućena u ono što ljudi smatraju normalnim životom i smatra da je jedini način borbe jurišanje prema neprijatelju. To joj se mišljenje mijenja kad vidi da su rat i mir vrlo relativni pojmovi za čovječanstvo. Kako kaže jedan lik u filmu – svi imamo svoje bitke, no nisu svačije na prvoj crti fronte.

Najveći doseg filma je u razvoju glavne junakinje koja uči da se ne dobivaju sve bitke jurišanjem na prvoj crti fronte.

Wonder Woman me iz tog razloga podsjetio na meni omiljeni Metal Gear Solid 1 i rasprave između Snakea i Meryl. Kad Wonder Woman dođe na bojište isprva je potpuno izgubljena, iako je prije toga imala jasno zacrtan cilj. U tom kontekstu lakše je prihvatiti oskudno odjevenu ženu s mačem i štitom jer ju film prikazuje kao maksimalno naivnu i potpuno odvojenu od ratne stvarnosti.

wonder-woman-film (3)

Taj aspekt poništava i mogući strah da biste film mogli vidjeti kao feminističku propagandu. Smatram da je konačni rezultat jako daleko od toga s obzirom da je Wonder Woman većinu filma tako reći „nevino priglupa“ i da doslovno pušta da ju njezin suputnik vodi za ruku. Međutim, prije nego krenu kritike s druge strane, treba reći da je sve je postavljeno za izgradnju njezinog lika, pa koliko god je neugodno i čudno kako se ona ne snalazi u tuđini, toliko je prirodno i efektno kad se nađe u svom akcijskom elementu.

Ako se bojite nekakve feminističke propagande, ne brinite – u filmu je nema.

Uživancija počinje čim u tom akcijskom segmentu krene svirati ona divlje dobra glazba dok Wonder Woman nemilosrdno mlati na desetke neprijatelja. Borba me podsjetila na najbolji dio u BvS-u, onaj s Batmanom, i zaista je fenomenalna… većinu vremena. Malo me smetalo forsiranje usporavanja vremena, tj. slow motion efekt, za kojega mislim da uopće nije bio niti potreban. Akcija je predivno pregledna sa stabilnom kamerom i pametno odabranim kutevima kamere. Primjerice, ako usporedite akcijske dionice Wonder Woman sa zadnjim Resident Evil filmom, to je kao da ste napravili usporedbu između videa kojega je snimio školovani kamerman i videa kojega je snimio mali Perica sa svojim pametnim telefonom.

wonder-woman-film (5)

Smetao me i totalno neprirodni CGI, a pod tim neprirodnim mislim na CGI koji se mogao izbjeći tamo gdje je scene mogao izvesti kaskader. Ok mi je da se animiraju nemogući skokovi koje Wonder Woman radi, ali neki borbeni potezi bili su skroz izvedivi i bez kompjuterske animacije koja u filmu od 24 fps-a izgleda kao dodatak od 60 sličica po sekundi.

Kad sam već kod stvari koje su me smetale, isto tako ne vidim zašto se išlo na forsiranje engleskog jezika za likove koji su Nijemci. Dobro, jasno mi je da je američkoj publici lijeno čitati titlove, ali nije kao da u filmu nema njemačkog, pa i drugih jezika. Čujete npr. da vojnici i civili pričaju njemački, a onda kad se okupe njemački generali – svi su vrsni Englezi. Mislim da to na kraju ispada nedosljedno za čitav film.

wonder-woman-film (2)

Osim tih manjih prigovora, ništa drugo ne bih isticao kao minus. Zadnjih dvadesetak minuta filma malo je klišeizirano, ali mislim da bi publika općenito ostala nezadovoljna da na kraju nije bilo velikog obračuna s negativcem, baš kao u svim superherojskim filmovima. Po mom mišljenju, moglo je proći i bez klasičnog obračuna, ali po osnovnom principu kulminacije nekakva katarza u završnici filma mora postojati. Ako ništa, ovdje je ta katarza snažno izgrađena oko Wonder Woman koja s vrlo kratkim, laganim smiješkom zaključuje definiranje svog lika. U tom trenutku mora vam biti drago što je njezin naivni i nesigurni karakter prerastao u neustrašivu herojsku osobnost koja će spasiti Batmanovo dupe.

Filmu zapravo nije ni trebao završni obračun s negativcem, ali i ta katarza je dostavljena.

Gal Gadot u ulozi glavne junakinje pomalo odskače od profila protagonistice i na prvu bi se reklo ne u dobrom smjeru. Ovo joj je prvi film s glavnom ulogom i svakako se primijeti da nema velikog glumačkog iskustva. Međutim, mislim da bolju ulogu nije mogla dobiti jer njezin lik maskira sve te nedostatke. Kad Gadot u glumi izgleda pomalo nesigurno, kad se muči s time da nema prirodan engleski naglasak (rodom je Izraelka) – nekako mi to ide ruku uz ruku s likom Wonder Woman koja se nađe u njoj nepoznatom svijetu gdje jest nesigurna, i priča engleski koji joj nije matični jezik s obzirom da pripada grčkog mitologiji. Tako sam ja to vidio, ne mora značiti da će to biti opći dojam, ali mislim da zbog toga ne treba sitničariti.

wonder-woman-film (7)

Wonder Women je na kraju jako dobar film, nadam se i naznaka uspona DC univerzuma. U njemu je pogođen pravi omjer ozbiljnosti i humora, a dokazano je i to da film ne mora biti mračnog tona ako obrađuje ozbiljnu tematiku. Wonder Woman je tu pravi kontrast BvS-u jer čak i u scenama tragedije koristi tople boje. Da – prikazuje svo sivilo ratišta, ali onda idućeg trenutka pokazuje kako se sunce probija kroz maglu i krošnje drveća. A to je samo jedan primjer pametne režije koja je vidljiva kroz većinu filma.

Wonder Woman pokazuje napredak u ekranizacijama DC univerzuma, ali prije svega zasebno stoji kao vrlo kvalitetan film koji navodi na razmišljanje usprkos redikuloznostima izvornog materijala.