World of Warcraft: Legion

ZAR TO LJUDI JOŠ IGRAJU?

Gregor Stojev

Često vidim da se uz ovakve tekstove bacaju preporuke da su ovo najbolja vremena za vratiti se, ili ako još niste, započeti pustolovinu u Azerothu. Ja vam to ovdje neću reći, iako sam svjestan da sam upravo to sada i napisao. Ta tvrdnja možda i drži vodu po količini sadržaja koju je WoW stekao kroz sve te silne godine, no je li to dovoljno?

Nakon nekoliko godina provedenim u konkurentnim MMO naslovima koji jednostavno nisu uspijevali radi ovog ili onog razloga, povratkom “kralju” iznenadio sam se koliko već postaje očito da je WoW proizvod prošloga desetljeća. Pritom ne mislim specifično na grafiku i estetiku koja mi se zapravo još uvijek dopada zbog žarkih boja i šarmantnog tona, već uglavnom na prahistorijsku, ali i krucijalnu fiziku borbe koja čini osnovu gameplaya. Gameplaya kojeg se od vas očekuje da provodite stotinama, ako ne i tisućama sati.

Vidite, koliko god zlatna kopita vi stavili vašem konju, ili u ovome slučaju Blizzard svojem, to ne mijenja činjenicu da zapravo jašete staru kravu kojoj sise vise do poda, a sada pak nakon dvogodišnje suše brijete na novi dodatak poput božanstva samo zato što vam donosi čašu vode s čak tri kockice leda.

wow-legion-12

Dok brojni drugi naslovi žanra demonstriraju i najavljuju ambiciozne i uzbudljive sustave modernoga doba koje predvodi tzv. akcijska borba, one u kojemu dobivate dojam da se stvari odvijaju u vremenu i prostoru – mjerenje snaga u WoW-u još uvijek radi po principu da vi s vašim suparnikom najprije stupate u sporazum periodične izmjene brojki, u kojem se onda nastavljate mlatiti papirnatim šibama. I sve to dok vaš “the chosen one” – spasitelj svijeta, neprestano cmizdri da nešto ne može jer je predaleko, da ne može jer ne stoji mirno, ili da ne može jer mora čekati.

To me sve već jako iritira.

Premda je početak Legiona uzbudljiv radi činjenice da vas se u prvoj minuti baca u raid protiv Gul’dana i Sargerasove vojske demona, a ubrzo vam se nakon toga pruži prilika osnovati vlastiti “Class Hall” i pribaviti legendarni artefakt, ne mogu se nikako otarasiti dojma da po ne znam već koji put gledam reprizu neke tulave sapunice. Opet iskrcavanje na Normandiju i mobilizacija vojnih snaga po nepoznatoj zemlji protiv kozmičkih sila koje još jednom pokušavaju progutati cijeli svijet na ovaj ili onaj način. Činjenicom da se Alijansa i Horda ponovno moraju udružiti radi zajedničke prijetnje svaka mi ekspanzija već pada na istu stvar s drugom etiketom. Tu nam je još i ponovna relokacija Dalarana kao centar svijeta, grada čije su mi se tri ulice i jedna kanalizacija popele do grla još prije osam godina kada je Lich King dizao mrtvace.

Po uzoru na Game of Thrones, vrijeme u Azerothu već se neko vrijeme očito pomiče samo činjenicom da netko mora umrijeti. Tako su sada već zaredali i likvidirali sve moje omiljene likove s kojima sam godinama asocirao ovaj nekad voljeni serijal, a jedini likvidi koji su preostali bile su moje suze. Već nakon samo tjedan dana, bez obzira na novu šminku sva moja uzbuđenost isparila je kada sam shvatio da ustvari samo nastavljam ponavljati ono što sam već ranije godinama ponavljao te da je prepuštanje WoW-a nostalgiji možda ipak bila bolja odluka.

VIDEO KOMENTAR #1 – ROGUE

Dok sam ja recenzirao igru, Vjeran se bacio na izradu video komentara da vam na svoj način malo približi gameplay Legiona – u ovom komentaru pogledajte kako čisti demonski ološ kao Rogue.

Ali dobro, nek’ im bude. Premda sam imao snažan poriv to istaknuti, to su neki moji osobni stavovi zbog kojih Legionu neću previše zamjerati, jer igrači i dalje ovo gutaju ko’ sladoled. Pa što točno novoga onda taj Legion uopće donosi? Pa vidite ovako, dok je WoW bio na vrhuncu svoje slave, iz godine u godine gledali smo kako razni izdavači pokušavaju uzeti dio tog njegovog kolača, i to prvenstveno bezuspješnim kloniranjem “vrhunskog” recepta. Sada je pak očito došao red da se i Blizzard tom prljavom načinu prikloni kako se Legion većinom sastoji od kopiranih ili besramno ukradenih kojekakvih sustava drugih naslova koji su se iz petnih žila trudili osvojiti vašu pažnju. To doduše ne znači da WoW sada ne valja, već samo da je pomalo neoriginalan. Tim dodacima svakako postaje bolji i bogatiji, ali se samim time sada pak naizgled razlikuje samo po broju svojih tamnica i neizbježnoj mjesečnoj pretplati.

wow-legion-2

Jedna od debljih točaka na kutiji ovog proizvoda su legendarni artefakti koji vam služe kao glavno oružje koje posebno levelirate i nadograđujete igrajući po novim otocima. Međutim tu se sad pokazuje drugi problem – teško je nešto smatrati legendarnim kada vam se skoro besplatno predaje u prvih 20 minuta. Isti predmet s kojim i milijun drugih igrača također sada mlati demone mogao bi vam oduzeti sve buduće prilike da u ruke stavite nešto novo, a vaše prošle teško pribavljene ljubičaste ljubimce pak ostavljate u banci da skupljaju prašinu. Hoćemo li za dvije godine, kada stigne sedma ekspanzija, slušati kako je ovo bio promašaj, kao što je to bio slučaj s letećim mountovima, ili prema nekima, s Garrisonima?

Ne znam, stvar je trenutno interesantna, ali njegova budućnost i utjecaj na ostatak igre zasad mi ostaje upitna.

No dobro, mislim da je dosta cjepidlačenja. Iako sam možda malo previše kritičan pa tako i ogorčen nakon toliko godina “WoWanja”, iz aviona je vidljivo da Legion donosi dobrodošla poboljšanja koja su trebali doći prije ili kasnije… Vjerojatno prije. Povratak Warcraftu mi trenutno i nije nešto pretjerano uzbudljiv koliko mi je recimo bilo isprobavanje nedavnog Black Deserta, ali jedno jest sigurno – naspram svih ostalih naslova u žanru koje sam redom isprobavao kroz godine, WoW je još uvijek jednostavno najugodniji za igrati zahvaljujući sitnicama na koje brzo počinjemo zaboravljati. Da spomenem par komada, mislim na brzo učitavanje, odličnu optimizaciju, orkestralnu glazbu, fluidne pokrete, pametnom korištenju “phasing” tehnologije pa tako i jednostavan osjećaj da uvijek napredujete.

Zašto igrači ovdje još uvijek s guštom uživaju zaista nije velika misterija, ali to osjetite tek kada se i vi osobno ubacite među zelene orkove.

Iz aviona je vidljivo da Legion donosi dobrodošla poboljšanja koja su trebali doći prije ili kasnije…

Sustav “transmogrifikacije” je s Legionom također pojednostavljen pa tako sada nalikuje onome iz Diabla 3 ili Guild Warsa 2. Izgledi svakog pojedinog dijela opreme koju ste ikada obukli spremaju se u osobnu kolekciju iz koje birate što ćete danas odjenuti, uključujući naravno i oružja što barem donekle rješava ranije spomenutu brigu o artefaktima. Novi otoci natrpani su posebnim, ali i raznim nasumičnim beštijama koje možete istrijebiti za posebne nagrade, iako za njih konkretno nemate quest. Na njih nailazite potpuno slijepo i zahvaljujući činjenici da vam ih drugi igrači više ne mogu “ukrasti”, uključujući i općenito mete potrebne za questove – prisutnost drugih igrača više nije nešto što vam samo smeta. Ovom pravilu postoje doduše i neke iznimke koje još nisam uspio posve dokučiti, ali neću sad o tehnikalijama duljiti jer je i ovako već predugo štivo.

VIDEO KOMENTAR #2 – DEMON HUNTER

U drugom video komentaru posvjedočite teatralnosti Legiona uz Vjeranov pokušaj da istjera đavla iz igre Demon Hunterom.

Sve nove mape na tom otoku također nemaju svoje pribilježene levele, već se njihovi agresivni stanovnici osobno prilagođavaju vama. Samim time možete izabrati redoslijed kojim ćete putovati i istraživati, a u konačnici će vam tako svaka mapa ostati izazovna i relevantna. Tu je i nova vrsta bonus questova nalik onim “srcima” iz Guild Warsa 2 u kojima, umjesto klasične šoping liste – punite traku napretka obavljanjem raznih stvarčica po volji kako bi uravnotežili situaciju u konkretnom području. To doduše ne znači da dosadnih questova više nema, jer ih naravno ima.

wow-legion-7

Ipak, nerijetko bi naletavao i na zanimljivo domišljate questove koje samo Blizzard zna prirediti, poput čarobnjačke škole u kojoj duhovi nastavljaju pohađati nastavu, a nakon infiltracije iste u konačnici se sukobljavate s ravnateljicom koja vam u svoju obranu baca dodatnu domaću zadaću. Kada napokon dostignete novi level 110, osim dungeona i raidova kao nova vrsta endgamea poslužit će vam i tzv. World Questovi. Oni će vam ne samo pružati nove izazove, već vas i zadržati u otvorenom svijetu kojega dijelite s brojnim drugim igračima. Nažalost, ovako dobri fičri opet su stvar kojom ćete se baviti isključivo na novom području, dok sve starije ponovo ostaje zaboravljeno.

Zahvaljujući iznimnoj teatralnosti koju nastavlja po uzoru na Warlords of Draenor, Legion ima veoma snažan smjer i tok radnje. Manje lutate i radite random gluposti a više vremena provodite izvršavajući bitnije ciljeve svoga reda, barem što se danog konteksta tiče. Količina glume i animacija izuzetno je impresivna i zadovoljavajuća, stoga se sada umjesto uobičajenog čitanja zidova teksta možete ležerno nasloniti i slušati priči za laku noć.

Zahvaljujući iznimnoj teatralnosti koju nastavlja po uzoru na Warlords of Draenor, Legion ima veoma snažan smjer i tok radnje.

Druga malo veća točka su “Class Halls” koji su većinom nastavak prošlih Garrisona u kojima kolege šaljete na misije ili ih pak uz sebe vodite kao partnere, samo ovoga puta bez klasično strateških izgradnji Warcraftovih ustanova. Ako vam zvuči kao da je sve sada pojednostavljeno, to je zato što i jest. Međutim, to nije nužno loše. Vidite, umjesto da su igrači razbacani po svojim privatnim instancama iste prostorije, svi igrači iste klase sada dijele centar operacija pa tako po nazivu žanra prevladavaju ona prva dva slova “M”. Svaka klasa također tu ima i vlastitu kampanju s nizom različitih odluka i misija, stoga i isprobavanje drugih klasa postaje primamljujuća pomisao, ako vam ih se sve ponovo da dizati na troznamenkaste levele. Nažalost, većina ovoga još se uvijek svodi na “Facebook mini-igru” zbog koje su, koliko sam čuo, neki Warlords of Draenor proglasili najlošijom ekspanzijom, no to je čisto stvar ukusa.

wow-legion-3

Kao druga “hero” klasa nakon Lich Kingovih Death Knightova, Legion nam po uzoru na popularnog Illidana uvodi Demon Huntere. Boreći se isključivo s fensi twinbladeovima, Demon Hunteri mogu ne samo dvostruko skakati, već i lebdjeti vlastitim krilcima. Cijela se klasa nekako svodi na naglašene pokrete i mobilnost, a mogućnost da osnovni zalet izvodite bilo kad i bilo gdje, čak i u zraku prilikom letenja čini borbu unikatnom i nešto više dinamičnijom nego li je to slučaj s drugima. Priznajem, doduše, da ih nisam sve ovom prilikom sada opet isprobavao, no vrijedi spomenuti da su sve klase dobile kojekakve promjene.

Možda najveća promjena u Legionu je PvP koji je veliku pažnju dobio kompletnim rebalansom. Vrativši se na izvorni, ali ujedno i potpuno novi “Honor” sustav koji će vam napredovanjem otključavati posebne talente i mogućnosti specifično dizajnirane za PvP, prije nego u konačnici dobijete i izbor popularnog “prestiž” hvalisanja. Sama oprema i njezine statistike također se uvode u red pa tako nakon određene razine više neće nuditi iznimnu prednost dok se specifične PvP statistike pak kompletno izbacuju. Napredak kroz isti većinom obećava kozmetičke nagrade, a oni s najboljom opremom pribavljenoj u raidovima navodno će biti jači za samo 7% od friškoga level 110 igrača s najobičnijim arsenalom.

Eh da, jesam li spomenuo da je najviši level u Legionu sada 110? Eto, sada jesam.

Kao što vidite iz priloženog, to su samo neki od solidnih dodataka i promjena koje Legion donosi, a zbilja ih ima brdo. Iako meni osobno pravac kojim se Blizzard svakom ekspanzijom vodi možda i nije po volji, jer Legion efektivno opet negira i zaobilazi većinu vaših prijašnjih postignuća, ipak se tu radi o paketu čiju kupnju nećete prežaliti, pogotovo ako ste takve stvari odavno prihvatili zdravo za gotovo. Mi ostali vratit ćemo se zato u red čekanja nečega zaista friškog, nečega uzbudljivijeg, možda čak i dana kada ćemo više svjedočiti Warcraftovoj preobrazbi iz stonoge u leptira.

Označeno sa: ,

Premda Legion tehnički WoW čini boljim, čak možda i najboljim ikad, naš fenbojizam kopanja kroz novi sadržaj ipak ostaje na minimumu kako kopiranjem drugih naslova prvenstveno prevladava osjećaj da smo većinu toga već radili i vidjeli prije, ako ne u drugim naslovima onda i u samom WoW-u.

83 Naša ocjena
  • rebalans PvP-a
  • World Questovi i skaliranje levela
  • prezentacija i količina glume
  • Class Halls, "krađa" mobova i čekanje u redu su stvar prošlosti
  • većina novosti "posuđene" su iz drugih igara
  • repriza klasičnog scenarija
  • World Questovi i skaliranje mapa su ekskluzivni za novo područje

Gregor Stojev

Kad nema mačku na glavi, sa zadovoljstvom se prepušta atmosferičnim hororcima. Lokalni nostalgičar koji žive mrtvace vidi kao slatkiše, voli akcijske pustolovine i poneku mozgalicu dok pokušava zaobići sve stvari PvP.