HCL.HR

Netko treba reći: A Plague Tale: Requiem ima puno značajniju priču nego The Last of Us

Zoran Žalac 26.02.2024.   •   46 komentara


Često se može čuti kako je The Last of Us “najbolja priča ispričana u videoigrama”. Međutim, daleko emotivniju priču s boljom poveznicom u gameplayu ima slična igra A Plague Tale: Requiem.

Nakon što je The Last of Us ekraniziran u nagrađivanoj TV seriji, primijetio sam da se izvan gamerskih krugova probudila određena svijest. Ljudi kao da su počeli shvaćati da videoigre mogu imati priče koje svojom dramaturgijom i slojevitošću potiču na razmišljanje. Nije da imamo samo priče o 101. spašavanju princeze za redom, iako i to potiče razmišljanja, kako god okrenete.

Netom prije nego se serija The Last of Us krenula emitirati, redatelj Craig Mazin izjavio je kako je TLOU “najbolja priča ikad ispričana u videoigrama”. Ta je izjava rasplamsala raspravu u gamerskim krugovima – valjda baš onako kako je nekome i bilo u planu. Moram priznati kako tu izjavu nisam shvatio ozbiljno jer TLOU kao izvrsnu priču ne bih izdizao iznad drugih izvrsnih priča u videoigrama. Na kraju krajeva, nema baš ni mjerljivih metoda za to.

Međutim, godinu dana kasnije, kad TLOU serija skuplja brojne nagrade, malo me ipak smeta ta navodna titula “najbolje priče ikad ispričane u videoigrama” koja se često prišiva za TLOU. Pogotovo jer smo u međuvremenu dobili priču koja, po mom mišljenju, pokazuje zašto TLOU ne zaslužuje takvu titulu.

Ta priča je A Plague Tale: Requiem, igra koju sam u recenziji humoristično opisao kao “Past of Us”. Ne može se baš reći da je Requiem kopija TLOU, ali su podudarnosti u priči toliko velike da jednostavno ne mogu biti slučajne. Ako opišete zaplet tih dvaju igara, dobit ćete istu stvar. Evo dokaza:

Čovječanstvo se bori sa zarazom i prijeti mu istrebljenje. Pratimo dva lika: mlađeg koji ima moć zaustaviti to istrebljenje i starijeg koji će učiniti sve da zaštiti mlađeg lika. Taj dvojac putuje zemljom u potrazi za određenom grupom ljudi koji im mogu pomoći. Tragedija ih prati gdje god dođu i svatko tko im se nađe u blizini biva ugrožen. Mlađi lik u toj avanturi spoznaje okrutnost svijeta, a stariji se lik sve više prepušta nasilju kako bi zaštitio mlađeg lika u čijoj neiskvarenosti vidi ljepotu života.

To je doslovno zaplet i za The Last of Us i za A Plague Tale: Requiem. Dakako, jedna se igra odvija u Americi početkom 21. stoljeća, a druga u Francuskoj sredinom 14. stoljeća. No, kad priče imaju toliko podudarnosti, mislim da ih nije pogrešno uspoređivati, barem da dekonstruiramo tvrdnju kako je TLOU najbolja priča koju videoigre imaju za ponuditi.

Za potrebu ove analize ključno je proći kroz obje priče u cijelosti, stoga će ovo biti tekst sa spoilerima za The Last of Us Part I te A Plague Tale: Requiem. Ako još niste odigrali te igre, a planirate – budite upozoreni da ovdje otkrivamo same završnice tih igara.

SPOILERI! SPOILERI! SPOILERI!

Još ste tu? Dakle…

DRŽANJE ZA RUKU

U obje igre glavni likovi većinu vremena provode zajedno. Međutim, Requiem je priča koja bolja prenosi međuovisnost likova i važnost zajedništva. Kad u TLOU dobijemo priliku kontrolirati Ellie, njezin set vještina ne razlikuje se previše od Joelovog, niti se gameplay značajnije mijenja kad nismo u ulozi Joela. A Plague Tale kroz gameplay jasnije pokazuje Hugovu ranjivost i ovisnost o Amiciji. On ne može oponašati ono što Amicia radi, ali daleko od toga da je beskoristan – oboje su snažniji u tandemu, što TLOU s druge strane nikad ne prenosi s priče na gameplay.

Vjerojatno najbolja demonstracija prednosti koju Requiem ima nad TLOU je u fizičkoj povezanosti likova. Amicia i Hugo konstantno se drže za ruke i na to se, kao igrač, toliko naviknete da vam je totalno neprirodno ako toga nema.

I TLOU i Requiem imaju dio priče kad s pratećim likom nešto nije kako treba – Ellie kad shvati da se putovanje s Joelom bliži kraju, Hugo kad se suoči sa smrću svoje majke. No, dok TLOU igraču kroz Joela mora sugerirati da je Ellie totalno odsutna, u Requiemu se Hugova odsutnost osjeti bez potrebe da se to igraču naglašava. Lik koji vas je satima držao Amiciju ruku sad hoda udaljen nje, totalno u šoku, imun na njenu patnju. Naznaka je to onoga što dolazi, puno suptilnija nego u TLOU, a opet puno primjetnija jer igrač po najosnovnijoj mehanici kretanja osjeti da se nešto izgubilo između likova kojima upravlja.

TEŽE BREME

The Last of Us i dan danas ima neočekivanu završnicu kod koje se može raspravljati je li Joel postupio sebično spasivši Ellie jer svoju kćer nije mogao, ili je potpuno nesebično sebi ispisao smrtnu kaznu omogućivši Ellie da živi. Zanimljivo je to pitanje, ali ako ćemo iskreno, meni završnica TLOU nije bila nešto posebno šokantna. Igra je u tom trenutku tražila da ekipu Firefliesa istrijebim jednako kao i sve druge protivnike koji su Joelu stali na put. Sporno je, tehnički, samo ubojstvo kirurga koji ne napada Joela, a njega vidim prvi i zadnji put, čime je Joelov postupak razumljiviji. Taj čovjek ni njemu ni igraču ne predstavlja nikog značajnog.

A Plague Tale Requiem na igrača postavlja nesumnjivo teže breme. Cijelo igru Amicia nastoji pronaći način da spasi Huga i u srcedrapajućoj završnici igrač sam mora shvatiti da je jedini način da se mali spasi taj da se igrač prestane boriti za njegovo spašavanje. Igra baca igrača u ponavljajuću petlju bezizlazne borbe, sve dok Amicia, a samim time igrač, ne shvati da bitka neće završiti kad Amicia porazi sve protivnike nego kad ugasi vatru kojom ih pali.

“Zašto se još uvijek boriš?” – pita ju Hugo.
“Jer nastavljaju dolaziti po mene.” – odgovara Amicia.
“Da, zato jer ih trebaš. Trebaš izgovor da se nastaviš boriti. To je tvoja nada da još uvijek možeš popraviti stvari onako kako si to prije radila.” – kaže joj Hugo te objašnjava “Dok god se boriš, misliš da možeš pobijediti. Ali vrijeme za borbu je već prošlo, Amicia. Moraš se pomiriti s time.”

Gašenje plamena koje igrač inicira potom postaje stvarni čin. Od Amicije i igrača traži se da usmrte Huga na način kako su usmrtili sve druge koji su mu htjeli nauditi tijekom igre. Cijeli taj proces bio mi je daleko mučniji od onoga kroz što Joel prolazi u završnici TLOU, kudikamo emotivniji i šokantniji. S jedne strane imamo TLOU u čijoj završnici nastavljamo raditi ono što smo radili kroz cijelu igru, a s druge strane imamo Requiem koji od nas traži da se pomirimo s gubitkom, da prihvatimo kako spas može značiti različite stvari u različitim okolnostima.

Važan dio svega je interaktivnost. Igrač u TLOU nema izbora u suočavanju s kirurgom, dok u Requiemu može odbiti ubijanje Huga. Priča i dalje završava na sličan način, ali upravo je tu specifičnost igara – da igrač može ostaviti svoj utjecaj na narativu, da može osjetiti povezanost s igrivim likom kroz preplitanje gameplaya i priče.

Sve u svemu, priča APT: Requiema na kraju mi je imala značajniji emotivni utjecaj nego TLOU. Udarila je po osjećajima znatno intenzivnije, ne samo zbog tragične završnice nego i cjelokupne izvedbe. Amicia i Hugo su duo čija se dinamika odnosa precrtava na izvedbu gameplaya, gdje je Hugo puno nesamostalniji, a opet aktivniji član u avanturi. U konačnici to doprinosi težini zadatka koji čeka igrača u zvavršnici.

Nepravedna usporedba?

Sa svime time rečenim, moram naglasiti kako ne mislim da je A Plague Tale: Requiem u globalu bolja igra od The Last of Us. Iako je između tih dvaju igara razmak od čak devet godina, jasno se vidi da je TLOU imao raskošniju produkciju. Isto sam tako svjestan kako je APT: Requiem nastavak, tj. drugi dio u ovoj usporedbi, što znači da je za razliku od TLOU imao referentnu točku za poboljšanje. Možda nije sasvim fer usporedba, ali da sam uspoređivao prvi dio, ili da je u usporedbi bio TLOU2, više to ne bi bila ista poanta.

Pored svega toga mislim da bi titula “najbolje priče ispričane u videoigrama” rezervirana za one priče koje koriste specifičnosti medija videoigara. Kako smo vidjeli, The Last of Us bez problema funkcionira i kao priča ispričana kroz seriju. A Plague Tale će također dobiti svoju TV adaptaciju, ali nisam baš siguran da će to biti jednako uspješno, ne zbog produkcije nego zbog toga što ima više specifičnosti ostvarenih upravo kroz medij videoigre.

Komentari (46)

  • Djelo_Jerboa

    26.02.2024 - 18:24

    Tako je, potpuno se slažem !

  • Mrky

    26.02.2024 - 18:25

    Treba imati hrabrost izjaviti ovako nešto.

  • Aldin219

    26.02.2024 - 18:30

    Sve su ovo mainstream price za djecu. I jedna i druga.

    • Rick Sanchez

      @Aldin219, 27.02.2024 - 13:46

      Ili tebe samo rajca kad si kontra općeg konsenzusa.

    • Cipelcug

      @Rick Sanchez, 27.02.2024 - 13:55

      Vidim čitaš misli u slobodno vrijeme.

    • Aldin219

      @Rick Sanchez, 27.02.2024 - 18:57

      Ne vec je ono obicna prica kao iz Holivuda za lagano prezvakat… Nema slojevitosti i dubine nit bilo sta da me drmne na vecem nivou.

    • Rick Sanchez

      @Aldin219, 28.02.2024 - 15:20

      Nije nužno potrebna slojevitost da te nešto drmne, već je nekad dovoljna i kvalitetna realizacija (čak i jednostavne) priče i kvalitetno napisani likovi. Ne kažem da ti se TLOU priča nužno treba svidjet, ali kompleksnost sigurno nije must have ”sastojak”.

    • Aldin219

      @Rick Sanchez, 29.02.2024 - 08:39

      Slazem se definitivno, ali ako pricamo o najboljim pricama ikad ispricanim kroz igru, onda mislim da i to dolazi u obzir. I nije da insistiram na tome da svako mora dijeliti moje misljenje i svjestan sam da sam ugl u manjini, ali to je zato jer me “price” zanimaju mozda vise nego nekog ko hoce cisto da odigra igru i to je to. Nije mu neophodno hobi konstrukcija narativa i sl. I da se razumijemo, ja volim i “jednostavne” price.

    • Aldin219

      @Rick Sanchez, 29.02.2024 - 08:39

      Slazem se definitivno, ali ako pricamo o najboljim pricama ikad ispricanim kroz igru, onda mislim da i to dolazi u obzir. I nije da insistiram na tome da svako mora dijeliti moje misljenje i svjestan sam da sam ugl u manjini, ali to je zato jer me “price” zanimaju mozda vise nego nekog ko hoce cisto da odigra igru i to je to. Nije mu neophodno hobi konstrukcija narativa i sl. I da se razumijemo, ja volim i “jednostavne” price.

    • sallaD

      @Rick Sanchez, 28.02.2024 - 10:28

      Ajde reci mi Ricky, jesi li odlučio taknuti one igre sa popisa šta sam ti ostavio ili dalje nastavljaš uzimaš one mainstrimiće.

    • Rick Sanchez

      @sallaD, 28.02.2024 - 15:16

      Bojim se uopće pitat, ali misliš li na Fallout New Vegas (Dead Money) Spec Ops, Hotline Miami, No More Heroes 1 i 2, Saints Row 2, Nier serijal – taj popis? Ako je to taj popis, želiš li reći da Saints Row 2 ima na neki način zreliju priču nego TLOU?

  • Stringer Bell

    26.02.2024 - 18:32

    Što se tiče priče, Silent Hill 2. S tim da igra izašla pred više od 20 godina…

  • hexagram

    26.02.2024 - 18:40

    Smijem se gohotom. Nepopularno mišljenje s punim pravom. Prvi plague tale odličan, drugi nepotreban ovakav kakav je. Mrzim nastavke koji jašu slavu prvijenca.

    • hexagram

      @hexagram, 26.02.2024 - 18:41

      Grohotom*

  • st.srki

    26.02.2024 - 18:52

    Legacy of Kain
    Metal Gear Solid
    Silent Hill

    The Last of Us priča je dobra ali daleko od najbolje.

    • Sarge

      @st.srki, 26.02.2024 - 21:14

      Legacy of Kain, dobar shout

    • Ravel

      @st.srki, 27.02.2024 - 00:20

      Blood Omen/Soul Reaver igre su vrh, samo šteta što je gameplay sranje jer je scenarij i glasovna gluma prejebena. Tko bi rekao da bi se to dogodilo jer nisu uspjeli osigurati prava na Elric of Melnibone priču.

    • st.srki

      @Ravel, 28.02.2024 - 09:54

      Ponekad se najviše kreativnosti događa kad imaš ograničenja. Vjerojatno je tako bilo i s LoK pričom.

    • Ravel

      @st.srki, 28.02.2024 - 13:56

      Ne znam koliko je to istina za tu franšizu, mislim da je ona više ispaštala radi tadašnjih tehnoloških ograničenja, nego recimo jedan SH1 koji ih je iskoristio u svoju korist.

  • TheCaptainCrash

    26.02.2024 - 18:53

    mogu nabrojat 5 igara s boljom pricom od last of us

  • kanidja536

    26.02.2024 - 19:14

    Da li je TLOU priča najbolja? Vjerojatno nije. Da li spada među najbolje? Definitivno. Ali opet, to je subjektivno mišljenje pojedinca…

  • PotatoKiller

    26.02.2024 - 19:17

    Obe priče su dobre (TLOU je po mom mišljenju malo bolji), ali Red dead redemption 2 je klasa iznad.
    Svatko ima svoje mišljenje kojeg treba poštovati ,a u tome i je svrha komentara na članke ovoga portala😄.

    • Cipelcug

      @PotatoKiller, 27.02.2024 - 13:56

      RDR2 institucija.

  • Stecajni_upravnik

    26.02.2024 - 19:20

    Mafia, mozda najbolja prica ikada ispricana kroz igre, opet subjektivno…

    • Goblin

      @Stecajni_upravnik, 27.02.2024 - 02:44

      A ne znam, po meni prosjecna gangsterska priča.

  • Ivano Blazevic

    26.02.2024 - 19:44

    Ja ne bih uopce se puno bavio,stvarno stvar ossobne preferencije,tlou prica je toliko hvaljena jer je jedna od prvih ovakve prirode,ali kad sada malo stanemo na loptu to je prica jednostavne strukture s kompleksnim događajima i dobrim likovima,ali mislim da je vise izvlace odlicne glumacke izvedbe glumaca koji su dali sve sto su mogli,a po kvaliteti price mislim da je drugi dio koplje ispred prve igre,a sad da je to najbolja prica u gamingu,mislim da nije iako ne vjerujem da se to moze uopce izabrati,nevjerojatno je koliko je dobrih i raznovrsnih prica u gamingu

  • djosic85

    26.02.2024 - 20:50

    Nisam još odigrao requiem pa ne znam ali mislim da je svakako pretjerivanje izjava da je tlou najbolja priča gaminga ikad. Slažem se i da je to nemoguće izabrat. Prvi plague tale mi je odličan bio i nebitno mi je da li je requiem bolji od tlou2 ili ne

    • xxved

      @djosic85, 26.02.2024 - 21:07

      Po pitanju price tesko je biti losiji od TLOU2, barem kada je u pitanju ovakva vrsta igara. Requiem ga moze pojesti dvaput 😛

    • djosic85

      @xxved, 26.02.2024 - 21:50

      Yea right 🧐

  • xxved

    26.02.2024 - 21:05

    Osobno me mnogo vise pogodio TLOU zavrsetak nego Requiema, ali ruku na srce, tada mi je bilo 11 godina pa je to i bilo za ocekivati. Nisam o ovome razmisljao dok nisam procitao ovaj clanak. Slazem se sa napisanim.

  • Sarge

    26.02.2024 - 21:13

    Najbolja priča po meni Witcher 3, ipak je tu književni predložak bio baza. Potom ostali: Dragon Age Origins, Gabriel Knight serijal, Broken Sword, Grim Fandango, Ghost of Tsushima, Elder Scrolls, Zelde i slažem se s autorom-Plaque Tale serijal. Sigurno sam neke zaboravio

  • marincilic1985

    26.02.2024 - 23:05

    A Plaque Tale drugi dio još nisam odigrao (imam ga) a po mom mišljenju bolju priču od TLoU ima MGS3 Snake Eater pa možda čak i What Remains of Edith Finch. Evo i jednu igru koju nikad nisam odigrao a često je pronađem među najboljim u tom segmentu – Bioshock.

    • Djelo_Jerboa

      @marincilic1985, 26.02.2024 - 23:46

      Svaki Bioshock je bolji, a pogotovo Bioshock Infinte, priča da ti mozak stane.

    • marincilic1985

      @Djelo_Jerboa, 27.02.2024 - 01:12

      Što je najjače Bioshock Collection imam u Library-u preko PS Plusa, sad ću ga morat odigrat.

    • djosic85

      @marincilic1985, 27.02.2024 - 07:15

      Znači šta god da igraš ostavljaj i bacaj se na bioshock, jedini savjet koji ti mogu dat

    • Cipelcug

      @Djelo_Jerboa, 27.02.2024 - 13:57

      Infinite mi ima malo previše asspull rasplete i tretira fiziku kao magiju, ali prva dva su odlična.

  • Ravel

    27.02.2024 - 00:14

    TLOU je poput kvalitetnog filma ili dobre visokobudžetne mini-serije, ali ne koristi interaktivnost medija da tu priču ispriča ili bolje proda, zapravo je gameplay u toj igri najslabiji aspekt nje i nije ni čudo da su ljudi u zadnjih nekoliko godina to skopčali i počeli promišljati o tome da li uopće zaslužuje toliko uzdizanje u nebesa. To je više igra koja je poslužila kao alat da se proda priča kako su sad odjednom video igre umjetnost i sposobne pričati ozbiljne priče, iako to nije ništa novo ikome tko je netko vrijeme proveo s video igrama i otkrio briljantne naslove poput Ico, prve 4 Silent Hill igre, MGS 1-3 (posebice Sons of Liberty!) ili jedan Planescape: Torment koji je izašao 1999… Kužim da je to nekima bilo prvo iskustvo gdje ih je igra stvarno uzela i ne želim ništa oduzeti TLOU 1, ali definitivno nije remek djelo o kojem se priča ili nešto pretjerano posebnog i novog, koliko god da je igra dobra i kvalitetna.

    • sallaD

      @Ravel, 27.02.2024 - 07:31

      Znaš, nekako si me podsjetilo na igru Killer7 (a vjerojatno si čuo za tu igru) gdje je još ranije potakla raspravu među gamingom da li igre mogu biti kao umjetnost ili ne. Da, gameplay u toj igri je jednostavan i striktno linearan, ali interaktivnost medija je iskorišten kroz svoj unikatan stil i misteričnu atmosferu po kojoj je skoro nemoguće to replicirati u drugim medijima.

  • Gamer051

    27.02.2024 - 01:14

    Uncharted?

  • Goblin

    27.02.2024 - 03:14

    Nier Automata, Planescape torment, Bioshock Infinite, Witcher, Dead space, Deus Ex 1, Metal Gear…

  • Lazaron

    27.02.2024 - 07:30

    Po mom mišljenju, ako ništa drugo, OGROMNA paralela se da povući između ova dva serijala: A Plague Tale Innocence je direktno, da direktnije ne može, inspirisan prvim The Last of Us-om i bukvalno funkcioniše kao ta igra i zato je tako dobar, dok Requiem vidno pokušava da, u neku ruku imitira šta The Last of Us 2 radi i zato je kvalitet narativa u najmanju ruku poprilično upitan, mada Requiem nije ni blizu katastrofalan.

    Razumem da je to subjektivno ali lični dojam mi je da obe igre (i da, TLOU2 je užas, Druckmann-ov stroke-your-ego projekat i ništa više) su se otarasile bilo kakve zgrave odmerenosti, suptilnosti i poštovanja prema svojim gledaocima/igračima, svoje likove koji su bili prva i najveća snaga ovih igara bacili na zadnje sedište i postale puko vozilo za prenošenje nekih piščevih preplaniranih poruka i lekcija itd (koje su upitne same po sebi). Sve i svemu, Innocence i The Last of Us kec su jedine vredne pomena.

  • Ranzo

    27.02.2024 - 10:39

    Dosta subjktivna tema. Iako su mi Innocence i Requiem jedne od boljih priča u igrama TLOU1 mi i dalje stoji kao najbolje ispričana priča u jednoj igri. Jednostavna, ljudska priča s kojom se može povezati svatko tko ima dijete. Joel je apsolutno ispravno postupio i takvu dilemu, ispričanu na tako prizeman način, do sad nisam vidio u nijednoj igri, filmu ili seriji.

  • lukakeanu

    27.02.2024 - 11:26

    Od prvog dana govorim da LoUs ima prosjecnu pricu videnu vec mnogo puta u drugim medijima.

  • ImeiPrezime

    27.02.2024 - 11:26

    “Pored svega toga mislim da bi titula “najbolje priče ispričane u videoigrama” rezervirana za one priče koje koriste specifičnosti medija videoigara.”

    – S ovim se slažem 100%. Last of us serija zapravo pokazuje koliko price u igrama kaskaju kad ih se usporeduje sa ostalim medijima jer je ta prica po mnogima nekakav vrhunac u svijetu igara dok je samo prosjecna serija. Igre se trebaju fokusirat na ono u cemu su najjace: gameplay odnosno interakciju igraca sa medijem. Prema tome trebaju bit orijentirane i na taj nacin trebaju prenosit svoju pricu. A nervira me koliko igara ide upravo u suprotnom smjeru i koliko “igraca” to odobrava.

  • DanteDMC

    27.02.2024 - 19:48

    Beyond two souls i Heavy rain odlične priče…

  • Strange Man

    28.02.2024 - 14:42

    Uvijek treba netko reći svoje mišljenje. Problem danas je što većina bez svog razmišljanja podupire subjektivno mišljenje pojedinca jer je u tome trenutku to mišljenje “popularno”
    TLoU 1 ima jako dobru priču ali naravno ne najbolju.
    Meni osobno bolju priču ima The Witcher ili čak Sekiro, ali recimo Alan Wake mi je očaravajuće putovanje u srce tame, spajajući elemente psihološkog trilera, misterije i akcije besprijekorno u jedno bilo nezaboravno iskustvo koje meni osobno bilo 10 puta bolje od TLoU.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?