Nintendo je vrhunski prodavač životnog stila koji ne postoji
Novi paket televizijskih reklama za konzolu Nintendo Switch zasigurno će biti uspješan u pecanju novih kupaca, premda u suštini prodaje čistu iluziju.
Prije nego krenem na otkrivanje tople vode dužan sam osporiti mišljenje kako na HCL-u uzgajamo negativan stav prema tvrtki Nintendo i njezinim proizvodima. Napominjem kako sam vlasnik Switch konzole i kako sam s njom proveo neke od najzabavnijih trenutaka u modernom gamingu… 2017. godine. I zaista podržavam ideju da na tržištu postoji proizvod koji je značajno drugačiji od ostalih i nudi drugačiju vrstu zabave.
S time rečenim, jedno je kako Nintendo tu zabavu promovira, a drugo je kako ona stvarno izgleda u stvarnosti. Mislim, to je slučaj kod većine reklama za bilo što – proizvod/usluga u reklami su uvijek kvalitetniji/praktičniji/korisniji nego što zaista jesu. Postoji provjereni obrazac u marketingu, razrađena strategija za promociju. I postoji rastuća svijest da je polovica marketinga zapravo iluzija. Nije to ništa novo, ali ja doista osjećam potrebu da dekonstruiram Nintendove reklame kojima se promovira zabava na Switch konzoli.
Počnimo s reklamom za Super Mario Party koja je lansirana u jesen prošle godine. U reklami vidimo prozor sa siluetama Nintendovih likova koje dolaze s televizora. Ne znam kakva je to vrsta magije, ali već je u sljedećem kadru jasno da nije stvarna jer je TV na kojemu se igra Super Mario Party manji od prozora na kojemu se siluete nalaze. Ali to je tehnička varka, hajde. Ono što sigurno nećete pronaći u stvarnosti jesu tinejdžeri koji navečer igraju videoigre s bakom i djedom. Točnije rečeno, baka i djed pripadaju generaciji koja ne igra videoigre, a tinejdžeri će večer prije provesti svatko u svojoj sobi, na Instagramu ili YouTubeu, nego uz Super Marija.
Scena broj dva: studenti spajaju Switch konzole za lokalni multiplayer u knjižnici… znate, onom mjestu gdje obično vlada tišina i kamo nitko ne dolazi osim ako mora raditi nešto konkretno. Ok, pretjerujem, neki u knjižnicu dolaze u potrazi za knjigama, ali knjižnica definitivno nije mjesto za lokalni multiplayer. Niti je to, ne znam: čekaonica ginekologije, predvorje kazališta, toalet kafića ili smočnica restorana. Ljudi se generalno ne igraju na takvim mjestima.
Prelazimo sada na recentnije reklame koje su objavljene jučer. Scenarij je sljedeći: tata dolazi pokupiti dijete iz škole/s treninga. Tata ima vremena da završi čitav Seaside Kingdom u Super Mario Odysseyju. U tom slučaju dijete je kasnilo otprilike pola sata i ne, prvi komentar djetetu ne bi bio – prešao sam Seaside Kingdom. Ustvari, možda je tata došao ranije pa dijete zapravo ne kasni, u kojem slučaju bi mu bilo korisnije da slobodno vrijeme utroši na kupnju namirnica u obližnjoj trgovini… Osim što su namirnice već kupljene jer je u pitanju sređena obitelj kod koje sve ide po zacrtanom rasporedu, a Switch je pri ruci kad god čovjek treba ubiti vrijeme.
No, nismo još gotovi, tata odlazi na roštilj s prijateljima i jedan od njih u prtljažniku automobila ima televizor… jer to se viđa… nikada. Osim toga, svi imaju Pro kontrolere za Switch… znate, one koji ne dolaze uz samu konzolu nego zasebno koštaju po 700 kuna svaki. Bolje im je da ih ne diraju masnim prstima nakon roštiljanja! I da, društvo je rasno šaroliko – da ne bi bilo prigovora.
Idemo dalje… tip u avionu igra Final Fatnasy VII. Zanemarimo to što igra na Switchu još nije lansirana niti ima datum izlaska. Tipu smeta jer mu se neki deda naprijed izvalio u naslonjaču pa on izvadi Switch i bez slušalica igra igru, što je maksimalno nekulturno. Doduše, nitko to ne bi ni čuo u avionu – pa ni on sam, da taj avion nije neobično tih kao što u reklami jest.
Kasnije taj nekulturni tip dolazi kući i nagovara djecu na igranje Mario Karta dok im mater u kuhinji obavlja nešto. Pretpostavit ćemo da je suđe već oprano i kuhinja čista i zadaća napisana, ali ostaje pitanje zašto bi se troje igrača igralo na malom ekranu dok su u kući – nije li lokalni multiplayer u prijenosnom modu namijenjen za knjižnicu i tako to? Vjerojatno im baba u dnevnom boravku gleda Titanic po petsto i prvi put pa se su prisiljeni drečati u kuhinji.
I konačno, evo favorita – nova reklama za The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Mama odlazi na sastanak, a tata ostaje čuvati bebu. Moram priznati da u ovoj reklami ne vidim ništa sporno do trenutka kad su oboje naslonjeni na dječji krevetić, a ona mu komentira nešto iz igre. Valjda je i ona velika gamerica pa ju ne smeta što joj muž cijeli dan igra videoigre, ali reklama ne promovira vrlo važnu poruku – nikad nemojte videoigre stavljati ispred ljudi. Ako ženu ne vidiš dobar dio dana, kardinalna je greška blejati u konzolu dok je ona kraj tebe.
Po komentarima se može zaključiti da su ljudi generalno zadovoljni prikazanim i da se mogu prepoznati u tom scenariju. Možda ja iščitavam previše iz te reklame i možda previše generaliziram, ali eto – ne sviđa mi se kakve poruke Nintendo njima šalje i kakvu iluziju prodaje. Zelda i Mario su odlične igre i više bih volio vidjeti snimke igrača koji iskreno uživaju u njima umjesto bajkovito režiranih scena koje prodaju funkcionalnost Switch konzole nauštrb iskrenosti.
Dalo bi se diskutirati o tome iz drugog pogleda, s tvrdnjom kako Nintendo u ovim reklamama promovira gaming kao svakodnevnicu obitelji. Međutim, kad su reklame toliko prozirne teško mi je povjerovati da je to stvarna familija, a ne grupa glumaca koja prodaje iluziju obitelji.
Iskrenost u reklamama, uključujući i one gaming tematike, inače nije utopija. Dok Nintendo prodaje životni stil koji ne postoji, Microsoft je, primjerice, jučer izbacio dirljivu reklamu za svoj Xbox Adaptive Controller koja je ujedno i priča o manjinskoj grupi igrača s fizičkim poteškoćama. Na stranu to što reklama ima obavezni sloj empatije, cijela stvar djeluje milijun puta uvjerljivije i iskrenije od Nintendovih izmišljotina.
312AE
01.02.2019 - 11:45Dobar tekst, Nintendo stvarno daje sliku obitelji koje u pravom životu ili nepostoje ili su jako rijetke. No s druge strane, pa skoro svaka reklama stvara neku iliziju. Recimo reklame za pivo. Svi su sretni, ljepi i totalni je party, malo se pečenjari i pije pivica s prijateljima i naravno niko nije pijan. Realnost je naravno nakon par piva drugačija. Ili reklame za prašak za pranje, ljepa moderna mama je sva sretna i daje manje cool mami savjete kak oprati brdo veša ili sinov zmazani dres. Mislim da se ljudi rado vide ili prepoznaju u tim ilizijam.Dok se sam sjetim kak sam kak klinac i ja tiskal četkicu za zube na paradajze ili jaje, jer je to tak bilo u reklami. U najgorem slučaju sam zeznu jedan obrok. No zato postoje i jako duhovite i zabavne reklame. Mogel bi jako dugo razgovarati o ilizijama u reklamama. I na kraju da ostanemo gamerski. Genesis does what Nintendon’t
Chronosus
01.02.2019 - 11:56“Ok, pretjerujem, neki u knjižnicu dolaze u potrazi za knjigama, ali knjižnica definitivno nije mjesto za lokalni multiplayer.”
Heh, nisi bio u FER-ovoj knjižnici očito. Na stranu to, čini se da je ideja reklama da prikaže da se sa Switchem može gameati u situacijama u kojima ti inače ne bi palo na pamet, koliko god urnebesno bilo. Ovo s čekanjem u autu… Koliko sam vremena proveo čekajući nekoga tako, mogao sam i odigrati Zeldu.
SanKa
@Chronosus, 01.02.2019 - 14:06isuse kakav je ferova knjiznica bio vašar. samo što nisi mogao nerasta kupovat
mili1985
01.02.2019 - 11:58Reklame su samo.. reklame. Po meni nema tu neke prevelike filozofije. Maksimalno uljepšavaju svoj proizvod da bi ga prodali. Sad što neki ciljaju na ozbiljne teme a neki na komediju to je na njima. Cilj je uvijek prodaja.
Nikad ne vjerujem reklamama, i nikad ne kupujem proizvod samo na temelju reklame.
ck7
01.02.2019 - 12:00Ja kao novopečeni otac i nemam vremena za gaming, ne znam ni gdje da ga potrazim. Svaku slobodnu minutu kad nisam oko kćeri, koristim da njoj priskrbim sto bolje sutra. Zajedno sa suprugom kuham, perem, presvlacim i najvise od svega provodim vrijeme s njima, jer to je neprocjenjivo, pogotovo nocna dežurstva. Pokusao sam igrati s njom na prsima, da lezi kraj mene, da sjedi kraj mene ali uvijek se svede na isto…uzme si joystick u ruke i ona igra..doslovce je ona u ovih 8 mjeseci igrala vise nego ja. A jos sam joj pokusao podvaliti stari joystick od PS2, al vidi da se na ekranu nista ne desava pa nije zanimljiv. Tako da, ne znam tko moze igrati s djetetom u rukama, al znam da meni ne polazi za rukom.
Hellblazer
@ck7, 01.02.2019 - 13:57Upvote jer znaš koje su prave vrijednosti. Sretno prijatelju?
SanKa
@ck7, 01.02.2019 - 14:06ja mislim da si ti loš otac jer kako se usuđuješ ne imati vremena za igranje switcha ? tako ispada po nintendo reklami 😀 p.s. čestitke na bebici
Smrad83
@ck7, 02.02.2019 - 21:13Bravo bravo, dobar odgoj. Ja sam kutio ps4 kad je zena bila u bolnici pred porod, i zajedno sa malim igram isto. 🙂 sada ima 3.5 godine i poceo je shvacat kako stvari idu. Trenutno prelazimo Megaman-a 11 :))) i da, to mislim da je dobar odgoj i radije cu ga ja uvest kontrolirano u svijet gajminga i elektronike i pametnih telefona i ostalog jer kad tad ce ga to dokacit. Ja nekada stignem nesto svoje bacit, iako i ja u zadnje vrijeme megamena udrem kad sam sam al na najteze :). Zivio
Darac83
01.02.2019 - 12:43A ona što se vrtila kod nas, za brze kredite… Frajer u busu koji je u prometnoj gužvi okružen autima u koloni pomisli:”Opet kasnim na posao, da bar imam svoj auto…” Majmune opet ces bit u guzvi, samo neces bit u busu nego u autu… ? Naravno, zadnja scena je di frajer digne brzi kredit, kupi auto i najednom juri cestom bez auta oko njega… ?
Hellblazer
@Darac83, 01.02.2019 - 13:54Hahaha, svaki put kada bih vidio tu reklamu, moja reakcija bi bila ista. A možda frajer sa tim brzim kreditom ne kupi samo auto nego i cestu, tako da se samo on može voziti po njoj?
SonOfZeus
@Darac83, 01.02.2019 - 21:13A možda želi reći da bi putovao manje prometnim rutama, a ovako je ograničen na liniju busa. 😉
Darac83
@SonOfZeus, 02.02.2019 - 17:21Vidiš, vidiš, sve opet ima smisla… ?
trashgender
01.02.2019 - 13:00Nintendo je odurna kompanija oduvijek. Btw, odličan članak Zorane!
bert_raccoon
01.02.2019 - 13:07Nije “reklama” nego “oglas”! Reklama ima posve drugu, negativnu, konotaciju za razliku od oglasa.
afaron
01.02.2019 - 13:12Ovo je jedan od onih članaka za koji nakon što ga napišeš znaš da nema nekog smisla ali ga svejedno objaviš da ne propadne 😀
moordrak
01.02.2019 - 14:03Reklame u pravilu ne gledam i trudim se izbjegavati ih ili blokirati u bilo kojem mediju. Volim li vidjeti kakvu štosnu i inovativnu propagandnu poruku, da, volim ali to neće utjecati na moj stav o kupnji nego mi više mi služi kao obavijest da neki proizvod postoji.
SanKa
01.02.2019 - 14:07iskreno čudi me da obitelj nije multi kulti i u svim bojama, pošto se jako pazi na to 😀
trashgender
@SanKa, 01.02.2019 - 19:02Ma čudo da nema i LGBT obitelji u filmu. To bi trebalo tužiti Nintendo za diskriminaciju…
DoX79
01.02.2019 - 14:53Nintendo – konzola za malu djecu. Do 12 godina. Smece.
trashgender
@DoX79, 01.02.2019 - 19:02Tako je… Ne bi htio riječima opisivati kada vidim odrasle ljude kako igraju to govno.
SanKa
@DoX79, 01.02.2019 - 21:04the salt is real
Wolfman
01.02.2019 - 16:06slow news day? 😀
esse
01.02.2019 - 17:40kapitalizam…
funky0308
02.02.2019 - 07:22Odlicnih komentara ima.. sto htjedoh reci – marketing kao marketing ili kako mi volimo (potpuno pogresno) reci – reklama. Jbga, marketing je takav kakav je i zapravo nacin na koji se danas radi, s kojim ciljem i na koji nacin – poprilicno je opasan. Uljuljkava nas i uvjerava u nesto sto nije niti blizu stvarnosti. Dobro si osjetio da se ogradis u pocetku teksta jer bi stvarno ispalo hejtanje Nintenda. Svi marketing rade na ovaj nacin, pojavi se tu i tamo neka svijetlija tocka ali manje vise su svi isti – daj ljudima sliku necega sto bi htjeli, neke utopije koja nikako i ni u kom scenariju nije moguca, neka ljudi teze necemu nemogucem. Svi nasi problemi biti ce rijeseni ako u gepeku imamo TV i u desnom dzepu pro kontroler 🙂 . Da se referiram i na neke komentare – obitelj je na prvom mjestu i tako i treba biti ali koliko god je ponekada tesko sve uklopiti – moze se. Uz obitelj, malo dijete, posao i sve ostale obveze, tesko je pronaci vremena za prijeci RRD u pet dana ali da se i RDR odigrati (RDR uzimam samo kao primjer). Sat, dva dnevno, par dana u tjednu se pronadje. I meni se dogodi da ne igram i po tjedan dana ali u nekom prosjeku, odigra se po sat-dva dnevno. Pametno planiranje i po nekoliko dana unaprijed, podjela poslova i sve se stigne. Baba u dnevnom boravku gleda Titanic po petsto i prvi put hahaha 🙂 .
Vass
02.02.2019 - 10:23Zbog slike iznad imaću doživotne noćne more
Oblakoder
02.02.2019 - 11:14Auuu kakav tekst i to u trenutku kad Nintendo rusi rekorde prodaje i kad su se vratili na mesto koje im pripada. Zalac ovo je trenutak kad treba da im cestitas i priznas da si pogresio sa prognozom da ce Switch biti veci neuspeh od Wii U ali eto umesto toga od tebe ovakav tekst 🙂
Ovaj uvod tek nema smisla jer valjda i vrapci na grani znaju tvoje stavove u vezi Nintenda, a ne mi HCL forumasi koji smo ovde svaki dan 🙂
Goran1234
02.02.2019 - 20:49Izmašljanje tople vode.
Čemu služe reklame, nego da nam stvore sliku /iluziju zbog čega mi taj predmet trebamo.
Imali su slične reklame i s Wii U, samo nisu bili toliko agresivni kao sada.
A on?
06.02.2019 - 14:43Na žalost, ovo je moj prvi komentar na HCL-u. Iako vas godinama pratim. 🙂
Ali, ovo je iznimno loš članak.
Raščlamba promidžbenog materijala osobe koja se očigledno u marketing ne razumije, pa čak ni osnove… tužno.
Krenimo od početka, a to je da ovaj video nije namjenjen našoj regiji. Pretpostavljam da je za američko tržište gdje ovakve stvari prolaze. Zašto je baš takav scenarij odabran za video, ne znam. Pretpostavljam da je to ciljana publika.
Zatim… TV u prtljažniku auta. Zašto ne. Ja oduvijek nosim ronilačku opremu u autu iz tko zna kojeg razloga, ali bolje da imam.
Mladi koji s bakom i djedom igraju igre? Ne razumijem, mlade i stare smo smjestili u šablonu neku i ne postoji ništa drugo nego da mladi vise na mobitelu a umirovljenici da čekaju smrt?
Ima mali milijon faktora o kojima se da raspraviti, ali uzmimo u obzir da je ovo pomno osmišljena kampanja jednog diva u industriji, koji ne može i ne smije imati kikseve u marketingu. Jer, ruku na srce, tu nema iluzija, jer je sve u videu izvedivo i “moguće”. A to je marketing i ovim putem autoru teksta preporučam da se okani ovakvih tekstova zbog manjka prethodnog znanja o temi.
Zoran Žalac
@A on?, 06.02.2019 - 16:18To što stvari “prolaze”, negdje i nekome, ne znači da ih treba izuzeti od bilo kakve kritike. Zapravo baš zbog toga i trebaju kritiku. I pod kritikom ne mislim samo na analiziranje promidžbenog materijala kroz marketinšku prizmu, niti je to bio cilj ovoga članka. Što je čudno u promatranju reklame kroz kulturološki aspekt? Taj je itekako važan, što je Gillette npr. naučio na teži način. A to da Nintendo ne može imati kikseve u marketingu… da, baš. Pa cijeli Wii U im je bio kiks u marketingu nakon što nisu dovoljno dobro iskomunicirali da je to nova konzola. To su i sami priznali.