Exoprimal

Spare some expense

Dominik Vadas

Exoprimal je jedan od najbizarnijih naslova godine, a činjenica da se radi o igri u kojoj dinosauri doslovce padaju s neba samo je djelić razloga. Capcomov novi projekt čudnovata je mješavina mnogih multiplayer naslova te na prvi pogled djeluje kao tipična co-op pucačina, začinjena dinosaurima. Jednom kada sam se probio kroz konfuzan i monoton uvod, počeo sam shvaćati kako je Exoprimal zapravo igra s prilično velikim potencijalom. Capcom je odvažno ponudio nešto novo i svježe, zapakirano u šareni omot poznatih mehanika na koje su igrači navikli. Nažalost, njegov podmladak lako bi mogao završiti poput svojih glavnih zvijezda. Dinosauri su, nakon dugotrajne dominacije, izbrisani sa Zemlje prilično bolno i gotovo u trenutku. Unatoč tome što još nije doživio svoju vladavinu, Exoprimalu prijeti jednako gorka sudbina.

60 eura PC Ustupio izdavač

Osnovna ideja Exoprimala u najmanju je ruku apsurdna. U bliskoj budućnosti čovječanstvo je previše povjerenja stavilo u umjetnu inteligenciju koja je, po prokušanom receptu svakog znanstveno fantastičnog filma ikada, postala samosvjesna. Takozvani Levijatan razvijen je kao program koji je trebao usavršiti civilizaciju, no umjesto toga odlučio je napraviti prostorno-vremensku crvotočinu iz koje iskaču nebrojene horde dinosaura. E sad, kako bi čovječanstvo imalo ikakve šanse pred najezdom neprijatelja, taj isti Levijatan razvio je posebna borbena odijela koja običnog vojnika pretvaraju u stroj za ubijanje velikih gmazova.

Ideja Exo odijela u mnogočemu je inspirirana popularnim Neon Genesis Evangelionom, što će reći kako se ovdje ne radi o pukim komadima metala već o iznimno naprednoj tehnologiji koja pilotu omogućuje posebnu vezu s odijelom. Premda su Levijatanovi ciljevi nepoznati, on inzistira na tome da se Exo vojnici neprestano sukobljavaju sa što više i više dinosaura. Igrač preuzima ulogu pilota po imenu Ace, koji igrom slučaja završi na Bikitoi, otoku gdje su se prvi puta pojavili dinosauri. Na tom istom otoku zateći će se i mala skupina Exo boraca po imenu Hammerheads, koji će se udružiti s našim protagonistom u nastojanju da zaustave pomahnitalu umjetnu inteligenciju prije nego što uništi cijeli svijet.

Are u talking to me?

Radnja u Exoprimalu većinom je prosječna, na trenutke i banalna. Da stvari budu gore, o priči saznajete više-manje isključivo preko raznih audio snimki i beskrajnih replika teksta, a puno manje kroz režirane scene. Osim što je ovakav pristup jeftin za igru od 60 eura, nije me natjerao da se na bilo kakav način povežem s likovima ili pratim radnju. Što se vašeg lika tiče, on je klasični tihi protagonist koji praktički ni ne sudjeluje u fabuli, a ostali likovi toliko su nezanimljivi i stereotipizirani da vam iskreno ne mogu ni reći njihova imena. Zapravo, najveću povezanost koju sam za vrijeme igranja doživio s nekim likom bila je temeljena na činjenici da me ista izgledom i karakterom podsjetila na lik Regine iz Capcomove kultne avanture s dinosaurima Dino Crisis.

Kao da sve to nije dovoljno, način na koji otkrivate priču Exoprimala izveden je tako da neprestanim igranjem takozvanih War gamesa dobivate djeliće dijaloga i zapisa koje potom pregledavate u zasebnom meniju, što djeluje više kao obaveza nego nagrada. Uz sve to, Exoprimal cijelo vrijeme traži pristup internetu pa ni priču ne možete iskusiti bez pomoći drugih suboraca diljem svijeta. Da ne duljim, priča u Exoprimalu daleko je najslabija karika čitavog naslova i brzo ćete ju zaboraviti.

Oblačno s mjestimičnim raptorima

Od Exoprimala se nije ni očekivalo bogznakakvu epsku dramu već igru nabijenu akcijom, zabavom i – dinosaurima! Srećom, Exoprimalu ne manjka ništa od navedenog i moram priznati da se ne mogu sjetiti kad sam posljednji puta toliko uživao u nekoj multiplayer igri. Osnovni, trenutno i jedini način igre je već spomenuti War games, mod u kojemu dva tima po petero igrača moraju istovremeno pobiti sve neprijatelje i biti uspješniji od suparničkog tima. Vaša borbena odijela podijeljena su u tri standardne klase: imate tenkove koji stoje ispred svih i blokiraju najveće nalete dinosaura, prašinare koji su znatno slabije izdržljivosti ali zato rade puno više štete te podršku koja se brine da svi u timu budu živi i zdravi.

Na raspolaganju imate sveukupno 10 odijela, a Capcom, baš poput mnogih drugih segmenata u igri, obećava redovna pojačanja. Ponuda je solidna i svatko će pronaći nešto za sebe, bilo da težite preciznim dalekometnim herojima, onima koji vitlaju s mačevima i sjeckaju na blizinu ili herojima s hrpetinom eksploziva i piromanskim sklonostima. Jednom kada odaberete vaše odijelo, Levijatan će vas smjestiti na nasumično mjesto unutar otoka Bikitoa, a lokacije su prilično neinovativne i očekivane: od urbanih dijelova razrušenog centra i drevnih hramova do napuštenih postrojenja i raznih tovarnih luka. Mjesta za napucavanje moglo bi biti više, no ako pitate Capcom, to vam isto dolazi kasnije.

Na raspolaganju imate sveukupno 10 Exo odijela, a Capcom obećava redovna pojačanja.

Sve to postaje nebitno jednom kada primite pušku u ruke i zapucate po prvom raptoru. Osjećaj napucavanja je fantastičan i pravi je gušt sipati olovo po neumornim valovima neprijatelja koji poput kiše padaju sa neba. I dok raptori padaju od nekoliko metaka, kroz igru će se pojavljivati i mnogo veći dinosauri koje nije moguće pobijediti bez timskog rada i koordinacije. Osim tih mini boss sekvenci, igra će vas nekoliko puta nagraditi intenzivnom borbom protiv znatno snažnijeg protivnika koji djeluje kao da je ispao iz kakvog Monster Hunter naslova. Ne želim vam previše spoilati jer takvih borbi je svega nekoliko, no ujedno su dobar pokazatelj za dodatne mogućnosti koje Capcom može implementirati u Exoprimal.

Izuzev velikih neprijatelja od kojih vam se tresu egzo gaće, imate i malene dinosaure koji služe kao ometači, poput letećih pteranodona ili raznih mini-raptora. U igri je trenutačno 13 vrsta osnovnih dinosaura, a ponuda uključuje brojne favorite poput stegosaura, ankilosaura, triceratopsa, raptora i naravno tiranosaura – ako ste gledali Igorove avanture s Arkom, vjerujemo da su vam ova imena i više nego poznata! Moglo bi ih ovdje biti još, jer odmah se osjeti kako nema nekih iznimno popularnih vrsta poput spinosaura ili alosaura, pa ne čudi kako još jednom moram ponoviti; Capcom najavljuje kako dodatne vrste stižu uskoro.

U igri je trenutačno 13 vrsta osnovnih dinosaura, a ponuda uključuje brojne favorite poput stegosaura, ankilosaura, triceratopsa…

Osim običnih dinosaura, neke od tih vrsta imaju i svoje neo varijante, što vam u principu znači da postoje mutirane verzije životinja koje imaju neke dodatne sposobnosti tipične za ovakav žanr. Primjerice, neki eksplodiraju kada ih ubijete, drugi imaju mogućnost ispaljivanja dalekometnih projektila i slično. Ono što je dosta čudno jest to što nemaju svi dinosauri svoje neo varijante pa ostaje žal za propuštenom prilikom, ali ništa vi nemojte brinuti, Capcom kaže: samo što nije!

Vaši zadaci imaju nekoliko faza, a u početku igranja djeluju prilično raznoliko. U nekim situacijama morat ćete jednostavno istrijebiti određen broj životinja kako bi prešli u novu rundu, u drugim ćete morati čuvati određen prostor ili pak naganjati velikog dinosaura po mapi dok vam valovi raptora skaču po glavi.. Exoprimal je dobar dio dizajna za zadatke posudio od popularnih naslova poput Overwatcha i Team Fortressa 2 pa će se dio igrača osjećati kao kod kuće, posebice kada vidi zadatke poput guranja payloada kojeg ometaju dinosauri i protivnički igrači.

Exoprimal je dobar dio dizajna za zadatke posudio od popularnih naslova poput Overwatcha i Team Fortressa 2.

Jedna od glavnih posebnosti Exoprimala je upotreba dominatora. Levijatan će za vrijeme meča timovima nasumično nuditi mogućnost da jedan član prizove dominatora, odnosno dinosaura pod igračevom kontrolom te izravno napadne protivničke borce. Dominator je vrlo važan segment koji u trenutku može u potpunosti promijeniti stanje na bojištu stoga ga treba koristiti pametno. Dominatorom uvijek napadate neprijateljski tim, čak i onda kada se ne borite u striktnom PvP formatu  – u tom slučaju Levijatan će vas transportirati u paralelnu dimenziju gdje su vaši protivnici te vas vratiti ka vašim suborcima jednom kada dominator istekne. Ako vam ovo zvuči pomalo komplicirano, vjerujte mi nije, radi se samo o tome da Exoprimal nema baš tipičan pristup multiplayer igranju.

Koje god prirode bili, svi zadaci bazirani su na tome da morate odraditi nešto prije protivničkog tima, što bi nekima mogao biti i značajan minus. Naime, Exoprimal funkcionira po PvEvP principu, što znači da paralelno igrate protiv dinosaura koje vodi umjetna inteligencija, ali i drugih igrača. Ovdje treba naglasiti kako trenutno u Exoprimalu ne postoji način igranja u kojemu se na neki način ne sukobljavate s protivničkim timom.

Exoprimal funkcionira po PvEvP principu, što znači da paralelno igrate protiv dinosaura koje vodi umjetna inteligencija, ali i drugih igrača.

Iako vam igra nudi da birate između PvP ili PvE okršaja, znatnije razlike baš i nema jer u oba slučaja borite se s protivničkim timom, samo što u PvE načinu igranja posljednja misija nije izravan okršaj prsa o prsa već se utrkujete vremenski. Ovakvom sam odlukom pomalo razočaran jer jedna od posebnih draži ovakvih naslova leži u punokrvnom PvE iskustvu s prijateljima, gdje se ne zamarate natjecateljskim duhom već jednostavno pokušavate ostati što dulje živi. Zaista bih volio da ovo pišem zadnji puta, no jedan od Capcomovih prioriteta je dodavanje upravo takvog moda igranja, samo eto – dolazi kasnije!

Istrebljivanje je uvijek zabavnije u društvu

Kao i kod svake igre sličnog žanra, i ovdje će vam iskustvo uvelike ovisiti o vašim suborcima. Nakon podužeg broja utučenih sati mogu s priličnom sigurnošću reći kako je Exoprimal vrlo dobrohotan prema ležernijim igračima. Recimo, rijetko kada će vam u igri trebati velika preciznost. Istina, ako ste precizni skidat ćete dinosaure s daljine i nanositi više štete gađajući slabe točke neprijatelja, no to nije ključan aspekt. Pobjedu ćete najlakše osigurati s dobrom suradnjom i komunikacijom s ostatkom tima, a od puke preciznosti puno je važnije da pravilno koristite adute svog heroja i da uvijek pokušavate biti maksimalno učinkoviti – Exoprimal je neprekidna utrka s vremenom pa svaka sekunda čini razliku.

Od puke preciznosti puno je važnije da pravilno koristite adute svog heroja i da uvijek pokušavate biti maksimalno učinkoviti.

Srećom, Capcom se pobrinuo da sve prođe prilično glatko te s tehničke strane Exoprimal funkcionira iznenađujuće dobro. Na prste jedne ruke mogu nabrojati trenutke u kojima sam imao problema sa štucanjem, izvođenjem ili drugim neugodnostima poput dinosaura zaglavljenih u zidu, nestajanja bitnih objekata i sličnih aljkavosti kakve, nažalost, sve češće gledamo u mnogim multiplayer naslovima.

Matchmaking funkcionira izvrsno, no njegovu kvalitetu nije moguće precizno odrediti jer riječ je o friškom i aktualnom naslovu. U zaista rijetkim situacijama kada igra nije mogla pronaći igrača, u tim bi uskočila umjetna inteligencija, što naravno nije idealno, ali barem ne odskače previše od tematike cijelog naslova.

S obzirom na to da na ekranu u isto vrijeme može biti čak tisuću raptora, Exoprimal izgleda sasvim zadovoljavajuće. Baš zbog toga, prava je šteta što nema posve razrađenu međuplatformsku igru. Crossplay postoji, no kada je u pitanju pravljenje partyja postoje znatna ograničenja: Xbox igrači mogu se spojiti samo s Xbox konzolama i Windowsima, a isto vrijedi za PlayStation i Steam. U slučaju da ste uopće sumnjali, Capcom tvrdi da u bližoj budućnosti imaju u planu posve ukinuti ograničenja.

Šetnja s dinosaurima

Da je Exoprimal od modernih multiplayer naslova preuzeo samo dizajn pojedinih likova i tipova zadataka ne bih imao većih pritužbi, no Capcom je odlučio dodati i live service modele. Budimo iskreni, pojam je to koji se, poput Onoga čije ime se ne spominje, uporno potiskuje od strane igrača, dok paralelno postaje sve češći i važniji gost u igrama, nevezano za njihov žanr. Na sreću, live service modeli u Exoprimalu za sada su dobronamjerni i nipošto ne utječu na ključne mehanike ili kompetitivnost. Na primjer, iz Overwatcha je posuđen model dvostrukog game passa, od kojih je jedan dostupan svakom igraču, a drugi upada u premium kategoriju. Da ne bi bilo zabune, sve što možete otključati u skupljoj inačici passa isključivo je kozmetičke prirode, što naravno ne utječe na gameplay.

Pomalo zloglasno djeluju i nasumične kutije koje otključavate i dobivate tijekom igranja. Valja odmah naglasiti kako za sada ne postoji mogućnost kupovanja kutija stvarnim novcem te da u njima također dobivate kozmetičke stvari. U slučaju da si želite priuštiti kakav “urnebesan” emote, ukras za leđa ili novo ruho za vaše odijelce, sve to možete nabaviti i uz valutu unutar igre naziva BikCoin (duhovit je taj Capcom). Svako odijelo ima svoj zaseban level, a napredovanjem možete otključati moćnije nadogradnje koje vas čine malo jačima. Recimo, šteta kritičnih pogodaka povećava se za pet posto ili vaš lik dobiva mogućnost bržeg kretanja kada je ispod pola zdravlja. Nadogradnje je moguće kupiti i BikCoinom, a njega vam igra daje u obilnim količinama pa ne bi smjelo biti većih problema.

Kako smo već napomenuli, live service segementi u Exoprimalu trenutačno su banalni i ne utječu na igru, no pitanje je hoće li tako biti uvijek. S obzirom da Capcom praktički ima više najavljenog sadržaja no što je u originalnom izdanju igre, nije nemoguć scenarij u kojemu bi se polakomili za mogućnošću lake i dodatne zarade. Doduše, to sve dolazi u obzir pod uvjetom da Exoprimal preživi dovoljno dugo da Capcom u njega stigne utući sve što planira. Iako ću prvi priznati da sam za vrijeme igranja neprekidno imao osmijeh na licu te sam se odlično zabavljao, nisam siguran bi li toliko uživao da sam igru nabavio po njenoj redovnoj cijeni. War games, koliko god zabavan i dinamičan bio, doslovno je jedini mod koji trenutačno možete zaigrati, što znači da bi vam igra nakon tridesetak sati mogla i dosaditi, ako nemate pravo društvo.

Čak i da Capcom zaista doda sve što su obećali, nemoguće je da to sve stignu u kratkom roku, a upravo je vrijeme najveća opasnost za Exoprimal. Premda sam neprikosnoveni ljubitelj svega što ima veze s dinosaurima, ne mogu vam mirne savjesti preporučiti Exoprimal, barem ne po cijeni koju od vas traži. Riječ je o jako zabavnom i hrabrom naslovu koji zbilja ima potencijala, no količina sadržaja s kojom je Exoprimal izašao na megdan nikako ne odgovara statusu koji želi postaviti. Ako ništa, igra je dostupna na Game Passu pa ako toliko silno želite s vašim prijateljima srušiti tog kralja tiranina, pretplata se čini kao idealna prilika za to.

Exoprimal je zabavan co-op naslov koji se ne libi dostaviti nešto drugačije. Nažalost, količina najavljenog sadržaja koji dolazi naknadno dobrano je veća od onog s kojim je igra izašla na tržište.

72 Naša ocjena
  • koncept dominatora je odličan i zanimljiv dodatak
  • izvrstan osjećaj napucavanja po raznolikim dinosaurima
  • izvrsna optimizacija
  • trenutni manjak sadržaja
  • nepotrebni live service modeli
  • priča za zaborav

Dominik Vadas

Beznadni zaljubljenik u naslove koji ga vode u svijet prošlosti ili mašte. Glavni porok u životu su mu sportske igre. Osim gamepada, u rukama često drži knjige, sportske rekvizite, zemljopisne karte i svog mačka.