HCL.HR

Recenzija

Fire Emblem: Three Houses

OD KLUPE DO BOJIŠTA

Ivan Brekalo

Zadnjih nekoliko Fire Emblem naslova pojavilo se na Nintendovim prijenosnim uređajima, a Three Houses je prvi Fire Emblem na kućnoj konzoli još od ere Wii-ja i tada aktualnog Fire Emblem: Radiant Dawna. Switch je specifičan radi svoje hibridne prirode, a upravo radi toga nadali smo se da ćemo vidjeti Fire Emblem nastavak koji će nam pružiti najbolje od oba svijeta – igrivost i borbe viđene na prijenosnim uređajima, a prezentaciju i vizuale dostojne kućnog uređaja. Nedavno smo objavili tekst s prvotnim dojmovima, a nekoliko desetaka odigranih sati kasnije vraćam se s odgovorom na pitanje: da li Three Houses zbilja ispunjava očekivanja i isporučuje priželjkivane kvalitete?

U Fire Emblem igrama igrač kontrolira jedinice na mapi i cilj mu je poraziti protivničku vojsku. Bitke su podijeljene na krugove i etape tijekom kojih napada igrač i etape tijekom kojih napada protivnik. Svaka mapa ima specifičan raspored polja, a određena polja mogu biti neprohodna za sve ili samo za određene jedinice, ista ta polja mogu obnavljati energiju, nanositi štetu ili dati određene prednosti jedinicama koje se zaustave tamo.

Ako borbama namjeravate prisputiti bez planiranja i strateškog razmišljanja nećete se dobro provesti jer su protivničke vojske nemilosrdne, a umjetna inteligencija zna biti dosta lukava.

Postoje različite klase jedinica koje se razlikuju po kategorijama i mogu se unaprijeđivati. Susresti ćete se s preko 40 različitih klasa, a u ovom nastavku bilo koji lik se može usavršiti u gotovo bilo kojoj od dostupnih klasa. Tako primjerice jedinicu koja je prirodni strijelac možete preusmjeriti i podučiti vještinama bitnima kako bi postala konjanik koji rukuje sjekirama i kopljima.

Spomenuto je moguće radi nove posebnosti koja krasi Three Houses, a to je činjenica da glavni lik postaje profesor na Gareg Mach sveučilištu pa igrač u njegovoj ulozi vodi akademski život i podučava studente jedne od triju kuća za koju se odlučuje na početku avanture. Svaka kuća predstavlja jedan od tri pomirena i sada ujedinjena naroda i svaka od kuća ima svoje studente koji na Gareg Machu vode naizgled tipičan studentski život.

Na vašem profesorskom kalendaru označeni su određeni datumi na kojima vas čekaju redovne misije koje čine napredak u glavnoj priči. Misije vam dodjeljuje vodstvo Gareg Macha i u njih vodite vaše vjerne studente koji tada usvojeno znanje o umijeću ratovanja demonstriraju na bojištu, a vaš zadatak je ispuniti uvjete potrebne za pobjedu i pokušati sačuvati sve jedinice. Svaki tjedan moći ćete odabrati određene aktivnosti, a iste uključuju istraživanje manastira, opcionalne borbe, odmaranje, te držanje seminara.

Bitna komponenta u svemu tome je motivacija studenata. Odlučite li se na švrljanje kampom, moći ćete razgovarati sa studentima te im podizati motivaciju raznim poklonima i pronalaženjem njihovih izgubljenih stvari. Možete odabrati s kojim ćete studentima popiti čaj, podijeliti obrok ili pjevati u zboru. Tim aktivnostima kontrolirate koji će se likovi međusobno zbližiti, koji će likovi unaprijediti određene vještine, a čak možete i posuditi studente drugih kuća za nadolazeću bitku. Ako se dovoljno zbližite sa studentima drugih kuća, moći ćete ih čak i trajno regrutirati.

Tijekom mjeseca uslijediti će i direktan rad sa studentima. Tada ih možete usmjeriti na način da razvijaju određene vještine potrebne za unaprijeđenje u željenim klasama. Individualnim podučavanjem koje uvelike ovisi o prethodno podignutoj motivaciji možete razviti znanje u više različitih vještina. Grupnim zadacima možete zbližiti studente i pojačati im vještine specifične za pripadajući grupni zadatak. Primjerice, briga o konjima i čišćenje staje unaprijediti će vještinu jahanja.

Odnosi između likova su dosta bitni te su prikazani kroz priču i utječu na borbu i timski rad. Uspješnim odgovorima na upite studenata možete podići vašu akademsku reputaciju što omogućuje veći broj aktivnosti raspoloživih u jednom danu.

Na vama je da odlučite kada ćete se prije obaveznih predavanja odlučiti na interakciju sa studenatima koja podiže motivaciju potrebnu za bolje učenje, a kada ćete studente povesti u opcionalne misije koje donose dodatno iskustvo i opremu. Neke opcionalne misije čak proširuju osobnu priču pojedinih likova.

Prvih desetak sati sve ovo djelovalo mi je pomalo zbunjujuće i svaki puta kada bih ugledao školsku ploču i kredu, samo bih jedva čekao da dođem do iduće misije. No vrlo brzo, kada sam shvatio kako točno pretvoriti motivaciju studenata u znanje i kako to znanje iskoristiti za borbu, ovaj dio sam počeo isčekivati gotovo jednako nestrpljivo kao i same bitke.

Desetak sati zapravo je jako malo ako uzmete u obzir da se isplati odigrati barem po jedan prelazak sa svakom od kuća. Za prvi prelazak s jednom kućom potrebno je barem pedesetak sati, čak i mnogo više od toga ukoliko prihvatite veći broj dodatnih misija.

Prvih desetak sati sve ovo djelovalo mi je pomalo zbunjujuće i svaki puta kada bih ugledao školsku ploču i kredu, samo bih jedva čekao da dođem do iduće misije.

Došao sam do zaključka da ovaj studentsko-profesorski život savršeno popunjava vrijeme između bitki. Bitke su izazovne, napete i luđački zabavne, ali ponekad znaju biti i stresne. Uloga profesora to odlično komplementira tako što također uključuje planiranje i određenu dozu strategije, ali na jedan ležerniji način gdje nagrade dolaze tek nakon duljeg vremena, a pogreške se ne plaćaju smrću studenata kao što je to slučaj u bitkama.

Prije bitke se uvijek isplati proučiti okolinu, protivničke jedinice i arsenal kojim protivnik raspolaže. Zatim možete posložiti svoje jedinice i odrediti koje jedinice poslati na koju stranu: poslati sve istim putem ili pokušati s par jačih jedinica prići protivniku s druge strane i tako ga opkoliti. Udaljenije protivničke jedinice možete namamiti izlaganjem vaših otpornijih jedinica s jačim oklopom i onda ih napasti u jednom krugu s nekoliko jedinica odjednom.

Mogućnosti ima iznenađujuće mnogo i tu dolaze do izražaja neke od novih mehanika prezentiranih u ovom nastavku. Svi likovi s vremenom će naučiti dodatne napade koji imaju posebnu svrhu ili jaču štetu na određenim neprijateljskim klasama. Jedinicama možete pridružiti i različite bataljune koji mogu bitno promijeniti tijek borbe i oslabiti protivnika.

Da ne spominjem ekperimentiranje s dodatnim predmetima i naoružanjem, te korištenje defanzivnih klasa koje obnavljaju energiju suboraca i teleportiraju udaljenije jedinice izvan dometa protivnika. Nove su i borbe s čudovištima koje me podsjećaju na borbu viđenu u Octopath Traveleru, što ni u kojem slučaju nije loša asocijacija.

Unaprjeđenje između klasa funkcionira tako da studenti polažu ispite za svaku od klasa, pri čemu njihovo znanje o određenim vještinama utječe na vjerojatnost prolaska. Da, možete ih poslati da samo „vide pitanja“ ili prođu na sreću, ali svaki izlazak na ispit košta.

Glazba u Three Housesu je fantastična. Posebnu pohvalu zaslužuju dinamični prijelazi tijekom određenih tema koji prate intenzitet borbe. Glazbene podloge izvan borbe su također kvalitetne i upotpunjuju iskustvo.

Zvučni efekti su kvalitetno odrađeni i vrlo često odlično naglašavaju silinu završnih udaraca. Dijalozi su popraćeni glasovnom glumom, a u glavnom izborniku možete odabrati i japanske glasove, ako to želite. Ja sam odabrao engleske glasove zbog jednostavnijeg praćenja priče i moram priznati da su glasovni glumci odradili odličan posao.

Grafika je kategorija s kojom se Fire Emblem serijal u prošlosti znao dosta loše nositi. To ovaj puta nije slučaj, iako je daleko od najljepših naslova na Switchu. Brinuo sam se kakva će biti kvaliteta animacija pokreta tijekom borbenih sekvenci, no sve to odrađeno je dosta dobro. Dodatne vještine i napadi imaju zanimljive specijalne efekte i izgledaju uvjerljivo. Tijekom borbe na samoj mapi, moguće je izabrati kut kamere i zumirati jedinice – sve izgleda vrlo pristojno i uvijek je pregledno. Ovo je za svoje vrijeme daleko najljepša Fire Emblem igra koja sadrži 3D modele i 3D prostor.

Izradi ove igre pripomogao je Koei Tecmo te je osigurao neprimjetni prijelaz iz pogleda mape u pogled na sukob dvaju jedinica. Borbe možete ubrzati, a možete i preskočiti animacije borbi i odmah pogledati ishod. Također, ako kameru maksimalno zumirate imati ćete perspektivu sličnu onoj u Koei Tecmovoj Fire Emblem Warriors igri. Možda malo nepraktično za dulje igranje, ali unatoč tome ovo je vrlo impresivna mogućnost.

Igra izgleda podjednako dobro i u TV modu i u handheld modu. Animirane sekvence su uistinu prelijepe, a u glavnom izborniku možete bilo kada ponovno poslušati svu glazbu i pogledati sve sekvence na koje ste naletjeli tijekom kampanje.

Sve u svemu, Fire Emblem: Three Houses je ispunio očekivanja. Početak je nešto sporiji i trebalo mi je vremena da shvatim zašto se uopće zamarati brojnim mogućnostima u studentskom kampu i izvan njega, ali sve to ovaj naslov uspješno nadoknađuje u kasnijem dijelu igre i naravno – novim prelascima s odabirima drugih kuća. Ako volite Fire Emblem ovo bi vam vrlo lako mogla postati najdraža igra u serijalu, a ako nikada niste igrali nijedan Fire Emblem naslov, ovo je idealna prilika da zavolite ovaj vrhunski serijal.

I doista, dobili smo najbolje od oba svijeta – vrhunske Fire Emblem bitke popraćene nevjerojatnim gameplayem iz prethodnih Fire Emblem nastavaka viđenih na Nintendovim prijenosnim uređajima te prezentaciju i količinu sadržaja dostojnu jedne velike igre za kućne konzole. Grafika možda nije na istoj razini kao primjerice u Mario Odysseyu, ali zato to Three Houses uspješno kompenzira nekim drugim kvalitetama koje nešto rjeđe viđamo u Nintendo ekskluzivama, prije svega zanimljivom i dubokom pričom.

A sada me ispričajte, čeka me New game +.

Kako je strukturirana ocjena ove igre?

Recenzija je rađena na primjerku igre za Nintendo Switch. Primjerak igre za recenziranje ustupio nam je njezin izdavač.

Fire Emblem Three Houses je fenomenalna igra i veličanstven naslov koji svakako morate odigrati ako posjedujete Switch i ako imate bilo kakve afinitete prema RPG žanru ili bilo kakvim oblicima strateške borbe.

92 Naša ocjena
  • nezaboravna strateška borba
  • odličan sistem podučavanja studenata
  • zanimljiva priča, likovi i gameplay zahtijevaju više prelazaka
  • neprimjetan prijelaz iz pogleda mape u borbu
  • glazba
  • nešto sporiji početak

Ivan Brekalo

Poklonik retro igara koji se voli vraćati starim Sega i Nintendo klasicima. Zaljubljenik u Smash Bros i entuzijast za Capcomove tabačine. Frejmovi su mu bitniji od rezolucije, a igrivost bitnija od priče.

Komentari (5)

  • MarinDestroyer

    07.08.2019 - 18:10

    Trenutno igram sa Black Eagles kućom, i planiram s ostalima nakon. Za sada sam i više nego zadovoljan, odlična igra.

  • crolink07

    07.08.2019 - 18:26

    Za mene najbolja igra do sada ove godine.

  • Goran1234

    07.08.2019 - 19:23

    Molim redakciju da ukloni ocjenu dotičnog gospodina, mislim da je ovo jedan od kandidata za igru godine.

    • Goran1234

      @Goran1234, 07.08.2019 - 21:49

      Mislim na Djuru u korisničkim ocjenama.. ?

  • Shadow king

    08.08.2019 - 16:16

    Ideš, ovo je visoka ocjena. Nikaj, moram kupit ovu igru, doslovno ju svi hvale i ovo bi mi bila onda prva Fire Emblem igra. Dost mi zabavno izgleda moram reći

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?