Octopath Traveler

Osmi putnik

Hrvoje Smoljić

Octopath Traveler je već neko vrijeme vani na Nintendo Switchu i iako sam ga prvotno imao prilike tamo isprobati  tek sam ga povodom ove recenzije, odrađene na PC-u, u cijelosti odigrao. Odmah na početku, smatram da je bitno reći kako s PC verzijom ne dobivate ništa novo što se tiče samog sadržaja igre. Tu je samo mogućnost da igru zaigrate na većoj rezoluciji i uz ponešto naprednijih grafičkih opcija, no ništa što je ključno za uživanje u onom svemu što igra nudi.

U startu bi ga bilo lako otpisati isključivo kao nekakvu retro RPG igru čiji je glavni adut osjećaj nostalgije, no to bi bila velika greška. Iako izgledom podsjeća na tip RPG-a s nekih starijih Nintendovih konzola, gameplay mehanike Octopath Travelera ipak su nešto modernije, a način na koji priča svoju priču totalno jedinstven.

U priči leži najveća razlika u odnosu na RPG igre na koje smo navikli. Kako i samo ime igre kaže, imate mogućnost odabrati jednog od osam klasno različitih likova. Odabir jednog ne znači kako ćete drugog morati odabrati tek u sljedećem prelasku igre. Umjesto toga ostale likove je moguće pronaći u svijetu igre te ih sa sobom povesti u ostatak avanture. Svaki od njih ima svoju, zasebnu priču, a na vama je da odaberete hoćete li se fokusirati na jednog ili kombinirati priče više različitih likova.

Svaki od osam igrivih likova donosi svoju jedinstvenu priču, ali nisu sve jednako zanimljive.

Nisu sve njihove priče jednako zanimljive, ali su sve dobro napisane i ne nedostaje im zanimljivih misterija kojima će vas natjerati da ih odigrate do kraja. Ono što individualnim pričama nedostaje je zajednička nit. Naime nema tu nekog velikog negativca ili poveznice koja bi likove, nakon završetka njihovih osobnih priča, u konačnici ujedinila u avanturi većoj od života. Umjesto toga, pronađete lika, odigrate njegovu uvodnu misiju, on se pridruži vašoj grupici i to je to.

Možete ga koristiti u borbi, ali nema tu nekog osobnog motiva da isti putuje s grupom putnika osim pukog: „Ti bi mi mogao pomoći u mojoj avanturi“. Samo u rijetkim trenutcima likovi međusobno razgovaraju i nikad nemate osjećaj stvarnog zajedništva i njihove međusobne povezanosti. Nije to tragedija samo po sebi, ali igra svojom težinom forsira da igrate s više likova pa je ponekad prava šteta što i priča nije prilagođena u tom smislu.

Igra vas tjera da igrate s više likova, ali njihove priče na niti jedan način nisu povezane.

Ono što mi je osobno pomoglo je da sam se za početak odlučio fokusirati isključivo na četiri lika – koliko ih u borbi maksimalno možete i imati. S više njih, teško da bi bio toliko investiran u njihove priče, a potencijalno bih već i zaboravio što se s njima događalo kada bi došli na red. Tako su moju raznovrsnu grupicu avanturista činili lopov Therion, lovkinja H’aanit, čarobnjak Cyrus i ratnik Olberic.

Iako sinergije fali u priči, ono gdje je definitivno ima na bacanje je u igrinom sustavu borbe na poteze. Isti se kasnije dodatno otvori mogućnošću da svakom liku odredite pod-klasu. Takav, fleksibilan klasni sustav, znači da preskakanjem određenih likova nećete biti zakinuti za njihove vještine. Tako bez problema možete primjerice, čistog, čarolijama orijentiranog čarobnjaka, pretvoriti u čarobnjaka koji ima i defenzive vještine ratnika.

Fleksibilan klasni sustav oslobađa vas ovisnosti o nekim likovima pa one manje zanimljive možete zanemariti.

Priče su podijeljene u poglavlja, a svaka misija i svako područje u igri imaju preporuku kojeg bi levela vaš lik trebao biti i s tim sustavom nema šale. Naročito s obzirom da neprijatelje ne vidite dok hodate svijetom već vam oni nasumično iskaču te ih uglavnom ne možete zaobići. Neprijatelji samo nekoliko levela iznad potencijalno vas mogu usmrtiti jednim udarcem, bez obzira koliko vi vrstan strateg bili. Boss protivnici znaju biti naročito težak test izdržljivosti, ali ih je tim veće zadovoljstvo u konačnici poraziti.

Borba je i sama po sebi glavni i najzabavniji dio gameplaya, a karakterizira je naizgled nemoguća kombinacija epiteta. Istovremeno je pristupačna, ali i ponekad brutalno teška. Jednostavna, ali i slojevita i prepuna taktičkih mogućnosti. Borbene vještine su maštovito zamišljene, a svako povećanje levela ili otključavanje novih ima vrlo očit utjecaj na njihovu snagu. U igri je prisutna doza grinda, ali meni je upravo ta opipljiva progresija bila razlog zbog kojeg mi nikada nije bilo naporno loviti level koji mi je bio potreban za nastavak priče.

Borba je istovremeno pristupačna, mehanički duboka, ponekad teška, ali uvijek zabavna.

Ono što borbu čini toliko zanimljivom je skup jednostavnih mehanika koje se izvrsno poklapaju u duboku cjelinu. Naime, svaki igrivi lik može koristiti oružja u skladu sa svojom klasom, a njihove vještine obično nanose štetu određenog elementa poput vatre, leda i slično. Svaki neprijatelj je naravno slab na druga oružja i elemente, a to, uz određene iznimke, otkrijete tek kada ih s tim elementom napadnete. Takvim napadima im možete smanjiti broj defenzivnih bodova koji će ih natjerati da preskoče potez. Navedeno znači da i napadi koji nanose malo štete mogu ostati koristan dio vašeg arsenala do samog kraja igre.

Povrh toga, igra ima sustav borbenih bodova gdje svaki lik po završetku poteza dobije jedan borbeni bod te ih može prikupiti maskimalno pet. Svaki put kada napada može odlučiti potrošiti te bodove da nanese više štete ili napadne nekoliko puta za redom. Trošenje borbenih bodova je ekstremno zadovoljavajuće te je popraćeno vizualnim efektima gdje lik izgleda kao da će se svaki čas transformirati u kakvog super sayiana.

Prekrasne 16-bitne vizuale nadopunjene su odličnim soundtrackom koji je pravi melem za uši.

Tako u svakoj borbi imate situacije u kojima važete slabosti i snage likova i protivnika te pažljivo tempirate napad i obranu. Napasti odmah i nanijeti manje štete? Ili pričekati, uštediti nešto akcijskih bodova, spustiti protivniku obranu, ali u međuvremenu riskirati smrt nekog od likova? Uz glavne misije, ima tu i ponešto sporednih koje nisu pretjerano zanimljive, ali mogu polučiti dobre nagrade, barem u vidu iskustvenih bodova. Ono što je zanimljivije su brojna opcionalna područja poput spilja, hramova i sličnog. Tamo vas obično čekaju veoma teški protivnici, ali i vrijedni predmeti u vidu oružja i opreme koju se stvarno isplati zgrabiti.

Kao šlag na tortu svakako dolazi audiovizualna prezentacija igre. Iako po screenshotovima možda izgleda kao tipični RPG 16-bitne ere, u pokretu je to sasvim drugačija zvjerka. Octopath Traveler postiže to kombinacijom 2D likova i 3D okoliša čiji su određeni dijelovi poput neprijatelja i građevina visoko stilizirani, a drugi, poput snijega i vode teže realizmu. No, gdje god pogledate, svijet je prepun zanimljivih detalja koji život znače. Od svijetla koje se probija kroz oblake, drveća što se njiše na vjetru, ili osvjetljenja koje savršeno pogađa ugođaj raznovrsnih lokacija na mapi.

Glasovna gluma je pristuna samo u ključnim momentima u priči svakog lika i odrađena je zadovoljavajuće, dok je ostatak delegiran na kućice s tekstom. No kad je u pitanju zvučna prezentacija, prava zvijezda showa je svakako glazba. Od glavne glazbene teme, preko veselih orkestralnih izvedbi pa sve do melankoličnih, tužnih skladbi – glazba je odlična. Svako područje u igri i gradovi imaju tematski prikladnu glazbu koja potpuno potonuće u igrin svijet čini kompletnim.

Sve u svemu, Octopath Traveler je odlično JRPG iskustvo koje je estetski prekrasno i nostalgično, a mehanički duboko i slojevito. Želite li ga u potpunosti završiti sa svim likovima trebat će vam minimalno 40 sati, a možete računati i duplo od toga ako igru želite u potpunosti iscrpiti sadržaja. Ako ga niste imali prilike zaigrati na Switchu, izgovora za odigravanje više nema, pogotovo sada kad je vani i na PC-u. Možda vam se neće svidjeti manjak kohezije u priči, ali u nedostatku krovnog narativa znajte da su mikro priče svakog lika dovoljno dobre te daju zanimljiv kontekst hrpi dugotrajne zabave koju ćete izvući iz bogatog virtualnog svijeta i ekstremno zadovoljavajuće borbe.

Recenzija je rađena na primjerku igre za PC.Primjerak igre za recenziranje ustupio nam je njezin izdavač.

Označeno sa: , ,

Tako je lako utonuti u svijet Octopath Travelera, a još ga je lakše preporučiti svim obožavateljima pravih mesnatih RPG iskustava.