HCL.HR

Recenzija

Gran Turismo 7

TOP ĐIR

Zoran Žalac

Kad je Sony najavio da će kontroler za PlayStation 5 imati živopisne vibracije i otpor na trigger tipkama, bio sam prilično skeptičan prema obećanju boljeg doživljaja u igranju. Haptička vibracija nije nova tehnologija i nisam vjerovao da će donijeti korisnu stvar koja će mi obogatiti gameplay. Bilo mi je interesantno kako su triggeri iskorišteni u Ratchet & Clanku i Returnalu, ali čim je Sony prestao “vjerovati u generacije” i nastavio raditi igre za PS4, zvučalo je to kao da su pokopali sve što je DualSense kontroler trebao omogućiti. A onda je iz zavoja izletio Gran Turismo 7.

Početna cijena Recenzirana verzija Recenzentski primjerak
70€ (PS4), 80€ (PS5) PlayStation 5 Ustupio izdavač

Zaljubio sam se u podršku za DualSense na prvo mijenjanje brzina. Svaka izmjena brzine popraćena je kratkom, ali preciznom vibracijom posred kontrolera koja simulira ponašanje automobila kad maknete nogu s kvačila. Stvarno korisna spoznaja došla je za vrijeme kišne utrke kad sam preko titranja tipke za kočenje osjetio da će mi automobil proklizati. Kad god bi mi kotači zahvatili pasicu ili lokvu vode, osjetio sam to precizno na kontroleru – s koje strane i koliko intenzivno. Može zvučati kao da hvalim kontroler, a ne samu igru, ali nije Gran Turismo 7 jedina trkaća igra na PS5, a ova implementacija za DualSense posramljuje naslove kao što su DiRT 5 ili Wreckfest.

Znam što ćete mi reći – koga je briga za vibracije kontrolera, *pravi* vozači ionako voze koristeći volan. Istina, ali većinski dio publike iskusit će Gran Turismo 7 upravo preko kontrolera pa je stoga za pohvalu što se i njima servira bogatiji osjećaj vožnje. Kažem vam da to nije marketinška spika – vožnja u Gran Turismu 7 stvarno ima koristi od vibracija PS5 kontrolera. Naravno, volan je i dalje superiornija opcija, a u tom kontekstu igra trenutno ima punu podršku za osam modela: Logitech G29/G923, Thrustmaster T-GT, T300RS, T150 FF, T80, Fanatec CSL Elite te GTDD Pro.

AUTOŠKOLA

Vozni model u GT7 savršeno je odmjeren i prilagodljiv za sva tri spektra igrača: profesionalne igrače, entuzijaste i potpune početnike. Uz sva pomagala u vožnji čak i najmlađi igrači mogu držati gas i kočnicu, a automobil se može sam kretati predviđenom putanjom. Najbolja je stvar što igra ima stvarno iscrpnu poduku o svim aspektima vožnje i kroz polaganje ispita uči vas o važnosti kočenja u ravnoj liniji, održavanju gasa u dugom zavoju, itd. Kampanja uglavnom ne postavlja “rampe” pa u prvih pet sati vožnje morate položiti tek jedan od ukupno šest ispita. Svaki put kad prođete obuku, bilo za osnovne licence ili napredni tečaj za staze, imate osjećaj da ste naučili nešto korisno. Takvo napredovanje kroz kampanju ostavlja dojam da vas je igra učinila boljim vozačem.

Ako ste pak iskusniji vozač, Gran Turismo 7 je još veći automobilistički raj. Pogled iz kabine nikad nije bio bolji, fizika je vrhunska i svaka vrsta automobila je specifičnog ponašanja. Osjećaj brzine je izvrsno pogođen, do one razine da vas hvata adrenalin od predstojećeg zavoja kad mu se približavate s 250+ km/h. Računalni su protivnici kompetentni, postoje tri razine težine i na svakoj voze prirodno – tu i tamo zahvate zemljanu površinu, a ne libe se ni podlih poteza kojima vas okrenu za 360 stupnjeva.

Osjećaj brzine izvrsno je pogođen, do razine da vas hvata adrenalin od predstojećeg zavoja kad mu se približavate s 250+ km/h.

Fenomenalan osjećaj pri vožnji osim vibracija DualSensa postiže se i kamerom iz kokpita. Ima tu sada više ljuljanja u zavojima, a i sam prikaz stakla je realističan do te mjere da na šajbi vidite odsjaj samog interijera u automobilu. Nije to novost za racing igre – viđeno je to već u Forzi Motorsport 7, ali mislim da je novost za GT serijal i definitivno pridonosi boljem doživljaju.

DUBINE SIMULACIJE

Sa simulacijske strane minus je i dalje taj što nema mehaničke štete tijekom utrke, nego samo minimalno vizualnih oznaka oštećenja auta. Zbog toga se ne može reći da je GT7 najkompletnija simulacija vožnje, iako tehnički gledano postoji element očuvanosti vozila i utjecaj istoga na performanse. Naime, svakom vozilu nakon određene kilometraže trebate obnoviti rigidnost karoserije. Nije isto što i mehanička šteta u utrci, ali eto – barem je nešto.

Druga stvar zbog koje GT7 ne možemo nazvati najkompletnijom simulacijom vožnje jest ta da mu promjenjivi meteorološki uvjeti nisu dostupni na svim stazama. Dobar dio staza vozi se isključivo po suhom vremenu, a tek odabrane staze imaju i kišne uvjete. Zašto kiša ne pada na svim stazama? Ne znam, ali očito možemo biti sretno što je uopće ima – prethodni GT Sport bio je suh pune dvije godine. A ako se pitate zašto su kišni uvjeti u igri uopće bitni, odgovor je taj da drastično mijenjaju način na koji vozite i daju dodatni izazov u utrkama. Ja imam noćne more od Spa-Francorchampsa po kišnom vremenu.

GDJE SE I ŠTO SE VOZI?

Kad sam već kod staza, osim belgijske ikone tu su dobro poznata trkališta Laguna Seca, Interlagos, Catalunya, Suzuka, Monza i dakako – Nürburgring Nordschleife, između ostalih. Od fiktivnih lokacija prisutni su GT klasici Trial Mountain, Deep Forest Raceway, Tokyo Expressway te izmišljena staza u Dalmaciji – Dragon Trail. Sve u svemu, igra ima više nego solidnu ponudu trkaćih staza i njihovih konfiguracija. Ima tu lokacija prilagođenih brzoj jurnjavi, a i uskih cesta gdje ste uvijek na rubu sjedala. Nije ultimativna postava staza, npr. fali kultna staza u Monacu (bila je u GT6), nedostaje britanski Silverstone, pa čak i neke fiktivne staze, npr. Red Rock Valley ili Apricot Hill. Ipak, imajte na umu da će dodatne staze sigurno doći kroz besplatne nadogradnje u budućnosti.

Vozni park broji nekih 400 vozila. Sva su vozila licencirana i vjerno modelirana do najsitnijih detalja. Probrana ponuda je dobro balansirana – nema sto Nissanovih modela nego je pomno uvršteno sve što predstavlja važan dio povijesti automobilizma. I ne samo povijesti nego i budućnosti, jer ima nekih vozila i bolida koji izgledaju toliko futuristički da je to jednostavno zastrašujuće. Batman bi se postidio svog Batmobila pokraj tih vanzemaljskih jurilica. No, kao i sa stazama, ima nekih modela koji bi vam mogli faliti, npr. Rimčevu Neveru za sada ipak nećete pronaći u igri. Možda nekad u bližoj budućnosti…

Ako ste fanatici automobila, Gran Turismo ponovno nudi enciklopedijsku količinu informacija ne samo o modelima koji su u igri, nego i šire. Baš se vidi Yamauchijeva strast u pričanju priča iz svijeta automobilizma, kao i opća fascinacija tim ljudskim izumom. Gran Turismo 7 je strašno poučan i rekao bih da je najaktualnija virtualna enciklopedija automobila. Naučit će vas sve i svašta, od toga kako je Ford napravio revoluciju u proizvodnji vozila do toga kako je serijal Brzi i žestoki popularizirao Nissanovu liniju Skyline. Naravno da sve to možete pronaći na Wikipediji, ali GT7 nudi informacije na koncizan i zanimljiv način.

POVRATAK STARUDIJE

Sedmi Gran Turismo vraća nekoliko stvari kojih nije bilo u GT Sportu i GT6. Ističu se dvije takve: povratak rabljenih vozila i kupovanja dijelova za metalne ljubimce. U redovnoj prodaji možete kupiti samo automobile koji su iz 21. stoljeća. Sve se starije od toga ili osvaja kroz natjecanja ili se nabavlja na lokalnoj autopijaci. Ponuda rabljenih vozila izmjenjuje se svaka 24 sata (stvarna), a kad kupite korišteni auto onda ga po potrebi dovodite u red – mijenjate motorno ulje, osvježavate motor i sl.

Svako vozilo možete nadograđivati dodatnim dijelovima. Prodaju se različite vrste guma, kočnica, auspuha, ležajeva, itd. Moguće je smanjiti težinu vozila pa čak i dodati nitro ubrzanje. Kupovina ovih dijelova otvara vam opcije za podešavanje vozila iliti tuning. To je ključno jer većina utrka i kupova ima postavljene zahtjeve koliko snažno vozilo smije biti (izračunato u Performance Points). Ako je neko vozilo iznad zahtjeva, ne morate kupovati drugo već možete ugraditi dio za limitiranje snage i ograničiti mi snagu motora. Po mom iskustvu više sam novca trošio upravo na kupnju dijelova nego na kupnju novih automobila koje sam ionako osvajao po utrkama.

Kampanja kao nekad davno?

Vjerojatno ste čuli, možda i shvatili iz dosadašnjeg teksta – Gran Turismo 7 ima klasičnu single-player kampanju kakve nije (odmah) bilo u GT Sportu. Centralni dio kampanje je GT Cafe – lokacija na kojoj vam bradati gostioničar Luca servira menije. Meniji su zapravo questovi, odnosno zadaci prikupljanja vozila. Na primjer, imate zadatak dovođenja tri Mercedesova AMG modela. Gostioničara Lucu ne zanima hoćete vi li te modele osvojiti u utrkama ili ćete iskeširati novac i kupiti ih, bilo nove ili polovne. Ključno je samo to da ne možete napredovati u igri dok aute s menija ne dovezete u svoju garažu.

Tu se princip kampanje malo razlikuje od dosadašnjih GT naslova. Napredovanje je ovdje linearno – igra ne želi da išta preskočite nego vas vodi od sporih do brzih vozila. Možete vi u startu kupiti skupo i brzo vozilo, ali ga nećete imati gdje voziti dok ne prođete natjecanja koja trebate proći. U prijevodu, nisu sve staze i svi kupovi otključani/dostupni odmah u startu, kako su bili prije.

Nisu sve staze i svi kupovi otključani/dostupni odmah u startu, kako su bili u starijim GT igrama.

Nekim fanovima ova linearnost možda neće zvučati kao dobra promjena, ali vjerujte mi – dobro da je ovako, bit će vam jasno zašto to mislim. GT Cafe je centralni dio igre koji vam osigurava da uvijek imate cilj, tj. da kampanja ima glavu i rep. Međutim, linearno kolekcionarstvo nije jedino što GT7 nudi, a to je ključna razlika naspram kampanja iz prošlih GT igara.

Iz GT Sporta tako je prenesen koncept misija. Misije otključavate kolekcionarskim levelom – što više vozila skupite, to vam je dostupno više misija. Te su misije specifični izazovi koje ne vozite svojim vozilom, pa imate prilike sjesti za volan nečega što inače ne biste vozili u klasičnim prvenstvima. Zadaci su u ovim misijama raznorazni, npr. morate dosegnuti određenu brzinu tijekom utrke, morate uštedjeti gorivo ili sudjelovati u drag utrkama.

Pored toga tu su još izazovi driftanja, a Arcade mod u kojemu sami birate uvjete utrke isto donosi zaradu koju koristite u kampanji. Novi mod je Music Rally u kojemu ganjate checkpointe i nastojite voziti što više kilometara prije isteka pjesme koja svira. Zanimljiv koncept, samo je čudno što je taj mod odvojen od glavne kampanje/mape i jedini ne donosi zaradu za kampanju. Konačno, tu je i multiplayer po uzoru na GT Sport, isprepleten sa samom kampanjom.

OLIMPIJSKI SPORT

Kampanja i multiplayer jesu odvojeni, ali novac koji osvojite u multiplayeru može se koristiti u kampanji, a automobili koje osvojite/kupite u kampanji mogu se koristiti u multiplayeru. To je razlog zašto igra uvijek mora biti online. Sam multiplayer neće vam biti otključan neko vrijeme dok ne kompletirate nekoliko menija iz GT Cafea, odnosno kampanje.

Novac koji osvojite u multiplayeru može se koristiti u kampanji, a automobili koje osvojite/kupite u kampanji mogu se koristiti u multiplayeru.

Multiplayer se dijeli na dva dijela: casual (Lobby) i kompetitivni (Sport). U Lobbyju imate punu kontrolu nad time kakve utrke želite, s kojom kategorijom vozila, kojim uvjetima i sl. Zarada od casual utrka je mala, ali se bilježi. Sport mod je ozbiljno utrkivanje s dnevnim izazovima i mjesečnim prvenstvima. Tu se kažnjava divlja vožnja te imate dva rejtinga koje gradite sa što više vožnje i što manje nekulturnog ponašanja – udaranja drugih vozila i sl. Ponekad se zna dogoditi da vi ni krivi ni dužni dobijete kaznu jer se netko zabio u vas, ali s tim se mora živjeti. Sport mod uvijek koristi matchmaking da bi vas spojio s vozačima sličnog Driver rejtinga koji se ocjenjuje kroz sedam ocjena, odnosno iz istog ligaškog ranga (GT1, GT2 i GT3).

Jedna neobična stvar na koju sam se iznenadio jest to da igra za Sport mod traži podatak o županiji i općini (!) u kojoj boravite. Podatak o regiji povlači se iz PSN računa, a ostalo morate ispuniti sami. Objašnjenje je da će vas igra obavijestiti ako se u vašoj županiji/općini održava službeni GT turnir. Mogu to shvatiti s obzirom da je utrkivanje u Gran Turismu olimpijski esport, ali svejedno je pomalo bizarno i ne sjećam se da je za prošlu igru bilo tako. Ne traži vas da upišete točnu adresu i neće provjeravati istinitost navedenog, samo eto – malo čudno.

A reci mi… u kojoj ono općini živiš?

Još jedna škakljiva tema u GT7 jesu mikrotransakcije. Naime, igra vam dopušta da si stvarnim novcem nadoplatite svoj virtualni račun. Nisam provjeravao koliko se novca može uplatiti i po kojem tečaju, ali u teoriji stvarnim novcem možete kupiti najskuplje vozilo i onda ga koristiti u multiplayeru. Je li to onda pay-to-win shema? Iskreno mislim da nije. Slično je vrijedilo i u GT Sportu, a isti je princip i ovdje. U kompetitivnom igranju postavljeni su limiti za vozila, tako da nitko nema prednost time što je vozilo kupio stvarnim novcem.

S druge strane, mikrotransakcije su razlog zašto je kampanja linearna i zašto kažem da je to dobro. Možete vi odmah kupiti najskuplje vozilo, ali novcem ne možete otključati staze i natjecanja na kojima biste ga vozili. To jest, ne može se stvarnim novcem značajno zaobići napredovanje kroz kampanju. Postoji također sustav po kojemu neka vozila možete kupiti tek kad imate pozivnicu za kupnju, a svaka pozivnica ima rok trajanja, tj. datum isteka. Tako da u ovom slučaju mikrotransakcije ne bi smjele uništiti iskustvo igranja. Kampanja nije razvučena zbog postojanja mikrotransakcija, a u Sport modu ionako nije važno što vozite nego kako vozite. Mislim da je ovo jedno od najelegantnijih rješenja što se tiče spornih mikrotransakcija.

Stari meniji, novi problem

Kad smo kod elegantnosti, Gran Turismo 7 u njoj ponekad pretjeruje. Moji najveći prigovor odnosi se na menije – njihov raspored i nepraktičnost. Igra koristi “World Map” sustav kao iz prve četiri Gran Turismo igre. Lijepo izgleda i budi nostalgiju, ali je nazadno zbog nedostatka prečaca. Stoput mi se dogodilo da želim promijeniti vozilo ili kupiti neki dio za njega, i za to se uvijek moram vraćati na glavnu mapu jer nema brzih prečaca za garažu i trgovinu dijelova.

Stoput mi se dogodilo da želim promijeniti vozilo ili kupiti dio za njega, i za to se uvijek moram vraćati na glavnu mapu jer nema prečaca.

Ne traje to dugo, ali je naporno. Vidim neki kup i trebam nadograditi vozilo za njega, moram zapamtiti broj PP ograničenja, vratiti se na mapu, ući u Parts Shop, kupiti što mi treba, izaći na glavnu mapu i konačno vratiti se na sekciju za turnire. Kad sam u Parts Shopu nema prečaca za tuning – opet izlazi na glavnu mapu i idi u garažu za to. Arcade mod i Lobby čak nemaju ni sekciju za promjenu vozila.

Druga stvar, sučelje prilikom utrkivanja je identično onome u GT Sportu i ne nudi puno podešavanja. Možete imati ili sve informacije (nije praktično ako vozite s kamerom iz kabine), samo informacije o utrci (i dalje dosta pretrpano) ili ništa od navedenog. Radi ugođaja vožnje najbolje bi bilo maknuti većinu toga iz sučelja, ali individualno isključivanje HUD elemenata ne postoji. Ne mogu si npr. ostaviti uključeno upozorenja za penale, a maknuti ogromnu ljestvicu vozača. Kad isključim sučelje nestaje i odbrojavanje prije starta utrke, ne čuje se ni onaj kultni zvuk odbrojavanja.

NIŠTA PO ZASLUZI!

Gran Turismo 7 mi je “feel good” vrsta igre. Napisao sam već da je vozni model izvrstan i samo je utrkivanje jako zabavno, bilo s kompetentnim protivnicima ili u raznovrsnim misijama. Ali, smetaju me i neke stvari koji nisu meniji i sučelje. Na primjer, kvalifikacije se voze samo u Sport modu, ne i za kupove u kampanji. Razumijem i zašto: igrač uvijek kreće sa zadnje pozicije jer je sustizanje i zaobilaženje protivnika najzabavniji dio vožnje.

Ali pogađa me sljedeća nepravda. U prvenstvima se vozi više utrka i skupljaju se bodovi. Kad ja u jednoj utrci završim prvi, u sljedećoj svejedno startam sa zadnjeg mjesta. A kad moj protivnik pobjedi u jednoj utrci, sljedeću će krenuti na čelu kolone. Gdje je tu sportska korektnost? Čudna mi je odluka da se velika većina utrka u kampanji vozi s rolling startom, tj. većim razmakom između vozača. Kad startate utrku vaš protivnik je već izašao iz prvog zavoja i od vodeće ste pozicije udaljeni 10-20 sekundi razmaka.

Sjećate se kako sam maloprije rekao da je “problem” mikrotransakcija riješen elegantno? Ima jedan dio igre koji je dizajniran s potencijalnom namjerom da vas malo isprovocira, možda da iz odmazde potrošite stvarni novac. Slično kao u GT Sportu postoji lutrija/tombola na kojoj se za dnevnu kilometražu ili izvršavanje zadataka dijeli do pet nagrada. Nagrade variraju od sitne novčane pa do vrijednog vozila.

Na prvu se čini da imate jednake šanse osvojiti bilo koju od nagrada, ali nije baš tako. U 9/10 slučajeva dobivao sam najmanje vrijednu nagradu. A nagrada je toliko mizerna da više zaradim kad u dvije minute odvozim najbanalniju utrku. Sustav nagrađivanja kao da je koncipiran kako bi igrača vukao za nos. I u Forza Horizon igrama postoji slična tombola, ali ondje me nije smetalo jer se “kolo sreće” zaustavlja ručno pa ima barem neki osjećaj kontrole. Ovdje igra sama bira nagradu i kao da želi naživcirati igrača.

Hrvatska staza, hrvatska glazba…

Gran Turismo 7 izgleda lijepo. Rezolucija sjena i sustav osvjetljenja definitivno su poboljšani u odnosu na prethodnu igru. Realistično osvjetljenje u kabini pridonosi samom ugođaju vožnje, a ulazak/izlazak iz tunela uvijek je zanimljivo iskustvo zbog nagle promjene svjetla. Zna se dogoditi i to da vas odsjaj suparničkog vozila malo zasljepljuje. Retrovizori su pristojne kvalitete i možda su doživjeli najveći pomak. Sami su automobili jako detaljni, ali ako baš obratite pozornost može se primijetiti učitavanje geometrije i detalja kad se približite udaljenom vozilu.

Grafika je dobra, ali vas neće izuti iz cipela. Moglo bi se reći da je Forza Motorsport 7 izgledala podjednako dobro prije četiri godine. Efekti kiše izgledali su podjednako dobro u Project CARS 2, isto prije četiri godine. Okoliš oko staze većinu vremena je statičan – tu i tamo proleti koji avion ili prođe koji vlak, ali publika na tribinama je uspavana i nepomična. Raytracing je ovdje prisutan jedino u replayu i izvan samih utrka, gdje vozila doista izgledaju kao da su stvarna. U verziji za PS5 postoji Fidelity mod u 30 fps-a, ali i sama igra preporučuje vam Performance mod u 60 fps.

U verziji za PS5 postoji Fidelity mod u 30 fps-a, ali i sama igra preporučuje vam Performance mod u 60 fps.

Zvučni dio prezentacije je fenomenalan. Zvuk automobila je izvrstan i svakako je dio posebnosti svakog modela. Uz 3D audio možete lakše odrediti s koje vam strane dolazi suparnički automobil, ako to već ne vidite u retrovizoru. Još veću pohvalu zaslužuje selekcija glazbe. Soundtrack je stvarno ogroman i obuhvaća različite žanrove. Nema Roba Zombieja, ali naslušat ćete se svega: od iznenađujuće zastupljenog rocka i obavezne klasike, preko beatova Idrisa Elbe pa do jedne elektronske stvari na hrvatskom jeziku. Nisam uspio uhvatiti tko je izvođač, ali je neka stvar u kojoj se pjeva o Jadranu. Stvarno me iznenadila jer osim Widow Makera, tj. Naranče u The Witcheru 3 ne pamtim da je neka poznata igra imala pjesmu na hrvatskom.

NADOMAK PERFEKCIJE

Zadaća recenziranja Gran Turisma 7 prvotno nije trebala biti moja. Žarko je žarko želio igru, ali su ga Pokemoni izbacili iz brzine. Stjepan je potom trebao sjesti za volan, no ne bi stigao dovršiti recenziju prije lansiranja igre. Mislim da su me obojica mrzila zadnjih tjedan dana svaki put kad sam im govorio: “PA KOLIKO JE DOBRA OVA IGRA, TO NISU ISTINE!!!”

Gran Turismo 7 pružio mi je uživanciju kakvu u simulacijskom žanru nisam dobio još od GTR-a 2 iz 2006. godine. Iznenadila me značajna implementacija za DualSense kontroler, oduševio me vozni model i nadasve ogromna količina sadržaja u igri. U tridesetak sati igranja nisam još skupio ni polovicu dostupnih automobila, a u ovoj recenziji nisam vam pisao o editoru naljepnica, veličanstvenom Photo modu (Scapes), glazbenom replayu, o tome kako suparnike i instruktore u igri predstavljaju profesionalni vozači GT-a…

Izvrsno je odrađeno sve što je u igri prisutno, a ključno je za jednu simulaciju vožnje. Mogu jedino prigovarati oko onoga čega u igri nema, poput mehaničke štete. Ali na kraju dana Gran Turismo 7 ionako cilja na to da vas nauči što boljem upravljanju i što korektnijoj vožnji tako da ni ne dolazite u situaciju u kojoj biste oštetili vozilo. Ostali prigovori oko menija, sučelja i malog nepoštenja u kampanji brzo se zaborave u naletu adrenalina jednom kad krene utrkivanje.

Mogu zaključiti da je ovo povratak Gran Turisma kakvog se čekalo dugo vremena. Uzbuđen sam i oko budućnosti ove igre jer su zadnja tri GT naslova imala bogatu podršku besplatnih nadogradnji. Rekao sam kolegama iz redakcije: ostvarit će mi se snovi ako Polyphony s GT7 uspije izvesti podršku za PS VR2 bez kompromitiranja samog sadržaja. Nisam siguran hoće li se to ikada dogoditi, ali sanjam svake noći. Isto bi tako bilo odlično da GT7 jednog dana zaživi na PC platformi, dobije podršku za 120 fps i ultrawide rezoluciju. Jer ovakvu igru zaslužuje igrati što više igrača, pogotovo jer ima tu pristupačnost i poučnost da svakoga pretvori u zaljubljenika u automobilizam. To je sve što imam za reći, a sad vas pozdravljam – moram provjeriti što se danas nudi na pijaci polovnih vozila.

UPDATE 1.08 i usporavanje napredovanja u igri

17. 3., dva tjedna nakon službenog lansiranja, Gran Turismo 7 dobio je ažuriranje verzije 1.08 koje je uvelo promjene u vrijednostima nagrada za pojedine utrke i kupove. Promijenili su se iznosi nagrada za ukupno 18 natjecanja. Dvije su utrke značajno povećale nagradni iznos, dok je za 16 utrka nagradni iznos smanjen, u nekim slučajevima i za 45% ranijeg iznosa. Kako je Gran Turismo 7 igra koja traži stalnu povezanost sa serverom, ove se promjene ne mogu izbjeći. A kako su u igri koja košta 70-80 eura prisutne i mikrotransakcije, reakcija igrača na ovo bila je iznimno burna. Mišljenje je da developeri ovim promjenama namjerno usporavaju napredovanje u igri kako bi igrače suptilno nagovarili na trošenje dodatnog novca.

Osobno ne vjerujem da je update rađen s tom namjerom, ali čak i da nije – negativan efekt je isti. Nakon ovih promjena češće vam ponestane novca i prisiljeni ste više ponavljati neke utrke. Ne mislim da je Gran Turismo 7 pay-to-win igra jer čak i da uplatite sav novac ovog svijeta opet nemate nikakvu prednost nad igračima koji voze bolje od vas. No, usporavanje napretka bilo bi mi sporno čak i da nikakve mikrotransakcije ne postoje.

Ocjena igre neće se mijenjati zbog ovoga (više o toj odluci pročitajte u zasebnom članku), ali imajte na umu da je napravljena promjena koja je usporila gameplay, a kako se radi o igri koja je stalno online, ta se promjena ne može izbjeći ni zaobići.

Gran Turismo 7 odvozio je najbolji "krug" u serijalu. Konačno imamo dobar spoj kampanje i multiplayera, gomilu sadržaja i nezaboravan osjećaj prilikom vožnje.

93 Naša ocjena
  • zavidna količina sadržaja (vozila, staza, utrka, enciklopedijskih informacija)
  • odličan vozni model i fenomenalan osjećaj upravljanja iz kabine
  • dobro povezan sustav napredovanja kroz kolekcionarstvo, kupove, misije i multiplayer
  • dobrodošli povratak kupovine polovnih vozila i dijelova
  • fantastičan zvuk i izvrsna selekcija glazbe
  • korisna implementacija DualSense vibracija
  • naknadno usporen napredak u igri smanjivanjem nekih nagrada (update 1.08)
  • previše šaltanja kroz menije moglo se izbjeći prečacima
  • fali opcija za podešavanje individualnih HUD elemenata u vožnji

Zoran Žalac

Dežurni urednik. Voli kad igre filozofiraju, gunđa oko estetskih rješenja u sučeljima. Preferira fantaziju nad fikcijom, framerate nad rezolucijom.

Komentari (60)

  • ILoveGaming

    02.03.2022 - 12:12

    Odlična recenzija Zoki.

    • Rastmahatta

      @ILoveGaming, 04.03.2022 - 09:12

      Pridružujem se čestitkama, igra izgleda impresivno, izvrsna recenzija!

  • Smike

    02.03.2022 - 12:27

    Pitanje. Ima li Split screen?

    • Wyzard

      @Smike, 02.03.2022 - 12:33

      Za 2 igrača, da

  • lkuka13

    02.03.2022 - 12:27

    93% bez mehaničkih oštećenja, i promjenjivih vremenskih uvjeta na svim stazama?

    • Klepetan

      @lkuka13, 02.03.2022 - 13:15

      Imaš recenzije i na drugim stranicama gdje nisu baš tako blagonakloni , čovjek je dugogodišnji fan pa možda zato koji bod više. Nema zamjerke

    • Stecajni_upravnik

      @Klepetan, 10.03.2022 - 16:35

      Danas na metacritic ocena usera 6.4 a Metascore 88. Mikrotransakcije i online single player najcesci prigovori

    • SanKa

      @lkuka13, 02.03.2022 - 13:28

      često to nije od igre nego do proizvođača automobila. ne zele svi da se njihovi licencirani auti uništavaju do neprepoznatljivosti. što se tiče vremenskih uvjeta na SVIM stazama, to se slažem, definitivno propust. Unatoč tome, smatram da je ocjena fer po onome što sam vidio

    • Zoran Zabac

      @lkuka13, 02.03.2022 - 14:01

      Gran Turismo tradicionalno nema oštećenja i to im se ne treba zamjerati, imaju svoj fazon koji u paketu sa svime ostalim stavlja po strani oštećenja…meni npr nebi odgovaralo kad bi se auta razbijala i to vise nebi bio GT…a i nema smisla da to utječe na ocjenu jer bi teoretski ocjena trebala pasti na 30 ako ćeš oštećenja uvesti u kalkulaciju…druga stvar ako nema igra ima model oštećenja, a loš je…onda bi to trebalo zamjerit jer su odabrali pravac sa oštećenjima vozila, a loše ga izveli…valjda me kužiš

    • lkuka13

      @Zoran Zabac, 02.03.2022 - 20:13

      Sve pet, ali onda se ovo ne može voditi službeno pod simulaciju. Ako ćemo ovu igru uspoređivati s NFS onda je ocjena oko 95 ali ako je usporedujemo s F1 onda je 70%. A ocjena je onda oko sredine oko 85.

    • afaron

      @lkuka13, 02.03.2022 - 22:00

      Kod F1 igara fizikalni model i osjećaj kontrole vozila je još uvijek dosta ispod razine Gran Turisma… a što se tiče nedostatka oštećenja, ok slažem se to definitivno nije plus za GT. Ali ipak nije ovo destruction derby, ostećenja su jako nisko na listi prioriteta za ljude koji se žele utrkivati a ne sudarati.

    • movie

      @afaron, 03.03.2022 - 14:13

      Znam da neke firme ne daju da se auti oštećuju u igri i to je problem. Zauzeli su stav da onda oštećnja nema i sve pet.

    • Stecajni_upravnik

      @lkuka13, 02.03.2022 - 22:04

      Dobra opservacija za GT kao simulatora za vožnju uopste. GT spada u onu vrstu igara koja je super za ulaz u sim racing. Ko se upeca na pravu simulaciju se tesko vraca na GT, svi drugi imaju igru koja je konstantno dobra i zabavna. Kada su sim elementi u pitanju, GT igre uvek drze neki dobar balans izmedju arkade i simulacije sto je pogodak obzirom da je cilj zabava a ne frust koji izaziva sim. F1 je takođe sim arkada sa pomerenom skalom u odnosu na GT na sim stranu, realno AC i DR1 su jedini pravi simovi dostupni za konzole

    • Stecajni_upravnik

      @Stecajni_upravnik, 03.03.2022 - 00:53

      Nostalgijo, ime ti je GRID, cukun unuk Toca TT 🙂

    • BIgGucci Sosa

      @Zoran Zabac, 09.04.2022 - 21:09

      S obzirom da košta 70-80€ trebalo bi imat još više od oštećenja! Stoka sitnog zuba samo da pare izvuku igračima. Volio bi da budu u dubokom minusu

    • Premelo172

      @lkuka13, 06.03.2022 - 17:42

      Što se tiče osjećaja vožnje neprikosnoven je GT , kišu će ubacit kroz par mjeseci s updateima kao i u GTsportu , ne pizdite bez veze.

  • Irfan

    02.03.2022 - 12:35

    Jedva cekam petak da odem po igricu i ako igram na ps4 ali jbg nikad docekati ps5 u trgovini

    • Iceman73

      @Irfan, 02.03.2022 - 18:20

      Nez zakaj bi trebal kupiti Ps5 u trgovini…

    • 312AE

      @Iceman73, 02.03.2022 - 19:01

      Jer ti treba Steelbook ili da te vidi seksi prodavačica, kak kešeraš lovu i sam joj onak korz lagani osmjeh veliš “ima se”! 😂

    • Irfan

      @Iceman73, 03.03.2022 - 02:17

      Jbg jarane ne daje mi se vise od stvarne cijene, da online narucujem od nekog ko preprodaje, strpljen spasen, ako nista mozda ps6 kupim kako je krenulo

    • vjk zg

      @Irfan, 02.03.2022 - 18:33

      Ako imaš 35+ uvijek će biti igrice bio to GT 1,2,3,4,5 6,7 sa svim izvedenicama ili neki drugi naslov. Jednostavno smo uz ‘taj’naziv startali tak da sorkač 😉

    • 312AE

      @vjk zg, 02.03.2022 - 19:02

      Meni s 33 je isto video igrica! 😊

    • Irfan

      @vjk zg, 03.03.2022 - 02:14

      Nisi ti dobar… Meni je prava stvar kad odradim svojih 8 sati, odem u gym,zveknem pivu sa rajom…ovo mi dodje kao opustanje na kraju dana prije spavanja, nesto me nije ni briga jel projekat ili igirica…za mene je igirca

    • Irfan

      @vjk zg, 03.03.2022 - 02:20

      Ma da kao da mi je bitno jel igirca ili nesto drugo, ni ove iz GT nije briga hocu ja to nazvati sranjem, igricom ili svemirskim brodom

    • movie

      @vjk zg, 03.03.2022 - 14:14

      Debelo sam preko 35+ ali igricom sam uvijek nazivao samo tetris.

    • vjk zg

      @vjk zg, 03.03.2022 - 21:19

      Pripametni moj aj nebumo filozofirali.Imam dns kćer od 10 i učim ju da su ovo igrice a akovte veseli neka ti budu igre.Realno em sam prerastao ovu zabavu em su određenivshupci poput onog tarda iz Activisiona od zabave napravili biznis da glave lete jel se pohlepa nije zadovoljila pa je zaključak da se pretjeralo skroz..Pusti nas da našu zabavu zovemo kako god;)

    • kebbab

      @vjk zg, 04.03.2022 - 08:14

      🤣🤣🤣🤣 Ma pust ljude. Ja sam od početka upotrebljavao naziv igra, nikada igrica jer i danas u 34 godini obožavam gaming i igrat ću dok bude zdravlje dozvoljavalo, nadam se još najmanje 35 godina. Podržavam to što kcerku učiš da su to igre a ne igrice. Igrice su možda bile pre 25 godina a danas su to mnogo ozbilnije stvari.

  • SanKa

    02.03.2022 - 13:24

    top recenzija zorane…samo jedno mi je nejasno, nekako sam bio dojma da će igra za ps5 imat defaultno 60 FPSa i da mozes jos po zelji palit/gasit ray tracing. jedan reviewer na youtubeu je tako rekao. mozda sam krivo skontao. kako god, ovo se uzima, igra izgleda prekrasno

  • champion20

    02.03.2022 - 13:30

    Ide li videokomentar prije petka?
    Recenzija je ok, ali s obzirom na nedostatke, ocjena je možda visoka, kako kažu kolege. Prošli je dobio 81 ako se dobro sjećam, pa se nadam da ovaj vrijedi ovih 93. Hoću reći da su ocjene kod vas po meni dosta realne.

    • SanKa

      @champion20, 02.03.2022 - 14:09

      prosli je bio fiasko jer su skroz eliminirali taj SP zar ne ?

    • champion20

      @SanKa, 05.03.2022 - 14:52

      Prvo i osnovno, svatko ima svoje mišljenje, pa i naziv za nešto. Recimo, ja zovem zubnu pastu kaladont, a Linoladu euro krem. Tako je i za mene igrica ovo što ti zoveš igra i boli me treća noga za to što neko o meni misli jer ja igram igrice.

      Za mene je GT Sport fijasko i žao mi je što sam ga kupio, tj prednaručio čak.

      Za mene je GT dobra IGRICA i nije mi žao što sam prednaručio.

    • Zoran Žalac

      @champion20, 02.03.2022 - 14:59

      Vjerojatno ću ja streamati malo sutra od podne, ali za Igorov komentar mislim da ne bude prije petka.

    • Stecajni_upravnik

      @Zoran Žalac, 02.03.2022 - 21:55

      Dobra recenzija. Samo informacije radi, u mnogim takmicenjima u kojima se voze dve trke u nizu raspored na startu druge trke je obrnuti plasmam prvih deset sa prve trke. Ideja je da se trkanje ucini sto interesantnijim i da tehnika voznje dođe do izrazaja, tako da je ovaj deo GT7 prekopiran iz realnosti. Pozdrav

    • pleto

      @champion20, 03.03.2022 - 07:38

      Ako je prošli dobio 81 a meni je bio dobar i ulupao sam dosta sati, kakav je onda ovaje tek. GTS je dobio nižu ocjenu zbog toga što mu se zamjeralo da je online orijentiran bez SP kampanje.

  • champion20

    02.03.2022 - 14:14

    Da, a onda dodali nešto opet bez veze

  • Srpski Gameplay

    02.03.2022 - 14:22

    Izgleda lijepo, ali necu formirati utisak dok ga sam ne probam. Opste poznato je koliko YT kompresuje ove snimke. Drago mi je zbog Dual Sensa i da igra dobija super ocjene ali tuga sto je ovo jos jedna PS4 igra a ne punokrvna prava PS5 ekskluziva. Nema PopIn efekata kao u PS4 verziji, sto je dobro, drasticno vise publike mimo staze, bolje osvetljenje i RayTracing ali sve mi je to nekako nedovoljno da prikrije cinnjenicu kako ovo veze s mozgom nema a ne sa snagom Sony5 hardvera. Igre nevjerovatno lice i na 4 i 5 platformi. Steta. Ocigledno cemo morati cekati jos makar 2 godine da snaga nove konzole dodje do izrazaja i da se pojave prve prave ekzklive. Kupim ps5 da me grafika izuje iz cipela a dobijem ps4 igru. Cekati Spidermana 2, Crysisa 4, GTA6 za ovo sto meni treba 🙂

    • Kirian_1984

      @Srpski Gameplay, 03.03.2022 - 14:41

      slažem se s tobom, i meni je to smiješno kak forsaju još cijelu generaciju IP-eva na staru konzolu, ali, bolje za mene, koji nemam ps5. Prije godinu dana sam planirao uzeti PS5, baš zbog GT7 i HZD2, ali, kad su izašle na četvorki, meni s ne žuri. Fali onaj skok i wow efekat, ko npr između PS2 i PS3, da te baci na guzicu razlika u grafici, mehanikama, izvođenju. Ovak, sve su samo ispolirane i ušminkane, optimizirane do bola.

  • 312AE

    02.03.2022 - 14:46

    Ohh, još malo, a onda započinje karijera s Mazdicom. 😁Kolko sam čul i videl je DS 5 stvarno super radi svoj posao, super bude to. Konačno su ubacili normalnu karjeru. Jedino trnn u oku mi je always on i ta tombola. Mogli su to nekak drugačije srediti za online. Ne mislim igrati online.

    • vjk zg

      @312AE, 02.03.2022 - 18:37

      A zabrij kak je nama starijima,mi još ‘zapeli’ na joysticku a doslovno sam od 1997~

  • TenrousE

    02.03.2022 - 15:06

    Sve top,jedina zamjerka sto nema Audi RS6 i Bmw M5,kao sto je to bio slucaj u GT 5… M5 e60 i simfonija koju proizvodi V10 🤗

  • TrogirGAMING

    02.03.2022 - 15:46

    Kad će recenzija za elden ring

    • pleto

      @TrogirGAMING, 03.03.2022 - 09:25

      Kaće Ark?

  • Squall

    02.03.2022 - 16:58

    Svakako ce biti zanimljiva.

  • Cone3006

    02.03.2022 - 17:49

    Kad ce recenzija Elder Ringa

  • tuvvok1701

    02.03.2022 - 17:52

    😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

  • lepiakadodo

    02.03.2022 - 19:49

    Meni najgora stvar je što je ovo vožnja za svakoga. Ok, i treba biti, ali ako hoću malo realnije iskustvo u karijeri (čitaj zahtjevnije)- niš od toga. Na hard postavkama AI je toliko jadan da moram imati dve klase slabiji auto kako bi igra bila izazovna. Ok, tu je zato online, ali ipak… SVE ostalo: sjedi 5

  • Bojko

    02.03.2022 - 21:15

    Postoji li podrška za gyro?

    • Zoran Žalac

      @Bojko, 02.03.2022 - 21:20

      Postoji.

    • Bojko

      @Zoran Žalac, 02.03.2022 - 22:25

      Rijetkost. Grid 2 je isto imao i zaljubio sam se u vožnju na taj način. Razmatram da si uzmem GT. Fala Zoki.

    • MaliMicek

      @Zoran Žalac, 03.03.2022 - 17:31

      Odlična reca, vrlo detaljna, pročitao s guštem od A do Ž.
      Nego, ne znam čemu čuđenje za nedostatak shortcuta u menijima i tu napornost. Pa ti brate gejmeru bar znaš da je to klasika “istočnjačke” gejming škole. Od RPG-ova i njihovih groznih menija tj inventorya, od cut scena (MGS) koje nemreš prebacit pa do menija gdje umjesto jednog klika moraš napraviti njih 10 to je stari trik istoka, da kad objavljuju sate igrača da se hvale kako je random Mali Micek igrao GT7 800 sati a realno od toga je upravo 200 utrošeno u meni i traženje auta.

  • Kirian_1984

    03.03.2022 - 14:46

    ma da… pa gt4 na dvojki, i gt6 na trojki su bili vrhunski naslovi, bolji od ičega. Auta ima 400 modela, od kompakti do gt klasa, ja fakat neznam tko tu ne može najti nešto za voziti… a freeroam, imaš gta5, verziju 8.25

  • Chimichangas

    04.03.2022 - 13:42

    ima li VR?

  • Toma_HR

    05.03.2022 - 00:40

    Bravo Zorane, nakon dugo vremena jedan poštena recenzija sa tvoje strane.

  • Premelo172

    06.03.2022 - 17:40

    Ja sam valjda jedini kome se GT sport bio svidio više od klasičnog GT-a. Iskreno uopće me ne privlači tuniranje i single player ni malo. Nadam se samo da će penalty sustav u multiplayeru biti što stroži i da će uvest izbacivanje iz utrke za teže ili ponovljene prekršaje jer ovo kako je penalty sustav funkcionirao u gt sportu nije bilo dovoljno, treba bit strože pa se naučite vozit

  • Lazy

    07.03.2022 - 15:25

    Kebabu jedan, vidio sam te na stazi, postavljas zanimljiva vremena, trudim se skinut ih…nisam izdrzao i umjesto HFW piknuo GT7😁

    • Lazy

      @Lazy, 07.03.2022 - 15:27

      Pobjeze koment, bio namjenjen kolegi Kebbabu🤷‍♂️

  • Klaudio89

    09.03.2022 - 16:24

    djeluje mi vrlo impresivno,dobro mi obečava ovaj nastavak

  • SPGamerAzrael

    22.03.2022 - 23:57

    Odose moje 💸 zaborav….sad je igra smor

  • BIgGucci Sosa

    09.04.2022 - 21:05

    70€, kakvi idioti…

  • iRoscic93

    20.03.2024 - 03:43

    Kažu da je AUTOŠKOLA prilagođena za potpune pocetnike….mos mislit. Kad sam stavio na najlakse nikako pred kraj proci onu stazu sa formulom. Pretesko napravljeno.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?