Humankind

Čovječanstvo u usponu

Lovro Maroševac

Serijal igara Civilization je bez premca već desetljećima vladar strateškog podžanra 4X. Tijekom povijesti se pojavio čitav niz naslova iz tog žanra, ali nijedan se nije mogao okarakterizirati kao ozbiljan konkurent igrama Sida Meiera. Sve dok razvojni Amplitude Studios nije odlučio napraviti Humankind.

49,99€ PC Ustupio izdavač

Ako ste ikada igrali Civilization igre, onda će vam premisa Humankinda biti poprilično jasna. Kostur igre se tu ne razlikuje previše od onog iz konkurentnog serijala. Dapače, gotovo da je i isti. Amplitude Studios pokušao je prenijeti sličan štih igranja, ali uz odluku da se put prema cilju razlikuje od onog u civilizacijskim svjetovima.

I ovdje imate svoju civilizaciju te s njom tražite slobodno mjesto bogato resursima kako biste se nastanili te izgradili vlastito carstvo. Pritom nailazite na druge civilizacije koje vam mogu postati saveznici ili neprijatelji.

No, za razliku od Civilizationa, gdje ste u startu obilježeni kao narod kojeg odaberete prilikom ulaska u meč, ovdje ste zapravo nomadsko pleme i cilj vam je istražiti teren te skupiti određene resurse kako biste mogli preživjeti. Jednom kad se smjestite na plodno tlo, tad možete početi graditi outpost, koji nadogradnjom postaje grad.

Kako se napreduje u Humankindu? Jednostavno – sve se vrti oko slave. Ispunjavanjem zadataka i izgradnjom svjetskih čuda tijekom perioda u kojem živite, dobivate zvjezdice za svaku uspješno ispunjenu stavku. Dolaskom do određenog broja tih zvjezdica, imat ćete mogućnost ulaska u novu eru.

Kako se napreduje u Humankindu? Jednostavno – sve se vrti oko slave.

Nažalost, ispunjavanje zadataka nije pretjerano teško i brzo dosadi jer se više-manje fokusira na izgradnju određenog broja okruga, podizanje broja stanovništva ili pak uništavanje toliko i toliko tuđih ratnika. Iste zadatke koje ste radili na početku igre izvršavat ćete i na kraju. Više raznovrsnosti u ovom segmentu ne bi nikome škodilo.

Nakon što iz Neolitika uđete u Antiku, imate pravo odabira jedne od ponuđenih kultura. Ovdje možete odabrati kako ćete igrati tijekom početne faze – hoćete li se fokusirati na industriju, proizvodnju hrane, ratovanje ili diplomaciju, to je na vama. Ako vam se tijekom nekog doba određena kultura ne svidi, smijete ju zamijeniti ulaskom u sljedeće.

Ako vam se tijekom nekog doba određena kultura ne svidi, smijete ju zamijeniti ulaskom u sljedeće.

Hrabra je to odluka Amplitude Studiosa jer možete kombinirati kakav će vam put do uspjeha biti, a opet zna biti i zbunjujuće tijekom dužeg perioda igranja zbog potrebe za praćenjem tko je bio tko kad i kada. Tranzicija između značajno različitih kultura nije osjetna, već se dogodi instantno. Ne postoji nekakav kraći period tranzicije, što bi zasigurno donijelo osjećaj fluidnosti samoj igri.

U Humankindu postoji mnoštvo kultura koje možete odabrati i svaka od njih ima svoje prednosti. Egipćani su odlični graditelji, Hetiti vrhunski ratnici, a Babilonci poznati znanstvenici. Svaka kultura osim svojih karakteristika donosi simboličnu četvrt. Ovisno o kulturi koju odabere, u svojem carstvu možete sagraditi piramide, trijumfalni luk, Konfucijevu školu itd.

Ovisno o kulturi koju odabere, u svojem carstvu možete sagraditi piramide, trijumfalni luk, Konfucijevu školu itd.

Dekreti, tj. zakoni koji su stavljeni pred vas na odabir, određuju prema kojoj ćete se ideologiji uputiti. Osam ideologija, raspoređenih po tabličnoj osi u četiri kategorije donose određene bonuse kroz igru, a mijenjaju se ovisno o vašim odlukama.

Ekonomska os nudi kolektivizam ili individualizam, geopolitikom se fokusirate na domovinu ili svijet, vlašću na slobodni ili autoritativni pristup, a društvo na tradiciju ili napredak. Temelji su ovdje dobro postavljeni, ali ne mogu reći da su jako važni za cjelokupno iskustvo igranja. Bonusi koje dobivate ovisno o smjeru prema kojem se krećete, tek su djelić onoga što biste u konačnici mogli ostvariti.

Od svih mogućih značajki, ona religijska čini mi se kao potpuni promašaj. Doslovno ćete odigrati cijeli meč, bez da se uopće fokusirate na religiju. Znanost, industrija i ratna snaga razrađene su bolje od religije jer imaju dubinu kojom se možete zabaviti tijekom cijelog perioda igranja. Religija toga nema, ona se pasivno širi po teritoriju i to je to. Možete vi graditi religijske objekte i skupljati štovatelje, ali prije ćete i zaboraviti da se ovaj segment nalazi u igri.

Diplomacija je jedna od najboljih stvari u Humankindu. U ovom sustavu vrlo lako možete stvarati saveznike ili neprijatelje, a igra vam nudi načine kako možete njome upravljati. Interakcija s drugim državama može biti ključna u osvajanju svijeta. Ako pak primijetite da vam susjed, saveznik ili netko treći radi štetu u državi, možete mu bez problema zaprijetiti oštrim zahtjevima kako bi se odnos koliko-toliko popravio. To isto vrijedi i za vas ako se na taj način ponašate prema diplomatskim prijateljima.

Interakcija s drugim državama može biti ključna u osvajanju svijeta.

Sustav diplomacije u obzir uzima odluke koje donosite i na temelju njih stvara određene scenarije pomoću kojih mogu nastati zanimljive priče. Svaka odluka vezana uz diplomaciju, bez obzira je li riječ o ratu, trgovanju ili nečemu sasvim trećem, djeluje brzo i učinkovito. U konačnici, diplomacija vam poput odabira kulture daje na biranje kojim putem želite pristupiti državama u svijetu.

Ratovanje je u Humankindu neočekivano zadovoljavajuće. Sustav borbe bazira se na vašoj intuiciji i znanju kako se postaviti na određenom terenu, odnosno kako iskoristiti bonuse mjesta na kojem se borba odvija. Tijekom borbe postoji mogućnost pozivanja pojačanja, ali ono ovisi o tome koliko je druga vojska daleko od vas. Ono što mi se ne sviđa kod borbi je to da ako se odlučite za automatski ishod iste, to najčešće rezultira vašim porazom.

Sustav borbe bazira se na vašoj intuiciji i znanju kako se postaviti na određenom terenu.

Umjetna inteligencija protivnika u 4X igrama nikada nije pametna onoliko koliko biste se nadali da jest. Međutim, ovdje je nešto bolja nego u ostalim sličnim naslovima, premda i dalje od zavidne razine prošlogodišnjeg Crusader Kingsa 3. Upuštanje u diplomatske odnose protiv umjetne inteligencije može se odraditi bez povećih problema, ali tijekom ratovanja zna doći do priglupog pristupa borbama s njihove strane.

Najveći problemi unutar igre nalaze se upravo u njenom mrežnom dijelu. Moje je iskustvo da sam nalazio jednu partiju na četiri pokušaja, a i tad bi meč bio nestabilan.. Ne sumnjam da će se to razraditi kroz naredni period, ali moglo je svakako biti bolje odmah u startu.

Humankind je vjerojatno do sad najljepša 4X igra na tržištu.

Humankind je vjerojatno do sad najljepša 4X igra na tržištu. Jednostavno je prekrasna i svaki dio mape će vas šarmirati. Amplitude Studios potrudio se dočarati ljepotu igre na sebi svojstven način i pogodio sa završnim proizvodom. Iako ima mane, zbog svoje ljepote jednostavno vas privlači da igrate do samog kraja. Pustinje, snježna područja, šume ili mora vrlo se dobro mogu prepoznati, zahvaljujući grafičkom umijeću naslova. Vizualnom segmentu fali neka dobra pozadinska muzika kojom bi se atmosfera još više dočarala.

Iako je početak Humankinda zanimljiv, prilazak kraju sve manje i manje ostavlja želju za igranjem. To nije samo problem Humankinda, već općenito ovakvih igara gdje se u početku potrudite razviti civilizaciju do te mjere da jedva čekate kraj jer ste odavno ispunili sve uvjete za uspješnu priču. Humankind taj problem pokušava riješiti uvođenjem zagađenja i klimatskih promjena, ali nedovoljno dobro da bi se išta strašno dogodilo vama i vašoj državi.

Humankind je pristupačniji od Civilizationa, a baš bi se to novim igračima moglo svidjeti. Tutorial je jednostavan i brzo se mogu pohvatati glavne značajke igre. Jednom kad se usavrši znanje koje igra baca pred vas, bez sumnje se može upustiti u stvaranje vlastitog stila igranja.

Kad se sve stavi u računicu, Humankind zaostaje za kompleksnošću Civilizationa, što je i dobra i loša stvar. Predstavio je neke dobre mehanike gameplaya i postavio temelje za daljnji rast i razvoj, ali u trenutnom stanju ne može stati uz bok serijalu Sida Meiera. Potencijal je ovdje i samo ga treba ispeglati, a vrijeme će pokazati koliko Humankind može postati boljim od onoga kakav je sada.

Humankind je ambiciozan naslov s jasno vidljivim potencijalom, no određeni problemi ga koče u njegovom razvoju.

73 Naša ocjena
  • grafički prekrasna igra
  • zabavan sustav diplomacije i borbe
  • odabir više kultura
  • mrežni dio pun je problema
  • sustav religije je beznačajan
  • zadacima fali raznovrsnosti

Lovro Maroševac

Fan FPS-a i RPG-a, taktiziranja, dobrih trkačina i još boljih interaktivno-narativnih priča. U slobodno vrijeme ljudima dosađuje fotografijama vlastitog psa. Inače profesionalni ronilac i propali golmanski talent.