Outriders

U oku oluje

Hrvoje Smoljić

Looter shooter je za mene podžanr koji me doveo najbliže nečemu što bi se moglo nazvati nezdravom ovisnošću. Igre poput Warframea, Destinya i Borderlandsa svojevremeno su mi oduzimale više vremena nego što si želim priznati – do te mjere da sam njihovo igranje znao staviti ispred životnih obaveza. Taj odnos naizmjenične ljubavi i mržnje prema takvim igrama  danas me doveo do toga da se istovremeno veselim i strepim od bilo kakve najave nove looter shooter igre koja će me pojesti živog. Slično je bilo i s Outridersima.

59,99€ PC Ustupio izdavač

Ta je igra u inicijalnim najavama izgledala kao da ima sve komponente dobitne formule: pucaj/skupi/sagradi. To, plus uzbudljivo obećanje kako igra neće biti „igra kao usluga“ nego će nam ponuditi smislenu priču koju ćemo moći proći solo bez drugih igrača uz opcionalan i pozamašan endgame segment. Kako je sve to na kraju ispalo? Krenimo redom.

Outriders surprise!

Kampanja Outridersa u skladu je sa svime što je developer najavljivao i moram priznati da sam tom činjenicom ostao pomalo zatečen. Prije svega, radi se o smislenoj i pravocrtnoj priči koja nije zatrpana u zidovima teksta, niti je pretjerano opterećena time da opravda beskonačno ponavljanje endgame sadržaja. Igrač preuzima ulogu člana elitne postrojbe Outriders čija je zadaća izviđanje i osiguravanje planeta po imenu Enoch na kojem se čitava igra i odvija.

Kampanja Outridersa iznenađujuće je dugotrajna i fokusirana.

Sama misija koloniziranja planeta potaknuta je gadnom situacijom na Zemlji koja je praktički potonula u stanje anarhije zbog nedostatka resursa uzrokovanih klimatskim promjenama. No, već u uvodnom dijelu igre  otkrivate kako Enoch baš nije suncem okupan raj kakav ste očekivali, već pakao kojim hara ubojita energetska anomalija. Odmah u prvoj misiji, kombinacija susreta s anomalijom i pokušaja da se zataška njezino postojanje završava time da vaš lik bude teško ozlijeđen i zamrznut kao sladoled, čekajući bolje dane.

Iz smrznutog sna bude ga nepoznati ljudi, 31 godinu kasnije, a on otkriva da se mirna, znanstvena misija koloniziranja pretvorila u krvoločnu ratnu operaciju u kojoj se frakcije bore za prevlast, još uvijek sa svih strana zarobljene ubojitom anomalijom. Naravno, na njemu je da uz grupicu istomišljenika istraži kako se to dogodilo te da kao posljednji Outrider pronađe mjesto pogodno za život i opstanak ljudske vrste. Bez pritiska. O da, jesam spomenuo da mu je i kratki susret s anomalijom dao super-moći? To bi trebalo pomoći.

Kao što rekoh, priča Outridersa iznenađujuće je mesnata u svom trajanju, a donekle i u izvedbi. Igraču je sve prezentirano kroz veliki broj filmića u igrinom pokretaču, a ima tu i hrpe opcionalnih dijaloga kroz koji je moguće saznati više o svim šarolikim likovima s kojima se susrećete tijekom igre.

Protagonist igre nije klasičan heroj koji želi spasiti svijet iz dobrote svoje duše.

Neće igra biti nominirana za najbolju priču na idućem Game Awardsu, ali ono što nudi je skroz solidno i igru se svakako isplati odigrati do kraja. Pogonjena je centralnim misterijem koji ima zadovoljavajuć i jasan kraj, a začinjena manjim pričama koje pršte potencijalom za istraživanje u eventualnim nastavcima.

Igra se u zdravom omjeru istovremeno shvaća i ne shvaća ozbiljno. S jedne strane tu je centralna tematika kolonijalizma i strahota rata, a opet ima tu i ponešto humora. Za većinu potonjeg odgovoran je naslovni Outrider koji  spada u domenu anti-heroja, što ga čini mnogo zanimljivijim od nekakvog klasičnog viteza na bijelom konju. Nekome će biti iritantan njegov stav “prekul da bi me bilo briga”, ali meni je bilo osvježavajuće igrati s likom koji ne trpi tuđe gluposti.

Sporedni likovi su iritantne karikature, a korisni su jedino kao hodajuće trgovine i crafting postaje.

Isto se ne može baš reći za Outriderov tim, ali i ostale sporedne likove koji su često hodajuće karikature i ne mogu svijeću držati ni najgorim likovima Mass Effecta. Kod mene nisu pobudili  gotovo nikakav interes, a posjećivao sam ih jedino jer uz svoju funkciju u priči usput služe kao i pokretne trgovine i postaje za craftanje opreme.

Rock me baby!

Treba naglasiti kako Outriders ni izbliza nije igra otvorenog svijeta. Umjesto toga, igra nudi niz instanciranih mapa raznih veličina koje su dodatno podijeljene na manja područja. Mape vizualno izgledaju dosta otvoreno, ali su zapravo sačinjene od “hodnika” koji se u određenim dijelovima šire, gdje obično dolazi do susreta i borbe s hordama neprijatelja.

Iako ima tu nekih dosta velikih, otvorenih područja, a na početku sam bio dosta razočaran relativnom zatvorenošću mapa. Svakako, razumijem odijeljenost velikih cjelina i različitih bioma, ali definitivno iritira rascjepkanost mapa na manje dijelove. Tim gore što je učitavanje između njih sakriveno bedastim, ali na sreću kratkim animacijama lika kako prolazi ispod drva ili preskače metar široku rupu. Tim gore što se unatoč jednostavnom dizajnu svake mape moguće vrlo lako izgubiti, a pokazivač koji bi trebao voditi prema odabranoj misiji u 80% slučajeva vodi u potpuno krivom smjeru.

Mape Outridersa nisu naročito otvorene, ali nadoknađuju to iznimnom raznovrsnošću.

Osim solidnog sustava za brzo putovanje, ono što mape spašava, a što me iznenadilo i oduševilo jest njihova raznovrsnost. Kampanja nudi 18 vizualno raznovrsnih i zanimljivih mapa koje sežu od starih industrijskih gradova i ratišta nalik Prvom svjetskom ratu pa sve do šuma, močvara, pustinja i snijegom zasutih planina. Ima tu i pokoje ugodno iznenađenje u koje neću ulaziti jer se radi o spoiler teritoriju.

A sada na pucanje za koje odmah mogu reći kako je taj aspekt igre dobro pogođen. Ekipa iz studija People Can Fly sa sobom je donijela iskustvo rada na Gears of Waru pa je osnovna formula napucavanja, taktičkog pozicioniranja i skrivanja u zaklon prisutna i vrlo poznata. Osjećaj pucanja je responzivan i ekstremno zadovoljavajuć od trenutka kada primite prvu pušku pa sve dok na kraju ne počnete baratati kojekakvom vanzemaljskom egzotikom.

Napucavanje podsjeća na Gears of War ili The Division i vrlo je dobro odrađeno.

U svakom je trenutku moguće baratati s tri oružja u “torbi” – dva glavna u koje spadaju razne puške, sačmarice, mitraljezi i snajperi te sporednim u koje upadaju pištolji i revolveri. Igri ne treba dugo da se njezin looter aspekt aktivira u punom smislu što će značiti da ćete stalno biti zatrpani novom opremom koju možete slobodno kombinirati. I oklopi i oružja dolaze u različitim raritetima, od kojih viši naravno imaju bolje statistike i efekte. Igri treba podosta dok vam udijeli prve legendarne komade pa je u početku pametnije ne vezati se uz slabiju opremu i čestim mijenjanjem jednostavno loviti bolje statistike.

Spomenuti efekti i njihove kombinacije ono su što oružja čini zabavnijima nego u kakvoj drugoj pucačini. Ima tu jednostavnih stvari poput vatrenih, otrovnih i drugih statusnih efekata, ali onda su tu i oružja čiji meci skaču između neprijatelja ili ih zalede, uspore im kretnje, bacaju munje, stvaraju eksplozije, kradu zdravlje protivnicima i koješta drugo.

Igra dopušta da raskomadate opremu koja vam ne treba te trajno dobijete pristup njihovim efektima pa ih slobodno dodjeljujete drugim oružjima. Što dalje idete, igra postaje zabavnija zbog otključavanja i traženja različitih sinergija efekata, s kojima, ako si date truda, možete složiti neke zaista lude kombinacije. Jedino ograničenje po tom pitanju je što od dva efekta koju ima većina bolje opreme moguće mijenjati samo jedan.

Dubok sustav progresije lika i njegovih moći uvjerljivo je najbolji dio Outridersa.

Dodatnu osobnost igri i veliki začin borbi daju i već spomenute super-moći. Na samom početku igre moguće je odabrati jednu od četiri klase: Technomancer, Pyromancer, Trickster i Devastator. Svaka donekle upada u klasične RPG arhetipove, a također ima i jedinstven način i ujedno jedini način na koji se može liječiti – bilo ubijanjem iz blizine, prethodnim označavanjem te ubijanjem neprijatelja i slično. U početku je lako upasti u zamku stalnog skrivanja i pucanja iz zaklona budući da su po mapama razasuta očita mjesta za zaklon, no igra upotrebom moći nagrađuje promišljen, ali agresivan pristup.

Tijekom igre moguće je otključati osam super-moći po klasi, a i na njih je moguće utjecati kroz efekte koje na sebi imaju oružja i ostala oprema, što igri daje još jedan sloj kompleksnosti i mogućnosti za prilagodbu različitim stilovima igranja. Tu su naravno i klasični skill bodovi s kojima je moguće kupovati dodatna pojačanja statistika, povećanja zdravlja, količine metaka i slično, a odlična stvar je što igra i tu potiče na eksperimentiranje i dopušta neograničen broj besplatnog povrata svih uloženih bodova.

Protivnici nisu praznoglavi i dolaze u kombinacijama koje često tjeraju na promišljen pristup.

No, ništa to ne bi valjalo da postava protivnika i njihova raznovrsnost i inteligencija nisu na razini pristojnog izazova. Ne kažem da će vas zapanjiti nekim izrazito taktičnim ponašanjem, ali definitivno nisu potpuno praznoglavi. Jedni se redovito drže zaklona, pokušavajući pronaći bolju poziciju da igrača napune olovom, dok drugi idu ravno na njega čvrsto vjerujući u moć svog oklopa. Ima tu i snajperista, ali i drugih protivnika s moćima koji njihovom upotrebom često tjeraju na povlačenje i traženje boljeg zaklona. Njihove maštovite kombinacije zahtijevaju jednako maštovit pristup i kombiniranje zaklona, moći i oružja.

Klase nisu u potpunosti izbalansirane, ali s obzirom na količinu kombinacija oružja, efekata, moći i vještina, to je bilo i za očekivati. Osobno sam mišljenja da ne mora svaka igra biti savršeno izbalansirana, naročito kada se radi o ovakvoj PvE fantaziji moći. No, People Can Fly je za vrijeme pisanja ove recenzije već kroz ažuriranje oslabio Trickstera i Technomancera, za što ne vjerujem da će naići na veliko odobravanje igrača.

Najbolji u društvu, uvijek online

Outriders ima i dinamičan world tier sustav za promjenu težine gdje se njegove razine otključavaju kako lik napreduje po levelima. World tier je moguće promijeniti u svakom trenutku i tako si otežati ili olakšati igru, ali u pravilu bi najviši dostupan world tier trebao biti točno prilagođen za igračev trenutni level. Unatoč tome, moram priznati kako sam na dva mjesta smanjio World Tier level jer su neprijatelji postali prave spužve za metke te su imali potencijal borbu odužiti na razinu borbe protiv kakve živine iz Monster Huntera. Srećom, i u situacijama gdje mi oprema i sposobnosti lika nisu bile optimizirane, velikodušan checkpoint sustav praktički eliminira bilo kakve frustracije budući da  odmah daje priliku za ponovni pokušaj neuspjelog borbenog sukoba.

Igra se diči poprilično dobro odrađenim kooperativnim cross-play multiplayerom gdje je svaki djelić igre moguće odigrati u društvu još dvoje prijatelja ili nasumična stranca. Predvidljivo, kooperativna igra je vrlo zabavna i često frenetična jer sada umjesto jednog manijaka imate tri koja skakuću, pucaju i bacaju eksplozivne moći na sve strane.

Osobno sam se u kooperativnu igru upustio tek kada sam došao do endgamea u kojemu igra nudi nešto teže misije imena Expeditions. One se odvijaju na potpuno jedinstvenim mapama ili na varijacijama onih viđenih u kampanji. Ne samo to, neke ekspedicije gotovo da ulaze u teritorij raida jer donose određene specifičnosti i zahtijevaju određen stupanj suradnje između igrača. Istina, na kraju se sve svede na količinu štete koju nanosite protivnicima, ali ta apsolutna optimiziranost buildova nekako i ide u endgame teritorij. Što se ekspedicije brže završe to su bolje nagrade, a nagrade su često vrlo vrlo isplative i nešto zbog čega ću im se vraćati još dugo vremena.

Rekao sam već kako Outriders nije igra u formatu usluge (aka live service). I da, igra je zaista odmah po izlasku puni paket gdje dodatni sadržaj neće biti serviran kroz ažuriranja ili nekakve mikrotransakcije. Međutim, Outriders unatoč tome zahtijeva stalnu povezanost s internetom, čak i kada igrate sami. Ptice na grani već pjevaju o problemima sa serverima, matchmakingom i rušenjima koji su i mene, kojeg obično čudesno zaobiđu takvi problemi, sprječavali da po čitave dane uđem u igru ili zaigram s drugim igračima. Srećom, čini se da su tehničke poteškoće donekle popravljene jer posljednjih nekoliko dana nisam imao nikakvih problema prilikom višesatnog kooperativnog igranja.

Gledaj, ali ne diraj

Outriders koristi Unreal Engine 4 te po pitanju grafike ne donosi ništa neviđeno. Izgledom podsjeća na neki raniji Gears of War te općenito više izgleda kao cross-generacijski naslov nego kao igra rađena za sljedeću generaciju hardvera. Osim vizualno raznovrsnih, atmosferičnih mapa, igra se može pohvaliti dosta raznovrsnim i bogatim efektima raznih moći i oružja koji doprinose zadovoljstvu njihovog korištenja. Osvjetljenje izgleda relativno dobro u vanjskim prostorima dok unutarnjim prostorima fali detalja i dubine kada su u pitanju osvjetljenje i sjene.

Kako se radi o igri koja žetone polaže na kooperativnu, kaotičnu igru, očito je kako se developer odlučio žrtvovati grafičku razlučivost za nešto bolje performanse. Igru sam igrao na PC-u gdje je i na slabijim konfiguracijama moguće postići stabilnih 60 sličica po sekundi. Bilo je tu nešto čudnih trzanja dva-tri dana iza igrinog lansiranja, ali su to brzo popravili.

Outriders nema podršku za ray-tracing, ali donosi DLSS za vlasnike Nvidijinih RTX kartica što može dodatno poboljšati performanse i gurnuti igru u 4K, 60+ fps teritorij. Ima tu ponešto vizualnih bugova poput preklapanja tekstura te raznoraznih zvučnih glitcheva gdje zvukovi pucanja ili dijalog misteriozno privremeno nestanu i igru učine sablasno tihom.

Estetski igra kombinira elemente modernog, futurističkog i vanzemaljskog što je naročito vidljivo u maštovitom naoružanju i oklopima. Ako volite da vam lik u igri izgleda opako, to u Outridersima možete postići vrlo lako te je to totalno legitiman razlog za loviti legendarnu opremu. Sa zvučne strane se Outriders ničim posebno ne ističe – glazba je gotovo i neprimjetna, a glasovna gluma čisti prosjek – osim ludog Poljaka koji u svim prigodama pronalazi za shodno koristiti riječ „kurwa“.

U oku oluje

U konačnici je Outriders zaista dobar looter shooter koji se uspješno izdvaja od konkurencije u žanru. Svi problemi od kojih igra pati ne mijenjaju činjenicu kako je sama jezgra gameplaya odlično odrađena, od zadovoljavajućeg napucavanja i dubokog sustava razvoja lika do zaraznog lova na vizualno atraktivan i zabavan loot. Uz to, igra je pun paket koji ne iziskuje dodatne troškove i nudi iznenađujuće pozamašnu i fokusiranu priču. Tehničke probleme će s vremenom izgladiti i iako nećete o igri postati ovisni, bit ćete sasvim zadovoljni ako ste u lovu na uvjerljivo kompetentnu pucačinu iz trećeg lica.

Outriders ne nudi ništa revolucionarno novo, ali donosi dobar miks zadovoljavajućeg napucavanja, dubokog sustava razvoja lika, kompetentnu priču te zarazan loot bez da od vas traži da izdvojite nezdravu količinu vremena.

• zadovoljavajuće napucavanje i super moći
  • različite klase s dubokim sustavom progresije
  • zarazan lov na loot i dobro kooperativno iskustvo