Pro Evolution Soccer 2011 [PC, X360, PS3]

Duje Kozomara

Vjerojatno je nepotrebno i suvišno da u uvodu objašnjavamo kakva je trenutno situacija što se nogometnih simulacija tiče. Znate već da FIFA posljednjih par godina (moglo bi se reći – od ove generacije konzola) ima nadmoć u kvaliteti samog gameplaya, a da se Konami na raznolike načine trudi vratiti PES na pravi put. Nakon prošlog nastavka, objavili su da kreću praktički od početka, u potpunosti mijenjaju igrinu mehaniku i najavljuju preporod serijala, što su mnogi skeptično prokomentirali – „zar to ne kažu uvijek?“. Da, upravo smo vam objasnili situaciju, iako smo rekli da je to nepotrebno, pa čak i suvišno. Kontradiktornost je odlična stvar.

Misteriozno ćemo vas uvesti u recenziju kazavši vam samo: dragi čitatelji, Konami ovaj put nije lagao. Dobro, uvod bi ispao prekratak da ostane samo na tome, pa ćemo vam ipak malo pojasniti na što točno mislimo, kako nas urednik ne bi (ponovno) zatvorio u tijesni podrum i izgladnjivao neko vrijeme. Dakle, gameplay na kakav ste navikli u posljednjih par PES-ova doista je promijenjen u samoj srži, a gameri koji preferiraju ovu igru se sada bez srama mogu pohvaliti da igraju „najhardkor“ nogometnu simulaciju na tržištu. Je li to uistinu moguće, kako je Manchester izgubio od Dinama, je li naslovnica „obadva su pala“ politički korektna, je li se Simonica uistinu kurvala sa 16 godina, oslijepi li Šeherezada u drugoj sezoni? Eto, pa recite da nismo aktualan portal.

Nego, ako vas zanimaju odgovori na prva dva pitanja, nastavite čitati. U protivnom, lupnite glavom u zid četrdeset i sedam puta, vičući „MALA MARE VOLI AJVAR, MALA MARE VOLI AJVAR“, nakon čega se okrenite na peti, a zatim iščupajte dvije dlake sa prsa i zapalite ih. K vragu, sada je uvod predug. Nikako naći pravu mjeru. Eh da, imamo i video recenziju, koju smo ovaj put malo drugačije odradili. Javite nam ako vam se sviđa, a sviđala vam se ili ne, jednostavno se morate pretplatiti na naš YouTube kanal, jer smo sigurni da u budućnosti možemo biti samo bolji.

Nego, da se uozbiljimo malo. Krenimo od stvari koje ćete prve primijetiti: nakon što ugledate opasnog Lionela Messija sa smirenim, ali hrabrim pogledom, koji je taman usred nekog opakog driblinga, primijetiti ćete i novi uvodni izbornik, u koji je sada dodan Copa Libertadores, najjače nogometno natjecanje u Južnoj Americi. Vjerojatno ćete, kao što gotovo svi radimo kada dođe novi PES, pokrenuti jedan exhibition match, da vidite kako izgleda taj novi gameplay. No, tu je još nekoliko inovacija prije samog gameplaya – potpuno novi taktički dio, gdje ćete se susresti sa “one touch” opcijama, koje su tu s namjerom da vam pomognu ako se sami ne snalazite previše među silnim formacijama i igračima, pa možete odmah odabrati, recimo, ofenzivnu igru preko krila, te namjestiti da vam automatski igraju igrači koji su najsposobniji za igranje na određenoj poziciji.

Tu je, dakako, nekoliko varijacija na temu, a ako želite, možete kao pravi strateg isključiti one touch i sve sami namjestiti. Mijenjanje igrača i mjesta na kojima igraju također je drukčije izvedeno, sada je na djelu drag and drop sistem, koji se, iako djeluje preglednije i praktičnije, čini kao malo usporeno rješenje kada želimo obaviti neku brzu izmjenu ili taktičku promjenu. Ipak, sve skupa ne možemo reći da imamo većih zamjerki na nove izbornike. Kada podesite sve baš onako kako treba, kreće ta prva utakmica, koja će vas vrlo vjerojatno dosta iznenaditi.

Naime, PES 2011 i PES 2010 su stvarno nebo i zemlja, a izmijenjeno je, pa, više manje sve. Entuzijastično sam odmah na početku odlučio pokušati osvojiti Ligu Prvaka (na top player težini) sa Manchesterom i odmah prvu utakmicu naiđem na naš dragi Dinamo, koji me uredno pomete 3-0. Ne, to ipak nije poradi nenormalno kvalitetnog nogometa koji klub sa Maksimira igra, već jednostavno poradi činjenice da je potrebno podosta utakmica “u rukama” da se sasvim naviknete i shvatite kako treba igrati.

Momci i cure iz Konamia su očito i imali za cilj da što više otežaju igru, pa sada apsolutno sve ovisi o vama: pasevi u potpunosti ovise o jačini i smjeru, nema više “pomagača” koji će dodati loptu vašem najbližem igraču iako ste malo promašili njegov točan smjer, što rezultira sa podosta paseva poslanih u prazno dok se ne naviknete. Proces navikavanja je potreban i za šut. Iako će vam u početku izgledati da je praktički nemoguće zabiti gol, stvar je u tome da nema, kao do sada, predefiniranih šutova koji upadaju iz točno zadanih situacija, neki šutovi i pomalo nenadano znaju upasti. Raznolikost šutova je ustvari jako dobra stvar, kao i činjenica da se napokon dosta primijeti djelovanje fizike na loptu. Čak i kada shvatite kako stvari funkcioniraju, golovi još uvijek padaju rjeđe nego prije: ne samo da nema više utakmica sa rezultatom 7-6 ili slično, već će se nerijetko desiti da utakmica završi 0-0.

Iako težina zna malo frustrirati, činjenica je da se puno više veselite kada zabijete gol (recimo, ovdje ste se skoro spremni već na rezultatu 3-0 skinuti goli tijekom nekontroliranog izljeva sreće. Mislim, nije da se ljudi skidaju kada dobiju prijatelje sa golemom gol razlikom. Nije.) Nadalje, sve je dosta sporije, a više nema igrača-boga, kao što bi bili recimo Messi ili C. Ronaldo, koji, zahvaljujući svojoj brzini i vještini driblanja, mogu prijeći sve od centra do protivničkog gola, i mrtvo-hladno skucati loptu u gol. Ne, dragi čitatelji, PES 2011 baziran je ponajprije na brzoj i preciznoj pas igri te izbacivanju protivničke obrane sa kvalitetnim duplim pasom – što je ustvari uvjerljiv korak prema realnosti. Doduše, što se brzine tiče, tu je opet opcija u izborniku kojom možete ubrzati igru, koje nije bilo u zadnjih par dijelova serijala.

Treba pohvaliti i AI obrambenih igrača, koji neće, kao prije, pomalo tupasto zajedno krenuti prema lopti i ostaviti protivničkim napadačima puno praznog prostora, već će posvećeniji biti čuvanju napadača i prisiljavanju istih na pogreške. Tu je i novo građenje igrača, koje izgleda dosta kvalitetno odrađeno i uvjerljivo. Golmani, stavka poradi koje su mnogi imali glavobolju u prošlim nastavcima, ovdje su očito malo inteligentniji, bolje reagiraju, iako im se opet povremeno dogodi koji kiks, no sada barem dosta rjeđe.

Novost je i izvođenje finti, koje je u potpunosti prebačeno na desnu gljivu gamepada, a zanimljivo je što možete određivati točno koju ćete fintu koristiti pomicanjem gljive u određenom smjeru. Uh, raspisali smo se o novitetima… Jesmo izostavili štagod? Eh da, suci su malo čudni, teško je predvidjeti kako će reagirati, s obzirom da nekada sude faul za bezazleno naguravanje, a nekada ne reagiraju na oštra uklizavanja. Možda bi bilo zanimljivo nabacit brzo klađenje svaki put prije nego nešto dosude. 20 kuna da je crveni karton!

S vizualnog aspekta, igra izgleda dosta bolje, usudili bismo se reći – napokon kao naslov ove generacije. Igrači doista sliče svojim dvojnicima u pravom svijetu, a za svaku pohvalu je brojnost te uvjerljivost animacija, u što je očito uloženo jako puno truda. Trčanje, dodavanje, pucanje, skakanje i naguravanje, sve to sada izgleda dosta uvjerljivije i raznolikije. U ovom dijelu trebamo spomenuti i drukčiji raspored stvari na ekranu: imena igrača te barovi koji označavaju snagu dodavanja i šuta ovaj put se nalaze poviše, odnosno ispod igrača, umjesto u donjim kutovima ekrana.

Glavni komentator još uvijek je Jon Champion, no zamijenjen je njegov dosadašnji kolega Mark Lawrenson, na čije mjesto je došao komentator britanskog ITV-a, Jim Beglin. Moramo priznati da nam se Jim nije previše svidio, pomalo iritira njegov irski naglasak, pa pretpostavljamo da je pozitivna činjenica što ga i ne čujemo pretjerano često. Realno, za oba komentatora bi se moglo reći da nisu na razini, a najfascinantnije je, bez dvojbe, čuti pola minute šutnje, nakon čega se Jon Champion, u potpunosti random, iznenada zadere: NOOOOW! Dobije čovjek dojam da Konami želi uštedjeti na komentatorima, pa daje mjesto komentatora ljudima iz ustanova za mentalno zaostale, koji su više nego sretni i s minimalcem. Vjerojatno će nas i ove godine zabavljati stavljanje talijanskih ili francuskih komentatora.

Iz nekog razloga PES ove godine reprizira svaki prekršaj, što nam se čini u potpunosti nepotrebno, a u trenutcima kada smo frustrirani jer gubimo i želimo što prije doći do izjednačavajućeg gola – i dosta iritantno. Uvijek sam imao potajnu želju biti glazbeni kritičar, pa svakako moram spomenuti glazbu koja nas prati u izbornicima, koja bi vas ove godine mogla i malo iznenaditi. Konami se očito potrudio da glazba bude što raznovrsnija, pa će se tu naći standardne mainstream i indie rock pjesme, electronic/pop zarazne stvari, no zalutati će i nešto istočnjačkog melosa, pa čak i malo laganijeg metala.

Pro Evolution Soccer ima jednu boljku praktički od samog početka, a to su (zasigurno možete završiti rečenicu i bez mene) licence. Iako ih ima više nego ikada i iako su dolaskom Copa Libertadores pokrivene Argentina, Bolivija, Brazil i Meksiko, još uvijek zasmeta gledati raznolike Londone, Potteriese i Man Blueve, kao i kriva imena igrača u nekim ekipama.

Master liga je još uvijek najadiktivniji igrin mod, pa možda čak i najkvalitetniji mod u nogometnim simulacijama općenito, sa izuzetno kvalitetno određenim razvojem igrača, pregovorima sa drugim klubovima, juniorskom školom, kvalifikacijama u Ligu Prvaka te Europsku Ligu i slično. Još kada dodamo da ju je od ove godine moguće igrati i online, sreći nema kraja. Sviđa nam se igrin dodatni sadržaj, gdje možete kupiti raznolike neozbiljne i zabavne stvari, poput genijalnih “frizura” ili “lopti” (navodni znakovi su tu s razlogom, video recenzija to bolje objašnjava), pa čak i zvukova iz starih retro naslova. Dodana je i mogućnost kreiranja vlastitog stadiona, kojeg možete nazvati po svom idolu i zvijezdi vodilji u životu, recimo “MIŠO KOVAČ STADION”, a možete uređivati njegove tribine, travu, klupe gdje sjede ekipe, pozadinu te osvjetljenje. Dušu dalo za malo razbibrige nakon pedeset i sedme odigrane utakmice – u komadu.

Je li Pro Evolution Soccer 2011 bolji od FIFE 11? Pa, realno gledajući, vjerojatno nije. Svejedno, igra je franšizin veliki korak prema realnosti i pomak od pomalo arkadnog nogometa i golijada koje smo imali priliku gledati u prošlim nastavcima. Puno je tu kvalitetnih novina i jednom kada se naviknete na njih, doista je gušt igrati dobar nogomet sa kvalitetnom grafikom i odlično odrađenim animacijama igrača, koji zahtjeva brzu pas-igru i jako se približio nekakvoj realnosti, kojoj i teži.

Tu je Master Liga, koju ionako obožavamo, a sada ima i Online podršku, no ne smijemo zaboraviti i one dodatke, poput duhovitog dodatnog sadržaja i kreiranja stadiona. Mana dakako ima, nije to još savršen nogomet, a još uvijek nas muči nedostatak licenci te komentatori, s kojima nikako na zelenu granu. Odluke sudaca su nekada nejasne, a zna iritirati i replay svakog faula.

Na kraju, PES 2011 je bez dvojbe najkvalitetniji nastavak serijala u proteklih par godina i jako velik korak unaprijed, kojim su pokazali Fifi da ipak još uvijek ima konkurenciju. Uživajte, mi idemo bacit par utakmica sa Espimasom, Ordazom, Dodom i Ruskinom. Znat će obožavatelji serijala o čemu pričamo 🙂

A što vi kažete? Kako vam se sviđa novi PES? Jeste ga već zaigrali ili ste čekali ovu recenziju da vam pomogne odlučiti treba li ovu igru kupiti ili ne? Ostavite nam svoj komentar o ovoj igri i našoj recenziji iste, a ne zaboravite i na box za vaše ocjene.

VIDEO RECENZIJA: Igrali smo Pro Evolution Soccer 2011, novi PES koji ove godine ozbiljno konkurira svom najvećem rivalu – Electronic Artsovoj FIFA-i.

79 Naša ocjena
  • Realnost