Sid Meier’s Civilization je nakon više od 30 godina dalje apsolutni vladar 4X podžanra. Prije tri godine dobio je konkurenta u vidu Humankinda, a iako je potencijal bio prisutan u toj igri, na kraju se ista nije baš mogla nametnuti bok uz bok igrama Sida Meirea. Sada nam je stigla nova velika igra u takvom svijetu koja se nužno ne predstavlja kao konkurent, već kao nešto što može pružiti svježinu u igranju ovakvih igara. Razvojni studio Oxide Games predstavio nam je naslov Ara: History Untold.
Početna cijena | Recenzirana verzija | Recenzentski primjerak |
60€ | PC | Ustupio izdavač |
Zanimljivo je koliko ovakvih igara trenutno ima na tržištu, a opet se većina ljudi okreće ili prvo pomisli na Civilization serijal kad im se spomene 4X. Ara se stoga želi istaknuti svojom jedinstvenom izvedbom pa je zanimljivo vidjeti koliko je u tome uopće uspješna. Ja načelno svaki put pozdravljam kad razvojni studiji pokušaju uvesti svježinu u svoje naslove. Tako ne samo da se igra do igre razlikuje, već se pomoću određenih mehanika riskira kako bi pokazalo da još uvijek postoji prostor za napredak. E sad, nije svako inoviranje dobro, a obično nam vrijeme pokaže kvalitetu tih inovacija.
Ara sa svojim konkurentima dijeli početak od nule, tj. od prvog ljudskog doba. Prije samog ulaska na mapu morate odabrati lidera za svoju naciju, carstvo ili kraljevinu. U Ari imate pregršt povijesnih ličnosti – od egipatske kraljice Nefertiti, preko Karla Velikog pa do Otta von Bismarcka. Svaki lider donosi pasivne bonuse kroz igru, a na temelju njihovih benefita možete se oslanjati na vojnu, diplomatsku ili, recimo, religioznu naciju.
Takav je dojam barem na početku. Malo me razočaralo koliko su ti pasivni bonusi beznačajni. U igri zapravo i ne osjetite neke prednosti ili nedostatke koje ne možete nadoknaditi razvojem svojem nacije. Svakako se možete orijentirati u smjeru karakteristika svog lidera, ali sam očekivao kako će biti izazovnije promijeniti smjer kretanja vaše nacije. Primjerice, da se neki penali vidno primijene na konkretan način rada ili tako nešto. Međutim, do toga na kraju nije došlo.
Svaki lider također ima određene smjernice prema kojima može biti voljen ili omražen među konkurencijom. Vaš prvi susret s vođama drugim nacija može biti ili koban ili koristan. Moji prvi susreti s drugim nacijama bili su s ruskom i kineskom. Ruska Katarina II. Velika bila je druželjubiva i draga prema meni i mojoj naciji. Razmjenjivali smo darove, odlazili jedno drugom na gozbe te se zabavljali do dugo u noć.
Međutim, kineska carica Wu Zetian nije bila takvog duha. Poslao sam joj dar dobrodošlice čim smo se vidjeli, no odbila me istog trena. Možda se pročulo da je Katarina bila prva s kojom sam ušao u uspješne pregovore i podario joj najvrijednije blago nacije, što se carici Wu definitivno nije dopalo. Tko će znati, moji skauti nisu uspjeli otkriti tajnu!
Jednom kad odaberete što želite, igra vas stavlja na proceduralno generiranu mapu s vašim prvim gradom. Čestitamo, prvi ste u povijesti koji ste osnovali München! Od tog trenutka kreću bitke za svjetsku dominaciju. Proceduralno generirani svijet Are izvrsno je mjesto radnje za vaše Scoute koji ga mogu cijelog istražiti. U isto vrijeme u vašem gradu kreće proizvodnja i gradnja najvažniji projekata za razvoj nacije. Također postoji mogućnost istraživanja određenih tehnologija koje će vam kasnije dobro doći.
Ova petlja gameplaya dobro je poznata veteranima 4X igara. Razvojni studio iza Are ne trudi se ovdje previše mijenjati formulu koja je u suštini vrlo dobra. Nastani grad, traži resurse, gradi željene objekte, skupljaj bonus bodove i tako u krug.
Međutim, Ara se malo ističe po širenju svojih gradova. Za razliku od drugih igara, u Ari se grad proširuje na način da vi odabere koju neistraženu parcelu zemlje želite uzeti za sebe. Svaka parcela je podijeljena na najmanje dva područja te je poželjno vidjeti koja parcela je dobra za koju djelatnost. Šumarstvo, poljoprivreda ili rudarenje – sve vam je jasno označeno. Na tom području onda možete sagraditi zgrade važne za određenu djelatnost koju želite maksimalno iskoristiti.
Kod Are mi jako sviđa segment mikromenadžmenta. Znam da takva stvar možda može nekome biti zamorna i naporna, ali ovdje itekako ima smisla. Kada napravite objekt, ne ostavljate ga takvim već morate voditi brigu te upravljati onime što želite dobivati od njega. To znači da pojedinačno odabirete proizvode koje želite da vam ljudi proizvode u pojedinim zgradama.
Kada napravite objekt, ne ostavljate ga takvim, već morate nastaviti voditi brigu te upravljati onime što želite dobivati iz njega.
Ne samo to, nego će kroz određena razdoblja biti potrebno proizvesti različite proizvode pa ćete se uvijek morati vraćati na to i mijenjati sve po vašim potrebama. Ti proizvodi mogu biti od itekako velike važnosti za vaš grad, stoga ako vam mikromenadžment nije svjetla točka igranja, možda bi ovo bilo najbolje prepustiti nekome drugom. Zgrade i objekte možete i nadograditi, no za svaku nadogradnju su potrebne određene norme koje se moraju ispuniti prije nego se u to i upustite.
Kod svake je parcele bitno da pomno isplanirate što i koliko točno želite objekata graditi. Postoji limit koliko se objekata može sagraditi na određenoj zemlji pa se nemojte zaletjeti da biste kasnije shvatili kako možda niste trebali tako, već drugačije. Gradovi i nacije se ne šire samo tako. Tijekom igre možete naići na divlje stanovništvo koje ne spada ni pod koju naciju, već vam mogu poslužiti za trgovanje. Ako ste vi dobri prema njima, oni se mogu asimilirati u vaše društvo, a njihov dio zemlje automatski ulazi pod vaše područje.
Ono što je bitno kod svake parcele jest da pomno isplanirate što i koliko točno želite objekata graditi. Postoji inače limit koliko se objekata može sagraditi na određenoj zemlji.
Kako se vaš grad razvija, tako s vremenom dobivate mogućnost postavljanja takozvanih eksperata na određena mjesta. Riječ je o likovima koje možete postaviti na određene pozicije te će vam oni dati dodatne bodove kroz bržu proizvodnju, više hrane ili bolju funkcionalnost grada. Više od toga vam ni neće trebati, iskreno.
Nakon nekog vremena dobit ćete mogućnost izgradnje novog grada. Tada šaljete dio svojih ljudi da nasele novo područje koje zatim možete cestovno povezati. Tu dolazimo do jednog od problema ovog naslova. Sučelja u Ari nije najbolje dizajnirano, a kad imate više gradova zna to biti toliko zatrpano da se više ne možete orijentirati gdje ste. Doslovno je sve pretrpano do te mjere da mogu razumjeti ako će nekome to biti previše i htjet će odustati od igre. Jednostavno se teško snaći u količini informacija i podataka, pogotovo nekome tko je novi u ovakvim igrama.
Ranije sam spomenuo tehnologije. Njih je svakako važno na vrijeme istražiti jer neistražene tehnologije nestaju ulaskom u novo doba. Ne samo da se tehnologije gube, već se gubi i ono što bi vam mogle donijeti. Bilo da je riječ o objektima, proizvodima, prijevoznim sredstvima ili bonusima – tehnologije ostaju zauvijek izgubljene ako se na vrijeme ne istraže.
Tehnologije ostaju zauvijek izgubljene ako se ne istraže na vrijeme.
Uz razvoj tehnologija vežu se takozvani Prestige bodovi. Zapravo su ti Prestige bodovi najvažnija stvar u ovoj igri jer određuju koliko je neka nacija (ne)uspješna. Borba za prevlast u svijetu vodi se upravo tim bodovima i oni mogu biti kobni za one koji se ne razvijaju, istražuju, ratuju i što je god potrebno da nacija funkcionira što je moguće najbolje.
Veliki zaplet u svemu ovome je to što ulaskom u nova doba zadnje tri nacije nestaju s lica Zemlje. Da, dobro ste čuli – onaj tko nema dovoljno Prestige bodova za prelazak u novo razdoblje, taj nestaje iz igre te njihove nacije i njihovi gradovi postaju zapuštena mjesta vrijedna istraživanja. Doduše, ta opcija se može isključiti u postavkama, ali gdje je onda zabava? Genijalan je to način za usositi igrače i zapapriti jedan meč.
U kategoriju “bljak stvari” kod Are možemo uvrstiti ratne sukobe. Borbe su poprilično suhoparne, nezanimljive i razočaravajuće. Sve se svodi na to da napadnete ili obranite jedan grad. Nemate neke grandiozne bitke, a ishod se doslovno svodi na to tko ima veću vojsku. Borbe praktički budu gotove prije nego ih uopće i započnete. Razvojni studio kao da se fokusirao samo na neke druge stvari, a borbe ubacio tek toliko da se usput nađu u igri.
Ni diplomacija nije na puno boljoj razini. Postoje određeni zadaci koji se mogu ispuniti, ali u širem kontekstu vi time ništa ne dobivate niti gubite. Pogotovo ako vam je grad razvijen do te mjere da vam je potpuno svejedno što biste odabrali. Umjetna inteligencija je također nešto čime se igra ne može pohvaliti. Imam osjećaj da je postavljena tu tek toliko da igrač ima osjećaj kao da igra protiv nekog. AI nije kompleksan, vrlo je jednostavan, ponekad i ne logičan, a najčešće predvidljiv pa relativno brzo možete znati što će napraviti.
Religija je malo razrađeniji segment, ali ne toliko da biste se mogli oslanjati na nju. Baš kao i ostale stvari u ovoj igri, tako i religija ima određene bonuse koje vam može ponuditi. No kad šaljete svećenike po svijetu da šire i pripovijedaju o vašu religiju, nije da vidite značajnu opasnost ili korist među povratnim informacijama. Utjecaj koji religija ima na svijet oko vas nije u tolikoj mjeri izražen koliko bi trebao biti. Niti se u cijeloj priči nadovezuje na diplomaciju, što je još jedan propust.
Ara izgleda poprilično lijepo i detaljno za jedan 4X naslov. Zumiranjem u grad dobivate detaljan prikaz vašeg stanovništva i stvarno je simpatično vidjeti kako vaša nacija funkcionira. Ne samo u gradovima, već i u divljini možete približiti vašu kameru na pustoš pa vidjeti kako vukovi love svoj plijen ili jeleni šeću pašnjacima i šumama u potrazi za hranom. Simpatični su to detalji koji daju živosti samoj igri.
Ara izgleda poprilično lijepo i detaljno za jedan 4X naslov.
Mogu reći kako je Ara: History Untold vrlo dobro optimizirana u velikoj većini slučajeva. Naravno, ljudi bi pomislili što može biti loše u ovakvim igrama s tehničke strane, no bili smo svjedoci natrpanoj mapi gradova i što su takve stvari radile i onim ljudima s najboljim komponenatama. Za Aru mogu reći da se poprilično dobro drži kad je više stvari na ekranu. Postoje određeni trenuci gdje se osjeti da na performansama može zaštucati, ali nije to ništa strašno niti vam daje do znanja da ne možete igrati.
Ara: History Untold je igra koju bih preporučio početnicima u 4X podržanru. Ima neke zanimljive ideje i mikromenadžment je na razini, no u određenim aspektima ipak kaska za postojećim igrama koje su dostupne već godinama. Ne mogu reći da je ovo loša igra, ali ju ne mogu previše ni hvaliti. Možda je najbolja kao podloga za učenje onima koji nikad nisu igrali 4X igre i žele nešto lakši put do uspjeha.
Lovac
09.10.2024 - 21:33Za sad samo vidim neki pokušaj tu i tamo. Ponekad dobra ideja, ali kao cjelina – fart. Baš treba prava alternativa Civu; 6 mi nije baš sjeo, a 7 budemo vidjeli.
slismis
10.10.2024 - 07:49Opet mi se nekako čini premala ocjena.
Lovro Maroševac
@slismis, 10.10.2024 - 07:59Koliko bi bila prema tvojem mišljenju? Jesi ju odigrao ili ti tekst tako djeluje?
Darac83
@Lovro Maroševac, 10.10.2024 - 14:06Tekst djeluje.
DjokaBA
10.10.2024 - 08:29Razocaran sam..
SanKa
10.10.2024 - 09:56procitas recenziju, pogledas ocjenu, nije ti jasno….ocekivao sam minimalno 75. cesto vam tekst ne prati konacnu ocjenu.
Darcoolio
10.10.2024 - 11:38Slažem se sa većinom izrečenog u recenziji, ali moram da napomenem i jezivo odabrane vođe koje su birali bez ikakvog smisla.
Banalan primer, ne može Irina Atinjanka da bude prvi izbor za Vizantiju, pa ne znam šta da je.
Ili Sapfa koja je pesnikinja da bude za Grčku, samo ubacivanje Australije koja je diskutabilna, ili vladar Italije…
Potpuno suluda lista, a ne vidim ništa sporno u tome da su mogli dati izbor između više vladara jedne države.
mirkunjaaa
10.10.2024 - 18:10Tekst ne prati ocjenu ali ja kad vidim ove likove meni pari ko neka browser igra tipa Ikariam 🤷♂️
Obožavam strategije ali ovo me ne privlači nimalo 🙄