Broken Lines

RATNA DRUŽINA

Pero Mlinar

Inače ne igram mnogo igara kao što je Broken Lines. Zapravo, ne igram ih uopće. Od svih taktičkih naslova isprobao sam jedino XCOM, koji mi je bio dobar ali i suviše kompleksan za moje preferencije. Iako očite paralele između ova dva naslova ne bi trebalo povlačiti, budući da nemam širi repozitorij informacija reći ću tek ovo: i u Broken Lines upravljate grupom vojnika te pokušavate mapu očistiti od neprijateljskih postrojbi. Koje ovdje nisu vanzemaljci već nacisti iz alternativne verzije Drugog svjetskog rata.

Negdje sam pročitao da je sustav borbe u Broken Lines pomalo nalik onom u Frozen Synapse. U principu, prije svake misije u kampu odaberete određeni broj vojnika koje šaljete u izvidnicu, skupiti potrepštine, spasiti zalutalu četu ili na tome neki slični zadatak. Zatim im naredbe zadajete iz izometrijske perspektive: možete ih pomaknuti na drugo mjesto, iskoristiti neku specijalnu sposobnost, iskoristiti flastere i paket za prvu pomoć ako je netko od njih ranjen. Dok zadajete naredbe vrijeme je zamrznuto – kad je potez potvrđen akcija se počne odvijati u stvarnom vremenu. Idućih osam sekundi vojnici rade ono što ste im zadali. Nakon toga ponovno planirate potez, i tako u krug.

Vrlo je to jednostavan i intuitivan sustav koji istovremeno oslobađa dosta prostora taktičkoj fleksibilnosti, a jedini put kad se šablona prekida jest kad naletite na neprijatelja kojeg niste imali u vidokrugu. Tad dobivate šansu da korigirate akcije pa vojnike spasite od sigurne smrti. Jednom kad ste u borbi, neprijatelja je potrebno nadmudriti taktički pametnim korištenjem prostora. Ne možete ručno zadati vojniku da puca po određen neprijatelju (osim u slučaju nekih posebnih sposobnosti ili prilikom bacanja granata) – cilj je postaviti vojnike na položaj na kojemu će biti nadmoćni neprijatelju.

Ne možete ručno zadati vojniku da puca po određen neprijatelju – cilj je postaviti vojnike na položaj na kojemu će biti nadmoćni neprijatelju.

Kad mišem ili gamepadom označite određeni dio mape, kao što je primjerice zaklon iza srušenog drveta, pokazuju se postoci iza kojih stoji vjerojatnost da pogodite određenog neprijatelja – i vjerojatnost da on s trenutnog položaja pogodi vas. Iako je pobjednička mehanika jednostavna, svoj postotak povećati čim je više moguće, a protivnikov umanjiti – trebate imati na umu da se i protivnici kreću nakon što potvrdite potez.

Da biste osigurali pobjedu potrebno je koristiti sposobnosti kao što je npr. suppressive fire te neprijateljske trupe strojnicom pribiti za mjesto dok ih se okružuje vojnicima opremljenim za blisku borbu, prišuljati im se s leđa, ili ih ubiti iz daljine dok vas nisu svjesni; korištenjem snajpera i ostalog dalekometnog oružja. Mogućnosti ima dosta, i borbe su doista dinamične ako želite da takve budu. Jedina veća primjedba jest što je prijateljska vatra među suborcima ipak prečesta – i realno (barem na standardnoj težini), generalno opasnija od neprijatelja.

Mogućnosti ima dosta, i borbe su doista dinamične, ako želite da takve budu.

Nakon uspješnog završetka misije odlazite u kamp gdje se odmarate i pripremate za iduću misiju. Od trgovca kupujete oružje i ostale potrepštine, vojnike hranite prikupljenom hranu, te im pridajete kartice koje uvjetuju određene pogodnosti. Primjerice, znatnu bolju preciznost u slučaju da nitko ne puca po vojniku koji tu karticu drži. Same kartice rijetko kad značajno mijenjaju gameplay te se velikim dijelom baziraju na poboljšanju postotaka, no njih ima priličan broj te je zabavno koristiti ih kako bi dodatno produbili funkciju u borbi koju ste zadali određenim borcima.

Osim što je zamišljen kao prostor za opremanje i odmaranje, kamp je zamišljen i kao prostor za druženje. Vojnici međusobno čavrljaju, rješavaju probleme, sukobljavaju se, otkrivaju intime. Dakle, rade sve ono što biste očekivali u RPG-ovima koji sadrže tu mehaniku. Nažalost, ona nije razrađena na potrebitoj razini pa u većini slučajeva jednom kad pokrenete razgovor među suborcima, u njemu više ne možete intervenirati. Sve što te možete učiniti jest pomoliti se igri da bude blaga i darežljiva pa da rezultat razgovora ne bude pogoršanje odnosa među suborcima te da ne dobijete posljedične kazne u statistici.

Osim što je zamišljen kao prostor za opremanje i odmaranje, kamp je zamišljen i kao prostor za druženje.

Iako je igra povijesno utemeljena u građi Drugoga svjetskoga rata, ona daje prikaz neke njene alternativne verzije i prikazuje zbivanja na bojištu u jednoj fikcionalnoj istočnoeuropskoj zemlji. Ne radi se ipak o jeftinom pokušaju izbjegavanje cenzure na čijoj se meti, uglavnom posve neutemeljeno, videoigre znaju naći. Ton priče o preživljavanju iza neprijateljskih linija je karikiran, uvelike stripovski te ciljano ne progovara o političkim i egzistencijalnim temama najkrvavijeg rata. Dok ne očekujete da naslovi ozbiljno diskutiraju o stvarnosti, teško da ćete se razočarati njegovom simpatičnosti.

Primjerice, iako je posve jasno da iza neprijatelja stoji referenca na naciste, oni su u igri okarakterizirani tek kao „mistični i zločesti neprijatelji s plinskim maskama.“ Kad se tome pridoda i to da civili na govore izmišljenim jezikom, putovanje satnije nasukane iza neprijateljskih linija počinje nalikovati na fantastično putovanje Prstenove družine kroz zemlju Mordor. Kao što kažem, simpatično – sve dok znate što očekivati.

S obzirom na budžet za razvoj igre, tehnički je Broken Lines uvelike onakva igra kakvom bi ju se moglo očekivati: solidna, ni više ni manje. Sinkronizacija je jednodimenzionalna, a takva je i glazbena pozadina, tematski u redu, ali ne posebno inovativna. To ipak nisu stvari koje se pretjerano negativno ističu i teško da ćete ih primijetiti dok igrate igru zahvaljujući brojnim zbivanjima na ekranu. Više je riječ o tome da ćete ih se nakon igranja možda probati prisjetiti, ali vjerojatno baš i nećete moći jer će vam mozak mudro reći – pa da, ovo nije igra koju igram radi glasovne sinkronizacije i glazbe.

Grafički je aspekt naslova doduše ponešto problematičniji. S jedne strane igra nastoji izgledati “realistično”. Međutim, kako je sam ton priče uvelike stripovski,a takvi su i prikazi likova na njihovim portretima i u međuscenama, postavlja se pitanje ne bi li možda bilo bolje da je i općeniti prikaz tome više podudaran – više crtani i stripovski, a manje generično “realističan”.

Ispod svih ovih primjedbi leži činjenica da je Broken Lines simpatičan, dinamičan i zanimljiv naslov. Istovremeno je ovo vrlo pristupačna igra koju mogu zaigrati svi. Trenutno se na Steamu prodaje po cijeni od 25 eura, a da ju završite trebat će vam nekih sedam do osam sati. Dok želite malo umoriti moždane vijuge i ne smeta vam taktiziranje u igrama, sve u svemu, Broken Lines je dosta dobar ulov.

Recenzija je rađena na primjerku igre za PC. Igra je kupljena za potrebe recenziranja.

Ponekad slučajno naletite na naslov za koji vam bude čudno da nije poznatiji. U svim pogledima Broken Lines nudi ono što je potrebno za naslov koji vrijedi odigrati.

• maštovito alternativno viđenje Drugoga svjetskoga rata