Civilization 6

JOŠ SAMO JEDAN POTEZ...

Oduvijek sam bio dojma da je Civilization jedna od onih igara u kojoj svi mogu uživati, a onda sam nedavno doznao da sam ja praktički jedini u redakciji uistinu uzbuđen za izlazak šestice jer igram Civ duže vrijeme. To je potpuno promijenilo moj pogled na serijal i počeo sam primjećivati sve sitnice koje su meni potpuno očite, ali nekome tko nema pojma o igri nemaju zašto biti. Zato nakon što sam proveo nekoliko sati sa šesticom u Varšavi nisam bio siguran koliko je kao najdublja Civ igra do sada pristupačna novim igračima, ali sada sa sigurnošću mogu reći da je najbolji nastavak i za nove i za stare igrače.

Iako bi radi čistog obujma sadržaja bilo za očekivati da svaka nova igra u serijalu znatno napreduje, to i nije baš bilo tako do sada, a isti je slučaj i sa šesticom. Kad bolje razmislite prije četiri tisuće godina drevni Egipćani su štovali mačke, a danas mi kao moderni kozmopoliti radimo više-manje istu stvar samo preko interneta i dobro ajde većina nas više nema robove. Dakle i nismo toliko napredovali da bismo zaslužili neke velike promjene, a kad god je Civilization pokušao predvidjeti budućnost i naš napredak kao sa Beyond Earth eksperimentom, to im i nije baš najbolje prošlo.

Civilization 6 se zato kreće unaprijed sitnim, ali sigurnim koracima i analitički pristupa evoluciji serijala. Sabire sve elemente prijašnjih igara i onda važe njihove prednosti i mane kako bi potonje očito uklonio i sastavio jednu koherentnu cjelinu. Ono što ja ne mogu prestati isticati je povezanost raznih sustava i mehanika koje su u prijašnjim igrama bile razdvojene kao posebne osnove gameplaya. To je po meni ono što čini šesticu najdetaljnijom, ali ujedno dobrom igrom za početnike koji na dobro usustavljen način mogu naučiti sve potrebne mehanike – najkompleksnija je sadržajno, ali najlakše predstavljena.

Za one koji ovu recenziju čitaju na prepad i misle da samo bubetam bez veze kao neka baba s place, Civilization 6 je strategija u kojoj upravljate jednom nacijom kroz povijest čovječanstva i pokušavate prevladati svijetom. Svjetska prevlast ne znači nužno izumiti atomske bombe i sravniti sa zemljom sve što nije pod vašom zastavom iako se i to postavlja kao potpuno izgledna opcija. Igrači koji poštuju svoje susjede će možda radije poraditi na tome da osvoje svijet širenjem svoje religije ili kulture ili pak da ulože sav trud u znanost i budu prva nacija koja kolonizira druge planete.

U tome ovaj nastavak Civilizacije sjaji, jer dok su sve te opcije i prije postojale, jedina koja je bila izvediva u većini slučajeva bila je ta da osvojite sve tuđe glavne gradove. Ostale su bile dostižne putem diplomacije, mogli ste na raznim svjetskim kongresima lobirati da vaša religija postane svjetska religija ili da tuđi narodi prihvate vašu kulturu, ali to bi uvijek bilo nespretno s neinteligentnim AI protivnicima ili pak nemoguće s inteligentnim ljudskim protivnicima. Loša vijest je da su umjetna inteligencija i diplomacija i u šestici užasni, dobra vijest je da to više nije odlučujući faktor u vašem uživanju.

Svaka nacija ima neke svoje posebnosti i preferencije što bi im trebalo dati prepoznatljivi karakter i narav. Sva sreća da je to tako samo na papiru, jer bi inače igra bila prilično dosadna. Da, Egipćani će vas ismijavati i javno podcjenjivati ako imate premalo vojske, Cezar će se ljutiti ako imate bolju vanjsku politiku od njega, a Englezi će vam zavidjeti na kulturi. No to su samo poruke koje primite tijekom igre i ne moraju značajno utjecati na stanje u svijetu. To je dobra stvar jer je AI ionako već dovoljno predvidljiv i sklon glupim odlukama, a povišenje težine ih ne čini pametnijim, već samo počnu varati na resursima, što je pomalo frustrirajuće.

civilization-6-1

Svaku partiju koju sam imao susjedi bi postavljali neke neprikosnovene zahtjeve, pa bi gomilali vojsku, pa bi odbijali moje diplomatske ponude i onda bi objavili „iznenadni“ rat – baš svaku partiju. Na svu sreću novi sustav glasina je potpuno izrabljiv i ako pošaljete svoje predstavnike svakom novom narodu koji sretnete dobivat ćete glasine o tome što se događa u njihovoj državi. Na sličan način održavate odnose i s polisima oko kojih je borba posebno napeta zbog korisnih novih bonusa koje nose. Još više informacija dobivate od dobro umreženih trgovačkih puteva, a najviše od slanja špijuna, iako je to rezervirano za kasnije stadije partije.

Srećom, čak i kada vas protivnici tako neizbježno napadnu, ratovanje je prilično zanimljivo iako pomalo prelagano. Sustav je gotovo isti kao i u prošloj igri, osim što možete na njega utjecati ustrojstvom države. Prije je borba bila uvijek uvjetovana znanošću pa ako ste istražili barut, a vaš protivnik još pokušava skužiti matematiku jasno je bilo da će vaši puškari i topovi potamaniti njihove praljude opremljene praćkama. To je činilo znanost prevažnom da ju se imalo zanemari i posveti kulturi ili religiji i stavljalo je kulturne igrače na milost znanstvenih.

Šestica to okreće naglavačke tako što usporedno znanstvenom stablu predstavlja kulturno stablo. Princip je potpuno isti, samo u kulturnom stablu otključavate oblike vlasti i razne prikladne bonus kartice. Tako možete kulturom na primjer istražiti fašizam kojim ćete dobiti najviše vojnih bonusa, ali najmanje diplomatskih, dok će netko drugi istražiti teokraciju i posvetiti državu vjeri, a netko treći komunizam ili demokraciju i posvetiti se unutrašnjoj i vanjskoj politici.

civilization-6-2

Bonuse koje potom birate možete zamisliti kao nekakve dekrete ili zakone kojima uređujete svoju državu, pa možete primjerice uvesti slobodno tržište, policijski sat, legalizaciju zemljišta ili stipendije za strane studente i još hrpu sličnih odluka od kojih će svaka imati određene posljedice. Pa čak i ako ste po pitanju vojne tehnologije u zaostatku za protivnicima i oni vam pokucaju tenkovima na vaše drvene zidove, državno uređenje koje daje moral za obranu domovine, ubrzava kretanje vlastitim teritorijem i omogućava spajanje dvije jedinice u duplo snažnije kordone bit će dovoljni da očvrsnu vašu obranu.

To napokon omogućava posvećivanje raznim granama ljudske djelatnosti i čini dinamičnijim i zabavnijim središnji dio svake partije koji je u prethodnim igrama bio legendarno dosadnjikav i jednoličan. Mnogo toga ovisi o geo-političkim promjenama i ponekad ćete se možda od religioznog plemena pretvoriti u trgovačku republiku kada shvatite da vam se više isplati pustiti pogane susjede da se međusobno kolju i za to vrijeme ploviti oko svijeta. Isto se može dogoditi i vašim susjedima, pa odjednom primijetite da neka nacija koja je žarila i palila srednjim vijekom ne vidi koristi u tome, pa je počela graditi kazališta i galerije, što valja uočiti na vrijeme kako biste znali odgovoriti navali njihove utjecajne kulture.

Mnogo toga ovisi o geo-političkim promjenama i ponekad ćete se možda od religioznog plemena pretvoriti u trgovačku republiku kada shvatite da vam se više isplati pustiti pogane susjede da se međusobno kolju i za to vrijeme ploviti oko svijeta.

Ono što sve te sustave religijskih prepucavanja, širenja mrežnih puteva, kulturnog i znanstevnog napretka povezuje je glavna novina u serijalu – gradski okruzi. Dok ste u prijašnjim igrama samo imali grad na jednom polju i onda u njemu gradili sve potrebne građevine, sada imate samo gradski centar, a onda na poljima koja ga okružuju morate graditi okruge. Da biste izgradili knjižnicu ili sveučilište morate izgraditi kampus negdje oko grada, a kampus dobiva bonuse ako je uz šume i planine, pa ga se ne isplati graditi u bilo kojem gradu i treba razmisliti gdje ćete što staviti.

Ono što sve te sustave religijskih prepucavanja, širenja mrežnih puteva, kulturnog i znanstevnog napretka povezuje je glavna novina u serijalu – gradski okruzi.

Isto ide i za ostalih desetak okruga i ne možete ih graditi koliko hoćete, već ste ograničeni gradskim stanovništvom pa ćete u najviše slučajeva moći izgraditi tri do četiri. Ostatak teritorija ćete na sličan način popuniti svjetskim čudima, posebnim građevinama ili farmama i rudnicima i ostalim nadogradnjama. Svaka od tih odluka ima nekoliko kombinacija u kojima djeluje efikasnije pa će vaši gradovi biti planski izgrađene mreže. Čitav sustav je jako uzbudljiv i zabavan te vas tjera na građenje specijaliziranih gradova.

Neki će vam gradovi uz planinske lance optimalno biti posvećeni znanosti ili religiji, dok bi to bio potpun promašaj u nekom priobalnom gradu gdje ćete htjeti graditi luke i trgovačke kvartove i ondje fokusirati ekonomiju i trgovinu svoje države. Ne samo da je igra time dobila potpuno novu dimenziju strategije i dugoročnog interesa kao i mogućnost strateških prevrata, već svakoj partiji i naciji daje posebnu draž i karakter. S tim se svojim gradovima vremenom povežete jer nisu svi isti, nakrcani najsnažnijim građevinama i poboljšanjima, već su logično i planski nastali kroz povijest čovječanstva i razvijali se ovisno o povijesnoj bajci vašeg naroda.

civilization-6-3

Kroz još jednu važnu povezanu promjenu prošlo je stanovništvo koje me neopisivo frustriralo u prijašnjim igrama. Sada u tonu čitave šestice jednostavno ima smisla. Određeno je dvama novim faktorima: housing i amenities, što zvuči kao komplikacija, ali je samo pitanje koliko kuća imate u gradu i koliko zabave nudite svojim stanovnicima. Ako imate primjerice pet kuća, a šest stanovnika, možete sagraditi farme ili plantaže da smjestite građane ili pak sagraditi poseban okrug samo za stanovanje koji će uvelike povećati broj kuća i privući novo stanovništvo.

Ako su pak vaši gradovi ružni i dosadni, ljudi neće biti produktivni koliko bi inače mogli biti, a u ekstremnim slučajevima će se pobuniti što je također bolje izvedeno nego prije. To su samo neke od brojnih sličnih promjena koje čine igru jasnijom i svježijom od prethodnika. Također nema više ručnog građenja cesta, već se one same stvaraju vremenom kuda prolaze trgovački putevi – potpuno ima smisla. Ili na primjer ako vidite more, dobit ćete bonus od 50% na istraživanje plovidbe što opet ima smisla. Zašto bi neka ekipa koja živi na vrh brda i ne zna za more brže savladala plovidbu od vas na plaži? Sve takve promjene imaju jednu zajedničku crtu, a to je da uklanjaju naporne i monotone mehanike, a ubacuju zabavne odluke koje čine osjetnu razliku od partije do partije.

Ako su pak vaši gradovi ružni i dosadni, ljudi neće biti produktivni koliko bi inače mogli biti, a u ekstremnim slučajevima će se pobuniti što je također bolje izvedeno nego prije.

Korisničko sučelje najvećim dijelom pomaže u tome jer je prilično jednostavno i brzo za koristiti. Veterani će se požaliti što je za neke stvari poput trgovine možda potreban koji klik više nego je to nužno, ali bi početnici takve stvari itekako trebali cijeniti. Grafički stil je ciljao na sličnu jednostavnost, ali je podijelio publiku. Meni se iskreno sviđa, dok je jako puno fanova serijala reagiralo izrazito negativno s kritikama da Civilization sada izgleda kao igra za mobitele ili čak da likovi izgledaju jezivo.

Jednu stvar vam mogu objektivno reći, a to je da Civilization 6 ne izgleda kao igra za mobitele. Pogotovo uz novi generator mapa koji radi zaista zanimljive svjetove, gradove s dušom koje aktivno gradite i širite kontinentom te neke napredne grafičke efekte, pravi je užitak vrtjeti mapom i upijati okoliš. Dobra stvar je da se vrti kao igra za mobitele, naravno može štucati malo kada pred kraj partije popunite svime i svačime najveću mapu u igri, ali iznenadili biste se kakva sve računala igru mogu glatko pokrenuti. A upravo radi grafičkog stila koji ne cilja na fotorealističan prikaz igra pritom izgleda prilično dobro čak i kada ju spustite na low postavke.

Upravo radi grafičkog stila koji ne cilja na fotorealističan prikaz igra izgleda prilično dobro čak i kada ju spustite na low postavke.

Priznajem jedino da novi način prikaza terena izvan vašeg vidokruga nije uvijek najzgodnije boje. Ako se nalazite u nekim gustim šumskim ili većim pustinjskim biomima, tekstura karte se može spojiti s opaženom okolinom i dogodit će se da neke stvari zbog toga propustite vidjeti. No iako mi se to dogodilo u par navrata u prve dvije partije, sada sam se već debelo naviknuo i ne predstavlja mi nikakav problem, pa mislim da se dojam stila o kojem se naveliko priča na kraju svodi na osobni ukus i nema opasnih posljedica po sam gameplay.

Dakle ovo je najdublja i najkompleksnija Civilization igra do sada, ali je toliko dobro složena da je sada pravi trenutak da u nju uskočite ako vas je serijal ikada privlačio idejom, a odbijao izvedbom. To govorim za novu ekipu, dobro nam došli, a što se strateških mačora tiče, vi već sigurno znate da Civ igre postaju bolje vremenom kada izađu brojni modovi i sav dodatni sadržaj. Tako je Brave New World ekspanzija uvelike poboljšala peticu, a ovo je već sada bolja igra od pune petice. Vremenom može postati samo bolja, a već je krcata dobrim idejama i opcijama da vam ne dosadi do idućeg proširenja.

Civilization 6 nije revolucija kakvu bi neki očekivali, ali mijenja i inovira dovoljno da pošalje sve dosadašnje nastavke u mirovinu.

95 Naša ocjena
  • novi gradovi i politika