Moderniziranje starih igara često je taktika igranja na sigurno. Međutim, nije baš lako napraviti odličnu preradu. Kad previše promijeniš stvari onda dobiješ igru koja nije sasvim vjerna predlošku (vidi Resident Evil 3). A kad ne promijeniš dovoljno toga postavlja se pitanje je li prerada samo izlika da se izmuze novac od fanova (vidi The Last of Us Part I). Upravo mi je iz tog razloga drago reći da je Dead Space zlatni primjer kako bi se prerade trebale raditi.
Početna cijena | Recenzirana verzija | Recenzentski primjerak |
60€ (PC), 80€ (konzole) | PlayStation 5 | Ustupio izdavač |
Modernizirani Dead Space je baš ona igra kakvu pamtite, samo proširena i poboljšana na mjestima gdje su promjene smislene i dobrodošle. Fino odmjerena količina novosti i promjena pomaže ovoj igri da ne djeluje zastarjelo 14 godina kasnije. Modernizirana je i cijena za koju ne bih volio da bude primjer ostalim preradama, ali o tome ću malo kasnije.
SVAŠTA S TOBOM AJZAČE
Mislim da će se svaki fan Dead Spacea složiti s tvrdnjom da priču originalne igre okvirno nije trebalo mijenjati. Zato je dobra vijest da je kostur radnje ostao isti kao i u originalu. I dalje je to priča o inženjeru Isaacu Clarkeu koji dolazi na svemirski brod USG Ishimura gdje otkriva užase nastale zavjerom jednog kulta. Ono što je drugačije u preradi jesu sitne nijanse u načinu na koji je priča ispripovijedana.
Priča je ista, ali je ispričana na malo izmijenjen način.
Na primjer, u preradi je sukob između protagonista i glavnog negativca osobniji. Dijalog je dobrim dijelom iznova napisan i dodan je niz animacija u kojima antagonist djeluje prijeteće. Tu promjenu uvjetuje činjenica da Isaac sada priča, tj. nije nijemi tip kao prije. Nije to prvi put da mu čujemo glas – raspričao se on i u DS2, ali je doživljaj priče ovdje itekako bogatiji zbog toga. Primjerice, Isaac sada javlja drugima o stanju na terenu, dajući samom igraču jasniji kontekst situacije. Sve to djeluje daleko prirodnije kad Isaac kao inženjer drugima govori što mora napraviti umjesto da mu oni to objašnjavaju s druge strane broda.
Odlična stvar za doživljaj priče jest da se ton dijaloga mijenja ovisno o Isaacovom zdravstvenom stanju. Lik zvuči smireno dok nije ozlijeđen, a kad mu je energija u drugoj polovici “svjetleće kičme” onda zvuči urgentno, rečenice su mu isprekidane i sl. Nije da mu se mijenja samo ton govora, nego baš čujete kako je glumac svaku izgovorenu liniju dijaloga odglumio drugačije. Znam da to nije prvi takav slučaj (u Marvel’s Spider-Manu imali smo sličnu stvar), ali ovdje to snažno doprinosi atmosferi. Bio sam napet kad god mi je energija bila pri kraju, a još napetiji kad sam čuo da Isaac zvuči kao da su mu dani odbrojeni.
Bio sam napet kad god mi je energija bila pri kraju, a još napetiji kad sam čuo da Isaac zvuči kao da su mu dani odbrojeni.
Vrijedi spomenuti da je je produbljena i pozadinska priča u odnosu između Isaaca i njegove djeve Nicole. Dodano je otprilike desetak sporednih zadataka koji razrađuju priču korisnim sitnicama i utječu na dijalog koji čujete pred kraj igre. Češće se također susrećete sa likovima licem u lice nego je to bio slučaj u originalu. Sve u svemu, priča koja je bila interesantna sad je dopunjena na smislen način tako da je postala još bolja. I najbolja stvar od svega – ništa značajno nije žrtvovano da bi se to postiglo.
MRTVI KUT
Promjene u gameplayu slijedile su istu mantru. Prerada generalno podsjeća na originalni Dead Space – ne na njegov nastavak, ne na akcijski spektakl iz trojke nego baš na onu mračnu, klaustrofobičnu avanturu na USG Ishimuri. Subjektivno bih čak dodao da je igra na Medium postavci težine postala izazovnija nego to pamtim. Imao sam dojam da se nije smanjila učestalost skupljanja stvari, ali sam uvijek jedva spajao kraj s krajem – baš onako kako to treba biti u ovakvim igrama.
Gameplay je proširen nekim novim idejama, ali ne podsjeća na Dead Space 2 nego baš na klaustrofobičnu avanturu na USG Ishimuri.
Štos je sada u tome što dodatno streljivo i liječenje sada ne pronalazite toliko često na glavnoj ruti, nego vas igra mami prema istraživanju sporednih prostorija i vraćanju na već posjećene lokacije. Uveden je tako sustav sigurnosnih propusnica (ne onih za COVID) kojima možete otključati određena vrata ili spremnike. Obično to funkcionira tako da vidite nekoliko vrata koja ne možete otključati, pa kasnije u igri dobijete propusnicu i onda se s njom vraćate da vidite što se nalazi iza zaključanih vrata.
To je dobra taktika za produženje trajanja igre i prerada doista traje malo duže nego original. Istovremeno je to dobra mehanika za stvaranje dodatne napetosti jer povratak na ranije posjećeno mjesto u preradi ne znači da vas ondje neće dočekati novi protivnici. Nikad niste u potpunosti sigurni da ste stvarno sami!
“Novi Dead Space” nije ništa mijenjao oko protivnika, barem ne na prvom prelasku. Arsenal je također sličan, uz nekoliko dodatnih načina alternativne paljbe; samo je promijenjeno kad dobivate koja oružja. U pravilu vam prerada daje oružja mrvicu ranije nego original. Ponešto je drugačiji sustav nadogradnje oružja i oklopa jer sada više nema otključavanja praznog prostora da bi se došlo do prave nadogradnje, nego svaka pojedinačna nadogradnja ima izravan učinak. Sad se također moraju pronalaziti ili kupovati predmeti kojima se otključava mogućnost da se primjene nadogradnje oružja.
Arsenal je uglavnom sličan kao i prije, samo je promijenjeno kad dobivate koja oružja.
Dinamika igre ostala je jednaka, no to ne znači da je sve identično. Raspored hodnika i prostorija negdje je promijenjen, a dodane su i nove vrste zagonetki. Primjerice, imate zagonetke s preusmjeravanjem struje iz jednog izvora u drugi, te raščišćavanja puta koji je blokiran masom mrtvog đubriva. Dijelovi s nultom gravitacijom sad su fleksibilniji jer igrač može slobodno letjeti kao u DS2 i DS3, dok se u originalu lansiralo od površine do površine. Sve su te promjene mahom pozitivne – u najboljem slučaju nećete ni primijetiti da su napravljene, a kad primijetite vjerojatno će vam biti jasno zašto su pojedine stvari mijenjali.
Usprkos svim promjenama, Dead Space je i dalje strašna i na trenutke neugodna igra. Tome možete doskočiti novom najnižom razinom težine (Story), u kojoj vam se energija obnavlja s vremenom, a i sami protivnici nisu toliko agresivni. Postoje čak i opcije pristupačnosti s kojima možete isključiti uznemirujuće scene ili si pojednostaviti gameplay, npr. eliminiranjem QTE mehanika.
Usprkos svim promjenama, Dead Space je i dalje strašna i na trenutke neugodna igra.
Ako pak naginjete na drugu stranu i tražite dodatni izazov, prvim prelaskom otključavate New Game+ u kojemu se pojavljuju snažnije Phantom varijante protivnika. Srećom, tu možete prenijeti svu opremu i otključati šesti level oklopa. U New Game+ modu također imate dodatni zadatak potrage za 12 fragmenata Markera. Ako ih sve pronađete, na kraju dobivate alternativni završetak igre. Igru nisam završio dvaput pa vam ne mogu reći je li to vrijedno truda, no dobro je da se nudi neki povod za još jedan prelazak.
Dead Space sam igrao u verziji za PlayStation 5 i tehnički se igra dobro držala, bez ikakvih rušenja ili usporavanja. Međutim, to ne znači da nisam naletio na nekoliko bugova, i to prilično iritantnih. Događalo mi se primjerice da zapnem među objektima (npr. ispod stepenica) i da se ne mogu izvući nikako drugačije nego da učitam zadnju snimljenu poziciju. Događalo mi se da pokrenem neku radnju (npr. podizanje oružja ili trgovanje) pa da me neprijatelji zaskoče i ubiju prije nego mi igra dopusti da reagiram. Dogodilo mi se i to da sam u jednom trenutku uspio prevariti igru – pobjegao od mini–boss protivnika da bi mi igra blokirala put do njega, a samim time i mogućnost da nastavim s igranjem. Sustav checkpointa postoji i ovakvi se bugovi mogu zaobići. Samo eto – to što je ovo prerada stare igre ne znači da je lišena nekih novih problema.
MRAČNO NA SEKSI NAČIN
Ono što bi svima trebalo biti očito jest to da je Dead Space najveću promjenu i napredak ostvario u vizualnom pogledu. Prošla je ipak čitava jedna generacija konzola između originala i prerade. Moram priznati da sam s vizualnog pogleda očekivao više, ali na kraju nisam razočaran dobivenim. Baš kao priča i gameplay, grafika je nadopunjena novim detaljima koji obogaćuju okoliš i prizore.
Baš kao priča i gameplay, grafika je nadopunjena novim detaljima koji obogaćuju okoliš i prizore.
Najviše su mi se svidjeli čestični efekti dima koji u nekoliko navrata izazivaju nelagodu jer jako dobro skrivaju protivnike. Pozdravljam i promjene na samim Necromorphima čije je komadanje sada mesnatije pa u većini slučajeva jasno vidite kad vaše oružje nanosi štetu na njihovom trulom mesu. Promjene u grafici generalno mi se sviđaju i nema sumnje da je prerada znatno ljepša igra od predloška. Jedini manje impresivan segment grafike bio mi je izgled likova, koji je razina ispod onoga što je nedavno dostavio The Callisto Protocol.
Verzija za konzole ima dva klasična načina izvedbe. Jedan u 4K s raytracingom pri 30 fps-a te drugi u 1440p u 60 fps-a bez raytracinga. Ja sam tip koji uvijek bira performance mod bez razmišljanja, ali u ovom slučaju iznenadio sam samoga sebe igrajući PS5 verziju u 30 sličica po sekundi. To jest, češće je to 40-50 fps-a pa igra u toj izvedbi djeluje jako glatko za razliku od spomenutog Callista. S obzirom na činjenicu da sjene imaju utjecaj na atmosferu ovakve igre, savjetovao bih vam da šansu prvenstveno date ljepšoj izvedbi ako igrate na konzolama. Možda i vas iznenadi.
Potencijalno najznačajniji napredak ostvaren je u pogledu zvuka. Ako vas ništa ne zastraši u Dead Spaceu, od zvuka ćete se sigurno naježiti barem jednom. Necromorphi se glasaju krajnje jezivo i nije nimalo ugodno kad njihovo drečanje čujete “iza sebe”. Napisao sam već da je glasovna gluma osvježila priču i dodala novu razinu uvjerljivosti, no to je tek dio onoga što donosi. Ugođaju još pomaže zvuk dubokog disanja pri trčanju, a kad čujete kako se Isaac pati kad je ranjen stalno vam je na umu da ste u opasnosti.
‘KO TO MORE PLATIT’?
Dead Space je dobio bolju verziju već izvrsne igre i to je dobra vijest. Manje je veselo što je cijena ovog proizvoda diskutabilna. Uvijek je nezahvalno raspravljati o tome što je nekome skupo, a što povoljno. Ipak, činjenica je da se Dead Space po standardnoj cijeni više isplati u verziji za PC nego na konzolama – razlika je ipak 20 eura. Štoviše, igru na PC-ju možete zaigrati u sklopu pretplate za manje od te razlike (15 eura). Nije to slučaj jedne igre, ali ovdje ipak pričamo o preradi 14 godina starog naslova pa se čovjek mora zapitati – je li 80 eura previše?
Posao nadopunjavanja i proširivanja ovog klasika odrađen je maestralno – igra je stvarno poboljšana u skoro svakom segmentu bez da se pretvorila u nešto što nikad nije bila. Idealan je to primjer kako već kvalitetnu stvar učiniti još boljom… i onda sve to dovesti u pitanje visokom cijenom. Sve što na kraju mogu reći jest da nećete zažaliti ako zaigrate preradu Dead Spacea… samo to učinite po cijeni koja odgovara vama, a ne Electronic Artsu.
Thanos
26.01.2023 - 17:09Uuu… tek sam sad napaljen. Podmazujem ventilatorčiće za duuugu vrtnju😀
312AE
26.01.2023 - 17:24Meni igra stigla danas i baš se instalira, zvuči sve super u recenziji,platili je 58 Eura fizičku verziju i to je skroz ok deal po meni. 80 bi bilo naravno malo previše, magična granica je 60 Eura. Roka se za čas. ☺️
SanKa
@312AE, 27.01.2023 - 09:53to za pc ?
312AE
@SanKa, 27.01.2023 - 10:36Neee,PS 5!
SanKa
@312AE, 27.01.2023 - 11:33gdje si nabavio 20 €jeftiniju verziju ?
312AE
@SanKa, 27.01.2023 - 16:29Imam rodbinu u Njemačkoj,pa sam često poslovno sim/tam ,pa mogu k njima naručiti.
Očeš stranicu ?
Otrovna_peCurka
@SanKa, 30.01.2023 - 15:11PsBalkan na IG-u 🙂 kupio sam 2-3 igrice od njih i sve radi.. i jos jeftinije platis 😄
PppPP
@312AE, 27.01.2023 - 20:34Sve priko 60 eura je previše. Ne znam dokle će se tako povećavat cijena s generacijom…
312AE
@PppPP, 27.01.2023 - 20:52Ahh,dok got budu mogli,ali zato nedam 80 Eura,te ne kupujem deluxe izdanja. Naravno ,da igre koštaju više u programiranju,ali nikad više gamera, te pol toga ,kaj oni sprogramiraju ,igračice i igrači opće ne traže niti netrebaju, budu se već naučili,pa makar par firmi propadne, ama baš za nikim se nebi plakala,svakog dana može doći neki novi talentirani developer. 🤷
mili1985
26.01.2023 - 17:38Prema onome što sam čitao, imao sam osjećaj da će dostaviti odličnu verziju i drago mi je da je. Žao mi je zbog cijene, ali dok nabavim Ps5, pokupiti ću je na nekom popustu.
Iceman73
26.01.2023 - 17:59Za par mjeseci rabljena…
Rick Sanchez
@Iceman73, 27.01.2023 - 09:33To si već napisao za ovu igru. Čekamo hat-trick 🙂
Iceman73
@Rick Sanchez, 27.01.2023 - 15:21Dok se odigra,za par mjeseci rabljena u pola cijene!
Iceman73
@Rick Sanchez, 27.01.2023 - 16:23Kad me već pratiš,da se ne čeka dugo…
mg
26.01.2023 - 18:37Neki imaju kapacitet da znaju šta je dobra igra
Lazy
26.01.2023 - 18:37Igrat ce se sigurno kad dodje na red, odlicna vijest da su odradili dobar posao s remakeom.
HoGGaR
26.01.2023 - 19:27Već sam ju skinuo preko EA Play Pro pretplate…definitivno isplativije nego davati punu cijenu za igru.
Iako su možda i zaslužili da im se da puni iznos s obzirom na to što su dostavili….a ne kao onaj nesretni Caliisto
Iceman73
@HoGGaR, 27.01.2023 - 15:22Si ga odigral?
HoGGaR
@Iceman73, 27.01.2023 - 15:24Još ne…danas od 17h će biti dostupan za igranje.
Iceman73
@HoGGaR, 27.01.2023 - 17:28Mislil sam na Calisto Protocol
PppPP
@Iceman73, 27.01.2023 - 20:35To nije nitko odigral 🤣
Pajo Paksu
@PppPP, 27.01.2023 - 22:04Odigrao ja i nije toliko loša igra koliko su je popljuvali.
Iceman73
@PppPP, 28.01.2023 - 10:37Ne kudi konja kojeg nisi jahal…
HoGGaR
@Iceman73, 01.02.2023 - 20:16Nisam ga igrao jer nisam čuo puno lijepih komentara koji ga preporučuju…pogotovo mi se ne daje puna cijena za njega.
Nekad na nekom dobrom popustu ga budem uzeo.
DS sam skinuo preko pretplate…i moram priznati da sam se poprilično razočarao zbog performansi jer ima dosta stutteringa koji kvari doživljaj.
sparrowpunk
26.01.2023 - 19:40Zašto je verzija za konzole skuplja?
seizure91
26.01.2023 - 22:20Obavezno se ceka rabljena sa njuskala
Emexs
27.01.2023 - 04:38Odlicno, jedva cekam da zaigram s obzirom da nisam nikad ovo je prava prilika .
Rick Sanchez
@Emexs, 27.01.2023 - 09:33Uf….ljubomoran sam ako će ti ovo bit prvi kontakt s DS-om
Emexs
@Rick Sanchez, 27.01.2023 - 15:43Kad mi neko kaze da je tako dobro, onda mislim da cu uzivati svaki sekund. Cim predjeme Plague bacam se na DS.
snooker
27.01.2023 - 08:00Igrap onda kad je izašla, ne pada mi na pamet igrati ponovo…
Motor City Bengals
27.01.2023 - 08:43Preskok…
Bojko
27.01.2023 - 09:09Izgleda kao igra koju bi jednako dobro preradio i neprežaljeni Vicarious Visions… sa tripl-ej cijenom.
YoyoOyOy
27.01.2023 - 09:20Ja sam definitivno za dobre remastere dobrih starih igara. Malo budem pričekao popusti kupio jer znam da valja.
SanKa
27.01.2023 - 09:53Zorane, zasto nisi naveo cijenu igre kao minus ? 80 € za 14 godina staru igru makar izgledala bozje je zlocin. ali sjebao si me sad s recenzijom, opet bih zaigrao ovo xD
mirkunjaaa
27.01.2023 - 10:24Igrat ce se 😁
monacor
27.01.2023 - 11:30Dva ili trinputa sam prelazio jedinicu, dvicu kednom, trojku nisam. Igra je kultna i definitivno će doći na red. Kad smo kod remastera, volio bih da prerade doom 3, on mi je bio horor za upišat gaće, ovaj doom i nastavak eternal su ok igre samo za opustit mozak, dobra muzika i rokaj. Ipak volim što npr kod dead space ima taj konstantni naboj u igri baš kao u doom 3.
Enrubius
27.01.2023 - 16:25Drago mi je da remake nije podbacio, kupit će se, al naravno na popustu, tek se nedavno dalo 80 evrića za Gow : Ragnarok. Nećemo pretjerivati.
PppPP
27.01.2023 - 20:38Da je ocjena 120, ne dajem 80 eura za 10h igranja
Pajo Paksu
27.01.2023 - 22:01Pročitao recenziju ne znam što bih rekao. Sve lijepo i kvalitetno napisano. Kupujem igru na kredit od 3 rate u ponedjeljak. I čim završim RE7 krećem sa igranjem.
Ako i naprave preradu DS 2 i 3 ne kupujem. Zadovoljan sam i sa ovima što imam za PS3.
Jedino DS 4 dolazi u obzir.
Cone3006
28.01.2023 - 00:10Stvarno dostojan remake(po ovome sto sam pročitao).Ne kao gta definitivno edition
GuybrushThreepwood
29.01.2023 - 01:13Skupo ! Kad padne cjena dolazi u obzir
Demon90
29.01.2023 - 21:28Fina recenzija. Definitivno cijena je prevelika čak i za PC da ne govorima o 80 eura za konzole.
Igre mislim da je vrijeme da sklopila nekakav sponzorski deal za novi PC pa da pretestanes žrtvovati taj FPS svako malo
Fenner
15.02.2023 - 10:20Da, uz Resident Evil najbolji hororac koji sam igrao. Malo sam gledao gameplay na youtubeu i meni igra izgleda brutalno. Šteta kaj nemam PS5, jer žrtvovao bih tih 80 eurića.
Orion92
26.02.2023 - 20:19Odlična igra.
kito
18.10.2023 - 14:05Super je igra, pogotovo za ljubitelje survival horror žanra i sve koji su igrali orginal
Mislim da su odlično napravili remake izgleda 5/5
Preporuka igrati sa slušalicama po noći 🙂