High on Life

Totalno (ne)logična avantura u galaksiji!

Dominik Vadas

High on Life jedan je od onih naslova na koje je teško ostati ravnodušan. Odgovorno tvrdim kako će svaki igrač nakon samo 10 minuta provedenih u igri točno znati hoće li ovo bizarno iskustvo biti njegova šalica čaja. Nije to ništa čudno, poglavito ako u obzir uzmemo činjenicu kako je za kreativni ustroj igre zaslužan Justin Roiland, poznatiji kao jedan od kreatora popularne animirane serije Rick & Morty. Dizajn likova, radnja i napose humor koji Roiland njeguje u seriji prilično su osebujni te u prosječnom gledatelju izazivaju jake reakcije – kako pozitivne, tako i one negativne. Zato valja odmah naglasiti kako High on Life većinu vremena podsjeća na gigantsku, osmosatnu epizodu Rick i Mortyja, u čemu svakako leži i njegova najveća snaga. Roilandova mašta i scenarij daleko su najjači pokretači ovog apsurdistana i ukoliko niste ljubitelj njegovog rada, High on Life mogao bi vam djelovati kao prilično prosječna pucačina iz prvog lica s veoma upitnim smislom za humor.

50€ PC Nabavljen preko pretplate

High on Life već u prvim trenucima jasno postavlja okvire i bez imalo suptilnosti pokazuje sve svoje uvrnute čari. Ako vam kažem da na samom početku igre izgled svoga lika birate u ogledalcu umrljanom kokainom kojeg vam je dodala vaša starija sestra, jasno vam je kako je ovdje riječ o igri koja se ne libi biti kontroverzna i drugačija. Vašu ilegalnu rekreaciju prekida misteriozan i iznenadan napad vanzemaljaca iz takozvanog G3 kartela koji su na Zemlju došli kako bi, pazite sad, konzumirali ljude kao opojno sredstvo. Ubrzo nakon toga, u pomoć pristiže pričajući pištolj Kenny te zajedno s njim bježite sa Zemlje dublje u galaksiju kako bi pronašli način za spas čovječanstva. Osim Kennyja, stvorit ćete savezništvo s propalim lovcem na glave Geneom, ali i s raznim drugim brbljavim oružjima koja također žele odmazdu protiv zloglasnog G3 kartela.

Sve ono što slijedi nakon toga, teško je opisati jer High on Life na svakom koraku pokušava biti sve bizarniji i smješniji. Sve što igrač treba znati je da se odjednom našao u totalnom kaosu galaktičnih razmjera koji nema nikakvog smisla, i na njemu je da se prepusti sveopćem ludilu. Detalje o priči, ali i šarenom svijetu oko vas uglavnom doznajete razgovorom s vašim naoružanjem i pomahnitalim NPC-jevima, što je i (po)najbolji adut čitavog naslova.

Pričaj puško, poludit’ ću!

Oružje protagonista krucijalan je faktor u svakoj pucačini, no High on Life ide korak dalje i igračevom arsenalu pridaje ključnu ulogu na pozornici. Vaše naoružanje nije tek puko sredstvo za tamanjenje neprijatelja i snalaženje u prostoru već pravi saveznik i suborac. Oružja iliti Gatliani živa su bića, svaki sa svojom osobnošću i šarmom. Svi oni podjednako su apsurdni i zaista djeluju kao da su ispali iz Ricka i Mortyja, što se najviše očituje u pištolju Kennyju, koji je zapravo Roilandova klasična izvedba Mortyja iz popularne serije.

Veselu družinu uz Kennyja čine i druga zanimljiva oružja poput psihopatskog noža Knifeyja koji doživljava seksualno uzbuđenje kada ga zabijate u nečije meso, nabrijane mitraljezice Sweezy i topa s poremećenim centrom za govor koji cijelo vrijeme govori lez do it. Oružja neprestano vrše interakciju s igračem i često reagiraju na ono što se oko njih događa. Bilo da se podbadaju, savjetuju ili pojašnjavaju i produbljuju radnju, njihov međusobni odnos počesto će vas nasmijati i tjerati da igrate dalje.

Oružja neprestano vrše interakciju s igračem i često reagiraju na ono što se oko njih događa.

Isto se može reći i za čitavu paletu NPC-jeva s kojima dolazite u kontakt. Kažu da je svemir čudno i neistraženo mjesto, no u to sam se najviše uvjerio kada mi je na ulici uletio prodavač koji mi po vatrenom popustu nudi vanzemaljske tjelesne izlučevine. Ako pitate High on Life, pogrešno je pitati zašto bi netko htio ekstraterestrijalno sjeme – važnije je da je na opakom popustu!

Problemi i teme kojima se bave raznorazni prolaznici s kojima razgovarate raznoliki su, no svi oni do najmanje pore prožeti su Roilandovim stvaralaštvom. Ne mogu dovoljno naglasiti kako igra naprosto vrvi od humora i ne postoji niti jedan element u čitavom naslovu koji se gradi bez komičnosti, što ponekad zna biti i mana.

Igra naprosto vrvi od humora i ne postoji niti jedan element u čitavom naslovu koji se gradi bez komičnosti,

Prije svega, Roilandov humor često se zasniva na beskrajnom sipanju dugih replika, dodatno produženih s raznim zamuckivanjima, prdcima, podrigivanjima i inim dragostima našeg fiziološkog sustava. Još važnije, njegov je humor ponekad besramno neinovativan i prvoloptaški: obične rečenice tako su smješnije jer imaju puno psovki, likovi su zanimljiviji jer imaju neku fizičku manu, postoji česta potreba za banalnim probijanjem četvrtog zida… Sve to lako može rezultirati zamorom i preopterećenošću, pogotovo kod igrača kojima ne odgovara takav tip humora.

Svi u igri pokušavaju biti smješniji od onog prethodnog, što ponekad stvara verbalni proljev u kojemu se nije najlakše snaći. Primjerice, znaju se dogoditi situacije u kojima u istom trenutku blebeću vaša sačmarica, različiti neprijatelji te preplašeni NPC kojeg spašavate. Kako bi se ovakve situacije izbjegle, High on Life ima postavku u kojoj možete ograničiti slobodu govora vašeg oružja kako biste pokušali sačuvati zdrav razum.

Nemojte krivo shvatiti, postoji u igri gomila dobrog humora koji se gradi na solidnom scenariju. Ne želim vam previše otkrivati, no kao primjer navest ću probleme vaše starije sestre i njenog dečka vanzemaljca koji nikako ne mogu shvatiti čiji ekstremiteti bi trebali ići u čije otvore.

Nadalje, High on Life obiluje referencama na popularnu kulturu i videoigre. Meta humor ide toliko daleko da u igri možete pogledati nekoliko opskurnih hollywoodskih cjelovečernjih filmova, i to uz aktivne komentare sudionika na kauču. Na moju radost, jedan od prikazanih filmova je i onaj u kojemu mlada srednjoškolka muku muči sa svojim dečkom kojeg je zli znanstvenik pretvorio u T-rexa. Tammy and the T-Rex samo je krunski dokaz kako ni nama običnim Zemljanima ne fali apsurda.

Osim parodiranja, moral i etika u igri također su apstraktni pojmovi koji se rijetko shvaćaju ozbiljno. Tako u jednoj situaciji likovi oko vas otvoreno diskutiraju koliko je ubojstvo djeteta gore od ubojstva običnog čovjeka. U drugoj situaciji zateći ćete potlačene medvjediće koji služe kao roblje i žale se zbog toga, no zapravo ne žele biti slobodni i mazohistički vole osjećaj porobljavanja. Za vrijeme čitavog prelaska humor će vas vrebati iza svake busije i doista je nezahvalno i teško opisati sve bezočne načine na koje će vas igra pokušati nasmijati.

Osim parodiranja, moral i etika u igri također su apstraktni pojmovi koji se rijetko shvaćaju ozbiljno.

U slučaju da to već nije jasno, High on Life nikako nije obiteljski naslov pa se smatrajte upozorenim. Unatoč tome, priča u igri ima iznenađujuće dubine te se u većoj mjeri fokusira na neke plemenite odrednice društva. Neće High on Life od vas izmamiti nikakve suze (možda od smijeha), ali ipak na kraju uspijeva poslati jednu lijepu poruku o moći prijateljstva, obitelji i zajedništva – začinjenu s tonom nasilja, vulgarnosti i genocida.

Što se vizualne prezentacije tiče, High on Life ipak nam je ostao ponešto dužan. Prekrasni i osebujni vizualni stil preslika je svijeta kakvog je Roiland zamislio u Ricku i Mortyju, toliko da će poznavatelji serije kroz igru sresti i neka veoma poznata lica, tek znatno izmijenjena. Dizajn svijeta zanimljiv je utoliko što je bizaran koliko i cijela igra, što je zapravo posljedica računalno generiranih nastambi koje su postavljene bez ikakvog smisla. Osim gradova i urbanih područja, na raspolaganju imate i nekoliko planeta s prašumskim ili pustinjskim motivima.

Dizajn svijeta zanimljiv je utoliko što je bizaran koliko i cijela igra, što je zapravo posljedica računalno generiranih nastambi koje su postavljene bez ikakvog smisla.

Grafika sama po sebi nije zakazala, no teško je o njoj govoriti objektivno jer igra nažalost pati od problema s optimizacijom. Problemi s oštrinom, izvođenjem i kojekakvi bugovi prisutni su i nakon nekoliko opsežnih zakrpa. Premda nema poteškoća koje bi igru dovele na razinu upitne igrivosti, ipak treba biti pošten pa reći kako bi neke igrače mogla zasmetati aljkava optimizacija.

Kad je riječ o zvuku, glasovna gluma na vrhunskoj je razini i brzo ćete se sprijateljiti sa svojom ubojitom družinom. No, glazbena podloga praktički je nepostojeća, a soundtrack se sastoji od užasne, generične i repetitivne SF glazbe koja mi je vrlo brzo počela ići na živce. Na moju veliku žalost, priča i humor samo su polovica onoga što će igrač iskusiti kroz svoje druženje s igrom. Drugi dio sastoji se od napucavanja, istraživanja te platformiranja koji se u ovom slučaju nipošto nisu pokazali kao bolja polovica hrabrosti.

Ko se meni smije, u njegovo čelo sačme dvije

Jednom kad iz ove fantazmagorične jednadžbe oduzmete čitavu plejadu manijaka u vašem šaržeru, High on Life postaje prilično pitomi FPS prožet segmentima platformiranja i istraživanja. Borba s neprijateljima iz vanzemaljskog narko kartela odvija se po raznim arenama i koridorima, izbliza te na daljinu. Ovdje do izražaja dolaze vaši Gatlijani, jer svako oružje uvelike se razlikuje po svojim sposobnostima i služi za različite dijelove borbe. Naravno, nož i sačmaricu koristit ćete u borbi prsa o prsa, dok će mitraljez i precizniji pištolj rešetati protivnike iz većih udaljenosti.

Izuzev razlike u vrsti naoružanja, svaki Gatlian posjeduje i posebnu sposobnost koja vam pruža veliku prednost u borbi protiv mnogobrojnijih zlikovaca. Primjerice, možete usporiti vrijeme, ispaljivati sluzave granate koje neprijatelje bacaju zrak ili ih pak zbuniti te natjerati da raspale po svojim suborcima. Vaši neprijatelji prilično su spužvasti, a tajna njihove izdržljivosti krije se, sasvim logično, u posebnoj vrsti vanzemaljskog izmeta koji im služi kao štit. Jednom kada ih odđubrite, lako će pasti dobro plasiranim hicem u glavu.

Vaši neprijatelji prilično su spužvasti, a tajna njihove izdržljivosti krije se u posebnoj vrsti vanzemaljskog izmeta koji im služi kao štit.

Nažalost, raznolikost neprijatelja prilično je poražavajuća. Tijekom odigravanja nagledat ćete se istih tijela, a jedina originalnost proizlazi iz okršaja s urnebesnim šefovima raznih službi unutar G3 kartela. Sukobi sa šefovima zanimljivi su i zabavni te je u tim trenucima lako zaboraviti na sve manjkavosti borbe.

Također, boss borbe su rijetki trenuci u kojima High on Life postaje imalo izazovan. Naime, zbog činjenice da neprijatelji pucaju iznimno sporo i predvidljivo te da vaš lik posjeduje regenerativno zdravlje, High on Life većinu vremena djeluje kao šetnja kroz park – natopljen krvlju i izmetom vaših neprijatelja.

High on Life većinu vremena djeluje kao laka šetnja kroz park – natopljen krvlju i izmetom vaših neprijatelja.

Premda je G3 kartel strah i trepet svemira, izgleda kako nisu puno uložili u svoje podanike. Nije rijetkost da se protivnici odjednom ukipe na mjestu i zaborave pucati, a možete ih uhvatiti i kako se bezglavo zabijaju u zidove. Još gore, animacije ubijanja nožem izbliza često su nespretne, da ne kažem bugovite, zbog čega sam ih uglavnom izbjegavao. Zbog svega toga borba mi je djelovala prilično osrednje i monotono te sam jedva čekao iduću porciju priče i zahodskog humora.

Vaša će oružja osim za borbu poslužiti i za kretanje po prostoru. Neke prepreke i prostorne zagonetke možete savladati samo pravilnim korištenjem posebnih sposobnosti vaših brbljavih kompanjona. Svjetovi po kojima se krećete sastoje se od više ruta koje vam se postepeno otvaraju kako vaš lik postaje sve opremljeniji. Primjerice, neki visoki dijelovi postaju dostupni tek onda kada se opremite jet-packom.

Backtracking je prisutan kroz glavnu kampanju, no ako to želite, možete istraživati u vremenu između misija. Istraživanjem možete naići na škrinje punjene vanzemaljskim pesosom, valutom koja vam služi za kupovanje nadogradnji za vašeg protagonista/icu te jačanje oružja. Kretanje po levelima postaje zabavnije kako igra odmiče, no ne mogu reći kako sam se ludo zabavljao skakutajući naokolo. Osim meksičkih svemirskih pesosa, možete sakupljati i kartice, ali i naići na posebnu opremu za vaše Gatlijane. Ima u igri i sporednih misija, no veći dio istraživanja ipak se svodi na sakupljanje resursa i jačanje vaše opreme.

High on Life mogli bismo opisati koristeći čitavu paletu izraza, no teško da bi jedan od njih bio “uobičajen”. Upravo zbog toga smatram kako igra zaslužuje vašu pažnju, tim više što je igra dostupna i preko Game Passa. Koliko će vam se svidjeti ovisit će o vašem smislu za humor, ponajprije o vrsti komičnosti na kakvoj počiva Roilandov rad. Ako izuzmemo humor, što je vrlo značajan dio igre, High on Life postaje tek uobičajena pucačina, no i takav će biti naslov kojeg nećete tako skoro zaboraviti.

High on Life zabavan je i krajnje bizaran naslov čija će vrijednost ovisiti o tome volite li vrstu humora kojim vas igra neprestano zasipa.

77 Naša ocjena
  • smiješna igra, ako vam humor odgovara
  • svako oružje je posebno
  • zabavne boss borbe
  • raznolikost neprijatelja
  • problemi s izvođenjem
  • znatno slabiji dojam ako vam ne odgovara Roilandov osebujan smisao za humor

Dominik Vadas

Beznadni zaljubljenik u naslove koji ga vode u svijet prošlosti ili mašte. Glavni porok u životu su mu sportske igre. Osim gamepada, u rukama često drži knjige, sportske rekvizite, zemljopisne karte i svog mačka.