Psychonauts 2

RA-RA-RAZPUTIN!

Neke su videoigre mostovi nostalgije. One dobre nostalgije koja te vrati u bezbrižne dane, posjedne te uz ekran i drži ti osmijeh na licu. Takve igre zapravo ne želiš završiti jer te strah da sličnu razinu zabave nakon toga nećeš pronaći još jako, jako dugo. Ali, nostalgija je strašno slatka i teško je odoljeti igranju.

Ako ste odrasli uz platformere poput Marija, Crasha, Spyra, Bugs Bunnyja ili Harryja Pottera – Psychonauts 2 je igra koja će za vas biti godišnji odmor od svih okova modernog gaminga.

59,99€ PC Nabavljen preko Xbox Game Pass

Psychonauts 2 je svjestan da mnogi ljudi ne poznaju prethodno gradivo ovoga serijala. Originalni je platformer izašao prije čak 16 godina, a ključan dio priče ispričan je u VR ekskluzivi Rhombus of Ruin koju je igralo još manje igrača. Zato prije početka nove avanture igra prepričava sve što se ranije dogodilo i pritom obavlja dobar posao uvođenja igrača u čudni svijet psiho-agenata zvanih Psychonauts.

Psychonauti imaju mogućnost ući u tuđi um pomoću astralne projekcije, te unutar mozga poraziti njegove traume koje su prikazane u obliku maštovitih levela s preprekama i protivnicima kao što su loše ideje, kajanja ili napadaji panike. Friški član ekipe Psychonauta je Razputin ‘Raz’ Aquato, klinac koji je pobjegao iz cirkusa jer mu obitelj nije prihvaćala njegove psihičke sposobnosti. Aquatovi su bojažljivi prema psiho-stvarima jer je netko na njih bacio kletvu koja kaže da će svi umrijeti utapanjem u vodi. Raz se pridruživanjem Psychonautima mora suočiti upravo s tom kletvom, ali i osudom roditelja jer je pobjegao od njih.

Ako vas je ovaj zaplet zaintrigirao – bez brige, ima toga još. U redovima Psychonauta nalazi se izdajnik, a Raz u potrazi za njime razotkriva priču koju bi najstariji agenti rado pomeli pod tepih. Mali Razputin osim toga ima ulogu „novog klinca“ te se mora nositi sa zafrkancijama ostalih učenika, skrivajući od njih simpatiju prema kćeri šefa Psychonauta koju je poljubio u prvoj igri.

Priča Psychonautsa 2 netipično je bogata za jedan platformer te se dotiče vrlo ozbiljnih tema. Fobije, ovisnosti i emocionalne nestabilnosti centralne su teme koje se ovdje obrađuju. Svaki lik ima neki svoj problem, npr. voditeljica Psychonauta je opsjednuta zarađivanjem novca, jedan od članova se boji kritika ostalih ljudi, itd. Sve je to isprepleteno suptilnim, ali nadasve kvalitetnim humorom koji nikada ne ismijava probleme nego razbija njihovu ozbiljnost tako da ne deprimira igrača. Npr. tema bijega od kuće nije za šalu, ali Razputinova mama u šali dobaci: „Opraštam ti što si pobjegao od kuće – da nema djece koja bježe od kuće, ne bi bilo ni cirkusa.“

Humoristično obrađivanje ozbiljnih tema nije specifična novost za Psychonauts 2 jer je na identičan je način funkcionirala i prva igra. Razlika je samo što Psychonauts 2 odvodi tu formulu na još višu razinu. Leveli kroz koje se manifestiraju psihički poremećaji sada su vizualno detaljniji i lakše je razaznati ideju iza njih, tj. njihov vodeći motiv. Rekao bih da hardver ovoga puta nije značajnije kočio ekipu te su se stvarno usudili maštati neke lude stvari. Rezultat su fenomenalno kreativni leveli koji svojom originalnošću slove za neke od najboljih levela u platformerskim igrama uopće.

Tema jednog od levela tako su osjetila i tu Razputin priča s likovima u obliku nosa i uha, dok izbjegava prepreke golemih lamatajućih jezika te vozi kombi Feel Mobile okupljajući bend za koncert u psihodeličnom okruženju. U drugom pak levelu sudjelujete u kuharskoj TV emisiji gdje u ograničenom roku morate pripremiti jelo tako da prase pretvorite u prženu slaninu, jelo priložite sudcima i u konačnici ih šopate hranom dok ne puknu. U trećem se levelu Razputin kreće pomoću kugle po vrludavim stazama i ruši čunjeve koji predstavljaju uspomene propale ljubavi koja je počela na prvom spoju u dvorani za kuglanje.

To su samo neki od primjera, da ne spominjem level dizajniran po fobiji od zubarskog pregleda. Način na koji Psychonauts 2 prezentira i rješava psihičke zavrzlame nije ozbiljan – jer to fantazija ni ne treba biti. Umjesto toga je neopisivo šarmantan i nikad nije toliko očit da igraču sve doslovno crta nego mu dopušta da sam spoji točke i protumači si prenesena značenja. Vrhunske su one priče koje funkcioniraju na dvije razine – onoj prikazanoj i onoj sugeriranoj, a priča Psychonautsa 2 je upravo takva.

Isto tako je vrlo rijetka pojava da jedna igra ima ovakvu simbiozu priče i dizajna samog okoliša te gameplaya u njemu. No, Psychonauts 2 pametno balansira između svog luckastog i prizemljenog dijela. Ne istražujete cijelo vrijeme krajolike tuđih umova nego se između misija slobodno krećete bazom Psychonauta. Tu gameplay daje malo slobode te nagrađuje istraživanje time što potiče skupljanje karata i ljubičastih kristala za razvijanje lika.

Želim to naglasiti jer se u početnih 2-3 sata čini da igra uopće nema takve segmente te da je isključivo linearna. To mi je i jedan od prigovora jer u početku igra svako malo prekida igrača režiranim animacijama, tj. cutscenama. Kad kažem svako malo mislim da se doslovno svaku minutu-dvije igraču oduzima kontrola nad likom i kreće priča. Nisu te cutscene dugotrajne i mogu se prekinuti, ali se pojavljuju i kad nije bilo potrebno usmjeravati kameru prema likovima. Tijekom igranja mi je došlo da kažem: „Daj mi pusti da igram!“

Srećom pa su likovi simpatični i često vas nasmiju svojim karakterom, čudnim navikama ili nespretnim ponašanjem. Osim toga, često prekidanje igre cutscenama postane rjeđe u kasnijim dijelovima igre – kao da su se developeri naknadno dosjetili da neke stvari mogu ispričati i u hodu.

Mehanika gameplaya se u suštini nije mnogo mijenjala od originala. Osnovne moći poput telekineze, levitacije i pirokineze su i dalje tu, samo se mogu nadograđivati na više razina. Neprijatelji su dizajnirani tako da za svakog pali jedna moć, npr. brzi napad panike prvo treba usporiti, te su borbe dinamične i zabavne. Posebno su interesantne boss bitke koje su među boljima u platformerskim igrama jer igraču uvijek daju više posla od pukog izbjegavanja napada i udaranja protivnika.

Težina igre je odlično pogođena i sviđa mi se sustav da jedna greška igrača ne vraća na checkpoint, ali ako izgubi svu energiju onda cijelu stvar mora početi ponovno. S druge mi se strane ne sviđa to što ne postoji opcija ručnog spremanja pozicije u igri, čak ni kad se izlazi iz nje, iako vjerujem da bi to mogli dodati kroz ažuriranje.

Psychonauts 2 traje otprilike 12-13 sati što se tiče glavne priče. Kasnije se možete vratiti na već posjećene levele kako biste skupili sve ono što vam je promaknulo prvi put, ali generalno nema nekog velikog povoda za ponovni prelazak – ipak ovo nije toliko role-playing igra da bi imala New Game+ ili nešto slično. E sad, je li to minus? Ako ste na PC-u i Xboxu, igra je dostupna u sklopu pretplate na Game Pass pa je to lako prihvatiti. U slučaju verzije za PlayStation konzole cijena je korektna (449 kn), ali ipak imajte na umu da je ovo igra za 3-4 popodneva i ne baš više od toga.

Ako ništa, svaki je trenutak proveden sa Psychonauts 2 jako ugodan i u vizualnom i u auditivnom segmentu. Glazba je kao sašivena po mjeri ove igre i jako mi se sviđa to što se glazba „kreće“ s igračem: kad Raz stoji na mjestu onda je tišina, čim krene trčati kreće i glazba. U grafičkom pogledu igra nije rapsodija poput Ratchet & Clanka za PS5, ali to nadoknađuje dražesnom estetikom i vizualnim stilom koji se ponekad mijenja ovisno o svijetu/umu u kojemu se nalazite. Opet se najviše ističu likovi koji su toliko čudnih oblika da je baš svaki poseban na svoj način. Ako cijenite igre Tima Schaffera (npr. Grim Fandango, Brutal Legend, Broken Age) onda ćete se ovdje osjećati kao kod kuće jer je Psychonauts 2 vrhunac njegove estetike.

Psychonauts 2 vrijedilo je čekati 16 godina i mislim da nitko nije svjestan kvaliteta ove igre dok ju sam ne zaigra. Ja sam u njoj istinski uživao i rado bih htio da ta avantura nikada ne završava. U idealnom svijetu model igara kao usluge bio bi savršen za Psychonaute i ovo je igra kojoj bi se redovito vraćao kad bi svaka 2-3 mjeseca dostavljala nove sezone/misije/sadržaje. Ali, nismo takve sreće pa treba cijeniti ono što je tu. Pogotovo kad se radi o najmaštovitijem platformeru unazad nekoliko godina.

Ne znam koja je sada metrika uspjeha za Tima Schaffera i njegovu Xbox obitelj, no nadam se da spavaju mirno i zadovoljno jer su uspjeli opravdati kultni status prve igre i dostaviti nastavak s još jasnijom vizijom onoga što su si zacrtali. Psychonauts 2 je doista unikatna igra na tržištu i ako vas smeta sto tisuća remastera i kukate kako su svi izgubili maštu – dugujete si Psychonauts 2. Toliko je dobar.

Označeno sa: ,

Kako bi Razputin rekao: "Holy Mama. Wow. Wow. Wow. Wow."

• ima neke od najmaštovitijih levela u žanru platformera