Beyond Blue

dokumentarna igra

Lovro Maroševac

Morski svijet je dio našeg planeta koji je nedovoljno istražen. U ronjenju sam gotovo 15 godina te obožavam svaki put kada zaronim i budem pod reflektorima riba i njihovih susjeda. Zato me svaka igra o ronjenju privuče jer shvaćam koliko je taj život bogat i zanimljiv. Ništa manje nisam očekivao ni od Beyond Bluea – najnovije igre o podmorskom svijetu.

Videoigre se u većini slučajeva oslanjaju se na iskustvo igranja, a ne učenja. Međutim, upravo je potonji segment glava i rep Beyond Bluea. Naslov E-Line Media nije akcijski fokusirana igra, već tjera igrača da nauči ponešto o životu dubokog plavetnila. Tome svjedoči činjenica da je Beyond Blue zapravo inspiriran Plavim Planetom 2, dokumentarnim filmom BBC-a.

Glavna protagonistica u Beyond Blue je Mirai, znanstvenica i istraživačica, čija je želja za morskim životom stigla još u ranom djetinjstvu. Njena baka bila je istraživačka žena ronilac koja je svoju ljubav prenijela na mladu unuku. Mirai je obučena u napredno suho ronilačko odijelo uz specijaliziranu disalicu koja joj omogućuje da duži vremenski period ostaje pod vodom. Glavni aspekt njenog istraživanja svodi se na testiranje tehnologije pomoću koje možete skenirati, pratiti i analizirati podvodne životinje. Naravno, sve to se nekoliko puta prenosi uživo jer je u igru ukomponirana poznata fraza iz današnjeg vremena – ako nije na internetu, nije se dogodilo.

U Beyond Blue većinu vremena provodite skenirajući kitove, morske pse, hobotnice i ostale živine.

U Beyond Blue većinu vremena provodite skenirajući kitove, morske pse, hobotnice i ostale živine. Što više skenova odradite, to ćete imati bolji uvid u život ovih morskih bića. Svaki uron ima određene zadatke koje morate ispuniti. Iste nalazite tako što dođete do određene bove i pomoću zvukova dobijete signale gdje se morate sljedeće uputiti. Postoji nekoliko razina morskog svijeta koje svakim uronom istražujete. Kako igra odmiče, tako se vi spuštate sve dublje i dublje. Sunce vam na površini omogućuje odličnu vidljivost, ali u mračnim dubinama se morate oslanjati na vulkanske aktivnosti i svjetiljku na ronilačkom odijelu.

U skeniranju vam pomaže pomalo futuristički dron nalik na mantu. Pomoću njega, nakon skeniranja životinja, doznajete više stvari o samim bića – jesu li ili nisu bolesni i slično. Moram napomenuti kako je kamera na dronu fiksirana i često se znalo dogoditi da mi je teško okrenuti se na pravu stranu. Ne samo to, prilikom namještanja je znala ući unutar životinja pa je to izgledalo pomalo nespretno. Smatram da je trebala biti puno otvorenija za upravljanje jer vjerujem da ne bi bilo toliko problema koliko ih se našlo.

Osim spomenute protagonistice, u Beyond Blue upoznajemo suradnike Andrea i Irinu te sestru Rei. Iako je narativni segment slaba strana Beyond Bluea, što je sasvim logično jer je fokus na učenju, ipak se uspijeva razaznati karakter svih likova. Mirain entuzijastični dojam najviše se očituje od trenutka kad se upoznajemo s njom, a pogotovo u trenucima bliskosti s jednom obitelji kitova ulješura. Irina je pragmatična i dosadna žena koja će iskoristiti istraživanje kao zakladu za svoju biotehnološku kompaniju. S druge strane, Andre je zaštitnički nastrojen tip kojega previše brinu negativne efekti ljudskih djela na ocean. Ren je buntovna tinejdžerica koja se brine o staroj i senilnoj baki kada starije sestre nema doma.

Kao što sam napisao, naracija u ovoj igri nije na samom vrhu pa tako i glasovna gluma pati zbog toga. Likovi su površno razrađeni i ne osjeća se nikakva povezanost, odnosno emocionalno se ne možete stopiti s njima. Puno je bolje odrađen prikaz podvodnog života, čak i prijetnje s kojima se suočavaju. Nakon svakog ronjenja Mirai se vraća u svoju podmornicu, gdje obavlja razgovore sa svim likovima na kraju napornog dana. E-Line Media pokušava igrača navesti na osjećaj suosjećanja prema Mirai, uvodeći obiteljske probleme, no bezuspješno – najviše zbog dosadnih dijaloga. Ipak, ono što donekle uspješno uspijeva prikazati je povezanost Mirai i glavne obitelji kitova ulješure.

Naracija u ovoj igri nije na samom vrhu pa tako i glasovna gluma pati zbog toga.

Kad smo kod podmornice, ona nudi podosta mogućnosti. Osim spomenutih razgovora s ostalim likovima, vrlo važna stvar za vas u analiziranju životinja je i 3D stol. Da odmah pojasnim, tamo možete aktivirati prikaz skeniranih morskih bića i, ovisno koliko puta su vam bili na radaru skenera, ponovo vidjeti njihova ponašanja.  U podmornici još postoje i manje bitne stvar s kojima možemo odraditi interakciju, kao što su promjena pjesama na uređaju za puštanje istih, pogled na vanjski dio podmornice i slične stvari. U nekim trenucima me podsjetilo na Subnauticu, no puno mirnije i bez mogućnosti gradnje.

Nakon završetka misija na uronima, otključaju vam se dvominutni BBC-jevi videozapisi koji pokazuju ono što ste kroz određeni uron morali odraditi. Vrlo je poučno i iz njih možete dosta naučiti o strasti znanstveno-istraživačkih ronilaca za poslom koji rade. Uz to, prikazani su i problemi – ne samo oni koji djeluju na život u oceanu, već i na ljude koji zbog svog oblika posla pate od ne viđanja svojih obitelji.

Nakon završetka misija otključaju vam se dvominutni BBC videozapisi koji pokazuju ono što ste kroz određeni uron morali odraditi.

Beyond Blue je poluotvorenog svijeta jer vam ne daje mogućnost odlaska u druge regije. Svaki uron je u granicama jedne razine oceana, koja je relativno velika, a ako pokušate izroniti ili otići nešto dublje, nevidljivi zid vas sprječava da u tome uspijete. Ipak, nakon završetka glavnog dijela, igra vam nudi mogućnost Free Dive opciju slobodnog ronjenja pa se možete vratiti na mjesta kojih se želite prisjetiti ili skenirati ono što još niste. Kratkog je vijeka pa sam osobno sve završio unutar tri sata, ali moram priznati da sam zbog količine zadataka imao osjećaj da traje puno duže.

Ugođaj podmorja je odličan, što zbog prikaza oceanskog života, što zbog glazbene podloge. Morske životinje vrlo su vjerno prenese u igru i njihova fizika je pohvalno odrađena. Vrlo rijetko se dogodilo da manje ribe prođu kroz kamenje ili samu Mirai. Na samom početku se možda tako neće činiti, ali vizualni dio je vrlo dobro odrađen i vidi se trud koji je išao prema tom dijelu. Iz E-Line Medije potrudili su se dočarati doživljaj igranja pa tako djeluje da je ocean beskrajan. Druga strana medalje pak pokazuje da model glavne protagonistice ipak djeluje previše ukočeno i nešto slabije u odnosu na životinje. Beyond Blue vrti se bez ikakvih problema na računalu te izvedba ni u jednom trenutku ne pati od sadržaja koji se prikazuje na ekranu.

Beyond Blue žrtvovao je narativni aspekt igre kako bi se oslonio na onaj edukativni. Svojim alatima želi podići svijest o problemima u oceanu, ali i pokazati tajne koje taj svijet nudi. Istraživanje, gledanje dokumentarnih videa i analiziranje ponašanja životinja donijet će vam znanje koje niste imali prije igranja ove igre.

Recenzija je rađena na digitalnoj kopiji igre u izdanju za PC. Kopiju igre ustupio nam je njezin izdavač.

Vrlo površna priča nalazi se u sjeni edukativnog sadržaja Beyond Bluea. Beyond Blue nudi predivnu atmosferu zbog koje ćete se prepustiti relaksaciji i uživanju promatranja morskog svijeta, što vas ponekad dovodi do osjećaja kao da je vrijeme stalo.

• odlični dokumentarni videozapisi