Cities: Skylines

gradonačelnik betmen

Dvanaest dugih godina prošlo je od zadnje kvalitetne gradonačelničke simulacije, SimCityja 4. To su vam tri mandata u kojemu stvarni gradonačelnici stignu steći slavu, kandidirati se za predsjednika, izgubiti i nastaviti kao da se ništa nije dogodilo, poskliznuti se i onda završiti u zatvoru. I izaći iz zatvora. I pritom se još svakodnevno baviti ranojutarnjim džogiranjem.

Bilo je u međuvremenu i kojekakvih alternativa zastarjelom SimCityju, poput City Lifea i kasnije Cities XL-a, no ti su naslovi od igrača tražili određene kompromise u tehničkom pogledu. Svi dobro znamo kako su prošla dva zadnja neslavna povratka SimCityja, pa stoga ne čudi što su se ljubitelji žanra morali opredjeljivati za slične igre drugačijeg fokusa, kao što su Tropico, Banished ili Cities in Motion. No taman kad je izgubljena nada, stiže nam spasitelj.

Cities: Skylines nova je igra proizvođača upravo spomenutog Cities in Motiona, ali nije njegov direktni nastavak. Dok se CiM fokusirao na promet, Skylines predstavlja klasičan pristup izgradnje i upravljanja gradom. Ipak, nešto je tu ostalo i od CiM-a, tako da je promet glavna stvar oko koje se sve vrti u Cities: Skylinesu. Prometni čepovi su ovdje briga svih briga i korijen svih nevolja. A u isto vrijeme to su i problemi koje je nevjerojatno zabavno rješavati. Makar i psovali prilikom toga.

Radi se ovdje o igri koju se vrlo brzo pohvata, ali se baš ne može u potpunosti prokužiti ni nakon dvadesetak sati igranja. Mehanika je razumljiva i osnove je lako shvatiti. Međutim, na greškama uvijek otkrivate nešto novo i uviđate koliko su neke stvari u igri isprepletene uzročno-posljedičnim vezama.

Zahvaljujući jednostavnoj mehanici, grad se izgradi lako – ali ga je izazovno držati pod kontrolom.

Bolje rečeno, lako je izgraditi grad, ali izazovno ga je držati pod kontrolom jer uvijek morate žonglirati s onim što želite napraviti i onim što morate napraviti da bi ostvarili tu želju. Dosta često trebate rušiti izgrađeno da biste napravili nešto bolje i pametnije, trebate npr. žrtvovati jednu zgradu da bi čitavom susjedstvu mogli podići vrijednost tako da im izgradite park, školu ili nešto treće. Planiranje unaprijed može vam tu mnogo pomoći, ali za svaki dobar plan treba vam i dobra financijska podloga. U početku tako primjerice nemate novaca za neke skupe i lude nadvožnjake, a kasnije za njih nemate mjesta pa morate rušiti ono što ste već napravili.

No pored tog žongliranja između trenutnih i dugoročnih planova, provlači se i sustav napredovanja kojim otključavate nove objekte i mogućnosti, poput uzimanja kredita ili kupovanja dodatnih regija. Kad izgradite malo veći grad dobivate i opciju stvaranja kvartova ili distrikta, a s njima i odabir specijalizacija. Na primjer, određeni dio grada možete zadužiti za šumsku industriju, a drugi za rudarstvo ili poljoprivredu. Isto tako, kvartovima možete donositi odredbe za poticanje ili zaustavljanje nekih stvari. Primjerice, ako želite da vam građani budu zdraviji i da duže žive onda im zabranite pušenje. Tim odredbama na mikrorazini potičete razvoj grada onda kada on u cjelini stane – dok čekate priljev novca i pojavu interesa za doseljavanjem novog stanovništva.

Distrikti i zakoni su dva najistaknutija noviteta koje Cities Skylines donosi u svoj žanr, a iako bi se dalo raspravljati koliko su to stvarno „nove“ ideje, to je u ovom trenutku manje bitna stvar. Sve i da nije toliko inovativan, Cities Skylines je naslov kakvog se čekalo već gotovo 12 godina. Dobar je taman koliko je zadnji SimCity bio loš, i to se najbolje vidi u tome što se nakon toliko vremena veselimo jer ponovno možemo graditi velike gradove na velikim mapama i te si mape sami sređivati po volji u editoru koji dolazi zajedno s igrom.

Za razliku od SimCityja, ova igra nema nikakav oblik multiplayera, ali ima zajednicu igrača koja je u svega nekoliko tjedana napravila na tisuće modova i dodatnih sadržaja za igru. Podrška za te modove je skoro presudna stvar u čitavoj priči jer ako vas u Cities: Skylinesu nešto i zasmeta, to si vjerojatno možete riješiti modovima. Na primjer, ako ne želite da svaku napuštenu zgradu morate sami rušiti, jednostavno skinete mod koji će to obavljati automatski. Najbolje od svega je što za to ne trebate ni izlaziti iz igre jer je Steam Workshop vidljiv i u njezinom glavnom meniju. Jedino što bi vas moglo zasmetati kod korištenja modova jest to što tada ne možete ostvarivati achievemente.

Da biste skinuli i instalirali mod za igru ne trebate ići dalje od njezinog glavnog menija.

Osim modova i dodatnih sadržaja također možete preuzeti gradove drugih igrača te na taj način vidjeti s kojim su idejama oni projektirali svoje metropole i kako su pristupili rješavanju energetskih, stambenih, transportnih, ekoloških i svih drugih problema s kojima se morate suočiti u igri. Među dostupnim gradovima možete naći neke stvarno lude kreacije koje vam možda potaknu maštu da pokušate izgraditi nešto još luđe. Dobra je stvar da za one koji se žele baviti samo „idejnim građenjem“ igra nudi i mod sa svim otključanim objektima i mogućnostima te opciju za nepresušan gradski proračun.

Jedino što nećete naći je mod koji bi značajnije proljepšao Cities: Skylines. Nije igra sad toliko ružna da vas peku oči od toga, ali većinu vremena izgleda nekako isprano. Ima tu nekih zgodnih detalja, primjerice kad po boji možete prepoznati gdje je voda zagađena, ali u cjelini ne ostavlja neki pozitivan dojam kao ostatak igre. Fali definitivno malo živosti, fali izmjena vremenskih doba i uvjeta, fale sudari na cesti, maratoni na ulicama, štandovi za referendume, ribiči na obali i takve nebitne sitnice koje bi razbile stalno jedan te isti prikaz grada.

No bez obzira na to, dok god imate ideju što sljedeće želite izgraditi, ako treba i iz temelja, vaši gradovi neće biti isti. Ili drugim riječima – sve dok vas pucaju arhitektonske ideje dotad je i Cities Skylines zabavna igra. Po prihvatljivoj cijeni od 28 eura s njom jednostavno ne možete promašiti, definitivno ni približno tome kako ćete promašiti kad napravite prvo raskrižje u svom gradu. Srećom po sve nas ambiciozne, ovdje gradonačelnici ne idu u pritvor. Barem ne do neke buduće ekspanzije kojoj se već sada veselimo.

Lako je kad vam se začepi nos. Lako je i kad vam se zatvori probava. Ali jao vama kad ste gradonačelnik pa vam se začepi promet na svakom drugom raskrižju u gradu…

• zabavno
  • izazovno