HCL.HR

Recenzija

DiRT 5

Arkadni raj

Hrvoje Smoljić

DiRT Rally i DiRT možda dijele ime, ali su vrlo različite igre. Rally je teška, tvrdokorna i beskompromisna simulacija koja zorno prikazuje težinu tog sporta u njegovoj punoj slavi. DiRT je, s druge strane nešto opušteniji po pitanju simluacijskog aspekta i do sada je donosio hibridno iskustvo koje je koračalo tankom granicom između simulacije i arkade. Iako na tržištu postoji interes za dobrim simulacijama vožnje, potražnja za pristupačnijim trkačkim naslovima još je uvijek značajno veća. Stoga ne čudi kako je Codemasters s novim nastavkom DiRTa odlučio otići u potpuno arkadnom smjeru.

Početna cijena Recenzirana verzija Recenzentski primjerak
54,99€ PC Ustupio izdavač igre

Da, dobro ste pročitali – DiRT 5 napušta sve pretenzije na realizam i totalna je arkada od gasa do volana. Napravljen je značajan napor da ovo bude raznovrsna igra u pogledu disciplina, staza i automobila, a sve je naštimano s isključivom namjerom da igraču ponudi brzu i pristupačnu zabavu.

Prije svega, igra donosi robusnu karijeru, arkadni mod, online i splitscreen multiplayer te novi Playgrounds mod. Karijera se sastoji od 375 raznoraznih utrka u različitim disciplinama povezanih mlakom pričom o novom vozaču koji se mora dokazati u svijetu relija. Iskreno, ne bih ni doživio da priča uopće i postoji da se tu i tamo svojim milozvučnim glasovima nisu oglasili Nolan North i Troy Baker kao nositelji cijele radnje.

Raznovrsnost i brojnost disciplina su prava zvijezda karijere.

Umjesto priče, glavna zvijezda karijere je raznovrsnost trkačkih disciplina. Zaboravite na konvencionalni reli u kojem se sami utrkujete sa satom, 99% disciplina direktno suočava igrača s drugim vozilima. Tu su A do B sprintovi, driftanja po zamrznutim jezerima, “Gymkata” staze s preprekama, penjanje po planinama, vožnje u ekstremnim uvjetima, klasične gradske utrke i druge discipline. Osim raznolikih staza, gotovo svaka disciplina podrazumijeva svoj set automobila. Među njih 60-tak, nađe se ponešto za svakoga, bilo da se radi o klasičnim ili modernim reli vozilima, 4×4 terencima te kojekakvim egzotičnim i super automobilima.

Šarolika postava automobila osigurava ponešto varijabilnosti u voznom modelu koji je generalno gledano vrlo pristupačan. Gdje DiRT Rally nudi dubok sustav vožnje koji ne prašta greške, tu DiRT 5 nudi vozila jednostavna za upravljanje s manjim fokusom na borbu s vlastitim vozilom, a više sa stazom i protivnicima. Štoviše, radi se o jednom od najzabavnijih arkadnih sustava vožnje gdje je letanje po stazi i izvođenje driftova standardna pojava, a svaki trenutak utrke može nalikovati kakvom nabrijanom blockbuster filmu. Sve često izgleda kao kombinacija Motorstorma i Drivecluba, a to ni ne čudi s obzirom da je dio tima zadužen za DiRT 5 radio i na tim igrama.

Vozni model je izrazito pristupačan i zabavan, a utrke često vrlo atraktivne.

Ono gdje se još vidi utjecaj Drivecluba je u dinamičnim vremenskim uvjetima. Sustav prije svega izgleda apsolutno prelijepo – voda je mokra, snijeg je hladan, blato je prljavo, a grmljavina zasljepljuje. Osim vizuala, vremenske neprilike imaju potencijal transformirati utrku u nešto neočekivano. Ono što počne kao ugodna vožnjica zemljanom stazom vrlo brzo se može pretvoriti u olujom potopljenu kaljužu koja donosi smanjenju vidljivost i nešto otežanije upravljanje. Ipak, stvar izgleda toliko dobro da sam svaku utrku priželjkivao što ekstremnije uvjete kako bi igrinom photo modu dao što više atraktivnih prizora kakve vidite na slikama.

Završiti svaku utrku znači dobiti novac i iskustvo s kojim se kupuju automobili i otključava kozmetika za njihovo uređivanje, dok se samo u karijeri zarađuje i reputacija koja otključava dodatne utrke. Svaka utrka u karijeri ima i set dodatnih zadataka koje igraču zadaje glavni sponzor, a čije ispunjenje donosi veće novčane nagrade. Nije to ništa pretjerano zahtjevno, ali pomaže začiniti utrke kada osim puke pobjede na pameti imate da u njihovom tijeku morate u zraku dodirnuti tri protivnika ili provesti 30 sekundi driftajući. S obzirom na jednostavan vozni model, svakako preporučam da odmah po ulasku u igru težinu prebacite na tešku ili vrlo tešku kako bi izbjegli situacije gdje utrke završavate i po 20 sekundi prije idućeg protivnika.

DiRT 5 ima jedan od najljepših sustava dinamičnih vremenskih neprilika.

Međutim, karijera je samo dio onoga što DiRT 5 nudi. Marketing je dosta pažnje posvetio Playgrounds modu. Isti dozvoljava kreiranje vlastitih staza u kojima cilj može biti pobjeda u klasičnoj utrci, savladavanje raznih prepreka ili skupljanje bodova izvođenjem atraktivnih poteza. Mod ima dosta potencijala, ali predmeta za izgradnju staza je relativno malo pa je maštovitost u njihovom iskorištavanju od ključnog značaja. Ako vam nedostaje mašte, mod je već krcat impresivnim kreacijama igrača koji su maksimalno iskoristili ograničen prostor za izgradnju.

Iako daje igri dodatnu vrijednost, arene Playgroundsa blijede u usporedbi s dinamičnim, otvorenim stazama ostatka igre pa sam više vremena provodio u klasičnom multiplayeru. On je podijeljen između klasičnog utrkivanja i “party” modova Vampire, King i Tansporter. Vampire mod, gdje je jednom igraču s vampirskim autom cilj uloviti sve druge igrače kako bi ih također pretvorio u vampire, daleko je najzabavniji dok su King i Transporter varijacija na sličnu temu nošenja predmeta i osvajanja bodova. Za online igranje žalosti jedino nedostatak privatnih lobija što znači biti osuđen na igranje s nasumičnim igračima s iste platforme. S druge strane, igra podržava lokalni split-screen koji donekle spašava taj aspekt multiplayera.

Playgrounds je opsegom pomalo ograničen pa veća zabava leži u klasičnom multiplayeru.

Bolniji je ipak izostanak podrške za volane, a Codemasters obećava oba riješiti budućim zakrpama. Bez brige, u igri je maksimalno moguće uživati i s kontrolerom, ali bih isto volio da sam mogao izvući svog vjernog Thrustmastera za pokoju utrku. Zasad nema konkretnog datuma kada podrška za volane stiže, a bojim se kako će se mnogi trkački entuzijasti ohladiti od igre dok ona stigne.

Osim vremenskih uvjeta u vizualnom pogledu svakako bih izdvojio prikaz terena i dinamičnost staza koje su nakrcane detaljima. I ostatak igre izgleda dosta dobro na PC-u, ali se tu još uvijek se radi o cross-gen naslovu pa nije ni za očekivati neke sulude vizuale iz budućnosti. Igra ima tek desetak grafičkih opcija, a izostaje ona za ray-tracing koji se spominje tek unutar grafičke postavke za kvalitetu izgleda oblaka. Po pitanju sučelja igra se vratila urbano šarenilo s žuto-rozim neonskim stiliziranim menijima koje kao da je radio netko tko misli da zna što je „kul“. Nije joj to uzeti za zlo jer se uklapa s često festivalskom tematikom natjecanja, ali osobno više volim nešto malo čišće. Slična je priča i s soundtrackom i raznovrsnim pjesmama koje odlično pogađaju ton igre. Zgodan detalj je da je pjesme osim u menijima moguće čuti i za vrijeme utrka kroz zvučnike na određenim dijelovima staza.

Igri bolno nedostaje podrška za volane, a multiplayeru privatni lobiji za igranje s prijateljima.

Igru sam testirao na i7-7700K procesoru s Nvidiom 1080Ti uz solidne rezultate. Moram spomenuti kako ultra postavke ne opravdavaju značajan pad frameratea budući da se izgledom gotovo uopće ne razlikuju od high grafičkih postavki uz koje sam igru na 1440p rezoluciji gurao u stabilnih 60-tak fps-a. Ono što mi se svakako moram pohvaliti su ultra-brza učitavanja koja neovisno o tome ulazili li vi, izlazili ili restartirali utrku traju tek dvije do tri sekunde. Vjerojatno je dizajniranje igre na nove konzole tome malo pomoglo.

U konačnici, čini se kako se Codemasters odlučio za dobitnu formulu gdje će u budućnosti nuditi dva polarno različita pristupa utrkivanju – DiRT Rally za ljubitelje tvrdokornih simulacija i Dirt za ljubitelje arkadnog pristupa utrkivanju. Ako upadate u drugu skupinu, DiRT 5 je definitivno igra koja ima potencijal da vas dugo drži okupiranim. Ima svojih problema i nedostataka, ali je izuzetno pristupačan te laserski fokusiran isključivo na to da vam ponudi zabavno iskustvo jednom kada gume dodirnu šljunak.

Dirt 5 u potpunosi napušta sve simulacijske aspekte prethodnika te donosi živopisnu arkadnu zabavu koja neće nikoga ostaviti ravnodušnim.

83 Naša ocjena
  • pristupačan i zabavan arkadni vozni model
  • raznovrsnost disciplina i staza
  • dobra grafika, naročito vremenske neprilike
  • multiplayer modovi
  • arene Playgrounds moda su premale, a i nedostaje mu objekata za izgradnju staza
  • nema podrške za volane
  • multiplayer nema privatne lobije

Hrvoje Smoljić

Strastveni igrač svega što je RPG. Kada se ne troši u nekom MMO-u, u konstantnoj je potrazi za novim gaming iskustvom koje će mu proždrijeti dušu.

Komentari (19)

  • 312AE

    11.11.2020 - 16:28

    Supač, zadovoljan recenzijom i ocjenon, meni dovoljno kao lunch trkalica, nadam se da bude Dualsense tu još poboljšal iskustvo.

  • deanHR

    11.11.2020 - 16:45

    Rekli su da bude podrška ga volane na izlasku

    • RickBarry

      @deanHR, 11.11.2020 - 17:24

      Meni je to malo tužno. Mislin, napraviš racing igru i ne podržiš volane odmah po izlasku. Možda san to samo ja idk.

    • deanHR

      @RickBarry, 11.11.2020 - 18:54

      Za takvu igru definitivno.

    • Sinek

      @deanHR, 11.11.2020 - 21:31

      ovo je mario kart bez banana

  • Lovac

    11.11.2020 - 18:48

    Nema podrške za volan, najgori vozni model u Dirt serijalu do sad, svi auti praktički isti, nema pravog setupa; dubina karijere? Tehnički strašni prosjek za današnje pojmove. Inače se ne žalim na ocjene, ali kod driving igara sam primjetio da recenzije dosta odstupaju od stvarnog stanja i ovo nikako ne zaslužuje biti u domeni 80+, za to igra već mora biti stvarno jako dobra. Ovako visoka ocjena na žalost mnoge će uvjeriti u kupnju, a Dirt 4 koji je bio dalko od savršenog bude tata-mata prema ovoj arkadnoj igrici (namjerno umanjenica). Poštujem mišljenje autora, daleko od toga, ovo je više kao upozorenje ljudima da prvo probaju jer nije jeftina, a već su i “frknuli” Year 1 pass za samo 35 eura.

    • Hrvoje Smoljić

      @Lovac, 11.11.2020 - 19:09

      Većina kritika koje sam ja čuo je od ljudi koji su vidjeli Dirt u imenu i odmah pomislili na Rally i onda imali i takva očekivanja što je po meni skroz promašeno.

    • Lovac

      @Hrvoje Smoljić, 11.11.2020 - 21:09

      Donekle i to. Osobno sam očekivao Dirt 4 nastavak, ova igra bi bila ok više kao neki spin-off (tipa Dirt: Showdown). Ovako baš da je nastavak sim-cade serijala, meni ne paše kao takav. Al eto, moje osobno mišljenje. Da se igrati, naravno.

    • Sinek

      @Lovac, 11.11.2020 - 21:39

      cekaj da taketwo uzme uzde u ruke pa ces vidjeti sto je year pass… zeljeti ces da ih je ea kupio

  • Samson

    11.11.2020 - 19:57

    Šteta što su otišli skroz na arkadu, taj semi-arkadni model mi je odgovarao. Kad je model skroz arkadni po meni se izgubi osjećaj da vozis drugo auto nego svako postane isto…

  • kuky90

    11.11.2020 - 20:21

    Izbacuju taj Dirt svaku godinu kao da je call of duty, svak ima iste aute, samo mjenjaju staze. A i ni jedna njihova igra nije izdana kompletna, nego puna DLCova. Imam na steamu dirt 4, dirt rally 2.0 i dirt rally 1. Tolko sitne razlike da to nisu istine.

  • Sinek

    11.11.2020 - 21:36

    dirt 3 na steroidima, samo fali onaj “duuude you have to upload this to youtube” lik, ali zato je tu donut media

  • James Hunt

    12.11.2020 - 07:50

    60 eura iskreno mislim da ne vrjedi. Cini mi se kao zabavna igra ali definitivno nije moj djir. Nema podrske za volane jer ce ju mali koji sim racer zaigrat. A budimo realni koliko vas casual racera ima volane

  • Zoran Zabac

    12.11.2020 - 08:09

    WRC najbolji i najzanimljiviji rally

  • SanKa

    12.11.2020 - 09:05

    samo malo, kako moze imat ne podrsku za volane ? skresat ocjenu za 30 odmah

  • James Hunt

    12.11.2020 - 15:28

    Pa realno vjerujem da je ova igra bolja na controleru..

  • James Hunt

    12.11.2020 - 15:29

    Pa realno vjerujem da je ova igra bolja na controleru

  • anto989

    07.12.2020 - 22:30

    Ovo ću uzet sigurno, ali na nekom popustu. U Dirt 4 je odličan omjer arkade i simulacije i još uvijek ga igram. Napeto točno koliko treba hahah. Prema pročitanom u recenziji petica je više arkada ali se nadam da će na težim postavkama biti ok.

  • Strange Man

    15.01.2022 - 10:51

    Nedostatak rally utrka ovo po mom mišljenju je sramota za naslov “Dirt”. Inače, nakon dirt rally 2.0 ovo je dječji vrtić ili recimo nekakava igra za djecu. Igrao sam na Hard levelu i nisam imao nikakvih problema za 10 dana odigrati i planirati igru. Definitivno jedna od najlakših platina. Zašto samo 0, 7% ( psn profile ) završilo igru je dokaz koliko je igra dosadana nakon nekog vremena sa glupim blještavim efektima nakon kojih ova izgleda više kao cirkus, a ne trkaća igra.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?