Expeditions: A MudRunner Game

VALJA NAMA PREKO

Boris Koroušić

Volite li šetati šumom udišući svjež zrak na suncu, možda onako opijeni mirisima prirode ubrati pokoji cvijet i sklapati šansone kao kakvi mekušci? Onda ova igra nije za vas, jer ćete ovdje probijati guste šume u masivnim mašinama, ostavljajući za sobom kratere, udisati ispušne plinove i uvjeravati druge da sve to činite u ime znanosti, jer se eto neka močvara malo povukla. Ali da, ima i sunca.

40€ PC Ustupio izdavač

Expeditions: A MudRunner Game je spin-off MudRunner serijala i jedno ugodno iznenađenje. Taj MudRunner “univerzum” činio se relativno strogo definiran kao serijal igara isključivo orijentiran na štos bacanja igrača u probleme s gušćim ili rjeđim blatom, a u odvažno nazvanom SnowRunneru su ubacili dodatni zaplet da se nađete u probleme sa plićim ili dubljim snijegom. Za one koji možda nisu upoznati, riječ je o vozačkim igrama fokusiranim na izazove putovanja od točke A do točke B po jako nepristupačnom terenu uz uvijek isti zadatak: prevoženje tereta.

U ovoj igri uvedeno je malo više raznolikosti u zadacima i ciljevima vašega putovanja, za što mogu reći da je osvježavajuće. Uskačete u cipele istraživača neometane prirode kojeg razne firme zapošljavaju i financiraju mu ekspedicije u divljini. Riječ je o zadacima koji će od vas tražiti da istražujete razloge onečišćenja određenih rijeka ili povlačenja močvara ili jezera, slat će vas da tražite olupine starih brodova ili pak popratite stanje starih ruševina. Sa sobom ovdje umjesto tereta nosite opremu za kojekakva mjerenja. Ipak nismo zagazili u sferu nečega što bi se moglo nazvati pričom, ali lijepo da imate različite motive za zgrabiti volan.

Uskačete u cipele istraživača neometane prirode kojeg razne firme zapošljavaju i financiraju mu ekspedicije u divljini.

Prije nego prijeđem na gameplay moram malo komentirati komičnu nelogičnost ideje, koliko god ona bila dobrodošla novost. Prijašnji nastavci su vas bacali na teritorije sa kakvom takvom infrastrukturom, premda ste se i tada mogli zapitati nije li jeftinije izgraditi nekakvu cestu nego trošiti masivne količine goriva na kretanje velikih kamiona po neprohodnom terenu. U pojedinim situacijama govorimo i o potrošnji do 15 L/min!

Ovdje pak istražujete potpuno netaknutu prirodu i cestama ni traga. Šalju vas da istražite neku gustu šumu u ime istraživanja i boljitka prirode, a vi sjedate u svoju beštiju i hladno pokrčite trećinu šume manevriranjem između onih stabala koje ipak ne možete srušiti. Znate ono kad stripovski heroji iz Marvelovih ili pogotovo DC filmova spase grad, a ne ostanu ni dvije cigle jedna na drugoj… Slično je i u Expeditionsu. Kad biste barem imali kakvu letjelicu ili dron da preleti ta područja…

Šalju vas da istražite neku gustu šumu u ime istraživanja i boljitka prirode, a vi sjedate u svoju beštiju i hladno pokrčite trećinu šume…

Od arsenala spravica koje imate na raspolaganju naveo bih dvogled, snažno vitlo kojim se možete izvući iz čupavih situacija, sonar za mjerenje dubine nekog vodenog tijela u vašoj blizini, dron itd. E da, ipak imate i dron… ali je kratkog dometa pa je to obrazloženje zašto morate porušiti pola šume da vidite što priroda krije iza nje.

Na svom putovanju najviše morate paziti na razinu goriva. Odete li nekom dužom rutom, možda ćete potrošiti previše goriva i ostati u nemogućnosti završiti misiju. Primjerice, uključivanje pogona na sva četiri kotača dodatno crpi gorivo, no vjerujte da bez njega nema smisla nigdje ići, jer sa pogonom na dva kotača nećete daleko. Taktika ispuhivanja guma da biste povećali dodirnu plohu pomoći će vam da se uspnete uz kamenitu strminu, no brže će oštetiti vaše gume ako nije riječ o savladavanju spomenutih strmina.

Na svom putovanju najviše morate paziti na razinu goriva.

Oštetiti se može dosta različitih dijelova vašeg automobila, a posljedice se itekako osjete. Svoja vozila možete i lijepo podešavati, odnosno dotjerati funkcionalno i/ili estetski, a izbor nije ni presiromašan, ni prebogat. Teren je zaista užasan i vrlo često ćete se iznenaditi kuda sve igra očekuje da se probijete – stoga vam savjetujem da se prije svega naoružajte strpljenjem, ono je za ovu igru prijeko potrebno. Ako ništa, ne morate brinuti da će vam kiša pokvariti planove. Vremenski uvjeti su nažalost uvijek isti – vozi se samo po suhome.

Novitet je u Expeditionsu da možete angažirati i određenog specijalista, tj. ljude koji će poći s vama na to putovanje i pružiti vam dodatne mogućnosti. Hidrolog, logističar, operater, itd. Morate ih zamisliti u glavi, doduše, jer koga god poveli sa sobom, u kabini ćete vidjeti samo svog lika. Od svih specijalista najviše preporučujem operatera, ako vam nije zadan neki drugi, jer mrvicu pospješuje domet drona. Kasnije vam kažem zašto je to bitno.

Novitet je u Expeditionsu da možete angažirati određenog specijalista.

Sadržaja ima i više nego dovoljno. Nakon nekoliko uvodnih misija negdje u Coloradu, dva glavna bioma su pustinja Arizone i šumoviti predio Karpata gdje imate na izbor po tridesetak ekspedicija. Izbor je tu ipak prejaka riječ, jer ćete rijetko kad imati opciju birati između više ponuđenih ekspedicija. One se otključavaju nekim čudnim redoslijedom. Ekspedicije su u startu definirane težinama od easy do very hard, ali nema nekog postupnog otključavanja težina nego nakon jedne lagane misije možete dobiti vrlo tešku. Osim glavnih misija, putem ćete naići i na one sporedne, tako da imajte na umu da ovo može biti jedna jako duga igra, ciljate li ju prijeći uzduž i poprijeko.

Nažalost, već nakon par ekspedicija ćete imate osjećaj da ste vidjeli sve što igra ima za ponuditi. Zadaci unutar misija traže ili da se dođe do određene točke ili da se dođe do određenog generalnog područja, na karti označenog krugom određenog promjera, kojeg onda morate istražiti kombinacijom vožnje, dvogleda i drona. One kompliciranije će od vas u istoj misiji tražiti kombinacije tih dvaju vrsta zadataka. I to je to…

Nažalost, već nakon par ekspedicija ćete imate osjećaj da ste vidjeli sve što igra ima za ponuditi.

Istraživanje spomenutog kruga naveo bih kao najveći minus ove igre, jer ni dron ni dvogled nemaju snažan učinak. Neistraženost područja na mapi vidite kao fog of war u strateškim igrama a osim pogleda na mapu imate samo postotak istraženosti izražen u kutu ekrana. Taj postotak jako sporo raste, jer dron kao da vidi samo metar ili dva ispred sebe, a dosta je kratkog dometa uz činjenicu da ima i limit nadmorske visine, pa ga u nekim situacijama nećete moći ni koristiti. Najbolja taktika je da se provozate svakim kvadratnim metrom što iziskuje mnogo goriva, a što je još gore i mnogo vremena. Ovaj naslov baš zna biti proždrljivac vremena – često i na frustrirajući način, npr. izgubite sat vremena igranja bez ikakvog postignuća.

Expeditions je vizualno jako lijepa igra. Doduše, modeli vozila ne izgledaju toliko realistično kao prije, mrvicu se primjećuje određena doza dodatnog artističkog stila, dok priroda na trenutke “oduzima dah”. S tehničke strane je igra bez ikakvih zamjerki, isto vrijedi i za glazbenu podlogu. Jedino bih volio da uvedu malo više živosti u okruženje. Možda pokoji gradić ubaciti makar bio rijetko naseljen, ili malo i faune ubaciti uz svu tu floru.

Da ovu ekspediciju privedemo kraju… Expeditions: A MudRunner Game je osvježavajuća prinova u svom serijalu jer daje dodatnu motivaciju za probijanje kroz užasne terene. Cilj misija zna lijepo varirati, a prostora ima za jako kreativne razloge putovanja. Nažalost, ta kreativnost se ne odražava u samoj srži gameplaya koji je često ponavljajućeg karaktera, na trenutke i zaista naporan. Dojam je blago razočaravajući – ne zato što je igra loša, nego baš zbog toga što je uvedeno dosta ugodnih noviteta koji se na malo bolji pogled ipak pokazuju blago površnima. Expeditions tako ostaje pokazatelj onoga u što bi se ovaj serijal jednog dana mogao pretvoriti. Da bi se to dogodilo, ne bi bilo loše pružiti podrška razvojnom studiju kupnjom ove igre, barem na kakvom popustu.

Expeditions će vas poslati na zanimljive avanture u ime znanosti i boljitka prirode. Zabaviti se možete pod uvjetom da se opremite se s mnogo goriva... i još više strpljenja.

• inovativna promjena u konceptu naspram prethodnih igara
  • oku ugodna grafika
  • mnogo sadržaja
  • frustrirajući sustav istraživanja podružja
  • blago ponavljanje i površnost

Boris Koroušić

Dok su drugi klinci njegove generacije tukli "kantera", obožavao je 2D strategije poput tamo nekog StarCrafta i Red Alerta 2. Loš u multiplayer pucačinama pa se izvlači da voli kad igra ima priču i dobar dijalog. Bahato tvrdi da je na tipkovnici bolji u sportskim igrama od većine za kontrolerom.