Valkyrie Elysium

Valkira hoće ići na more

Hrvoje Smoljić

Nitko vam neće zamjeriti ako niste čuli za serijal igara Valkyrie Profile. Ako izuzmemo Valkyrie Anatomiu koja je izašla za mobilne uređaje prije nekoliko godina, prošlo je više od desetljeća od prave, velike Valkyrie Profile igre. Radi se tu uglavnom o RPG igrama s borbom na poteze koje inspiraciju za likove i radnju crpe iz Norveške mitologije. Unatoč popularnosti i kultnom statusu u određenim krugovima, Square Enix je očito smatrao kako u 2022. godini to neće proći pa su novi nastavak odlučili pretvoriti u akcijski hack’n’slash RPG. Valkyrie Elysium na prvi pogled možda izgleda kao dijete Niera i Devil May Crya, ali ispod površine se nažalost krije tek prosječna akcijska igra.

70€ PlayStation 5 Ustupio distributer

Odine, zašto si me ostavio?

Za razliku od prethodnih igara u serijalu gdje je cilj bio usporiti ili zaustaviti Ragnarok, Valkyrie Elysium je smješten u svijet u kojem se Ragnarok već dogodio. Odin se već potukao s Fenrirom i nakon sukoba toliko onemoćao da nije u stanju spasiti gotovo uništeni svijet. Tu na scenu stupate vi, valkira po imenu Maria, čiji je zadatak pročistiti neprijateljske duše i pronaći davno izgubljene artefakte te ih dati Odinu kako bi se oporavio i vratio natrag sve što je izgubljeno.

To je otprilike to. Priča je simplistička koliko može biti i u devet misija zadatak vam je samo gore navedeno – ubijati neprijatelje i pronaći određene predmete. Mariji se u njenoj zadaći kroz igru pridruže četiri Einherjar ratnika koje je moguće prizvati u borbi. Iako imaju vlastite motive za pridruživanje glavnoj junakinji i kroz igru komentiraju neke njene događaje, osobnosti su im otprilike na razini kartonske kutije.

Priča je bazična, a osobnosti likova su na razini kartonske kutije.

Iskreno, to mogu reći za sve od ukupno osam likova koliko ih ima u igri. Čak je i od doslovno prve sekunde jasno tko je tu glavni negativac, a predvidljiva je i tematika u kojoj valkira od hladnog i slijepo lojalnog vojnika prelazi u empatijom ispunjenog borca za čovječanstvo.

Igra također pokušava progurati isprazan svijet i Dark Souls ili Nier melankoličnu vibru, ali često sam bio dojma da je uzrok toga više nizak budžet nego artistička vizija. Tonom ponekad zna pogoditi, ali nema tu onog da sama arhitektura ili dizajn neprijatelja priča svoju priču. Ne, ovdje se ne sretne gotovo niti jedan NPC, neprijatelji su strahovito generični, i u nekolicini sporednih misija ne saznate ništa pretjerano zanimljivo. Na kapaljku je moguće dobiti informacije o svijetu skupljajući cvijeće koje predstavlja duše umrlih ljudi, a koliko ste skupili određene vrsta cvijeća imat će i utjecaja na konačan rasplet igre. No, s obzirom da je 90% priče tako generično, zanimljive varijacije u tih zadnjih 10% i nisu neki spas.

Zato se Kratos mučio

Igra je strukturno podijeljena u poglavlja i svako poglavlje se odvija u jednom velikom isprepletenom levelu. Vizualno možda izgledaju veliko, ali leveli u suštini nisu pretjerano kompleksni. Svaka misija unutar poglavlja baci vas na neku drugu lokaciju u kojoj do sada niste bili i nema tu puno prostora za istraživanje ili otkrivanje nečeg zanimljivog.

Ako je jedna stvar u vezi ove igre iznad prosjeka onda je to borba. Igra odlično prikazuje svu moć koju jedna valkira može imati i odmah vam bude jasnije zašto se i veliki bog rata Kratos toliko s njima mučio u svojoj igri. Stvari počnu dosta sporo, ali se prolaskom kroz igru sustav borbe postepeno otvara i u drugoj polovini stvari zaista lete.

Igra dobro prodaje fantaziju moći kontroliranja jedne valkire.

Maria se u svakom trenutku može opremiti s dva oružja i četiri magije, ali i prizvati svoja četiri Einherjar ratnika koji ne samo da se aktivno bore protiv protivnika nego i ojačavaju Marijine napade određenim elementima. Sustav borbe sačinjen je od combo napada koji se dobiju kombiniranjem laganih i teških udaraca, skakanja, blokiranja i izbjegavanja. Sami napadi ovise o opremljenom oružju i iako njih ima 15-ak, razlike postoje tek između različitih vrsta kao što su mačevi, koplja i slično.

Osim toga, vjerojatno najkorisnija sposobnost koju Maria ima na raspolaganju je Soul Chain. Kao što ime kaže, radi se o lancu s kojim se može privući udaljenim protivnicima i tako značajno povećati mobilnost u borbi. Ima tu i usporavanja vremena pri pravovremenom blokiranju ili izbjegavanju napada, ali ne očekujte ništa pretjerano precizno niti zadovoljavajuće kao u igrama poput Bayonette.

Valkira na raspolaganju ima brojna oružja i magije koji borbu čine dosta zabavnom.

Ono što pomaže u tome da borba ne bude samo bezumno lupanje po tipkama jest sustav elementalnih snaga i slabosti. Ukratko, svaka magija, Einherjar kojeg prizovete i svaki protivnik ima afinitet prema određenom elementu – vatri, ledu, struji ili svjetlu. Ako protivnik iznad sebe ima malu vatricu, znači kako je slab na taj element i kako će mu on nanositi više štete.

No, nisam rekao kako je sustav savršen i glavni razlog tome je strahovito niska raznovrsnost i generičnost neprijatelja. Rekao bih da ih ima ukupno desetak uz razne elementalne varijacije, napadi su im vrlo simplistički i generalno ih je vrlo jednostavno poraziti. Čak ni boss protivnici nisu pretjerano teški i opetovano prizivanje Einherjara i korištenje jednog solidnog combo napada je dovoljno je da ih se vrlo brzo porazi. Svaki put kada ih pobijete, bacit će hrpu resursa koji vam pune zdravlje, energiju za magije i prizivanje Einherjara pa pametan menadžment tih resursa nije pretjeran faktor.

Prrotivnike je prelagano poraziti, a i fali im raznolikosti.

Još gore, pojavljivanje neprijatelja u levelima je ekvivalent visokoj travi u proteklim Pokemon igrama. Njih 10 se samo stvori iz zraka, pobijete ih, napravite 20 koraka i tako opet i opet i opet. Unatoč solidnoj borbi, ovo postane vrlo monotono i repetitivno, naročito kad se razvuče na 15-ak sati koliko igra otprilike traje.

RPG elementi su također vrlo površni. Svaki ubijeni neprijatelj baci određenu količinu resursa i s istima je moguće nadograditi oružja i valkirine vještine. Uglavnom se sve svodi na isprazno povećanje statistika, a rijetko tu i tamo sijevne nešto korisno za Mariu ili njene Einherjare. Nažalost, svaka korisna vještina služi samo da dodatno olakša već ionako laganu igru pa je ponekad možda bolje da ih se i zaobiđe.

Visoko leti, nisko pada

Valkyrie Elysium ima cel-shaded premaz zbog kojeg ipak pomalo iskače od generične fantasy RPG konkurencije. Osobno sam ljubitelj takvih, stiliziranih vizuala i ovdje su donekle efektivno upotrebljeni. Nekoliko levela ima zaista lijepe vizure koje zbog grafičkog stila često izgledaju kao kakva slika na platnu.

Kao što sam spomenuo, svijet Valkyrie Elysiuma je turoban i depresivan i ta atmosfera ide u prilog činjenici da se radi o svojevrsnoj post-apokalipsi. Doduše, ne bi se bunio protiv malo bogatije palete boja zbog koje bi taj cel-shaded stil još više došao do izražaja.

Ono što je za pohvalu su raznorazni efekti koji pršte na sve strane, što u regularnoj, što u magičnoj borbi. Svaki ispaljeni udar munje, vatreni tornado i slično vizualno je impresivan, a njihovi udari u protivnike su izrazito osjetni. Ide to do te mjere da količina efekata zna otežati vidljivost onog što se na ekranu događa u trenucima kada prizovete sva četiri Einherjara koji uz vas bacaju svoje magije. Dobro je također što igra uglavnom ne pati od bugova, a izvodi se u relativno glatkih 60 fps-a čak i kada sva sila akcije zaguši ekran.

Izvan toga, igra teži biti puno više nego što joj njen budžet dopušta i to je vidljivo na svakom koraku – od generalne ispraznosti, nemaštovitog dizajna neprijatelja, hrpe identičnih građevina, interijera i slično. I glavna postava likova je drvena i nedostaje im ekspresivnosti, a često im pokreti usana nisu usklađeni s onim što pričaju. Glazba je solidna i sastoji se od kombinacije melankoličnih i grandioznih skladbi koje igra pravovremeno koristi da naglasi trenutnu atmosferu.

Igra izvan svog vremena

U konačnici, dojma sam kako je Valkyrie Elysium igra izvan svog vremena. Iako donekle mogu cijeniti jednostavnost koja doliči akcijskoj igri iz ere PlayStationa 3, to je ujedno i njezin glavni problem. U svijetu u kojem postoji God of War, Elden Ring, Assassin’s Creed i brojne druge, bolje igre – Valkyrie Elysium nema puno aduta za isticanje.

Square Enix je imao značajnih uspjeha s Octopath Travelerom i smatram da je to bio mnogo prikladniji smjer za povratak ovog serijala pod svjetla reflektora. Kako stvari sada stoje, radi se tek o razočaravajućem i zbunjenom povratku serijala kojeg ni solidan sustav borbe ne može izdići iznad razine čistog prosjeka.

Valkyrie Elysium je neinspiriran povratak serijala u kojem je akcija dobra, a sve ostalo čisti prosjek.

62 Naša ocjena
  • solidan sustav borbe