The Lord of the Rings: Gollum je loša igra, ali Gollum nije loš izbor za glavnog lika
Vjerojatno se svi možemo složiti s time da je The Lord of the Rings: Gollum loša igra. Međutim, ne slažemo se svi oko toga da je Gollum loš izbor za protagonista jedne LOTR igre.
Ako ste ovih dana pratili svijet gaminga, vjerojatno vam nije promakla vijest o tome kako je The Lord of the Rings: Gollum postao do sada najslabije ocijenjena igra 2023. godine. Brzo su počele pljuštati kritike i pogrde na račun njemačkog razvojnog studija Daedalic Entertainment, od kojih je većina itekako zaslužena. No, među prozivkama sam primijetio nemali broj onih upućenih odabiru glavnog lika, s kojima se ne slažem.
Dobrano prije izlaska igre, internetom su kružili komentari o tome kako je lik Smeagola / Golluma nebitan, nezanimljiv, suvišan pa čak i promašen za koncept videoigre. Takve izjave prilično su me rastužile i nadao sam se kako će ova igra ipak prikazati nešto od potencijala koje naslovni lik ima. Nakon druženja s Gollumom moje razočarenje preraslo je u buntovnički bijes jer ništa od tog potencijala na kraju nije iskorišteno u samoj igri.
Ipak, nisam se mogao natjerati da vam prenosim sve ono što ste o Gollumu već čuli: da ima pregršt bugova, da mu je optimizacija loša, gameplay dozlaboga repetitivan, animacije urnebesno loše, a cijena nerealna… Izrugivanje Gollumu u ovom trenutku čini se kao mlaćenje prazne slame pa smatram kako Gollum zaslužuje kritički osvrt drugačije prirode – jedan u kojemu raspravljam zašto je Gollum mogao biti dobar predložak za igru, i zašto to u ovome slučaju nažalost nije.
Ako malo bolje pogledate, uvidjet ćete da je stvaranje bilo kakvog proizvoda temeljenog na Tolkienovom radu prilično opasan i nezahvalan pothvat. Književni opus Johna Ronalda Reuela Tolkiena kamen je temeljac modernog fantasy romana, a njegovo vrsno poznavanje etimologije, paremiologije i lingvistike potpuno je prirodno spojeno s njegovom beskrajnom maštom, što je u konačnici rezultiralo jednom od najpopularnijih i najprevođenijih trilogija svih vremena. Kao da to nije dovoljno samo po sebi, početkom 21. stoljeća Peter Jackson napravio je epski spektakl koji je kulminirao s ekranizacijom Povratka kralja, najboljim filmom svih vremena po mišljenju moje malenkosti.
Čini mi se kako je od tog trenutka Gospodar prstenova uklesan kao kultni status svjetske baštine, što je naravno dvosjekli mač za sve buduće projekte. S jedne strane imate zagarantiranu publiku i neviđen marketinški prostor i priliku za zaradu, no s druge strane stoji vam golemo breme Tolkienova nasljeđa. Imajući sve to na umu, jasno je kako je pred Daedalicom stajao težak posao. I dok se neki tehnički problemi s igrom mogu riješiti zakrpama, neke manjkavosti oprostiti jednom kada značajno padne cijena, moj najveći prigovor zapravo je upućen golemoj šteti koju su počinili liku Golluma.
Naime, mišljenja sam kako je potpuno pogrešno govoriti o Smeagolu / Gollumu kao o nezanimljivom liku koji nije u stanju nositi radnju. Oni koji su pažljivije gledali Jacksonove filmove i čitali Tolkienove knjige znaju koliko je veliku ulogu Smeagol imao u određivanju sudbine Međuzemlja. Uz to sam dojma kako mnogi suviše podcjenjuju Smeagola, što je prilično ironično s obzirom na činjenicu kako je riječ o prilično lukavom i proračunatom stvorenju. Kada već pričamo o izvornom materijalu, valja spomenuti kako se tamo Smeagola opisuje kao nevjerojatno opasno i okrutno biće koje je kadro činiti strašne te velike stvari.
Primjerice, poznato je kako, osim riba i manjih sisavaca, Smeagol znao ubiti i pojesti kakvog omanjeg goblina i orka, što je prilično velik pothvat za tako malo stvorenje. Ako tome pridodate činjenicu kako je Smeagolu samo jedan pogled na Prsten bio dovoljan da golim rukama zadavi svog najboljeg prijatelja te da mrtav hladan spletkari s paukom veličine omanje kuće, valjda vam je jasno da je to tip s kojim ne želite imati posla. Gollum možda ne može mahati mačem ili bacati čarolije, no njegova snaga krije se u apsolutnoj zaluđenosti Prstenom. Ta neutaživa želja rezultat je višestoljetnog trovanja zlatom, a zbog nje je Gollum u stanju učiniti ono što se ni mnogo jači likovi iz Gospodara Prstenova nikada ne bi usudili. Gimli, Legolas i družina s omanjom vojskom drhturili su pred Crnim Dverima, a Smeagol ih je zaobišao sam – ni sandale nije imao!
Dakle, argument o Smeagolu kao banalnom i dosadnom glavnom liku za mene nipošto ne drži vodu. Istina, Gollum možda nije akcijski junak kao Aragorn ili Gandalf, ali jedna od najboljih stvari kod videoigara je njihova nevjerojatna moć u prilagođavanju perspektive. Ako se mene pita, igra s Gollumom u glavnoj ulozi odlično bi funkcionirala kao horor žanr: na taj način puno bi više izvukli iz njegovog šuljanja, podlog ubijanja iz zasjede te iznimno nadmoćnih i strašnih protivnika s kojima se jadni Gollum stalno mora boriti kako bi se dočepao svog zlata.
Horor pri tome ne bi služio kao alat za puko plašenje igrača nego za stvaranje jedinstvenog mračnog ugođaja koji neprestano prati Smeagola. Zamislite samo igru u kojoj, kao naizgled bespomoćni gmizavac, pokušavate preživjeti okruženi krvožednim orcima i trolovima, stravičnim Nazgulima i drugim gadostima koje nastanjuju Mordor, a sve to radite pod budnim i nepremostivim pogledom Sauronova oka. Premda bi igračev cilj bio pronalazak prstena, u ovakvom raspletu Smeagol bi znatno češće bio lovina no lovac. Da takav koncept u videoigrama može funkcionirati odlično vidjeli smo na primjeru Alien: Isolationa i znatno starijeg Rockstarovog naslova Manhunt.
The Lord of the Rings: Gollum odlučio se za nešto apstraktniji pristup – u prva dva sata igre skupljao sam oznake umrlih robova po tamnicama, ganjao svinjolika bića u torove i brinuo se o malenoj ptičici… Ne bih baš htio pametovati, ali nekako ne vidim Golluma kako se bavi svinjogojstvom i sokolarenjem. Kada sam prvi puta vidio Golluma kako gleda izleglog ptića, sve u meni očekivalo je gnjusnu scenu u kojoj će proždrijeti maleno bićence, što bi bila idealna metafora za njegovo surovo ponašanje i posve slomljen duh u hladnoj i nemilosrdnoj zemlji Mordora.
Nekoliko poglavlja poslije, naš Gollum našao se usred dvorskih spletki, kako Mordora, tako i vilenjačkog Mirkwooda. Iako su ti segmenti dobri jer u njima možete čuti mnoge detalje koji proširuju priču i povijest Međuzemlja, nevjerojatno je da je to smjer koji su odlučili uzeti za ovakvog lika; zamislite da kao dvorskog slugu i savjetnika imate čovjeka koji priča sam sa sobom, hoda polugol uokolo sa kamenjem po džepovima i vrišti svaki puta kada pravite krumpir salatu! Gollum nema manire, nema prijatelja i nimalo ga ne zanima tko će, kako i kada imati moć i vladati svijetom, njegov jedini cilj tiče se pronalaženja Prstena. Daedalic je s ovakvim pristupom pokušao učiniti dvije stvari istovremeno, odnosno razviti složenu priču Gollumova života i putovanja te širi narativ koji će obuhvatiti mnoge bitne likove u Gospodaru Prstenova. Ova ambiciozna ideja teško da može funkcionirati sa Smeagolom kao glavnim likom, a svakako ne na način kakav je prezentiran u The Lord of the Rings: Gollum.
Kad već spominjemo Smeagolove lude monologe, treba reći kako je i to izvedeno lijeno i prvoloptaški. Igra vam povremeno daje na izbor koja strana ovog ljepotana će preuzeti kormilo, no što vam to vrijedi kada dobar dio tih izbora nikako ne utječe na radnju, još manje na neku veću cjelinu. Dio tog problema proizlazi u tome što svi mi znamo što će na kraju biti s Gollumom i kako je postao to što je, no postoje brojni načini na koje se i naizgled banalne odluke mogu prikazati narativno bitnima i zanimljivima igraču . Na primjer, Gollumove deluzije mogu poslužiti kao odlična podloga za broje gameplay elemente poput vizualno-auditivnih iluzija, raznih grafičkih efekata koji bi dodatno naglasili njegov osjećaj tjeskobe i sveopće ludosti.
Može se biti i nešto kreativniji, pa osmisliti segmente u kojima njegovo ludilo eskalira u određenim situacijama kada se Gollum nađe nadomak Prstena ili zapravo dođe s njim u kontakt – u takvim dijelovima Smeagol bi postao hrabriji, opasniji i privremeno jači, što bi pomoglo razbiti uhodane formule skrivanja i bježanja. S obzirom da je Gollum vrsni lažac te da nikada ne znate govori li istinu, te akcijske sekvence u kojima gledamo moćnog Golluma mogu poslužiti kao trik kojim se Smeagol samo tješi u svojim mislima, tako da igrač zapravo nikad ne bi znao što je od onoga što se događa na ekranu stvarno. Ako nas pitate, na ovakav način igrač bi se znatno više poistovjetio sa Smeagolovim psihičkim stanjem, umjesto da imamo blage varijacije Telltaleovih “ružni ork zapamtit će da si ga gađao kamenom” trenutaka.
Mnogo toga pošlo je po krivu u Gollumu. Igra u mnogočemu djeluje kao nešto rađeno prije 15-ak godina, bez jasnog smjera. Za sve one željne igara u kojima se s ružnjikavim bićima skrivate i šuljate od neprijatelja, preporučujem igre iz serijala Styx. Želju za naslovom u kojoj se na zreo i snažan način obrađuje tema teških mentalnih oboljenja utažit ćete u Hellblade: Senua’s Sacrifice. Što se tiče igara iz Međuzemlja, pomalo sam nostalgičan pa još uvijek naginjem ka legendarnom Povratku kralja iz 2003. U slučaju da nisam bio dovoljno jasan, nikako vam ne mogu preporučiti The Lord of the Rings: Gollum, a to posebice vrijedi za one koji su zaljubljenici u Tolkienov rad i njegovo čarobno Međuzemlje. Ako u Gollumu i ima magije, ona je svakako crna, a čak i stvorenja poput nesretnog Smeagola zaslužuju tu i tamo ugledati svjetlo dana.
The Punisher
28.05.2023 - 14:29👍👍
Darac83
28.05.2023 - 14:44Da, ali ipak ne. Naravno da je Gollum vrlo zanimljiv lik, ali po meni nije igrivo-zanimljiv lik. Vrlo ograničen skill set bez mogućnosti značajnije nadogradnje (oružje, oklop, magija i sl.) čini ga možda zanimljivim na vrlo kratke staze, ali ništa više od toga. Da, u potpuno drugačijem žanru igre bi se možda bolje snašao, ali to bi onda bila igra za vrlo ograničenu publiku.
Dominik Vadas
@Darac83, 28.05.2023 - 14:50Ma i tu se može doskočiti, samo treba malo talenta od strane razvojnog tima… Možda drugačije vrste ometanja protivnika, čak i neki ograničeni resursi poput kamenja, štapova, špaga… Naravno, opet to neće biti ne znam kako raznoliko, priča i atmosfera bi tu bili niti vodilje kroz igru. U svakom slučaju, mnogo bolje od ovoga što smo dobili, nažalost!
Darac83
@Dominik Vadas, 28.05.2023 - 14:55Je, ali opet. Uzmi lika, npr. Beorn, samo kratko prikazan u Hobitu – po danu čovjek, po noći medvjed. Zamisli kakav gameplay možeš napravit od njega, a da ne zadireš u originalnu priču…
Dominik Vadas
@Darac83, 28.05.2023 - 14:59Ma nije sporno da ima “boljih”, a svakako lakših, “igrivijih” likova koji mogu nositi LOTR iskustvo, samo pokušavam reći da lik Golluma nipošto nije glavni problem ove igre :).
Darac83
@Dominik Vadas, 28.05.2023 - 18:35Ne znam ja ništa, čekam recenziju. 😁
alan40rt
@Dominik Vadas, 28.05.2023 - 17:27Zamisli kroz cijelu igru gađat likove samo s kamenjem, hehe
Stanc55
@alan40rt, 28.05.2023 - 20:09The Plague Tail je uspio 🤣🤣
Stecajni_upravnik
@Stanc55, 28.05.2023 - 21:18Zamisli da ova igra ima mehanike PT ili Dishonoreda ? Neko je pametno primetio da bi Styx pristup bio daleko bolji, po game play koji sam video, na nekim nivoima atmosfera je vrlo slicna.
Crnipetarpogani
@Stanc55, 29.05.2023 - 10:26Cak bi rekao da si uzeo vrhunski primjer…ok nije samo kamenje ali pricamo o nejakoj djevojci koja pokušava preživjeti i gameplay je odlicno osmisljen…formula za uspjeh jednostavna
Crnipetarpogani
@Dominik Vadas, 29.05.2023 - 10:24Napraviti igru od desetak sati sa dobrim stealth mehanizama i mrvicu manjom cijenom i maska bi poklonike ovako je samo flop i hotovo
MAJSTOR RINGO
28.05.2023 - 14:52Čuo sam da je level dizajn katastrofa!!!
tuvvok1701
28.05.2023 - 14:54Hvala Dominik, potpisujem
EazyGaming
28.05.2023 - 15:10Možda će jednog dana izaći poštena LOTR igra koja vrijedi svakog centa…
Od BFME 2 nije izašao ni jedan dobar naslov nažalost.
tom007
@EazyGaming, 28.05.2023 - 15:19Shadow of Mordor i Shadow of war?
Darac83
@tom007, 28.05.2023 - 18:35Srednja žalost
SPGamerAzrael
@tom007, 29.05.2023 - 00:55Shadow of Mordor je bio super, ali Shadow of War onako srednja zalost i meni.
Gebro_gaming891
@SPGamerAzrael, 29.05.2023 - 09:35Nez baš, u Waru su ispravili sve iritantne stvari iz Mordora.
Crnipetarpogani
@tom007, 29.05.2023 - 10:27Kaj je tu dobro? 6 od 10 u najboljem slucaju
Bronson
28.05.2023 - 15:26Da Gollum ne bi bio problem kao igrivi lik onda prica, atmosfera, dizajn sveta, kretanje i dobar stealth su morali biti na jako velikoj razini a nije lako sve to pogoditi tako da se sa tim nije trebao petljati ni jedan stdio bez ogromnog iskustva i isto toliko velikog budzeta..
Motor City Bengals
28.05.2023 - 15:45Sto ne recenzira MLB The Show 23? Steta…
Agent
28.05.2023 - 15:54Gollum/ Smeagol može bit zanimljiv lik. Samo treba to dobro osmislit, možda ubacit njegove više osobnosti koje ima,pa da svaka osobnost ima svoj skill set ili nešto slično.
Benjamin Scrool
28.05.2023 - 17:14Može se otići i još više unatrag, do vremena (koje je trajalo nekih 600-tinjak godina) kada je on imao Prsten. Mogli su komotno napravit igru u kojoj on istražuje Misty Mountains, ubija gobline i životinje, i da pritom mora koristiti Prsten koji bi mogao biti jako zanimljiv gameplay element.
Dominik Vadas
@Benjamin Scrool, 28.05.2023 - 17:40Ma naravno, ima ideja, samo očito nije bilo pretjerane volje/želje u ovom slučaju..
MAJSTOR RINGO
@Dominik Vadas, 28.05.2023 - 17:55Nisu imali dovoljno resursa za tako nesto, jbg. Nemacka vlada nije dala dovoljno kintu🤣🤣🤣
tuvvok1701
@Benjamin Scrool, 28.05.2023 - 18:06Da, zašto ne počet od pronalaska prstena, da moš odlučit hoćeš bit Smeagol ili Deagol i onda neki karma sustav, dobra i loša djela, s tim da je uvik puno lakše loše radit. I tako do kulminacije s Bilbom s nekoliko time jumpova, ima ideja koliko oš
Duanador
28.05.2023 - 18:22Ne znam, ja se ne slazem sa ovim. Golum je zanimljiv lik kao sporedni. Tu i tamo odigrat nesto sa njim. Ali ne i da nosi citav naslov na svojim ramenima. Mislim da kako god napravili igru sa golumom kao protagonistom, igra nece dozivjet neki uspjeh. U jednu ruku upravo zato sto u LOTR postoji daleko zanimljiviji likovi.
Demon90
28.05.2023 - 19:21Ma iskreno mogla se napraviti puno zanimljivija igra, s rpg elementima koji bi utjecali na razvoj priče, Al eto oni se odlučili i napravili što su napravili.
Nightyx
28.05.2023 - 20:18ovo je u rangu toga da bi dobby (iz harry pottera) isto mogao biti igriv lik, kad bi bilo da bi bilo, izmisljat toplu vodu ne vrijedi, ovo je fail i tocka.
Dominik Vadas
@Nightyx, 28.05.2023 - 20:25Nitko ne kaže da ovo nije fail, upravo suprotno, pokušavamo objasniti koliko je bilo boljih načina da se ovo napravi.
sallaD
@Dominik Vadas, 29.05.2023 - 09:40Koliko Dominiče misliš da bi ustvari funkcioniralo da je Gollum igra bila napravljena kao point-and-click adventure tipa Monkey Island, ako pogledamo da devovi iza Golluma imaju dosta prethodna iskustva na takvim žanrom igara primjerice Deponia serijal.
Dominik Vadas
@sallaD, 29.05.2023 - 13:16Ha ne znam, ali teško da bi ispalo ovoliko loše 🙂
PppPP
28.05.2023 - 21:58Aj daj neki tldr, ne čita mi se toliko 🤣🤣🤣
sallaD
29.05.2023 - 09:39Koliko Dominiče misliš da bi ustvari funkcioniralo da je Gollum igra bila napravljena kao point-and-click adventure tipa Monkey Island, ako pogledamo da devovi iza Golluma imaju dosta prethodna iskustva na takvim tipom igara primjerice Deponia serijal.
Gogs87
29.05.2023 - 09:41Ajmo mi bit iskreni – 90% onog što se danas napravi je ili smeće ili n-ta reciklaža. Od filmova, preko serija do glazbe. Pa tako i igre. Bez duše, bez smisla, bez logike. Čast iznimkama.
Agent
@Gogs87, 29.05.2023 - 10:06Kako misliš danas? Oduvijek je tako.
moordrak
29.05.2023 - 09:51Gollum je jednako važan za cijeli kanon Gospodara prstenova kao i Frodo, Gandalf, Legolas ili bilo koji drugi lik iz dobro nam znane družine. Gollum nije tipični akcijski junak nego mali, smrdljivi, prepredeni stvor idealan za djelovanje iz sjene. Gollum nije preživio stotinama godina u izopačenom svijetu Mordora zato što je bio dobar. Odličan instinkt i neprimjetnost , ponekad moći Prstena učinile su ga pravim antiherojem. Prsten mu je pomutio um učinivši ga ubojicom, prevarantom, u krajnjoj liniji ovisnikom, no negdje duboko u duši, njegov alter ego Sméagol nije nestao. Gollum je psihološki vrlo složen lik zato mogu prihvatiti tu i tamo pokoju iskru dobrote.
Developeri su, prema recenzentima očito izgubili kompas u pandemijskim godinama. Ne mogu i ne želim komentirati nešto što nisam probao igrati. Ono što sam vidio iz filmića po yubitubi, tamnu, mračnu, ljigavu okolinu Barad-dûra su dobro prezentirali. I ptice na grani znaju koliko YT filmići mogu biti nerealni. Ima tu još hrpa likova osim Golluma koji mi opće ne izgledaju toliko loše. Ako su stvarno osnovne mehanike igre toliko polomljene, onda je to ponovno stvar lošeg managementa. Nažalost, nagledali smo se sličnih scenarija. Šteta.
DjokaBA
29.05.2023 - 13:08Slazem se, ali tesko realizovati. Pogotovu ne ovakvi amateri od studija.
ImeiPrezime
29.05.2023 - 13:22Ne slažem se, ali ne konkretno vezano za lika Golluma. Nego mislim da LOTR kao franšiza uopće nije za adaptiranje u video igre. Za bilo kakvu igru tu treba izmišljati dosta radnje i likova, a to je jednostavno uvreda za najbolji svijet fantazije ikad stvoren. I upravo zbog tog razloga je prošlogodišnja rings of power serija bila govno.
SanKa
31.05.2023 - 09:54nisi shvatio kolumnistu. problem je sto nismo 20 godina dobili postenu AAA LOTR igru koja je fenomenalno single player iskustvo. da jesmo, svi bi rekli, pa ok, ostalo je ispricano, ajmo malo golluma vidjeti. doslovno 20 godina nitko nista i onda ovi klošari naprave smeće od igre s gollumom.gollum je itekako bitan lik, ali po meni je besmisleno raditi cijelu igru oko njega. dobro bi bilo napraviti AAA igru sa više igrivih likova u LOTR svijetu ili jednim, koji prati glavne protagoniste knjige , i onda ubacis za odmor par misija gdje igras s gollumom. tako se to radi
Dominik Vadas
@SanKa, 31.05.2023 - 10:06Tu je sada miješanje krušaka i jabuka.. Složili smo se da ima široka paleta likova s kojima bi bilo lakše i konvencionalnije napraviti LOTR iskustvo, mislim da to nitko ne dovodi u pitanje. Ono što tvrdim je da nikako nije besmisleno raditi igru oko Golluma, iako naravno svatko ima pravo na svoju viziju 🙂