HCL.HR

Recenzija

Warsaw

Užasi rata

Svan Hlača

Hrvatski jezični portal, jedina internetom distribuirana rječnička baza hrvatskog jezika, videoigre definira kao „kompjuterski program namijenjen zabavi, obično na CD-u“. Ova definicija je na više načina kriva. Prije svega, igre se ne više ne nalaze na CD-ovima, a od tih vremena je prošlo i više od deset ljeta. Ali, ta pogreška u ovom slučaju nije najvažnija. Diskutabilan je dio definicije koji govori kako su igre namijenjene zabavi, što nije uvijek pravilo.

Poput svih ostalih medija, videoigre mogu prenositi poruku koja nije isključivo zabavnog karaktera te ne moraju biti namijenjene tome da nakon napornog dana pustimo mozak na pašu i u sat, dva intenzivne pucačine pokosimo tisuće zombija, nacista, zlih vanzemaljaca, demona ili terorista. Takve igre tjeraju nas da promislimo o patnji, boli i užasu koji je upisan u stranice ljudske povijesti, a koje se danas ublažavaju i omekšavaju kako bi se zadovoljile potrebe što šire publike. Ne govorim o količini krvi, eksplozija ili smrti koje nalazimo u današnjim igrama. Govorim o emotivnom pritisku, osjećaju bespomoćnosti i očaja, o igrama koje danima nakon što smo ih igrali ostaju u nama. Jedna od igara koje to rade je i taktički RPG zvan Warsaw.

Igra je to poljskog studija Pixelated Milk, koja nas vraća nas u daleku 1944. godinu. Točnije, u kolovoz te godine, u vrijeme Varšavskog ustanka kojim je Domovinska vojska, ilegalna poljska vojna organizacija sastavljena od šarolikih pobunjenika od kojih dobar dio nije prošao formalnu obuku, pokušala pružiti otpor premoćnim nacističkim snagama. Iako je Domovinska vojska računala na pomoć Crvene armije koja je sredinom te godine došla do Varšave, ona nije stigla te su nacističke snage nakon svega 63 dana ustanak ugušile u krvi.

Tijekom ustanka poginulo je 166 tisuća ljudi, od čega 150 tisuća civila, a nacisti su, osvete radi, uništili cijelu Varšavu te golem broj građana poubijali ili poslali u logore smrti. Tijekom Drugog svjetskog rata Varšava je izgubila 650 tisuća stanovnika, a oko 84% površine grada bilo je potpuno razoreno.

U ovoj WW2 igri nema BJ Blazkowicza, nema drugih dimenzija, nema pomoći, nema respawna, veselih boja ni zabave.

U ovoj igri nema William J. Blazkowicza i njegovih hiperaktivnih kćeri, nema drugih dimenzija, nema pomoći, nema respawna, veselih boja ni zabave. Warsaw je strategija na poteze, koja stilom najviše podsjeća na Darkest Dungeon, a u njoj je svaki metak bitan jer sreća nikada nije na vašoj strani. Nacisti su u većini slučajeva nepobjedivi i u kojoj će vaši suborci umirati. Imate lošiju opremu i premalo resursa, svaka akcija ima posljedice koje su najčešće negativne, a u jednom se trenutku morate pomiriti s time da se rat nikada ne mijenja te da u takvim trenucima užasa smrt civila ili suborca predstavlja svakodnevicu na koju s vremenom otupiš, ali ju nikada ne zaboraviš.

Centralno mjesto otpora predstavlja tajno sjedište Domovinske vojske u kojoj se nalaze likovi koje birate kad krećete u misiju. Tu su još i medicinska sestra koja pobunjenike sprema za nastavak nepobjedivog rata, arsenal u kojem možete hranu i razne ostale sitnice mijenjati za municiju, te radionica u kojoj ostatke pištolja, pušaka i bazuka popravljate kako biste svojim vojnicima dali nešto bolju opremu.

Centralno mjesto otpora predstavlja tajno sjedište Domovinske vojske u kojoj se nalaze likovi koje birate kad krećete u misiju.

Pošto nakon svake misije treba proći određeno vrijeme kako bi se stalni članovi pokreta otpora oporavili, u sjedištu možete i regrutirati novake koji predstavljaju potrošnu robu. Jednostavno, lošije vojnike šaljete u samoubilačke pohode stavljajući ih u prve redove kako biste iskusnijima omogućili da se dovoljno oporave te pruže barem kakav takav otpor nacistima. Broj izgubljenih duša prati i svećenik koji se nalazi u sjedištu što vas dodatno podsjeća koliko je malo u to vrijeme ljudska koža vrijedila.

Igra se odvija na tri međusobno ovisna plana od kojih svaki predstavlja važan dio igre te zanemarivanje jednog od njih rezultira postupnim propadanjem snaga otpora. U prvom planu nalazi se cijela Varšava, grad podijeljen u manje cjeline od kojih svaka ima svoju razinu morala koja raste ili pada ovisno o tome koliko su misije pokreta otpora uspješne. Ovisno o razini morala u pojedinom području, u sjedište će pristizati više ili manje resursa koje ćete moći potrošiti na municiju, regrutiranje ili osposobljavanje pronađenog oružja kojih će s vremenom biti sve manje.

Ovisno o razini morala u pojedinom području, u sjedište će pristizati više ili manje resursa.

Prema mom iskustvu, pažljivo i promišljeno igranje će samo usporiti bezizlaznu propast koja je Varšavu i njene stanovnike 1944. godine zatekla. U više pokušaja i dosta vremena nisam uspio izbjeći tragičnu sudbinu pa nekako sumnjam da ta opcija uopće postoji.

U drugom planu se nalaze gradske četvrti kroz koje se krećete tražeći opremu, artiljeriju za uništenje, itd. A cijelo to vrijeme riskirate da vas zatekne neprijateljska patrola. Naime, gradske su četvrti pune različitih točaka koje vam mogu biti od interesa, kao što su civili koji će vas tražiti neku pomoć te razna spremišta s oružjem i ostalim resursima. Međutim, lutanje gradskim ulicama najčešće završava smrću vaših vojnika, što rezultira time da morate odustati od misije jer napad na četiri njemačka vojnika i jedno oklopno vozilo s tri poluživa pobunjenika može imati samo jedan rezultat.

Bitke se moraju pažljivo birati jer je protivnik uvijek brojčano nadmoćan.

Bitke se moraju birati jer nacista na mapi u svakom trenutku ima dovoljno da vas poraze barem četiri puta. U prvom „pokušaju“ sučeljavanja s okupatorima, tražio sam ih po mapi misleći da je to izvrstan pristup jer tako mogu sakupiti više opreme. Igra jednostavno nije tako složena i moj se plan veoma brzo urušio sam pod sobom.

U trećem planu nalazi se strategija na poteze u kojoj se s jedne strane nalazite vi, a s druge nacistički okupatori. U misiju možete povesti dvije vrste pobunjenika. Stalne likove koji iz bitke u bitku mogu napredovati te učiti nove vještine ili već spomenute slučajne prolaznike koje ste u sjedištu regrutirali i zauzvrat im dali nešto hrane te priliku da daju život za domovinu. Stalni likovi imaju različite sposobnosti koje ovise o njihovim inherentnim i naučenim vještinama, ali i o tipovima oružja koja koriste.

Stalni likovi imaju različite sposobnosti koje ovise o njihovim inherentnim vještinama te o vrstama oružja koja koriste.

Bojišta su podijeljena na 16 polja, svaka strana zauzima osam polja, a u bitku možete povesti svega četiri pobunjenika. S druge strane, nacista može biti  više pa se često događa da s četiri duše krenete na duplo više neprijatelja. Svaki metak mnogo vrijedi, a ako jednu vještinu prečesto koristite zato jer nanosi najviše boli nacistima, ostat ćete bez municije prije ili kasnije, što vas stavlja u iznimno nezgodnu situaciju.

Prezentacija igre savršeno oslikavaju njezin ugođaj. Sve je promišljeno i vizualni stil odgovara poruci koju želi prenijeti. Borci za slobodu su obični ljudi, u običnoj odjeći, na potpuno običnim lokacijama u veoma neobičnoj situaciji.

Zvučna kulisa također doprinosi već ionako ispunjenoj atmosferi jer se sav razgovor, naređivanje i uzvikivanje odvija na poljskom i njemačkom jeziku. U sjedištu pokreta otpora pronaći vidjet ćete vaše likove u svakodnevnim aktivnostima. Čitat će knjigu, novine, popravljati oružje ili se igrati vlakićem poput malog Franeka i slušati glazbu tog vremena na pokvarenom radiju kako bi samo na trenutak pobjegli od strahota koje ih čekaju na ulicama njihovog grada.

Warsaw nije igra za svakoga. Štoviše, vjerujem da će većina igrača igru zaobići upravo zbog toga što pokazuje strašan dio ljudske povijesti bez lažnog uljepšavanja ili olakšavanja. Međutim, svi oni koji imaju osjećaj zasićenja od igara koje neke teme prelagodno predstavljaju nudeći jednodimenzionalnu sliku fokusiranu isključivo na zabavu, trebali bi iskusiti Warsaw. Ne kao igru, već kao spomen na stradanja i svjedoka jednog drugog vremena.

Prije nego što sam ju zaigrao, za Varšavski ustanak sam nekad u školi čuo i sjetio bih se rubno da se dogodio u Drugom svjetskom ratu. Nakon što sam ga zaigrao, odlučio sam istražiti malo više. Usput, ove godine je 75. godina od Varšavskog ustanka. Da ste me pitali prije koji tjedan, ne bih vam to znao reći.

Kako je strukturirana ocjena ove igre?

Recenzija je rađena na primjerku igre za PC. Primjerak igre za recenziranje ustupio nam je njezin izdavač.

Warsaw je turn-based strategija koja bez kompromisa igrača baca u kaos i užas Drugog svjetskog rata. Nećete se zabaviti, ali ponekad je i to dobro.

81 Naša ocjena
  • neugodan prikaz strahota rata
  • napetost ugođaja
  • surovo i izazovno
  • na trenutke nemoguće teška igra
  • mehanika nije baš originalna

Svan Hlača

Ljubitelj RPG-a, kako virtualnih, tako i pen and paper tipa. Dežurni dungeon master. Najbolje godine dao filozofskom fakultetu - igrama i serijama. Gorljivo tvrdi kako je Freddie Prinze Jr. najbolji glumac svoje generacije.

Komentari (6)

  • Tomislav88

    31.10.2019 - 22:26

    Pa tko igra ovakve igre u 21. stoljecu mislim da jbi bilo bolje da se neki tetris recenzira umjesto ovog ali ok o ukusima se ne raspravlja…

    • Darcoolio

      @Tomislav88, 01.11.2019 - 01:59

      Nalupa se i ostade živ.

    • Drizdal

      @Tomislav88, 01.11.2019 - 09:57

      O čemu ti to Tomice? Igra moja malenkost i od druga drug i drugarica 🙂 Salu na stranu, komentar ti je top koliko je “bistar”

    • Lucija

      @Tomislav88, 06.11.2019 - 20:36

      HCL treba imati i downvote gumb pokraj upvote gumba, change my mind.

  • deanHR

    31.10.2019 - 22:40

    Manje više su ovi plusevi i minusevi takvi kakve očekujem kod recenzije COD MW 2019 😛 Nornalno, iz još puno plusova i nikakve dodatne minuse 😀 i bez nemoguće teška igra, osim na realism razini ;P

  • DeadStar

    01.11.2019 - 00:43

    Darkest Dungeon je odličan rogue rpg sa fantastičnom atmosferom i grafičkim stilom dok ovo izgleda i djeluje nekako …meh. Ako se nekome sviđa ovaj “đir” neka radije odigra DD umjesto Warsaw ili prije nego odigra Warsaw. Što se tiče prvog minusa, igra mora biti u takvim trenutcima nemoguće teška. To joj je jedna od čari.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?