HCL.HR

Dobre vibracije u igrama

Zoran Žalac 04.08.2020.   •   17 komentara


U iščekivanju novog DualSense kontrolera za PlayStation 5 prisjećamo se trenutaka kada su videoigre domišljato i kreativno koristile funkciju vibriranja kontrolera.

Jučer smo doznali kako stari DualShock 4 kontroler neće raditi u tandemu s igrama za PlayStation 5. Službeni razlog je taj što u Sonyju žele da se igre za PlayStation 5 dožive preko haptičkog sučelja novog DualSense kontrolera, zajedno s trigger tipkama prilagodljivog otpora. Nije to loše ako će igre biti dizajnirane kako bi iskoristile mogućnosti novoga kontrolera, ali me navelo na razmišljanje o tome koliko se često vibracija i taktilni doživljaj igre koriste kao mehanika u gameplayu.

Odgovor je jednostavan – ne baš često. Prilikom korištenja kontrolera važna nam je njegova ergonomija, kvaliteta izrade, dužina puta za analogne palice i tipke, raspored samih tipki i ostale karakteristike poput brzine odaziva, načini spajanja, baterija i sl. Vibracija je zgodan dodatak, no jedan kojega više vjerojatno ne primjećujete tijekom igranja. Nekad je bilo drugačije, kad su prije dvadesetak godina prvi PlayStation i Nintendo 64 uveli vibraciju pa se svaki udarac u igri osjetio i na kontroleru. Tada je to bila novost i od tada se vibracija nije drastično mijenjala. Steam kontroler i Nintendovi Joy Coni donijeli su haptički oblik vibracije, ali ne i igre koje bi ju koristile. To se možda promijeni dolaskom PlayStationa 5 i DualSense kontrolera, no opet ostaje pitanje – koji su to „pametni“ načini integriranja vibracije kao mehanike unutar gameplaya.

U ovom članku nabrojat ću nekoliko primjera „dobre vibracije“ koji mi padaju na pamet, ali sam siguran da ih ima daleko više pa se i vi možete nadovezati u komentarima.

Shiatsu masaža – Metal Gear Solid (1998.)

Originalni Metal Gear Solid pravi je „šampion“ u rušenju četvrtog zida i kojekakvim easter egg iznenađenjima. Na spomen vibracije i MGS-a svi se odmah sjete Psycho Mantisa koji je igraču naredio da spusti kontroler na stol i potom ga je pomicao putem telekineze. Zanimljiv trik, no meni je bilo draže kako je MGS koristio vibraciju da bi na neki način pomogao igraču.

Naime, u jednom dijelu igre protagonist Snake završi u pritvoru gdje se mora podvrgnuti mučenju. Prilikom tog mučenja igrač mora luđački brzo pritiskati tipku O da bi Snakea održao na životu. Jedna od korisnih taktika je da si ukočite mišiće podlaktice i da na gotovo drhtav način brzo stišćete tipku. Kod takvog pristupa često se događalo da igrač osjeti bol u ruci pa se i sam lik u igri požali kako ga boli ruka. A onda u jednom razgovoru s doktoricom preko codeca igrač dobiva uputu da prisloni kontroler uz ruku. Igra tada šalje vibracije i na taj način simulira masažu.

Snake uvijek kaže da mu to pomaže. Naravno da to nije nikakva stručna masaža nego samo vibriranje na ruci, ali je činjenica da u tom dijelu igre itekako godi. Prvenstveno jer su ulozi veliki i igrač je napet – jer ako umrete priliko mučenja, nema opcije nastavljanja igre. Mogu samo reći da ta vibracijska masaža nikad nije trajala dovoljno dugo!

Vibracija u službi priče – Brothers: A Tale of Two Sons (2013.)

Brothers: A Tale of Two Sons je igra koja je dostupna i na PC-u i na mobitelima, ali u svim verzijama preporuča se igranje s kontrolerom. Naime, ovdje postoji poveznica između načina kontroliranja likova kao i same priče koja se nastoji ispričati. U istu svrhu u ovoj igri služi i vibracija kontrolera. Ne koristi se ona često – svega u nekoliko prilika. No, kad ju osjetite onda vam Brothers: A Tale of Two Sons nešto želi i poručiti.

Najbolje to do izražaja dolazi pred sam kraj igre. Za one koji nisu igrali ovaj sedam godina star naslov ne želim ništa otkrivati i tako vam upropastiti doživljaj. Reći ću samo da vibracija ovdje ima ulogu prisutnosti koja se ne vidi, nego ju lik osjeti. To je izvrsno osmišljena stvar jer se većina igara ne oslanja na taktilni doživljaj igrača nego isključivo na audiovizualnu prezentaciju. A ako nečega nema na ekranu, osjet se može simulirati upravo kroz efekt vibracije. Uz to, različita jačina vibracije u ovom kontekstu može dočarati i težinu izazova koje lik prelazi, što je isto tako fenomenalna stvar kod ove igre. Ako ikada budu pravili verziju za PlayStation 5, možda ovi trikovi budu još efikasniji.

Toplo-hladno zagonetke – L.A. Noire (2011.)

Vibracijom kontrolera u igri se igrača može navoditi u orijentaciji ili vrlo često – rješavanju zagonetki. Više je igara demonstriralo takvo što – npr. u Batman Arkham serijalu mehaniku imamo usklađivanja frekvencija u kojoj tražimo „sweet spot“ – pravu točku pod kojom moraju biti postavljena obje analogne palice da bi se nešto otključalo. Što je palica položajem bliža toj točki, to je vibracija kontrolera snažnija.

Nešto slično koristilo se i u detektivskoj igri L.A. Noire. Jedna od glavnih mehanika te igre je traženje dokaza na kriminalističkoj sceni. Umjesto da se igraču vidljivost tih dokaza nabija na nos kroz nekakve vizualne indikatore, strelice ili smjernice, realistična igra poput L.A. Noirea iskorištava vibraciju kako bi igraču na principu sustava „toplo-hladno“ dala do znanja kada je na pragu pronalaska traga/dokaza.

Ova je mehanika sama po sebi dokaz da igra ipak ima limite u integraciji vibracije u sam gameplay. Naime, L.A. Noire koristi indikator vibracije u verzijama za konzole, dok se na PC-u uz kontrolu tipkovnicom i mišem igra mora oslanjati na zvuk kako bi igraču sugerirala ono što se na konzolama sugerira vibracijom. Dakle, ako se igra razvija za više različitih platformi, koje koriste više različitih metoda za kontroliranje igre, onda ne možemo očekivati da će jedna vrsta kontrolera uvoditi neke revolucionarne i nikad viđene mehanike u gameplay novih igara.

Nije vibrator sve što vibrira

Tehnologija koja stoji iza vibracije kontrolera nije se mnogo mijenjala zadnjih dvadesetak godina i doista bi bilo korisno da taktilni doživljaj videoigara bude obogaćen, na neki način. Međutim, nije zlatno sve što sja, nije vibrator sve što vibrira i nije tehnološka novost to što Sonyjev DualSense obećava kao nešto novo. Haptičko sučelje na kontrolerima već je odavno prisutno – samo što se do sada koristilo samo za budalaštine. Kakve točno, pitate se? Evo, demonstrirat će vam 1-2 Switch.

Naravno, haptička vibracija je tek dio doživljaja koji se obećava na Sonyjevom novom kontroleru. Tu su još i ti famozni triggeri s različitim otporom – to bi moglo biti zanimljivo, ali to ćemo tek vidjeti. Jer zanimljiv je još uvijek i touchpad dio na šest godina starom DualShock 4 kontroleru. Ako ne igrate Sonyjeve igre, vjerojatno ne biste ni znali da se na taj dio kontrolera može dodati do pet različitih naredbi? Ekskluzive kao što su Days Gone i Ghost of Tsushima dobro su to demonstrirale, no i samim Sonyjevim igrama trebalo je skoro pet godina da to počnu koristiti. Većina drugih igara koristila je touchpad kao ogromnu tipku koja je zamjena za bivšu tipku „Select“.

Osobno ne očekujem mnogo od DualSense kontrolera na tom polju. Volio bih da me iznenadi, ali smatram kako ipak treba držati očekivanja pod kontrolom. Veća nadanja ostavljam za novu generaciju Sonyjevih kontrolera za PlayStation VR, ako takvih bude. Tu će napredak biti ogroman naspram dekadu starih Move kontrolera – s vibracijom ili bez nje.

Označeno sa:

Komentari (17)

  • Masterchief

    04.08.2020 - 17:10

    Definitivno žele da igrači iskuse te “nove” vimbracije, a ne novac.

  • Okramtaker

    04.08.2020 - 17:25

    Da nema naseg Zorana na HCLU, bili bi speciali svako dva miseca, to se traži:))

  • Trickster

    04.08.2020 - 17:29

    Ja znam da smo mi po prirodi negativan narod ali bitno je da ove stvari forsiraju koliko god se one iskoristile ili ne iskoristile inace stagnira gaming.Nintendo to isto radi nekad upali a nekad i ne i ja to pozdravljam, ista stvar i ovdje. I ne znam koliko pratis al dosta developera je uzbudjeno oko dualsense sto se nije moglo reci za hd rumble u switchu. Na kraju samo mogu reci “vidjet cemo”.

    • Zoran Žalac

      @Trickster, 04.08.2020 - 17:32

      Bit će napredak, to svakako, ali ne treba čuda očekivati. Iako, sad kad sam se sjetio tog MGS dijela s masažom, rado bi da ubace masažerski mod kontrolera kad mi se vrat pokoči :). Ne, ti si perverzan 😀

    • Trickster

      @Zoran Žalac, 04.08.2020 - 17:40

      Ahaaaa a zato developeri hvale kontroler,otvorio si mi oci 😂

    • Josip

      @Zoran Žalac, 04.08.2020 - 18:29

      Zaboravio si God of War III gdje Kratos posjeti Afroditu i onda rade neke radnje gdje vibrira kontroler…. pogotovo pri kraju vibrira kao lud 😀

    • kebbab

      @Zoran Žalac, 04.08.2020 - 22:06

      Čekaj, ja očekujem napredak. Ipak smo 2020.

  • doctorsparta

    04.08.2020 - 18:05

    Imam puno pitanja oko novog kontrolora. Prvo mislim da je prejaka riječ “haptičko sučelje”. Haptički uređaji se baziraju se na mikro-iglicama koje se pod naponom recimo za hrapavu površinu podignu ili se spuste za glatku podlogu ili još gore oni koje se baziraju na blagim elektrošokovima. Trenutni haptistički uređaji široke primjene su VR rukavice (koliko ja znam). Za spomenutim kontrolorima koji koriste to sučelje nemam iskustva. Tako da ne kužim kako će to funkcionirati na kontroloru. Druga stvar je “vibracija”, trenutno je to zapravo centrifugalni rotirajući uteg kojem možeš samo kontrolirat RPM i trajanje rotacija. Kad bi mogao raditi 180 stupnjeva polurotaciju mogao bi stimulirat recoil ili kad dođeš do zida kako bi dobio osjenčaj sudara i trzaja prema natrag. Recimo u TloU kad ti baterija crkne, moraš cijeli kontrolor polurotirat u zraku. Tako da to senzor rotacije utega otkrije. Pitanje dali će biti servomotori za rotaciju utega ili klasični. Novi triggeri su mi jedino jasni i to će biti odlično. Sve skupa izgleda da će to biti jako skup kontrolor.

    • moordrak

      @doctorsparta, 04.08.2020 - 21:16

      Daj malo pojasni te trigere jer meni nisu uopće jasni. Kako bi to trebalo raditi? Pružanje otpora mogu izvesti samo sa nekakvim mehanizmom povratne sprege, dakle motori sa servo mehanizmom ili nekakav tip elektromagneta. Da li si kada vidio servomehanizam? Trebao bi znati da je osjetljiv do neba pa ugurati ga u tipke koje stišćeš desetcima tisuća puta nema nikakvog smisla jer ćeš nesvjesno polomiti prijenos odnosno zupčanike vrlo brzo. Ako is vidio MS-ov elite kontroler, onda znaš kako je to rješeno kod njih: dodavanjem još dva vibra-motora u r2 l2. Ono što bi Mogli dodati je osjetnik pritiska i još koja opruga za dodatnu tenziju odnosno čisto mehaničko stiskanje više opruga u recimo dva stupnja . U kombinaciji sa motorima, vjerujem da je moguće izvesti osjećaj otpora. Haptic funkcionalnost nije ništa drugo do glorificiranog rumble motora. Tehnički, haptic vibrator ima više mehaničkih dijelova i ne radi se samo o običnoj rotaciji utega pa je moguće simulirati drugačije vibracije od obične potresujke 🙂 . Ima podosta materijala po netu oko toga. Nacon Revolution unlimited ima odlično rješen mehanizam pokreta trigera . Softverski se vrlo jednostavno odredi pozicija na kojoj će tipka okinuti komandu (znači ne trebaš stisnuti do kraja) Poznavanući Sony, ići će na najjeftiniju moguću varijantu zato nisam posebno uvjeren da će novi kontroler biti nešto specijalno bolji od staroga.

    • doctorsparta

      @moordrak, 04.08.2020 - 23:29

      Ma servomotori mogu jedno ići za napredniju vibraciju koja će očito odigrati ulogu “haptičkog sučelja” kako si ti objasnio. Tipa napredno “treskanje”, što zapravo po definiciji nije “haptičko”. Haptički uređaji simuliraju interakciju s podlogom – tj dali je nešto toplo. hladno, glatko, hrapavo, mokro itd. Ali marketing je odradio svoje , udica ja zagrižena. Što se tiče triggera. Moje je mišljenje da će to biti urađeno što elegantnije i jednostavnije zbog potreba masovne proizvodnje. Trigger ‘ko trigger no postoji “senzori”/otpornici zvani digitalni pretvornici pomaka koji – koliko god ti njega jako mehanički stisneš on smanjuje svoj otpor. Manji otpor u strujnom krugu jače si stisnuo trigger – nobrainer – senzor vraća napon kruga vrlo precizno a softver taj input pretvara u recimo jačinu udarca u igri. Kontrolu triggera i vraćanje u prvobitno stanje vrši klasična opruga i neki jednostavni amortizerki mehanizam. Tu nisam ni mislio da će biti korišteni servomotori jer bi to bilo preskupo i kako si rekao zupčanici u prijenosu (pogotovo tako mali) bi se polomili brzo.

    • moordrak

      @doctorsparta, 05.08.2020 - 01:49

      Možda se nismo razumjeli, ti govoriš o otporu u smislu strujnog otpora, da to je jasno , ja sam mislio na fizički otpor stiskanju trigera (recimo kao na pravom oružju, imaš određeni otpor okidača) To će riješiti oprugama , ne vjerujem da će komplicirati sa nekakvim naprednim elektromehaničkih mehanizmima. Gotovo svi kontroleri danas na trigerima registriraju koliko jako ih stisneš ali osim vožnji ( za stiskanje gasa i kočnice) neznam koja igra koristi finu gradaciju pritiska za bilo što. U pucačinama prevladava stisni-pusti mehanizam uz što manji hod trigera. Treba li recimo napeti kakav luk i strijelu , mehanike se baziraju na tajmerima ne na jačini pritiska tipke. Mislio sam reći, sve ovo na tržištu postoji jako dugo i ne koristi se pretjerano u praksi zato mi je Sonyevo otkrivanje tople vode sa nekakvom gumick funkcionalnošću totalno smiješno.

    • Trickster

      @doctorsparta, 05.08.2020 - 00:00

      “These new haptics use voice coil actuators. This is a coil and a magnet that can vibrate depending on how the power is pushed through the actuator. These are a lot faster than rumble motors, giving it a lot more precision in the vibration. It can also vary in vibration frequency and is akin to the way a speaker works, just not as much range.” to je jedan on intervjua,nemam ti pojma o ovome iskreno ali bit ce znacajno bolji od rumble motora koji su u ds4,nadam se.

  • moordrak

    04.08.2020 - 21:42

    Mislim da je Dishonored koristio nekakav mehanizam vibracije kao detektora za pronalaženje stvari. Untill Dawn je dobro strašio sa vibracijom.. dodatne senzore i zvučnik je recimo koristio Death Stranding. Ljuljanje bebe 🙂 onda Swipe. Koristi ga AstroBot prilično dobro kao i senzor pokreta. Imao ga je i Infamous. Last Guardian je koristio senzor pokreta. Ma ima toga. Haptic Feedback fino radi na Switchu a Nintendo bome zna koristiti prilično inovativne mehanike unutar igara. Koliko će ove nove funkcionalnosti koristiti Sonyevi developeri tek ćemo vidjeti. I dalje mislim da se radi samo o dobrom marketinškom potezu.

  • Zoran Zabac

    05.08.2020 - 09:34

    Sony gura industriju naprijed, exkluzive samo na novi sustav, znatno napredniji kontroler itd…xbox koči novu generaciju te govori o nekom nezakidanju vlasnika starih konzola, kontroler nikakve promjene nije dozivio itd, glavni adut nove generacije im je do sada 100%-tna pokrivenost igranja starih igara na novoj konzoli i mogućnost korištenja svih kontrolera na istoj 😂😂😂

  • op_maniak

    05.08.2020 - 10:22

    Mislim da noje tesko shvatiti da obaj Portal gura Sony i PS ko nijedsn drugi sto poznajem.
    Eto pitanje za ljude iz HCl; zar vas Sony iskreno toliko placa ta ga gurate na ovim prostorima.
    O novom xboxu nikakv specijal nista. Vec nije ni smijesno vise, ima ljudi sto ih zanima i druge grane gejmimga osim Sonya i plejke.
    Sad but true…

    • Zoran Zabac

      @op_maniak, 05.08.2020 - 23:37

      Sta? Niti jedna osoba koja razumije hrvatski jezik iz Hrvatske ili neke od zemalja sa balkana nema službeno pravo pristupa Xboxu i toj platformi. Zašto bi se pisalo u nečemu što nemožeš koristit zapravo?

  • Tomina

    05.08.2020 - 13:41

    Ja jedino volim kad vibrira dok se medaljom na vičeru zatrese hehe. Ostalo sve mamac za djecu.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?