HCL.HR

Odustajem od Starfielda, totalno mi je ubio pojam putovanja

Zoran Žalac 28.11.2023.   •   33 komentara


Starfield mi je od najočekivanije igre ove godine prerastao u najveće razočaranje. Iako igra sama po sebi nije loša, zbog jedne se stvari jednostavno ne mogu prisiliti na igranje.

Prošla su tri mjeseca od izlaska Starfielda i vjerojatno se pitate čemu sad (još jedan) tekst o toj razvikanoj igri. Motao mi se ovaj tekst po glavi već neko vrijeme, a ono što me natjeralo da ga doista otipkam bilo je Bethesdino odgovaranje na negativne recenzije za Starfield na Steamu. Jedan Bethesdin developer tako je pokušao opravdati najčešći prigovor igri (česta učitavanja) argumentom kako Starfield u svom svijetu ima ogromnu količinu detalja / podataka. Kao, treba to uzeti u obzir prije nego prigovarate oko učitavanja na svakom trećem koraku!

Tu mi se zamračilo pred očima.

Starfield je meni bio najočekivanija igra 2022. godine, pa onda i 2023. kad je odgođen. Nadao sam se svemirskoj avanturi koja mi neće biti naporna kao No Man’s Sky, koja neće biti kompleksna kao Elite: Dangerous, a pružit će mi više slobode u istraživanju nego Mass Effect. Nakon 45-minutne prezentacije ovog ljeta optimizam oko Starfielda bio mi je na vrhuncu. Način na koji su prezentirali sve segmente igre bio je maestralan i rekao bih, čak i danas, da je Starfield Direct bio najkvalitetnija prezentacija neke igre u jako dugo vremena.

… kad ne bi bilo činjenice da su sva predstavljanja igre pomno REŽIRALI tako da ne uključuju nijedno učitavanje. Čak su i na Gamescomu, nekoliko dana prije službenog lansiranja Starfielda, imali prezentaciju gdje su izrezali sve pauze, tj. učitavanja. Znali su što rade i zašto to rade!

Da budem korektan, i prije izlaska se znalo da u Starfieldu neće biti igrive tranzicije između gameplaya na planetu i u atmosferi. S time sam se unaprijed pomirio. I znao sam da će postojati učitavanja između otvorenih i zatvorenih prostora – privhatio sam čak i to. Međutim, nisam bio spreman na to koliko svaka lokacija u Starfieldu djeluje segmentirano i dislocirano naspram svijeta u cjelini.

Ne sjećam se da me ijedna igra toliko demotivirala nevidljivom povezanošću svog svijeta.

Moj glavni problem sa Starfieldom je taj što mi je igra ubila osjećaj putovanja – najvažniju stvar kod Bethesdinih igara. Svi Bethesdini svjetovi do sada su bili posloženi u nekakvom slijedu. I desetljeće kasnije znam kako u Skyrimu izgleda onaj puteljak prema Riverwoodu, gdje prijeđem preko mosta pa se kroz planinski prolaz zaputim prema livadama ispred Whiteruna. U Starfieldu je svaka lokacija rascjepkana i nije moguće u nekakvom slijedu, bez prekida gameplaya i gubitka kontrole nad likom, doći s jednog mjesta na drugo.

Da, u svim Bethesdinim igrama se koristi brzo putovanje i na kraju dođeš na isto kao u Starfieldu. Ali, ključno je ono prvo putovanje od točke A do točke B – upravo tu stječeš prvi dojam o svijetu. Avantura je u Falloutu proći kroz jedno naselje s banditima da bi se stiglo do grada gdje namjeravaš doći. U Starfieldu svugdje stižem kao serviran. Bam – eto me u orbiti gdje se odvija neka svemirska bitka. Bam – eto me sad na planetu gdje ti je 100 metara dalje neko piratsko postrojenje. Bam – eto me ponovno u sjedištu Constellationa. Promijenio sam prostoriju, zgradu, grad, distrikt, planet i čitavu galaksiju – kroz jedno ili više učitavanja!

Daleko od toga da Starfield nema svojih kvaliteta, samo me ovo ubilo u pojam i odustao sam od igranja. Pauze s učitavanjima same po sebi nisu problem i nije da su dugotrajne. Problem je što u tom prebacivanju s planeta na planet te iz galaksije u galaksiju Starfield nema baš nikakvu supstancu, ništa što bi cijelu stvar držalo na okupu. Galaktička mapa je u Starfieldu samo mjesto na kojemu odabireš svoju sljedeću destinaciju. A nije moralo biti tako.

Kao pozitivan primjer uzmimo Mount & Blade serijal. Te su igre također segmentirane i nemaju klasični otvoreni svijet. Imate glavnu mapu s koje posjećujete lokacije i svakom sukobu prethodi učitavanje. Međutim, vidite svoje putovanje na toj mapi, igra vam dopušta da si percipirate putanju i od tog putovanja radi doživljaj. Niste se samo nacrtali na destinaciji, vidite svijet u kojemu se nešto zapravo događa dok se vi krećete po njemu. Nad mapom imate izometrijski pregled, ali tome ništa ne fali.

Nekad davno igre nisu žrtvovale baš sve kako bi igrače dovodile pred gotovu stvar. Uzmimo za primjer kultne Fallout naslove – prije nego su došli u ruke Bethesde. Te bi igre bez problema funkcionirale kao “teleportacijski” naslovi u stilu Starfielda; samo se prebaciš s jedne lokacije na drugu. I onda to ubilo skoro trećinu gameplaya jer bi izostavljanje putovanja po mapi eliminiralo sve nasumične zasjede protivnika, genijalne easter eggove, kao i mehaniku brige o vozilu u vidu goriva.

Potpuno je nebitna činjenica da Starfield ima iznimno detaljan svijet jer kao što sam već napisao – nisu mi učitavanja problem sama po sebi. A mislim da dobar dio igrača koji prigovara oko učitavanja u Starfieldu krivicu baca na očitu stvar koja vodi prema dubljem problemu.

Vjerujem da se u Starfieldu može uživati uz prihvaćanje kompromisa. Mene samo deprimira što je moj problem s igrom toliko ukorijenjen u njezin dizajn kojega je nemoguće promijeniti. Neće tu pomoći nijedna modifikacija i zato dižem ruke od igre. Razmišljam čak da se po stotinu i prvi put probudim u Skyrimu…

Označeno sa: ,

Komentari (33)

  • ivecin88

    28.11.2023 - 15:55

    Top osvrt!:)

  • vragec25cro

    28.11.2023 - 15:58

    Ja nisam baš bio nešto nahajpan na igru pošto je od Bethesde,a Zenimax studiji mi nisu izbacili dobro igru od Obliviona,ali sam se nadao da bi mogla biti nesto posebno kako najavljivali.Na kraju ubio nekih 10-15h i obrisao.

  • Crow89

    28.11.2023 - 16:19

    Ja i dalje mislim da su skoro svi veći problemi posljedice starog enginea. Animacije, grafika, limitacije kretanja… Elite je izašao prije punih 9 godina i imao je realna putovanja brodom, Starfield nije trebao to imati ali engine sigurno nije sposoban za pametnu pripremu renderiranja cijelih planeta. U NMSu to radi jer su proceduralni a u Eliteu zato jer su planeti prazni. StarCitizen ima više u malom noktu godinama makar nije niti izašao iz Alfe nego je Starfield ikad imao šanse imati. Ova igra je meni promašaj. Tipično Toddovo laganje i Bethesdino mazanje očiju. Dobra igra ali čisto jer je trebala biti bomba mi je na kraju razočaranje godine. Makar poslije Fallouta nisam niti očekivao da Todd ne laže ali kao što Zoki veli gore – namjerno su krivo prikazivali, kao i NMS. Ništa manje lažno. Ali NMS se popravio. Starfield se neće jer Todd i njegovi i dalje ne priznaju da su u krivu. Tu je glavni problem, lik misli da radi bogom dane igre i ne voli kad amu se prikaže da to kije tako

  • PuzzLe ShocK

    28.11.2023 - 16:46

    ” I desetljeće kasnije znam kako u Skyrimu izgleda onaj puteljak prema Riverwoodu, gdje prijeđem preko mosta pa se kroz planinski prolaz zaputim prema livadama ispred Whiteruna” – ovo je bilo dovoljno da mi probudi želju, Skyrim ponovo na downloadu

  • Iron666

    28.11.2023 - 16:57

    Slažem se sa apsolutno sa svime što si rekao. Bio sam hypan za Starfield, priznajem. Ne volim skakati na neki hype train, ali stvarno volim Bethesdine igre, barem prijašnje. Ne žalim za novcem koji sam dao za njega jer sam ga prešao i imam oko 60 i sitno sati u igri, pa donekle mogu reći da sam okej u omjeru dobiveno/izgubljeno. No… razočaranje je bilo sve očitije i očitije >35h in-game i nadalje. Osjećaj povezanosti je nepostojeć, količina zaista nekih atraktivnih lokacija je mizerna, konstantno ali konstantno loadanje je puno veći problem nego što si oni žele priznati upravo iz toga što već na tako suhu i ispraznu scenu onog što gledaš (jedno te j*** isto), još moraš dodatno ubijat osjećaj imerzije i gledati 3 i pol sekunde loading screenove svakih 10 minuta. Neon City je katastrofalan po tom pitanju, doslovno svaka prokleta vrata su loading screen. Svemir i planeti, realno i logično i trebaju bit isprazno i pusto mjesto, ali tek kasnije zapravo shvatiš koliko takav setting šteti ovakvom tipu igre i koliko bi bil bolje da je ukomponiran u neka rafinirana i puno detaljnija 2 ili 3 svijeta. 4 i pol različita copy/paste-na asseta gdje se 80% igre provlačiš kroz nekakve korirode i tunelčiće i labose i sl., nego neke lokacije koje bi zapamtio i par godina nakon. I to na svakom planetu. Ma mislim, o čemu pričamo. Skyrim koji je kud i kamo po njima igra manjih parametara i sadržaja me u prvom playthrough-u davne 2011. na Steamu zadržavao skoro 400 sati. Tu priča staje. Combat iako mi nije nužno bitan u takvim igrama je i dalje apsurdan, AI i IQ je -60, tehnički je igra radila kao drek na 4070 i jedva da sam imao stabilnih 60fpsa (hvala Bogu pa modderi naprave FrameGen mod u roku 2 dana, a Bethesdi treba 3 mjeseca), priča je osrednja i zapravo su side questovi bili puno zanimljiviji… ma jednostavno… s razlogom ju trenutno na Steamu igra manje igrača nego Skyrim i sl. Bojim se sa TES VI XD

  • Robotz

    28.11.2023 - 17:04

    Bethesda kao studio je naprosto “zastarila” gameplay i količina bugova i slackanja mogla je proci prije 10 ili više godina danas naprosto ne za tkz AAA igru od 70/80eura.
    Nažalost zavrsit ce kao Blizzard i BioWare nekad gigant gaminga od kojih su ostale samo lijepe uspomene.

  • Nemanjazzz

    28.11.2023 - 17:15

    Bas pre neki dan gledam na Steamu gde se zali lik na prazne i dosadne planete, a developeri mu prodaju pricu kako kad je covek sleteo na mesec nije bilo nicega al je opet bilo uzbudljivo, jer je istrazio nesto novo 🙄. Jedno je kad sletis na mesec a drugo kad sletis na 117 meseca.

    • kebbab

      @Nemanjazzz, 28.11.2023 - 18:21

      Pa probaj biti realen, šta je na Merkuru, Veneri, Marsu, Mjesecu….

    • delight353

      @kebbab, 28.11.2023 - 18:43

      No glupo je da se developeri vuku na realizam u totalno nerealnoj igri – prvo i osnovno, zvukovi, pucnjava i eksplozije se čuju potpuno normalno u vakumu svemira! ¯\_(ツ)_/¯

    • Crow89

      @kebbab, 29.11.2023 - 09:06

      Alieni? Skroz dokazano realni. Oni biraju koja “realnost” im odgovara. Nije ovo simulacija svemira, ne?

  • trulex

    28.11.2023 - 18:13

    Ja je skinuo piratski da probam i onda sam odustao i od probavanja.

  • mii2o90

    28.11.2023 - 18:32

    Džabe sam dobio premium verziju(igraš tjedan dana prije releasa). Nisam još ni upalio, a prešo sam praktički sve do tada moderne Bethesdine igre. Ništa me jednostavno nije toliko privuklo da bi upalio. Pogotovo ne kad sam čuo da nema mape, a i travel and exploration je takav kakav je. Tek kada i ako to značajno unaprijede možda ću odigrati.

  • VitMeR

    28.11.2023 - 18:38

    nadam se da su naucili za tes6 ipak je drugaciji svijet ali ne znam gubim nadu

  • Croatomic

    28.11.2023 - 18:39

    Meni je igra top. Sve gore navedeno drži vodu ali i ne drži vodu. Nije to Skyrim gdje sa konjem pređeš s jednog kraja mape na drugi kraj u jednom danu. Ovdje su u pitanju svjetlosne godine. Grav jump doslovno skače od planeta do planeta. Zar stvarno netko želi sjediti ispred ekrana i letjeti brznom od 99,99 svjetlosti i čekati 2, 3, 10, 20 godina da dođe do drugog planeta? Istina je da ima dosta učitavanja ali isto je tako i da ima dosta sadržaja koje treba učitati. A što se praznih planeta tiće… ni na jednom nama poznatom planetu nema života tako da ovo što su napravili, po meni je za pohvalu.

    • delight353

      @Croatomic, 28.11.2023 - 19:05

      Gore sam napisao: neopravdano se izvlači na kartu realizma – pucnjava se čuje u vakumu svemira.

    • Croatomic

      @delight353, 28.11.2023 - 19:55

      Grav jump doslovno skače od planeta do planeta. Kako onda putovati između planeta?

    • delight353

      @Croatomic, 28.11.2023 - 21:28

      Pricas o sustavima. Potpuno je prihvatiljivo da grav jump sluzi kao zamaskirani loading u tu svrhu. Istu stvar radi No mans sky. Ono sto No mans sky ne radi jest putovanje od planeta do planeta u sustavima, ulazak u atmosferu planeta, NMS dopusta da cijeli planet obletis i sletis gdje god zelis potpuno slobodno. Starfield nema nista od toga, a sve spomenuto tadi kroz loading screen, cime se, po meni, gubi znacaj svemirskog broda. Doslovno mozes biti na Jemisonu, otvoriti star mapu i iz zgrade fast travelat na zemljin mjesec gdje god oznacis. Nije li tako, nazalost?

  • JCD-Bionicman

    28.11.2023 - 18:40

    “To će biti najbolja igra kada” – HCL community

    • Goblin

      @JCD-Bionicman, 28.11.2023 - 18:42

      Oh fuck of Rebecca, he did not say that

  • delight353

    28.11.2023 - 19:03

    Članak se drži banaliziranja putovanja i, potpuno opravdano, kritizira loading screenove. Međutim, Starfield ima puno, puno, puno više problema… Počeo bih od glavne priče koja je, što moj prijatelj kaže, “šunka-sir”. Ni vrit, ni mimo. Nit smrdi, nit miriše. Više srednja žalost, nego osrednja. Likovi nepamtljivi i dosadni. Voice acting na razini kakve niskobuđetne indie igre. Što na planetama imamo istraživati kada se baze (dungeoni) potpuno ponavljaju. Doslovno iste baze sa istim razmještajem objekata i neprijatelja, a loot ne opravdava grind. Svuda iste POI točke. Tu je smeđe, tamo je žuto. Zaključane mehanike gradnje baza, brodova i opreme kroz skill tree su još ajde-de, ali koji vrag još prije toga igra traži od igrača da researcha i segmente za otključavanje komponenata. Znači; da stavim silencer na gun, prvo moram nači 3-4 materijala u xy količini da researcham taj projekt, onda još trebam imati određenu razinu skilla sa izradu te komponente, a onda još moram imati 3-4 xy količine materijala da bi taj silencer craftao… A pazi ovo: niti jedan trader u cijelom faking juniversu ne prodaje modove za opremu i oružja! Daj me nemoj… Svemirski brod je guba. Najviše vremena sam trošio na pokušaj izrade nečeg sličnog Millenium falconu. Da, nije izgledao ni približno… Osim te mini igre, svemirski brodovi nemaju nikakve koristi, jer kao što članak kaže: svuda se fast travela! Užas! To što ćemo tu i tamo pucati po kakvim piratima iz tog broda je mizerno. Starfield nije niti približno dobar kao sada 12 godina stari Skyrim. Meni osobno lošiji od Fallouta 4. F76 je tu negdje sa Starfieldom. Skyrim i Fallout su imali to nešto da te vuće na istraživanje. Starfield je potpuno lišen toga, jer se nema što istražiti. Što reći; ja odustao na cca 80% glavne misije sa utučenih 130 sati u igri. 130 sati koje bolje da sam ušparao na BG3 kojeg upravo igram.

    • Iron666

      @delight353, 29.11.2023 - 08:12

      True. I sad zamisli koja količina modova (ako i tad) može popraviti taj krucijalan kostur igre. Jako jako teško. Jednostavno je tu puno većih i manjih faktora koji uništavaju sve ono što je njihove prethodne igre činilo tako zaraznima i zabavnima..

  • Malimicek89

    28.11.2023 - 20:37

    A kad sam ja rekao da ne vjerujete ni rijeci Toddu i njegovom laganju ekipa mi je rekla da pretjerujem. Frajer laze kad zine, svrsava na svoje uradke a sve jos tamo od Fallouta 3 je teski prosjek realno i ispod prosjeka. Sve sta dotaknu. Ajd Wolfie donekle drzi to sve.

  • Otrovna_peCurka

    28.11.2023 - 20:51

    Odličan članak ! Čovjek koji zna svoj posao i shbaća sa ozbiljnošću 🙂 probao sam starfield 45 minuta ali iskreno not my type of game.. necu srat po igrici ili šta slično, svaka čast ekipi šta je radila na igrici i uloženom trudu, ali moraju proširit svoje vidike i shvatiti da trebaju još dosta toga popravit 🙂 igrao kao ogra svakako ne može bit ocjenjena manje od 80 i ko god da manje od 80 je snob.. 😀

    • delight353

      @Otrovna_peCurka, 28.11.2023 - 21:31

      Stari? Igra je mrsava 60ka. Realno. Vjeruj mi. Utukao sam 130 sati u nju. 🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻

  • moordrak

    28.11.2023 - 21:53

    Dobro pogođen tekst. I ja sam se nagovarao na igranje. Nije samo putovanje problematično. Cijela igra je, em, ne dosadna , to nije prava riječ, prava riječ bi bila razvučena, kao mala žličica nutele namazana po prevelikoj palačinki. Tanko, ne markantno i bljutavo. Šteta. Mogli su to malo “sočnije” posložiti.
    Kupio sam X radi Starfileda. Stvarno sam želio odigrati ovo do kraja. Više od trideset sati (par sati gore – dolje) ingame bilo je dovoljno za pauziranje na duže vrijeme.
    Probao sam nedavno ponovno zaigrati. Reći ću samo ovo: saznao sam kako se osjećala Alisa u zemlji čudesa. Potpuno, kompletno i temeljito sam zaboravio cijelu priču, sve mehanike i sve što bih trebao raditi u igri. Reko’, idem na YT po šalabahter. Zaspah na prvom videu. Očito nema kemije. Što ću. Možda jednog dana ponovno dam priliku Starfieldu. Srećom, gamepass ima drugih odličnih igara.

  • deadpoll

    29.11.2023 - 00:00

    Koliko se zapravo taj starfield razlikuje od Mass Effecta ne racunajuci slaganje vlastitog broda? Nisam igrao ali mi djeluje kao ME1 samo bez brodskih borbi.

    • delight353

      @deadpoll, 29.11.2023 - 07:13

      Ma puno, lega. ME je izricito igra iz treceg lica, tj. cover shooter. Starfield je klasican fps, ili tps ako igras u trecem licu. ME je imao misteriju, dobru pricu (o kraju otom-potom, nije se svakome svidio), epska igra za najeziti se. Naravno, treba imati na umu da je ME sada star preko 10 godina i nema mehanike modernih igara, ali mislim da je puno ljudi ocekivalo da ce Starfield barem zagrebati taj ič koji je ME ostavio. Starfield nije full losa igra, ali bas fali to nesto da bude top.

    • deadpoll

      @delight353, 29.11.2023 - 17:11

      Znaci tko je igrao ME neka ni ne pokusava Starfield hahha.
      Ali ozbiljno igra je uzela od svakog ponesto, a zapravo napravila nista. Tak mi barem djeluje po komentarima.
      Steta. Nemam onda nekog razloga to ni isprobavat.

    • delight353

      @deadpoll, 29.11.2023 - 17:26

      Upravo si sve rekao: uzela od svakoga, napravila nista.

    • deadpoll

      @delight353, 29.11.2023 - 21:26

      Vidim po kom da si poceo igrat baldurs, razmisljam da si to ubodem umjesto starfielda, jel valja ista?

    • delight353

      @deadpoll, 30.11.2023 - 09:25

      Remek djelo. Pogotovo ako volis prave RPGe.

  • Fenner

    29.11.2023 - 08:20

    Instalirao na xbox-u, stisnuo zube, te odigrao kojih 2h i nakon toga deinstalirao. Iskreno Mass Effect Andromeda je remek djelo u odnosu na ovu glupost.

  • SanKa

    29.11.2023 - 12:23

    moram priznat da mi je ovo upravo ubili zelju za igranjem ove igre….planirao sam toliko daleko ici da bih od frenda posudio xbox da ovo zaigram, no nista od toga. upravo ono sto me najvise privlacilo kod najave ove igre je bio taj proces polijetanja, slijetanja na planete te putovanje od planeta do planeta barem do neke mjere bez teleporta…najbolji primjer za to je black flag..ti si doslovno mogao po cijeloj mapi ploviti od otoka do otoka, a i nisi morao. jedini loading je bio pred ulazom u luku. to je to.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?