HCL.HR

Recenzija

Playstation VR2

U KLASI ZA SEBE

Igor Belan

Dobre su šanse da PSVR2 nije za vas, ali još su bolje šanse da ćete si ga ipak poželjeti kupiti. Zavodljiv je to komad hardvera. Ipak je to uređaj koji obećava dostaviti onaj ultimativni san o potpunoj imerziji u virtualnom svijetu. Onaj „kao da si tamo“ osjećaj.

I odmah ću vam reći da PlayStation VR2 dostavlja taj osjećaj na poprilično impresivan način. Nije jeftin kao što je prvi PSVR bio, ali nakon mnogo promišljanja o tome kroz posljednjih šest dana koliko sam ga testirao – čini mi se da ima smisla da nije više toliko jeftin.

Ekipa iz PlayStationa očito jako dobro razumije koliko je teško prodati jedan VR headset. Osjećaj prisutnosti u 3D svijetu koji ti uređaji pružaju ne može se prodati kroz oglase na ravnim ekranima. Kupci to moraju doživjeti ili će zauvijek misliti da oglasi pretjeruju. Zato je prvi PSVR iz 2016. godine bio toliko jeftin – trebalo je stvoriti interes, pružiti ruku skepticima i pokazati im koliko VR može biti impresivan.

Jer unatoč niskoj rezoluciji ekrana, nepreciznim kontrolerima i drugim mjerama uštede na dizajnu prvog PlayStation VR-a, taj uređaj ipak je mogao pružiti ono najvažnije – istinsko VR gaming iskustvo. Ne one gluposti od kartona za mobitele. Pravi VR. Ono kao da si tamo.

Tim pristupom omogućili su masama da si priušte pravi VR, da ga dožive, da vide u čemu je stvar. I ispalo je da je to mnogima fora. Pogotovo po tako niskoj cijeni. Zadnje što smo čuli, prodali su više od 5 milijuna tih headseta. No ni konkurencija nije spavala – Valve je predstavio svoj skupi Index headset za high-end PCVR iskustvo još prije par godina, a i Meta je rasturila s bežičnim i samostalnim Questom 2 (preko 10 milijuna prodanih primjeraka kažu procjene). I to su samo dva popularnija primjerka.

PlayStation VR2 izlazi stoga u zanimljivo vrijeme i sa zanimljivom dilemom. Treba li PlayStation s novom generacijom svog VR-a ciljati na high-end doživljaj ili opet na malo jeftiniju priču koja privlači mase? Tko je zapravo ciljni kupac PSVR-a 2 u 2023. godini?

Čini se da su u toj dilemi izabrali neku svoju zlatnu sredinu, koja ipak malo više naginje prema high-endu. Prema entuzijastima. Zato sam rekao da su dobre šanse da PSVR nije za vas – nismo baš svi na toj razini entuzijazma prema gamingu. Jer vidite – PSVR2 košta 666,66€ i to bez igara, a igre će biti  skuplje nego za prvi PSVR.

A ZAŠTO JE SKUPLJI?

Jer je bolji. Po svemu. PlayStation VR2 toliko je drugačiji od jedinice da uopće ne podržava igranje prvih PSVR naslova. Te igre rađene su za drugačiji sustav praćenja pokreta, za znatno lošije i starije kontrolere s manje mogućnosti.

Evo jedne tablice da vam prikažem konkretne razlike, da ne kažem napretke, u tehnologiji.

PSVR vs. PSVR2 specifikacije
PSVR PSVR2
Ekrani 960 x 1,080 po oku, OLED ekran, 90/120Hz 2,000 x 2,040 po oku, OLED ekran s podrškom za HDR, 90/120Hz
Leće Nisu Fresnel, 100° kut gledanja Posebno razvijene Fresnel leće, 110° kut gledanja
Spajanje na konzolu Cijeli snop USB i HDMI kabela, uz posebnu kutiju za spajanje svega toga Samo jedan USB-C kabel
Praćenje pokreta glave ‘outside-in’ uz samo jednu vanjsku kameru ‘inside-out’ uz četiri integrirane kamere, bez ikakvih vanjskih senzora
Praćenje očiju Nema Ima, pomoću dvije integrirane NIR kamere
Pass-through mogućnost Nema Ima, crno-bijeli prikaz
Kontroleri DualShock 4, PS Move (izvorno dizajnirani za PS3), PSVR Aim, glasovne komande Posebni PSVR2 Sense kontroleri, DualShock 5, praćenje pokreta očiju, glasovne komande
Zvuk 3.5mm ulaz za slušalice 3.5mm ulaz za slušalice, posebne slušalice dolaze u paketu s headsetom
Mikrofon Integriran Integriran
Vibracije Samo kontroleri, starija tehnologija Moderne haptičke vibracije na headsetu i kontrolerima, uz adaptivne triggere
Masa 600 grama 560 grama

Na papiru, PSVR2 ima četiri puta više piksela od PSVR-a 1, ali tu je bitno da razumijete dvije stvari. Prvo, u VR-u se jednostavno manje primijete skokovi u rezoluciji. Dok biste na običnom monitoru nešto kao skok s 1440p rezolucije na 2160p svakako primijetili, u VR-u ekvivalentni skok u rezoluciji nije toliko primjetan. Drugo, PSVR2 ima drugačije leće (utječu na dojam oštrine) i širi kut gledanja (110 stupnjeva naspram 100 u PSVR1), što znači da se ta viša rezolucija sada mora razvući preko većeg vidnog polja. OK, sad kad sam to objasnio ipak treba reći da se ovdje ne radi o malom skoku – slika na PSVR2 je primjetno oštrija u odnosu na prvi PSVR. Oštrija je i u odnosu na Meta Quest 2.

Samo nemojte misliti da je savršeno oštra.

I dalje je to VR, što znači da su i dalje vaše oči direktno ispred ekrana i teško ih je impresionirati samom oštrinom. Pogled u daljinu 3D prostora i dalje je pomalo mutan. Znatno manje maglovit nego prije, uz širi kut gledanja na cijelu scenu, još bolje kontraste, prekrasne boje i više svjetline općenito. Ali i dalje malo mutan.

I dalje je to VR, što znači da su i dalje vaše oči direktno ispred ekrana i teško ih je impresionirati samom oštrinom.

Pazite ovo. Otprilike pola sata neprestanog guštanja u VR-u je potrebno da se toliko uživite u igranje da vaš mozak pomisli kako je ta blaga mutnjikavost gledanja novo normalno za vaše oči. Pa kada skinete headset s glave i ugledate stvarni svijet dobijete novo poštovanje za oštrinu kojom odjednom vidite sve oko sebe. Taj neobični efekt sam primjećivao na svim VR headsetima koje sam imao do sada, ali ponajmanje na PSVR-u 2 – toliko je oštriji od ostalih koje sam koristio.

Ne postoji drugi VR headset na tržištu koji pruža ovu razinu oštrine s finim kontrastima OLED ekrana za ovako „nisku“ cijenu. Passthrough mogućnost je također impresivna – riječ je o mogućnosti da vidite svoju stvarnu okolinu kroz integrirane kamere. Ta crno-bijela slika s kamera je znatno oštrija od one u Questu 2. Znam da je to stariji i jeftiniji headset, ali meni je trenutno jedina točka za usporedbu takve mogućnosti. Jedino bih volio da su ubacili passthrough prikaz u boji kao u Meta Questu Pro ili Pico 4 headsetima. Nije to jako važno zapravo, ali čisto djeluje kao nešto što bi moderni VR headset trebao sadržavati da bolje opravda cijenu.

PlayStation VR2 na sličan se način „montira“ na glavu kao u slučaju jedinice, no nešto je udobniji za dugotrajno nošenje. Većina mase ponovno leži na vašem čelu, a razina podešavanja i prilagodbe za svaki oblik glave je impresivna. Kod VR-a je vrlo bitno da headset blokira vanjsko svjetlo, a na PSVR-u 2 to je sjajno riješeno. Tanka i fleksibilna guma s naborima poput kakve harmonike lagano dotiče vaše lice i obavija ga bez pritiska, dok u isto vrijeme blokira 99% vanjske svjetlosti. Čak i u području oko nosa, što je često slaba točka kod drugih uređaja.

Kod VR-a je vrlo bitno da headset blokira vanjsko svjetlo, a na PSVR-u 2 to je sjajno riješeno.

Nisam primijetio nikakvo magljenje leća kao kod prvog PSVR-a, što je tamo bila česta pojava u mom slučaju. Također, uz novi sustav fiksiranja zahvata na potiljku glave, lako je namjestiti headset u idealan položaj i zadržati ga tamo. Ipak, povremeno ćete morati nanovo namjestiti cijelu stvar da vratite pogledu oštrinu (ili uklonite crvenkaste rubove koje uslijed manjka fokusa počnete percipirati oko bijelog teksta, tzv. chromatic aberration), pogotovo nakon nekih jačih akcijskih sekvenci, ali sve to je u domeni očekivanog za VR headsete i fresnel leće. Čak mi se čini da se ovdje događa rjeđe nego inače, ali ne bih išao tako daleko da to odgovorno tvrdim.

Takve leće obično su odlične za VR iz više razloga, ali imaju problem s blještavilom u kontrastnim situacijama – bijela točka na crnoj pozadini neće imati oštre rubove, već će blještati po istima. Drago mi je prijaviti da u PSVR2 to zaista nije toliko vidljivo – blještavilo postoji, ali manje je primjetno. Povećani kut gledanja od 110 stupnjeva je također dobrodošla novost – manje se osjeti onaj dojam da gledaš na scenu kroz nekakav tunel. Toliko manje da za time praktički nećete ići – pogotovo kada leće približite licu toliko da vam trepavice skoro dodiruju staklo.

Super je da ovaj put uz taj tzv. eye relief (mogućnost primicanja leća bliže i dalje samom oku) imamo i podešavanje IPD-a ilitiga razmaka između očiju. Uz te dvije postavke i općenito pametno dizajniran headset, stvarno mislim da će svatko lako naći svoj idealan položaj, možda i lakše nego kod drugih headseta.

Uz te dvije postavke i općenito pametno dizajniran headset, stvarno mislim da će svatko lako naći svoj idealan položaj, možda i lakše nego kod drugih headseta.

Slušalice koje dolaze u paketu savršeno uredno služe svrsi i lijepo dočaravaju trodimenzionalnost zvuka u prostorima, no ne mogu tu govoriti o nekoj posebno impresivnoj kvaliteti zvuka kakvu dosad nisam čuo. Dobro je što kroz standardni 3.5mm audio utor možete spojiti i svoje slušalice ako smislite da imate kvalitetnije, ali zbog konstrukcije headseta veće slušalice over-ear tipa vjerojatno nećete moći staviti na uši. Tek manje on-ear ili in-ear slušalice će odgovarati.

ALI KAKO ON ZNA ŠTO JA RADIM?

Mogao bih satima rantati o manjkavostima sustava za praćenja pokreta na prvom PlayStation VR-u koji je ovisio o tome vidi li vas jedna jedina kamera dizajnirana inicijalno za totalno drugu svrhu.

PlayStation VR2 radi sve to drugačije.

Ovdje imamo moderni inside-out sustav praćenja pokreta koji pomoću četiri integrirane kamere skenira prostor oko vas i onda kroz ponešto magije računalnog vida kalkulira gdje se nalazite u odnosu na taj prostor. Nema vanjskih kamera ili senzora, sve je u headsetu. Takav sustav nije ništa novo, prisutan je i u Meta Questu 2 primjerice, ali to samo znači da je kroz godine rafiniran pa sada u PSVR-u 2 radi praktički savršeno.

Jedini problem primijetio kada sam toliko zamračio prostoriju da integrirane kamere više nisu mogle dobro vidjeti prostor. Dakle, za najbolje rezultate nemojte zaboraviti da se ipak radi o kamerama, a one vole svjetlost.

Kada svjetlosti ima dovoljno možete se kretati potpuno slobodno po prostoru koji ste definirali (4m2 se preporuča kao minimum ako ne planirate igrati sjedeći), a možete čak i leći na pod bez da se izgubi tracking. Sve opušteno, precizno i bez osjećaja da ste vezani za bilo kakav senzor ili kameru.

Vezani ćete biti jedino kabelom kojeg se Sony ni u ovoj generaciji nije uspio riješiti. Po ovoj cijeni nisam zapravo ni očekivao bežični sustav, pogotovo ne s ovakvom kakvoćom ekrana, no vrijedi spomenuti da je kabel i dalje tu te da ćete osjetiti kako vam visi preko lijevog ramena i povremeno smeta pod nogom. Nije idealno, ali naučite ga ignorirati. Drugi high-end VR headseti također imaju kabel pa ovo nije za zamjeriti PSVR-u 2, ali neki od tih drugih headseta imaju i mogućnost kupnje dodatka za bežično povezivanje. Jedini dodatak koji za PSVR2 sada možete kupiti je postolje za odlaganje i za punjenje kontrolera. Kontroleri se inače pune nekih sat vremena, a mogu izdržati oko 4 sati igranja. To zvuči kratko sve dok se ne prisjetite da pričamo o VR-u gdje ljudi ne provode toliko vremena u komadu.

A kad smo kod toga, novi kontroleri su znatno napredniji od prastarih Move kontrolera. Naslanjajući se na onu „sense“ mantru o prenošenju osjećaja iz igre kroz vibracije, s kakvom su predstavili i DualSense za PS5, ovi novi VR2 Sense kontroleri imaju napredne haptičke vibracije kao i adaptivne triggere. Te fine vibracije bi trebale funkcionirati podjednako impresivno kao i na DualSense kontroleru, ali rane verzije igara s kojima sam ja imao priliku testirati sve to nisu se baš iskazale u tom pogledu. Vibracije su bile rjeđe i suptilnije nego sam očekivao, a imao sam osjećaj i da ponegdje potpuno nedostaju – što me zapravo podsjetilo da igram softver prije službenog izlaska, koji će vjerojatno dobiti ažuriranja da to poprave ili poboljšaju. Nadam se da hoće.

Vibracije su bile rjeđe i suptilnije nego sam očekivao, a imao sam osjećaj i da ponegdje potpuno nedostaju.

Novost je i vibracija u samom headsetu – to nećete naći drugdje. Tamo negdje na području vašeg čela headset će fino mesnato zavibrirati svaki put kada ga upalite, ali i kada vas neko mehaničko đubre sprži laserom u Horizon: Call of the Mountain. Nije to ništa spektakularno, ali bilo mi je drago svaki put kad sam osjetio tu vibraciju.

Novi kontroleri također znaju i kada vam kažiprst samo stoji na „okidaču“, a kada ste ga pritisnuli. Osim toga, trude se i detektirati gdje su vam ostali prsti, ali to ne radi kako možda očekujete. Nemojte misliti da će svaki pokret vaših prstiju biti zrcalno prenesen u igru – ovdje se čisto radi o detekciji nekih osnovnih pozicija prstiju i to radi uredno. Na kraju krajeva, držite u ruci kontroler – nije kao da vam prsti imaju potpunu slobodu kretanja. Od igre do igre zavisi i kako će se taj limitirani opseg detekcije prstiju prenijet u mehanike gameplaya, a po mom iskustvu rijetko kada je to igrivi element od velike važnosti.

Ono što pomalo razočarava kad pričamo o prstima i upravljanju je potpuni izostanak hand tracking tehnologije kakvu smo već navikli vidjeti u čak jeftinijim headsetima poput Questa 2. Ta tehnologija koristi integrirane kamere da prepozna formu ljudske ruke i onda prati i koristi istu za navigaciju sučeljima. Razumijem da je PSVR2 primarno tu za gaming, a igre se rade za kontrolere, ne za upravljanje rukama, ali bilo bi lijepo imati tu mogućnost. Nadam se da će doći kasnije kao ažuriranje, zajedno s više multimedijalnih mogućnosti za PSVR2 – no više o tome dalje u tekstu.

Na sam oblik kontrolera još se nisam u potpunosti naviknuo. Moram reći da izgledaju jako kul, kao neki odvaljeni komad crno-bijele PlayStation 5 kugle u koju na kraju staviš ruku. Lijepi su za vidjeti, ali veći i masivniji nego sam očekivao, kao i čudno balansirani. Sve je u redu dok ih čvrsto držite u ruci, ali ako malo opustite zahvat, žele se nagnuti u desno (ili lijevo, u lijevoj ruci) jer im težište nije u centru, tamo gdje je vaša ruka. Nije to u praksi neki problem, više manja neugodnost koja pomalo umanjuje onaj osjećaj da su kontroleri prirodni produžetak vaše ruke.

Tipke R1 i L1 nalaze se na rukohvatima kontrolera i pritišćete ih srednjim prstom, a iako imaju fini klik – volio bih da je mrvicu manje sile potrebno za pritisak. Moguće je doduše da bi to dovodilo do slučajnih pritisaka kada usred akcije zgrčite ruku, ali eto – morao sam prijaviti da nisu baš najugodnije tipke za pritisnuti. O analognim gljivama i ostalim tipkama nema se što za reći, sve je to savršeno funkcionalno i iskustveno odmjereno, a posebno se veselim iskusiti više igara koje se igraju s adaptivnim triggerima na zanimljive načine. Ni to nećete vidjeti u drugim headsetima.

EYE TRACKING JE VELIKA STVAR

Ono što PSVR2 primiče bliže drugim high-end headsetima je rijetko viđena mogućnost praćenja vaših očiju. Posebne integrirane infracrvene kamere mogu pratiti sitne pokrete očiju i prevoditi ih u kontrole u igri. I to radi apsolutno sjajno. Doduše, iskusio sam to samo u Horizon: Call of the Wild i to samo pri navigiranju menijima, ali cijela stvar je toliko dobra i precizna da sada želim u svakoj VR igri navigirati menijima isključivo očima.

Doslovno pogledate u opciju u meniju i ona se aktivira. Nemojte me krivo shvatiti – nije to baš instantno. Postoji mali vremenski odmak između vašeg pogleda i aktiviranja opcije u meniju, ali taj odmak zapravo ne smeta u praksi. Čak mi djeluje da je dobrodošao, jer bi instantno selektiranje opcija pri svakom najkraćem pogledu moglo biti preosjetljivo i vizualno naporno.

Cijela stvar je toliko precizna da sada želim u svakoj VR igri navigirati menijima isključivo očima.

Neki developeri iskoristiti će taj sustav kao element u igri i tome se posebno veselim. U hororu The Dark Pictures: Switchback VR nećete smjeti trepnuti u nekim situacijama, a u pucačini Firewall Ultra moći ćemo pogledom ciljati neprijatelje i brzinski birati oružja iz weapon wheela. Dobro, nisam baš siguran koliko je to zapravo brže od korištenja analoga za istu stvar, ali je potencijalno veći gušt. Još jedan zanimljiv in-game primjer bi mogle biti interakcije s nekim NPC-jevima, koji bi mogli reagirati drugačije kada im namignemo ili ako ih gledamo u oči duže vrijeme.

No praćenje očiju ima još jednu funkciju – tzv. foveated rendering. Budući da PSVR2 zna gdje vam oči gledaju, developeri to mogu iskoristiti tako da kroz tehniku eye tracked foveated renderinga optimiziraju VR igre na način da ne prikazuju u punoj rezoluciji dijelove scene u koje igrač ionako ne gleda. Na taj način developeri će u svojim PSVR2 igrama moći iscijediti još impresivnije vizuale iz PlayStationa 5.

Ja nisam mogao primijetiti foveated rendering na djelu u svom testiranju, no pretpostavljam da je to nekako i ideja. Nije to efekt koji bi gameri trebali primjećivati, već developeri koji koristeći tu tehnologiju mogu izvući bolji framerate iz istog hardvera ili omogućiti oštriji prikaz scene igraču.

Foveated rendering je inače već dobro dokumentiran i godinama korišten u Quest headsetima iz Mete, no tamo je radio bez dodatka eye trackinga. Računali su s time da igrač ionako najčešće gleda ravno ispred sebe, pa jednostavno ostatak scene izvan centra pogleda nisu prikazivali u punoj kvaliteti. Kao što možete zamisliti – to funkcionira dobro, ali ne i savršeno ako su vam oči malo zaigrane. Dodatak eye trackinga dovodi cijelu ideju bliže savršenstvu i oslobađa još više hardverske snage za impresivnije vizuale ili bolje performanse. A PSVR2 je jedina platforma koja to ima s headsetom koji košta manje od 1000 eura.

ŠTO SE TU MOŽE DOŽIVJETI?

Možda najveći problem PSVR-a 2 na launchu je postava igara, odnosno softvera u širem smislu. Budući da novih headset uopće ne podržava stare PSVR igre, Sony je imao nezahvalan zadatak da formira postavu igara na launchu koja sadrži dovoljno raznolikih naslova. Uspjeli su oni donekle u tome, s ukupno 37 naslova koji će izaći kroz mjesec dana od izlaska platforme, no radi se mahom o starijim VR igrama s drugih sustava koji su sada „pojačani“ za PSVR2. Svi su malo oštriji i uglancaniji da izgledaju impresivnije na novoj platformi, ali većinu smo već igrali na drugim headsetima pa u toj inicijalnoj postavi nedostaje pravog uzbuđenja i onih igara koje obećavaju iskoristiti sve mogućnosti hardvera.

U toj inicijalnoj postavi nedostaje pravog uzbuđenja i onih igara koje obećavaju iskoristiti sve mogućnosti hardvera.

Samo jedna igra je punokrvna PSVR2 ekskluziva iz Sonyja – Horizon: Call of The Mountain i u njoj ćete moći vidjeti punu raskoš mogućnosti novog VR headseta. Proveo sam dosad u njoj više od tri sata i mogu reći da je vizualno vrlo impresivna – stvarno opravdava tu krilaticu „next-gen VR iskustvo“. Ovdje primarno mislim na kvalitetu vizuala, gdje kombinacijom OLED ekrana visoke rezolucije, kvalitetnijih leća i snage PlayStationa 5 dobivamo razinu detalja koju dosad nisam vidio u VR-u izvan možda nekih tech demoa.

Sjećate se kako sam pisao o tome da je u VR-u teško primijetiti manje skokove u rezoluciji? Isto je i po pitanju uspoređivanja kakvoće grafike. Vrlo nezahvalan posao. Primjerice, teško je reći je li ljepši Horizon: Call of the Mountain ili Half Life: Alyx. Stvar je u tome da sve u VR-u izgleda vrlo impresivno jer doslovno imate dojam da ste tamo, pa je pored tog fascinantnog efekta prisutnosti nekako manje važno koliko poligona čini scenu i je li tekstura tu i tamo oštrija ili mutnija.

No svejedno – mogu bez zadrške reći da je Horizon: Call of the Mountain najljepše punokrvno VR iskustvo koje sam dosad imao prilike isprobati. Možda je tu ulogu igrala sama tematika igre puna prirode, zelenila, vodopada i ostalih divota (dok je nešto kao HL: Alyx većinom tmurno i tamno), no svejedno je istina.

Gran Turismo 7 dobit će ažuriranje koje će omogućiti da cijelu igru odigrate kroz PSVR2, što je još jedna sjajna ekskluziva (znam dvoje ljudi koji će PSVR2 kupiti samo zbog toga i totalno to razumijem). Isto tako je sjajno da će isti tretman dobiti i Resident Evil Village s besplatnim ažuriranjem na launchu samog headseta. Ako već nemate Village, moći ćete prvo isprobati VR verziju kroz besplatan demo.

I to je sve lijepo, ali radi se o efektivno tri važnije AAA igre na launchu, odnosno ukupno 30-ak kada uračunamo one manje uzbudljive, starije VR naslove koje su developeri odlučili „pojačati“ za PSVR2. Među njima je primjerice i No Man’s Sky koji sam imao prilike isprobati na PSVR2 i koji je zaista ogromno virtualno iskustvo koje vam može oduzeti sate i sate vremena. No izuzev spomenute tri, od kojih je samo jedna zapravo od nule rađena za VR, nema tu pravih uzbudljivih AAA igara u kontekstu PlayStationa 5 i nekakvog „next-gena“. A mislim da je to upravo ono što PSVR2 mora isporučiti da bi uspio.

Mislim, što drugo mu preostaje? Nešto kao Meta Quest 2 ima svoj ekosustav VR softvera pun svega od igara, preko surfanja internetom i streamanja VR videa do online druženja u virtualnim prostorima kroz aplikacije poput Bigscreena i VR chata. Isti headset može se spojiti i na PC gdje pak postoji totalno drugi PCVR ekosustav sa svime spomenutime, ali i modificiranim igrama (obične igre prebačene u VR od strane VR zajednice) te raznim drugim VR čudesima.

PSVR2 nema ništa od toga. Možete eventualno gledati VR videe ako se potrudite prebaciti ih USB stickom na PS5 konzolu (nisam probao, ali kome se to uopće radi u današnje vrijeme streaminga), a YouTube aplikacija na PS5 konzoli će vjerojatno s vremenom podržavati VR video streaming, ali nije radila tako kada sam je testirao prije izlaska headseta. Još možete i igrati obične PS5 igre s VR headsetom na glavi pa to ispadne kao da igrate igru na ogromnom kino platnu. Fora je to vidjeti, ali neće vas dugo držati – uostalom, prikaz je sigurno oštriji na vašem 4K TV-u pa radije igrajte tako.

Dakle, jasno je – ovo je uređaj za visokobudžetna VR gaming iskustva i ne mnogo više od toga. Da se razumijemo, to je sasvim u redu, no pitanje je hoće li takvih AAA iskustava biti dovoljno i hoće li biti dovoljno impresivna da opravdaju svoju cijenu, ali i cijenu nabavke ovakvog hardvera. Taj dio još ne znamo, ali mogu vam reći da je hardverski temelj za to itekako dobar. Možda je jedino preskup da privuče dovoljno kupaca, a bez dovoljno kupaca neće biti ni motivacije da se ulaže u razvoj toliko kvalitetnih AAA igara da opravdaju očekivanja. Začarani je to krug iz kojeg se možda neće biti lako izvući.

PlayStation VR2 je odličan hardver i sjajna baza za novu generaciju VR platforme iz Sonyja, ali pitanje je hoće li softverska strana priče popratiti taj hardverski potencijal.

82 Naša ocjena
  • iznimno jednostavno inicijalno postavljanje
  • impresivni ekrani i praćenje pokreta
  • obećavajući next-gen vizuali kod ekskluziva
  • prilagodljivost i ergonomija samog headseta
  • ograničena ponuda softvera pri izlasku
  • visoka cijena hardvera i igara
  • kabel je i dalje tu

Igor Belan

Već 18 godina vodi ovaj portal ravno u propast. Vrijeme provodi u VR-u, kupuje igre iz hira, cijeni stari Nintendo i PC avanture Tima Schafera, ali zapravo iz gušta igra samo Quake Live. E i one dinosaure.

Komentari (31)

  • zvoninjo

    16.02.2023 - 15:55

    Sve šta sam htio znati majstorski napisano.Bravo

  • Zoran Žalac

    16.02.2023 - 16:20

    Bilo bi super kad bi izbjeglo sudbinu PS Vite. Ali najava prvih igara nije me nešto oduševila. Previše je to novca da bih igrao Job Simulator, Tetris Effect VR i sl., a neki visokobudžetni naslovi vjerojatno će biti rjeđe pojave.

    • gm

      @Zoran Žalac, 17.02.2023 - 08:50

      Laprdas puno na otvoreno.Zato te izbjegla sudbinu VR2

  • Sick Individual

    16.02.2023 - 16:26

    Svaka čast Igore, ovako se piše recenzija

  • vjk zg

    16.02.2023 - 16:28

    Zvuči cool,a vjerojatnost da ću dat tu lovu za ‘dodatnu’playku ravna nuli.Volim igrice al vidim da nova iskustva igranja idu baš daleko i razvojem i financiranjem

  • Loser5

    16.02.2023 - 16:36

    Hvala na temeljitoj recenziji, odgovorio si na sva ključna pitanja. Iskreno se nadam da ce prodaja PSVR2 na pocetku biti totalni debakl kako bi bili primorani spustiti cijene, a onda nakon raspordaje po nižim cijenama i masu prodanih primjeraka krene razvoj AAA igara zbog ogromnog broja korisnika 😀

    • GTA222

      @Loser5, 16.02.2023 - 17:55

      Ne samo spustili cijene neg i napravili da radi na PC jer bi pomeli konkurenciju.

    • Chronosus

      @Loser5, 17.02.2023 - 15:31

      Na žalost, mislim da to baš ne funkcionira tak. Mislim da ak u prvih par mjeseci ne postigne neki uspjeh past će interes i Sonya i developera koji se neće nadoknaditi čak ni ako spuste cijenu i nešto više ljudi kupi.

      Cijena je zapravo čisto ok kad gledaš koliko je tehnologije i inžinjerskih sati ukrcano u to, neke od tih tehnologija revolucionarne, a sam headset je zapravo po cijeni u nižem rangu VR headsetova.

      Ja se iskreno nadam da će ekipa koja igra GT7 masovno kupovati ovo od starta kako bi se napravila solidna korisnička baza zbog koje se isplati razvijati igre. Čini mi se da je GT7 jedina šansa da to uspije, a koliko sam vidio iz reviewa podrška je fantastična.

    • Mtobi

      @Chronosus, 19.02.2023 - 10:24

      Bit će tu igara više nego dovoljno,kao i na PCu,ne vidim razloga zašto ne,samo što PS5 hardver tu ima ograničenja za razliku od PCa,recimo neke igre poput Assetto Corse ne mogu biti kao na PCu,zato PS više ni ne kupujem ali na PS VRu se mogu očekivati još igre kao Alyx,Subnautika,Red Matter2,starija izdanja RE,starija izdanja HL,F1 2023,Flight simulator,Warplanes,Into the radius,Fallout 4 VR,Medal of hinor,AC competizione,Wingman…

  • liam

    16.02.2023 - 18:47

    Odlicna recenzija! Igore moze li se ovo cudo koristiti i kao zamjena za monitor,npr warzone 2 i sl???

    • Igor Belan

      @liam, 16.02.2023 - 19:11

      Možeš ga koristiti kao svojevrsni monitor za non-VR igre, spomenuo sam to i u recenziji. Ali nije to baš super iskustvo.

    • PS2MASTE®

      @Igor Belan, 16.02.2023 - 19:47

      Pa mogao si nekako barem pokrenuti Top Gun Maverick u “theater modu” i opisat kak to izgleda jer je na OLED.:)

    • Loser5

      @Igor Belan, 17.02.2023 - 07:14

      Reka bi Ričard: Znači, K****. Šta misliš Igore, onako laički, da li bi rezolucija od npr 4000*4000 po oku, bila dovoljna za uživanje u VR-u kao pravoj zamjeni za monitor, odnosno osjetu kino ugađaja u gledanju filmova. Ili su osim veće rezolucije i neke druge stvari potrebne da bi se u budućnosti isporučilo takvo iskustvo?

    • gm

      @Igor Belan, 17.02.2023 - 08:36

      Jel ti visoka cijena utjece na kvalitetu
      hardvera i konacnu ocjenu? Rezenzije se trebaju odnositi iskljucivo na hardver, a kupac je taj koj odlucuje je li visoka cijena ili nije!

    • Loser5

      @gm, 17.02.2023 - 09:35

      Haha, pa normalno da cijena odlučuje, nemoj biti smješan. Ako ti je lakše zamisli to na način da PSVR 2 košta 100 000 Eura. E onda ti probaj ocjeniti sa ocjenom 90+ uređaj za kojeg možeš kupiti stan. Kratko rečeno, normalno da cijena utječe na konačnu ocjenu.

    • gm

      @Loser5, 17.02.2023 - 09:54

      Pises bez zrna graska razuma. Svatko pri zdravoj svijesti sam moze procijeniti šta je za njega skupo , bez da ti to kaze drugi novinar.

    • Zoran Žalac

      @gm, 17.02.2023 - 10:06

      Recenzent je tu da ti cijenu stavi u kontekst – u cjenovnoj usporedbi s drugim proizvodima na tržištu, širem percipiranju vrijednosti uređaja kroz ponudu igara, itd. Ni najbogatiji čovjek na svijetu ne želi plaćati stvari više zato što ih može platiti više. Razbacivanje parama nema veze s racionalnim trošenjem. Isplativost u slučaju potrošačkog proizvoda nije samo pitanje koliki će postotak novca nešto izbiti iz nečijeg mjesečnog budžeta.

    • gm

      @Zoran Žalac, 17.02.2023 - 10:08

      Jel ti visoka cijena utjece na kvalitetu
      hardvera i konacnu ocjenu?

    • Zoran Žalac

      @gm, 17.02.2023 - 10:12

      Utječe na odabir što ću kupiti. Ako postoji nešto što je jednako kvalitetno i nudi se po nižoj cijeni, nema smisla davati novac za nešto što je skuplje, a nije bolje od ostatka ponude. Logika 101

    • movie

      @Zoran Žalac, 22.02.2023 - 15:28

      Nažalost ta logika ovdje ne vrijedi jer si osuđenm samo na jedan proizvod kojeg možeš koristiti na PS5. Cijena je takva kakva je. Pitanje je samo je li to sve vrijedi za tu cijenu. Od igračkog iskustva do jednostavnosti i udobnosti korištenja te ponude igara. Mene trenutno to ne interesira jer ne vidim što bih igrao osim GT. No tko voli nek izvoli. Evo frend mi šalje fotke, upravo mu je došao doma. Budem se zaletio jedan dan ovaj tjedan do n jega pa da i ja vidim to čudo pa ću znati je li to za mene vrijedi te novce.

    • gm

      @Zoran Žalac, 17.02.2023 - 10:11

      Ne pratiš i kad se javljas odgovori konkretno.
      Jel ti visoka cijena utjece na kvalitetu
      hardvera i konacnu ocjenu?

    • HCL Moderator tim

      @gm, 17.02.2023 - 10:16

      Upozorenje pred ban za trollanje.

    • Maki6

      @gm, 17.02.2023 - 10:43

      Čovjek ti je u par navrata i odgovorio i obrazložio baš konkretno. Ali kao što kaže jedan legendarni glazbeni umjetnik iz Crne Gore: “Rasprava se uvijek vodi na nivou glupljeg” . Znači pametniji se može prilagoditi glupom čovjeku ali glupi se ne može prilagoditi pametnom jer je glup.

    • PS2MASTE®

      @Igor Belan, 23.02.2023 - 00:32

      “Ekipa iz PlayStationa očito jako dobro razumije koliko je teško prodati jedan VR headset. Osjećaj prisutnosti u 3D svijetu koji ti uređaji pružaju ne može se prodati kroz oglase na ravnim ekranima. Kupci to moraju doživjeti ili će zauvijek misliti da oglasi pretjeruju. Zato je prvi PSVR iz 2016. godine bio toliko jeftin – trebalo je stvoriti interes, pružiti ruku skepticima i pokazati im koliko VR može biti impresivan.”

      Bio je jeftin jer je sama snaga PS4 je bilo preslaba za bolji VR koji su mogli pružiti VR na PCima u ono vrijeme. A i za HTC VIve i Oculus Quest je tada trebala malo jaca konfiguracija ( mnogostruko vise nego što je PS4 bio) . Em se koristile one stare palice iz PS3 ere. Ono sto su izvukli iz PS4 dobro je i ispalo na kraju.

  • AlexuS

    16.02.2023 - 23:18

    Da li će ovo biti moguće spojiti na PC sa Microsoft Flight Simulatorom? Ako to bude radilo sa nekom 3rd party opcijom ni jedna igra mi više ne treba.

    • Maki6

      @AlexuS, 17.02.2023 - 09:24

      Neće biti moguće, piše ti u recenziji.

  • Maki6

    17.02.2023 - 09:28

    Ovaj headset želim otkad su ga najavili. A nakon ove recenzije želja je udesterostručena. Nema mi druge nego prestati pušiti na 5 mjeseci i eto ga.

  • Bizon

    17.02.2023 - 10:36

    Kako bih probao GT7 na ovom nemrem vam reći.

    • Igor Belan

      @Bizon, 17.02.2023 - 12:40

      O da da, to se čeka. Ali tek na dan izlaska dolazi update.

  • moordrak

    17.02.2023 - 21:20

    Dobio sam odgovore na sve svoje tehničke nedoumice. Hvala Igore. Upecao sam se na VR2 davnih dana, ali za sada, ne. Zercu ga previše cijene. Biti će prilike za nabavu.

  • Stitrek

    18.02.2023 - 16:33

    Sve 5, samo nedostaje podrska za PC. Izgleda da Sony racuna vise na prodaju VR2 ekskluziva nego na prodaju VR2 uređaja.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?