HCL.HR

Godina je tek počela, a Square Enix se već “posrao” po igranju kao zabavi

Zoran Žalac 02.01.2022.   •   88 komentara


Predsjednik Square Enixa poželio je svima sretnu novu godinu najavivši agresivna ulaganja tvrtke u blockchain igre i koncept NFT-ova.

Nisu trebala proći ni 24 sata u novoj 2022. da u svijetu videoigara odjekne još jedna afera vezana uz veliku izdavačku kuću koja igračima želi nametnuti “nove tehnologije” poput blockchaina i pokrenuti tokenizaciju u igrama. Ubisoft se nedavno opekao s predstavljanjem svoje NFT inicijative, tvorci Stalkera su zažalili zbog najave Stalker metaversa, a sada je Square Enix potvrdio “agresivna ulaganja i istraživanja” blockchaina i NFT-ova za svoje igre.

U svojoj novogodišnjoj čestitki predsjednik Square Enixa Yosuke Matsuda iznio je čitav niz zabrinjavajućih stavova koji upućuju na to kojim bi putem moglo krenuti poslovanje jedne od najvećih izdavačkih kuća u Japanu. Matsuda se dotaknuo svega i svačega, od metaversa, 5G tehnologije do NFT-ova. Cijelu njegovu „čestitku“ možete pročitati na službenoj stranici Square Enixa, čisto ako ne povjerujete u ono što slijedi. Potencijalno najčudnija izjava koja je zapela za oko mnogih gamera je sljedeća:

“Svjestan sam da ljudi koji „igraju igre da bi se zabavili“ trenutno čine većinu igrača koji su izrazili svoju rezerviranost prema novim trendovima, sasvim razumljivo. Međutim, ja vjerujem da postoji određeni broj ljudi čija je motivacija „igrati da bi se doprinijelo“, pod čime mislim na pomaganje da se igru učini uzbudljivijom. Tradicionalni gaming takvoj grupi ljudi ne nudi izričiti poticaj, nego su oni striktno motivirani nekonzistentnim osobnim osjećajima poput dobre volje i volonterskog duha. Međutim, s napretkom u ekonomiji tokena, korisnici će imati izričiti poticaj, a to neće rezultirati samo većom konzistentnošću u motivaciji, nego i time da će više ljudi posvećivati svoj trud i povećavati mogućnosti rasta igara na uzbudljive načine. Od zabavljanja do zarade kroz doprinošenje, ljude će inspirirati različite motivacije. Sve će to omogućiti tokeni bazirani na blockchainu.”

Spomenuta kategorija igrača koji „igraju da bi doprinijeli“ zapravo se odnosi na različite kreatore: one koji stvaraju korisničke modove, neke svoje priče, izazove, popravke i druge dodatke za igru; ponekad i vlastite igre unutar okruženja koje im to omogućuje. To nije nova kategorija igrača – modding je postojao davno prije kreativnih igara poput Robloxa ili Dreamsa, ali ga šef Square Enixa želi predstaviti kao ograničenu stavku kojoj blockchain i NFT-ovi dolaze kao lijek i rješenje problema. Naime, Matsuda vjeruje da bi više ljudi počelo stvarati svoje sadržaje za igre kad bi postojala infrastruktura koja im pruža financijski poticaj za to. Tradicionalni modding po njemu nikad ispunio svoj puni potencijal jer se tek mali dio igrača odlučuje doprinositi razvoju dodatnog sadržaja za igre, s obzirom da se to radi volonterski, a ne za plaću.

Naravno, to nije cjelovita istina. Modderi i ostali kreatori svoje kreacije mogu naplaćivati ako to baš žele. Postoje neslužbeni sadržaji za igre kojima je pristup ograđen – npr. prvo morate financijski podržati kreatora da biste dobili rani ili puni pristup njegovom sadržaju za igru. Već postoji infrastruktura za pružanje financijskog poticaja kreatorima, bilo kroz Patreon i slične platforme, ili direktnim donacijama na PayPal. Blockchain tehnologija nije tu rješenje jer problem zapravo ne postoji… barem ne za moddere.

Jedini problem u trenutnoj situaciji jest taj što modderi i kreatori sadržaja za igre ne moraju dijeliti svoju zaradu sa izdavačima ili tvorcima igara. Drugim riječima, izdavači igara nemaju zarade od toga što netko drugi kreira sadržaje za njihove igre. Ne mogu izričito zabraniti kreiranje korisničkih sadržaja (osim ako je u pitanju online igra), a ne mogu od njega ni ubirati proviziju.

Blockchain je rješenje za problem izdavača, ne za problem moddera ili korisnika-kreatora. Situacija je iz perspektive kreatora zapravo sasvim obrnuta – kad izdavač igre uvjetuje kreatoru kako i koliko može zaraditi, to baš i nije poticajna situacija kakvom ju vidi šef Square Enixa.

Istina je da će se više ljudi odlučiti na kreiranje korisničkih sadržaja ako im izdavač obeća neku zaradu od toga. Međutim, to ne znači da ćemo zbog povećanja kreatora u gamingu vidjeti puno više kvalitetnih sadržaja. Onaj tko ima ozbiljnu želju da nešto stvori, taj će uvijek (ali baš uvijek) pronaći volje za to, uvijek će se boriti za način i priliku da nešto materijalizira. Onaj tko samo sjedi i čeka da ga netko plati za kreiranje sadržaja najčešće ili nema veliku strast za kreiranjem ili nema ni trunku artističkog duha u sebi.

Blockchain tehnologija nije nam potrebna ni da bismo objasnili zašto je problem kad vlasnik igre uvjetuje načine zarade svojim korisnicima-kreatorima. Roblox nije igra koja se temelji na blockchainu, ali nudi većinu toga što je izdavačima igara primamljivo kod blockchain tehnologije.

Roblox ima svoju virtualnu ekonomiju u kojoj kreator može zaraditi novac stvarajući igre za druge igrače. Međutim, za razliku od Patreona ili PayPala, gdje kreator dobiva stvarni novac, u Robloxu kreator zarađuje Robuxe – virtualnu valutu te igre. Istina je da se Robuxe može zamijeniti za stvarni novac, ali ne ide to po principu dam ti 100 Robuxa daj mi mojih 100 eura. Tvorci Robuxa sami određuju minimalni iznos i tečaj Robuxa koji se mogu unovčiti za „stvarni svijet“. A često je taj minimalni iznos toliko visok da ga većina kreatora nema šanse dosegnuti. Jer baš kao što sama industrija igara dobro zna, najviše ne zarađuju najzabavnije ni najkvalitetnije igre, nego one za koje marketing učini svoje.

Kreatorima u Robloxu stoga ostaje virtualna valuta koja ima vrijednost samo unutar te igre. Dođe to otprilike kao da radite za poslodavca koji vam pristaje isplatiti plaću tek nakon što zaradite određenu količinu novca, a kad ga pitate što ćete jesti dok tu plaću ne dobijete, reći će vam da zarađeni novac uvijek možete potrošiti na hranu iz njegove trgovine. Nije li to san svakog poslodavca željnog zarade?

Kad čujem termin “samoodrživa igra” zvuči mi to kao igra od koje izdavač očekuje uspjeh bez da mora ulagati napor, vrijeme ili novac, tj. riskirati. Igrači kreiraju igre za druge igrače, a izdavač igre skuplja proviziju samim time što im pruža alate za kreiranje. Kao da nije dovoljno što već testiramo igre koje su u razvoju, kao da nije dovoljno što plaćamo sadržaje za igre na sezonskoj bazi, kupujemo igre prije nego izađu… u viziji Square Enixa sami bismo sebi trebali stvarati igre. A korak nakon toga valjda je da sudjelujemo u razvoju alata za razvijanje igara, po principu javnog natječaja?

Ne želim zvučati kao isključivi pesimist oko ovoga pa moram naglasiti da kreatorske igre mogu biti dobra stvar. Mislim, Dreams sam ocijenio s 90 i smatram da je to genijalna platforma za kreiranje igara, sa zdravom zajednicom i dobro razrađenim sustavom moderacije. Dreams je podjednako kvalitetna igra i za one koji konzumiraju zabavu i za one koji ju kreiraju. I takvo što je ostvareno bez blockchaina ili ikakvog financijskog mamca za kreatore.

Je li Sonyju Dreams bio isplativ projekt? Vjerojatno nije jer Dreams za razliku od Robloxa nije besplatan, no isto tako nije morao ni biti – Sonyju je bilo važnije da ima raznovrsnu ponudu ekskluzivnih igara za svoj hardver. Dreams je uz to kreacija studija koji je igračima htio kreirati jednostavne alate za izradu igara, a ne kreacija koju je Sony naručio jer bi takve igre mogle biti u trendu pa bi bilo dobro imati nešto poput Robloxa.

Square Enix i Ubisoft imaju pravo ganjati trendove koje želi ganjati, ali ako očekuju da igrači prihvate njihove ideje za NFT-ove, minimalni preduvjet za takvo što je da ponude konkretno objašnjenje zašto je igrama takvo što uopće potrebno. A konkretno objašnjenje nije nuđenje rješenja za umjetno stvoren problem, i to ne problem za gamere, nego za izdavača igra.

Naći će se vjerojatno netko tko će reći: ako Square Enix nema profit, kako će onda financirati sve skuplji razvoj igara koje mi želimo i volimo igrati? Ako se ne proizvode igre, nije li problem izdavača igara ujedno i problem igrača koji neće imati što igrati? Nemojmo se zavaravati – Square Enix nije tvrtka koja spaja kraj s krajem. Govorimo o firmi koja je obustavila prodaju Final Fantasyja 14 jer je previše igrača bilo zainteresirano za nju, i to je rezultiralo zagušenošću servera.

Gotovo svi veliki izdavači igara u 2020. su imali rekordno visoke profite na valu pandemije. Da nemaju novca za sve skuplji razvoj igara, ne bi paralelno imali agresivna ulaganja u istraživanje blockchaina i NFT-ova. Jedini problem Square Enixa i Ubisofta jest taj što uvijek moraju zarađivati više nego što su ikad zarađivali, a to je u kreativnoj industriji teško kad je svaka sljedeća igra rizik: možda bude prihvaćena dobro, a možda i ne bude. Lakše je dakako imati samoodrživu igru temeljenu na blockchainu, pa neka igrači sami brinu o tome kakvu zabavu žele konzumirati.

Šef Square Enixa pokušao je problem svoje tvrtke svaliti na problem za igrače. To što izdavačima igara zarada nikad neće biti dovoljna sama po sebi, jer nemaju monopol nad tržištem, nije problem igrača koji traže zabavu. Hvalimo se kako je industrija videoigara najbrže rastuća industrija zabave, a izdavači igara kukaju kako im publika koja se zabavlja nije dostatna – treba im i publika koji doprinosi razvoju igara. Točnije rečeno, treba im postotak provizije koji će uzeti od rada kreatora koje ne moraju plaćati.

Komentari (88)

  • speedyxd

    02.01.2022 - 12:38

    Zato kupujem igre samo od dobrih developera a od ove smecarske skidam sa torenta

    • rokonja

      @speedyxd, 03.01.2022 - 08:07

      Ako je dobra dam max 10e

    • speedyxd

      @rokonja, 04.01.2022 - 02:12

      tako i ja cekam sale da dodje pa uzimam igre

  • Ki-ya Karate Monster

    02.01.2022 - 12:47

    I never liked Square Enix anyway.

  • SonOfZeus

    02.01.2022 - 12:49

    “ kad ga pitate što ćete jesti dok tu plaću ne dobijete, reći će vam da zarađeni novac uvijek možete potrošiti na hranu iz njegove trgovine. Nije li to san svakog poslodavca željnog zarade?” – Šef Boso trgovina jer se to upravo događa tamo 🤦🏻‍♂️

  • mili1985

    02.01.2022 - 12:56

    Baš me zanima na koji način će se pr ekipa izvlačiti za nekoliko dana? Da su izjave izvučene iz konteksta? Izgubljeno u prijevodu?

  • vragec25cro

    02.01.2022 - 13:07

    Što je tu loš?Pa več sad imamo mikrotransakcije i razno razne lutrije u igrama.Kao što sam več par puza spomenu,sve dok mi ne utječe na gameplay to što prodaju sa strane bolim me briga ako netko ima skin jednoroga ili kakav god,dok mi počne utjecati na gameplay onda adio.Kad bi creatori dodatnog sadržaja bili plačeni za to možda bi bilo više dodatnog sadržaja i ako bi netko to platio zašto ne,sve dok ja mogu da odigram igru koji sam platio cijelu bez ikakvih mikrotransakcija o slicno.Recimo primjer Far cry 5 što je imao mape koje su pravili igrači.Bile su neke zabavne i dobre,a nije utjecalo na samu igru,ili u Forzi Horizon gdje igrači prave svoje izazove i slično.Sad ako mogu na tome zaraditi zašto ne?Nft je budućnost

    • narkoholicar

      @vragec25cro, 02.01.2022 - 13:47

      Glupane ti ćeš plaćat te modove neće oni, oni će samo ubirati od modera.

    • ILoveGaming

      @narkoholicar, 02.01.2022 - 14:33

      Polakše ti malo. Nemoj mu govoriti da je glupan. Mogao si ovo napisati bez da si ga uvrijedio.

    • vragec25cro

      @narkoholicar, 02.01.2022 - 14:39

      Glupan te ujutro obuva.Pročitaj s razumijevanjem,kao što rekoh ako je to opcionalno i dodatak koji ne kvari samu igru zašto ne?

    • Lazy

      @narkoholicar, 02.01.2022 - 21:26

      …bez vrijeđanja pametni!!!

    • Hadvar

      @vragec25cro, 02.01.2022 - 13:48

      Znaci ti bi da se modovi placaju? Primjerice, da svaki od milijun skyrim modova bude zakljucan iza paywalla? Postoji patreon i postoji paypal za donacije.. izdavaci ovo s nft debilanama zele samo jer bi oni zaradili od tudjih modova. Jebe se njima za kreatore. To je ista prica kak je jedan biser s twittera dosao na ideju kak bi twitch streameri trebali placat licemcu izdavacima za streamanje njihovih igri. Ne znas kaj zelis

    • vragec25cro

      @Hadvar, 02.01.2022 - 14:44

      Pa zašto naprimjer ne?Recimo i sad ima hrpa modova neko dobri neki losi a neki vrhunski.Kad bi uveli dobar sustav ocijenjivanja ili nešto slično tu bi se onda iskristaliziralo sta valja a šta ne.Sad ako želiš to platiti ok ako ne ne moraš.Kao sto rekoh sve dok mogu odigrati punu igru bez dodatnih plačanja ja sam za da se isprobaju razno razne mogucnosti prosirenja svijeta igre,a ako netko zaradi od modera još bolje jer znaci da ce više njih onda poceti i stvarati taj dodatni sadržaj.

    • marko1106

      @vragec25cro, 02.01.2022 - 14:20

      Ali problem je u tome što mikrotransakcije vec utjecu na igre. Odigraj neki stari RPG pa mi reci koje iteme si našao u nekakvoj skrivenoj špilji ili neki štit ili mač. Danas kupi ako želiš. A špilje zjape prazne.

    • vragec25cro

      @marko1106, 02.01.2022 - 14:47

      Pa da isto ko i plačeni dlc,ali sve dok je to opcionalno i dok ne kvari samu igru zašto ne.Sad u rpg nisam nesto previse upucen jer zadnji dva koje odigrao mi bili Horizon zero dawn i The outer world(niti jednoga završio).Dlc su dobra stvar ako si odigrao igru i bio zadovoljan s njom,a dlc ti ponudi jos neko proširenje tog svijeta ili neki drugi dio mape,alu kao što rekoh sve dok ja mogu igru odigrati cijelu bez da morqm kupiti nešto onda sam za to.

    • Cipelcug

      @vragec25cro, 02.01.2022 - 16:05

      Ništa od čega firma može zaraditi se ne stavlja u igru onako usput i bez da je kvari. Cijeli balans, primjerice, igre AC Odyssey je Ubisoft promijenio da bi se ljudi lakše odlučili kupiti XP boostere. Bolje je pitanje što NFT i blockchain praksa pridonosi igrama i igračima. Zasad je sve to velika FOMO praksa ubiranja novca od igrača.

    • vragec25cro

      @Cipelcug, 02.01.2022 - 16:25

      Ako izuzmemo free2play muktiplayer igre,mogu reci da u niti jednoj igri koju kupio i igrao nisam naletio na mikrotransakcije da sam morao potrošiti novac da mogu napredovati ili završiti igru.

    • marko1106

      @vragec25cro, 02.01.2022 - 16:55

      naravno da nisi? Ali to mjenja cijeli koncept igre.Zašto uopce postoji nešto da ti boosta da bi brže prešao igru i da ne moraš grindati 50 sati?? Gdje tu ima logike.Znaci da je u startu nešto napravljeno da privuce na mikrotransakciju. Kako to ne utjece na igru?

    • vragec25cro

      @marko1106, 02.01.2022 - 23:07

      Istina,ali meni je to isto kao i varanje,pogotovo u singleplayer igrama.Recimo tebi se ne igra duze pa kupis boostere ok,sve dok ja mogu igrati i bez boostera.Kad si vec spomenuo Ac (immam na disku i Origin i Odysej) koje još nisam sigao odigrati,ali Valhallu imam preko 150h i zavrsio cijelu bez dlcjeva(nisam ih kupovao) i ne mogu reci da sam zakinut za neko iskustvo u igri iako prodaju boostere i razno zane packove.Ista stvar i s Fc6 i Wd legion.Netko to zeli kupiti,zašto ne ja nisam za to,ali ako oni meni to tako naprave kako si rekao da bi morao kupiti ili u protivnome typa 20 puta ubijati istoga bossa i slično za xp da mogu napredovati protiv toga sam 100% i kad na to naletim tu igru i igru toga izdavaca vise necu da kupujem.

    • kebbab

      @vragec25cro, 02.01.2022 - 17:26

      Ne razumeš stvar. Recimo taj AC Odyssey ima ogromno legendarnog oružja kojeg ne možeš naci u tom ogromnom svjetu jer ga moraš kupit za Helix kredite a te kupuješ s pravim novcem. Zamisli sad da tih mikrotransakcija nema i da je svo to oružje sakriveno ispod mora, po špiljama,…. da ga možeš pronači širom mape i da ti igra tako ne servira 100+ puta isti mač, luk, noževe, koplja …koliko bi igra bila bolja? Znači da utiče na gameplay.

    • vragec25cro

      @kebbab, 02.01.2022 - 23:09

      Pa ako ja mogu završiti igru bez toga oruzja zasto ne?Neka ljudi kupuju ako zele i trose svoj novac na sta zele.Valhallu odigrao do kraj i bilo razno raznih oruzja i setova za kupovanje za pravi novac,a opet mogao si i po mapi naci legendarna oruzja.

    • marko1106

      @vragec25cro, 03.01.2022 - 11:46

      Ali zar ne bi bila igra bolja da naletiš na to oružje u tom svijetu. Taj osjecaj ne znanja šta te može cekati iza brda, u špilji ili moru. Toga više nema vec vecina AAA igara radiš jedno te isto i nadograđuješ opremu samo. A sve zbog mikrotransakcije, ti ne kupuješ, ne kupujem ni ja i nije bitno uopce da li netko kupuje ili ne. Bitno je da je igra takva i nema iznenađenja zato što su je oni napravili takvom. 80% igara koje se danas zovu RPG igrom ne bih ih stavio uopce u istu rečenicu a ne u žanr.

    • vragec25cro

      @marko1106, 03.01.2022 - 13:05

      Cp2077,Ac valhalla,fc6 u njima našao dosta legendary i fora oruzja bas po samoj mapi.Naprimjer u cp2077 pistolji koji govori i automatski gađa samo headshoteve,u ac valhalla našao thorov cekić i koplje od valkyri,u fc 6 hrpa oruzja po mapi legendary i drugačiji kad oh nađeš.Samo neki primjer,ali slazem se vise nema tolko igara da bi te s tako necim iznenadile.

    • PickleBoi

      @vragec25cro, 02.01.2022 - 17:05

      Skroz opravdano te nazvao glupanom, cijela logika ti je izvrnuta. Umjesto da propituješ tu ljude “Zašto ne?!” sav zbunjen i slinave brade ajde ti napiši zašto da. I “plaćeni” se piše s mekim ć, ne volim biti nazi al ubo si me u oko previše puta.

    • vragec25cro

      @PickleBoi, 02.01.2022 - 23:17

      Zašto ne ako recimo ti kao moder budes plačen za taj mod ili neki dodatni sadrzaj koji si napravio u igri?Zašto na primjer ne bi bilo dobro da možes trejdati iteme iz igre?Evo vidi Tf2 i csgo,neki ljudi na tome zarađuju,a ti ako ne zelis kupiti nisi zakinut za iskustvo igranja te igre.Nauci citati s razumijevanjem jer ja nisam nigdje naveo da sam za to u losem smislu da naprimjer ne mozes napredovati ili zavrsiti igru ako nisi kupio jos nesto dodatno,ali sve dok je to opcionalno i ne smeta gameplayu igre ako ne kupujs za to jesam a drugi nek kupuju ako ih volja.Kad bi to napravili slicno ko s itemima iz Csgo i Tf2 zašto ne?Da si moder i napravis neki dobar mod sta ti nebi bilo super da budes za to plačen?I u par komentara gore sam napisao zasto da.Čitati s razumijevanjem 🙂

    • Mrfloyd

      @vragec25cro, 03.01.2022 - 09:36

      Moding u igrama je prvenstveno scena gdje se talent predstavlja velikim kućama i tu je onda mogućnost zaposlenja i karijera u gaming industriji. Nešto kao audicija u glumi i pjevanju. Modinga je manje nego pred 15tak godina jer igre koriste hrpu tehnologija drugih kompanija koje su ugovorima zaključane za third party usage, a i EULA je sve gora i gora.

      Čim se to krene naplaćivati loše će biti za moding scenu a dobro za izdavača igre, ali kratkog daha to će trajati. Povijest se ponavlja…

  • Agent

    02.01.2022 - 13:10

    Naravno prošlo jednima i sad će polako svima,užas. Samo me zanima tko je prvi došao na ideju na NFT u igrama

    • Hadvar

      @Agent, 02.01.2022 - 13:36

      Isti oni koji su uveli lootboxeve, mikrotransakcije i season passove. Uskoro ce i reklame ubacivat u igre

    • Darcoolio

      @Hadvar, 02.01.2022 - 14:42

      odavno aktuelno

  • Duje0506

    02.01.2022 - 13:14

    OK. Svasta je lik “izasra” odi, ali more li mi neko rec sto je to toliko negativno vezano za NFT? Meni se cini da velika vecina nema ni pojma o cemu se radi, ali uredno je protiv – valjda jer je to popularno misljenje. Ni sam nisam siguran koliko ga razumim kad su igre u pitanju. Evo npr. STALKER. Meni je koncept bija sasvim interesantan (ako sam dobro razumija). Recimo, mores kupit prava na nekog NPC-a u igri. Financijski podrzis razvoj igre za koju smatras da bi mogla bit dobra, imas sebe u igri (ako ti je toliko bitno) i investiras u prava na tog lika. A ono najbitnije, nama ostalima to ne minja iskustvo igranja. Nek postane meme recimo ( arrow in the knee) i eto isplative investicije. Pa eno u Pillars u Eternity svaki drugi NPC je neki backer s Kickstartera. U slucaju NFT bar mores i prodat prava dalje.

    • Zoran Žalac

      @Duje0506, 02.01.2022 - 13:37

      U slučaju kickstartera imao si zacrtan iznos za platiti i to je to. Za stalkera je bila aukcija – tko ponudi najviše, njegovo. To je u suštini slika onoga što se želi progurati – umjesto kozmetike s fiksnom cijenom za prihvatljivi “sitniš”, ići će se na to da se cijene nemaju gornji limit koliko kako bi provizija za svaku transakciju bila što viša. Kako nas je primjer Steam Marketa naučio, to je magnet za raznorazne exploite i varalice, a premda je to s blockchainom lakše regulirati, daleko od toga da nema nikakvih prevara. I kriptovalute se mogu ukrasti iako fizički ne postoje.

    • Duje0506

      @Zoran Žalac, 02.01.2022 - 13:53

      Nisam upoznat sa Steam Marketom. Ono sto mene kao igraca jedino zanima je na koji to nacin utjece na moje iskustvo igranja. Meni se cini da ovo sto navodis jedino ima potencijalno loseg utjecaja na “investitora”. I naravno, pozitivnog utjecaja na financije developera. Sto je i sasvim normalno, pa zivimo u kapitalizmu. Ne volimo ga, ali volimo uzivat u svim blagodatima koje nam je omogucija.

    • Kikindo

      @Duje0506, 02.01.2022 - 15:59

      Nema tu nikakvog pozitivnog utjecaja za developere. Jedina pozitiva ce bit da ce radnici bit placeni crkavicu, a veliki “pajdo debeli” ce spavat na novcima od moddera i glupavih NFTova. Takoder taj NFT i cijeli blockchain fino narušava ionako uništenu Zemlju. A ako tebe nije briga sta će ti djeca ili općenito buduće generacije imat onda je tuzno na sto smo spali…

    • Duje0506

      @Kikindo, 02.01.2022 - 16:43

      A gle, pajdo ce svoje novce skupit, na ovaj ili onaj nacin. To je tako. Ugl. ja ne zelim rec da je NFT pozitivan, ali sigurno nije ni nuzno negativan.

      Sto se tice tvog drugog dijela komentara. Vjerojatno si napisa taj komentar sa smart phonea koji si ubra s drveta. Gle, privilegiran si (ka i ja). Pretpostavljam da imas i mobitel i auto i PC i internet i statijaznam sto (sto ti nije nuzno za zivot)…Svaki dan naseg zivota je na grbacu ove planete i zemalja u razvoju. Ali, to je sasvim neka druga tema.

    • Duje0506

      @Duje0506, 02.01.2022 - 16:44

      nuzno pozitivan*

    • Kikindo

      @Duje0506, 02.01.2022 - 17:27

      Aha znaci ako vec unistavamo planetu sa mobitelima, autima, hmmm kako mi nije palo na pamet. Zasto ne bi ubrzali proces unistenja. Kada bi samo znao koliko transfer NFT ili bilo kojeg drugog kripto zahtijeva struje onda ne bi tako pričao.

    • Duje0506

      @Kikindo, 02.01.2022 - 19:03

      Povlacis granicu tamo di tebi odgovara. Ali, priznat cu ti da je jedini valjani argument protiv koji sam do sad cuja upravo to, ostecenje okolisa. Iako cisto sumnjam da je to razlog zbog cega su se svi uzjebali.

    • TypicalHog

      @Duje0506, 24.07.2022 - 06:17

      Procitaj moj odgovor gore.

    • TypicalHog

      @Kikindo, 24.07.2022 - 06:15

      Već postoje blockchaini koji troše na desetke tisuća puta manje energije od Bitcoina i Ethereum-a. A i Ethereum se sprema prijeci na PoS (sistem di ne moras spaljivat toliko energije kao dosad).

    • NisamRobot

      @Duje0506, 02.01.2022 - 16:48

      Duje samo zato što ti svi oko tebe govore da živiš u kapitalizmu, to ne znači da je to istina. Nemoj slušat druge, nađi i pročitaj (taj internet je čudo), ako misliš da bi bez kapitalizma živjeli u kućama od blate i slame, varaš se. Kapitalizam (ovo danas) nije donio blagodati tebi, nego onima na samom vrhu (koji doslovno imaju neograničeno onoga što mi zovemo novcem), tako da ovo nije kapitalizam ovo je jedna obična piramidalna shema.

    • Dukie

      @Duje0506, 02.01.2022 - 13:57

      NFT ti je onaj lik koji je prodao majmune za 2.9 milja ( napravio majmunom onog tko je to platio ) i nestao sa lica zemlje. Sad zamisli kako ce to izgledati u gaming industriji 😀

    • Kikindo

      @Dukie, 02.01.2022 - 16:01

      Nije tu bilo nikakvog lika ja mislim, tu je bilo fino odrađeno “legalno” pranje novca. Ništa drugo

  • Mihael5555

    02.01.2022 - 13:17

    Gdje je problem sa NFT u igrama?
    CSGO skinovi su prakticki NFT prije NFTa i nema nikakvih problema

    • Agent

      @Mihael5555, 02.01.2022 - 13:25

      Djelomično samo što je NFT puno širi od skinova

    • Mihael5555

      @Agent, 02.01.2022 - 15:46

      Znam
      ali di je problem?

    • Apocalypse4987

      @Mihael5555, 02.01.2022 - 16:23

      NFT i skinovi su problem. sve mikrotransakcije su problem. Svako plačanje igre izvan okvira originalne cijene je problem

    • NisamRobot

      @Apocalypse4987, 02.01.2022 - 16:37

      Nikako mi te 2013. nije bilo jasno kako netko može dat 700 kuna za skin u igri, ma ustvarni nije mi bilo jasno kako netko može dat 14 kuna za digitalni ključ da otključa digitalnu kutiju.

    • TypicalHog

      @Apocalypse4987, 24.07.2022 - 06:21

      Da li smatras da su non-P2W mikrotransakcije u F2P igrama ok? Ili bi radije neki drugi oblik monetizacije poput reklama ili da pak sve igre kostaju neki initial price i tjt?

    • NisamRobot

      @Mihael5555, 02.01.2022 - 16:31

      Koliko je meni jasno NFT je unikatan, znači jedan jedini, skinovi to nisu.

    • Strahinja Radonjic

      @NisamRobot, 02.01.2022 - 16:45

      I dalje pričamo o CSGO skinovima? Pa pazi delimično i jesu NFT. Dakle definicija za NFT predstavlja neki unikatni item jel tako? Ako imaš Dragon Lore skin sa fade-om od lupam 0.0001 i takav je samo jedan na svetu, to ga čini NFT-om zar ne? Ali čini ga delimičnim NFT-om jer postoji šansa da se još nebrojeno puta u budućnosti drop-uje isti takav Dragon Lore skin sa istim fade-om. Možda drop-uje nekad, možda nikada više. To jedino da Valve uradi update u CSGO da npr. možeš da vidiš da X skin sa X fade-om postoji u X kopija.

    • NisamRobot

      @Strahinja Radonjic, 02.01.2022 - 17:00

      Djelomično si u pravu, iako float jeste unikatan to opet skinove ne čini ni NFTom niti djelomičnim NFTom. Po toj logici uzmi nečini NFT od 2 miliona dolara odrežim mu milimetar na bilo kojem rubu i imaš novi NFT od 1.9 miliona dolara. Skinovi i NFT imaju jedinu sličnost u tome što su digitalna imovina.

    • TypicalHog

      @NisamRobot, 24.07.2022 - 06:29

      Nope, u potpunosti je u pravu. Kad se prica o unikatnosti/nezamjenjivosti NFT-ja misli se na to da je moguce razlikovati jedan NFT od drugog. Nesto nije NFT, nego FT npr. ako kad ih izmijesas, nije moguce odrediti koji token je bio koji prije mijesanja. Kao kad u Minecraftu stackas npr. 2 bloka zemlje. Znaci… ako je nakon mijesanja moguce odrediti koji token je koji, onda je to NFT.

    • Mihael5555

      @NisamRobot, 02.01.2022 - 20:58

      Skinovi to jesu.

    • Agent

      @Mihael5555, 02.01.2022 - 16:32

      Problem je što s vremenom dlc-ovi će bit NFT što znači neće doći 30e nego 300e jer je netko toliko ponudio.Neće zauvjek ostat na skinovima i sličnom

    • Agent

      @Agent, 02.01.2022 - 16:35

      Ili kao što već sad ima prodavat određene likove/heroje koji su jači od ostalih ali će kupit samo onaj tko ponudi najviše

    • NisamRobot

      @Agent, 02.01.2022 - 17:10

      Neće ti nitko takve igre igrat, tako da što se mene tiče samo nek izvole.

    • Agent

      @NisamRobot, 02.01.2022 - 17:32

      Aha za to smo dosta toga govorili pa su igrali tako će i ovo s vremenom kako je krenulo

    • TypicalHog

      @Agent, 24.07.2022 - 06:38

      Ne vjerujem. Ako pretpostavimo da ce developeri htjet samo maksimizirat cistu zaradu, onda ce postavit cijenu tako da sto vise zarade. Npr. ako bi 1000 ljudi kupilo DLC u obliku NFT-a po cijeni od 300 eura, to je 300k, ali ako bi 20000 ljudi kupilo po 30 eura, onda bi to bilo 600k. Više bi im se isplatilo prodavat po 30, u ovom mojem izmisljenom primjeru. Da oni mogu prodat DLC po 300 eura i zaradit 600k danas, bez NFTjeva, mislis da ne bi? E sad je druga stvar ako limitiraju koliko DLCjeva ukupno zele prodat, to bi vec mogao biti bs koji bi community zestoko osudio.

  • djosic85

    02.01.2022 - 13:44

    Šta ovaj frflja… Pa naravno da igram igre iz zabave. Kakav doprinos, nikad nisu više zarađivali nego sad.

  • narkoholicar

    02.01.2022 - 13:46

    Tako je.

    • mamojebac

      @narkoholicar, 02.01.2022 - 20:15

      Takodjer malo malo igram neki drugi mode za Men of war

  • Hadvar

    02.01.2022 - 13:50

    Briga njih za kreatore. Oni samo zele zaraditi na tudjim modovima i popravcima.

  • tuvvok1701

    02.01.2022 - 14:15

    Meni se čini da je izdavačima dosadilo plaćat radnike nego njihov posa radije prebacuju na druge, a uz to još i zaradit nešto gledaju. Odvratno kako god okrenep

  • Payday 4 Dallas

    02.01.2022 - 16:09

    Igre se uopće igraju radi zabave,a ne radi doprinosa.To je prokleta logika.

  • Apocalypse4987

    02.01.2022 - 16:26

    evo kome se neda čitat članak: bla bla bla dajte mi lovu bla bla bla i još više love bla bla bla ne dajete mi dovoljno love. Mislim da ću za ovu godinu izvadit sa tavana dobri stari bit torrent ako ovakve stvari postanu norma

  • battery992

    02.01.2022 - 17:18

    Većina igara s modovima i nema nativno podršku za iste. Radiš modove s toolsima i tutorialima zajednice, rješavaš probleme koristeći svoje znanje, vrijeme… Najčešće modderska zajednica nema nikakvu podršku developera, a kamoli izdavača… Ali bi oni rado uzeli dio novca, koji kao modder najčešće i ne uzimaš…
    Najčešći razlog zašto popularne igre nemaju modove je to što se praktički ne mogu moddati…

    Evo npr Forza Horizon 5, da devovi daju Toolkit za dodavanje npr automobila bilo bi brdo modova za skinuti…
    Ali neće i gotova priča. I sad se netko treba žaliti što ta igra nema modove kao npr Asseto Corsa…

    Gaming industrija se zbog pohlepe raspada… Mislim da ćemo kroz par godina biti sretni kada dobijemo par dobrih AAA igara godišnje… Ovi Cash grab-ovi i prevare tipa CP2077 i BF2042 će postati standard…

    • vragec25cro

      @battery992, 02.01.2022 - 23:21

      Pa i Forzi Horizon imas one izazov kartice koje igrači prave različite izazove i mini mape.

  • crolink07

    02.01.2022 - 17:36

    Godina je tek počela a na HCL-u depresivno kmečanje. Jadni mi igrači, uskoro nećemo imati nikakvu zabavu osim buljenja u zid.

  • Klipan22

    02.01.2022 - 17:37

    Njihova pohlepa nema granica, od rasta cijena igara za koju nema razloga (igre su skuplje za napravit, ali zaboravljaju spomenut da je broj gamera narastao mnogo puta, ili da se danas do 80% budzeta baca na marketing), season passova koji i udvostrucuju cijene igara, nedodovrsenih poluproizvoda, i sad do NFT-a.

    • TypicalHog

      @Klipan22, 24.07.2022 - 06:44

      Slazem se, ali zaboravljas inflaciju. 60 eura prije par god je slicno kao 80ak eura danas, ako ne i vise.

  • Demon90

    02.01.2022 - 17:39

    Kao i sa pay to win igrama jednostavno ignoriram takve igre. Najgore je sto ce se uvijek naći dovoljan broj igrača koji će kupovati. Pogledajmo samo mobilni gaming i količinu microtransakcija u istim, pa evo i donekle ubisoftove time savere. Teška glupost sve više i više. Al eto ako ništa igrati ću prastare igre i dobro. A to su uvijek i indie biseri koji prave igre s ljubavlju

    • TypicalHog

      @Demon90, 24.07.2022 - 06:52

      Reklame, mikrotransakcije, subscription ili one time payment. Nekako novac moraju zarađivat. Sad je samo pitanje koji način je najbolji za sve.

  • Triksterica

    02.01.2022 - 17:49

    Sve dok mogu prijeć igru koju platim, bez ostalih kvazi legendarnih stvarčica koje je potrebno platit dobro je. Uvjetuju li da za prelazak igre moram kupit još nešto, nema ni kupnje igre, kratko i jasno.

    • moordrak

      @Triksterica, 02.01.2022 - 23:20

      Upravo tako. Nažalost, ovo ne vrijedi za sve tipove igara. MP igre obično pate od razno raznih dodataka i proširenja. Istina, nema tu klasičnog prelaska kao u SP-u, ali nećeš dobiti sve sadržaje na raspolaganje u F2P verziji. Gotovo uvijek je nešto skriveno iza paywalla.

  • Dragan[MKD]

    02.01.2022 - 19:36

    Play to contribute, ne znam tko igra igre kako bi doprineo nešto, svi igraju igre za zabavu.

  • Lazy

    02.01.2022 - 21:33

    Bilo kako bilo NFT tek hvata zalet, koliko para ce tu poteci fuuuuu, mozemo se zaliti cijeli dan al blockchain igre dolaze preuzeti old school gaming, karikiram malo ali ima istine.

  • LetMeBeFrank

    02.01.2022 - 22:18

    Hahahaha, FF7R je 80 eura na PC-u za onakav ogoljeni šrot port s trzajevima i forsiranom dinamicnom rezolucijom, a ovaj ima muda pricat o pridonosenju. Stari, za 80 eura hocu igru koja je 11/10 i da mi nakon igranja izbrise sjecanje pa da ju opet mogu iskusit po prvi put, a ne da cu ti “doprinijet”. Na Switch niste bili u stanju nativno portat Kingdom Hearts igre koje su bile jos na PS2 nego ce se pokretat preko clouda, ali su oci velike na lovu? Mogu vam jedino torentom i reklamiranjem istog doprinijet.

  • moordrak

    02.01.2022 - 23:10

    Majko draga i ti Zoki kao da si sa Marsa pao. Zamisli blasfemije: firma želi zaraditi uz što manje uloženog novca. No shit! NFT je još jedna tehnologija koja će na ovaj ili onaj način zaživjeti unutar igara. Sve dok su takve stvari opcionalne, ma dodaj brate i zahodsku školjku u trgovinu. Davno je jedan pametni čičica rekao: “ Money makes the world go round”. Monetizacija svega i svačega je već godinama smjer u kojem ide gaming industrija. Neznam koliko se ekipe tu igra na mobitelu, ali praktički nema popularne igre bez nekog vida ingame dućana i reklama. Ne želim biti bezobrazan, ali djeco draga, to vam je ekonomija 101. Sve što može povećati zaradu, dobro je došlo.

    • TypicalHog

      @moordrak, 24.07.2022 - 06:50

      Reklame, mikrotransakcije, subscription ili one time payment. Nekako novac moraju zarađivat. Sad je samo pitanje koji način je najbolji za sve.

  • Saren

    03.01.2022 - 00:55

    Ok, glasat ce se novcanikom kao i uvijek. Ne treba nam ovoga jos u gamingu pored polu-proizvoda, lootboxeva, mikro-transakcija i pay to win-a. Thnx but no thnx. Neka rade sto ih volja, no nastave li ovakvim tempom ja vise njihove proizvode ne zelim kupovati, a koliko vidim po netu nisam jedini. Pa kad padne prodaja onda ce bit kukulele. Ocekujem plac na drustvenim mrezama uskoro kako su se zabunili, kako je sve greska u koracima i komunikaciji.

  • delight353

    03.01.2022 - 07:10

    Slazem se sa vecinom koja je protiv NFTa, ali sve si mislim – mozda bi se sada trebalo ubaciti u sve te moderske vode… 🤔 Puno ce se love tu vrtiti. 💰💰💰💰

  • glist

    03.01.2022 - 07:54

    Ma to je sve kuki… Ali sve je češće. Kao što su naveli već neki, kada vidim na nekoj igri masu mikrotransakcija- onda ju ni ne igram. Recimo fan sam Vallhale ali mi se ne sviđa što u igri recimo imaš 10 original oružja ( a 30 boljih zaključanih iza Helixa). Jbg kupio mač tamo (od nafarmanih Helixa) i do Excalibura nisam naišao na bolji. Ali to se pojavljuje već svagdje. Evo mali mi voli slagati Legiće i voli Super Maria- kad ono izašao Super Mario Lego set. Reko dobit će za Božić: odem kupiti kad ono Starter set ( Mario i 4 elementa po kojima skače) duplo skuplji, sa manje kockica i toliko lagan da bi ga složio za 15 minuta. A sa strane 15 skupih ekspanzija, da složiš jednu kako tako zanimljivu stazu treba 500 eura. Na kraju dobio Vatrogasni kamion sa počenjarom za 150 kuna i bio sretan. Ovaj Super Mario je rupa bez dna za izvlačenje love od roditelja, srećom pa sam ga skužio

  • SanKa

    03.01.2022 - 09:42

    miss me with that NFT shit. cuj ovo “doprinijeti”. dao sam svoj doprinos kad sam vam istovario novce za igru nakazo jedna

  • Lazy

    03.01.2022 - 12:09

    Enixe, aj izbacite 2 dio sedmice vise…

  • Outback

    03.01.2022 - 14:27

    Brcika se razvalio za doček i još nije sebi došao pa baljezga

  • Indigo83

    04.01.2022 - 01:11

    vragec,pa ti si tup ko kurac

    • vragec25cro

      @Indigo83, 04.01.2022 - 14:00

      Argumenti druže,molim lepo argumente u suprotnom si i gori 🙂

  • Bakinson

    04.01.2022 - 15:42

    Gameri ljuti a na kraju ih nece ni bit briga! Zato gameri, pridruzite se nama koji ne shvacamo igrice kao temeljni dio zivota i neka vas odma ne bude briga! Kog briga sta rade? Samo igraj sto ti se dopadne. Da pratim tko sta izdaje i sta hoce??? Crazy.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?