HCL.HR

Štete li dobna ograničenja kreativnosti u videoigrama?

Zoran Žalac 15.05.2018.   •   21 komentara


Dobna ograničenja za igranje videoigara najčešće su samo normativna, no ponekad su i utezi za igre koje se žele izraziti izvan standarda, ali se ne žele prodati ispod prosjeka.

Velika većina igrača koji konzumiraju videoigre uopće ne obraća pažnju na različite sustave dobnih ograničenja. Čak i kada su djeca u pitanju, rijetko tko kod nas pazi je li neka igra ocijenjena kao prikladna za određeni uzrast, a nije ni teško zaobići prepreke ako želite igrati neku igru koja je 16+, 18+ ili slično. Ne osuđujem tu praksu jer sam u mladosti igrao igre koje nisu bile ocijenjene kao prikladne za moju dob pa sam svejedno ispao ok, za sada. Daleko više štete mogao sam si nanijeti konzumiranjem nekih drugih sadržaja.

Međutim, s druge strane situacija je obrnuta. Onaj tko razvija videoigru itekako mora obratiti pažnju na ESRB, PEGI, USK i ostale sustave za klasifikaciju videoigara po uzrastima. Ponekad se događa da developer ne može staviti neke stvari u igru koje je htio staviti. No, češća je situacija baš kao i u filmskoj industriji, da si nitko ne želi ograničavati publiku na što manji broj ljudi pa developeri pristaju na različite kompromise. Čim ciljate na rejting 18+, praktički gubite potencijalnu prodaju kupcima mlađih uzrasta.

No, dobro, većina igara ionako pripada 18+ kategoriji, barem prema europskom PEGI sustavu (kod Amerikanaca je to M iliti 17+)… gdje je problem? Vidite, cijeli taj sustav pomalo je šupljikav. Primjerice, u SAD-u na konzolama ne smijete, odnosno ne možete lansirati igru koja je namijenjena isključivo 18+ publici. Sony, Nintendo i Microsoft ne dopuštaju prodaju takvih igara koje inače nose oznaku AO (adults only). U Europi takvu kategoriju igara nemamo jer je najviša (18+) ionako već namijenjena isključivo punoljetnim osobama.

Krajem ovog mjeseca na PC i konzole dolazi igra zvana Agony, horor avantura smještena u pakao gdje će igrač ševiti demone i tamaniti fetuse, otprilike. Agony je igra koja je bila kandidat za AO rejting, no developeri su bili prisiljeni na autocenzuru u određenim segmentima kako bi ju uopće mogli pustiti u prodaju. Koliko je toga zapravo cenzurirano moći će se vidjeti u verziji za PC koja će imati opcionalni dodatak za doživljaj igre kakvu je developer u startu zamislio. Vjerojatno se tu radi o nekim sitnijim cenzurama, ali i to je pokazatelj da je sustav dobnih ograničenja za igre najčešće preširok i ponegdje neprecizan.

Naime, ni uz sve smjernice nema jasnih definicija što je zapravo sadržaj koji je nepoćudan za mlađu publiku. Tj. teško je uspoređivati i rangirati vrste nasilja i sl. U većini slučajeva za spornost su ključne dvije stvari: vizualnost i interaktivnost. Primjerice, može proći kad u Far Cryju 5 slušate kako je lik ugušio novorođenče, ali prikazati to na ekranu – makar šta! U Outlastu 2 npr. može proći scena razapinjanja iz prvog lica, ali prikazati porađanje djeteta – bože me sačuvaj!

Primjera je nebrojeno mnogo. Možemo diskutirati o tome je li neke stvari uopće potrebno prikazivati, ali meni je interesantnija rasprava o tome koliko cenzura videoigara uopće ima koristi i u kojoj mjeri koči kreativnost pri izradi videoigara. Ponekad mi se čini da živimo u svijetu koji je daleko okrutniji od onoga što vidimo na svojim ekranima. U tom kontekstu mislim da su se mediji našeg vremena donekle prilagodili našoj stvarnosti, zbog čega su svoj vrhunac popularnosti dosegnuli sadržaji kao što su Game of Thrones ili The Walking Dead.

U svijetu gdje svakodnevno postoji opasnost od terorističkih napada, gdje još uvijek imamo neizlječive bolesti i ovisimo o milosti i nemilosti prirode, više nam jednostavno ne rezoniraju sadržaji koji dostavljaju samo ono što mi želimo vidjeti. Definitivno ima nešto u tome da najpopularniji sadržaji današnjice glorificiraju elemente šoka, tabua i distopije. Videoigre to rade na dosta pitom način, možda upravo zbog obavezne klasifikacije za dobne kategorije.

Nameće se pitanje hoćemo li i idućih desetak godina govoriti kako igre izgledaju stvarno i fotorealistično, a istovremeno imati osjećaj kao da im je zabranjeno progovoriti jezikom naše stvarnosti? Call of Duty: WWII imao je priliku postati jedna od ponajboljih interaktivnih lekcija od najmračnijem periodu ljudske povijesti, a o tome je progovorio samo na činjeničnoj razini da je holokaust postojao – i ništa više od toga. Naravno, nije Call of Duty kulturni artefakt koji mora nadmašiti sve ostale medije u prikazu strahota 2. svjetskog rata, ali je primjer sadržaja koji prešućivanjem nečega stvara marketinšku korist sebi, ali isto tako i štetu za materiju koju obrađuje. Konačni dojam je da je to igra čija se radnja odvijala u nekoj alternativnoj verziji povijesti.

Pitam se zato jesu li dobna ograničenja u slučaju videoigara kočnica koja usporava njihovo sazrijevanje ili je prepreka isključivo u njihovoj interaktivnoj naravi. Konkretan odgovor vjerojatno nećemo doznati kroz još nekoliko generacija igara.

Komentari (21)

  • marko1106

    15.05.2018 - 15:37

    Mislim da treba postojati…ne zbog tebe ili takvih koji ispadnu na kraju normalni bez obzira sto su se nagledali svega…problem su oni slabijih mozdanih vijuga…ne moze svatko gledati pedofiliju,klanje i Bog zna sta covjek nece sve izmisliti i ostati normalan…netko ce iz toga nauciti i nesto dobro, ali problem su oni sto nece…a jedan takav moze napraviti stetu u nasem moralnom kompasu da mi mozemo samo sjesti i cudoti se uopce da tako nesto postoji…bilo je primjera ali srecom ne jos kod nas…i ne govorim samo o igrama….

    • marko1106

      @marko1106, 15.05.2018 - 15:39

      Ne zivimo sami u ovome svijetu i tome se moramo prilagoditi…

    • fpapac

      @marko1106, 15.05.2018 - 15:51

      kad to tako kazes imas pravo

  • Dragan[MKD]

    15.05.2018 - 16:18

    Jel se sjeca netko Thrill Killa za prvu plejku? Ta igra je takogje bila AO igra, i je izdana od dosta cjeneni publisher, ali nazalost zavrsila neslavno, i otkazana je par tjedni prije izlaska.

    • vlatko2003

      @Dragan[MKD], 15.05.2018 - 21:37

      sjecam se ja,jebena 😀 lik sa odsjecenim rukama se tuce i kojekakvi ludaci

  • Apocalypse4987

    15.05.2018 - 16:19

    Cili život sam okružen stvarima koje ne bi smija pogledat niti znat da postoje. Sa svojih nepunih 5 godina osjetim rat, uz to i reportaže sa ratišta na TV-u, u sklopu moje kuće tvornica, tu i tamo bi ugleda kakvu težu nesreću, svugra krvi. Mehaničarska radnja u ulici puna golotinje, ljeti na plažama golih žena ka u prići. Na televiziji su filmovi bili dosta otvoreniji nego danas, serije također. Ko nema sliku iz djetinjstva sa cigaretom u ustima? Onda fast forward do prvog srednje, prvi dodiri s internetom, naravno rotten.com. mogu slobodno reć da je skoro pa cila moja generacija imala slična iskustva i sad su svi više manje normalni ljudi koji imaju svoju djecu. Dakle kvragu i cenzura, ako umjetnik ima neku viziju neka je ostvari, na proizvod se zalipi 18+ i problem rješen. a dica ka dica uvik će nać nekakvo rješenje

    • funky0308

      @Apocalypse4987, 16.05.2018 - 11:47

      Napisao si sve ono sto sam htio reci i ja, slazem se i s cinjenicom da nije svatko isti ali na roditelju je da to prepozna. Bas si dobro naveo rotten.com. Prestrasno je ono sto smo tamo gledali ali dok god imas normalnu obitelj koja te uci sto je dobro, a sto ne, dok god djetetu objasnjavas da igre i postoje kako bi bili i radili ono sto u pravom zivotu ne mozemo, ne smijemo ili necemo raditi ili biti. Klinci sa 5-6 godina igraju igre koje ne bi trebali, isto smo radili i mi. Treba klince promatrati i vidjeti sto ih pati i cega se boje, razgovarati s njima, sakrivati nesto od njih danas jednostavno nema smisla. Vise nego ikada lakse im je doci do svakakvih sadrzaja i proglasavanjem takvih tema tabu temama je krivi potez koji na kraju napravi nasilnike i agresivne osobe jer ne shvacaju sve skupa niti mi je tko pokusao pojasniti. Ja malcu dam da sve i svasta igra, naravno ne Residen Evil jer je ipak djete tek sest godina ali susrece se sa svime i svacime, igra i uci ga se i objasnjava uz igranje. Naravno da gledam da scene prebrutalnog nasilja ne gleda ali hocu da mu ja, prije svog prvog mobitela i odlaska u skolu, objasnim takve stvari i pripremim ga sto je bolje moguce da razumije sto je zabava, sto stvarnost, a sto je nesto sto nije za njega, mora shvatiti zasto to nije za njega. Ne mozes im zabraniti da se poslije skole okupe i gledaju danasnje rotten.comove, tesko je bilo nekada, a danas je jos teze odgojiti normalno dijete, sve manje i manje utjecaja imamo 🙂 . Restrikcije i dobne oznake mi nemaju previse smisla jer ih je prejednistavno zaobici. Cak i da naprave dokazivanje starosti putem otiska prsta ili sarenice oka ne bi promjenili nista, ne vidim razliku u igranju recimo Mad Maxa ili Dooma i bauljanje po kojekakvim web stranicama koje mogu biti deset puta brutalnije od jednig Dooma 🙂

  • Cro-K

    15.05.2018 - 16:30

    Call of duty je ostao povijesno točan kad nije prikazao holokaust jer je laž.

  • Kenzix

    15.05.2018 - 17:20

    živio rejting u igrama lakše mi je da sortiram šta treba da igram a šta ne nađem M rated igru pročitam synopsis tako i filmovi rated R i NC17 naravno neke su igre rated M čisto zbog krvi i psovki ja tražim priču jer ne mogu svariti spašavanje princeza i svijeta kliše

  • SanKa

    15.05.2018 - 17:41

    meni je smiješno što je u prvom CODu nacistička zastava bila posvuda, i nije bilo nikakve dileme jer se išlo ciljano na povijesnu točnost. 17 godina poslije je to problem. wtf ?

  • metalshegy

    15.05.2018 - 18:06

    s obzirom koliko toga moze igrom danas biti docarano u pogledu price, slike, filma, glazbe, likova i glumaca odnosno autora/redatelja i kreativnih direktora koji su radili na njima, mislim da se bi se u jednu ruku mogle smatrati modernom umjetnosti. mislim da rating ima smisla kao smjernica odnosno filter roditeljima ili odraslim osobama koji bi sluzio pri laksem odabiru u kupovini igre sebi ili svojoj djeci ali on nikako nebi trebao sputavati developere koji se kroz njih kreativno izrazavaju ili ih zakinuti na trzistu. to je tesko izvedivo makar u danasnje vrijeme al mozda kroz nekoliko godina…

  • siblyx

    15.05.2018 - 18:44

    Ja bih samo da se bilo kakav oblik loot boxeva stavi iza 18+, ako se vec ne moze globalno zabraniti. Po meni daleko stetnost nego bilo kakvo nasilje u igrama.

  • Sackboy

    15.05.2018 - 18:53

    1. Koja je razlika između AO (adult only) i 18+?
    2. Ne vidim da je 18+ na GTA5 utjecalo na prodaju igre ni najmanje a ionako je svi klinci igraju, prešao je moj kampanju sa 7 godina a “loše stvari” u igri ionako nije kužio.
    3. Dok se izdaju filmovi kao “Ljudska stonoga” (2009) – “The Human Centipede” ne vidim zašto bi bilo koja igra 18+ imala ikakvu cenzuru.

  • moordrak

    15.05.2018 - 22:18

    Nažalost, živimo u stvarnosti koja duboko štuje kult nasilja pa nema ništa čudno u tome što nam to isto nasilje prezentiraju kroz filmove, literaturu i igre kao dobitni atribut. Ako biti kreativan znači podizati granicu tolerancije za loše, drugim riječima, znači li to još više krvi, nasilja, seksa, tuđeg jada i mizerije onda hvala, ali takvu kreativnost ne želim konzumirati čak ni u svete artističke svrhe. Ne podržavam takvu “umjetnost”, a svojoj ću je djeci braniti dok god to bude bilo moguće.

    • Drunkenstein

      @moordrak, 17.05.2018 - 12:27

      Kvalitetan komentar, slažem se. Malo je takvih primjedbi u svijetu u kojem pedofilija graniči s umjetnošću, planet očito s razlogom ide k vragu. Jedna stvar je igrat nekakve pucačine i horor igre u kojima i sam uživan, zar je potrebno više od toga ? Da se razumimo, mene Gta V i tome slično uopće ne privlači (nasilje nad civilima). Da buden iskren, volio bih da me ne privlače ikakve pucačine, ali šta je-tu je, triba povremeno nahranit i lošeg vuka u nekakvoj zdravoj mjeri. U svakom slučaju smatran da nekim elementima nema mjesta u bilo kakvom obliku zabave, umjetnosti ili kulture, a to šta paziš na djecu je u najmanju ruku pohvalno s obzirom da nažalost jedno 8 od 10 ljudi ne poduzima ništa. Kad sam čuo nedavno da se jednom prvašiću kolege rugaju jer nema mobitel, a svi ostali naravno imaju, pao mi je mrak na oči. Mali ima problema jer sa 7 godina nema smartphone.

  • Furo97

    16.05.2018 - 00:52

    Svi znamo kaka je situacija sto se tice dobnih ogranicenja… Uzmimo primjer kupnje igre preko steama… Otvoris igru u njihovoj aplikaciji i prije svega on ti da mogucnost da uneses dan, mjesec i godinu rodjena… Ajmo sad logicki malo razmisljat, ko ce jos stavit svoj pravi datum rodjenja ako nije +18 jer zna da ako stavi premalo steam ce mu samo zamaglit cijelu stranicu o videoigri.. uzmimo primjer TV-a, primjer program RTL, NOVA tv… Stave gore mali kruzic sa dobnim ogranicenjem, bas ce neki klinac od 10 godina rec, e vidi tu pise samo 12 i vise ajde necu to gledat, jos pogotovo ako je film neka pucacina ili nesta tako njima zanimljivo…
    Budimo realni, danas su sva djeca prikovana uz tablete, mobitele, tv, PlayStatione… Nitko se vise ne zna izac van igrat kao sto smo mi nekada… Ja mobitel nisam vidio do sredine srednje skole i to je bilo radi izleta sa skolom na par dana pa da se mogu cuti sa svojima kuci.. je tu i tamo smo maznuli starom nokiu 3310 da bi odigrali kojeg snakea, ali nikad duze od 15 minuta nismo mogli igrati…. Danas svako djete mora imat mobitel, 2. ; 3. razred osnovne on bi mobitel, i onda jos nece bilo kaki, to mora biti neki dobar od par tisuca kuna… I znam da ce se sad nac neko pamet i rec ej pa vremena se mjenjaju to je sad tamo… samo jeftini izgovori, tko danas brani djeci da se igraju vani na ulici, sutiraju loptu, igraju skirvaca,… Ako se djeca pocnu bacat sa mosta, ocete i vi dat svojoj jer su danas takva vremena, jer se to radi?
    Prvi i glavni krivci su danas roditelji koji djetetu kupe playku, igricu koju zele, samo da ih se otarase da imaju svoj mir, da se on moze izvalit i gledat utakmicu a ona ic sredjivat si noktice i sa frendicama na kave, a onda vikendom uvecer van, a djecu ce vam cuvat i odgajat tv i igrice…
    I jos za ovaj video gore trumpa kad vidim, dodje mi muka… Amerikanci su jedan od najglupljih, nazatupljenijih, ali i najlukavijih naroda… kroz citavu povijest uvijek je za njihove probleme bio kriv netko drugi i uvijek su to znali lijepo umazat… A oni se tamo ubijaju po skolama i onda krive filmove i igrice… Da ti djeci ne kupis pusku i da je nema za kupit na svakom koraku nebi toga bilo… Zato toga nema u europi? zato sto su zakoni taki da nemos u svakom supermarketu kupit pusku i nosat je uokolo i onda se jos buni njega brani drugi amandman on to smije… ista stvar je i sa ovim talibanima, uce djecu od malena na rat i mrznu i onda normalno da uvijek ima rata, a isto su glup i zatupljen narod… Oni ubijaju za Boga, za Alaha, a u Bibliji i Kuranu pise “ne ubij”… Tolko od mene, i previse

    • Drunkenstein

      @Furo97, 17.05.2018 - 12:57

      Dobna ograničenja i EULE na platformama i stranicama su samo formalnosti kojima se tvorci i distributeri sadržaja za svaki slučaj ograđuju od isto tako formalnih i beskorisnih zakona, čisto da izbjegnu možebitne civilne tužbe i državne globe, odnosno nepotrebne troškove. S druge strane to nešto bolje funkcionira kod igara i filmova jer se tu ipak izbrišu neke scene prije prikazivanja.

  • Nijam Kaj

    17.05.2018 - 02:59

    “Ponekad mi se čini da živimo u svijetu koji je daleko okrutniji od onoga što vidimo na svojim ekranima.U tom kontekstu mislim da su se mediji našeg vremena donekle prilagodili našoj stvarnosti”

    Ako citate novine (preko interneta ili prave) možete primijetiti kako se svakog dana dešavaju prometne nesreće. Uz svaku nesreću dobite i priloženu sliku auta.
    Je li vam nešto sumljivo? Vjerujem da nije, nastavimo dalje.
    Prikazu što se desilo autu kao da očekuju od ljudi da plaču za razbijenim autom, a čovjek je SAMO poginuo. I svakodnevnim takvim izlaganjem ljudi dobivaju iskrivljenu sliku stvarnosti. Voze brzo i ne svjesno misle “ma neću baš sad poginut”, i onda se na žalost nađu drugo jutro na naslovnici crne kronike.
    To ne bi niti bio veliki problem da netko drugi tko pročita tu vijest drugi dan ne završi isto. To je samo jedan primjer, novine imaju totalnu cenzuru nad stvarnom životu (vrhunac je krv na cesti).
    Prije je bila aktivna jedna stranica na kojoj su prenosili samo i isključivo necenzurirane vijesti. Npr. prometne nesreće, ratovi, kemijsko oružje- posljedice, razne bande – krađa organa turistima, isil… Iako oni nisu cenzurirali slike i videozapise za to se pobrinuo google, pa je preko 90% sadržaja bilo cenzurirano odnosno ne dostupno (tor i slični preglednici nisu radili probleme pa je tamo bilo dostupno) .
    Zanimljivo je to da kada sam jednom osobi na fb u poruci napisao samo ime te stranice (bez www ili com i slično) poruka mi je bila blokirana jer je “sadržavala zabranjene poveznice”, to jasno govori o cenzuri ne cenzure (poruku sam pisao skoro 2h, pa me dosta razbjesnilo brisanje cijele poruke).
    Radili su istraživanje “najveći problem današnjice”(nešto u tom stilu, nisam siguran 100%), i ispitali su oko 200-300 ljudi u Zagrebu. Oko 60-70% ih je odgovorilo da je najveći problem današnjice u svijetu nepravda prema životinjama. Žao mi je što su maknuli video sa yt-a.
    Kao što je netko već napisao u komentarima, iz grešaka bi se trebalo učiti.
    Ako se ne varam prije dvije godine sam pročitao da se trenutno vodi oko 10 ratova, vidim puno smo naučili.
    Da su mom susjedu prije izdavanja vozačke dozvole pustili bar 3 videa šta se desi nakon brze vožnje na motoru možda bi danas on i lik u kojeg se zabio bili živi.

    • Drunkenstein

      @Nijam Kaj, 17.05.2018 - 12:50

      Evo ja ne čitan nikakve novine bilo papir ili digitalne jedno 2-3 godine. Također ne gledam nikakve vijesti i dnevnike, nije da propuštam nešto kvalitetno i korisno. To su veliki izvori negativnosti o kojoj su ljudi ovisni kao vampir o krvi.

    • Nijam Kaj

      @Drunkenstein, 17.05.2018 - 19:00

      Ne čitam niti ja toliko novine, ali teško ih je zaobići…

    • moordrak

      @Nijam Kaj, 17.05.2018 - 21:35

      Ne znam što bih bez informacije koje postole tamo neka kokoš nosi kad ide na placu po spizu…Da sutra ugase pola hrvatskih televizijskih programa i tiskovina medijski prostor ne bi izgubio ništa vrijedno spomena.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?