HCL.HR

Spirit Island – kako je počela invazija na mom otoku?

Mak Vujanović 10.02.2019.   •   6 komentara


Probudite se kao otok i smlavite najezdu dosadnih konkvistadora u novoj društvenoj igri Spirit Island.

Već od pojave Catana u 90-ima, otkrivanje i naseljavanje novih predjela, pogotovo zemalja Novog svijeta, te njihovo ekonomsko eksploatiranje jedno je od popularnijih tema u svijetu društvenih igara. Na taj svevremenski motiv nadovezao se i R. Eric Reuss kad je osmislio igru Spirit Island, međutim, on je stvar okrenuo naopačke pa je umjesto kompetitivnosti uveo kooperaciju, a igrači više nisu kolonizatori nego predstavljaju – otok. Točnije, upravljaju otočkim duhovima, mini božanstvima, koja već stoljećima koegzistiraju s lokalnim stanovništvom.

Ovime bih na početku recenzije htio skrenuti pažnju na iznimno tematsko bogatstvo igre. Eric je tijekom dugogodišnjeg procesa dizajniranja Spirit Islanda ogromnu pozornost skrenuo na lore i tematičnost. Sam je osmislio pozadinske priče te naziv za otočane – Dahanci, a svaki duh i karta imaju razlog zašto rade upravo ono što rade, uključujući i njihove poetične opise i nazive (na primjer moj omiljeni, morski duh, zove se Ocean’s hungry grasp). Uska povezanost između mehanika i teme veliki je uspjeh za ovako kompleksnu igru.

Ono kad se ujutro probudiš – kao otok

Igra je kooperativna, a vodi se klasičnim Pandemic stilom micanja neželjenih figura s ploče kako bi se došlo do pobjede, ali za razliku od igre Pandemic gotovo da i ne postoji tzv. problem quarter backinga, odnosno da jedna osoba može upravljati ostalima, a razlog tomu je kompleksnost gameplaya, ali o tom potom. Spirit Island zasniva se na pomnom odabiranju i igranju karata moći iz ruke, koje predstavljaju raznovrsne sposobnosti duha kojeg kontrolirate, a koje mogu biti ili minor (jeftinije i manje jake) ili major (skuplje, ali razarajuće).

Na jednoj su strani Dahanci, predstavljeni kolibama, te duhovi, predstavljeni tokenima prisustva, a na drugoj su strani osvajači predstavljeni figuricama u tri oblika poredanih prema snazi i zdravlju: istraživači (1), sela (2) i gradovi (3). Tu opet vidimo briljantnu tematičnostu predstavljanju svih negativaca plastikom, a pozitivaca drvetom. Uz to, tu je i špil karata straha koje se otkrivaju kada strašimo osvajače i uvijek su pozitivnog efekta te povećavaju stupanj prestrašenosti kolonizatora, špil karata osvajača pomoću kojih oni osvajaju i uništavaju nove zemlje (pijeske, šume, močvare ili planine) te jedna karta zdravog otoka s tokenima pošasti koja postane karta bolesnog otoka kada previše tih tokena završi na otoku i koja onda svaku rundu dodatno otežava preživljavanje duhova i domorodaca.

Pobjeđuje se na dva načina:

  1. eradikacijom osvajača s otoka sukladno trenutnom stupnju straha
  2. potrošnjom svih karata straha (istraživači su toliko preplašeni da kreću s napuštanjem otoka),

A gubi se na tri:

  1. potrošnjom svih karata osvajača (istraživačima je dano previše vremena u iskorištavanju otoka)
  2. gubitkom prisutnosti barem jednog duha na otoku
  3. postavljanjem svih tokena pošasti s karte bolesnog otoka (otok je postao nepogodan za život domorodaca i duhova).

Tijek je runde jednostavan: prvo svi duhovi napreduju odabiranjem jedne od ponuđenih opcija rasta, zatim dobiju energiju koja im je potrebna da bi mogli odigrati karte iz ruke i naposlijetku odigravaju karte i to onoliko njih koliko im trenutni limit dopušta. Odmah na početku dolazite do prve velike odluke u igri, a to je kako ćete se krenuti razvijati. Hoćete li agresivnim postavljanjem vaše prisutnosti na otok poboljšavati traku s većim prinosom energije ili traku s brojem karata koje možete odigrati? Jedna mala dizajnerska odluka, ali ona koja radi veliku razliku i jedan je od meni omiljenih mehanizama u igri, podjela je karata moći na brze i spore. Brze se aktiviraju prije nego što kolonizatori odrađuju svoje akcije, a spore nakon, što tjera na pažljivo taktiziranje. Osim brzine, karte imaju i svoj doseg i zemlju koju mogu ciljati, a neke utječu i na same duhove, što dodatno komplicira stvari u njihovom odabiru.

Brze ili spore mogu biti i urođene moći duhova koje su različite za svakog duha i koje se aktiviraju pomoću elemenata s karata moći. Ukupno ih ima osam, povezani su s prirodnim aspektima otoka, a što ih više skupite to i jaču razinu svoje urođene moći možete iskoristiti. Sretno u odlučivanju hoćete li kartu odigrati zbog elemenata, efekta ili kombinacije istih jer maksimiziranje svoje urođene moći može biti ključno u tjeranju kolonizatora s otoka. U prvih nekoliko rundi vaši duhovi jedva izlaze na kraj s agresivnim osvajačima koji su osjetno efikasniji od vas, ali već nakon nekoliko rundi događa se nešto prekrasno. Vaši duhovi bivaju sve jači i jači i u jednom trenutku nađete se s par moćnih karata u ruci koje možete platiti s masom energije koje imate, odigrati ih nekoliko te usput okinuti sve razine svoje urođene moći donoseći masovna uništavanja osvajača, a sve to uz surađivanje s drugim duhom.

Nakon što svi duhovi simultano narastu, odigraju karte te aktiviraju brze efekte, kreće faza kolonizatora, a to je ona faza gdje sve kreće nizbrdo. Prvo se aktivira bolestan otok, zatim malo predahnete ako se aktivira karta straha, ali onda kreću problemi. Istraživači dolaze na područja određena njihovom kartom, grade na područjima na kojima su prošli krug istraživala, a uništavaju zemlju na područjima na kojima su prošli krug gradila te tako uništavaju Dahance i duhove te postavljaju pošast na zemlju. Ovaj tempo istraživača omogućuje planiranje poteza i još je jedna od mehaničkih uspješnica igre. Nakon što istraživači obave svoja razaranja odigravaju se spore moći koje ste, nadam se, pomno pripremili očekujući akcije plastičnih nametnika, a nakon toga slijedi nova runda spašavanja otoka.

Ova igra se teško skida s blagovaonskog stola…

Pričajmo malo o asimetričnosti i reigrivosti, jer u te je dvije kategorije Spirit Island nedostižan za većinu modernih društvenih igara današnjice. U igri dolazi osam potpuno asimetričnih duhova, četiri s malom, dva sa srednjom i dva s velikom kompleksnošću. Osjećaj igranja sa svakim od njih nevjerojatno je specifičan, naime svaki duh ima:

  • različite odabire rasta (A Spread of Rampart Green ima čak i dodatan rast u šumama ili močvarama)
  • različitu traku energije (neki dobiju i trajne elemente)
  • različitu traku limita karata (neki dobiju i bonus vraćanja karte)
  • svoje posebne urođene moći
  • svoj personaliziran set od četiri karte moći
  • svoje specijalno pravilo (ili čak više njih)

Uz individualnosti različitih duhova, reigrivost je velika i zbog:

  • različitih kombinacija duhova
  • protivnika koji imaju svoja dodatna pravila i težine (Pruska, Švedska i Engleska)
  • tematskih scenarija (npr. scenarij čuvanja srca otoka)
  • tematske strane otoka
  • različitih kombinacija minor i major karata moći koje se tijekom partije moguodigrati

Htio bih i napomenuti da se težina igre može jako precizno podešavati pa kad jednom svladate osnovne taktike manipuliranja osvajača (osim uništavanja možete ih i gurati te privlačiti) i pobijedite nekoliko partija, vrijeme je za uvođenje protivnika i lagano podizanje njihovih razina.

Društvene igre konzumiram isključivo – u društvu, ali Spirit Island jedina je igra koja me toliko očarala da sam ju čak i nekoliko puta probao odigrati solo i vjerojatno ću u nedostatku ekipe to i nastaviti raditi. Najviše sam ju igrao u dva igrača, nekoliko puta u tri, a nijednom u četiri. Kako raste broj igrača raste i trajanje igre, koje već kod tri igrača može narasti i do preko tri sata, a da ne pričam o rastu mogućih kombinacija poteza. Dosta dugo trajanje partije vjerojatno je i jedina negativna stvar igre i zato ju smatram najboljim doživljajem igrajući ju u dvoje te ju tako preporučujem i kao igru za parove.

Visoka kompleksnost Spirit Islanda ne leži u pravilima, koja i nisu toliko duga i teška za razumjeti, već u nevjerojatnom obimu odluka koje donosite tijekom cijele partije, zajedno s ostalim suigračima. Bogatstvo odluka i nevjerojatna asimetrija koja pridonosi iznimnoj reigrivosti, glavni su razlozi što je Spirit Island očarao boardgamere diljem svijeta i trenutno stoji na izrazito visokom 16. mjestu na ljestvici najbolje ocijenjenih igara na BGG-u, cijena mu je oko 500kn te redovito ulazi u liste najboljih kooperativnih igara svih vremena.

Čitamo se uskoro, a do tada svakako bacite oko na našu Facebook stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara; naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcaste na temu društvenih igara, tematski video sadržaj i općenito geek zanimljivosti, te pogledajte i naš Instagram!

Komentari (6)

  • Jopipa

    11.02.2019 - 08:45

    Gdje je cijena 350-400 kn?

    • Noghri

      @Jopipa, 11.02.2019 - 11:21

      To i mene zanima 😀 Ja nisam nasao ispod 500 i to bez postarine

    • Jopipa

      @Noghri, 11.02.2019 - 11:50

      Lazu ovaj napaceni narod. 😀

  • Jopipa

    11.02.2019 - 11:50

    Lazu ovaj napaceni narod 😀

    • Zoran Žalac

      @Jopipa, 11.02.2019 - 12:02

      Cijena je navedena bez uračunate poštarine. Greška je ispravljena u međuvremenu.

    • Noghri

      @Zoran Žalac, 11.02.2019 - 12:36

      Ma nema frke, samo smo se kao iskusni boardgameri isli raspitati gdje vi to nabavljate tako jeftine igre, da se i mi prikopcamo 🙂

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?