Pokémon Sword & Shield

NEISPUNJENI SAN

Žarko Ćurić

Pokémoni na kućnoj konzoli! Do sada to bijaše generacijama nedosanjani san koji se šaputao među fanovima serijala. I ne, ne mislim na tamo neke simulatore borbe poput Pokémon Stadiuma ili Colosseuma. Oduvijek se sanjalo o punom Pokémon RPG iskustvu na TV-u. I naravno, kad god se razmišljalo o tome, u glavama nam je bilo da će to biti najambiciozniji pothvat kojeg će Game Freak napraviti. Zamišljao se novi gaming Mesija, obećana igra koja će pokoriti ovaj svijet i zauvijek ostati upisana zlatnim slovima uz originalne Pokémon Blue i Red.

O kakvoj se igri ovdje radi?

Generacije i generacije Nintendo kućnih konzola su prolazile, zaobilazeći core franšizu u širokom luku. I onda se dogodila najava Switcha. Većina gamera razmišljala je o specifikacijama, trajanju baterije, novoj Zeldi i Super Mariju, no istinskim fanovima džepnih čudovišta samo jedna slika bila je pred očima: kako trčimo Breath of the Wild prostranstvima, no ne kao Link, nego hrabri trener koji želi skupiti sve Pokémone i biti najbolji. Ljestvica je od početka bila visoko podignuta, no godine iščekivanja jednostavno su pozivale na takve akcije.

I onda je uslijedilo blago razočaranje najavom Let’s Go, Pikachu/Eevee! naslova, očigledno okrenutih privlačenju mlađe publike i ekipe koja je svijet Pokémona upoznala tek kroz mobilno lutanje u Pokémon GO. No, ok je i to, mislili smo – ovo su sada izbacili da si kupe vremena. Sigurno su potajno već krenuli raditi na novoj generaciji i onim slatkim, slatkim virtualnim prostranstvima. Treba animirati sve postojeće moguće Pokémone koji će trčati pred našim očima, a usput dodati i neke potpuno nove.

Strpljivi kakvi jesmo, čekali smo sve do drugog mjeseca ove godine i prvog prikaza novih Pokémona. Obećano dijete na kraju je bilo samo – dijete. Istina, grafika je bila bolja, veća rezolucija prisutna, promjena perspektive kamere… no to su i dalje bili… Pokémoni. Standardni recept dobio je par poboljšanja, blagi facelifting, novu mehaniku u borbi te neku vrstu polu-otvorenog svijeta. I naravno, nove Pokémone. No krenimo redom, ne želim baš odmah pisati zaključak.

U NOVE STARE AVANTURE

Čim sam krenuo s igranjem primijetio sam prve naznake da je Game Freak slušao svoje fanove. Dodali su opciju preskakanja animiranih scena! Znam, većini igrača ovo zvuči smiješno u 2019. godini. Nije da je to nešto revolucionarno. No, poslije Sun i Moona koji su imali ogroman uvodni dio, ovo je stvarno dobrodošla promjena. Osim toga, moguće je preskočiti i dosadna upoznavanja s osnovnim mehanikama. Znate onaj repetitivni tutorijal o lovljenju novih Pokémona, smanjivanju njihovog zdravlja i bacanju Poké loptica? Sada možete samo reći da već znate kako loviti Pokemone i produžiti dalje. To su tako jednostavne izmjene, a na njih smo morali čekati čak osam generacija.

Neka od tih poboljšanja čak su i urnebesna na svoj način. Znate one standardne postavke zvuka u bilo kojoj igri ikad? Ono kada postavljate glasnoću glazbe, efekata i slično? Vidite, toga do sada nije bilo u Pokémon naslovima. Želite li čuti još bizarniju stvar? Sword i Shield imaju ovu opciju, no ne možete ju koristiti od početka. Morate razgovarati s određenim NPC-om koji će vam dati slušalice te time otvoriti postavke za glasnoću zvuka. Zamislite si to: slučajno preskočite razgovor s jednim od 500 likova u igri i nikada si ne otključate postavke zvuka! Ma kakav Dark Souls…

Zamislite si to: slučajno preskočite razgovor s jednim od 500 likova u igri i nikada si ne otključate postavke zvuka!

Kao i u svakoj Pokémon igri do sada, preuzimamo ulogu mladog trenera, kreiramo svog lika i odaberemo savršenu odjevnu kombinaciju koja uparuje naš remen, naočale i vezice na tenisicama. Moguće je birati između muškog i ženskog lika, s tim da uobičajeno ženski likovi imaju bolji izbor svega, od kose, odjeće i torbe. Izabrao sam muškog lika, no moram priznati da mi je konstantno smetao „ormar“ koji nosim na leđima umjesto torbe. A naravno, ženski likovi imaju torbe normalne veličine u koje stane jednaka količina stvari. Zbog toga pokrećem peticiju za ljepše muške Pokémon torbe. Kad se već borimo za ravnopravnost spolova.

Jednom kad smo i to odradili, očekuje nas standardno upoznavanje s prijateljem/rivalom, Hopom. On je brat trenutno nepobijeđenog prvaka Galar regije te želi postati bolji od njega. Naravno, to želimo i mi, a ispred nas stoji samo osam dvorana i brdo događaja između. Kroz čitavu priču upoznajemo se s novom mehanikom pod nazivom Dynamax te njenom podrijetlu. Naravno, upoznajemo kroz tu priču i tajne organizacije, profesora koji istražuje Dynamax fenomen, legendarne Pokémone i ostale standardne elemente svake Pokémon priče.

No, iskreno da vam kažem, priča je ovdje dosta nebitna. Usudio bih se reći da je čak lošija i od prosjeka u Pokémon igrama. Lik Leona i Hopa su prilično karikirani. Hop je tipični samouvjereni dječak koji na prve ozbiljne probleme plače u kutu. Leon je super moćan, cool i jak, no loše se snalazi u prostoru. I to je jedina osobnost i karakteristika tih likova. Nema tu nekog velikog razvoja likova ili neke smislenije pouke dalje od one tipične: „Ako nešto stvarno želiš, možeš postići baš sve!“

Čak bih na to i zažmirio, no sam tijek radnje je dosta loš. Zamislite situaciju da se događa neka velika zbrka u gradu. Tresu se ulice. Samo gledate kada će vas napasti neka čudnovata zvijer. No, umjesto toga, dolazi prvak Leon, kaže da će se on pobrinuti za situaciju te poruči vama da nonšalantno produžite do sljedeće dvorane. Kako antiklimaktično! Zašto onda uopće stavljati išta u igru o tom događaju ako nećete sudjelovati u njemu i nema neke bitne poveznice kasnije?! Bez obzira na duge scene, čitava radnja Sun i Moona imala je sigurno više karaktera te sam ondje više mario za taj svijet. Priča Black i Whitea imala je određene dubine. Ovdje je čitav segment priče po meni obično sredstvo popunjavanja prostora između borbi.

Cijela priča djeluje kao obično sredstvo popunjavanja prostora između borbi.

Imam osjećaj da je dosta toga požureno te na kraju uklonjeno iz igre. To je možda čak i najočiglednije prilikom posjeta dvorana. Prije nego što možete odraditi borbu s voditeljem dvorane, morate odraditi određeni niz zadataka boreći se usput s nekoliko trenera. U prvom zadatku naganjali smo Wooloo Pokémone u tor. U sljedećoj dvorani smo se igrati vodoinstalatera te zatvaranjem i otvaranjem protoka vode osloboditi put do voditelja dvorane. Uvijek sam imao neku zabavnu razbibrigu prije glavne borbe. Barem prije nego dođete do sedme dvorane. U sedmoj i osmoj dvorani jedina stvar koju morate napraviti prije borbe s voditeljem jest poraziti druge trenere. Bez bilo kakvih zagonetki ili zabavnih segmenata.

BRITANSKI ČOBANAC

Nova Galar regija inspiraciju vuče iz Velike Britanije, što je vidljivo ne samo kroz mapu regije, nego i krajolik, arhitekturu zgrada, oblačenje likova te govor. Čitava regija sastoji se od nekoliko većih gradova, manjih sela, brojnih ruta između tih mjesta te divljeg područja, svojevrsne novosti u Pokémon svijetu. U pitanju je poluotvoreni segment u Sword i Shieldu gdje možete sresti Pokémone različitih levela, uključujući i one koji su u određenim trenucima daleko ispred vas i pomest će pod vašim timom. Ovo je i prva lokacija u Pokémon igri gdje s desnom palicom možete okretati kut kamere. Istina, nije da su to odradili fenomenalno, no opet, tu su prve naznake odmicanja od fiksne kamere.

Doživljaj šetanja nije možda ispunio sve ono čemu su se fanovi nadali, no barem nam je prikazao potencijal kojeg će, nadam se, ostvariti kroz buduće verzije. Otvoreni svijet ispunjen je brojnim čudovištima te Dynamax borbama. Također, uvijek možete podignuti kamp te se sprijateljiti sa svojim Pokémonima te im skuhati curry. No izvan tog segmenta, Wild Area je isprazan prostor. Možete tu i tamo pronaći neki predmet na podu, no broj protivnika i NPC-ova je dosta smanjen u odnosu na rute.

Otvoreni svijet ispunjen je brojnim čudovištima te Dynamax borbama.

Kad smo već kod standardnih ruta, moram iskazati svoje ogromno nezadovoljstvo maštovitosti istih. Prijašnje Pokémon igre imale su odlične dijelove sa složenijim zagonetkama, pogotovo u brojnim špiljama. U Sword i Shieldu prolazimo kroz špilju koja je od početka do kraja zapravo jedna duga cesta s par slijepih skretanja gdje se nalaze skriveni predmeti. Ovo je kao da igrate Zeldu bez tamnica ili Final Fantasy bez opcionalnih bossova.

DEXIT?!

Što se tiče lova na Pokémone, serijal je uzeo najbolje iz oba svijeta i ponudio nam hibridnu soluciju koja mi se iskreno sviđa. Pokémone je ponovno moguće vidjeti kako se kreću mapom, slično kao i u Let’s Gou. Ipak, određeni Pokémoni skriveni su u travi te ih otkriva samo lagano pomicanje trave i znak upitnika iznad tog područja. Zašto je ovo super rješenje? Kao prvo, možete zaobilaziti neželjene borbe izbjegavanjem vidljivih Pokemona te dijelova trave koji su naznačeni upitnikom. Također, fenomenalno je vidjeti Pokémone kako hodaju kroz rute, no opet nam nije sve otkriveno i postoji doza satisfakcije u otkrivanju što se nalazi u grmu.

Pokémoni su vidljivi na samoj mapi, ali neki se skrivaju i u grmovima.

Kad smo već spomenuli Pokémone, moramo se napokon dotaknuti takozvanog Dexita. U pitanju je pametna igra riječima kombinacijom Brexita (izlaska Velike Britanije iz Europske Unije) te Pokédexa, a u biti se svodi na izbacivanje nacionalnog Pokédexa. Sve glavne Pokémon igre do sada su nam na ovaj ili onaj način omogućavale skupljanje sve do jednog mogućeg džepnog čudovišta. Naravno, morali smo ih prebacivati iz prošlih verzija, mijenjati se s drugim igračima i čekati specijalne događaje na kojima bismo dobili legendarne Pokémone. No, u svakoj Pokémon igri do sada ste ih stvarno mogli skupiti sve.

U Sword i Shieldu moguće je skupiti samo 400 od dostupnih 890 Pokémona. Ostalih 490 trenutno nije dostupno u Sword i Shieldu te nije poznato hoće li ikada biti dostupni. Pojedini „kopači po kodu“ već su pronašli tragove dodatnih Pokémona koji će vjerojatno biti dodani kroz posebne događaje, no ta se lista svejedno ne proteže na punih 890 Pokémona. Jedini način za čuvanje svih svojih Pokémona bit će mobilna aplikacija Pokémon Home, nova plaćena usluga koja će postati dostupna početkom sljedeće godine.

U Sword i Shieldu moguće je skupiti samo 400 od dostupnih 890 Pokémona.

Igrači su podigli veliku buru oko ove informacije, no na kraju stvari i nisu toliko crne. Pokémoni nedostupni u ovoj verziji nisu trajno uklonjeni te će se pojavljivati kroz kasnije verzije. Osobno nisam vidio da mi pretjerano nedostaju svi Pokémoni, čak su me pojedini izostanci natjerali da koristim neka od stvorenja koja do sada nisam isprobao.

Osim toga, dobili smo osamdesetak novih Pokémona, nekoliko regionalnih formi te Gigantamax forme. Nova generacija Pokémona mi je iskreno možda i najbolja do sada. Ima tu svega, od šašavih formi, super slatkih „plišanaca“ do ozbiljnih i nabrijanih čudovišta. Čak sam se prvi put pokušao držati „u mraku“ prije izlaska same igre. Pogledao sam nekoliko trailera, no daleko sam zaobilazio svaku listu na internetu. I moram priznati da se isplatilo. Većinu novih Pokémona koje sam sreo izazvali su neku reakciju kod mene. Bez obzira bio to grohoti smijeh na novi oblik poznatog mačka Meowtha, fascinacija odličnim dizajnom insekata poput vatrene stonoge ili jednostavno osjećaj neobičnog Pokémona poput hobotnice s boksačkim rukavicama.

vratio se DEBELI PIKACHU!!!

Čitav smisao svih Pokémona koje skupimo i dalje je da se borimo s njima. Što se tiče različitosti u odnosu na Sun i Moon, Mega evolucije i Z-potezi su ukinuti, no zauzvrat smo dobili Dynamax i Gigantamax mehanike borbe. Dynamax možemo aktivirati samo u određenim područjima, a aktiviranje je dopušteno samo jednom tijekom borbe i to na tri poteza. Jednom kada uključimo Dynamax narukvicu, naš Pokémon lagano naraste do visine prosječnog nebodera, njegova jačina se povećava, a napadi postaju ubojitiji.

Pokémon u Dynamax modu raste do visine prosječnog nebodera, a napadi mu postaju ubojitiji.

Osim toga, određeni Pokémoni se mogu Gigantamaxati, prilikom čega ne samo da dobivaju još jače napade, nego se i njihov izgled mijenja. Pikachu postane bucko kao u dobra stara vremena, Charizard izgleda poput velškog zmaja, a Lapras na leđima dobije neku vrstu koraljnih orgulja. Iskreno, svaki od dizajna je pretjeran i sviđa mi se.

S povećanjem Pokémona ipak ne dolazi i povećanje težine. Pokémoni su oduvijek bili igra za sve uzraste te je razina težine tome prilagođena. Izazovnost dodatno smanjuje i mogućnost izmjene bilo kojeg Pokémona s onima iz spremišta. Što sam stariji, sve više smatram da se netko iz Game Freaka glasno nasmije svaki put kad netko na glas spomene želju za izborom težine u Pokémonima.

Izazovnost dodatno smanjuje i mogućnost izmjene bilo kojeg Pokémona s onima iz spremišta.

Srećom, poslije završetka osnovne priče možemo se posvetiti više lovu Dynamax i Gigantamax Pokémona te prelasku Battle Towera gdje se napokon može iskusiti dašak izazovnosti. Naravno, za dolazak do ovog dijela morate najprije odigrati od 20 do 30 sati kampanje. Kao i u svakoj igri do sada, borbe, lovljenje i uzgajanje Pokémona potrošit će vam sate života, no usput će vas i zabaviti. Sadržaja sigurno ima, pogotovo ako tome dodate i online borbe.

Što se tiče same kompetitivne scene, Dynamax i Gigantamax mehanika je dosta slomljena i nisam siguran kako će biti balansirana. Možda u budućnosti dodaju opciju da se Dynamax može iskoristiti samo sa zadnjim Pokémonom, jer u suprotnom će borbe 3 na 3 postati suhoparna takmičenja između Dynamax Pokémona. Ipak, neke stvari na kompetitvnoj sceni su se poboljšale. Napokon možete izmijeniti njihovu prirodu te trenirati IV statove koje dobijete s rođenjem/ulovom Pokémona. Ovo je odlična solucija jer se često znate vezati uz određene Pokémone koje ulovite od starta, no kasnije ih ne možete koristiti jer nisu dovoljno „savršeni“ za kompetitivnu scenu.

Osim toga, sada imate mogućnost iznajmljivanja tuđih timova. Potreban vam je samo kod i navedeni tim možete koristiti za online borbe. S ovim potezima Game Freak očigledno želi približiti širu masu natjecateljskom dijelu bez potrebe da utrošite 50-ak sati u stvaranju savršenog tima.

Sada postoji mogućnost iznajmljivanja tuđih Pokémon timova za online borbe.

Online mogućnosti svode se na borbe s drugim trenerima, razmjenu Pokémona te zajedničke raid borbe protiv Dynamax Pokémona. Iako je ovo napredak u odnosu na Sun i Moon online sekciju, i dalje sam mišljenja da su Pokémon X i Y imali bolji online sadržaj. Za promjenu, barem su imali mogućnost razmjene željenih Pokémona sa strancima, što je ukinuto u Sword i Shieldu. Nitko ne zna zašto, ali eto. I dalje je moguće regularno izmjenjivati Pokémone s prijateljima te raditi slučajne razmjene.

MANJAK GRAFIČKIH AMBICIJA

Kako smo već spomenuli u startu, svi su od novih Pokémona očekivali vizualnu stranu na razini Breath of the Wilda ili Xenoblade Chroniclesa 2. Zauzvrat smo dobili samo Pokémon igru koja se vrti u višoj rezoluciji bez prevelikih problema u performansama. Jedino osjetni problemi vidljivi su kada se nalazite u Wild Area te imate uključen online prilikom čega se na mapi prikazuju drugi igrači. No, sve to izgleda kao da je na projektu radio neki osrednji tim bez pravog iskustva, a ne razvojni studio iza jedne od najbolje prodavanih franšiza današnjice. Obične rute te gradovi čak su i korektno odrađeni, no Wild Area je nekoliko koplja ispod. Objekti i likovi iskaču ispred igrača, teksture izgledaju kao iz doba Playstationa 2, količina sadržaja na ekranu je minimalna…

Unatoč dosta ispranom Wild Area području, gradovi i sela stilski izgledaju dosta šarmantno, s mnoštvom prekrasnih pejzaža. Određene rute također izgledaju čarobno, poput Glimwood Tangle šume ili Galar Mine špilje. Glazba je na nivou, no to ništa nije neobično za serijal. Pojedini elementi poput gajdi određenim dionicama daju britanski štih, no usput su se audio majstori poigrali i s elektronskom, midi, remix i orkestralnom glazbom, dajući čitavom iskustvu nezaboravnu notu. Naravno, ni ovaj dio nema glasovnu glumu, a to očigledno više nitko ni ne očekuje.

EVOLUCIJA

Negdje sam na internetu naišao na rečenicu koja savršeno opisuje Pokémone, a glasi: „Dolje revolucija, živjela evolucija!“ I upravo to nam donose novi Sword i Shield; poznati zabavni gameplay koji ne iskače previše iz ranije postavljenih “tračnica”. Naravno, ubačeno je i par poboljšanja poput mogućnosti preskakanja tutorijala, lakšeg ulaska u kompetitivnu scenu te potpuno novi koncept poluotvorene mape. Ipak, svaki ljubitelj serijala neće doživjeti neki efekt otvaranja trećeg oka jer grafika, priča i inovativnost nisu se previše pomaknuli naprijed. Barem ako uzmemo činjenicu da je ovo prva Pokémon igra na kućnim konzolama te kada vidimo druge, ambicioznije naslove na Switch konzoli. To ne znači da su Pokémoni izgubili šarm, samo da su napravili mnogo manji iskorak od očekivanog.

Recenzija je rađena na primjerku igre za Nintendo Switch. Primjerak igre za recenziranje ustupio nam je njezin izdavač.

Označeno sa: ,

Novi Pokémoni nisu donijeli revoluciju koja se očekuje s izlaskom na prvoj kućnoj konzoli, no i dalje su zarazno iskustvo koje će vam ponuditi sate zabave.

• ogromna količina zabave, čak i nakon završetka priče
  • približavanje kompetitivne scene svim igračima
  • odlično odrađen dizajn novih Pokémona
  • sitna poboljšanja poput preskakanja tutorijala
  • Wild Area vizualno i sadržajno siromašna
  • priča ispod razine Pokémona, što je dosta nisko
  • izostanak ruta sa zagonetkama
  • Dynamax napadi su prejaki i previše utječu na kompetitivnu scenu

Žarko Ćurić

Štovatelj japanske kulture i energetskih pića. Njegova gaming utočišta su čudni RPG naslovi u kojima likovi imaju šiljaste frizure. Ne nosi šiljastu frizuru, ali jednoga dana želio bi napraviti jRPG igru.