Pokémon Let’s Go

YOU GOT TWO GREAT BALLS

Pokémon Let’s Go podijelio je bazu igrača svojim pristupom. Iz tog razloga i mi smo  recenziranju te igre odlučili pristupiti podijeljeno. Kolega Žarko Ćurić, dežurni lovac na Pokémone igru je promatrao iz perspektive veterana, dok sam ja, Zoran Žalac, u igru uletio kao totalna njubara. Kad smo razmijenili svoje dojmove u nečemu smo se složili, a u nečemu i nismo, te ovu recenziju malo za promjenu ostavljamo upravo u tom formatu razmijene dojmova.

Super Nerd Zoran: Kolega Žarko, da za početak dokažemo tvoju ekspertizu čitateljima… prisjeti se svog najranijeg susreta s Pokémon franšizom i odgovori na ultimativno pitanje: jesi li ih skupio sve tijekom svoje karijere Pokémon Manijaka?

Poké Maniac Žarko: Uh, moja prva konzola bio je originalni GameBoy, a na sreću s njom sam dobio Pokémon Yellow, igru na kojoj se Let’s Go i temelji. Moram priznati da je to bilo magično iskustvo za sedmogodišnjeg dječaka. Mislim da i dan danas negdje po sobi imam crteže vlastitih Pokémona koje sam crtao. Drugo pitanje shvaćam malo uvredljivim, jer se podrazumijeva da sam ih ulovio sve. Trenutno u Pokémon Ultra Moon verziji imam svih 807 Pokémona, fino raspoređenih.

Super Nerd Zoran: Nisam razmišljao da bi to moglo biti uvredljivo. Mene je odgojila animirana serija u kojoj je Ash bio papak i mislim da ih u konačnici nije uhvatio sve. Ja sam u to doba bio siromašan i nisam imao GameBoy pa ti je moj doseg s Pokémonima bio taj da sam u prvoj generaciji zapamtio redne brojeve svakog Pokémona. Mogao si me u tri ujutro probuditi i ja bih ti znao reći da je Paras broj 46. Curice time nisu bile impresionirane, toliko ću ti reći. Valjda sam se zbog toga kasnije ostavio Pokémona. Čak i kad sam bio nešto manje siromašan, u vrijeme Pokémon Go ludnice imao sam Windows Phone mobitel. Eto, jednostavno nije bilo suđeno! Ali, kad su Pokémon Let’s Go igre najavljene za Switch vidio sam povratak svoje mladosti, vidio sam priliku kakva se ne propušta i vidio sam tebe kako pljuješ po njima. Zašto si u startu bio nabrušen na Let’s Go?

Poké Maniac Žarko: Primarni razlog mog razočaranja s Let’s Go bila je izjava Masude, svojevrsnog “ćaće” franšize. On je prilikom najave ovog naslova rekao da Pokémone želi učiniti pristupačnim svim igračima. Navodno su trenutni Pokémoni previše kompleksni. A problem je što fanovi serijala godinama traže suprotno – izazovniji single-player ili barem izbor težine. Zauzvrat dobivamo pljusku u obliku dodatnog smanjivanje težine. Odgovorno tvrdim da Pokémone može završiti predškolsko dijete koje ne poznaje jezik na kojem se igra odvija. Mogu svjedočiti vlastitim iskustvom.

Super Nerd Zoran: Nemoj tako, ja sam nekoliko puta zapeo u Let’s Go i nisam znao gdje trebam ići! Ali da, shvaćam tu frustraciju dodatno pojednostavljenom igrom, prvenstveno kroz sustav hvatanja Pokémona koji je dobrim dijelom precrtan iz Pokémon Go. Prvih pet sati igre za hvatanje Pokémona samo trebaš znati kako se pritisne tipka na kontroleru. U animiranoj seriji hvatanje Pokémona uvijek je bio pravi pothvat, podvig za koji je bila odvojena cijela epizoda. Mislim da je u igrama također vrijedilo pravilo da divljeg Pokémona prvo trebaš oslabiti u borbi kako bi ga mogao uhvatiti. Ovdje ih samo šopaš voćem i na njih bacaš loptice.

Prvih pet sati igre za hvatanje Pokémona samo trebaš znati kako se pritisne tipka na kontroleru.

Poké Maniac Žarko: Čitav novi sustav hvatanja Pokémona je jedan veliki štos kojeg guraju na silu. Ne samo što je izbačena kompletna borba s drugim Pokémonima prije hvatanja nego nas Let’s Go sili da pokretom ruke simuliramo bacanje loptice. Iz ovog razloga igru se ne može igrati na Pro kontroleru. Hajde, prva dva-tri puta kada baciš lopticu, osjećaj je fora. No kada pedeseti put moraš ustati s kauča te zauzeti određen položaj tijela da uhvatiš Pokémona, stvar je naporna. Ipak, neke stvari kod hvatanja su učinili boljima, poput toga što su Pokémone učinili vidljivima na mapi.

Super Nerd Zoran: Ja sam se uglavnom držao handheld moda igranja u kojemu ne moraš mahati kontrolerom pa je hvatanje još lakše. U kasnijim stadijima moraš žiroskopom naciljati ako je Pokémon lijevo ili desno, ali mislim da je cijeli koncept prilično debilan. Bojom kruga koji se smanjuje vizualizirana ti je šansa za hvatanje, a ako ne ide s običnom lopticom onda koristiš bolju verziju. Pa ako ne ide ni s njom, onda imaš i Ultra loptice.

Meni je taj sustav nasumičan i znalo mi se događati da Pokémona uhvatim nekim totalno bezveznim bacanjem, a kad se posebno trudim i kad mi igra nasred ekrana šalje poruke: GREAT, EXCELLENT – Pokémon svejedno iskoči iz loptice i pobjegne. Još bih pregrmio preko toga što  je lov takav kakav je, ali u Let’s Go se taj segment gameplaya vrednuje više nego sama borba. Svi tvoji Pokémoni dobivaju jednaku količinu iskustva prilikom hvatanja, čak i veću nego u borbi u kojoj zapravo sudjeluju. Još ako uhvatiš pet Metapoda za redom – vau, kakav uspjeh! Valjda su zato i učinili Pokémone vidljivima na mapi – da ih možeš hvatati u nizu.

Svi Pokémoni dobivaju jednaku količinu iskustva prilikom hvatanja, čak i veću nego u borbi u kojoj zapravo sudjeluju.

Poké Maniac Žarko: Tome su dodali zanimljivu mehaniku povezivanja istih Pokémona radi boljih atributa. Ako uhvatiš 30 Metapoda za redom dobit ćeš barem četiri savršena atributa od njih šest. Meni se svidjela ta mehanika jer je smanjila “peglanje” oko razmnožavanja Pokémona. Ranije si trebao potrošiti minimalno pet sati da dobiješ samo jednog Pokémona spremnog za kompetitivnu scenu na kojoj ti treba barem deset različitih vrsta za svaku situaciju.

Super Nerd Zoran: Ali, kako god okreneš, to „peglanje“ koje spominješ i dalje ostaje peglanje bilo da traje pet sati ili nešto kraće – svejedno je ponavljanje jedne te iste stvari. Zar ti ne smeta taj grind u Pokémon igrama nakon svih ovih godina?

Poké Maniac Žarko: Ponavljanja uvijek ima, ali ima i draži u stvaranju savršenog Pokémona. Slaganje baš onakvog kakvog ga želiš. Savršeni IV atributi ili neki smanjeni zbog određenog razloga. Odgovarajuće prirode za tvoju taktiku s odgovarajućim napadima. Iskreno mi nije problem potrošiti određeno vrijeme radi toga jer onda imam osjećaj da je taj Pokémon baš moj. Unikatan. I potrudio sam se za njega, umjesto da sam postavio nekoliko parametara u meniju.

Ponavljanja uvijek ima, ali ima i draži u stvaranju savršenog Pokémona.

Super Nerd Zoran: Ok, taj dio razumijem. U treningu mora biti neke repeticije, a borba je ipak smisao Pokémona – da nije, onda se ne bi žalili na pojednostavljeno hvatanje. E sad, ja ni s tom borbom nisam zadovoljan. Ti ćeš bolje od mene znati što su tu točno mijenjali; ja ću ti reći što meni nije štimalo. Dobar dio borbi, pogotovo u prvoj polovici igre, završavao mi je instantnim nokautima, odnosno pobjedama ili porazima u jednom napadu. Ne želim ja borbe koje će trajati po pola sata i mrcvariti igrača, ali čak i u onim borbama koje su bile malo teže jedna je stvar uvijek bila presudna – tko napada prvi. Čak i kad se nađeš u škripcu, tipa da nemaš odgovarajuću vrstu Pokémona, redoslijed kojim se napada može odlučiti o ishodu meča.

Poké Maniac Žarko: Borba je također pojednostavljena izbacivanjem stvari koje su do sada znatno utjecale ne samu borbu. Jedna od takvih su predmeti koje je Pokémon mogao držati. Mogao si dati Pokémonu balon što bi uzrokovalo izbjegavanje svih zemljanih napada. Sad toga više nema. Druga važna stvar koju su izbacili jesu specijalne mogućnosti Pokémona. Svaki Pokémon može imati jednu od dvije-tri mogućnosti za svoju vrstu, a iste također značajno utječu na borbu. Gengar npr. može imati Shadow Tag mogućnost koja onemogućuje protivniku mijenjanje svog borca. No, druga opcija je da ima Cursed Body mogućnost koja daje 30% šanse da ukloni napad kojeg je protivnički Pokémon iskoristio.

Brisanjem ove dvije opcije u Let’s Go uvelike su igračima smanjili mogućnosti taktiziranja te dosta toga sveli samo na izbor napada. Ipak, priča da najbrži Pokémon pobjeđuje nije ni približno točna. Ima situacija kad želiš da tvoj Pokémon bude sporiji od protivničkog. Ako imaš jakog tenk Pokémona s napadom Revenge,  u tom krugu činiš duplu štetu ako napadaš drugi. Ima mnoštvo drugih taktika koje možeš iskoristiti, samo što te single-player ne tjera da razmišljaš oko takvih stvari. Tamo je dovoljno imati Pokémone većeg levela i to je to.

Super Nerd Zoran: Kakva je situacija s multiplayerom? Ja se u taj aspekt nisam upuštao znajući da ćemo kombinirano raditi recenziju. Znam samo da se lokalno može igrati u dvoje na jednoj konzoli, čime ova lagana igra postaje još lakša.

Poké Maniac Žarko: Stanje multiplayera je prilično otužno. Dostupne su samo borbe protiv prijatelja. Nema nikakvih turnira, lobija, nasumičnih mrežnih borbi koje su godinama bile prisutne na prijašnjim igrama. Očigledno je GameFreak ovom igrom naumio odvojiti kompetitivnu scenu od novih igrača. Po meni je to jeftin potez.

Super Nerd Zoran: Čekaj, želiš reći da je mrežna komponenta Let’s Goa – igre koja se prodaje za 60 eura – siromašnija od besplatne mobilne igre kakva je Pokémon Go?

Poké Maniac Žarko: Slična je to tuga. Pokémon Go ima timsko zauzimanje dvorana te raidove, no ni dan danas nemaju PvP borbe.

Stanje multiplayera je prilično otužno.Nema nikakvih turnira ili nasumičnih mrežnih borbi koje su godinama bile prisutne na prijašnjim igrama.

Super Nerd Zoran: Stvarno nemaju PvP još? Svašta, bio sam uvjeren da imaju (op. ur. najavljeno je da dolazi – uskoro). Ali, konkretno za Let’s Go, ne mogu reći da me takvo što stvarno začuđuje u 2018. godini. Ja odavno nisam igrao igru s toliko zastarjelim mehanikama kao što je Pokémon Let’s Go. Mislim da ekipa GameFreaka još uvijek živi u 20. stoljeću. I prije nego me itko poklopi – da znam da je Let’s Go svojevrsna prerada Yellowa iz 1998., ali to ne znači da gameplay ne smije biti moderniziran nego mora ostati arhaičan.

Meniji su užasni; npr. imaš party meni u kojemu ne početnoj postavi Pokémona ne možeš dodati one koji su ti u pričuvi – za to moraš ići u inventory pa u Pokémon Box. Najgori užas je ipak kad želiš pogledati mapu – prvo moraš otići u inventory, pronaći mapu, onda ti igra SVAKI PUT kaže da je to mapa i ti moraš potvrditi da ju želiš pogledati… i kad izlaziš onda tri puta moraš stisnuti tipku za povratak da bi nastavio dalje s igranjem.

A da ne pričam o tome kako je mapa rudimentarna pa ako želiš pogledati gdje koja vrsta Pokémona obitava moraš zasebno otvoriti Pokédex pa čekati da on otvori mapu. Sam Pokédex je praktički beskoristan izuzev te funkcije. Imaš podatke o tome koliko je neki Pokémon visok i težak (je li to uopće važno?), ali nemaš informaciju koji je najviši level Pokémona te vrste ako ga imaš u svom posjedu. Možeš pogledati animacije tog Pokémona i poslušati njegovo glasanje, a ne možeš vidjeti ono važnije – listu napada, ako ne standardnih onda listu napada koje tvoj Pokémon te vrste trenutno koristi. To je u zasebnom meniju u koji se iz Pokédexa ne možeš brzo prebaciti nego moraš ići u inventory pa Pokémon Box pa odabrati Pokémona i pogledati njegovu statistiku.

Poké Maniac Žarko: Da, znaju biti dosta arhaični, s tim da su neke stvari su prije bile bolje sređene. Na primjer u zadnjim Pokémonima na 3DS-u jednim si klikom na donji ekran mogao otvoriti mapu i nastaviti s igranjem. U prijašnjim nastavcima bila je opcija postavljanja brzih prečaca. Tako da si i tamo mogao staviti kombinaciju dvije tipke da ti automatski otvori mapu.

Što se tiče Pokédexa, mislim da si ga doživio previše iz pogleda Asha Ketchuma. On je tu primarno da vidiš koliko trenutno imaš uhvaćenih Pokémona, koliko si ih vidio te gdje se nalaze oni koje trebaš uhvatiti. Dakle Pokédex je neka vrsta izvještaja o statusu “Skupi ih sve” misije.  Na drugu ruku, ono što ti želiš nema smisla prikazivati u Pokédexu. Ti želiš pregled levela, napada Pokémona i slično. No to je unikatno od svakog Pokémona te vrste, jer ti možeš imati 50 Pikachua sa 50 različitih levela te 50 različitih kombinacija napada.

Super Nerd Zoran: A što bi ih koštalo da ubace jednu tipku s kojom se iz Pokédexa za pojedinu vrstu Pokémona instantno prebacuješ na individualnog Pokémona te vrste? Ma znaš što me smeta – to što single-player traje nekih 25 sati, ali kad bih izbacio sva ponavljanja poruka i ubrzao kretanje menijima, došli bismo na nekih 10 sati čistog gameplaya, što bi bilo malo. Svaki put kad pokupiš neki predmet igra ti porukom kaže gdje ga sprema. Ili kad ti više Pokémona napreduje, igra te obavještava o tome za svakog pojedinačno umjesto da na jednoj listi vidiš koji je napredovao na koji level i da jednom tipkom nastaviš igranje.

Kad bi se iz igre izbacilo poruke i animacije koje se nepotrebno ponavljaju, s 25 sati gameplaya palo bi se na svega 10 sati igranja.

Debilana mi je i što mi igra u borbi nakon svakog napada govori koliko je on učinkovit – kao da sam ne vidim na količini oduzete energije. Pikachu je upotrijebio taj i taj napad – super je učinkovit. Nemoj srat – ubio ga je u jednom napadu, naravno da je učinkovit. A smiješno mi je i kako neučinkoviti napadi mogu biti kritični – nije li to paradoksalno?

Shvaćam da je to tako u Pokémon igrama od pamtivijeka, ali to ne mijenja činjenicu da je zastarjelo. Ne kažem da poruke koje obavještavaju igrača o svemu moraju u potpunosti nestati – ali zar stvarno svaki put moraju pauzirati igru i tražiti od igrača da stišće tipku za nastavak? U hrpi igara na poteze imaš npr. combat log iliti dnevnik u kojemu se ispisuje sve što se događa u borbi, bez ikakvog pauziranja igre koja je ionako na poteze. Gornji lijevi kut ekrana u Pokémon Let’s Go prilikom borbe zjapi prazan, a mogli su tu smjestiti dnevnik borbe i duplo ubrzati cijelu stvar.

E da, i imaš opciju za prekidanje animiranih scena koje se događaju jednom tijekom igre; a animaciju bacanja Pokémona koja se događa 209473287462 puta ne možeš prekinuti. Sve naopako, Žarko moj!

Poké Maniac Žarko: Vidi, s dobrim dijelom se slažem. Potreba da klikneš tipku tri puta za vrijeme jednog poteza je zamorna tijekom lakih borbi u single-playeru. Ovo bi sigurno bilo super kao opcija koju je moguće uključiti/isključiti tijekom priče. No opet se vraćam na kompetitivni dio u kojemu ti svaka informacija može pomoći. Koje napade protivnik ima. Koju mogućnost je aktivirao. Tako da se polovično slažem s tobom te bih ovo stavio kao opciju. Opcija za sve Zorane svijeta koji nisu toliko uhodani u RPG-ovima na poteze.

Super Nerd Zoran: Jesam ja tu nešto pobrkao… spominješ kompetitivni dio kao zaseban od single-player borbi, a utvrdili smo da kompetitivni multiplayer u Let’s Go praktički da ne postoji?

Poké Maniac Žarko: Samo ti objašnjavam zašto su te informacije potrebne. Ok, u ovom naslovu nisu, ali općenito jesu.

Super Nerd Zoran: Koji si ti kralj! Ne kažem da nisu potrebne, ali njihova izvedba vrijeđa u mozak. Zamisli da nakon svakog poteza u Hearthstoneu umjesto vizualizirane štete u obliku brojki iskače poruka koja zaustavlja igru i kaže – oštetio si protivnika za -2. I onda ti moraš stisnuti tipku da se igra nastavi. To je glupo, kažem ti, mogli su to odraditi kao sustav notifikacija u gornjem lijevom kutu.

Poké Maniac Žarko: Slažem se s tobom da nema smisla u single-playeru, nepotrebno je, no u kompetitivnom dijelu definitivno se isplati imati to.

Super Nerd Zoran: Ne razumijemo se baš, ali dobro, idemo dalje… Jesi možda testirao integraciju s Pokémon Go? Koliko sam shvatio to su samo neke mini-igre? Nije da možeš prebacivati Pokémone iz jedne igre u drugu i onda ih koristiti.

Poké Maniac Žarko: Moguće je prebaciti Pokémone iz mobilnog naslova prema Let’s Go, no ne i obratno. Jednom kada ih pošalješ možeš ih uhvatiti te koristiti kao bilo kojeg drugog Pokémona u borbi. Igrači Pokémon Go naslova zauzvrat će dobiti kutiju s novim mističnim Pokémonom Meltanom. Kada se podvuče crta, na puno većem dobitku su igrači Let’s Go naslova, jer mogu poslati već prilično jake Pokémone s mobitela te ih početi koristiti u samoj igri.

Super Nerd Zoran: Koliko sam shvatio, povezati se s Pokémon Go možeš koristiti tek od određenog dijela Let’s Go-a, ne možeš odmah u startu prebaciti te jake Pokémone i razbiti sve u igri.

Poké Maniac Žarko: Da, potrebno je doći negdje do polovice igre. S obzirom da je najveći level Pokémona u Go verziji 40, a tu negdje level imaju i protivnički borci tijekom sredine priče, ovo neće skoro nikako utjecati na balans.

Super Nerd Zoran: Što se audiovizualne strane tiče, smatraš li da je Let’s Go dobro obavljen posao kao prva Pokémon RPG igra na iole snažnijem hardveru?

Poké Maniac Žarko: Nažalot, nije. Jednom kada vidiš Xenoblade Chronicles 2 na Switchu ne možeš prestati sanjati da i Pokémoni dobiju jednak tretman. GameFreak je iskoristio postojeći 3DS pokretač tako da igru mogu izbaciti što prije. Nintendo treba novac – Nintendo izbaci Pokémone.

Super Nerd Zoran: Tu se slažem. Odnosno, nije mi u životu važno da Pokémoni izgledaju fotorealistično kao u filmu Detektiv Pikachu, samo mi je smiješno da su igru zaključali na 30 sličica po sekundi, a u svijetu se praktički ništa ne događa osim što se Pokémoni kreću, trava se ponegdje njiše i povremeno padne koji list. Većina NPC likova stoji, a kamera je fiksirana – zašto je to pobogu zaključano na 30 sličica? I zašto u nekim dijelovima igre dolazi do trzanja čak… A o zvuku da i ne pričam. Jedino što se ovdje može čuti jest glasanje Pokémona i melodije koje se vrte u krug tako da imam dojam da mi ispiru mozak. Nakon sat vremena nisam mogao izdržati više i ostatak igre sam igrao bez zvuka.

Većina likova na mapi je statična, a kamera je fiksirana – zašto je to pobogu zaključano na 30 sličica?

Poké Maniac Žarko: Za glazbu se ne mogu složiti. No, to možda samo priča nostalgija iz mene. Sve teme iz gradova su obrade originalne glazbe iz prve generacije te sam prilično uživao igrajući. Što se tiče glasanja Pokémona, to je živi užas kojeg koriste iz generacije u generaciju Jedini Pokémoni koji su napokon dobili glasove iz anime serijala su Pikachu i Eevee, što ih je učinilo zabavnijim za korištenje. Jedini razlog zašto sam držao Pikachua u timu su bolje animacije i glas u odnosu na ostatak ekipe.

Super Nerd Zoran: Prije nego prijeđemo na zaključak, moram te pitati jesu li Pokémoni uvijek imali nezgodne situacije koje blago aludiraju na perverziju? Tipa da mali dječak ili djevojčica masiraju leđa starom kapetanu? Ili da ti priđe cura i kaže: „Hej, mogu li dotaknuti tvog Pokémona?“ – i onda se ekran zacrni i vidiš izjavu: „Joj kako je sladak, obožavam ga!“ Ili tvog lika u jednom trenutku okruže nabildani mačo muškarci?

Poké Maniac Žarko: Primarno je ovo bilo vezano uz prvu i drugu generaciju. Sada to pogotovo dolazi do izražaja kada likovi više nisu crno-bijele kockice nego izgledaju kao ljudi, a svi originalni dijalozi su zadržani u izvornom obliku. Pretpostavljam da se netko dobro zabavljao stvarajući čudne reference u devedesetima, no kasnije je ta doza “zabave” nestala.

Super Nerd Zoran: Znači nije problem u meni. To je samo Japan čudan.

Poké Maniac Žarko: Misliš reći zabavan?

Super Nerd Zoran: A može i to. Ne mogu reći da se nisam zabavio. Ali igru ne bih preporučio. Po meni je to arhaičan proizvod koji od originalne formule oduzima više nego što joj dodaje.

Poké Maniac Žarko: Oštre su ti to riječi da nikome ne bi preporučio. Ja bih recimo preporučio roditelju koji je odrastao uz serijal te želi drugi Joycon dati svome djetetu i s njim sada prijeći avanturu koju je sam prelazio prije 20 godina.

Super Nerd Zoran: Nisi li upravo to vidio kao problem u politici pojednostavljivanja igre? No, dobro – istina je da bi svatko barem jednom u životu trebao odigrati neku Pokémon igru osim Pokémona Go. Pa makar to bila i ova.

Poké Maniac Žarko: Ja sam protiv pojednostavljivanja formule. I bez lakših mehanika co-op bi bio zanimljiv. Fora je sjesti s mlađom osobom i objašnjavati joj koncept. A onda te ta osoba pita još 300 pitanja kako i zašto. E ne želim 300, želim 1300 pitanja o svim stvarima koje su izbacili iz igre.

Super Nerd Zoran: Na kojoj ćemo se sredini naći što se ocjene tiče?

Poké Maniac Žarko: Već vidim da ćeš ti dati 50.

Super Nerd Zoran: A ne bih tako nisko. Nije neigrivo. Od mene 65.