EA Sports UFC 5

Daleko od naslova

Dominik Vadas

Nepune četiri godine prošle su od posljednje igre iz Electronic Artsova serijala o mješovitim borilačkim vještinama. UFC 4 je za mnoge igrače bio veliko razočarenje, a razloga za to svakako nije nedostajalo. Glavnina prigovora zajednice koja toliko žudi za dostojnom simulacijom ovog neobičnog sporta po tko zna koji put nije ispoštovana, do te mjere da se pitam zašto EA nije svima olakšao posao i igru jednostavno nazvao UFC 4.5. S obzirom da smo nastavak čekali toliko dugo, broj inovacija i dobrodošlih promjena netipično je malen, a da stvari budu još gore, EA Sports UFC 5 u nekim segmentima nimalo ne odskače od svog blijedog prethodnika. Stvarno je bizarno da u 2023. godini još uvijek čekamo igru koja će prezentirati sport s onoliko razumijevanja, strasti i kvalitete koliko je bilo prisutno u Undisputedu 3, naslovu starom gotovo 12 godina.

80€ PlayStation 5 Ustupio izdavač

Bez velike zadrške mogu reći da je UFC 5 grafički najljepša igra o mješovitim borilačkim vještinama koju trenutno možete zaigrati. Prelazak na Frostbite engine ima svoje prednosti, a to se najviše očituje u prezentaciji koja je na trenutke zbilja impresivna. Ulazak boraca i borkinja u kavez prekopiran je s televizijskih prijenosa, a zbilja je lijepo vidjeti kako su dobro skinuli šepurenje najvećih zvijezda. Značajan grafički pomak vidljiv je i u novom K.O. Cinematic Replayu na kojem možete kroz nekoliko spektakularnih kutova gledati kako ste točno nekog nesretnika poslali na spavanje. Naravno, stare boljke serijala još uvijek su prisutne; pri svakom nokautu tijelo u potpunosti izgubi težinu i protivnik se uvijek sruši kao bačena vreća krumpira, a ragdoll je ponovno komično prenaglašen pa sve djeluje arkadno.

Isto tako, nisu ni svi elementi prezentacije za pohvalu. Primjerice, iz nekog razloga, Bruce Buffer skratio je predstavljanja boraca i više ne izgovara zemlju iz koje dolaze niti njihovu težinu, što ubija osjećaj TV prijenosa koji toliko žele postići. Iz nekog misterioznog razloga, Herb Dean je sada jedini raspoloživi sudac, a ako vam kažem da je Undisputed 3 imao pet različitih sudaca, jasno vam je da nešto ne štima. Puno bitnije, grafički pomaci vrlo su zanemarivi kada je u pitanju sama borba. Modeli boraca i borkinja ne izgledaju ni prilično dobro kao što djeluju pri ulasku u kavez ili predstavljanju pa taj next-gen osjećaj dolazi do izražaja samo pri skriptiranim dijelovima.

Its almost time

Osim usporenih snimki prekida mečeva i nabrijanog ulaska u ring, novitet je i razrađen sustav ozljeđivanja tijela, posebno lica. EA Sports UFC 5 prvi je u serijalu s 16+ dobnom granicom, a najveći razlozi za to kriju se upravo iza vidljivih posljedica makljaže u kavezu. Naime, na tijelu svakog borca ili borkinje postoji osam različitih regija koje mogu biti natečene, zatvorene, slomljene i okrvavljene, a developeri navode kako je u igri moguće dobiti do 64 tisuće različitih kombinacija ozljeda. Po uzoru na pravu stvar, krv zna špricati svuda i zbog toga sam često izgledao kao Tony Ferguson u najboljim danima, a pohvalno je i što ozljede nisu samo kozmetičke prirode već imaju značajan utjecaj na gameplay, no o tome malo kasnije.

Sastav sportaša i sportašica isto bi mogao biti bolji, pogotovo ako u obzir uzmete činjenicu da ove godine nemamo nekih velikih imena poput Yoela Romera i  Francisa Ngannoua. Bijes zajednice bio je još veći jednom kada su shvatili da UFC 5 nema niti jedno novo lice, a protest je bio toliki da je EA odmah reagirao i najavio kako novi borci stižu već idućeg mjeseca.

UFC 5 nema niti jedno novo lice u rosteru boraca… osim u slučaju da kupite skuplje izdanje igre.

Jedini novi borci su legende borilačkih sportova poput Alija, Mikea Tysona i Fedora Emelianenka, no za njih trebate platiti dodatno, što nikako ne preporučujem. Iako oni izgledaju donekle autentično, sličnosti staju na izgledu i upravljanje s njima ni po čemu se ne razlikuje od poteza i kretnji drugih boraca. Osim što je lijena i bezobrazna, ovakva metoda samo pokazuje koliko površno EA pristupa virtualnom borilačkom sportu – nekad je teško povjerovati da upravo oni stoje iza izvrsnog i neprežaljenog Fight Night serijala.

Krvavi igraju krvavo

Rak-rana UFC igara u režiji Electronic Artsa oduvijek je ležala u arkadnom gameplayju i manjku sadržaja koji bi opravdao traženu cijenu. I dok je na pitanju gameplayja igra nešto i mijenjala, sadržaja je još uvijek bolno premalo. Jedini Glavni mod za jednog igrača u kojem kreirate vlastitu zvijezdu ostao je praktički nepromijenjen. Na sva usta hvalili su se kako će vas kroz karijeru voditi Valentina Ševčenko, no prava istina je da se ona u cijeloj kampanji pojavljuje u nepune tri minute.

Valentina Ševčenko je tu da vas vodi kroz karijeru… nepune tri minute koliko se na kraju pojavljuje u igri.

Scene s vašim trenerom nešto su izraženije, no daleko je to od pohvalnog. To što je posvećenost detaljima u karijeri bila veća u već spomenutom Undisputedu još i mogu shvatiti, očito se to neće tako skoro promijeniti, no da se nisu udostojili dodati ni jednu jedinu novu tetovažu, frizuru ili vražje zubalo, stvarno je bez premca. Eto, barem imate opciju zasebno birati opravicu u kojoj će vas lik šetati do ringa, barem u teoriji jer neki igrači javljaju da im se dogodio bug u kojemu su uvijek izlazili u početnoj odjeći, bez obzira na spremljene promjene.

Karijera sada ima i svoju mrežnu komponentu u kojoj nadograđujete i uređujete svog borca i ulazite u ring s drugim igračima. Cijela stvar djeluje kao neki pokušaj borilačkog Ultimate Teama pa ako vam se takav koncept sviđa, ovdje ćete pronaći nešto zabave. Još jedan novi način igranja je Fight Week, mod u kojemu za bodove i novčiće možete protiv umjetne inteligencije rekreirati prave aktualne UFC priredbe. Kada objektivno pogledate listu modova koje UFC 5 nudi, stvarno se čovjek zapita na temelju čega EA traži toliko koliko traži. Možda bi cijena bila i opravdana kada bi gameplay bio za prste polizati, no unatoč nekim pozitivnim promjenama, on je još uvijek daleko od točke u kojoj imalo nalikuje vjernoj simulaciji sporta.

Fight Week je novi mod u kojemu možete rekreirati prave, aktualne UFC priredbe.

Kako smo već spomenuli, jedan od noviteta u gameplayju je sustav ozljeđivanja. Primjerice, ako protivnika dovoljno puta udarite u nos, on će početi krvariti i s vremenom će se začepiti, što naravno negativno utječe na izdržljivost. Isto tako, jedan dobar lakat može vam razderati arkadu, a osim što će posjekotina negativno uzrokovati na statistiku blokiranja zbog smanjene vidljivosti, opetovano udaranje po otvorenoj rani napravit će vodopad krvi pa će sudac morati privremeno prekinuti borbu i pozvati liječnika da provjeri vaše stanje. Osim krvavog ili natečenog tijela, indikator vaše ozljede prisutan je i u gornjem kutu vašeg borca, a boja i oblik ikone govori vam o vrsti i ozbiljnosti ozljede.

Iako je ovo hvalevrijedan dodatak koji simulira prave mečeve koji se također mogu prekinuti, dobar dio fanova bojao se kako će doktorski prekidi biti prečesti i previše lagani za izazvati. I dok je relativno lagano postići prekid zbog ozljede kada igrate protiv umjetne inteligencije, u okršajima s drugim igračima prekid meča zaista je teško postići tako da strah od rane ostaje uvijek prisutan, ali nikada nije najveći faktor u odlučivanju ishoda. Usputno rečeno, kada smo već kod ishoda, vrijedi spomenuti i malu ali značajnu promjenu u vidu neodlučenih sudačkih odluka koje možemo dobiti u offline ali i online borbama.

U online mečevima strah od stvaranja rane ostaje uvijek prisutan, ali nikada nije najveći faktor u odlučivanju ishoda.

Ako ste, baš poput mene, mrzili virtualnu borbu na parteru, svidjet će vam se novi sustav poluga i gušenja. Takozvani Seamless Submission potpuno ukida naporne i neintuitivne mini-igre koje smo morali raditi prilikom naših bjj vratolomija. U UFC 5 poluge i gušenja jednostavno se oslanjaju na postojeći sustav hrvanja, drugim riječima sada branite i napadate zahvate na isti način kako ulazite i izlazite iz hrvačkih tranzicija. Jedna vrlo korisna i autentična inovacija je i to što ulaskom u priliku za neku polugu ili hvat dobivate i mogućnost da fingirate pokušaj i dođete u neku dominantnu poziciju iz koje možete ući u ground and pound. Pravi borci često će hiniti da žele napraviti polugu kako bi izazvali paničnu i nesmotrenu reakciju protivnika pa je lijepo da isto konačno možemo raditi i ovdje.

Zmije u parteru

Poluge i gušenja isto su zahvaćeni u novom sustavu ozljeđivanja pa ukoliko i ne uspijete ugušiti protivnika, sama činjenica da ste paćenika na neko vrijeme ostavili bez kisika utjecat će na njegovu izdržljivost – ne bi čovjek rekao! Jednako tako, ukoliko se odvažite izvesti trokut ili kimuru na ruci, neovisno o uspješnosti to će utjecati na blok protivnika. Osim klasičnih statistika koje utječu na ishod poluge ili gušenja, UFC 5 uvodi i posebnu kategoriju submission stamine koja se troši svaki puta kada vas netko napadne. Dakle, uspješnost poluge ili gušenja sada ovisi o tri različita atributa; statistikama boraca i borkinja, njihovim izdržljivostima i nove submission izdržljivosti.

Uspješnost poluge ili gušenja sada ovisi o tri različita atributa; statistikama boraca i borkinja, njihovim izdržljivostima i nove submission izdržljivosti.

Ove novine itekako su dobrodošle, ali generalan osjećaj hrvanja još uvijek je konfuzan i ne klizi glatko pod prstima, zbog čega se i većina igrača u online mečevima ježi od mazohista koji igraju s Dagestancima. Lijepo je što su doradili sustav poluga i gušenja, no neke stvari i dalje su kriminalno zastarjele ili neprirodne; ground and pound nije brutalan i djeluje namješteno, udarci laktom iz mounta mogu se izvesti samo jednom te vas protivnik automatski povlači k sebi… Ima toga, no najtužnije je što nije dodana nijedna nova pozicija niti poluga, klinč je traljav i djeluje ukočeno a igra se u potpunosti slomi kada se tijela boraca i borkinja nađu blizu ograde. Znam da sam dosadan, no ponovno moram spomenuti jedan Undisputed koji je 2012. godine imao sjedeće poze na ogradi kaveza, a mi u UFC 5 toliko godina kasnije moramo gledati kako se tijela magično odbijaju od ograde jer ona uopće nije zahvaćena nikakvom fizikom, izuzev stojećih pozicija.

EA je odlučio malo pofriškati kontrolnu shemu koja je sada donekle pamtljivija i intuitivnija. Najbolje bi to opisao na primjeru haymakera koji se sada izvode dužim pritiskom istih tipki s kojima bacate kroše, što ima smisla. Isto tako, prednji i zadnji aperkat sada se izvode u kombinaciji s R1 tipkom, a na njihovo prijašnje mjesto smjestilo se iniciranje klinča. Da ne bi sve bilo odveć lagano, za izvođenje nekih atraktivnijih poteza poput udaraca u okretu morat ćete pritisnuti nekoliko tipki i to nikako nije najjednostavnije, no dio razloga leži u činjenici da su ti potezi bili prejaki i preteški za pročitati u mrežnom nadmetanju u UFC 4.

Ni bolje kontrole ni Frostbite ne mogu izbiti većinski arkadan osjećaj borbe. Premda su fino napravljene razlike između lakših i težih boraca, one se najprije očituju u brzini kretanja, a kod svih je prisutno to bestežinsko stanje prilikom izmjene. Nožni udarci u glavu i bacanja preko ramena jedni su od rijetkih trenutaka gdje se osjeti meso protivnika, u većini drugih udaraca i dalje prevladava osjećaj da udarate napuhane lutke.

Mislim da je i EA svjestan ovoga pa to pokušavaju kompenzirati s prenaglašenim ragdoll animacijama koje nisu dostojna zamjena jer nemaju nikakvog smisla; kružni u rebro ne bi trebao izazvati nagle trzaje vrata, glave i prstiju, ali s druge strane, bez toga ne bi imao nikakvu satisfakciju zbog uspješnog udarca. Isti taj ragdoll ponovno je odgovoran za svu silu bugova i glitcheva u kojima vidimo kako prilikom pada pete završavaju kraj ušiju, ruka se poput zmije neprirodno izvija oko leđa, a zna se dogoditi da katapultirate borca ili borkinju iz ringa – ako to nije tehnički nokaut, ne znam što je.

Još uvijek se često događaju komični bugovi pa pete završavaju kraj ušiju, ruke se izvijaju oko leđa i ponekad katapultirate protivnika iz ringa.

Šalu na stranu, količina problema pri izvođenju kompleksnijih animacija ostala je urnebesno velika, ali smijeh se brzo pretvorio u ogorčenost jednom kad sam shvatio da sam iste stvari viđao u prethodnom dijelu, neke čak i u UFC 3. Najveća mana koja podjednako razbija osjećaj simulacije i guši pokušaj simuliranja televizijskog prijenosa je ono nepodnošljivo lebdenje pri bržim izmjenama udaraca gdje borci izgledaju kao da imaju provučenu špagu kroz kukove i uopće ne trebaju nogama dodirivati tlo.

Toga vjerojatno ne bi bilo da EA nema silnu potrebu maksimalno ubrzati akciju, što je bizarno jer je riječ o jednom od najnapetijih i najbrutalnijih sportova na planetu koji, ako ništa nije, nije dosadan. Čak i onda kada se čini da se neka borba cijelo vrijeme odvija kroz valjanje po parteru, riječ je o iznimno kompleksnom i atraktivnom hrvačkom nadmudrivanju koje veoma cijene oni iole upućeni. Snažnog sam mišljenja da borilačke igre itekako mogu biti zabavne, dinamične i atraktivne bez da nepotrebno gube na autentičnosti – ne moramo baš svaki meč imati 30 uspješno izvedenih superman udaraca i letećih laktova.

S obzirom na to da EA u svim svojim sportskim naslovima stavlja naglasak na zabavu prije nego na simulaciju, ne treba čuditi da je i UFC 5 prilično darežljiv što se kažnjavanja igrača tiče. Iako su uvedene ozljede i izdržljivost za poluge i gušenja, opet je, s relativnom sigurnošću, moguće sa svakim likom glumiti McGregora i bacati salve atraktivnih udaraca bez većeg straha od početnog umora. Kazne za luda zamahivanja nisu ni upola toliko stroge koliko su u pravom sportu ili u, pogađate, Undisputedu gdje ste mogli doživjeti instantna spavanja ako ste mahali kao razbjesnjeli pavijan. Sve su ovo dobro poznate stvari za prekaljene fanove serijala pa o tome ne treba previše trošiti riječi.

Ovogodišnji UFC dobio bi samo riječi hvale da je izašao godinu nakon četvorke, ali za period od gotovo četiri godine i pomak na konzole nove generacije, napredak je smiješno malen, a novi sadržaji daju se na kapaljku. U svom trenutačnom stanju, UFC 5 donio je neke promjene, no daleko je to od idealnog borilačkog naslova. Ni u ludilu vam ne bih preporučio da igru nabavljate po trenutačnoj cijeni jer jednostavno ima premalo novog sadržaja koji bi opravdao toliki trošak. EA Sports UFC 5 je jedan od onih naslova koje je idealno pričekati nekoliko mjeseci jer em ćete dobiti proširen sastav boraca i borkinja, em ćete igru moći naći na debelom popustu ili preko pretplate.

EA Sports UFC 5 prošao bi puno bolje da ga nismo čekali gotovo četiri godine. S obzirom na vrijeme koje je imao, EA nije dostavio ni približno dovoljno inovacija da opravda traženu cijenu.

69 Naša ocjena
  • atraktivna prezentacija
  • novi sustav ozljeđivanja
  • poboljšan sustav poluga i gušenja
  • bugovi koji se vuku već godinama
  • mod karijere praktički je ostao netaknut
  • još uvijek previše arkadno

Dominik Vadas

Beznadni zaljubljenik u naslove koji ga vode u svijet prošlosti ili mašte. Glavni porok u životu su mu sportske igre. Osim gamepada, u rukama često drži knjige, sportske rekvizite, zemljopisne karte i svog mačka.