Deathloop

BREAK THE LOOP

Filip Zorić

Arkane Studios je jedan od onih razvojnih timova koji, po mom mišljenju, već neko vrijeme leti “ispod radara”. Igre kao Arx Fatalis, Dishonored i Prey su definitivno našle svoju publiku, ali oduvijek sam imao osjećaj da njihov odličan dizajn gameplaya i imerzivni svjetovi zaslužuju više pozornosti. Naravno, svjestan sam da takve igre ni ne mogu biti megapopularni hitovi jer njihovi sustavi mehanika i naracije nisu za svakoga.

59,99€ PC Ustupio developer

Deathloop, najnovija igra Arkane Studiosa, također nije za svakoga. Sama činjenica da se u igri mora više puta proživjeti isti dan sigurno je odbojna nekima. Ipak, ako vidite nešto u Deathloopu što vas barem malo zanima, molim vas da date igri priliku – jer mislim da je fantastična i mogu sa sigurnošću reći da je ovo zasad moja igra godine.

CARPE DIEM

Premisu Deathloopa nije baš lagano objasniti, ali svejedno ću pokušati. U ovoj pucačini iz prvog lica preuzimate ulogu Colta, čovjeka koji je zarobljen u vremenskoj petlji od 24 sata na otoku Blackreef. Svako se jutro Colt budi na plažama Blackreefa i proživljava isti dan. Taj je timeloop stvorilo osmero Vizionara, osebujnih luđaka koji imaju svoje misteriozne razloge zašto su to uopće napravili.

Jedini način da pobjegnete s ovog otoka i razbijete vremensku petlju je taj da ubijete svih osam Vizionara – i to u jednom danu. Ukoliko Colt umre ili mu barem jedna od njegovih meta promakne u tih 24 sata, on se „sutradan“ ponovno budi na istoj plaži i opet kreću njegove muke. Međutim, naš glavni lik ima znanje na svojoj strani jer zadržava pamćenje i sve što je naučio za vrijeme prijašnjih loopova.

Što više budete igrali, istraživali i umirali dolazit ćete bliže onoj savršenoj formuli za ubiti svih osam meta u jednom danu. Ipak, često će stvari zapapriti Julianna, jedna od Vizionara i vaša rivalkinja koja – ne samo da također pamti sve iz prijašnjih loopova – nego vas i pokušava ubiti te spriječit vaše razbijanje loopa.

Eto ga, esej napisan i Deathloop pojašnjen! Iako je meni osobno premisa jako interesentna, siguran sam kako je i mnoge odbila. Ipak, smatram kako Deathloop povlači neke pametne poteze kako cijela stvar s vremenskom petljom ne bi brzo postala zamorna i dosadna. Kao prvo, iako je ovo timeloop igra, zapravo niste ograničeni vremenom.

U glavnom meniju imate opciju birati između četiri različite okoline u četiri različita doba dana. U bilo kojem području možete provesti koliko god vremena želite. Loop se resetira tek kad potrošite sva četiri doba dana ili kad konačno umrete. Kažem konačno jer vam i tu igra izlazi ususret tako što vam daje tri života za svako vremensko razdoblje u danu.

Što više igrate, istražujete i umirete to ste bliže onoj savršenoj formuli za ubiti svih osam meta u jednom danu.

Bitna stvar koji su napravili developeri je to da su eliminirali frustracije koje se vežu uz gubitak napretka. Deathloop se razlikuje od roguelike naslova time što zapravo možete zadržati oružja i moći kroz različite loopove uz pomoć Residuuma, materijala kojeg možete pronaći u okolini i sakupiti s trupla vizionara. Naravno, taj Residuum nije previše lagan za naći, stoga je dodan i zanimljiv element opreza kad želite zadržati neki dio svoje opreme.

Ovaj sistem znači da ćete se rijetko kada osjećati kao da ste izgubili ono savršeno oružje koje ste našli u jednoj petlji. Nešto što pomaže ovoj timeloop mehanici da se istakne je to što sakupljate znanje kroz više prelazaka. Colt pamti sve na što naiđe i to znači da gotovo nijedan loop neće biti uzaludan jer ćete saznati barem nešto novo u vezi svojih meta ili većeg misterija koji okružuje otok Blackreef.

U jednom sam trenutku u svom prelasku igre pronašao kôd u jednom od levela koji deaktivira sigurnosne mjere u nekom drugom levelu. Čak i da sam umro odmah nakon što sam saznao taj kôd, ta informacija ostaje sa mnom i pomaže mi u budućim loopovima.

Još nešto što čini cijelu ovu stvar s vremenskom petljom funkcionalnom je to da se Deathloopove okoline mijenjaju s obzirom na vrijeme dana. To definitivno dodaje dozu raznovrstnosti. Mogu biti izmijenjene manje stvari poput pozicija neprijatelja i oružja, ali ponekad doba dana može značiti totalni drugačiji pristup nekoj okolini. Urbano područje zvano Updaam je relativno tiho u jutarnjim satima – postoji jedna veća skupina neprijatelja koju možete lako ignorirati i općenito razina sigurnosti nije previše visoka.

Bitna stvar koji su napravili developeri je ta da su eliminirali frustracije koje se vežu uz gubitak napretka.

Međutim, u večernjom dobu je totalno druga priča. Tad jedan od vizionara održava tulum u svom klubu – polovica grada je pozvana, a polovica je ostavljena da partija na svježem zraku. To znači da se Colt mora držati visina ili unutrašnjosti stanova ako želi izbjeći nepotrebnu pažnju, a ako se želi približiti onom klubu mora biti spreman ponijeti svoju najbolju artiljeriju. Ovakve stvari sam morao imati na umu kad god bih birao doba dana za posjetiti neko područje.

Morao sam prisvojiti drugačije taktike te ponijeti sa sobom idealnu kombinaciju oružja i moći. Još nešto što pomaže osjećaju raznovrsnosti je onaj fantastičan level dizajn po kojem je Arkane Studios poznat. Gotovo svaki dio Deathloopovih okolina ima različite načine pristupanja što vas navodi da izabirete drugačije puteve svaki put.

Ukratko, mislim da da su developeri smislili jako dobar pristup ideji vremenske petlji u ovoj igri. Postojali su neki trenuci u kojima mi je timeloop mehanika bila pomalo zamorna, ali su jako rijetki i to je više bilo zbog toga što mi je igra tada zadala banalne zadatke. Općenito mislim kako je Deathloop igra koja (pomalo ironično) jako cijeni vaše vrijeme i trud koji ulažete u svaki prelazak. Svaki novi dan na Blackreefu je prilika za naučiti nešto novo i isprobati drugačije taktike.

UREĐENI KAOS

Jedna od uvjerljivo najboljih stvari kod ovog naslova je sustav borbe. To me iznenadilo jer ne bih rekao kako se nedavne igre iz Arkane Studiosa mogu pohvaliti istim. Dishonored i Prey su sjajni, ali ne sjećam se da je itko rekao da su sustavi borbe bili najbolji dijelovi tih igara. U Deathloopu možete posjedovat širok asortiman oružja – od klasičnih sačmarica i revolvera do luđih opcija poput jednog pištolja koji u isto vrijeme može pucati i puniti se mecima.

Ono što me zabezeknulo je to koliko su zapravo ova oružja zabavna za koristiti. Revolver udara tolikom silinom da sam se osjećao kao da nosim prijenosni top sa sobom, a postoji snajper u igri čiji meci kao da odjekuju čitavim Blackreefom. Jednostavno rečeno, svako oružje ima suludo dobar vizualan dizajn, zvukove i animacije. Još jedna sitnica koju sam stvarno cijenio je onaj piskutavi zvuk kojeg čujete kad ubijete neprijatelja bez da itko drugi primijeti. Mala stvar, ali osjećao sam se kao pravi majstor svaki put kad bih to čuo!

Moram pohvaliti i stealth segment koji je nešto jednostavniji nego onaj u Dishonoredu, ali je svejedno više nego zabavan i jako efektivan u borbi. Općenito je tiho ubijanje neprijatelja brz i dinamičan proces – animacije ubijanja ne traju dugo i tijela vaših protivnika nestanu nakon smrti što znači da se ne morate zabrinjavati skrivanjem tijela. Sviđa mi se što čak i kad napravite nešto buke, neprijatelji neće odmah znati vašu točnu lokaciju nego trebaju najprije zaključiti gdje ste s obzirom na situaciju.

Jedna od uvjerljivo najboljih stvari ovdje je sustav borbe.

Također će Coltu tijekom borbi s manijacima pomoći razni trinketi koji mu daju pasivne bonuse te Slab moći koje možete ukrasti od Vizionara. Postoje trinketi za oružja koji mogu npr. ubrzati brzinu paljbe, poboljšati preciznost kad gledate niz nišan ili povećati broj metaka u magazinu.

Tu su trinketi za samog lika Colta koji mu mogu dati bržu regenarciju života i mogućnost da nanosi više štete kad je blizu smrti. Ovo su sve interesantne nadogradnje koje vam mogu pomoći u odlučivanju u kojem smjeru želite odvesti vaš stil igranja. Možete i mijenjati trinkete kad god niste već u jednom od četiri levela, što znači da niste previše limitirani i možete se adaptirati.

Što se tiče onih Slab moći koje sam spomenuo – na raspolaganju ih imate pet i mislim da je svaka jedinstvena, validna opcija. Shift je jako sličan Blink sposobnosti iz Dishonoreda – dopušta vam da se teleportirate određenu udaljenost u jednom smjeru. Ovo vam daje dodatnu brzinu u borbama i dosta prilika za bolje pozicioniranje. Tu je također i Aether moć koja vam omogućava da postanete gotovo nevidljivi.

Uz pomoć toga možete spretnije eliminirati pojedine neprijatelje ili potpuno izbjeći neke situacije koje bi privukle previše pažnje na vas. Ove moći su bitan dodatak sustavu borbe bez kojeg mislim da ne bi sve toliko dobro funkcioniralo. Također, vaše sposobnosti možete nadograditi tako što više puta ubijate Vizionare. Nakon određenih nadogradnji, Shiftom zapravo možete promijeniti poziciju s neprijateljem dok s Aetherom možete ubiti neprijatelja bez da si prekidate nevidljivost.

Također će Coltu tijekom borbi s manijacima pomoći razni trinketi koji mu daju pasivne bonuse te Slab moći koje možete ukrasti od Vizionara.

Kad se uzmu u obzir ove moći i njihove nadogradnje, različite trinkete koje možete ponijeti sa sobom i bogati asortiman oružja, postane očito kako je sustav borbe u Deathloopu izrazito kompleksan te daje igraču da sam odluči kakav pristup želi uzeti s obzirom na pojedine situacije. U jednom trenutku svog prelaska sam odlučio posjetit područje zvano Fristad Rock, koje je puno mina i zamki za igrača te se neprijatelji kreću u dosta velikim skupinama.

Inače u Deathloopu volim igrati dosta divljački, s puno kretanja i napucavanja s protivnicima. Međutim, odlučio sam prisvojiti nešto oprezniji stil igranja za Fristad Rock. Tako sam sa sobom ponio Aether, ali i Nexus moć, koja mi omogućuje da „povežem“ sudbine više neprijatelja – ukoliko jedan umre, i ostali će.

Uz pomoć svoje nevidljivosti sam mogao lako deaktivirati trapule u okolini, a na tihi način sam Nexusom porušio protivnike kao da su domino pločice. Otišao sam s Fristad Rocka bez da je itko primijetio da sam bio tamo i osjećao sam se kao nindža sa super moćima. Ovo je samo jedna od brojnih situacija u kojima sam imao osjećaj kao da sam riješio jednu od Deathloopovih slagalica na svoj interesantan način.

OBRNUTI CLUEDO

Nažalost, glavna slagalica koju Deathloop nudi – uspješno ubijanje svih osam vizonara u jednom danu – je razočaravajuća u nekim pogledima. Nemojte me krivo shvatiti, prikupljanje informacija i spajanje točkica kako biste došli do konačnog rješenja za ovaj misterij je dosta zabavan proces. Međutim, očekivao sam kako ću na raspolaganju imati više slobode kad je u pitanju samo eliminiranje mojih meta. Dajte da pojasnim.

U početku Deathloopa su Vizionari raštrkani na različitim mjestima u različitim dobima dana. Nemoguće je odmah ostvariti glavni cilj igre jer dok ubijate jednog Vizionara, drugi će u isto vrijeme biti na potpuno različitom dijelu otoka i tako gubite vašu priliku za bijeg s Blackreefa.  Ono što vi morate odgonetnuti je kako dovesti što više Vizionara na isto mjesto u isto doba dana tako da perfektno iskoristite svoj dan.

Nažalost, glavna slagalica koju Deathloop nudi – uspješno ubijanje svih osam vizonara u jednom danu – je razočaravajuća u nekim pogledima.

I kažem vam, pronalazak savršenog odgovora na ovo glavno pitanje je jako interesantna stvar. Gotovo nikad u igri nisam bio bez cilja, uvijek sam bio u lovu na neki novi trag koji bi mi pomogao naći poveznicu između svojih meta. Svakim novim saznanjem sam otkrio neku novu slabost Vizionara koju bi mogao uzeti u svoju korist. Usred svega toga sam se osjećao kao zli manipulator – lutkar koji gleda u kojem će smjeru povući svoju konce.

Međutim, tu dolazimo do problema jer je praktički ekipa iz Arkane Studiosa odlučila da je ovo njihova predstava i da se konci vuku tamo gdje oni žele. Pod tim mislim sljedeće: iako vi možete ubiti vaše mete pojedinačno kad god želite, postoji samo jedno glavno rješenje za prelazak igre.

Ukoliko pronađete način za privući dva Vizionara na isto mjesto u isto vrijeme, to je to – nema drugih načina. Još jedan problem je taj da je igra predodredila koji vizionari mogu biti skupa i koji ne mogu. Ovo me osobno neugodno iznenadilo jer sam imao osjećaj kao da je ovdje propuštena velika prilika. Deathloop vam pruža nevjerojatnu slobodu u gotovo svakom aspektu tako da sam se našao isfrustriran što ta ista sloboda nije toliko prisutna u ostvarivanju cilja čitave igre.

VREMENSKA KAPSULA

Priče u igrama Arkane Studiosa su me uvijek ostavile podijeljenog mišljenja. Dishonored serijal ima intrigantan svijet i briljantnu atmosferu, ali likovi su mi djelovali jednodimenzionalni te scenarij nije imao neki emocionalnu težinu. Isti ti problemi su bili još primjetljiviji u Preyu, po mom mišljenju. Iako je igra imala nekoliko lukavih zapleta, radnja i postava likova nisu neke stvari po kojima ću je pamtiti.

Unatoč tim prethodnim rezultatima, Arkane me opet pozitivno iznenadio jer Deathloop sadrži njihovu najbolju priču do sad. Colt i Julianna su sjajni glavni likovi koji praktički daju dušu ovoj avanturi. Svaki put kad se njih dvoje porječkaju pretvorim se u uho jer želim čuti tko će pobijedit u tom verbalnom konfliktu. Tu pomaže što je njihov dijalog napisan s određenom dozom dosjetljivog humora koji nikad ne prelazi granicu totalnog apsurda.

Šale koje ova dva lika bacaju na međusobne račune ne daju dojam kao da su forsirane, već kao da su smišljene od strane žustrih rivala na poslu koji su svaki dan primorani gledati jedno drugo. U jednom trenutku Colt, nakon što napravi ključno otkriće, je toliko ponosan na sebe da se hvalisa Julianni i na kraju uzvikne „BOOYAKASHA!“ u znak pobjede. U drugom trenutku Colt kaže Julianni kako se razlikuje od ostalih ljudi na Blackreefu jer nije bogati kreten i sociopat, na što mu Julianne kaže: „Ma ne, ti samo nisi bogat“.

Ovakvi su me momenti dobro nasmijali, ali su i dodavali humanost ovoj ludoj situaciji s timeloopom. Naravno, ima tu i ozbiljnijih stvari od zbijanja šala. Ne želim vam ništa spoilati u vezi priče, ali samo ću reći kako i Colt i Julianna imaju svoje razloge zašto rade to što rade. Kako idete dalje kroz igru, sve više i više shvaćate njihov kompliciran odnos.

Colt i Julianna su sjajni glavni likovi koji praktički daju dušu ovoj avanturi.

Međutim, developeri su znali i kad se zaustaviti kad je u pitanju otkrivanje više toga o glavnim likovima. Ponekad su neke emotivne stvari u igri bile mnogo utjecajnije čisto zato što se nije stvailo previše naglaska na njih. Inače, Colt tijekom igre može vidjeti misteriozne poruke koje mu netko ostavlja svugdje u okolini – zgodan narativni trik za navoditi igrače na dobar put, ali i dati osjećaj intrige.

U jednom momentu naš glavni lik dođe do svog stana te jedna od tih poruka u okolini kaže :“Zapamti, nekoć si bio voljen“. Ta jedna rečenica nam daje trag za to što gradi Colta kao lika, ali nam opet ne govori baš sve. Uglavnom, mislim da je odnos Colta i Julianne najbolji dio ove priče.

Nemojte me krivo shvatiti, i Vizionari su zabavni likovi – svaki ima neku svoju ludu priču i razlog za biti na Blackreefu – ali dva glavna lika su ipak ti koji briljiraju. Tome pomaže i činjenica da su njihovi glasovni glumci napravili fantastičan posao ovdje. Gotovo su savršeno prenijeli svaku emociju prisutnu u svakom dijelu dijaloga.

U redu, likovi su jako dobro napravljeni, ali Deathloopova se radnja sastoji od nekoliko misterioznih pitanja koje postavlja igraču? Tko je započeo ovaj timeloop? Zašto su baš ovi luđaci izabrani za biti Vizionari? Što to čini otok Blackreef posebnim? Što se događa s ostatkom vanjskog svijeta dok je u tijeku ova vremenska petlja? Ovo su sve jako interesantna pitanja koja su brzo privukla moju pozornost i držali me prilijepljenim uz ekran.

Neke stvari su ostavljene da budu misterij ili su pak sve točkice tu – samo ih igrači moraju povezati.

Smatram da je i otkrivanje svih misterija u priči jako dobro odrađeno jer se sve događa postepeno, bez naglog ubrzanja tempa ili dosadnih dijelova u kojima ne saznajete ništa novoga. Jedino što me pomalo razočaralo u priči je bio sam kraj, koji je nekako previše stvari ostavio nedorečenima.

Činilo mi se kao da je tu falilo još nečeg, kao da je izgubljen onaj zadnji dio slagalice zbog kojeg bi sve imalo smisla. Očekivao sam neki epilog ili barem bolju završnicu zbog koje bi igra dobila osjećaj kompletnosti. Ovako sam samo ostao u tišini misleći: „Aha, a valjda ćemo to saznat u nastavku.“

IGRA MAČKE I MIŠA

Nešto što se dosta spominjalo u marketingu Deathloopa je to da vas tijekom vašeg prelaska maltretira Julianna, koja vas može nasumično napasti dok vi pokušavate ubiti ostale Vizionare. Juliannu inače može kontrolirati umjetna inteligencija i premda mi tada ona nije predstavljala neku ogromnu prepreku, isto mislim kako su njene invazije rezultirale u nekim nepredividivim i zabavnim situacijama.

No, stvari se kompletno mijenjaju kad ulogu rivalking preuzme drugi igrač. Naravno, kao Juliiana vam je cilj ubiti protivničkog igrača, ali tu se ovaj dio igre znatno razlikuje od uništavanja loopa s Coltom. Julianna ima samo jedan život dok njen protivnik ima tri, što znači da mora biti dosta opreznija. U tome će pomoći jedinstvena moć zvana Maquerade, koja igraču omogućuje da zamijeni izgled s bilo kojim likom u okolini.

To znači da ovaj multiplayer mod nije toliko o direktnim konfliktima koliko je o nadmudrivanju protivničkog igrača. Davno nisam zaigrao ovakvo nešto u multiplayeru – stalno vas hvataju tenzije jer ni u ulozi Colta ni Julianne ne znate gdje je točno vaš neprijatelj. Kao Colt ćete gledati iza svakog kuta i mislit se jel’ onaj NPC stvarno NPC ili je to samo neki tip koji je doktorirao hodanje u krug. S druge strane, kao Julianna ćete misliti: „Okej, da sam ja đubre koje pokušava ubit Vizionara, u kojem bih smjeru otišao?“

Kad igrate kao Julianna zapravo imate i jedinstven sustav progresije zvan Hunter rank, koji možete unaprijediti što kreativnijim i efektivnijim ubojstvima Colta. Ovaj sustav vam daje da otključate nova oružja, moći te kozmetičke dodatke za oba lika. Iskreno, jako sam sretan s ovim multiplayer modom. Ne samo da je ova igra mačke i miša jako zabavna, nego je i potpuno drugačije iskustvo – pogotovo kad se usporedi s glavnom kampanjom.

TEMPORALNE ANOMALIJE

Prije nego završim s ovom recenzijom, moram još malo popričat o audiovizualnoj prezentaciji i tehničkoj strani igre. Općenito sam zadovoljan s izgledom Deathloopa jer igra više fokusa stavlja na originalnom grafičkom stilu nego realističnosti. Svi glavni i sporedni likovi se ističu svojim vizualnim dizajnom, što je definitivno bitno za igru u kojoj je cilj ubiti osebujne mete. Sviđa mi se i atmosfera šezdesetih koju je igra uspješno dočarala uz pomoć stiliziranih okolinama i onom jazz glazbom koja svira u pozadini.

Ipak, teško je pogledati Deathloop i reći kako je ovo istinski next gen kad je u pitanju grafika. Kvaliteta tekstura i modela nije baš na nivou kojeg očekuješ od AAA naslova u 2021. godini. Nema ni nekih bombastičnih trenutaka i cutscena koje će vas impresionirati, tako da ovo nije vizualni spektakl od igre. Po mom je mišljenju to u redu, ali smatram kako se svejedno to treba napomenuti.

Ipak, teško je pogledati Deathloop i reći kako je ovo istinski next gen kad je u pitanju grafika.

Što se tiče tehnikalija, igra je imala nekih ozbiljnijih stuttering problema na PC-u, ali otkad je izašla nova zakrpa nisam naletio na takve poteškoće. Osim toga, čini mi se da Deathloop traži malo previše od vašeg PC-ja s obzirom na grafiku – ponekad sam imao neugodne padove sličica po sekundi koji bi se dogodili na višim grafičkim postavkama.

VREMENSKO PUTOVANJE ZA PAMĆENJE

Kao što sam rekao na početku, ovo nije igra za svakoga. Deathloop je u nišnom žanru, kompleksan je, traži istraživanje od igrača i ima poprilično neobičnu priču. No, kad se sjetim svog prelaska kroz igru vidim toliko stvari za cijeniti. Sustav borbe je toliko dobar da ne mogu zamisliti kako može biti bolji. Dinamičan je, nudi brdo opcija i nikad mi nije dosadilo ludovanje po Blackreefu. Još su developeri dodali razne detalje koji pomažu da svako vaše igranje Deathloopa bude drugačije.

Priču ću najviše pamtiti po dva glavna lika koji nude dosta dobrog humora, ali i neke interesantne te tužne motivacije koje ih čine kompleksnima. Dijalog je vješto napisan, a glavni misterij je bio jako interesantan za otkriti unatoč pomalo razočaravajućem kraju. Čak i ubijanje meta, koje nije bilo savršeno, je bilo dovoljno zabavno te se nadam kako će se greške ove igre moći ispraviti u potencijalnom nastavku. Deathloopov otok Blackreef je čudno mjesto, ali ja sam itekako uživao u svom posjetu.

Deathloop nije savršen, ali Arkane Studios je uzeo rizike s određenim idejama i napravio svoju najbolju igru do sad.

89 Naša ocjena
  • timeloop mehanika ne samo da je originalna, nego je i dosta funkcionalna