Dreams

SANJIVA DOLINA

Ekipa britanskog Media Moleculea već je u prošloj generaciji PlayStationa pokazala želju da igračima ponudi radost stvaranja. Njihov serijal LittleBigPlanet omogućavao je tako kreiranje manjih igara, a studio je i nakon toga nastavio slijediti svoj san pa su zadnjih sedam godina radili na užasno ambicioznom projektu zvanom Dreams. Igra je to koja nam je bila prikazana još prije izlaska PS4 konzole, a tek je kasnije razjašnjeno kako je to zapravo praktičan alat za kreativce koji se žele okušati u kreiranju vlastitih igara.

Dreams je u fazi early accessa proveo punu godinu dana, a sada je postao dostupan u takozvanom 2.0 izdanju, s nizom sadržaja koje su sami igrači stvarali zadnjih mjeseci. Dakle, iako je ovo primarno igra za one koji žele sami stvarati svoje igre, isto tako je i naslov u kojemu možete zaigrati na stotine različitih igara manjeg formata, koje se romantičarski nazivaju – Snovi.

Surfanje tuđim snovima

Studio Media Molecule pripremio je nekoliko takvih Snova koji u prvom redu služe kao demonstracija što je sve moguće napraviti pomoću Dreamsa. Listu predvodi priča zvana Art’s Dream u trajanju od nekih sat i pol, koja prati basista Arta nakon njegovog razilaska s bendom. Art se pomoću snova o igračkama iz svog djetinjstva nastoji boriti protiv svojih strahova kako bi se vratio svojoj pravoj ljubavi – glazbi. Ti su snovi igre različitih žanrova pa imamo tako platformerske dionice s liscem i medvjednicom, puzzle segmente s robotima, a tijekom priče izmjenjuju se cjeline arkadne pucačine, point & click avanture te čak… mjuzikla?

Studio Media Molecule pripremio je nekoliko takvih Snova koji u prvom redu služe kao demonstracija što je sve moguće napraviti pomoću Dreamsa.

Art’s Dream bi mogao funkcionirati i kao zasebna igra jer je to priča koja ima glavu i rep, pristojnu dozu raznovrsnosti u gameplayu te kako sam Art kaže, najvažniju stvar od svega – dobru glazbu. To vam je onaj tip igre koju bi svi hvalili na sva zvona, ali ona nikada ne bi postigla komercijalni uspjeh jer nije 18+ battle royale-sandbox survival-nešto. Baš je onda iz te perspektive zadivljujuće što je izvela ekipa Media Molecule – napravili su igru o pravljenju igara, u kojoj mogu napraviti igru kakvu su oduvijek htjeli napraviti.

Njihove druge demonstracije u Dreamsu malo su kraće i ponekad ih se ne može ni kategorizirati kao igre. Primjerice, „Please Hug Me“ je mini-igra koja traje svega tridesetak sekundi i uvijek završava jednako. Navodno bi ekipa s vremenom trebala dodavati nove igre u svoju kolekciju arkadnih naslova, ali to vjerojatno neće biti duže avanture poput gore spomenutog Art’s Dreama.

Naglasak je u Dreamsu stavljen na zajednicu kreatora i njihove umotvorine, a Media Molecule pruža im platformu na kojoj mogu kolaborirati.

Naglasak je u Dreamsu ipak stavljen na zajednicu kreatora i njihove umotvorine, a Media Molecule pruža im platformu na kojoj mogu kolaborirati jedni s drugima te biti istaknuti i primijećeni. Katalog igara koje kreiraju sami igrači moderira ekipa Media Moleculea, a oni određuju i tematska natjecanja u izradi sadržaja te pobjednike među njima. Na primjer, zadnje natjecanje bilo je na temu hrane, a jedna od nagrađenih igara je ona o pogađanju različitih vrsta sira tako da u sir zabodete odgovarajući natpis s imenom sira.

Kako se uopće rade igre u Dreams?

Izrada videoigre je vrlo komplicirana stvar, a ono što Dreams radi jest da taj cijeli proces pojednostavljuje na nekoliko načina. Kao prvo, ovdje možete surađivati s drugim kreatorima tako da posudite objekte, likove ili nešto treće što su oni sami napravili. Naravno, vrijedi i obrnuto – oni također mogu posuđivati vaše tvorevine, ali samo ako vi pristanete na to. Vaše kreacije ne moraju biti javne te u bilo kojem trenutku možete promijeniti postavku o privatnosti u Dreamsu.

Druga stvar koja olakšava stvaranje sadržaja jest ta da se unutar same igre (ali i na YouTubeu) nalaze se video snimke s detaljnim uputama za skoro svaki korak kreiranja. Igrač prvo mora proći osnovni tutorial za snalaženje s kontrolama i sučeljem, a sve ostalo je opcionalno i može se proučavati kroz video materijale. Pokriveno je gotovo sve što bi vas moglo zanimati, od toga kako se kreiraju objekti, kako se dodaju animacije, kako se skriptiraju elementi u igri, itd.

Kroz tutoriale je okriveno je gotovo sve što bi vas moglo zanimati, od toga kako se kreiraju objekti, kako se dodaju animacije, kako se skriptiraju elementi u igri, itd.

Postoje čak i pojedinačne „How to“ instrukcije o tome kako dodati određene efekte, kako ukomponirati objekte u scenu, i dr. Primjerice, želite napraviti prozor, slap ili nešto treće – za sve to imate zasebne video instrukcije koje su podijeljene na nekoliko razina kompleksnosti, od onih za početnike pa do onih za majstore zanata.

Kreirani sadržaji mogu se pregledati i izvan igre, preko web stranice indreams.me. Ondje se također nalazi sva transparentna statistika, npr. koliko je igrača igralo koju igru, čije su sve kreacije korištene u kojoj igri, i sl. Kad vidite što su sve drugi napravili možda će vam se to činiti lako, ali nemojte se zavarati – da biste u Dreamsu stvorili nešto konkretno, trebate za to uložiti dosta vremena – prvo dok shvatite kako stvari funkcioniraju, a potom i dok realizirate ono što ste si zamislili.

Igru se može kontrolirati na dva načina: klasično pomoću DualShock 4 kontrolera te pomoću dvaju Move kontrolera. Probao sam oboje i mogu reći da se s Move kontrolerima zaista ne dobiva mnogo toga, a snalaženje je čak i teže ako unaprijed ne poznajete znakovlje Move kontrolera. Uostalom, kod DualShock 4 kontrola se obavezno koristi praćenje kontrolera u prostoru pa se kontrolerom maše kako bi se upravljalo kursorom koji u Dreamsu predstavlja personalizirano bićence zvano Imp.

Ekipa Media Moleculea po pitanju je kontrola napravila najviše što je mogla, ali je velika žalost što ova igra nema podršku za tipkovnicu i miša, jer je to na PlayStationu 4 izvedivo. Ne postoji igra za PS4 konzolu koja bi imala više koristi od miša i tipkovnice nego Dreams, a eto – Dreams to nema pa moramo čekati verziju za PC.

Što se sve može napraviti?

U Dreamsu je moguće kreirati svakojake igre. Među popularnijim žanrovima su avanture iz prvoga lica, igre utrkivanja, 2D pucačine, platformeri i kojekakvi simulatori. Tu i tamo možete naletjeti i na RPG igre s borbom na poteze, na PNC avanture, stealth naslove pa čak i tabačine. Moguće je napraviti single-player igre te multiplayer naslove, s tim da se multiplayer ograničava na lokalni, u pravilu do četiri igrača. Dakle, nije moguće napraviti MMO igre unutar Dreamsa, za sada.

Media Molecule nadgleda i moderira kreacije te u pravilu ne dopuštaju ništa eksplicitno. Što se autorskih prava tiče, nije rijedak slučaj vidjeti kreacije koje imitiraju druge igre (npr. Silent Hills ili Metal Gear Solid), ili koriste tuđe likove (Super Mario, Frogger, Sonic). Tu je moderacija malo blaža, ali je odmah jasno da takve igre ne ulaze u odabir istaknutih naslova nego se izdvajaju originalne kreacije. Naravno, istaknuti naslovi dobivaju samo pozornost te za sada nije moguće unovčiti svoje kreacije preko Dreamsa. Drugim riječima, Dreams nije platforma preko koje možete prodavati svoju igru ili materijale za igru.

Istaknuti sadržaji dobivaju samo pozornost publike te za sada nije moguće unovčiti svoje kreacije preko Dreamsa

Treba istaknuti da se pomoću Dreamsa ne prave isključivo igre. Možete Dreams gledati i kao alat za crtanje tako da napravite scene ili Showcase kreacije. Za to vam primjerice ne trebaju znanja postavljanja umjetne inteligencije već se možete fokusirati na stvaranje statičnih ili dinamičnih okruženja, a i takvi sadržaji nekome mogu poslužiti za njegovu igru.

Ima li zabavnih igara?

Većina kreiranih Snova/igara koje ćete zaigrati u Dreams jesu kraća iskustva koja traju po nekoliko minuta pa najviše od pola sata. Zabava je u njima dozirana u intervalima i vraća igrače u raniju eru gaminga kada je bilo važno postići što više bodova, tj. high score. Od samih je igara zapravo zanimljivije razgledati sve što se nalazi u ponudi.

Od samih je igara zapravo zanimljivije razgledavanje svega što se nalazi u ponudi.

Neke vas igre tako mogu od srca nasmijati, poput Southpaw Cookinga koji je simulator kuhanja lijevom rukom. Neke vas mogu podsjetiti na klasike žanra i igre koje ste davno zaboravili. A neke vas mogu ugodno iznenaditi svojim izgledom/domišljatošću/idejama. Meni se recimo svidio blesavi Art Therapy u kojemu u ulozi umjetnika razbijate skulpture muzeja koji je odbio vaš rad, dok izbjegavate zaštitare. Dobar mi je bio i Haunted Theater, indie horor koji me prepao neočekivanim korištenjem zvučnika na kontroleru.

Zahvaljujući Dreamsu možemo očekivati i moderne verzije igara koje se inače nikada ne bi dogodile. Neki tako već rade na Kula World, a siguran sam da je i Tombi već negdje iza ugla. Pravi potencijal igre vidjet će se tek za nekih godinu-dvije, ali je već sada jasno da se tu radi o nečemu jedinstvenom. Najbliže ovome bio bi Super Mario Maker, kad bi ta igra omogućavala pravljenje igara u više različitih žanrova. Ovako Dreams nema konkurencije te je jedinstvena igra čak i među ekskluzivama za PlayStation 4.

Sonyju svaka čast na strpljenju s ovim projektom jer su ga financirali punih sedam godina, a za ovako nešto treba imati hrabrosti jer se Dreams vjerojatno neće prodati u desecima milijuna primjeraka. Međutim, mnogo je važniji uspjeh ako igra uspije probuditi kreativnost i maštovitost kod igrača. Nekima bi Dreams mogao biti karta za ulazak u industriju videoigara i platforma gdje će dobiti vrlo važne povratne informacije o svome radu.

I to je uzbudljivi dio Dreamsa. Alat je to preko kojega se trenutno kreiraju igre kakve komercijalno nikada ne bi dobile zeleno svjetlo, a iznimno su originalne i neobične. Većina njih ne nudi zaokruženu, konvencionalnu zabavu, ali to ne znači da sama potraga za zanimljivim igrama nije uzbudljiva. Slično je to onome kad se na pijaci moglo kupiti konzolu na kojoj piše „100 in 1 games“. Nije svih sto igara bilo zanimljivo, no laže onaj tko kaže da se nije zabavio pregledavajući sve te igre.

Recenzija je rađena na primjerku igre za PlayStation 4. Primjerak igre za potrebe recenzije ustupio nam je njezin izdavač.

Dreams je više platforma nego igra i njezin bi potencijal trebao rasti s vremenom. No, već je sada moguće osjetiti optimizam zbog maštovitih i originalnih ideja koje se realiziraju pomoću ovog alata.

• moćan alat za izradu ne samo igara, nego i prizora