Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Žarko Ćurić

Final Fantasy XIV bio je zasut drvljem, kamenjem i ponekim komadom povrća netom nakon izlaska 2010. godine. I zasluženo, budući da je Square Enix na tržište pustio poluproizvod za kojeg su se nadali da će se prodavati zbog naziva ne mareći toliko na kvalitetu. Loši serveri, nezanimljiv gameplay, bezobrazno ružno sučelje te mala ponuda sadržaja samo su neki od problema s kojim su se prvi igrači susreli. Kao veliki fan Final Fantasyja, po prvi put u životu sam poželio da jedan dio ovog serijala propadne nekako dramatično, poput zakopavanja Atarijevih videoigara, čisto da ih poslije možemo otkopati i rugati se njihovom proizvođaču. Servere pod zemlju!

No pametne glavice iz Square Enixa ipak su se odvažili na nesvakidašnji potez u industriji videoigara te projekt ponovno prebacili na radni stol. Nakon nepune tri godine od izlaska prvog dijela stigla nam je 2.0 verzija softvera uz ‘A Realm Reborn’ dodatak u naslovu i trilijun ispravaka grešaka na koje im je ukazala zajednica igrača. Igra je najprije izašla 27. kolovoza 2013. godine za PC i PlayStation 3, a nakon pola godine stigla nam je i PlayStation 4 verzija na osnovu koje smo sročili ovu recenziju i snimili sljedeći video komentar.

Prvi (neslavni) dio završio je gašenjem servera još u studenom 2012., no usput je označio i završetak jednog razdoblja na kontinentu Eorzea gdje se odvija cijela radnja. Na koncu prvog dijela Garleansko carstvo u želji da pokori ostale gradove-države na kontinentu priziva svemoćnog zmaja Bahamuta koji počinje s haranjem. Eorzeanska alijansa šalje svoje najbolje borce, inače igrače iz prvog dijela, u borbu iz koje se nikad neće vratiti.

A Realm Reborn nastavlja s pričom pet godina nakon borbe protiv Bahamuta, a ponovni nositelj radnje je Garleansko carstvo koje iznova sprema plan da pokori okolne gradove i zavlada cijelim kontinentom. Kompletna radnja u A Realm Rebornu je pomno smišljena te ponekad ostavlja dojam da igramo izvrsnu singleplayer igru s odličnom pričom, a ne jedan tipični MMORPG. Kompleksna priča, nepredvidivi događaji i zanimljivi glavni likovi samo su neke od karakteristika Final Fantasy serijala koje su zorno prenesene i u ovaj mrežni nastavak.

Naravno, i dalje postoje razni banalni razgovori s mnoštvom NPC-ova kojima moramo donijeti x sastojaka te uništiti y čudovišta, no onaj bitni dio priče nikada nećemo preskočiti budući da se prilikom događaja vezanih uz glavnu radnju pokreću zanimljive in-game cutscene. Upravo odlično odrađenom glasovnom glumom i prikazivanjem našeg lika u ovim isječcima, A Realm Reborn nas tjera da se osobnije unesemo u glavnu priču i prvi put nam daje osjećaj konkretnog postojanja našeg lika u ovom prepučenom MMO svijetu. Ovakvo iskustvo je do sada, barem u mom slučaju, bilo vidljivo samo u singleplayer igrama.

Vjerujte mi, ovo mi je prvi MMORPG koji me uvukao u svoj svijet zanimljivom pričom i prezentacijom iste, a upravo je osjećaj pripadnosti jedan od glavnih pokretača u MMORPG žanru. Nakon što se udubite u priču, svakim ulaskom u ovaj čudesni svijet prožimat će vas onaj osjećaj povratka kući. Upravo zbog toga je preporučeno da ovu videoigru konzumirate u umjerenim količinama, a u slučaju pretjerane upotrebe se obratite svom liječniku budući da učestalo korištenje uistinu stvara ovisnost. Čuvajte se, pazite se, znakovi su premalo.

Ako ste poslije ovog teatralnog monologa spremni iskušati Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, prva stvar koja će vas dočekati je kreacija svog lika. Na ponudi imamo pet rasa – od Hyur koja najviše liči običnim ljudima, preko vilinske rase Elezen te omanjih stvorenja naziva Lalafell, pa sve do velikih grdosija iz Roegadyn klana te čudnih mačkolikih stvorenja Miqo’te, čisto da znamo da su igru radili Japanci. Svaka rasa ima svoju mušku i žensku izvedbu, kao i dvije podrase koje se razlikuju u svojim početnim atributima.

Zabavni dio dolazi već kod izbora klase našeg lika budući da A Realm Reborn nudi svih osam klasa za sve rase. Klase su podijeljene na klasični trinity sustav, tako da na raspolaganju imamo tankove, DPS-ove i healere. No nemojte se bojati odabira zbog straha da će vaš lik poslije postati nezanimljiv, budući da nakon što dostignete level 10 imate mogućnost mijenjati klase uz jedan pritisak tipke. Dovoljno je zamijeniti glavno oružje i već se nalazite u ulozi druge klase.

Ne mogu vam opisati koliko je ovaj element razbio neke klasične probleme u svijetu MMORPG-a, od potrebe kreiranja više likova do nedovoljnog broja mjesta za sve klase. Vrijedi napomenuti ipak da prebacivanjem na klasu koju nikada niste koristili počinjete s prvim levelom te ponovnim uspinjanjem od samog početka. Osim toga, povećavanjem svakih 5 levela jedne klase otvarate mogućnost preuzimanja jednog napada od bilo koje druge klase, što otvara potpuno novi element u tradicionalnim PvP borbama budući da nikada ne znate što protivnik ima u rukavu.

Upravo je ovo jedan od motiva koji će vas tjerati da istrenirate što više klasa. Jer tko ne želi imati tanka koji ima mogućnost napada iz daljine ili DPS-a koji usput može ozdravljati suborce? Ako vam ni ovo nije dovoljno dobar razlog da se fokusirate na treniranje više klasa, Square Enix je u lonac ubacio i jobs sustav koji omogućuje unaprjeđenje jedne klase s boljim napadima i atributima, ali samo ako imate dvije dobro razvijene klase. Jobs klasu otvaramo dostizanjem levela 30 s primarnom te 15 sa sekundarnom klasom potrebnom za taj “posao”. Ako vam taj sustav nije baš jasan, uzmimo za primjer Black Mage job. Njega otključavamo dostizanjem 30. levela s Thaumaturgeom te 15. levela s Archerom nakon čega umjesto Thaumaturge lika dobivamo Black Magea.

U svojoj suštini, Final Fantasy XIV: A Realm Reborn je vrlo tradicionalan MMORPG i toga se nimalo ne stidi. Osim već spomenute mogućnosti mijenjanja klasa, ovo je standardni MMORPG s klasičnim načinom napadanja, trinity sustavom, javnim događajima, tamnicama i zadacima. Square Enix nije odlučio izmišljati neke nove sustave nego ispeglati one postojeće. One dobre. I uspio je. Sve te cjeline savršeno rade u komadu i ostavljaju fino ispeglan dojam tijekom igranja.

Kroz igru se prolazi klasičnim otključavanjem questova i njihovim izvršavanjem, a tu su i public eventi koji se ovdje nazivaju FATE te koji u početnim levelima donose dosta dobru količinu iskustvenih bodova. Ipak, najveća količina experiencea i odlične opreme osvaja se kasnijim prelaskom dungeona s drugim suborcima. Svaki prelazak dungeona završava zanimljivo koncipiranim i napetim boss borbama koje se obično odvijaju u više etapa. Evo vam primjera. U jednoj takvoj borbi potrebno je uništiti povećeg, pomalo ljutitog zmaja. U samom početku sve djeluje kao da to neće biti preveliki problem, no onda stignu njegovi pomoćnici koji vas stanu ubijati u pojam povećavajući svom gospodaru zdravlje, samo da bi kasnije i voda u kojoj se nalazite postala otrovna. Izvrsna koordinacija svih članova i rješavanje protivnika po nekom logičnom redoslijedu jedini su način da preživite.

Igra uvelike pomaže pri pronalasku drugih suboraca uz pomoć tzv. Duty Findera. Više ne morate čekati ispred dungeona u nadi da će drugi igrači jednostavno doći, sada je dovoljno pokrenuti Duty Finder koji će vas obavijestiti za vrijeme igranja da je pronašao odgovarajući broj suboraca. A vjerujte mi, to neće dugo trajati, budući da Eorzea vrvi drugim igračima. Jedan od razloga je i među-platformsko igranje, budući da na istim serverima igraju igrači s obje PlayStation konzole i PC-ja.

Kad smo već kod konzola, red je da pohvalim PlayStation 4 verziju koja izgleda naprosto prekrasno, s Full HD rezolucijom i odličnim iscrtavanjem udaljenih lokacija. Broj prikazanih sličica u sekundi nije fiksan, ali najvažniji podatak je da ovaj PS4 port nikada, pa čak i za vrijeme ogromnih borbi s mnogo likova na ekranu, ne pada ispod 30 sličica po sekundi. Stvarno, u kontekstu jednog MMORPG naslova ovo je vrlo lijepa igra, pri čemu se posebno ističe iznimno maštovit i detaljan dizajn svijeta s mnoštvom pamtljivih lokacija.

Osim lijepe grafike, PS4 verzija se može pohvaliti i s odličnim kontrolama za gamepad. Nijednog trenutka prilikom prelaska dungeona s drugim igračima nisam se osjećao u podređenom položaju zato što koristim DualShock 4. Jedina stvar na koju sam naišao prilikom igranja, a da ne odgovara kontroleru je dopisivanje između igrača, no to se lako riješi prikopčavanjem USB tipkovnice. Da, obične USB tipkovnice – igra se može zaigrati kombinacijom miša i tipkovnice čak i na konzoli. Naravno, sustav kontrola je moguće podesiti prema vlastitim željama, no da tek vidite mogućnost uređivanja HUD-a. Perverzija, kažem vam! Doslovno svaki element HUD-a koji se prikazuje na ekranu moguće je povećati, smanjiti i pozicionirati po želji, što na kraju daje mogućnost odabira samo onoga što zapravo želite vidjeti.

Unatoč standardnom MMORPG stilu igranja, A Realm Reborn i dalje jasno odiše Final Fantasy štihom. Sustav materija iz Final Fantasy 7 je tu, službeni novac zove se gil, Mogovi se ovdje nalaze u ulozi kurira, poznati protivnici poput Ifrita, Bahamuta ili Malbora ponovno će nam zadavati muke, a može se čak i jahati Chocoboa. U početku je to ogromno, zlatno pile moguće iznajmiti za određene rute, no nakon 20. levela osvajate ga kao mounta. Osim kretanja pomoću Chocoboa i drugih mountova koje je moguće osvojiti tu je i teleportiranje do već posjećenih lokacija te putovanje zračnim brodom za određenu količinu novca. U principu, ako imate dovoljno novca uvijek možete dosta brzo stići do željene lokacije, a to je odlično budući da će vas radnja u kasnijem stadiju igre vozati iz grada u grad.

Opuštajuća putovanja i napete borbe obogaćuju note kompozitora Masayoshi Sokena. Svaka iole važna lokacija u Eorzei ima vlastitu skladbu koja se savršeno uklapa u krajolik i neki prigodni događaj. Soken je iskoristio glasovir kao glavni instrument zaobilazeći veći utjecaj digitalnih instrumenata i na kraju stvarajući glazbu koja je dovoljna sama za sebe.

Zapravo, jedina bitnija zamjerka koju u ovom trenutku mogu istaknuti odnosi se na PvP borbe. Igrači trenutno imaju priliku isprobati samo borbu 4 na 4, iako je uskoro najavljena i Frontline mapa gdje će se igrači iz različitih gradova moći nadmetati za određene teritorije. Osim toga, prilikom borbe u PvP-u nemamo mogućnost korištenja drugih klasa osim one prvotno odabrane, čime se u jednu ruku umanjuje vrijednost vježbanja drugih klasa. No budući da je ovo MMORPG naslov, definitivno postoji mogućnost poboljšanja ovog aspekta s vremenom.

Osim PvP borbi, nakon završetka glavne priče dosta vremena se može kvalitetno posvetiti raznim zanatima koji su, ako mene pitate, po prvi put zabavni za raditi. Tražit ćete najljepše lokacije za ribolov, provlačiti se raznim špiljama u potrazi za nekom rijetkom runom i stvarati najbolje odjevne predmete, nikad ne osjećajući zamor ili dosadu – čisto zbog dobrih mehanika, ali i interesantnog svijeta.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn uzdigao se poput feniksa iz pepela svog prethodnika koji je prebrzo izgorio. Očigledno je da iza novog projekta stoje istinski ljubitelji MMORPG žanra i Final Fantasy univerzuma koji su odlučili uzeti ono najbolje iz oba svijeta i pretočiti to u jedan fino balansiran proizvod. Ovo nije naslov koji pomiče granice i uspostavlja neke nove trendove, možda mu je to i određena mana, no u svakom slučaju riječ je o zabavnoj igri zanimljiva svijeta ponuđenoj uz dobar omjer cijene i kvalitete.

Unatoč mjesečnoj pretplati, poslovnom modelu koji jednostavno odbija umrijeti, rekao bih da A Realm Reborn svojim redovitim ažuriranjima donosi dovoljnu količinu novog materijala da opravda trošak. Pitoreskni krajolici prošarani odvažnim notama, legende i mitovi koji vas tjeraju korak dublje u mračnoj špilji te priča koja vas uvlači u čudesni svijet Eorzije samo je mali dio onoga što ovaj MMORPG nudi. Pružite mu priliku bar na mjesec dana, zajašite svog Chocoboa i krenite u sljedeći čin.

A Realm Reborn dolazi kao pokajnik spreman da se iskupi za grijehe svog prethodnika, no je li dovoljno poboljšan, obogaćen i pročišćen da ispere gorak okus u ustima?

92 Naša ocjena
  • glazba
  • PvP
  • stvara ovisnost

Žarko Ćurić

Štovatelj japanske kulture i energetskih pića. Njegova gaming utočišta su čudni RPG naslovi u kojima likovi imaju šiljaste frizure. Ne nosi šiljastu frizuru, ali jednoga dana želio bi napraviti jRPG igru.