HCL.HR

Recenzija

Forza Horizon 4

ČETIRI LICA

Zoran Žalac

Neki će reći kako nema toga što već nismo vidjeli u igrama arkadnog utrkivanja. U Burnoutu smo ciljano izazivali sudare, u Need for Speedu smo bježali policiji, u Test Drive Unlimitedu kupovali kuće, a u Driver: San Franciscu telepatski otimali automobile. Međutim, Forza Horizon 4 dokazuje nam kako nisu sve ideje iskorištene u ovom žanru.

Glavni adut i najveća specifičnost Forze Horizon 4 jest utrkivanje kroz sva četiri godišnja doba. Nemojte ovo shvatiti olako jer promjena nije samo vizualna nego se s vremenskim dobima mijenjaju i karakteristike voznog modela. Primjerice, na prijelazu s jeseni na zimu vidite veliku razliku u načinu upravljanja. Zimi ima više proklizivanja i preporučljivo je da za tu sezonu koristite zimske gume. To je očekivani dio, a manje je predvidivo da se zimi lede vodene površine čime vam se otvaraju novi prečaci koji prethodno nisu bili dostupni. Nije ovo prvi put da Forza Horizon ima zimski model vožnje, ali je prvi put da se zima nalazi u sklopu standardnog paketa.

No, to je samo jedna promjena – što je s ostala tri godišnja doba? U njihovom slučaju vozni model nema drastične promjene, ali vremenski uvjeti i dalje utječu na iskustvo vožnje. Primjerice, tijekom jeseni možete očekivati više lokava na stazama koje će vas usporavati. U proljeće vas pak može dočekati gusta magla (ako je utrka u jutro) koja značajno smanjuje vidljivost. Ljeto je najidealnije doba za utrkivanje, a samo po sebi donosi najmanje specifičnosti.

Nemojte promjenu godišnjih doba shvatiti olako jer ona nije samo vizualna nego se s njom mijenjaju i karakteristike voznog modela.

Izmjene godišnjih doba sa sobom nose i vizualno osvježenje čitave mape, što se najviše vidi na vegetaciji. Promjena nije samo u lišću i koloritu nego i u vrsti vozila koje susrećete na cestama. Na primjer, zimi viđate ralice i sl. Doduše, u pogledu prometa ne očekujte realističnost. Nećete ljeti viđati pojačan promet na autocesti zbog odlazaka na godišnji odmor niti ćete zimi moći vidjeti prizore prometnog kolapsa – ipak još nismo na toj razini. S vizualnog aspekta ne može se reći kako su vremenski uvjeti najbolji koje smo ikada vidjeli jer Driveclub iz 2014. još uvijek ima širi raspon istih.

Godišnja doba u početku se mijenjaju ovisno kojim tempom igrač napreduje u sakupljanju bodova za „utjecajnost“. Jednom kad prođete kroz sva četiri doba, igra će sama odrediti kada stiže promjena. Svako godišnje doba obično traje oko četiri do pet stvarnih dana, no ako sami organizirate svoju utrku onda možete podesiti i u kojem se godišnjem dobu ona odvija. Sve utrke i misije dostupne su vam neovisno o godišnjem dobu. Izmjena sezona inače nije dinamična, tj. nema glatkog prijelaza između godišnjih doba nego se cijela mapa mijenja uz kraće učitavanje.

Izmjena sezona inače nije dinamična i nema glatkog prijelaza između godišnjih doba.

A kad smo kod mape ona predstavlja imitaciju Velike Britanije. Pri tome se ne misli na cijeli otok nego na mali dio Škotske, u sklopu kojega možete posjetiti minijaturnu verziju Edinburgha. Nije to najveća mapa u igrama ovoga tipa, ali je njezin prostor maksimalno iskorišten i u cestovnom i u off-road kontekstu. Imate priliku razgledati dvadesetak znamenitosti regije, možete driftati po pašnjacima ili se penjati na planinu sportskim automobilom koji totalno nije predviđen za to. U bilo kojem slučaju, istraživanje virtualne Škotske je zabavno i nikada vam ne fali motivacije jer je iza svakog zavoja nešto zanimljivo.

Količinom i raznovrsnošću sadržaja Forza Horizon 4 najbogatija je trkaća igra koju sam do sada vidio. Možete ju igrati sami ili kooperativno, u single-playeru i/ili multiplayeru – sve je to manje važno, glavno je da cijelo vrijeme uživate. Za potrebe te uživancije Forza se trudi ponuditi pregršt aktivnosti. Među klasičnom postavom natjecanja naći ćete ulične utrke, off-road utrke, driftanje, drag i sl., no ova igra ima daleko više od toga.

Za potrebe uživancije Forza se trudi ponuditi različite tematske aktivnosti.

Primjerice, imate misije u kojima igrate kao kaskader u snimanju filma, a osim toga i posebne Showcase događaje u kojima se utrkujete s vlakom, avionima, lebdjelicama i sl. Postoje čak i posebne utrke s temom Halo serijala te s vozilima James Bond franšize. Istina je da su Showcase natjecanja dosta skriptirana i ponekad se čak ponavljaju tijekom igre, ali dobro dođu za razbijanje rutine. Od ostalih aktivnosti možemo spomenuti traženje skrivenih garaža, postavljanje rekorda za brzinu i skokove, razbijanje ploča i slično.

Baš kao i u Forzi Horizon 3, multiplayer se oslanja na takozvani Forzathlon u sklopu kojega sada imate dnevne i tjedne izazove, a u Forzathlon Live događajima s drugim igračima zajedničkim snagama nastojite riješiti izazove, npr. akumulirati brzinu od 10 tisuća kilometara na sat i sl. Uz to postoje još i modovi u kojima se igrate lovice, ovaj put također s naglaskom na timsko igranje. Skoro svako natjecanje možete igrati kako god želite – solo, kooperativno, protiv drugih igrača ili specifično protiv rivala. Rijetke igre nude ovoliko slobode u pristupu svom sadržaju.

Rijetke igre nude ovoliko slobode u pristupu svom sadržaju.

Doduše, sloboda u Forzi Horizon 4 ima i svoje negativne strane ako ste malo stariji igrač. Zbog činjenice da vam igra dopušta slobodu da sami birate što ćete igrati, kako i protiv koga, napredovanje tijekom igranja praktički je nepostojeće. U Forzi Horizon 4 rezultat uopće nije važan – možete završiti na zadnjem mjestu u utrci i svejedno ćete nešto osvojiti. Jedina nagrada za vještinu ovdje je brže napredovanje. Odmah na početku igre možete kupiti bilo koje vozilo i sve moguće nadogradnje za njega.

Ovakav sustav u globalu ne iziskuje poseban trud prilikom igranja te umanjuje vrijednost nagrada. Ponajviše se to osjeti zbog „kasino elemenata“, tzv. wheel spinova koje svako malo osvajate. Na primjer, vještom vožnjom i pobjedom u utrci osvojit ćete tipa iznos od pet tisuća novaca. No, ako imate sreće, dobit ćete pedeset puta veći iznos u okretanju automata. Ako u pitanju nije novčani iznos, onda možete dobiti automobil kojega možete prodati na aukciji ako vam se ne sviđa. Uglavnom, igra vam poručuje da je ovdje važnije imati sreću nego vještinu.

Igra između redaka poručuje da je važnije imati sreću nego vještinu.

Forza Horizon 4 nagrađuje igrača za apsolutno svaki korak koji napravi u igri, a s druge strane uopće ne potiče igrača da napreduje. Svaki automobil moguće je nadograditi do maksimuma za relativno malu cijenu. Igra ima oko 450 vozila, ali vas u suštini jako rijetko tjera da koristite različite vrste istih. Još nisam naletio na neko natjecanje na kojemu bi mi zalupili vrata pred nosom jer nemam odgovarajuću kategoriju vozila. Naravno, možete vi sami odabrati natjecanja po čitavom nizu uvjeta – od klase, proizvođača ili godišta nekog vozila, ali sama igra kao da se boji na bilo koji način staviti „ogradu“ pred igrača.

Posljedica je ta da uopće nisam vidio poantu sakupljanja različitih vrsta automobila. Iako mi je kolekcija u garaži rasla, držao sam se svega nekoliko modela koji su mi najviše odgovarali. Zašto bih kupovao hrpu automobila kad mi ih igra daruje na automatu šakom i kapom? Zašto bih igrao neka natjecanja sa ŽNJ klasom kad se mogu držati svoje Subaru Impreze s kojom ionako pobjeđujem? To su pitanja koja se u igri s 450 vozila ne bi trebala postavljati. Da, postoji nagrada za sakupljanje vozila, ali kad je ta nagrada – još vozila, stvarno mi dođe da se zamislim. U starijim igrama bio sam zadovoljan kad bih se za osvojenu nagradu potrudio i igrao neke utrke desetak puta ako treba. U Forzi Horizon 4 nagrade se svako malo serviraju na tacni i time gube na značaju.

U Forzi Horizon 4 nagrade se svako malo serviraju na tacni i time gube na značaju.

Imajte pritom na umu da je ovo vrlo subjektivna primjedba jer inače nisam protiv toga da se igraču pruži sloboda biranja kako će igrati. Daleko od toga da u Forzi Horizon 4 nema izazova. Onaj tko ga želi samo mora proći kroz niz postavki i prilagoditi si igru po želji. Premda je ovo u osnovi igra za publiku koja voli vožnju bez previše zamaranja, kad isključite sva pomagala Forza Horizon 4 nije arkadetina u kojoj samo držite nogu na gasu. Osjetna je razlika između različitih vrsta pogona u vozilima, a osjećaj brzine je izvrstan. Postoji čak i model oštećenja koji utječe na upravljanje samim vozilom.

Većine ovih stvari vjerojatno ste već svjesni ako ste igrali prethodnu igru u serijalu s kojom ovaj nastavak dijeli brojne sličnosti. U tom slučaju također znate da je Forza Horizon 4 iznimno lijepa igra u kojoj rušenje kamenih zidova i gaženje trave po polju možda ne djeluje realistično, ali zato izgleda zabavno. S tehničke strane pomak je ostvaren jer je PC verzija dobila podršku za HDR dok je verzija za Xbox One X dobila mogućnost igranja u 60 sličica po sekundi. Također je uveden i novi sustav force feedbacka za igranje pomoću volana, ali iskustvo tog igranja ne mogu prenijeti jer nisam imao priliku zaigrati igru uz pomoć te periferije.

Bez obzira igrali vi tipkovnicom, kontrolerom ili volanom, računica je na kraju ista – Forza Horizon 4 trenutno je najzabavnija i najkompletnija igra arkadnog utrkivanja. Uvođenje promjenjivih godišnjih doba obogatilo je i prezentaciju i gameplay, a sve drugo je ostalo na visokom standardu kvalitete koji je postavila prethodna igra. Nema sumnje kako je Forza Horizon vodeće ime u svom žaru te da danas predstavlja zabavu kakvu su nekoć donosili Need for Speed, Test Drive i ostali vremenom pregaženi serijali.

Naravno, uvijek može bolje i ova igra ima mjesta za napredak. U nekim budućim izdanjima ne bi bilo loše da se sustav napredovanja udalji od casual pristupa i elemenata poput kola sreće. No, do tada imamo hrpu zanimljivog sadržaja, odličnu glazbenu podlogu i sasvim dovoljno otvorenih cesta za vožnju – makar i krivom stranom.

Kako je strukturirana ocjena ove igre?

Recenzija je rađena na primjerku igre za PC. Primjerak igre za recenziranje nabavljen je kupovinom pretplate na Xbox Game Pass.

Na tržištu trenutno nema sadržajnije, ljepše ni zabavnije igre utrkivanja na otvorenoj mapi od Forze Horizon 4.

90 Naša ocjena
  • godišnja doba doprinose raznovrsnosti mape
  • pregršt zabavnog sadržaja
  • odlična audiovizualna prezentacija
  • jednako zanimljivo i solo i u multiplayeru
  • pri napredovanju se favorizira sreća naspram vještine
  • previše ustupanja igraču ne potiče iskorištavanje velikog voznog parka

Zoran Žalac

Dežurni urednik. Voli kad igre filozofiraju, gunđa oko estetskih rješenja u sučeljima. Preferira fantaziju nad fikcijom, framerate nad rezolucijom.

Komentari (29)

  • Aldin219

    12.10.2018 - 20:14

    Definitivno izgleda kao must-have

  • SweeX

    12.10.2018 - 21:36

    Odlicna igra.

  • KhorneFlake

    12.10.2018 - 22:14

    Demo mi se svidio pravo. A ko je kod kupio igru samo čujem riječi hvale. Ne uzima mi se igra na WinStoru, al vjerovatno ću stisnuti zube, samo dok malo olakšam Steam backlog.

  • vragec25cro

    12.10.2018 - 22:26

    Definitivno najdraži racing serijal (nfs me razočarao poslje most wanted),jedina zamjerka im taj win 10.

  • Deus

    13.10.2018 - 08:11

    90? stvarno? onda se mora nabaviti

    • darkness666

      @Deus, 13.10.2018 - 20:50

      dodaj jos 5 ako je nikad nisi igrao i ako volis racing..

  • Agent

    13.10.2018 - 10:00

    Kolko odprilike traje singleplayer?

  • svraka12_LIX

    13.10.2018 - 18:08

    Meni je 85 realnije.

    • darkness666

      @svraka12_LIX, 14.10.2018 - 20:34

      po toj realnosti onda su gran turismo i nfs ispod 50

    • Lazy

      @darkness666, 16.10.2018 - 20:33

      Kolega nemojmo sad mijesati kruske i jabuke, odn. kakve veze ima GT sa NfS i Forzom…

  • robertino1985

    13.10.2018 - 23:35

    Sve super, nego hoće li doći Yugo. U najavi smo ga vidjeli a ovdje ga nema.

  • Chronosus

    14.10.2018 - 10:49

    Igrajuči demo učinilo mi se da GTA ima bolje razrađen vozni model, a igra se dere na igrača: ” LOOK AT ALL THE SHINY THINGS!! YOU ARE HAVING FUN!!!!!”… Tipična moderna igra, prenatrpana sadržajima i raznim score pointovima (dobivanje bodova doslovce za prolaženje zavoja bez da nešto takneš usput), umjesto da se uložilo truda u razrađivanje progresije. izazova i voznog modela.

  • mokrEE

    14.10.2018 - 12:20

    zanima me kako se igra volanom? jel ima uopce smisla igrati volanom ili je teska arkadetina koja zapravo forsira kameru iza vozila? btw hoce li biti recenzije f1 2018?

    • Chronosus

      @mokrEE, 14.10.2018 - 12:57

      ja sam upravo stavio skidati demo ponovno pitajući se istu stvar

    • mokrEE

      @Chronosus, 14.10.2018 - 15:07

      probaj pa javi 🙂

    • lera1

      @mokrEE, 14.10.2018 - 20:49

      hcl je zaboravia da je f1 2018 vec 2 miseca vani

  • invictum

    14.10.2018 - 23:11

    Odigrao demo, jako mi se svidjelo. Igra je stvarno odlicna. Neke novine, gameplay, grafika, optimizacija. Od mene 85. Ceka se popust i kupuje

  • panisher21

    16.10.2018 - 09:08

    Igram igru vec nekih dobrih 30 sati, igrao sam sve forze do sada osim Forze Motorsport 1, moje misljenje o ovoj igri je sljedece
    U pocetku mi je bilo ok najvise posto je igra nova, no sve vise kako igram tako mi igra postaje dosadna i neinteresantna, zasto? pa razlozi su sljedeci
    Tko je igrao FH2 i FH3 vidi vec skoro pa isti scenirij, malo su izmjenjeni izbornici, dodani neki bodykitovi na aute, ubaceno par novih auti, druga mapa i to je to.
    Konstantno se izbacuju dobri auti i ubacuju dosadni, natjecanja su sva na istu foru iz serijala u serijal, ajde u ovaj su ubacili drag trke koje isto brzo dosade ako neigras online.
    Neznam zasto nema vise natjecanja tipa Renoult Cup, ili Abarth Cup ili slicno sa restrikcijama di moras vozit serijski auto ili tako nesto, uglavnom mašta im je na 0.
    Druga stvar je Al, probao sam par puta vozit trku na razini Pro i Unbeatable i to je doslovno ostavljanje jaja da pobijedis, isti auto, isti index razine perfomansi auta, i peru mu na ravnici kao da je moj za klasu nizi auto a ne isti sta nema smisla nikakvog, a da ne govorim o perfektnoj voznji bez ijedne greske, vise manje ako uspijem pobijedit to je na prljavi nacin da ih skucam u zid ili slicno, ostalo vise manje samo sreca.
    Treca stvar – u zadnjih 3 serijala mislim da nisu ubacili jednu novu felgu, jedan novi spojler, ni jedan zanimljivi novi dio sto se samog tuninga auta tice, jedini plus su ovi bodykitovi.
    Onaj tko igra ovu igru prvi put ce mu bit vrhunska, meni koji pratim ovaj serijal od samih pocetaka je daleko ispod razine koju igra moze pruziti potencijala kojeg ima.
    od mene ocijena 70, i to sam previse dao buduci da je ovo copy paste FH2 i FH3 sa novom mapom i malo boljom grafikom

    • SanKa

      @panisher21, 18.10.2018 - 10:41

      volio bih da ti recenzent odgovori. ovo da te pobjedi AI na najtezoj tezini na taj nacin, da je brzi, a ti ko da si za klasu nizi, jako troubling

    • panisher21

      @SanKa, 19.10.2018 - 10:08

      Isti auto, isti index specifikacija, pere me na ravnici, konkretno na Goliathu

    • Jurex

      @panisher21, 18.10.2018 - 20:43

      Definitivno potpisujem, užas je to sa AI .
      auti totalno razocarenje.
      copy/paste.
      vozim na volan FM7 i to je sasvim druga prica na Unbeatable al ovo je baš moraš ih kucat u zid da bi uspio pobjedit mislim katastrofa, lif vozi transita a ja u ferariju pere me ko idiota.

    • panisher21

      @Jurex, 19.10.2018 - 10:11

      Transita su napravili kao da je novi buggati, a recimo R34 koji bi se trebao dat natjunat da bude zvijer njega naprave za onu stvar

    • Chronosus

      @panisher21, 19.10.2018 - 13:47

      Znači, nakon isprobavanja demoa na tipkovnici aktivirao sam Gamepass i skinuo ful igru na PC. U 3 sata u igri (namjerno ne kažem igranja) nisam prošao dalje od prve prave utrke. Razlog? Očajna implementacija podrške za volane. Imam G27 i odmah sam se razveselio što u postavkama ima opcija i za šiftanje s kuplungom. Igra je prepoznala i postavila profil za G27 ali je jednostavno neigrivo. Postavio sam deadzone na maximum, sensitivity na 0 ali svejedno najmanji pokret volanom izaziva naglo skretanje. Išao sam proguglati, i stvarno ljudi s volanima nisu baš sretni. U simulacijskom modu usred zavoja se samo izgubi stražnji kraj bez ikakvog razloga bez šanse da se korigira. Kažu ljudi koji su uspjeli nešto naštimati da im je ok na asfaltu da je rally i dalje nevozljiv. Nakon previše vremena provedenog na tome, spojio sam Dualshock 4, no iako to radi sasvim uredno sa steam igrama u UWPu radi sranja. Nije do igre, al je do windowsa. Pa nek se netko usudi reć nešto protiv konzola. Enivej, ono što sam uspio odvoziti s tipkovnicom – rubberbanding je kriminal. Skucam se u drvo, fulam checkpoint, nešto prtljam po kontrolama daleko zadnji i nakon dva zavoja ih dostignem, baš te lijepo čekaju. Nivo težine jedan teži nego defaultni. Ubija ikakvu imerziju. Grafika krasna, i djeluje kao da bi i vozni model mogao biti dosta dobar (ovo malo što sam vozio s volanom je bilo na predzadnjem presetu što se tiče driving aidsa). Uglavnom, sve je podesivo i prvo trebaš pola sata provest u svakom slučaju jer defaultno ima previše iritantnih stvari. Voziš 40 na sat bez ikoga u blizini: evo ti bodovi za clean racing… skršio si se i odletio u jezero? evo ti bodovi za fantastično izletavanje s ceste…

    • Jurex

      @Chronosus, 20.10.2018 - 04:22

      Iskreno imam G29, FH3 sam nekako uspio nastelat al evo morao sam stavit na 360 stupnejva da bi mogao biti konkurentan, inace na 900 i samo lagano kruzanje po gradu je okej, ali nesto jace aj bok.

      nazalost nemoj se ni trudit, uzmi odma joy u ruke.
      jedino motorsport naslovi imaju po meni super podrsku makar je i to daleko od jedne assetto corse, iskreno ac je nenadjebiv u FF

    • Chronosus

      @Jurex, 20.10.2018 - 10:32

      Da, al nisam još naletio na igru koja je neigriva s defaultnim postavkama volana. Bizarno

    • Jurex

      @panisher21, 20.10.2018 - 04:35

      ja bi rekao da su dali do znanja EA-u kako treba izgledat NFS haha.

  • Jurex

    17.10.2018 - 15:17

    mislim da je ipak FORZATHON, a ne FORZATHLON.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?