Serious Sam 4

Autohtoni proizvod

Hrvoje Smoljić

Ah, naš dobar stari Sam „Serious“ Stone. Možda službeno slovi za Amera i priča na engleskom, ali svi mi znamo da je on pravi domaći dečko. Tata od zanata kojeg treba zvati kada vanzemaljska invazija prijeti uništenjem našeg malog plavog planeta. Sada smo na Serious Samu 4, ali ako brojimo razne spin-off igre, ovo će zapravo biti negdje 14. put da to radimo.

PREQUEL PREQUELA U DRUGOM TIMELINEU

Ako gledamo isključivo kanon, Serious Sam franšiza krenula je pravocrtno pa se vratila natrag kroz vrijeme, razbila na dva različita timelinea, a sada sa Serious Samom 4 opet odlazi opet u prošlost. I to ne u smislu kao prethodni nastavak koji se nakon putovanja kroz vrijeme odvijao u drevnom Egiptu nego prošlost u smislu najranije točke Samovog života. Ovdje njega kao pripadnika Earth Defense Force pratimo kroz period poznat kao Mental War u kojem pokušava zaustaviti širenje vanzemaljaca već opustošenom zemljom.

No, budimo realni na trenutak. Malo tko ovu priču shvaća ozbiljno, pa čak niti sama igra. Došli ste ovdje po otrcane fore, pucanje, eksplozije i još malo pucanja. Serious Sam 4 u tom pogledu ostaje vjeran prethodnicima te predstavlja parodiju akcijskog žanra i taj svoj status ponosno nosi i koristi kao zabavni faktor od početka do kraja.

Priča je apsolutna parodija akcijskog žanra i ne treba je shvaćati ozbiljno.

Naravno, mogao bih ulaziti u detalje ove i prethodnih igara te pričati o planetu Sirius, svetom gralu, Time-Locku, Ugh-Zanu, Mentalu i njegovoj kćeri Judy, ali bolje je sve opisati kao epizodu A-Teama ili filma The Expendables gdje su likovi plitke karikature i oličenje „prave muškosti“. Da ih možemo pomirisati vjerojatno bi se ugušili od pozamašne količine aftershavea ako nas prije toga ne bi dotukli klišej dijalog i obvezni one-lineri.

Iako katkad zabavna u svom apsurdu, priča je problematična u načinu na koji je prezentirana. Serious Sam 4 ima više režiranih scena nego prethodni nastavci i premda bi to mogao biti pozitivan aspekt igre – ovdje to baš i nije slučaj. Unatoč obezglavljenim i drugim opakim vanzemaljcima, pravi teror Serious Sama 4 su ljudski likovi. Oni su kao kao šaka u oko u usporedbi s ostatkom igre te izgledaju kao da su izašli iz neke PlayStation 2 igre. Njihove ukočene, robotske kretnje, nepostojeće facijalne animacije, neusklađenost glasovne glume i ispodprosječne teksture vuku igru daleko ispod prosjeka za ono na što smo navikli od modernih igara. Začinjeno je to i dobrom dozom drugih tehničkih problema koje ću spomenuti nešto kasnije.

ARKADNI RAJ

Što se tiče gameplaya, kao i u pogledu priče,  Serious Sam 4 ostaje vjeran korijenima. Ovo je najarkadnija moguća pucačina i takve danas gotovo da više ne rade. Zdravlje se ne regenerira, municija se skuplja po levelima, istraživanje nije pretjerano isplativo, nema zaklona, ni zagonetki. Jedina zagonetka koju je ovdje potrebno riješiti je kojim oružjem ubiti kojeg protivnika. U suštini, sve se ponovno svodi na prolazak nizom otvorenih mapa  kroz koje je pritom potrebno ubiti horde vanzemaljaca.

Upravo je ta jednostavnost glavna čar ove igre. Jednostavnost koju nikako ne treba otpisati kao plitkost. Naprotiv, igri dubinu daje brojnost i raznovrsnost protivnika, ali i arsenala maštovitog naoružanja. Ujedno je to zapravo i jedina stvar koja se u tijeku igre radi i glavni razlog zašto je zabavna. Po pitanju naoružanja Samovi su džepovi mnogo dublji od većine modernih FPS protagonista pa čovjek može istovremeno tegliti svu silu oružja poput pištolja, sačmarica, bacača raketa, strojnica, lasera, snajpera i raznih varijacija na navedeno. Ovisno o otključanim vještinama moguće je baratati i s dva ista ili različita oružja istovremeno, ali i pokupiti predmete iz okoliša i njima mlatiti po protivnicima.

Duboki džepovi Serious Sama kriju raznovrstan i zabavan arsenal naoružanja.

Većinu glavnih oružja je moguće nadograditi kroz sporedne misije, a može se zaraditi i pokoji super destruktivni gadget poput granate koja stvori crnu rupu i slično. Ubacio je tu Croteam i vrlo zabavnog divovskog mecha, ali i jedno snažnije vozilo s kojim Sam doslovno ode u vanzemaljsku žetvu. Sve u svemu, arsenal se polako i postepeno otkriva tijekom igre, a kako je svrha navedenog iznenaditi igrača i umanjiti repetitivnosti, potpuno otkrivanje ću prepustiti vama. No, neću lagati, igru je unatoč navedenom najbolje iskusiti u mnogo malih zalogaja jer njen frenetičan tempo rijetko popušta i može lako postati repetitivan i monoton na duže staze.

No vratimo se na protivnike. Iako istovremeno njihova brojnost zna nadići razinu viđenu u prethodnim nastavcima, daleko je to od one oglašavane brojke od sto tisuća istovremenih protivnika. Istini za volju, u tijeku priče postoje dva vizualno impresivna izuzetka gdje ih igra toliko možda i prikaže, ali se pritom koristi lukavim trikom.  No, svakako mislim da ne treba biti pretjerano opterećen brojevima protivnika jer više nije uvijek bolje, a igra ih i trenutno slobodno baca u ponekad zaista apsurdnim količinama.

“AAAAAA!” – anonimni obezglavljeni vanzemaljac

Umjesto toga, usredotočio bih se radije na njihovu postavu. Serious Sam je jedna od onih igara koja ima zaista ikonične protivnike koje će svatko tko je igru zaigrao barem jednom instantno prepoznati. Ovaj nastavak nudi zdravu dozu prepoznatljivih povratnika i novih vanezmaljaca čija su brojnost i različite kombinacije čak i na normalnoj postavki težine pravi mali test izdržljivosti.

Serious Sam 4 kao i prethodnici zahtjeva korištenje vještine znane kao „kretanje unatrag i u stranu“. Sve drugo može završiti samo tako da Sam bude preplavljen protivnicima i vraćen na checkpoint. Povratnici u serijal znaju o čemu pričam, a ostali će saznati kada prvi put čuju približavanje poznatog „AAAAAAA“ obezglavljenog bombaša samoubojice. Vjerujte mi, panika koju navedeno može prouzročiti ne može se usporediti s niti jednim drugim gaming iskustvom.

Italija i Francuska su mnogo realističnije i zanimljivije lokacije od Egipta ili Meksika.

Druga čar i prepoznatljivost franšize leži u ponekad apsurdnoj veličini i impozantnosti njenih levela, a Serious Sam 4 to nosi na novu razinu. Gotovo da i nema mape na kojoj nisam otvorene čeljusti zjapio u masivne, impresivne vizure i u bradu si mumljao: „Svaka čast Croteam“. Naravno, neke od njih ipak nisu bez svojih problema budući da su ipak malo prevelike te padaju u zamku ispraznosti. Da se razumijemo, to nije problem dok ste zasuti neprijateljima sa svih strana, ali upada u oči čim igra priušti pokoji mirniji trenutak.

Nema se tu što zanimljivo istraživati ili pronaći, a kada sjednete za volan nekog vozila, i to služi isključivo kako bi vas impresioniralo ogromnim udaljenostima koje je potrebno prijeći. Spomenuti treba i nekonzistentnost uništivosti okoline. S jedne strane je moguće pokositi čitavu šumu, a s druge nije moguće s raketama uništiti običnu drvenu kutiju – predmet kojim svaka druga igru stvara iluziju destrukcije.

Kooperativno igranje može biti vrlo zabavno ako igrate s ljudima koje poznajete.

Unatoč tim nedostacima, moram reći kako je odabir većine lokacija u Serious Samu 4 pun pogodak. Zaboravite na fantastične, udaljene i apstraktne lokacije poput Egipta, Meksika ili drugih planeta. Umjesto lokacija s kojima se nitko ne može poistovjetiti, ovdje vanzemaljce tamanite na labavim rekreacijama onih iz relativnog susjedstva poput Italije, Francuske, Grčke i Rusije. Uz iznimke, većina toga izgleda nekako poznato i pristupačno u toj mjeri da da mi igra nije rekla da sam u Francuskoj, na momente bi se zakleo kako ratujem na obroncima Velebita ili tu negdje „iza kuće“.

Na kratko sam uspio isprobati i online kooperativni mod za 4 igrača koji je ujedno jedini multiplayer mod u igri. Iako može biti iznimno zabavan jer se vodi jednadžbom: „više Samova+više pucanja+više neprijatelja=više zabave“, osobno se nisam se pretjerano usrećio. Vjerujem da bi moje iskustvo bilo mnogo zabavnije da sam igrao s poznatim ljudima koji se čekaju na mapi i razgovaraju umjesto s malobrojnim nasumičnim osobama koje su također imale raniji pristup igri. Igrači često ostaju sami zagrađeni u arenama ili se zbog kaosa borbe i velikih mapa raštrkaju do te mjere da je lako zaboraviti da uopće igrate multiplayer.

NEOZBILJNE TEHNIKALIJE

Serious Sam 4, kao i BFE, fokus stavlja na realistične vizuale i to je vrlo dobro odrađeno. Teksture su uglavnom veoma oštre, a osvjetljenje, sjenčanje i dizajn neprijatelja često impresioniraju. Navedeno naročito dolazi do izražaja u skučenijim levelima poput gradova, dvoraca i ruševina gdje određene scene mogu na momente izgledati gotovo fotorealistično.

Većim levelima s druge strane fali detalja, a određene teksture su nešto ispranije kako vam PC ipak ne bi u potpunosti izgorio. Nije to pretjerano problematično zbog frenetičnosti gameplaya i činjenice da ih nemate zašto istraživati, ali se svakako primjeti. Dizajn vanzemaljaca je odličan, a grafički izgledaju te su animirani 50 puta bolje od gore spomenutih očajnih ljudskih likova.

Kao i Serious Sam 3, četvorka puca na relističniji prikaz, ali pritom nudi mnogo raznovrsniju paletu boja.

Što se performansi tiče, Serious Sam 4 pršti od grafičkih i drugih postavki koje je moguće u najmanji detalj podešavati. Ovdje svakako preporučam igranje s postavkama jer benchmarking alat nije najoptimalnije rješenje za glatko iskustvo igranja. Isti je meni dodijelio ultra postavku na svim opcijama, ali to je obično bilo dovoljno za dosezanje tek prosječnih 50-60 fps-a koji bi potonuli i ispod 40 na mapama s mnoštvom vegetacije i neprijatelja. Stabilnijih 60 fps-a i više je obično vrlo lako postići smanjivanjem nekih, naprednijih, ali često i ne pretjerano primjetnih grafičkih opcija.

Glazba nije osobito upečatljiva, ali se efektno prilagođava trenutnim zbivanjima na ekranu. Dizajn zvuka je solidno odrađen budući da se na njega potrebno osloniti za raspoznavanje pozicije protivnika. Oružja udaraju naročito snažno i zvuče strahovito glasno zbog čega ih je vrlo zadovoljavajuće koristiti. Samo pripazite da vam susjedi ne pozovu policiju.

Igra pati od brojnih tehničkih problema, a i vrlo je zahtjevna na višim grafičkim postavkama.

No, sveukupni dojam ipak su mi pokvarili brojni tehnički problemi. Čak i nakon pozamašne “day one zakrpe” od 37 gigabajta, igra ponekad izgleda pomalo nedovršeno. Okoliš i teksture znaju treperiti, određeni efekti poput vatre ili portala se često pretvore u sive kockaste teksture, NPC i predmeti u filmićima nekad poduplaju, prolaze i pričaju kroz zidove, a igra mi se na specifičnim dijelovima kampanje znala i rušiti. Dobar dio toga nije nešto što će uništiti iskustvo igranja, ali smrt zbog buga ili rušenje taman nakon naročito teškog levela može frustrirati.

ODA STAROG KOVA

Serious Sam s ovim nastavkom ostaje igra namijenjena ljubiteljima pucačina starog kova. Sve pozitivne, ali i negativne strane prethodnika su ovdje i dalje prisutne. Nema tu inovacija i odskakanja od poznate Serious Sam formule. U konačnici, ne bi to uopće bila Serious Sam igra da na neki čudan način ne ostavlja istovremeni dojam AAA i niskobudžetne kvalitete ili da ima kvalitetno odrađenu, zanimljivu priču koja sebe shvaća ozbiljno.

Croteam je potpuno svjestan svojih snaga i svaki nastavak donosi rafiniranje gameplaya uz filozofiju „više je više“. Njegovi nastavci su kao “Brzi i žestoki” u smislu da svaki po pitanju opsega u apsurdnoj mjeri pokušava nadmašiti sve što je došlo prije. Slično kao Doom, koji se ipak donekle modernizirao, Serious Sam ostaje igra za one koji su umorni od modernih FPS mehanika i žele nerazvodnjenu, brzu zabavu bez mnogo razmišljanja.

Recenzija je rađena na digitalnoj kopiji igre u izdanju za PC. Kopiju igre ustupio nam je njezin izdavač.

Serious Sam bi trebao postati zaštićeni autohtoni proizvod kao slavonski kulen. Njegov recept je konstantan i prepoznatljiv, a okus, ukoliko volite jednostavna iskustva - ekstremno zadovoljavajuć.

• raznovrsan arsenal naoružanja