Aquatico

DUBOKO, ALI PLITKO

Prva stvar koja uzima pozornost u Aquaticu jest okruženje koje nas dočeka u njegovom podmorju. Flora i fauna u oceanskim dubinama ostavljaju opuštajući dojam iako iz tamnih kutova mape vrebaju razne prijetnje poput morskih pasa ili gusara. Aquatico se deklarira kao survival city-builder, s time da mu je preživljavanje najviše okrenuto prema proizvodnji mnogobrojnih resursa. I najveća opasnost zapravo leži u loše isplaniranim procesima proizvodnje. Pokraj toga ostaje dojam da je najmanji naglasak igre stavljen na stanovnike kojima gradimo domove pod vodom.

25€ PC Ustupio izdavač

Početna je procedura ista na svakoj mapi. Potrebno je prvo proći kratki tutorial kako biste savladali osnove igre bez obzira jeste li to već jednom prošli ili niste. Zatim vrlo brzo dođete do zaključka kako Aquatico nema režiranu kampanju nego sami sebi kreirate izazov. Prvi korak je kroz odabir lakših ili težih mapa što se manifestira u obliku pristupačnosti oceanskog tla. Druge opcije odnose se na mogućnost postavljanja koliko će resursa biti dostupno, koliko će ljudi već biti u koloniji i slično. Cilj je na kraju uvijek isti: preživjeti što je duže moguće. Kad je točno igra gotova – to ovisi o vama. Nije to loš koncept, ali je ovdje morao biti razrađeniji.

Kao i u većini igara koje nas stavljaju u ulogu gradskog arhitekta, napretka nema bez građevina zaduženih za proizvodnju resursa. U ovom slučaju Aquatico nam demonstrira kako bi život pod morem mogao zahtijevati puno različitih dobara jer postoji hrpa toga što se može proizvesti. Sve to služi kako bi obitelji mogle kvalitetnije i sretnije živjeti pod morskim kupolama dok obavljaju svoje poslove. Sasvim očekivana mehanika unutar igara ovog žanra,  ali ovdje briga za stanovnike nije prioritet bez obzira koliko to čudno zvučalo. Čak i kad stanovnici odluče napustiti našu koloniju, nije kao da imaju puno izbora gdje mogu otići. Zato valjda imaju visoki prag tolerancije i voljni su svašta pretrpjeti.

Briga za stanovnike ovdje nije prioritet, bez obzira koliko to čudno zvučalo.

Većina naših poslova okrenuta je prema proizvodnim procesima. Menadžment resursa glavna je aktivnost uz postavljanje građevina koje će opet proizvoditi još više resursa. Taj dio igre je zabavan u početku, no kasnije se gubi čar morskog života jer nema nekakvog iščekivanja, napetosti ili ozbiljnih posljedica koje bi nas trebale držati na rubu stolice. Kad se prvi puta otvori pregled morskog tla sa zonama, poput onih koje su bogatije resursima ili na kojima bolje uzgaja hrana, ostavlja se dojam kako dubine skrivaju više nego što se naoko čini. To je točno u jednu ruku jer treba malo planirati oko najboljeg načina iskorištavanja prostora, pogotovo na težim mapama. No, nakon nekog vremena stvara se dojam kako igra ipak gazi po plićaku.

To je i vidljivo kroz optimizaciju proizvodnje unutar samih građevina. Većina njih uglavnom se može nadograditi kroz tri stavke. Jedna od njih je proširenje za dodatnog radnika čime se dupliciraju potrebni resursi koji pogone proizvodnju. A to se može kontrirati optimiziranjem, odnosno ulaganjem dodatnih resursa kako bi se smanjila njihova potrošnja. Na kraju, tu je i dodatna mogućnost unapređenja proizvodnje, što uglavnom ispada bolja opcija nego otvaranje novog radnog mjesta. Na početku je to interesantna opcija u planiranju proizvodnje, ali s vremenom se gubi osjećaj unikatnosti elementa u cijelom proizvodnom kotaču.

Aquatico se igra na dvije razine: po morskoj prašini postavljamo proizvodnju, a pod kupolama stavljamo građevine za lagodan život.

Element koji pak ostavlja dojam svježine odnosi se na morske kupole. Žitelji naše kolonije ne bi bili sretni kad bi morali spavati na morskom tlu u svojim radnim odijelima, stoga im je potrebno osigurati ugodan dom. Aquatico se tako igra na dvije razine, odnosno po morskoj prašini postavljamo proizvodnju, a pod kupolama stavljamo građevine za lagodan život. Iako stanovnici imaju različite potrebe poput odjeće, lijekova, šarolike prehrane pa čak i luksuza, jednako tako žele i ugodno okruženje ispod masivnog stakla.

Postavljanjem biljki, klupa, statua i rasvjete povećava se njihovo raspoloženje, odnosno dobivate bodove za uređenje okoliša. Interesantna je i mogućnost povezivanja kupola putem morske žičare pa se kasnije može bolje i atraktivnije segmentirati život u koloniji. Približavanjem kamere ispod stakla vide se simpatični detalji i bujanje života iako broj obitelji ne mora biti velik za uspješno funkcioniranje kolonije. Štoviše, Aquatico niti ne potiče na dovođenje više ljudi pa je čak ponekada bolje imati manje stanovnika jer je i potrošnja resursa manja. Pomalo kontradiktorno s obzirom na uvod koji objašnjava kako je došlo do katastrofe na površini planeta i što nam je dalje činiti za spas čovječanstva.

Približavanjem kamere ispod stakla vide se simpatični detalji i bujanje života.

Može se reći kako je to pomalo neobična dizajnerska odluka jer je populacija ta koja diktira napredak dok je ovdje to stablo vještina. Koliko god na početku broj dostupnih tehnologija može biti impresivan, detaljnijim proučavanjem počinjete se pitati ima li ikakve logike iza njih. Na primjer, prije nego što se otključa rudnik za uranij, morate istražiti nekakav restoran. Segmentacija tehnologija po svojoj svrsi ne postoji nego ispada kako je sve nasumično postavljeno pa se samim time mora istražiti dosta toga zbog međusobne isprepletenosti. Jedini uvjet za daljnja istraživanja jest imati dovoljno financija, a igra vam ionako ne forsira nove tehnologije.

Brzina napredovanja takvim pristupom kompletno ostaje na igraču. Stanovnici ne traže nove stvari, a igra ne forsira istraživanje. To je razlog zbog kojega u Aquaticu nedostaje uzbuđenja kod novih tehnologija čak i prije nego se stigne na polovicu tehnološkog stabla. Jer nove tehnologije u prijevodu znače nove građevine za nove resurse koje stanovnici ne traže, tako da nema konkretne posljedice ako ih ne izgradimo. Neće svi odjednom masovno spakirati kofere i otići tražiti bolji život negdje dalje. Nema čak niti nekakvog prosvjeda ili nešto slično, što opet rezultira manjkom povezanosti sa stanovnicima. Iako svakog stanovnika možete pojedinačno provjeriti, njihove informacije ne utječu na naše odluke što i kako dalje.

Stanovnici podmorskog grada rijetko se bune i njihovo ponašanje ne utječe na to što biste trebali učiniti sljedeće.

Za dodatno začinjavanje gameplaya postoje nasumični događaji kao i mogućnost istraživanja podmorja izvan kolonije. Nažalost, oba elementa još nisu dovoljno razrađena. Događaji poput slanja resursa u zamjenu za stanovnike nisu nešto što ima značajan utjecaj na razvoj kolonije. Slično je i kad se pošalje ekspedicija jer nema iščekivanja zbog toga što je rezultat u principu binaran. Ili se je nešto pronašlo od resursa ili nema ništa te smo dodatno izgubili resurse unutar naše podmornice. Tu i tamo se može naletjeti na druge plovila koje su manje ili više prijateljski raspoložena, ali to je to. Element koji bi trebao produbiti igru na kraju može postati nešto što se više neće ni koristiti.

Tko se voli baviti proizvodnjom i optimizacijom resursa ima u Aquaticu potencijala za zabavu, ali igri ipak nedostaje dosta toga u pogledu elemenata izgradnje i preživljavanja. Prvo napetosti i posljedica, zatim brige za stanovništvo te na kraju sve ostale sitnice kojima se ističu igre unutar žanra. Ako ništa drugo, pohvala domaćim developerima ide za detalje kad se približi kamera na različite elemente jer se tad dobije pomalo drugačiji, opušteniji pogled na podmorski život. Manje se misli na resurse, a više se uživa u okruženju. Podmorje oceana tako je trebalo ponuditi nešto više od prevelikog fokusa na proizvodnju resursa. To je okruženje koje je zbilja moglo produbiti gameplay, ali Aquatico trenutno u vodu nije zagazio dublje od gležnja.

Naravno, to ne znači kako je automatski riječ o lošoj igri – daleko od toga. Samo zbog krivog postavljenog fokusa ostaje dojam prosječnosti. Početna zainteresiranost može brzo nestati bez osjećaja napredovanja u igri. Kad bi igra barem uključivala drugačije smjerove razvijanja kolonije, primjerice ekologija protiv industrijalizacije, podvodno bi druženje bilo zabavnije. Čak i dobro osmišljena kampanja mogla bi sakriti neke od problematičnih elemenata koji su snažnije izraženi u ovakvom slobodnom načinu igranja. Ovako samo ostaje djelomično uživanje u proizvodnim procesima te popunjavanju kupola jer nakon što se na jednoj mapi otključa cijelo tehnološko stablo, više ne postoji razlog za ponovno uranjanje.

Oceanske dubine mogu biti zanimljivo mjesto radnje, ali Aquatico prati plitak gameplay koji svoje čari brzo ispuca na samom početku.

60 Naša ocjena
  • život na dvije razine