Frostpunk

Ledeni Steampunk

Vladimir Leutar

Rijetko kada imamo priliku zaigrati igru čiji sam naslov tako savršeno opisuje originalnu prirodu iste kao što je to slučaj s Frostpunkom. Stavite radnju u imaginarni svijet steampunka, dodajte globalno zahlađenje i dobili ste Frostpunk, nevjerojatno atmosferičnu igru specifično po svojoj niši i vrsti gamera koje će privući k sebi. Nije nužno tema za svakoga, ali za one koji se osjete „prozvanim“ će Frostpunk donijeti sate i sate zabave.

Frostpunk je city-building simulacija koja svoje korijenje ima duboko u steampunk kulturi, no za razliku od ugodnih zelenih okruženja kao što ih nalazimo u Sim City ili Cities: Skylines se ovdje odmah sukobljavamo s katastrofičnim uvjetima globalne zime. U ledom okovanom okruženju post-apokaliptičkog svijeta preživljavanje je primarna briga, a vaši će se moralni i etički principi ubrzo naći na kušnji.

Winter is Coming

Pozadinska priča je manje važna; meteorološka katastrofa tjera ljude da napuste gradove i traže spas u ledenim prostranstvima, boreći se s temperaturama koje padaju i do minus 70 stupnjeva, ponekad čak i niže! Vi, kao vođa jedne sitne grupice preživjelih slučajno naiđete na funkcionalan generator u smrznutoj arktičkoj pustinji i od tog trenutka nadalje se morate brinuti za opstanak onih koji su u vašoj brizi. Iako je početak obećavajući, uskoro ćete shvatiti da se nalazite u konstantnoj borbi s vremenom (kako onim koje vam curi kroz prste, tako i s onim meteorološke prirode), oskudicom resursa i realnošću krhkosti ljudskih života.

Šanse su vam vrlo, vrlo loše.

Ako niste, obavezno pogledajte „The Terror“, seriju o britanskoj ekspediciji na sjeverni pol sredinom 18tog stoljeća. Atmosfera je vrlo slična.

Frostpunk je iznimno zahtjevna simulacija, jedna od onih koje će pred vas stavljati najteže moguće izbore. Treba li poslati i malu djecu da rade u rudnicima ugljena? Možda je odgovor inicijalno jasan, no kako vrijeme prolazi shvaćate da vam nedostaje ugljen kojeg je još jedan tim djece mogao sakupiti, te da vam sada pada temperatura grijanja uslijed čega se povećava stopa bolesnika.

Valja li natjerati radnike da rade 24 sata bez prestanka kako bi bilo dovoljno hrane za sve pa tako riskirati da neki od njih umru ili se počnu buniti protiv vas i širiti nezadovoljstvo? Treba li kazniti čovjeka koji krade hranu za svoju obitelj ili mu oprostiti pa doživljavati još više takvih slučajeva? Frostpunk će vas natjerati da donosite takve odluke.

Od svih city-building simulacija Frostpunk najviše podsjeća na Banished, s kojim dijeli određenu dozu melankolije i surovosti gameplaya.

Ako sada kažete da vas općenito nije briga – ipak je to samo igra – imajte u vidu da ćete u ovoj igri itekako biti emocionalno investirani u događanja na monitoru. Atmosfera je izvrsna, štimung savršeno pogođen, glazba vas uvlači u igru tako lako i elegantno da se već unutar par minuta osjećate kao da ste dio iste. Zvukovi i atmosfera općenito, glasovi ljudi koji zovu u pomoć, zavijanje vjetra i cviljenje metala dok se savija pod arktičkim temperaturama, orkestralna glazba koja savršeno odgovara događajima u igri… Iskreno, ovakvo uvjerljivu atmosferu u igri nisam odavno doživio. Sam soundtrack je vrijedan investicije u igru!

Red, rad i led

Igru započinjete u nekom krateru kao vođa grupice promrzlih, očajnih ljudi okupljenih oko generatora, jedinog stroja koji stoji između života i smrti. Prvi cilj je podići nekoliko šatora da ljudi ne bi morali spavati na otvorenom, a potom morate pokrenuti generator. S obzirom da ovaj radi na ugljen morate ga pronaći i poslati ljude da ga skupljaju. Vjerujem da već vidite logički slijed kojeg ćete morate slijediti do samog kraja; potreba, odluka, akcija i posljedice.

Od samog početka jasno osjećate atmosferu koju ova igra kultivira; ljudima vlada depresija, očaj i glad (da ne spominjemo vječitu hladnoću) a vi ste im jedina nada. No svako vaše odugovlačenje kod donošenja odluka, bilo da je prouzrokovano ignorancijom ili nekompetencijom će koštati života vaše ljude. Prostora za pogreške gotovo da i uopće nema. Ako ne rasporedite dovoljno ljudi na prave zadatke u pravo vrijeme, dogodit će vam se da ćete ostati bez ugljena, hrane ili drva.

Isto vrijedi i za izgradnju građevina koje su nužne za opstanak zajednice. Primjerice, groblje je potrebno jer ne želite ostaviti smrznute nesretnike da leže mrtvi po vašem naselju, no s druge strane je bolnica još važnija, jer sprečava da se već preminulima ne pridruži još više članova vaše zajednice. Ako se odlučite za izgradnju bolnice, budite svjesni da će ljudi postajati sve nezadovoljniji vašom vladavinom te da će vas eventualno protjerati iz naselja kada nezadovoljstvo dosegne vrhunac.

Svako malo ćete dobivati misije koje ćete morati ispuniti; neuspjeh će povećati nezadovoljstvo, uspjeh će pozitivno utjecati na nadu. Poneke odluke će direktno i izravno utjecati na vaše sugrađane, no vjerujte da ćete na kraju biti odgovorni i za sva događanja koja su potpuno van vaše kontrole. To i nije toliko važno – ipak ste na kraju vi vođa, i stoga glavna i odgovorna osoba.

Igra vas gotovo neizbježno vodi u poziciju tiranina, no zar nije činjenica da očajna vremena zahtijevaju očajne mjere?

Balans dobrog tajminga i ispravnih odluka će značiti razliku između života i smrti. Frostpunk nije za one slabog srca i svaki put kada napravite neku pogrešku netko će za nju platiti životom. Nedostatak bolnice će uzrokovati smrt nekoliko nesretnika čije se promrzline nisu na vrijeme liječile. Ti radnici će vam već idućeg dana nedostajati prilikom skupljanja ugljena ili drva, a vaš napredak kroz igru će biti znatno otežan. Čak štoviše, usudio bih se reći da Frostpunk ima neki nevidljivi “point of no return”, sto čini igru posebice perfidnom. U neko doba je vaše naselje u lošem stanju, stanovništvo je decimirano, ali vi kao vođa još uvijek vjerujete da je moguće nekim čudom preživjeti. Na kraju samo svjedočite laganoj propasti zajednice i nizu sve učestalijih pogreba.

Frostpunk je igra mikro menadžmenta. Svako, i najsitnije rasipništvo se skupo plaća. Ako padne noć i vi ostavite grijanje u raznim radionicama i drugim proizvodnim objektima, računajte s time da će se vaše zalihe trošiti mnogo brže i da će se generator ubrzo ugasiti. Vaša populacija se sastoji od radnika i inženjera koje morate pravilno rasporediti po raznim proizvodnim objektima kako bi ovi uspješno funkcionirali.

Naravno da im možete i morate osigurati bolje radne uvjete, primjerice na taj način da im postavite grijalice na mjestima gdje skupljaju resurse, a potom da stvorite i spremišta za materijal u neposrednoj blizini.

Glazba u ovoj igri spada među najbolje primjere vrhunskog gaming soundtracka koje sam ikada čuo. Također je najviše zaslužna za atmosferu.

Očekujte mnogo sadržaja u igri, od velikog broja mogućih građevina do brojnih opcija istraživanja naprednijih tehnologija. Nemojte imati straha da će vam biti dosadno, nego radije obratite pažnju da su vam sve razvojne i proizvodne grane balansirane. Ako vam se u određenom vremenu i dogodi da imate previše resursa, šanse su velike da ćete uskoro opet oskudijevati u nečemu ključnom za preživljavanje.

Priča iza igre ima svoje vlastite zaokrete, tako da ćete se, primjerice, često naći pred izazovima za koje niste spremni. Jedan primjer je dolazak posebno okrutne ledene oluje koja se ponajprije „najavila“ opakim padom temperatura, koje idu čak i ispod 70 stupnjeva. Odjednom je sav vaš napredak stavljen pod upitnik, jer unatoč posjedovanju dovoljno resursa i vrhunskog proizvodnog lanca ta prokleta zima čini sve vaše napore besmislenim, jer vaša cijela infrastruktura podnosi temperature do nekih-40 stupnjeva.

Građani se počinju razbolijevati, nedostaje radne snage, troši se i zadnji komadić ugljena, a malobrojni automatoni pokazuju svoju nesposobnost da opskrbljuju cijelo naselje isključivo svojim radom. Vaše naselje se unutar nekoliko dana iz organizirane udruge pretvori u izgubljenu anarhiju gdje se ljudi masovno smrzavaju po ulicama. Kada unutar tjedan dana izgubite 300 ljudi od hladnoće i gladi, onda počnete dobivati osjećaj kako pravi očaj izgleda.

Ostani čovjek do kraja

Život vam nije ograničen samo na vaše naselje, nego ste u stanju slati izvidnice da pretražuju okolinu. Ovi uz malo sreće pronalaze skupine preživjelih i dodatne resurse te na taj način osnažuju vaše naselje. Na početku će vam svaki dodatni par ruku biti od nevjerojatne važnosti, no kasnije, kako vrijeme počne biti sve gore i gore, ćete se nalaziti u situaciji kada će primanje bolesnih i nemoćnih vašoj zajednici samo štetiti. U takvim situacijama ćete se boriti sa svojim moralnima načelima, a čak i samo stanovništvo može biti različitih stavova. Odbijte im dati sklonište i postajete tiranin u očima drugih; pružite im utočište i svjedočite tome kako se nezadovoljstvo vaših građana povisuje, jer bolesne pridošlice predstavljaju samo teret.

O Frostpunku bih mogao govoriti još satima; igra je duboka, imerzivna, atmosferična. Lako uvlači čovjeka u svoje događanje i često se dogodi da izgubite pojam za vrijeme (HA!) dok se borite za preživljavanje vašeg naselja. Mora se priznati da ima nekih sitnica koje su mogle biti bolje odrađene – pojedinačne stanovnike uopće ne razlikujete, kako je primjerice slučaj kod Rimworlda, oni ne stječu nikakva posebna iskustva ili sposobnosti te su, u biti, zamjenjiva potrošna roba. Kamera je mogla imati još jedan dodatni stupanj zooma, a neki će naći i zamjerki na kvalitetu grafike. No to su efektivno samo manje sitnice. Kada se sve zbroji i oduzme, Frostpunk je izvrsna igra koja će očarati mnoge koji vole ovakve scenarije i tematike, ali i mnogo igrača koji još nikada nisu čuli za steampunk.

Možda je izašla u pogrešno godišnje doba, ali je definitivno među top naslovima za 2018.

Primjerak PC igre za recenziju ustupljen je HCL-u od strane izdavača.

Odlično izvedena igra s nevjerojatnom atmosferom i dubinom gameplaya. Jedan od rijetkih primjera da i danas možemo dobiti city-building naslove koji nas potpuno osvoje i prikuju uz monitor svojom atmosferom i kvalitetom.

89 Naša ocjena
  • gameplay mehanike izvrsno povezane s tematikom
  • Fantastičan soundtrack