HCL.HR

Recenzija

GRID

NA RUBU SJEDALA

Zoran Žalac

Promotivni slogan za oživljavanje automobilističkog serijala GRID glasi #LikeNoOther i to je donekle istinito za novu igru. GRID doista nije kao drugi naslovi u žanru. Ali, to mu nije kompliment jer su drugi ipak bolji. Ne nužno bolji kao igre utrkivanja, nego bolji u ponudi sadržaja koji je u zadnje vrijeme sve istaknutiji problem igara tvrtke Codemasters.

Ranije ove godine Dirt Rally 2.0 digao je prašinu time što je dobar dio sadržaja, uključujući i vožnju u zimskim uvjetima, zaključao iza kapije zvane pretplata na DLC pakete. Slično je i s ovim Gridom koji ima prilično šturu ponudu modova, automobila i staza. Taman je na labavom rubu  – dostavlja tek toliko sadržaja da ne možemo reći kako raznovrsnosti nema, ali nijednom pravom ljubitelju utrkivanja neće utažiti glad onako kako to mogu Forza Motorsport, Gran Turismo pa čak i Project CARS. Ovo je igra koja se prodaje po cijeni od 60 eura, a već vam u glavnom meniju prodaje dodatak s novim automobilima, natjecanjima i stazama za dodatnih 30 eura.

Ono što je dostupno jest nekakav minimum minimuma. Imate dvije vrste natjecanja: utrku s drugim vozačima i utrku protiv vremena. To je to – i za single-player i za multiplayer. Nema driftanja, nema demolition derbyja – znate, disciplina koje su bile prisutne ranije u serijalu. Postoji nekoliko kategorija za utrkivanje: touring, tuner, prototipni, ali jedina razlika u njima jest vrsta vozila koja se koriste.

Kampanja donosi niz kupova koje morate zaigrati da biste otključali Showdown natjecanja, a potom si otvorili ulaz na završno natjecanje GRID World Series. Priče u svemu tome nema, ama baš nikakve. Nema potrage za timskim kolegom, nema borbe za sponzore. Sve su to izbacili. Na početku svake utrke postoji samo neka stručna komentatorica koja predstavlja vozače, a nju uvijek prekinete usred tog predstavljanja jer je potpuno nepotrebno.

Ideja je ta da igra ima oko 400 unikatnih vozača s imenom i prezimenom, od kojih svaki ima poseban stil vožnje, #LikeNoOther. Možda je, u teoriji, doista tako, ali u praksi je tu važan samo jedan parametar – koliko je vozač agresivan. Možda level vozača utječe na njegovu vještinu, tipa da krene kočiti dvadeset stotinki ranije ili kasnije pred zavojem, ali to su sitne nijanse koje rijetko kad vidite. Bez obzira kakav vozač bio, svima je interes biti što bliže prvom mjestu; koliko god da su različiti jedni od drugih, cilj je svima isti.

Svi su vozači različiti osim po onoj najvažnijoj stvari koja je svakome ista – svi se utrkuju da bi pobijedili.

Priznajem da sam naišao na nekoliko AI vozača koji su me baš zlobno nastojali izbaciti sa staze, doslovno su me išli udariti kad su vidjeli da ih zaobilazim. Isto sam tako znao viđati neke sudare u kojima se umjetna inteligencija vozača ponaša prirodno u smislu da nije robotski savršena i da ju ništa ne može izbaciti iz takta. Ima takvih situacija u kojima GRID djeluje kao da je na tragu nečega izvrsnog. No, nikada se to ne razvije u nešto konkretno.

Najveći adut igre trebao bi biti Nemesis sustav, nešto slično kao u Shadow of Mordor/War igrama, samo s autima. Dakle, imate protivnika koji vas zapamti ako ga udarite i onda ostatak utrke/kupa živi samo da vam se osveti. To je na papiru interesantan koncept, ali u samoj igri je skoro pa totalno promašen. Vidite, vama je cilj pobijediti u utrci, i ako nekoga udarite na putu do prvog mjesta, obično on nakon toga ostane iza vas. Vi nastojite zadržati vodeću poziciju što duže – to je poanta svega, znači pokušavate zadržati protivnika iza sebe. Njegovo osvećivanje stoga nema smisla, jer što vam on uopće može napraviti ako je stalno iza vas? Bacati kletve iz daleka?

Od drugoga vozača možete napraviti neprijatelja, ali on nakon toga najčešće ne može napraviti baš ništa sve dok ste ispred njega.

Hajde, barem igra ima odličnu napetost kad su vam protivnici za vratom. Posebno mi je to bilo uzbudljivo u noćnim utrkama uz korištenje kamere iz kabine, kada bi me protivnici zaslijepili svojim svjetlima u retrovizoru. Samo pojavljivanje svjetlosti u mračnoj kabini znak je da vam je pozicija ugrožena. Dobra je vijest također što je kamera iz kabine sada napokon onakva kakva je bila i prije 11 godina. Unutrašnjost automobila sadrži sve detalje, a razinu preglednosti možete podešavati FOV slajderom.

Izvrstan je i vozni model, naravno, za pojmove igre koja nije ni simulacija vožnje, a ni čista arkada. Nijednom mi upravljanje nije bilo preosjetljivo ili presporo, a odgovaralo mi je i to što se pomoć kod skretanja, stabilizacije i ABS-a može podesiti u bilo kojem trenutku tijekom utrke. Igra je jako fleksibilna po pitanju težine te vam prepušta da si sami krojite svoj izazov. Napredovati možete i bez pobjeđivanja; sporije ali se može.

Igra je jako fleksibilna po pitanju težine te vam prepušta da si sami krojite svoj izazov.

Premda se sve svodi na istu vrstu utrkivanja, ponuda staza pomaže igri da održi zdravu raznovrsnost. Ima tu stvarnih trkališta poput Brands Hatcha, uličnih dionica Havane i Šangaja pa do planinskih tjesnaca u Japanu. Po svakoj se stazi može voziti u nekoliko doba dana i noći, a odlično je dočarano i kišno vrijeme. Dakle, ima ovdje dovoljno čimbenika da razbiju monotoniju i prikriju siromaštvo u odnosu na prethodne dijelove iz serijala.

Međutim, činjenica ostaje da je ovo značajno oskudnija igra u bilo kojoj usporedbi s drugim. Dok su se prethodni dijelovi imali nešto specifično kroz dočaravanje timskih rivalstava i financijskih ugovora sa sponzorima, ovaj GRID uzgaja minimalizam s novitetima i sustavima koji ponekad uopće nemaju smisla. Primjerice, svakim novim levelom otključavate druge AI vozače koji se potom mogu utrkivati s vama. Znači, nagrada vam je nešto što uopće nije nagrada nego je bliže kazni.

Atraktivna je to igra u pogledu grafike i zvuka. I zabavna je dok traje. Ali, smatram da pred kraj 2019. nitko ne bi trebao biti zadovoljan ovakvo osrednjim proizvodom. Da se DLC sadržaji naknadno dijele besplatno još bih nekako zažmirio na jedno oko. Ovako puna verzija igre košta 75 eura u startu ili 90 ako ju nadograđujete. A čak i uz sve dodatne sadržaje, opet joj fale stvari koje je prvi Race Driver Grid imao još prije 11 godina.

Kako je strukturirana ocjena ove igre?

Recenzija je rađena na primjerku igre za PC. Primjerak igre za recenziranje ustupio nam je njezin izdavač.

Označeno sa: , ,

Napisat ću ovu rečenicu samo da ovdje nešto stoji. To je sav trud koji se od mene traži da ispunim minimalnu kvotu sadržaja, jednako kao i GRID.

65 Naša ocjena
  • ugodan vozni model
  • staze su raznovrsne
  • fleksibilna izazovnost i kamera iz kabine
  • premalo vrsta natjecanja
  • Nemesis sustav je promašen
  • Career mode je osiromašen
  • multiplayer je nikakav
  • puna verzija igre košta 75 eura

Zoran Žalac

Dežurni urednik. Voli kad igre filozofiraju, gunđa oko estetskih rješenja u sučeljima. Preferira fantaziju nad fikcijom, framerate nad rezolucijom.

Komentari (21)

  • erfatih26

    16.10.2019 - 14:56

    Igre sa trake. Šteta.

  • GAMEmaher

    16.10.2019 - 14:57

    Uff… očekivao sam bolje. Mene na steam još čekaju GRID 1 i 2 koje su dijelili i nisam igrao a sad s guštom igram Dirt 2 pogotovo po hrvatskoj 🙂 Tako da se držim tih starijih naslova a ovaj novi GRID, ko zna…možda i taj jednom bude free na bundle humble ko i svi do sada. Još uvijek me i zadnji Dirt Rally čeka kojega dijelili.
    Šteta, poznato ime proslavljenih naslova i toliko potencijala za novije generacije al na kraju ispadne kao neki zbrzani projekt reda radi. Zasad definitivno je skupa a izvukli bi je baš ti free updatei s novitetima.

    • tryon

      @GAMEmaher, 16.10.2019 - 18:03

      prvi GRID mi je dosta bolji od drugog. Drugi mi je skroz otisao u arkadu.

    • mokrEE

      @tryon, 17.10.2019 - 14:25

      ma i prvi je dosta arkadan samo ga vjv dugo nisi igrao pa ti je ostao u boljem sjecanju nego sto zapravo je. i ja sam ga igrao tek kad je bio izasao i tada sam mislio da je “simulacija” a kada sam ga ponovno upalio prosle zime bas totalno drugaciji osjecaj, igra je cista arkada

    • tryon

      @mokrEE, 17.10.2019 - 15:47

      ma naravno. svjesan sam toga al i dalje mi je bio napetiji. bar je bio taj neki “sim” filing, ako nista po onim onim “pro” stazama koje nisu u gradu. (jebemti terminologiju)

  • PppPP

    16.10.2019 - 16:05

    izbacili DLC od 30 eura po izlasku haha koja im je p* materina

    • Zoran Žalac

      @PppPP, 17.10.2019 - 10:43

      Ma još gore – nisu ga ni izbacili nego je otvoren preorder za DLC.

    • PppPP

      @Zoran Žalac, 17.10.2019 - 11:05

      hahah tuga i žalost, ne znam jel gora kockarnica u 2k ili ovo

  • SemirTheChosen

    16.10.2019 - 19:39

    Od kada se u plus stavlja kamera iz kabine Zoki? xD Nagadjam: u nedosatku boljeg?

  • Ante Malenica

    16.10.2019 - 21:01

    Ne shvaćam baš Codemasters. S prvim Dirt Rallyom vratili su se na prave staze i od Dirta 4, opet su na silaznoj putanji.

    Zapravo, kada bolje razmislim, cijeli ovaj poslovni pristup nema nikakvog smisla uz nikada jaču konkurenciju po pitanju trkaćih naslova. Eh.

    • Chronosus

      @Ante Malenica, 16.10.2019 - 22:28

      Nikada jaču? Konkurencija u sim dijelu tržišta je dosta dobra. U simcadeu već dosta dugo dosta slabo., Baš je falila ovakva igra s zabavnim voznim modelom i samim utrkivanjem.

    • Ante Malenica

      @Chronosus, 17.10.2019 - 09:15

      Pokraj Forze Horizon, ovakve igre nemaju smisla. Čak je već i nekoliko godina star Driveclub (tko ga je nabavio na vrijeme budući da se više ne može kupiti na digitalnom storeu) odlična alternativa. Iz te perspektive, kupovina ove igre nema nikakvog smisla, posebice za cijenu koju traže.

    • mokrEE

      @Ante Malenica, 17.10.2019 - 14:26

      koja je uopce konkurencija dirt:rally-u osim wrc-a?

    • Ante Malenica

      @mokrEE, 18.10.2019 - 09:41

      Nema je u kontekstu rally igara. Ima Gran Turismo Sport rally mod, ali to nije ni blizu ovome što nudi Dirt.

    • Chronosus

      @Ante Malenica, 17.10.2019 - 15:01

      Upravo igram Driveclub, na žalost nisam kupio DLC-ove na vrijeme iako mi je bio plan pa sad imam samo male testere za sve lijepe stvari koje su napravili.

      Zbog Forze Horizon sam aktivirao trial na windows game storeu ali mi je dosadila prije isteka triala. Zapravo, dosadila mi je nakon 2 dana al sam onda još dva dana namjerno radio idiotarije u igri just to make a point.
      Forza krasno izgleda i ima gomilu fičra, al džabe to kad je vozni model bez okusa i mirisa, auti unutar kategorije se ponašaju gotovo isto, pa ćeš jednako brzo proć kroz zavoj ili zakočiti s novom Alfom 4C koja u stvarnosti guta zavoje i mustangom iz 69′. nema nikakvog izazova, skoro sve se prašta, igra ti popušta na svakom koraku i na najvišim razinama težine sa svim isključenim (neću ni pomisliti kako je na lakšim). Uglavnom sve fino zglancano s kakti puno fičra, al osnova trula a i o kvaliteti fičra bi se dalo raspravljati. Ukratko, igra za ljude koji inače ne igraju racing igre.

      S druge strane ovaj grid kažu ima super vozni model (vjerujem jer sam igrao sve Toca-e, Dirtove i Gridove do sad), agresivan ai, no fali sadržaja. Ne znam za tebe, al racing igre igram primarno zbog zabavnog utrkivanja.
      Dirt2 je baš kao i ovaj Grid – karijera nije baš strukturirana, staze se brzo počnu ponavljati, a osim toga u Dirt2 je bio i dosta ograničen izbor vozila i zapravo si samo upgradeao ona koja si imao od početka. Svejedno sam završio karijeru zato jer je sama vožnja bila ful zabavna a umjetna inteligencija pravi izazov.

    • Ante Malenica

      @Chronosus, 18.10.2019 - 09:39

      Pa ono, mislio sam da pričamo o arkadama, a ne simulacijama. Kada želim realni vozni model, igram ne znam, Forzu Motorsport ili Gran Turismo, ne očekujem to u Horizonu koji je sa svojim voznim modelom negdje u rangu prosječnog Need for Speeda. Codemasters mi inače ima odličan vozni model u svojim igrama (može se fino skalirati i auti imaju odličan feel kada ih voziš), samo ne možeš prodavati za 60 eura igru totalno ogoljenu od sadržaja. To je u biti ono s čime se slažem sa Zoranom i što sam kritizirao općenito oko Codemastersa u zadnje vrijeme.

    • Chronosus

      @Ante Malenica, 18.10.2019 - 11:06

      Nema veze da li je arkada ili simulacija. U Dirt2 si točno osjetio razliku između svakog auta iako bi svi trebali biti tu negdje. U Driveclubu isto jako dobro osjetiš razliku između automobila. Maserati je osjetno teži ali i stabilniji a ekvivalentni BMW je puno agilniji. Ako ćemo ić u ekstreme, u Wipeoutu se svako vozilo osjetno drugačije ponaša i razlike u performansama su vidljive od prve utrke.

      Koja je onda poanta 500 različitih modela u Forzi i zašto bi se veselio nekom novom autu ak će bit više manje isto kao bilo koji drugi automobil? I ako je već tako zašto su napravili sustav podešavanja automobila dostojan simulacije umjesto jednostavnog slidera osnovnih stvari (downforce, bias…) kao većina arkada? Zašto bi podešavao išta na ovjesu ako kad produžiš van ceste i samo pičiš preko polja i planina auto ide savršeno ravno? Driveclub ima neravnine na asfaltu koje vrlo lako izbace auto iz balansa, u Forzi te ni polje kukuruza ne omete da ideš savršeno ravno. Koja je poanta milijardu različitih evenata ak je tak svejedno s čim ćeš doći na start – igra će automatski prilagoditi protivnike da budu u istoj klasi? Da ne govorim o tome da ti igra bezveze oduzima vrijeme za beskorisno i dosadno putovanje između evenata.

      Forza je savršen primjer moderne AAA industrije igara – gomila polupečenih i nepotrebnih fičura u kombinaciji sa gomilom sadržaja koji je vjerojatno automatski generiran i sve to zapakirano u lijep omot.

      Još ne mogu vjerovati da je takvo smeće od igre prošlo tako dobro.

  • trulex

    17.10.2019 - 01:23

    jbt konto sam ovo vrh od igre, kad vidjeh 65 šokirao sam se. Ništa i ovo se preskače, instalirat samo da vidim grafiku i uninstal

    • Chronosus

      @trulex, 17.10.2019 - 17:52

      Pa daj igri šansu ak već instaliraš umjesto da se hvatas za ocjenu 😉

    • trulex

      @Chronosus, 17.10.2019 - 19:11

      daću joj

  • Agent

    17.10.2019 - 16:17

    Igra je dobra ali cijena za ovo nebi trebala biti veća od 30eura

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?