HCL.HR

Recenzija

New World

Ništa novo

Hrvoje Smoljić

Igre MMO žanra u posljednjih su desetak godina u kreativnoj stagnaciji pokraj koje Far Cry izgleda kao najinovativnija igra FPS žanra. MMO igre su igre koje se žive, a kada im dajete toliku vremensku investiciju, onda zauzvrat očekujete mnogo. Kako igre napreduju, tako iz godine u godinu rastu i ta očekivanja.

Ja sam jedan od onih koji ne prihvaća izliku da sve MMO igre zbog svog opsega pate od problema “do godinu dana nakon lansiranja”. U tom su smislu mnogi smatrali kako će Amazonove vreće novca značiti da će njihov New World biti blještavi primjer svega što želimo od jedne MMO igre. Nažalost, New World je kroz svoj dugotrajni razvojni ciklus imao mnoštvo problema i velikih promjena koje su u konačnici značajno naštetile konačnom proizvodu.

Početna cijena Recenzirana verzija Recenzentski primjerak
39,99€ PC Ustupio izdavač

Ne tako novi svijet

Uvodno ću se samo kratko dodirnuti priče i reći da je ona klišeizirana do bola. Premisa koloniziranja nekakve alternativne, natprirodne Sjeverne Amerike po imenu Aeternum zvuči zanimljivo, ali je loše i nemaštovito izvedena. Glavni, sporedni ili drugi questovi slali su me diljem otoka da obavljam zadatke koji su rijetko kad imali veze s pričom ili nečim specifičnim za igrin svijet. Uz to je posrijedi ona priča koja nije osviještena da se nalazi unutar MMO igre, gdje ste vi odabrani heroj kojem je suđeno spasiti svijet iako oko vas trčkara još 50 drugih odabranih.

Naravno, to je nešto što pati veliku većinu MMO igara, ali sam se nekako naivno nadao da će ovdje biti drugačije. New World sam krenuo igrati upravo s naumom da utonem u igrinu priču, ali su  likovi, dijalog i naracija toliko dosadni da sam se većinu vremena borio da ne zaspim. I može mi netko reći kako priča u MMO igri nije bitna, ali ako ju Star Wars: The Old Republic ili Final Fantasy XIV mogu izvesti kako treba, onda to očekujem i od ambicioznog New Worlda.

Put do max levela

New World nudi zdravi miks istraživanja, borbe, skupljanja resursa, craftinga, a svega ću se detaljnije dodirnuti malo kasnije. New World koristi labavu strukturu questova koju možete pratiti kako vam srce poželi pa je osjećaj slobode prisutan od samog početka. Prepušteni ste sami sebi u smislu da je na vama izbor kako ćete od prvog drvenog mača doći do maksimalnog 60-og levela i igrine završnice.

Igra koristi labavu strukturu questova koju možete pratiti kako vam srce poželi, pa je osjećaj slobode prisutan od samog početka.

Prvo leveling iskustvo za mnoge će biti najzabavniji dio New Worlda, iako je zapravo ponavljajuće,. Kažem da se ponavlja jer u igri postoje samo tri vrste misija: one u kojima treba ubiti jednog ili određeni broj NPC-eva, misije gdje treba skupiti određeni resurs s ubijenog NPC-a te misije gdje treba pronaći određene predmete u kutijama.

Zvuči grozno, ali ono što spašava cijelu stvar u početku je koliko-toliko dobar osjećaj progresije i raznovrsne zone u kojima se sve odvija. New World ima jedan vrlo ugodan ritam gdje svaki odlazak iz brojnih hubova zaista pruža osjećaj odlaska na ekspediciju. U jednom odlasku se odradi nekoliko misija, skoči za 2-3 levela, nadograde se statistike i povratkom u grad izrade se nova oprema te resursi za ponovni odlazak. Volio bih jedino da ima nešto više misija koje završe čim riješite zadatak, umjesto da morate trčkarati natrag do lika koji vam je dao tu misiju. Igra trenutno nema nikakve mountove, a brzo putovanje nije besplatno pa se ta trčkaranja znaju otegnuti do bola i nepotrebno rastežu ionako veliku igru.

New World trenutno nema nikakve mountove, a brzo putovanje nije besplatno pa se ta trčkaranja znaju otegnuti do bola.

Hubovi, odnosno gradovi, su velik dio leveling iskustva i razasuti su različitim regijama unutar igre. U njima se nalazi najveći broj likova koji zadaju misije, različitih frakcija kojima se možete pridružiti, ali i svih relevantnih postaja za crafting. Velik dio PvP komponente odlazi na zauzimanje regija i samih gradova, a vladajuća frakcija može započinjati velike projekte unaprjeđenja gradova. Navedena mehanika gradove čini mnogo dinamičnijima jer osim što tim projektima svi igrači mogu doprinositi, izgled crafting postaja se mijenja ovisno o njihovom levelu i broju korisnika. Naravno, u gradovima je moguće kupiti kuće koje donose prednosti kao što su više prostora za pohranu predmeta, mogućnost organiziranja partija za petero igrača ili pak izlaganje trofeja, no posjedovanje kuće iziskuje plaćanje poreza.

Boravak u gradu je poprilično atmosferičan zbog kombinacije dizajna, glazbe i igrača koji njima trčkaraju. Gradovima je jedina mana ta da ako ste vidjeli jedan vidjeli ste ih skoro sve. Svi otprlike imaju isti razmještaj i izgled zgrada, što je poprilično tragično za igru čiji je svijet relativno velik i raznovrsan. Shvaćam da ovo nije Final Fantasy pa da imamo lebdeće građevine, ali definitivno nije u redu ni kad gradovi izgledaju kao blago zarotirani copy-paste.

Velik dio čitavog iskustva u New Worldu je borba i ona ovdje nije delegirana na upotrebu prečaca, odnosno tab-targetinga. Radi se tu o akcijskoj borbi koja zahtjeva malo više angažmana od igrača. Daleko je to od sustava borbe kao u nekoj single player igri poput Devil May Cryja ili onog viđenog u Black Desert Online, ali se svejedno radi o solidnom sustavu, koji u početku igre djeluje dosta zabavno. Moguće je kombinirati lagane i teške napade s vještinama koje su vezane za određena oružja, a postoji i mogućnost blokiranja i izbjegavanja napada. Nema klasičnih klasa nego iskustvenim bodovima nadograđujete atribute od kojih određeni imaju utjecaj na pojedina oružja koja određuju kakvim vještinama možete raspolagati.

Borba nije delegirana na upotrebu prečaca, nego traži malo više angažmana od igrača.

Sustav ne zaključava igrača i vrlo je jednostavno (i jeftino) vratiti sve uložene iskustvene bodove i ponovno ih uložiti u neki drugi set atributa za željeni build. I sam sam igru započeo kao eksluzivni korisnik magičnih štapova, ali sam se vrlo brzo prebacio na zabavnu kombinaciju sjekira i dalekometnih magičnih rukavica s kojima sam ostao do kraja igre. Iako je sustav vrlo otvoren i kao stvoren za eksperimentiranje, ne manjka mu problema. Glavni je što svaka od desetak kategorija oružja ima tek 2-3 borbene vještine koje se vrlo brzo mogu otključati.  Rezultat toga je da borba praktički izgleda isto bili vi na levelu 15 ili levelu 60 – razlikuju se samo brojevi štete na protivnicima.

Kad smo kod protivnika, bolno im manjka raznolikosti. Iako nove zone nude pokojeg neviđenog protivnika, najčešće su razlike samo u bojama neprijatelja. Sentiment je sličan kao i kod gradova te se definitivno osjeti da je PvE sadržaj razvijan tek u samoj završnici igrinog razvoja. Vrijeme respawna protivnika također je vrlo nekonzistentno pa to nekad bude za 30 sekundi, nekad za 3 minute, a nekim bossovima treba i po 30 minuta. Možda to i ne bi bilo toliko loše da nije loot sustava gdje samo jedan igrač može lootati neke resurse koje protivnici ispuste pa se treba oboružati strpljenjem i čeličnim živcima.

Imaš l’ koji zlatnik?

Igra je prijateljski nastrojena prema igračima koje ne interesira borba i žele iskustvo nalik igranju kakve igre preživljavanja. Skupljanje i rafiniranje resursa, kao i crafting, ogromna su komponenta New Worlda, a moguće je doći do levela 60 baveći se samo tim aktivnostima. Sam crafting sustav podijeljen je u sedam profesija, a svaka od njih podrazumijeva drugačiji set predmeta koji je moguće izraditi. Svaka ima svoj zasebni leveling sustav koji ide do maksimalnih 200, a progresija funkcionira tako da jednostavno craftate što više predmeta u datoj profesiji. Viši level profesije donosi mogućnost izrade bolje opreme – jednostavno zar ne?

A moram priznati da je i poprilično zabavno dok u određenoj profesiji ne dogurate otprilike do 100. levela nakon čega sustav otkriva svoje manjkavosti i pretvara se u grind koji vam želi usisati dušu. Primjerice, ako idete najjednostavnom rutom craftanja komada oklopa za koji su vam potrebni najrašireniji i lako dostupni resursi, trebat ćete craftati 17 tisuća komada koji zahtjevaju na stotine tisuća resursa da dođete do levela 200 – samo u jednoj profesiji. Igra vas u suštini tjera na spamanje opreme nižeg levela, a aktivno obeshrabruje i ne nagrađuje dovoljno ako craftate opremu bolje kvalitete. Tim gore što određeni resursi potrebni za opremu višeg levela uopće ne postoje u igri niti mjesec i pol dana nakon njenog izlaska.

Ovo u potpunosti okreće ekonomiju igre naglavačke i ima neželjene efekte na sustav trgovanja među igračima. Lako dostupni resursi su skuplji i vrijedniji od onih najrjeđih i najkvalitetnijih. No to je samo dio problema jer je ekonomiju dodatno slomio pad vrijednosti zlata kao igrine glavne valute pa trgovanjem resursa ili predmeta teško možete išta zaraditi. Igrači su se snašli trgujući po principu “predmet za predmet” pa je teško odrediti vrijednost bilo kojeg predmeta u igri što opet dovodi do dosta kaotične tržišne situacije.

Sad smo u završinici

Nešto teži sadržaj u igri su takozvane eksepdicije, koje su ono što su dungeoni u drugim MMO igrama. Osim šest izuzetno dobro dizajniranih, instanciranih dungeona, ima tu i dvadesetaktak otvorenih dugeona razasutih diljem mape. U kojem god se obliku pojave, dungeoni nude snažne protivnike, bossove, te odličan loot pa predstavljaju najzabavnije i najisplativije iskustvo u igri koje uspješno razbija monotoniju regularnih misija.

Dungeoni nude snažne protivnike, bossove, te odličan loot pa predstavljaju najzabavnije i najisplativije iskustvo u igri

Velik dio igrine završice su corruption portali koji će za mnoge igrače vjerojatno biti glavni način za skupljanje iskustva, opreme i drugih nagrada. Lutajući svijetom često se mogu vidjeti crvene izmaglice u centru kojih su spomenuti portali iz kojih će izaći nešto snažniji protivnici koje treba počistiti, te zatvoriti sam portal. Vezano za korupciju, tu su i invazije koje je najlaške opisati kao horde mod New Worlda. Dakle, radi se o PvE aktivnosti gdje 50 igrača na pola sata brani utvrdu od sve snažnijih valova protivnika. Nisam sudjelovao u puno invazija, ali one u kojima jesam bile su izuzetno zabavne jer su prije svega užasno teške, zahtijevaju komunikaciju među igračima i daju vrlo dobre nagrade.

Ako niste pretjerani ljubitelj PvE komponente, tu je i PvP koji je po meni uvjerljivo najzabavniji dio igre i ono gdje igrin sustav borbe najviše dolazi do izražaja. PvP je u igri dostupan praktički odmah, a funkcionira tako da se u nekom od hubova označite za PvP i onda kad isti napustite možete tući druge označene igrače i oni vas. Igra ohrabruje sudjelovanje u PvP-u tako što kod umiranja igrače ne kažnjava gubitkom iskustva ili opreme. Tako sam bez brige i pameti lutao PvP područjima, pridruživao se skupinama igrača iz moje frakcije i bio puno slobodniji u pristupu. Osim duela u otvorenom svijetu, moguće je sudjelovati u ratovima među frakcijama gdje je nagrada kontrola nad određenom regijom, ali i instanciranom Outpost rush modu koji ima zaseban set nagrada za pobjednike.

Nismo više u Kanzasu

Jedan segment igre gdje nemam pretjerano puno zamjerki je onaj vizualni. Kao što sam spomenuo, New World nije smješten u visoko-fantasični svijet nego više puca na neku kolonijalnu estetiku koja ima labave temelje u stvarnosti. Igra zaista izgleda dobro i pruža vrlo atmosferične te impresivne vizure koje stvarno daju osjećaj kao da istražujete bespuća nepoznatog tropskog otočja. Osobno bih možda volio malo više maštovitosti kada je u pitanju oprema, ali i tu su estetski pucali na srednjovjekovnu Europu, a ne neki fantastični svijet s oklopima koji vam šiljcima iskopaju oko.

Igra zaista izgleda dobro i pruža vrlo atmosferične prizore koji stvarno daju osjećaj kao da istražujete bespuća nepoznatog tropskog otočja.

Svakako je za spomenuti dosta glatke animacije likova i protivnika, ali i relativno ok posloženo i razumljivo sučelje. Na PC-u je moguće podesiti preko 20 postavki i vizualno dobiti dosta dobre rezultate i na starijem hardveru.

Glazba nije nešto pretjerano pamtljiva, ali je generalni dizajn zvuka dosta dobar i značajno doprinosi igrinoj atmosferi. To je jedan od onih slučajeva gdje je nešto toliko dobro napravljeno da niti ne primjetite osim ako se jako fokusirate. Tu mislim na detalje poput zvukova vjetra kada ste u jednoj od mnogobrojnih šuma, udaljeni zvukovi borbe u kaotičnom PvP meču, jeka u spiljama, zvukovi cijepanja drva ili rudarenja i slično.

Problematična sekcija

Namjerno izdvajam većinu problema s kojima sam se za vrijeme igre susreo jer je to nešto na čemu Amazon aktivno radi. Ako čitate ovu recenziju godinu dana nakon igrinog izlaska, velika je šansa da će mnogi problemi biti ispravljeni, u kom slučaju sve prethodno pročitano i dalje drži vodu.

Iako sam imao doticaja s mnogim problemima, meni osobno nisu značajno narušili iskustvo igranja, ali to ne znači da vama neće. Nepobjedive igrače u PvP i nemogućnost zatvaranja corruption portala Amazon je već ispravio, ali i dalje imate hrpu exploita i varanja po serverima, što dodatno narušava ionako lošu ekonomiju. Amazon je kod navedenog zauzeo oštar stav pa je to rezultiralo situacijama gdje dodjeljuju automatski ban igračima koje drugi prijave. In-game trgovina gdje igrači međusobno trguju do dan danas ne radi kako treba, a mnogi igrači su u popravcima bugova izgubili kuće i predmete. I sam sam bio žrtva gubitka desetak pohranjenih predmeta jer sam bio izbačen iz igre zbog održavanja servera.

Imao sam nekoliko situacija gdje mi se igra rušila samo kad bih pisao ili mišem prešao preko određenih poruka u chatu.Imao sam i situacija gdje sam morao tri dana čekati održavanje servera jer sam propao kroz teren bez mogućnosti da se teleportiram u hub, a problem nije riješio niti izlazak i ponovni ulazak u igru. Zadnja misija u igri zahtijeva da ju igrate u grupi od nekoliko igrača koji istovremeno igraju istu misiju pa zaboravite da ćete ju prijeći ako ste na serveru s niskom populacijom ili ne igrate s prijateljima.

Suma sumarum

Mišljenja sam da New World savršeno pokazuje koliko su ljudi željni velikog MMO naslova jer ogromna baza igrača uopće nije indikator igrine kvalitete. Zasad se radi o jednom MMO iskustvu čiji su mnogobrojni segmenti najzabavniji dok su svježi, ali brzo prerastu u bolan grind gdje do izražaja dolazi neraznovrsnost sadržaja i manjakavost mehanika. Kao i mnogi MMO naslovi, ima tu ispod svih problema jedna dobra osnova koja bi s puno vremena i pažnje mogla prerasti u nešto mnogo više – ako itko do tada uopće bude igrao.

Označeno sa: , ,

New World je još jedan polupečeni MMO u koji će Amazon morati uložiti puno svog vremena, prije nego igra postane vrijedna našeg vremena.

63 Naša ocjena
  • zabavna petlja gameplaya - barem u početku
  • solidna borba i crafting sustav
  • odlično PvP iskustvo
  • otvoren sustav klasa
  • dobro izgleda, odlično zvuči
  • neraznovrsni questovi i protivnici
  • napredovanje u profesijama
  • užasno dosadna priča i likovi
  • brojni tehnički i drugi bugovi

Hrvoje Smoljić

Strastveni igrač svega što je RPG. Kada se ne troši u nekom MMO-u, u konstantnoj je potrazi za novim gaming iskustvom koje će mu proždrijeti dušu.

Komentari (14)

  • vragec25cro

    18.11.2021 - 13:31

    Pa ovime opisano 90% mmorpg igara(osim dizajna gradova),mialim da mmorpg lagano izlazi iz mode kraj jeftinih konzola i casual igrača.Kolko god sam nekada volio mmorpg naslove(možda nekih 10 000h sati imam u njima) s godinama me sve manje privlače jer koji puta imam mozda sat dva vremena za igranje,a oni su jednostavno preveliki da se ista napravi za sat dva,pogotovo na end game i raznim raidovima dungeonima.P.S. nisam još probao New world tako da ne mogu suditi igru.

    • Darcoolio

      @vragec25cro, 18.11.2021 - 17:30

      zapravo može ali da igra nije grindfest, razumem svakako o čemu pričaš

  • delight353

    18.11.2021 - 13:33

    Nakon cca 50ak sati u igri ne dajem ocjenu visu od 50. Osim grafike (za jedan MMO), borba je zabavna iskljucivo na samom pocetku. Questovi su ekstremno dosadni i naporni: idi na tocku A po quest, odi na tocku B i tamo ubi XY divljih svinja, ili kostura/pokupi XY necega/mozda te doceka kakav boss, vrati se na A do quest givera, ajmo ispocetka. Da ne pricamo da sam nekada samo hodat morao po 10 minuta. Ok, vecina RPGova je takvo, ali u New worldu taj dosadni grind nicim nije “zamaskiran”. Prica je meh. Side questovi su “posao”. Ne mogu reci da sam se nesto zabavio s New worldom. Odlazem do daljnjega ako se ne popravi. Osim toga, igra je kako neki tech experti pisu, katastrofalno kodirana. Ne znam… Mislim da nisu isporucili, a imali su vrh potencijal.

    • ScoobyDooo

      @delight353, 18.11.2021 - 14:24

      Side questovi nisu bas posao,vise su useless a i nema nekih dobrih rewardova,do 60 levela sam dosao za 100 sati.Samo main quest i town boards..Poslije toga sve ti se svodi na isto,farmanje elita i watermarka…I pvp scale je cudan,u puno slucajeva lik koji je 40 level uradit ce ti vise damagea neg 60 level…

  • zlakob

    18.11.2021 - 13:57

    imam 300+ h u igri… recenzija je poprilicno iskrena i tocna iako ja dajem igri nekih 7/10 jel ipak sam ulupao dosta sati u igru uzevsi u obzir da igra kosta 40e. trenutno sam nekih tjedan dana na pauzi, doslovno udjem, stavim stvari na prodaju i izadjem i tako par dana vec, ono sto me najvise zasmetalo su exploiti koji su urusili ekonomiju na “mom” serveru i hrpica gold dupera koji setaju sa endgame opremom iako imaju vj i manje sati od mene u igri.. ali to su stvari koje ce se s vremenom ispravit pa se necu previse opterecivat.
    – questovi su nesta najdosadnije sto sam ikad sreo u nekom MMO-u xD, ali sam ih izgrindo do 60og lvla jel hbga 🙂
    – trenutno je hrpa stvari jos zbuggana, tipa perkovi i sami statsi se “neracunaju” kako treba
    – “war” ili ti rat za selo/grad je trenutno u kaosu i ekipa masivno exploita neke glitcheve pa vise ne sudjelujem u istim dok se situacija ne popravi, plus optimizacija 50v50 je uzas, pa recimo da imam od 20 do 60 frejmova u waru (doslovno sam vise u minusu nego u plusu)
    + open world pvp je po meni najbolji segment igre
    + crafting je solidan iako od nekog 100-150 lvla ocekujte masivni grind, doslovno kao “drugi” posao, ali ja se neforsam pa grindam po 20-30 min kad udjem u igru pa kolko napravim napravim…
    + audio i vizualno igra je pri samom vrhu (mozda i na vrhu) nemam tu puno za rec, sve je receno
    + oprema i izgled oklopa, odjece po meni je odlicno realizirano, art team si je po meni stvarno dao truda
    +/- ekspedicije su solidne i “teske” bar one late game, ali je problem sto je jako tesko izgrindat “kljuc” za ulaz u ekspediciju/dungeon, “plus” je tezina i izgled dungeona, “minus” je masivni grind do late game craftanja kljuca i nemogucnost prodaje samoga(bind on pickup), pa tako ocekujte da ako sami ne izgrindate potrebno za ekspediciju ili nemate prijatelja koji to radi umjesto vas, doslovno necete moc igrat ekspedicije (osim ako se ne skrumpate s nekom ekipom)

    osobno mislim da ako volite MMO da slobodno pruzite sancu New World-u jel za cijenu igre garantirano ce te ju igrat do 200injak sati trenutno, a nakon par mjeseci kad dodje jos sadrzaja mislim da ce se taj broj sati i poduplat.
    Nije to losa igra, ali je definitivno jos jedan slucaj – ajmo izbacit nedovrsenu igru pa krpat tokom narednih mjeseci/godina.
    na kraju krajeva, nije to los MMO, igrat ce se lagano bez stresa dok se bude dalo i dok bude nekog sadrzaja.

    • ScoobyDooo

      @zlakob, 18.11.2021 - 14:25

      Igraj Tarkova nubaro mani se New Worlda 😀

    • zlakob

      @ScoobyDooo, 18.11.2021 - 14:32

      ceka se lighthouse i wipe 😀

    • ScoobyDooo

      @zlakob, 18.11.2021 - 20:42

      Pogresno sam se izrazio,UCI IGRAT TARKOVA 😀

    • zlakob

      @ScoobyDooo, 18.11.2021 - 23:07

      sve štakore sam istjero u tardkovu 😀

    • PppPP

      @zlakob, 18.11.2021 - 16:23

      imaš stvarno puno slobodnog vremena kad bacaš 300+ sati na ispodprosječne igre 😜

  • Tony77

    18.11.2021 - 15:45

    Nikad nisam bio fan MMORPG … Početak igara i glupi questovi tipa ubij 5 divlji svinja me izludi … Tako da nikad nisam uspio prebaciti prvi sat vremena bilo kojeg MMORPG … Samo Witcher heh

    • Rorshtock

      @Tony77, 18.11.2021 - 22:37

      Jesil upravo Witchera svrstao u MMORPG? Ili si jednostavno rekao da za tebe samo Witcher postoji od svih igara?

    • Tony77

      @Rorshtock, 19.11.2021 - 12:05

      To drugo djelomično za mene postoje single player RPG … Witcher Skyrim .etc al je Witcher Witcher.

  • tuvvok1701

    21.11.2021 - 14:23

    Od svih MMO naslova, vrijeme sam trošio samo na Star Teek Online, i to ne puno, nekih dvije i po godine po barem nekoliko sati dnevno😁
    A onda je došla ženidba…

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?