HCL.HR

Death Stranding vraća smisao putovanja u otvorenom svijetu

Zoran Žalac 22.11.2019.   •   44 komentara


Često se može čuti uzrečica kako je putovanje važnije od destinacije, a nigdje to tijekom 2019. nije bilo istinitije nego u Death Strandingu.

Ako je išta obilježilo svijet videoigara u zadnjem desetljeću onda je to format igara otvorenog svijeta. Povećanjem kapaciteta radne memorije u konzolama tvorci igara dobili su priliku dostaviti nam velike i detaljne svjetove bez učestalih pauza za učitavanje, a to je rezultiralo time da su neke od ponajboljih igara i ove i prošle generacije bile upravo takvog otvorenog tipa. Međutim, dizajn otvorenog svijeta u igrama ima neka posebna pravila i nisu sve igre automatski postale kvalitetne time što su igraču ponudile slobodu u kretanju. Neke su za razvoj tog formata bile korisnije od drugih, a tu je posebno produktivna bila 2017. godina, o čemu sam pisao u zasebnom članku.

Prošle godine, 2018., susreo sam se s jednim od najljepših otvorenih svjetova ikada – drevnom Grčkom u Assassin’s Creed Odysseyju. No, koliko god da sam se divio tom svijetu, brzo sam shvatio da je ta ljepota isprazna jer je svijet dizajniran samo da izgleda lijepo, a mehanike same igre od toga nisu imale posebne koristi. U bilo kojem trenutku mogao sam se popeti na bilo koju točku pukim držanjem smjera prema gore. Uz neograničenu energiju svoga konja mogao sam kroz sve neprijateljske kampove projuriti kao da me vjetar goni, prije nego bi se protivnici stigli okrenuti. Nije me to spriječilo da uživam u drugim kvalitetama AC Odysseyja, ali mi je dobrim dijelom upropastio doživljaj putovanja.

A onda je ove godine došao Death Stranding, igra koja je čudan trip sama po sebi. Kao što sam napisao u recenziji, nije to avantura koja će zabaviti svakoga igrača, ali ako ste voljni kopati ispod površine, pronaći ćete neke prave bisere. Jedan od meni najdražih jest taj što putovanje u Death Strandingu stvarno predstavlja putovanje. Razmišljao sam nedavno o tome kad sam se spremao na put za Zagreb. Za putovanje postoji određeni plan: što ponijeti sa sobom, kojom rutom ići, kada krenuti i kada se vratiti… Sve to je dio putovanja kao takvog, ne samo i isključivo vožnja, let ili hodanje od točke A do točke B. I sve je to prisutno u Death Strandingu.

Ne bih išao tako daleko da kažem kako sve igre otvorenog tipa trebaju kopirati Death Stranding i njegove mehanike za doživljaj putovanja, ali postoji nekoliko korisnih stvari u toj igri koje svakako želim istaknuti u kontekstu otvorenog svijeta.

Iscrtavanje rute

Death Stranding ima interesantno rješenje kojim igračima može smanjiti potrebu za stalnim korištenjem mape. Naime, u bilo kojem trenutku možete si na mapi iscrtati putanju povlačenjem linija i te ćete linije vidjeti izravno na okolišu. Na taj način putovanje ne mora biti blejanje u mapu da vidite gdje se nalazite, ima manje prekida te se igrač može fokusirati na put pred sobom.

Takvo što funkcionira u znanstveno fantastičnom svijetu Death Strandinga pa vjerojatno mislite da nije rješenje za sve igre. Nekakva hologramska linija ubila bi realističnost u drugim vrstama igara. To je vjerojatno istina, no postoje razni načini kako implementirati ovakvu mehaniku bez vizualnog dijela. Sjećate li se Dead Spacea? Ondje je linija koju treba slijediti bila dostupna na zahtjev samog igrača. Iscrtavanje rute iz Death Strandinga moglo bi biti odlično u toj kombinaciji. Osim toga, uvijek je moguće napraviti da se neki instrument za prostornu orijentaciju ukomponira s time, na primjer kompas kakav se koristi u Metro igrama, samo uz razliku što bi se kazaljka kompasa držala neke nevidljive iscrtane linije umjesto da pokazuje na krajnju destinaciju.

Skrivene lokacije

Istraživanje može biti najzanimljiviji dio putovanja zbog nepredvidivosti. A većina interesnih točaka/lokacija u Death Strandingu je skrivena. Slično kao i u zadnjoj Zeldi, na mapi nema nikakvih upitnika da možete unaprijed znati gdje se na mapi nešto nalazi. Jednostavno, upitnici su kod otvorenih igara pomalo zastarjeli koncept, a Death Stranding ima interesantan način kako ih otkrivate. U bilo kojem trenutku možete doviknuti „Ima li koga?“ i vidjeti hoće li vam se netko odazvati ili će vas dočekati jeka. Sličan sustav „pinganja“ u Death Strandingu koriste i neprijatelji, što je također interesantna ideja u kombinaciji s činjenicom da na mapi unaprijed ne vidite što vam je u blizini.

I u ovom slučaju također postoji niz načina kako takvu mehaniku implementirati za istraživanje u drugim igrama. Bilo da se radi o dovikivanju, skeniranju ili automatskom osluškivanju, otkrivanje lokacija može i mora biti zanimljivije od pukog provjeravanja što se krije iza kojeg upitnika. A šuška se da će sljedeća Assassin’s Creed igra kompletno izbaciti te upitnike.

“Brzo putovanje“

Mogućnost brzog putovanja u Death Strandingu se otključa tek nakon nekih dvadesetak sati igre. I to je zapravo dobra stvar jer cijelu igru ionako „gurate“ prema naprijed. No, onda kad je i otključana, ta opcija je tu samo da prebaci vas – ne i vaš teret, pa ju ne možete koristiti za rješavanje questova. Po tome se Death Stranding razlikuje od brojnih igara koje sustav fast travela zamjenjuju za teleportaciju.

Zasigurno vam se više puta dogodilo da dobijete neki zadatak na kilometrima udaljenoj lokaciji i da onda koristite prethodno posjećene lokacije kako biste si skratili putovanje do tamo. To je razumna taktika, ali je i sigurna strategija jer se teleportacijom preskaču potencijalni problemi na putu. Kod Death Strandinga tog preskakanja problema nema, a tek se nekoliko igara u zadnje vrijeme odvažilo staviti putovanje u sustav brzog putovanja. Primjerice, u Kingdom Come postoji brzo prebacivanje s jednog kraja mape na drugi, ali vas tijekom tog prebacivanja netko može i zaskočiti. Ukratko, mislim da fast travel ne bi trebao biti isključivo pogodnost za igrača jer se i od njega može napraviti interesantan segment igre.

Teren kao izazov

Otvoreni svijet može biti narativni alat, ali kako je demonstrirano u Death Strandingu, može predstavljati i izazov. Većina igara otvorenog svijeta koristi formulu za koju je okoliš podloga, a izazov su protivnici/likovi. Nema ništa pogrešno u tome, no može i drugačije. Igre metroidvania stila često koriste okoliš kao izazov (vidi novi Star Wars), ali na linearniji način – režirano. Prava ljepota Death Strandinga jest što je negdje između toga – okoliš je režiran tako da 30 metara užeta ne bude premalo za spuštanje niz većinu točaka, ali nije linearan nego možete to uže postaviti praktički gdje god poželite.

Nekad se teren u Death Strandingu može „pobijediti“ i čistom silom, no ne vidim to kao propust već kao legitimnu taktiku. Dokaz je to da igrač ima opcije i da obično penjanje nije, kao u Assassin’s Creed igrama, samo automatizirana mehanika uz koju vam je „sve ravno“ čak i kad je brdovito. Ne smatram da svaka igra treba teren kao izazov, samo je lijepo vidjeti kad okoliš u igri nije puka podloga.

Vidljiv utjecaj na svijet

Otvoreni svjetovi su ili potpuno nasumični ili metodično posloženi tako da igrač nema utjecaja na njihov izgled. Death Stranding se u tome razlikuje od drugih igara tako što vam dopušta da ostavite svoj trag na okolišu. Vaše rute ostaju iscrtane na mapi i mogu ih koristiti drugi igrači. Mostovi koje postavite ne stoje vječno, ali su prepoznati objekta pa ih čak i neprijatelji znaju iskoristiti. Jednom kad vas BT pojede na mapi ostaje ogroman krater i tom dijelu mape više ne možete pristupiti. Taj „ožiljak“ je trajan i služi kao uspomena prilikom drugog dijela putovanja, odnosno povratka.

Takve stvari igraču daju dojam da nije obični posjetitelj u tom svijetu i da ne mijenja samo sudbine likova u njemu nego i doslovni reljef oko sebe. U budućnosti će sve više igara koristiti ovakav pristup, iako ne nužno vezan uz Kojimin „Strand“ sustav. Primjerice, u Dying Light 2 okoliš će se mijenjati prema vašim potezima u igri.

Put putuje

Death Strandingu se može zamjeriti manjak prave akcije, ali treba priznati da predstavlja gotovo pa meditativno iskustvo putovanja, iskustvo kakvo današnje igre često zanemaruju u strahu od najgoreg scenarija – da igrač na trenutak ostane sam sa svojim mislima. Slično je i s putovanjima kao takvima – kad putujete preko agencije sve vam je servirano i isplanirano, no putoholičari će vam reći da su najbolja i najuzbudljivija putovanja ona koja si isplanirate sami.

Komentari (44)

    • delight353

      @KhorneFlake, 22.11.2019 - 17:28

      Bas to.

    • moordrak

      @KhorneFlake, 22.11.2019 - 23:06

      Car! Totalno je u pravu!

  • Masterchief

    22.11.2019 - 17:44

    Lijepa je ta grafika, igra je definitivno čudna i zanimljiva, ali čemu to ako je igra dosadna i frustrirajuća? Neznam što ovaj Kojima toliko melje o tome kako je ovo neko remek-dijelo koje će promijeniti gaming industriju kad nije. Koliko ja znam, već je prije postojalo poštar simulatora, a ova je igra to, POŠTAR SIMULATOR! Vau, toliko je originalno, on je definitivno napravio cijeli taj žanr, jer je on napravio prvu takvu igru… Preveliki hype… Najviše se slažem s ovom recenzijom, ako bi se to moglo nazvati rezencijom: https://youtu.be/ukqZ5VOoK5s

    • xx1111

      @Masterchief, 22.11.2019 - 18:24

      Igra se ne prodaje baš najbolje tako da sigurno neće bit nastavka hahah

    • Serpico

      @xx1111, 22.11.2019 - 22:16

      I ne treba. George Miller se napržio na Kojimu, stiže Mad Max igra koju Miller želi da napravi 30 godina.

    • SeaNN

      @Masterchief, 22.11.2019 - 18:28

      Meni je idalje nevjerovatno da je ova igra dobila 90 ocijenu na hclu.

    • Kratosov Boy!

      @Masterchief, 22.11.2019 - 19:16

      Jesi li ju igrao?

    • SeaNN

      @Kratosov Boy!, 22.11.2019 - 19:37

      Nisam ali kao da jesam hahah u bilo kojem openworldu mogu hodat po mapi tako da mi na isto dode hahah, overhypeana igra koja je dobivala vecinom dobre ocijene zbog Kojime, a vecini ljudi je bezveze.

    • MightyAloy

      @SeaNN, 23.11.2019 - 00:37

      Šrot komentar. Ako većina ljudi razmišlja tako kao ti, jadan ti je gaming. Drži se ti GTA, FIFE i COD-a momče, igre koje se usuđuju izaći van zadanih okvira nisu za tebe.

    • Duje0506

      @MightyAloy, 23.11.2019 - 01:26

      Da, komentar nema previše smisla, mislim da se tu slažemo. Čini mi se da se slažemo i oko kvalitete ove igre.
      Ali nikako se ne slažem s tim etiketiranjem ukoliko ti se igra ne sviđa. Zašto ne prihvatiti da se nekom nije svidilo i od igara zahtjeva nešto potpuno drugačije nego ti..ili ja.

    • MightyAloy

      @Duje0506, 25.11.2019 - 21:18

      Nemam ništa protiv da igra nekome ne odgovara, to je ok. No mnogo ljudi pljuje Death Stranding površinski i bez realne osnove. Valjda im je gušt jer je Kojima toliko eksponiran. Šta se tiče spominjanja GTA, COD-a i FIFE, ne mislim da su dotične igre loše, i naravno itekako se može uživati u njima, no provlači se taj stereotip uskoumnog gamera koji ne vidi dalje od dotičnih igara te će gledati s visoka i popljuvati sve van nekoliko mega popularnih serijala.

    • kebbab

      @MightyAloy, 25.11.2019 - 09:05

      ??? bravo potpuno se slažem.

    • PppPP

      @Masterchief, 23.11.2019 - 00:28

      igra nije nikakav poštar simulator. ne kužim koji vam je k* svima, zašto tako pretjerujete.. probaj igrat pa se javi

    • BoneDigger

      @Masterchief, 23.11.2019 - 16:46

      Jesi uopce procitao clanak od Zorana? Ako jesi kako ti nije jasno zasto uje igra posebna i drugacija? Takvi kao Kojima guraju gaming dublje a ne samo da se radi po kalupu jer su tu pare.

    • Masterchief

      @BoneDigger, 23.11.2019 - 18:46

      Da, pročitao sam i opet se svodi na to da je “čudan” i drugačij nego druge igre, a to ne znači da je veoma zabavan (bar nekima). Da, ne radi se samo po kalupu jer su tu pare, a kad se ne prodaje dobro u SAD-u, to je njihova krivica jer su oni bezumna stoka… Lik je toliko pun sebe, mora napisati svugdje: A HIDEO KOJIMA GAME.

    • BoneDigger

      @Masterchief, 24.11.2019 - 03:08

      Tebi iz nekon razloga pretstavlja problem to sto je njegovo ime na svakom mjestu? Nije da covjek nije napravio to sve ali ok. I to sto je rekao za Americko trziste ima istine, mozda nije politicki korektno ali hocemo li onda poceti pratiti sve sto SJW snowflakes prde?

    • Masterchief

      @BoneDigger, 24.11.2019 - 09:23

      Da, problem mi je kad je netko toliko umišljen da misli da je novi Einstein i da je toplu vodu izmislio… Da, u Americi se događa upuno više pucanja u školama itd. ali kakve to sad veze ima s time kakve oni igre vole. To je glupost, kada se pogleda koliko se je igara poput Super Mario Odyssey-a, Zelde BOTW, bilo što što je napravio Nintendo, CTR, Spyro Reignited Triology, Crash Insane Triology itd. prodalo u SAD-u, to dokazuje da je tošto je Kojima rekao čisti BS, nema to veze sa time što Amerikanci “ne shvaćaju njegovu kreaciju” nego to što im se igra ne sviđa. Sad melješ gluposti s tim SJW, nema to veze sa njima. Znači, da sad on kaže da je CIJELA Europa glupa jer se u njoj nije dobro prodala njegova igra (da su Europljani preglupi za njegove igre), bi li to bilo istinito i OK? Sumnjam…

    • BoneDigger

      @Masterchief, 24.11.2019 - 16:53

      Cekaj malo, kakve veze imaju school shootings sa njegovom igrom. Rekao je kako je Americka kultura vise konzumira i preferira igre sa akcijskom/shooter tematikom. I to je istina. On je iz Japana, ljudi tamo imaju sasvim drugaciji mentalitet. Zar je to tesko shvatiti? Neki su se uvrijedili zbog toga hur dur… Sto sada, ocemo biti mimoze kao swj? Zato sam to rekao.

    • Masterchief

      @BoneDigger, 24.11.2019 - 18:28

      Nisam rekao da to ima veze sa igrom nego da ima veze sa time što Amerikanci “više vole pucačine” te da ne shvaćaju njegovo “remek-dijelo”

    • BoneDigger

      @Masterchief, 24.11.2019 - 21:53

      Amerikanci vise vole pucacine generalno, da. U cemu je problem? Nikada nije rekao “remek djelo”.

    • Masterchief

      @BoneDigger, 25.11.2019 - 08:32

      Problem je to što generalizira cijeli kontinent jer se njegova igra ne prodaje baš super u SAD-u.

    • SanKa

      @Masterchief, 25.11.2019 - 10:56

      jesi odigrao faking igru ?

    • Leopard

      @Masterchief, 25.11.2019 - 09:46

      Mene igra malo umori, ali ima ono nešto od Kojime neki ludi detalji, da sada ne nabrajam,kada te igrica baci u drugi svj.rat/I svj.rat pa se boriš to je odlično napravljeno,grafika,sve se meni to sviđa.naviknut sam na te njegove duge cut scene nekad ih i preskočim nekad pogledam,volim ga jer sam obožavao MGS.
      ALI , ALI umara me ponekad to pretjerano dostavljanje paketa i to bi volio promjenit to mi je smetalo i kod MGS5 open world u KOJIMINIM igricama je nepotreban on bi sve to upakirao u igru koja nije open world možda bi bilo manje naporno.
      Ali opet se treba prilagodit vremenu a možda on to radi bolje nego ja ja sam ostao još na MGS3/4.

    • SanKa

      @Masterchief, 25.11.2019 - 10:50

      jesi igrao igru ili sereš ko većina ljudi ovdje ?

    • kebbab

      @Masterchief, 25.11.2019 - 11:40

      Dečko nemaš pojma o gamingu. Death Stranding nije poštar simulator. Bolje utopi u igro barem 30 sati pa možda svatiš u čemu je poanta.

  • Avenger

    22.11.2019 - 18:15

    mislim da mostovi ostaju dokle god imas volje se vratit sa materijalom i popraviti ih, moj prvi korisni most ima 17500 lajkova :), uglavnom sve sto se radi na mapi propada zbog Timefall-a i treba obnavljati, opet dobro je sto drugi igraci mogu sve izgradjeno upgrejdat ili popravit…..
    btw: pljuvat po igri koju nisi proba nema smisla, jel gledat gameplay od 10min nemoze te uvuc u ovakvu vrstu igre, ja san na 50h igranja i uopce mi se ne zuri da je prodjem do kraja sto prije, samo idem okolo i unapredjurem opremu/oruzje itd…….
    ko krene igrati ovo preporuka odma krenuti na Hard, negdi sam to procitao i tako sam ja krenio i taman je tezina, mislim da bi ostalo bilo prelako…..

    • Zoran Žalac

      @Avenger, 22.11.2019 - 18:23

      Ma kod nas si pročitao, 100%!

    • Avenger

      @Zoran Žalac, 23.11.2019 - 10:20

      ma i ja sam mislio da sam tu procita ali onako na brzinu prelistah stranice i nisan nasa di je to, pa reko da ne bubnem bezveze 🙂

    • MightyAloy

      @Avenger, 23.11.2019 - 00:38

      Bravo za komentar, to je to! ?

  • mili1985

    22.11.2019 - 20:06

    Mislim da bi svatko trebao probati ovu igru.
    Nisam ljubitelj ovakvih simulatora, ali ovo stvarno ima nešto što me tjera da nastavim. Ni sam ne znam što.
    Konekcija s drugim igračima i pomaganje je stvarno odlično napravljeno i pokušavam što više doprinijeti tome. Čak sam izgradio podosta cesta. U jednom trenutku sam se samo vozio s materijalima i gradio. Preporuka za ljude da se usredotoče na zip line i ceste. Nakon toga je puno toga olakšano. Čini se da osim što sam poštar, sam i građevinarac.
    Tek sam na šestoj epizodi, tako da imam još pola? do kraja, ali mislim da nakon jednog prijelaza , ne znam da li ću se vratiti ovoj igri. Barem ne tako brzo. Ali to smatram kao neku boljku otvorenog svijeta. Jednostavno kad sve riješim uzduž i poprijeko, nemam nekog poticaja za ponovno igranje. Pogotovo ako je još priča mlaka. Zbog toga više cijenim linearne igre s jakom pričom ili barem nekim poluotvorenim svijetom ala Deus Ex.
    Sve u svemu, ne sjećam se kad je neka igra podijelila igrače i kritiku kao ova, tako da je Hideo i u neku ruku uspio u svome naumu, ponovno izmisliti toplu vodu. Svi bi trebali probati ovo pa onda komentirati, jer se tek iz prve ruke može procijeniti da li je ovo top ili njesra.

    • moordrak

      @mili1985, 22.11.2019 - 23:19

      Problem je što je istovremeno jedno i drugo. Koliko si ti sretan što gradiš ceste i žičare toliko sam ja nesretan jer si mi ti i svi koji ste izgradili puteve i ostavili opremu točno gdje treba time sje.. cijeli doživljaj istraživanja i traženja pravog puta. Točno znam kamo nasmijem ići… mah. Prijeći ću DS ali da bi ga nekom preporučio za igranje, ne bih.

    • Duje0506

      @moordrak, 23.11.2019 - 01:13

      Osim što prvo sam moraš proći određenom rutom, spojiti taj prostor na mrežu i tek onda vidiš online infrastrukturu. Na kraju krajeva moreš igrat i offline, iako na taj način igra gubi smisao u potpunosti. Ali, lipo je vidit koji negativan komentar od nekog ko je u biti igru igra, jer mi se čini da ekipa komentira na temelju nečijeg drugog mišljenja ili gameplay videa, što je smišno.

      Osobno bi volija da su susreti s BTima i MULEima malo teži al mi je jasno zašto je to odrađeno na način na koji je. Virujem da nekom odgovara baš ovako. Ostalo je baš po mom ukusu. Nadam se sličnim projektima u budućnosti i time ne mislim na istu igru.

    • SanKa

      @mili1985, 25.11.2019 - 10:54

      upravo to…svi ovi seratori pucaj u prazno, a niti jedan nije probao igru. priznat cu, bilo mi je tesko skuziti appeal prvih par sati, ali otkad sam presao u Lake Know City..cijela ta regija, povezanost s igračim ,i ono što je Zoran spominja: sense of accomplishment kad doprinosis izgradnji svijeta. Mostovi, kad ostavis nekom ljestve, čak sam jedan dio ceste sam dovršio, odličan osjećaj. Pogotovo kad ogroman komad teritorija proletiš na motoru , a prije si morao hodati dok te Muleovi napadaju. Kad vidiš u udaljenosti sve silne objekte koje smo svi napravili. Jeben osjećaj te interakcija s igračima. Dovršavanje njihovih dostava, oni tvojih, pa kad napraviš zahtjev za nečime. Čak mi nije ni problem hodati više, pogotovo nakon što dobiješ sprint opciju sa onin skeletom heheh- Igra mi postaje sve bolja i bolja, a tek sam duboko u epizodi 3. Ocjena zaslužena. Svijet je predivan

  • BeLLicus

    22.11.2019 - 20:14

    Igra je promašaj godine!

    • BoneDigger

      @BeLLicus, 23.11.2019 - 16:48

      Zasto?

    • SanKa

      @BeLLicus, 25.11.2019 - 10:55

      jesi igrao ?

  • PppPP

    23.11.2019 - 00:24

    hodanje, za igru u kojoj je to glavna gameplay mehanika, je jako nespretno i čudno po neravnom terenu. to je po meni glavni problem igre.

    • Meteje

      @PppPP, 23.11.2019 - 21:35

      To i je svrha, ne mozes hodati po neravnom terenu kao po ravnom, sviða mi se u igri baš to.

    • PppPP

      @Meteje, 23.11.2019 - 22:15

      Nisi ti shvatio što sam ja rekao. Nespretno je odrađeno i reakcije lika su totalno nelogične i netealnr u većini slučajeva, pogotovo padanje s velike visine izgleda užasno, rekao bi čovjek da će u to uložiti više vremena jer je to glavna mehanika igre

    • PppPP

      @PppPP, 23.11.2019 - 22:16

      Nerealne*

    • SanKa

      @PppPP, 25.11.2019 - 10:55

      misliš realno ? Postane lakše poslije, što si bolji porter, bolji ti je balans, pogotovo kad dobijes onaj skelet

  • SonOfZeus

    24.11.2019 - 02:32

    https://ibb.co/sqrcTmm

    Uzeo ljepoticu sinoc. 😀 ovih dana zapocinjem

  • EzzWinZip

    24.11.2019 - 23:30

    Ja igram DS, i meni je iskreno igra odlicna, malo je cudna ali je odlicna, i takodjer mi se svidja to sto te igra na neki nacin kaznjava za svoju smrt, ja sam bio umro i ja mislio jbg umro sam i to je to, kad ono na tom mjestu se stvorijo krater i otiso cijeli taj dio mape

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?