Persona 5: Strikers

JRPG X Musou

Hrvoje Smoljić

Danas rijetko uletim u igru koja me istinski iznenadi. Recenzentski je posao takav da moram biti unaprijed informiran, naročito kad su u pitanju visokoprofilni naslovi. Prije nego objasnim kakve veze navedeno ima s Personom 5 Strikers – imam priznanje: Persona 5 mi je jedna od omiljenih igara svih vremena. Utukao sam nebrojene sate u original, pa podebljao gradivo s Personom 5 Royal, a vjerojatno bi se igri ponovno vratio kad bi se jednog dana pojavila na PC-u.

59,99€ PC Ustupio izdavač

Čudno je onda da sam za Personu 5 Strikers imao izrazito niska očekivanja, a za to jednako krivim sebe koliko i igrin marketing. On se tu uvelike oslanjao na činjenicu kako Strikers inspiraciju vuče iz Dynasty Warriors serijala, što je rezultiralo time da svako moje daljnje informiranje o igri stane. Mislio sam kako će igra biti još jedno jeftino korištenje poznatih i voljenih likova u bezumnoj tabačini koja će ispiti dušu svemu što Personu čini Personom. Oh, kako sam se grdno prevario!

Persona 5.5

Persona 5: Strikers je sve moje predodžbe potpuno razbila u prvih pola sata igranja. Mislio sam kako će prebacivanjem fokusa na akcijsku borbu priča pasti u drugi plan, ali srećom to nikako nije slučaj. Prije svega, količina filmića, što u igrinom engineu, što animiranih u anime stilu kao i količina dijaloga između likova je zapanjujuća – gotovo na razini Persone 5/Royal.

Najbolje iskustvo igranja Strikersa imat ćete ukoliko ste odigrali Personu 5. Nije nužno, ali je poželjno. Radnja se odvija tek nekoliko mjeseci nakon događaja u toj igri i uletjeti u čitavu stvar je kao da gledate novu sezonu omiljenog animea.

Priča Persone 5: Strikers često se doima kao dugo očekivana druga sezona kakvog animea.

No, bez straha – igra ima strahovito dugačak uvodni segment koji će vas polako uvesti u priču. Kao i u Personi 5, u Strikersu kontrolirate Jokera koji se ponovno okuplja s svojom grupicom prijatelja kolektivnog imena “fantomski lopovi”. Umjesto u školi, ovog puta se s njima okuplja za vrijeme ljetnih praznika u nadi kako će ih provesti bez previše stresa. No, kako ovo ne bi bio Dead or Alive: Extreme Beach Volleyball, ekipa vrlo brzo bude uvučena u istragu misterioznih događaja koji će ih odvesti na avanturu diljem Japana.

Neću otkrivati više detalja od ovoga jer, kao što rekoh, priča i međusobni odnosi likova ovdje su u glavnom fokusu unatoč prebacivanju na akcijsku borbu. Igra sve skupa traje otprilike upola manje od Persone 5 Royal, što i dalje podrazumijeva pozamašnih 30 do 50 sati. Iako se u konačnici nisam htio tako brzo oprostiti od srcu priraslih likova, mislim da nešto sažetija priča igri uvelike ide u korist. Ona je ovdje kontinuirano intrigantna i fokusirana, ali i dalje ostavlja dovoljno prostora za nešto manje ozbiljne aktivnosti glavnih junaka.

Svi fantomski lopovi su ponovno na okupu, a pridružuju im se nova, zanimljiva lica.

Kao što sam rekao, oni su u Strikersu ponovno glavne zvijezde. Čak i ako niste igrali Personu 5 vrlo su pamtljivi i prepoznatljivi jer svaki predstavlja svojevrsnu kombinaciju anime klišeja i neobičnih crta osobnosti. Njihove su međusobne interakcije duša igre i teško je ne postati im izuzetno privržen do njenog kraja – bilo da ih slušate na japanskom ili engleskom. Od novih lica svakako bih izdvojio detektiva Zenkichija i umjetnu inteligenciju imena Sophia koji se bez problema stapaju u ustaljenu postavu likova.

Pomalo razočarava što Strikers zanemaruje sve specifičnosti međusobnih odnosa confidant sustava viđenog u Personi 5. Pristupačnost je jedna stvar, ali Strikers u potpunosti odbacuje neke od odluka koje ste možda donijeli u Personi 5, ali niti ne zauzima nikakav kanonski stav za većinu događaja i specifičnih odnosa u toj igri. Ovdje je stvar pojednostavljena stavljajući veći fokus na fantomske lopove kao grupu nego na jedinstvene osobne priče svakog člana. Za razliku od Persone 5, konačni rezultat takvog pristupa je izostanak osjećaja da igračeve odluke imaju bilo kakav utjecaj odnose s likovima ili gameplay. Srećom, karakterizacija likova zbog toga ipak ne pati u velikoj mjeri jer igra unatoč kraćem vremenu trajanja, svakom ipak donekle uspijeva dati dovoljno mjesta pod svjetlima reflektora.

Persona Warriors

Persona Strikers definitivno nije još jedan formulaičan Warriors spinoff gdje bezumno tamanite tisuće neprijatelja. Ono što je prepoznatljivo za musou žanr donekle je prisutno i ovdje – legije slabašnih protivnika pojačanih pokojim mini bossom, s glavnim bossom koji zahtjeva nešto pažljiviji pristup. U svaku je borbu uz protagonista moguće povesti tri druga lika, a svaki ima svoje jedinstveno oružje i borbenu mehaniku. Kroz borbene susrete moguće se provući lupanjem po tipkama bez mnogo razmišljanja i koliko god bazično bilo, zna biti zabavno. No, tu svaka sličnost s tipičnim Warriors gameplayom prestaje.

Prva primjetna stvar u odnosu na tipične Warriors igre su nešto skučeniji, linearniji leveli i izostanak mehanika osvajanja terena.  Umjesto toga, leveli ovdje dolaze u obliku jailova koji funkcioniraju poput svojevrsnih dungeona gdje je cilj kombinacijom istraživanja i borbe probiti se do krajnjeg bossa.

Specifičnosti Persone i pripadajućih mehanika čine Strikers ponajboljom musou igrom.

Prilikom istraživanja moguće je susresti pojedinačne protivnike kako patroliraju levelima, koji će tek kada primijete igrača ili kada ih se napadne prizvati još na stotine protivnika u raznim kombinacijama. Ovakav sustav započinjanja borbe je tu kako bi se ostavilo prostora za šuljanje što će biti vesela vijest onima koji su tu mehaniku cijenili u Personi 5. Ona je ovdje rizična jer iako uspješan napad na protivnika koji igrača nije primijetio ima potencijal značajno oslabiti čitavu hordu, tako i protivnik može u zasjedi dočekati igrača te mu nanijeti štetne statusne efekte.

I u borbi protiv mnoštva protivnika do izražaja dolaze mehanike poznate svim ljubiteljima SMT i Persona igara. Prije svega, svaki lik i njegova Persona ima nekolicinu posebnih napada koji se izvode korištenjem teško obnovljivih SP bodova. Nadalje, svaka Persona pripada jednom od devet elemenata gdje je svaki element jak ili slab protiv nekolicine ostalih – kao u Pokemonima!

Skupljanje Persona, elementalne snage i slabosti i posebnosti likova daju borbi značajan nivo dubine.

Neprijatelji slabi na igračev element brže će postati ranjivi na direktne napade ili omogućiti nanošenje ogromne količine štete „all-out“ napadom svih članova trenutnog tima. Naravno, ista mehanika vrijedi i za protivnike gdje će element slabiji od protivnikovog značiti primanje drastično više štete, dok element jači od protivnikovog ima potencijal u potpunosti poništiti štetu i statusne efekte.

Dok Joker može imati nekoliko Persona i tako kontrolirati svoje elementalne slabosti i snage, ostali članovi tima imaju samo jednu pa se bitno s istima što prije upoznati. Joker je specifičan jer može kreirati nove Persone spajanjem dvije koje već posjeduje, a može im dodijeliti i nove sposobnosti karticama koje je moguće pronaći unutar levela.

Bond sustav ima dobre ideje, ali je daleko pojednostavljen u odnosu na confidant sustav.

Nisu svi leveli jednako zanimljivi, ali svaki uz glavni cilj ima dovoljno sporednih misija, zabavnih i izazovnih zagonetki te koješta drugo što ih čini jedinstvenima te u konačnici vrijednima istraživanja.

Interakcije između likova i sporedne aktivnosti su drugi dio igrine kovanice, i tu je spomenuti confidant sustav zamijenjen, ili bolje rečeno pojednostavljen bond sustavom. U suštini, nema više levelanja pojedinačnih statistika svakog lika, već se iskustveni bodovi zarađeni u borbi, druženju, i sporednim aktivnostima mogu trošiti na univerzalne vještine izvan i unutar borbe. Strikers je tu kao i u segmentu priče svakako nešto plići od Persone 5, ali djelomično priznajem kako i nisam baš plakao za stresom koji mi je ta igra prouzročila planiranjem vremenski ograničenih dana. U tom pogledu pozdravljam i mogućnost povratka u već odigrane levele, bilo zbog sporednih misija, skupljanja propuštenih predmeta ili povećanja bond levela.

Umjetnost u pokretu

Persona 5: Strikers ponovno donosi stilizirani i prepoznatljiv vizualni spektakl viđen u prethodniku. Netko će zamjeriti što nema tu značajnog napretka u odnosu na Personu 5, ali iskreno ne vidim kako bi ovakav vizualni stil dodatno poboljšali. Osim manjih hardverskih zahtjeva, njegova čar je upravo ta da stari kao dobro vino pa će i za 10 godina biti moguće u igru uskočiti bez osjećaja da igrate neku starudiju. Slike će možda dočarati dio toga, ali vidjeti igru u pokretu je zaista posebno iskustvo. Gotovo svaki djelić igre je odraz talenta i kreativnosti tima koji je bio zadužen za njen vizualni aspekt.

Dovoljno je reći da već igrini meniji i sučelje imaju bogatiju paletu boja i više stila nego mnoge igre u cjelini. Borba je odlično animirana, efekti pršte na sve strane, a dizajn likova je uvrnut i na odličan način odražava njihovu osobnost. Leveli su nešto suzdržaniji po pitanju dizajna od onih viđenih u Personi 5, ali i dalje imaju svojevrsni šarm koji na dobar način odražava osobnost glavnog bossa.

Strikers ne zaostaje ni po pitanju zvuka. Uglavnom sam igrao s japanskim glasovima i engleskim titlovima i moram reći kako je glasovna gluma odrađena na razini kakvog kvalitetnijeg animea. Glazba je također igrina svijetla točka, sa zdravim miksom različitih žanrova. Iako su pjesme dobrim dijelom remixirane verzije pjesama iz Persone 5/Royal, u svaku je uloženo dovoljno truda da se ne radi tek o besramnom kopiranju.

Personaliziraj se

U konačnici, uživanje u Personi 5: Strikers uvelike će ovisit će o vašim preferencijama. Ako volite pogledati dobar anime, a niste igrali Personu 5, garantiram kako će vam Strikers biti odlično iskustvo. Oni koji su igrali vjerojatno će upasti u dvije kategorije: oni koji će jedva dočekati provesti još vremena s omiljenim likovima te oni koji će igru zaobići u širokom luku jer će im se činiti kao da se radi o razvodnjenom Persona iskustvu. Kao što sam radio tijekom recenzije,  Strikers je zaista neizbježno uspoređivati s Personom 5, no prava je šteta ako vas to obeshrabri da igri date priliku.

Smatram kako se tu radi o posebnoj zvjeri koja će pričom zadovoljiti stare obožavatelje, a borbom i pristupačnošću privući neke nove. U suštini, Strikers na neki način produbljuje ustajalu musou formulu, istovremeno čineći pristupačnijom poznatu Persona formulu. Bez obzira na promjene, ovo je dostojan nastavak koji zadržava većinu onoga šarma i mehanika koje su prethodne igre činile posebnima. Možda nije igra koju ste očekivali, ali je definitivno igra koja je vrijedna vašeg vremena.

Možda nije najbolja akcijska igra, ali Persona 5: Strikers definitivno je najbolja Warriors igra i dobrodošao razlog za provesti još vremena s omiljenim Persona likovima.

81 Naša ocjena
  • priča na razini dobrog animea